[Unifi InWall] ISP modem/router op niet-PoE poort?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-10 09:54
Hoi medetweakers,

In ons nieuwe huis wil ik graag met Ubiquiti Unifi APs aan de slag. Helaas gaat het niet om een nieuwbouwwoning met tig loze leidingen maar om een (heel leuk) huis uit de jaren 80 waar het internet binnen komt in de woonkamer (in de tv-hoek). Er is wel geteld 1 loze leiding aanwezig, welke loopt van de tv-hoek naar de eerste verdieping en uitkomt in de kamer dat de hobby/studeerkamer wordt (waar eerst een coax doorheenliep welke is verwijderd door de huidige eigenaar).

Nou ben ik dus van plan om in de hobbykamer het gros van de netwerkapparatuur/hobby servertjes etc neer te zetten. Nou heb ik het meeste interesse in de LAN snelheid en niet de WAN snelheid. Ik heb weinig klachten over de router mogelijkheden van de door de ISP geleverde modem/router maar het wifi bereik ervan is een drama. Door de loze leiding wil ik 1 (a 2) CAT6 kabel(s) trekken welke in de studeerkamer in een patchpanel afgemonteerd wordt. Aan de ander kant (in de woonkamer) zou ik graag de boel af willen werken met een Unifi InWall (HD). Die wordt dan gevoed met een PoE switch in de studeerkamer en de ISP modem/router staat aangesloten op een 1 vd poorten. De andere poort(en) voorziet de playstation (etc) in het tv meubel van een bedrade netwerk connectie. Schematisch zit het dan zo aangesloten:

modem/router<->Inwall<-(kabel in de muur)->PoESwitch<->rest van het netwerk (incl Unifi contrlr+DHCP+DNS)

Er hoeft geen rekening gehouden met IPTV/VLANs gezien wij geen tv afnemen en ik gewoon 1 netwerk wil opzetten zonder teveel poespas. Als het enkel om switches gaat zou ik er geen probleem mee zien, maar gezien wifi er bij komt kijken kan het iets wat gecompliceerder zitten, dus de grote vraag is gaat dit werken?

De volgende appartuur bezit ik al:
ISP modem/router (verhuist mee)
Netgear GC510PP (8prt PoE switch met 2 sfp)
Tp-link 8 prt smart switch
4+Raspberry pi's (Rpi2 end up)
4+ linux x86 clients die ik graag bedraad aansluit.

TLDR: Als ik een Unifi InWall (HD) direct op de isp router aansluit met een niet-PoE poort, en PoE voedt met een switch die niet reeds netwerk heeft, kan het wifi en de PoE switch dan de router bereiken over die poort? 8)7

Of in plaatjes vorm: indien zo aangesloten, krijgen zowel wireless devices als "PC" internet toegang? :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k3fz9RDPkupPY48N-NIdV2jPko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gDTmFZdRWzNxC9AJNF88gq40.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via dhrbarendrecht op 06-09-2020 16:26)

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wat je wil kan gewoon, maar let effe op het volgende :
- Je moet VLAN Port Management op de In Wall aanzetten.
- Je zal op de Non-PoE poort een apart VLAN Profiel moeten aanmaken om zo alles op VLAN 1 te houden voor alle apparaten.
- Als je de firmware gaat upgraden van je spullen dan kan je het beste die van de In Wall als eerste of als laatste doen, zodat de verbinding voor andere apparaten niet wegvalt tijdens het updaten!
Je In Wall wordt als het ware een soort Core Switch ;)

Het is geen handige opzet, maar als het niet anders kan : Leef je uit! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Wil je de inwall als bridge gebuiken ?

[ Voor 47% gewijzigd door DukeBox op 05-09-2020 19:45 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
DukeBox schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:43:
Een switch als injector gebruiken kan.
Hoi DukeBox! dank voor je snelle antwoord, ik wist dat dit kon inderdaad. Maar meestal sluiten mensen die aan op deze manier:

router->PoE Switch->InWall

Weet jij of

router->InWall->PoE switch

ook werkt? Als ik alleen aan puur switching denk zou ik zeggen ja, maar zeker weten durf ik het niet :? |:(

--------------------------------------------------------------------
DukeBox schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 19:43:
Wil je de inwall als bridge gebuiken ?
Nee, hij moet simpelweg fungeren als een AP en de netwerk poorten als een switch. De inwall is verleidelijk omdat ik al een uistekende PoE switch heb en ik nog niet durf te zeggen of er meer dan 1 kabel door de loze leiding gaat (huis is al 40 jaar in gebruik).

