Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ryzen9-3900x & Aorus X570 Elite] hoge VCore steeds

Pagina: 1
Acties:

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Hi,

ik heb een nieuw Aorus Elite X570 moederbord met Ryzen 9 3900X processor. Ramgeheugen is de G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK.

Om de één of andere vreemde reden blijf ik er tegenaan lopen dat idle in windows de fans steeds wisselend hard en zacht gaan draaien. Ik heb ook al een verklaring; cpu-z laat zien dat de processor steeds in snelheid omhoog schiet. in de "auto" settings van het moederbord staat de VCore constant op 1.4-1.45, en wisselt de core speed tussen de 3700 en 4500 mhz. Zet ik het moederbord in de "normal mode" dan gaat het core voltage naar 1-1.2V, de processorsnelheid hangt ook dan tussen de 3700-4500 mhz. In die laatste modus gaat het met de blazende fans ook iets beter.

Ik heb de nieuwste firmware op het bord draaien (F30a) en dit zorgt ervoor dat de VCore nu rond de 1.1 vast staat, en steeds naar 1.4V gaat. De wisselende fan speeds veranderen echter niet, en de processor hangt idle tussen de 3.7 en 3.8 gigahertz. Dat lijkt me toch allemaal erg fors...

Wie weet wat de normale idle snelheden / VCore settings zijn voor de Ryzen 9 3900X en/of hoe ik dit probleem oplos?

[ Voor 25% gewijzigd door DeNachtwacht op 03-09-2020 20:17 ]

youtube.com/@hisrep

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Nou, voor de liefhebber; heb het antwoord zelf gevonden. Ik heb een 140mm case fan die boven mijn CPU koeler hangt, en die zat aangesloten op het moederbord op de CPU_OPT. Die 4-pins aansluiting zit naast de CPU_FAN en ik dacht dat je dat dus ook gewoon voor een case fan kon gebruiken als je hem niet nodig hebt voor de CPU. Nou je kan het al raden, het antwoord is Nee :)

Juist deze fan bleek de enorme herrie te veroorzaken, maar opmerkelijk genoeg ging hierdoor ook de V Core naar 1.4 en ging de temperatuur vrij snel fors omhoog steeds. Om de een of andere reden triggert het verkeerd gebruiken van deze 4-pins poort dus ook iets in het moederbord om de CPU harder te laten werken. Wellicht handig voor anderen die er met dit moedebord (of een ander Aorus mobo misschien met zo'n poort?) ook tegenaan lopen.

Ook mooi, ik kan mijn eigen post markeren als het beste antwoord ;)

youtube.com/@hisrep

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
DeNachtwacht schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:54:
Haha, alleen al om die zin gun ik je het beste antwoord. d:)b

Ik moet bekennen dat het probleem van snel veranderende temperaturen bij mijn Ryzen 5 3600 ook speelt, en ik wat heb moeten experimenteren met het fanprofiel en tijdsvertragingen om de fan niet irritant te maken in normaal gebruik. Dit is in ieder geval een bekend probleem, onderstaand is mijn reactie in een eerder topic hierover:
  • Voor temperaturen die ik acceptabel vind (tot 70°C) stel ik de fancurve in op de hoogste instelling die redelijk stil is. Bij de stock fan was dat in mijn geval iets van 50 tot 60% (in PWM mode), maar je moet zelf even kijken wat je bij jouw koeler herrie vindt en niet. Voor een 3600 is de stock koeler sowieso kantje boord. Punt 1 is 30°C@50%, punt 2 is 75°C@60% en punt 3 is 95°C@100%. Bij korte piekbelastingen verandert de fan dus niet veel van snelheid omdat hij nog in het "veilige" gebied zit waar de toeren niet heel veel veranderen en zijn door de bank genomen laag genoeg om niet te horen.
  • In mijn (Asrock) bios kan ik een vertraging instellen voor opgaande veranderingen en neergaande. Er zit dan een soort filter op met die tijdconstante. Voor opgaande veranderingen stel ik een tijdconstante van 4,2s in en voor neergaande 12s. Bij een plotse belasting die meer dan een seconde of twee duurt hoor je de fan langzaam opspinnen, en die komt langzaam tot rust als er geen piektemperatuur meer wordt gemeten. De thermische tijdconstante van je koelblok is waarschijnlijk veel groter dan 4,2s, dus een beetje vertraging doet niet veel kwaad, maar de grote neergaande tijdconstante maakt het minder opvallend dat de toeren af en toe veranderen. Als je er niet op let zal een lagere tijdconstante waarschijnlijk niet vervelend zijn, maar toen ik er met mijn kop bovenop zat merkte ik toch teveel op dat het toerental wijzigde in idle bij kleinere tijdconstantes.
In mijn geval stond het moederbord een zekere tijdvertraging toe, maar dat is afhankelijk van de fabrikant (in mijn geval Asrock). Let er wel op dat ik een low-profile koeler gebruik in een SFF behuizing, waardoor het een stuk nauwer luistert om het goed te krijgen. Grote fans worden bij dezelfde koelprestaties pas veel later irritant.

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-11 21:08
DeNachtwacht schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:54:
Nou, voor de liefhebber; heb het antwoord zelf gevonden. Ik heb een 140mm case fan die boven mijn CPU koeler hangt, en die zat aangesloten op het moederbord op de CPU_OPT. Die 4-pins aansluiting zit naast de CPU_FAN en ik dacht dat je dat dus ook gewoon voor een case fan kon gebruiken als je hem niet nodig hebt voor de CPU. Nou je kan het al raden, het antwoord is Nee :)

Juist deze fan bleek de enorme herrie te veroorzaken, maar opmerkelijk genoeg ging hierdoor ook de V Core naar 1.4 en ging de temperatuur vrij snel fors omhoog steeds. Om de een of andere reden triggert het verkeerd gebruiken van deze 4-pins poort dus ook iets in het moederbord om de CPU harder te laten werken. Wellicht handig voor anderen die er met dit moedebord (of een ander Aorus mobo misschien met zo'n poort?) ook tegenaan lopen.

Misschien stond de fan header in de verkeerde mode? (Voltage vs PWM). Ik heb hetzelfde moederbord (met F11 bios) en ook een 3900X. Ik heb op beide CASE_FAN headers en op CPU_OPT case fans aangesloten in voltage (3-pin) mode. Werkt stil. Ook is mijn Vcore < 1V in idle.