Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• CyberFly
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11 08:55
Vraag
Ik zoek een slimme nieuwe thermostaat. Het hoofddoel is om via een schema te verwarmen. Ik wil graag in de ochtend een warm huis hebben.

Besturen op afstand via een app is een leuke extra. Dit kan handig zijn i.v.m. onregelmatig schema in de avond. De app moet dan wel gratis zijn, geen gedoe met abonnementen.

Aansluiten op andere domotica is niet nodig, er is geen andere domotica of slim apparaat in huis.

Hardware
De huidige thermostaat is een een Honeywell modulation. Je kan alleen de temperatuur instellen door aan de behuizing te draaien.

De ketel is een Intergas Kombi Kompakt HRE. Volgens het boekje heeft de ketel ondersteuning voor een thermostaat met OpenTherm technologie.

Wat ik al gevonden
Ik weet zo goed als niets van ketels en thermostaten. Na een paar uurtjes onderzoek ben ik achter de volgende punten gekomen, modulatie en OpenTherm zijn wat ik nodig heb. Modulatie zodat de ketel niet onnodig stookt en OpenTherm zodat de thermostaat de ketel kan aansturen. Zo ver mijn kennis.

Na wat zoeken in de Pricewatch en elders ben ik op de Plugwise Anna 24V uitgekomen. Tot zo ver ik het begrijp kan ik Anna zonder problemen aansluiten op mijn ketel.

Graag ontvang ik bevestiging dat Anna de juiste keuze is voor mijn gebruik en ketel. Indien Anna niet de juiste keuze is graag een ander apparaat voorstellen.

Alle reacties

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
Keuze genoeg: Tado Smart Thermostat Topic, Netatmo, Nest, Honeywell Lyric T6. Dat vind ik alleen al met de zoekterm 'slimme thermostaat' op Google. De fabrikanten hebben ongetwijfeld meer informatie of ze op jouw ketel werken, maar gezien het nogal een standaard ketel is lijkt me dat niet geen probleem.

Zelf heb ik goede ervaring met tado, hoewel er vaak gelijk geklaagd wordt over een abonnement is dit helemaal niet nodig.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
De Anna kun je volgens mij alleen instellen met de app.
Als je dat niet persè wilt kun je een Nest of Honeywell T6 kopen, daar is de app optioneel volgens min,
Of zonder app een Honeywell T4.

Tado kan ook, maar daar zit een abbonement bij.

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 03-09-2020 11:29 . Reden: volgorde ]

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
jeroen3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:29:
Tado kan ook, maar daar zit een abbonement bij.
De app van de tado is prima bruikbaar zonder abbo. Je mist dan alleen wat extra dingetjes als geo tracking enzo. Maar op afstand aan/uit zetten gaat natuurlijk prima zonder abbo.

En mocht je nog ergens een tado bridge V2 of V3 kunnen vinden (dus geen V3+) dan heb je alle functies tegen een eenmalige bataling van ik dacht 20 euro.

• CyberFly
@Rgerr en @jeroen3 Fijn om te horen dat het aansluiten geen probleem is.

Ik zoek echt alleen een klokthermostaat met modulatie. Anna is het goedkoopste apparaat met deze functies en meer.

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-11 17:00
CyberFly schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:17:
@Rgerr en @jeroen3 Fijn om te horen dat het aansluiten geen probleem is.

Ik zoek echt alleen een klokthermostaat met modulatie. Anna is het goedkoopste apparaat met deze functies en meer.
Wat wil je er precies mee? Je zegt een slimme thermostaat te zoeken, of zoek je een programmeerbare thermostaat?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11 16:14
Je bent inderdaad wat verwarrend bezig. Klokthermostaat is anders dan een slimme thermostaat.

Als je gewoon een programmeerbare wil hebben, dan kan je bijv een Remeha Isense kopen voor 60ish euro op marktplaats. Mooi groot scherm en moduleert.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:33
Kijk uit met het kopen van een anna dat je de goede neemt, had er ook een gekocht op mp bleek een nle versie te zijn waar je vanaf oktober kan betalen om de app te gebruiken.

• jeroen3
Ik denk dat je voor het beste comfort toch gewoon weer een honeywell moet kopen.
Je hebt een ketel die moduleren ondersteund, blijft dat doen.

Een Nest of Tado kunnen wel die ketel wel aansturen, maar echt goed moduleren doen ze niet.
En bij Anna komt moduleren helemaal niet voor in de documentatie....

Als ik zo kijk is dit de goedkoopste met een weekprogramma:
https://www.kamerthermost...tion-klokthermostaat.html
Die is ook 1-op-1 te vervangen voor je huidige thermostaat. Bij de Anna, Nest of Tado heb je een extra apparaatje nodig bij je cv ketel.

Eeen Anna kost ook €150, behalve bij die paar redelijk onbekende webshops. Zit daar wel de Smile T1 gateway bij?

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 03-09-2020 12:42 ]

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:28

lytjepole

Schier?

De intergas doet volgens mij ook wat jij wilt:

https://www.intergas-verw.../producten/comfort-touch/

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:04

Blokker_1999

Full steam ahead

Hoe slim wil je het hebben? Zelf heb ik enkele jaren terug geïnvesteerd in Honeywell Evohome. Dit is een slimme thermostaat die multizonale verwarming mogelijk maakt en optioneel bediend kan worden met een app.

En door het creëeren van die meerdere zones in combinatie met tijdschemas heb ik meer dan 10% kunnen besparen op mijn gasverbruik.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:17
Als ik het zo hoor, heb je inderdaad voldoende aan een programmeerbare thermostaat, maar kan een Anna een leuke toevoeging zijn (geen ervaring met de kwaliteit ervan).