Schematisch zou dit het totale netwerk worden: (solid line= bekabeld, dashes=wifi)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6L7axYLF6hPT3kZzlLQPBgN7omA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m1MDoMHZcATzuUULWlLXaWjh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door dhrbarendrecht op 05-09-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

@dhrbarendrecht Ah zie dat die inwall 2 ethernet poorten heeft. Lijkt mij dan geen probleem, er is niet iets als netwerk in en uit.. alleen PoE.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dit kan gewoon. Switches kijken niet naar de richting van verkeer, alleen naar MAC-adressen, en de InWall(-HD) heeft gewoon een kleine switch ingebouwd, net als bijvoorbeeld de UAP-AC-Pro.

Het enige probleem dat een dergelijke opstelling kan geven heeft te maken met de PoE passthrough-functionaliteit van de IW's. Als je een apparaat onderaan de IW aansluit op de PoE passthrough-poort dat actief "Nope, ik heb geen PoE nodig" onderhandelt dan kan de upstream PoE mogelijk ook uitgaan. Maar dit is voor zover ik weet zeldzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
LanTao schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:45:
Dit kan gewoon. Switches kijken niet naar de richting van verkeer, alleen naar MAC-adressen, en de InWall(-HD) heeft gewoon een kleine switch ingebouwd, net als bijvoorbeeld de UAP-AC-Pro.

Het enige probleem dat een dergelijke opstelling kan geven heeft te maken met de PoE passthrough-functionaliteit van de IW's. Als je een apparaat onderaan de IW aansluit op de PoE passthrough-poort dat actief "Nope, ik heb geen PoE nodig" onderhandelt dan kan de upstream PoE mogelijk ook uitgaan. Maar dit is voor zover ik weet zeldzaam.
Zou het dan juist zijn om de AP functionaliteit te zien als een soort van 'losse AP aangesloten op een extra poort op de switch' of zit dit veel meer geintergreerd (ook in de software)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
dhrbarendrecht schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:53:
Zou het dan juist zijn om de AP functionaliteit te zien als een soort van 'losse AP aangesloten op een extra poort op de switch' of zit dit veel meer geintergreerd (ook in de software)?
Je kan in de software eigenlijk niks met het switch-gedeelte, het is primair een AP.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wat je wil kan gewoon, maar let effe op het volgende :
- Je moet VLAN Port Management op de In Wall aanzetten.
- Je zal op de Non-PoE poort een apart VLAN Profiel moeten aanmaken om zo alles op VLAN 1 te houden voor alle apparaten.
- Als je de firmware gaat upgraden van je spullen dan kan je het beste die van de In Wall als eerste of als laatste doen, zodat de verbinding voor andere apparaten niet wegvalt tijdens het updaten!
Je In Wall wordt als het ware een soort Core Switch ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
nero355 schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:15:
--knip--

Ik ben het er mee eens dat het niet handig is, maar als ik maar een cat6 door de leiding krijg is het wel het mooist :) En is vrouwlief ook nog eens blij O-) Blij om te horen dat het technisch gezien zou moeten werken!

offtopic:
Indien ik er twee kabels door krijg daarintegen, ga ik eens kijken of het lukt een mooie ombouw voor de in wall te maken en klooien met deze adapters om alles uit de woonkamer te halen en dit te creeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qukjyCJMu2cB_HGTf2x_oN2WUic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R4mu4lhFYXdSq5RgHdgzJwJ9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

dhrbarendrecht schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:38:
offtopic:
Indien ik er twee kabels door krijg daarintegen, ga ik eens kijken of het lukt een mooie ombouw voor de in wall te maken en klooien met deze adapters om alles uit de woonkamer te halen en dit te creeren:

[Afbeelding]
Wat wil je daarmee precies doen dan :?
Iets met VoIP of zo ?!

In principe kan je inderdaad over CAT5/5e/6 heen ook gewoon telefoonsignalen sturen.
Je kan ook meerdere netwerken door één kabel heen sturen als je VLAN's gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
nero355 schreef op zondag 6 september 2020 @ 00:47:
[...]

Wat wil je daarmee precies doen dan :?
Iets met VoIP of zo ?!

In principe kan je inderdaad over CAT5/5e/6 heen ook gewoon telefoonsignalen sturen.
Je kan ook meerdere netwerken door één kabel heen sturen als je VLAN's gebruikt.
offtopic:
We hebben keuze tussen ziggo over de kabel (te duur voor enkel internet imo) of adsl via zo'n ouderwetse rj11 aansluiting op ons nieuwe adres. Er zit dus een rj11 aansluiting in de muur en op de modem/router om te communiceren met de buitenwereld. Maar ik ga geen 4 aderige cat3 door de muur trekken en daar direct rj11 op knijpen in 2020
Pagina: 1