Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schommelende AMD Ryzen 5 3600 temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Koen3268
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 31-01-2021
Mijn vraag:
Is het normaal dat mijn de temperatuur van mijn AMD Ryzen 5 3600 constant tussen de 38 en 49 schommelt in rap tempo? De temperatuur loopt steeds af van ongeveer 49 naar 38 en zodra ie op 38 staat springt ie vrijwel meteen naar 49 waarna hij weer verder afloopt. Dit leidt ook tot veranderlijke CPU fanspeed. Is het normaal, of gaat er iets niet goed?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 pro
AMD Ryzen 5 3600
Nzxt Kraken X53 CPU AIO CPU koeler
Corsair 16GB DDR4 3200 Vengeance RGB pro
MSI Geforce 1660 Gaming 6G

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
dat zijn extreem lage temperaturen, dus ja dat is normaal. Bij 49 graden schiet de fan een stand hoger, waardoor temperatuur weer daalt.

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 14:05
Je kan proberen zelf een fan-curve te maken die wat meer geleidelijk oploopt als je temp omhoog gaat.

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-11 17:42
Volgens mij is dat normaal, elke keer als je iets doet schiet je core even omhoog in gebruik/temperatuur, tot hij weer stabiliseert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-fbjV2NbZ9kd4yGApXTLkGaYr8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QTBG5RdA3JjP2GnZgUTV1T1I.png?f=user_large

Ik heb dezelfde CPU, alleen dan op air cooling, en deze doet precies hetzelfde.

• Koen3268
Bedankt voor jullie reacties!!

• Koen3268
Welk programma kan ik gebruiken om de fancurve aan te passen? Ik kan het niet vinden in mijn bios..

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-11 17:42
Die van mij staat gewoon altijd op 100%, dus ik denk niet dat het veel verschil gaat maken voor die mini spikes.
Op mijn Gigabyte Moederbord is het iig via de F6 knop, of smartfan knop in de bios te vinden, maar geen idee waar dat bij andere merken onders staat :)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Als je even je moederbord ook nog vermeld dan kunnen we je wellicht wat tips geven voor fancurve in bios. Wat bij mij heeft geholpen is de pollingrate aanpassen naar 3 sec (?) oid.. pas bij aanhoudende temperatuur gaat de fan pas omhoog. brengt veel rust ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Ik kan bevestigen dat de heel snelle temperatuursverhogingen eigen zijn aan de AMD implementatie, en ze kunnen geen kwaad, maar zijn wel irritant en ik heb daar ook wat mee moeten experimenteren. Een simpele fancurve met slechts twee punten was bij mij niet goed genoeg. In een ander topic heb ik beschreven hoe ik dat heb behandeld:
  • Voor temperaturen die ik acceptabel vind (tot 70°C) stel ik de fancurve in op de hoogste instelling die redelijk stil is. Bij de stock fan was dat in mijn geval iets van 50 tot 60% (in PWM mode), maar je moet zelf even kijken wat je bij jouw koeler herrie vindt en niet. Voor een 3600 is de stock koeler sowieso kantje boord. Punt 1 is 30°C@50%, punt 2 is 75°C@60% en punt 3 is 95°C@100%. Bij korte piekbelastingen verandert de fan dus niet veel van snelheid omdat hij nog in het "veilige" gebied zit waar de toeren niet heel veel veranderen en zijn door de bank genomen laag genoeg om niet te horen.
  • In mijn (Asrock) bios kan ik een vertraging instellen voor opgaande veranderingen en neergaande. Er zit dan een soort filter op met die tijdconstante. Voor opgaande veranderingen stel ik een tijdconstante van 4,2s in en voor neergaande 12s. Bij een plotse belasting die meer dan een seconde of twee duurt hoor je de fan langzaam opspinnen, en die komt langzaam tot rust als er geen piektemperatuur meer wordt gemeten. De thermische tijdconstante van je koelblok is waarschijnlijk veel groter dan 4,2s, dus een beetje vertraging doet niet veel kwaad, maar de grote neergaande tijdconstante maakt het minder opvallend dat de toeren af en toe veranderen. Als je er niet op let zal een lagere tijdconstante waarschijnlijk niet vervelend zijn, maar toen ik er met mijn kop bovenop zat merkte ik toch teveel op dat het toerental wijzigde in idle bij kleinere tijdconstantes.
In dit geval had ik wel toegang tot een tijdconstante in het BIOS (ik denk dat dit vergelijkbaar is met de 'polling interval' die millman noemt. Ik zat ook nog met de bijkomende problematiek dat ik in een mini-ITX behuizing aan het bouwen was en weinig reserve koelcapaciteit had. Het was dus een beetje kantje boord om het zo te krijgen dat het niet continu luid was, niet doorlopend varieerde en niet oververhitte. Als je de keus hebt om een grote koeler te monteren scheelt dat omdat je voor een groter deel van de tijd in het onhoorbare spectrum van de koeler zit.
Pagina: 1