Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rithm
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-01-2024
Ik kom maar er maar niet uit en het blijft me bezig houden, dus daarom toch een nieuw draadje met de volgende vraag. Wat zie ik over het hoofd?

(Is misschien in het verlengde van mijn vorige topic, maar toch andere setup, nieuw probleem, hoewel het MISSCHIEN op het vorige LIJKT.)

Ik heb een 250 Mbps internetaansluiting van Ziggo.
Modem van Ziggo staat in bridge.
Internet aangesloten met (nieuwe) 3 meter lange CAT6 kabel van Ziggo modem op ASUS RT-AX88U router. (WAN poort)
Nieuwste firmware gedownload voor de router.

WiFi netwerk is perfect. Goed bereik, maximale download snelheid. Zowel 5GHz als 2.4GHz perfecte resultaten, respectievelijk 250 Mbps en 110 Mbps.

Maar nu haal ik bekabeld dus nergens die 250 Mbps. Hoe kan dit? Ik verwacht dat bekabeld toch sneller zou moeten zijn dan via WiFi.

Geprobeerd op verschillende apparaten. Alles met nieuwe kabels. Zowel CAT6 kabels als CAT5E kabels. Niks langer dan 5 meter. Direct aangesloten op een poort van de ASUS router. Of via een D-LINK DGS-108 Gigabit ethernet switch (omdat ik er uiteindelijk naar toe wil alles daar op aan te sluiten). Verschillende manieren van aansluiten geprobeerd. Verandert allemaal niks.

- ASUS laptop (Windows 10) blijft hangen zo rond de 100 Mbps (WiFi uitgeschakeld.)
- PS4 haalt gemiddeld 45 Mbps
- LG Smart TV (getest via netwerktest van Netflix) ongeveer 66 Mbps

Zover ik kan nagaan zijn de snelheidstests betrouwbaar. Met de Ziggo router in de 'normale' stand, als enige router dus, haalde ik op PS4 bijvoorbeeld makkelijk 250 Mbps downloadsnelheid. Daar was ik namelijk mee begonnen voordat ik overging op een "router achter modem". Kan alleen niet zo makkelijk heen een weer schakelen van setup, want dan moet ik steeds Ziggo klantenservice bellen voor het in bridge modus zetten of weer terug.

Daarnaast heb ik de complete ASUS router vervangen door een Netgear router, de R7000, ook met de nieuwste firmware. Exact zelfde verhaal, verandert niks aan de snelheden. Perfecte WiFi, ethernet blijft langzamer. Ook flashen met DD-WRT maakt geen verbetering.

Moet ik iets anders instellen op de router? Moet ik beide routers (de ASUS en de Netgear) gewoon verkopen en de Ziggo router gebruiken? (Liever niet.) Moet ik iets veranderen aan de bekabeling? Maak ik toch een meetfout met de downloadsnelheid? Zover ik kan bedenken heb ik alles geprobeerd en getest wat ik kan bedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

voor de PS4 en de LG TV kan ik snappen dat dat niet snel gaat. Voor je laptop moet je even nakijken of de netwerkpoort die daarop zit niet 100Mb als maximale snelheid heeft. Welk model is dat?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rithm
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13-01-2024
M2M schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 00:21:
voor de PS4 en de LG TV kan ik snappen dat dat niet snel gaat. Voor je laptop moet je even nakijken of de netwerkpoort die daarop zit niet 100Mb als maximale snelheid heeft. Welk model is dat?
Dat is nog eens een snelle reactie.
Hoezo vind je het niet gek dat dat niet snel gaat? Kon namelijk eerst wel gewoon 250Mbps downloaden met de PS4 (zonder de ASUS router ertussen.)

Asus UX305UA laptop met Windows 10 versie 1909 build '18363.1016'.
Intel i5-6200U @2.30 GHz processor. 8GB RAM
Geen ethernetpoort
USB ethernet dongle van Realtek, een Gigabit RTL8153

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45
rithm schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 00:25:
[...]

Geen ethernetpoort
USB ethernet dongle van Realtek, een Gigabit RTL8153
volgens mij gaat het daar fout... heb je een andere laptop om is te testen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:38

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is inderdaad geen goeie test.

Pak even een laptop met Gbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Iemand heeft dat al eens gemeten https://gtrusted.com/what...n-specs-and-chipsets-used
Die USB3-Gbit adapters presteren teleurstellend

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:59:
Iemand heeft dat al eens gemeten https://gtrusted.com/what...n-specs-and-chipsets-used
Die USB3-Gbit adapters presteren teleurstellend
Deze test verschilt behoorlijk van mijn ervaring. Ik heb lang niet zoveel apparaten getest maar ze ze zijn wel dichter in de buurt van linerate gekomen dan 20 Mbps!

Als ik 't me goed herinner van mijn eigen iPerf3-tests met een retina MacBook Pro haalde de Thunderbolt-naar-GigabitEthernet-dongle bijna volledige linerate op 930 Mbps, een el cheapo USB3-naar-GigabitEthernet van AliExpress haalde 870 Mbps, en een USB Type-C-naar-2.5GigabitEthernet haalde 2,3 Gbps op een 2020 MacBook Air. De andere kant was een Intel PC met Atheros "Killer Ethernet" via een gigabit switch of voor de 2.5GbE-test een Mac mini met 10GbE zonder switch ertussen.

Dit was overigens mijn tweede el cheapo USB3-naar-GigabitEthernet-adapter, de eerste dropte een paar keer per uur zonder reden de link.

Voor de topicstarter, het enige hetzelfde is dus de kabel tussen router en de andere apparaten? Technisch gezien is er binnen de routers geen verschil tussen WiFi en Ethernetpoorten, ze zitten allemaal aan dezelfde interne bridge gekoppeld. Een wilde gok, misschien een restant QoS-configuratie van vroeger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

LanTao schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 20:31:
[...]
Ik heb lang niet zoveel apparaten getest maar ze ze zijn wel dichter in de buurt van linerate gekomen dan 20 Mbps!...
Eensch, die resultaten zijn belachelijk laag. Heeft waarschijnlijk te maken met de gebruikte test tool, die gewoon de throughput van file transfers meet. Dat wordt beïnvloed door veel meer factoren dan alleen je LAN adapter

@rithm kun je eens testen met iperf3?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1