Elektramat 8-12-24 beltrafo aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-04 13:44
Bij mijn EZViz-chime zit een Elektramat trafo bijgeleverd (https://www.elektramat.nl/emat-beltrafo-8v-12v-24v-8va/). De huidige 8v-trafo in de meterkast lijkt ook te weinig stroom te leveren voor de bel en de handleiding welke bij de gong geleverd wordt meldt dat de EZVix DB1 het beste werkt met 12V.
Ik wilde het gaan meten want meten is weten, maar helaas was ook de multimeter overleden. :-(
Mijn vermoeden dat ie te weinig stroom krijgt is dat de dame al krakend zegt 'please use ezviz-app to... ' en er geen stabiele verbinding lijkt te zijn.
Overigens heeft de bel wel goed gewerkt toen ie foutief (zonder powerkit) aangesloten was maar dan met de enorme brom vanwege constante stroom op die gong.

Nou wil ik de bestaande trafo vervangen, echter gaan daar 2 draden uit de 8v-aansluitingen naar de deurbel en de gong.
Hoe sluit ik het zo aan dat zowel de deurbel als de gong op deze aan. Logischerwijze zou ik denken de rode draad welke nu naar de deurbel gaat op de 12V-uitgang, maar die van de gong...

[ Voor 26% gewijzigd door DikkieDick op 03-09-2020 14:12 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:44

zerocool82

Ignorance causes chaos

Ben je hier toevallig al achter? Ik heb min of meer dezelfde vraag, echter bij mij gaan er 2 draden naar drukknop en 2 draden naar de gong/bel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:53

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@zerocool82 Wat is dan het probleem? Dat is toch precies zoals in de handleiding? Bij de huidige 2 draden van de gong komt de Power Kit en ipv de drukknop komt aan die 2 draden de EZViz. Klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:41
Wat probeer je precies waarop aan te sluiten? Kijk anders even hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1950606

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

Septillion schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:32:
@zerocool82 Wat is dan het probleem? Dat is toch precies zoals in de handleiding? Bij de huidige 2 draden van de gong komt de Power Kit en ipv de drukknop komt aan die 2 draden de EZViz. Klaar :)
Ik zie dat ik DikkieDick's zijn vraag waarschijnlijk verkeerd heb begrepen; hij (of zij) wil een EZViz-chime aansluiten op een nieuwe beltrafo. De 'oude' situatie die wordt geschetst is echter exact hetzelfde, bij mij gaan er twee draden naar de gong/bel en twee draden naar de drukknop.

Het gaat mij voornamelijk om het aansluiten van de beltrafo (in dit geval op een Ring wired). Waarschijnlijk het beste om hier een nieuw topic voor aan te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@zerocool82 Je bedoelt dat er vanaf de trafo twee draden naar de gong gaan en vanaf de trafo twee draden naar de knop gaan?

Dan gewoon random één van de bel draden aan een van de drukknop draden hangen :) Dan heb je twee draden over bij de trafo, twee bij de gong en twee bij de knop. Dat is namelijk hoe het zit als je het niet ziet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

@Septillion Klopt, dat schema zou ik aan kunnen houden (om weer een gesloten circuit te houden/krijgen). Dus 1 draad vanaf de drukknop in 8v/12v/24v, 1 draad vanaf gong in 0v en 2 draden verbinden (van drukknop en van gong). Als we elkaar goed begrijpen :)

Vraag die ik hierbij had, de Ring wired werkt niet met bestaand gong dus die dien ik sowieso te omzeilen (kabels los en direct verbinden, in dit geval met bijgeleverde 'bypass' kabel). Is het in dit geval geen optie om de gong helemaal niet meer aan te sluiten (en enkel de drukknop op 8v/12v/24v en 0v, die uiteindelijk vervangen zal worden met de Ring wired)? Ik zag enkele reacties bij andere topics, waarbij werd aangeven '.. aansluit zonder gong, zal iedere keer dat je op de belknop drukt de transformator worden kortgesloten.', maar ik kan niet bedenken waarom het in deze situatie van toepassing zou zijn.

Mogelijk dat foto's wat meer zeggen dan (enkel) woorden :)

Bestaande situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkNXmSg63k5uDI9I6BTJBtoZf90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GU3b0276yzt0CDGPWh70TYQJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBXgM1WA27HQlo8NAN0hikIFPtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcNQx9lUbqqzE7Zg3eFFKtlC.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe trafo (Gacia TF-15):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pPy6nTi4F8ypi_vmFpNKWq9M6A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XFAd8GLiZQoPUuqWZUyK17ZG.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@zerocool82 Zie inderdaad dat de Ring Wired de gong gewoon afgekoppeld wil hebben. Dan kan je inderdaad de draden naar de gong gewoon los laten en de twee draden van de drukknop in de trafo stoppen. Kortsluiten is alleen van toepassing als je daar nog echt een drukknop hebt. Maar als je die door de Ring vervangt is dat niet van toepassing. Wel moet je er dus zeker van zijn dat je niet nog ergens anders een tweede drukknop hebt, deze zou dan inderdaad de trafo kortsluiten.

PS. Denk eens aan een meterkast upgrade. Huidige aardlekschakelaars zijn van het type "onbetrouwbaar als er schakelende voedingen gebruikt worden" (type AC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82

zerocool82

Ignorance causes chaos

@Septillion In geval er nog een vertakking zou zitten naar een tweede drukknop (die tevens in gebruik zou zijn), anders zou dit risico er niet zijn (of mis ik hier iets)?

Ten aanzien van je tweede opmerking; misschien ook maar eens overwegen inderdaad. Er lijken tevens, van de in totaal 8 groepen, er 2 te zijn die niet op een aardlekschakelaar zijn aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yutvuGtFzbQGSZ8BCPmdkwN_K-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsJmo27S2YqJW5wSDq9VJc4g.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door zerocool82 op 06-12-2021 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@zerocool82 Als er maar één drukknop is (degene die je gaat vervangen door een Ring) is het risico er niet nee.

En ja, die kast is al wat gedateerder inderdaad. Toen mocht het nog (wat makkelijker) om geen aardlek te hebben op groepen. Inderdaad dus het overwegen waard. Zeker omdat de primaire functie van je meterkast niet is de spanning verdelen door je huis maar voor veiligheid zorgen. Zo vaak dat mensen roepen "maar hij werkt nog prima!" maar dan bedoelen ze dus dat hij nog prima de spanning verdeelt :X
Pagina: 1