Mocht je in de richting van gasbesparing willen gaan, dan loont het wellicht de moeite om na te denken over de volgende zaken die wellicht ook spelen bij een Intergas HRE (ik heb een HR, geen HRE)

- De intergas HR communiceert een max modulatietemperatuur via opentherm aan de thermostaat van 90 graden!, ook al stel je in de instellingen een max van 50 graden in. Daarom begon mijn honeywell modulation altijd op 90 graden te moduleren (na 45 seconden tot 1 minuut afbouw). Met als gevolg enorme overshoots en hoge aanvoer en retourtemperaturen. Je hebt of een eigenwijze thermostaat nodig (geen idee of die bestaan) die niet de maximale modulatietemperatuur als start overneemt en echt leert, of je moet er een opentherm gateway tussenzetten (heb ik gedaan) om die 90 graden terug te brengen tot een normale 50 tot 60 graden (of nog lager als je vloerverwarming of convectoren hebt).

- Intergas HR heeft een standaardinstelling die aangeeft dat bij 40 graden of lager modulatietemperatuur de ketel uitschakelt. Verlaag die instelling naar 15 graden ofzo. Hiermee kan de thermostaat op lagere temperatuur moduleren en stook je zuiniger.

Bij mij scheelde dit 20% gasverbruik. De honeywell modulation + Intergas HR(E) werd superveel geleverd vanuit de bouw, en op standaardinstellingen leidt het echt tot beroerd stookgedrag.

Ik zou een thermostaat willen die me inzicht geeft in de gevraagde watertemperatuur en liefst ook in de gemeten retourtemperatuur. Helaas heeft de intergas HR geen sensor voor de retourtemperatuur (HRE wellicht wel?), dus meet ik dat nu maar zelf, maar andere ketels kunnen dat wel via opentherm aanleveren.

Ook een nadeel is dat de honeywell round modulation (wellicht die van jou wel) geen fatsoenlijke DHW (domestic hot water) aansturing heeft. Er zit een klein vaatje met warm water in je CV dat wordt warmgehouden. Dit kan of via een zelflerend algoritme in de ketel (met standaard 3 dagen geheugen), waardoor je een niet ideaal schema krijgt, of via aansturing op de thermostaat (via een instelling in de ketel om te zetten).

De sturing via de round modulation van DHW is echter OF niet aanwezig, OF aan/uit via een knopje, wat allebei ruk is. Idealiter stuur je dat met een fatsoenlijke zelflerende thermostaat, OF via een geofence + schema, wat ik op dit moment doe, waardoor ik in principe overdag snel warm water heb wanneer wij thuis zijn. Wellicht een functie om ook naar te kijken in je thermostaat.

Verwijderd

jeroen3 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:41:
Ik denk dat je voor het beste comfort toch gewoon weer een honeywell moet kopen.
Je hebt een ketel die moduleren ondersteund, blijft dat doen.

Een Nest of Tado kunnen wel die ketel wel aansturen, maar echt goed moduleren doen ze niet.

Als ik zo kijk is dit de goedkoopste met een weekprogramma:
https://www.kamerthermost...tion-klokthermostaat.html
Die is ook 1-op-1 te vervangen voor je huidige thermostaat. Bij de Anna, Nest of Tado heb je een extra apparaatje nodig bij je cv ketel.

Eeen Anna kost ook €150, behalve bij die paar redelijk onbekende webshops. Zit daar wel de Smile T1 gateway bij?
Precies dit, heb dezelfde thermostaat en werkt voortreffelijk.

• __fred__
[b]jeroen3 in "Gezocht, een slimme thermostaat"jeroen3 schreef op donderdag 3 september 2020 @
https://www.plugwise.com/...ise-anna%20html-1.8.x.pdf

Je kunt in de grafiek bij de expertmodus dat via opentherm de gevraagde watertemperatuur, actuele watertemperatuur en retourwatertemperatuur worden gecommuniceerd. In de grafiek kun je zien dat de thermostaat moduleert.

Daarnaast geven ze in de handleiding aan dat je de gevraagde initiële temperatuur kunt instellen, wat dus één van de problemen met de Intergas HR elimineert. Zo slecht is het blijkbaar allemaal niet met de Plugwise anna.

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:46
wat is er mis met een Nest learning V3?
heb er net een besteld, moet nog geïnstalleerd worden i.c.m. Atag i36 ECZ, dus geen ervaring mee.

[ Voor 7% gewijzigd door snoekds20 op 03-09-2020 13:59 ]

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:31

Freakie1NL

Grote Baas

Inderdaad, heb zelf sinds enige jaren een Intergas en daarbij de Comfort Touch aangeschaft. Doet precies wat TS wilt; op afstand bestuurbaar, super makkelijk instelbaar (per week). Kan nog wat extra dingen die TS niet heeft genoemd (tapwatertemperatuur, CV circuit temperatuur). Geeft direct ook aan wat de waterdruk van het CV circuit is.

Ik ben er erg over te spreken. Keertje later thuis (nu met thuis werken n.v.t :+ ) en huppa even wat later zetten.
Zelfs als je lui op de bank ligt en je wil het wat warmer hebben, even telefoon erbij en je hoeft niet op te staan voor meer comfort.

Huidige temperatuur en programma:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5KX7-ysehQjA2LTh0wDm-iuVaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zWCMhy2svOU9Y472aAjFQuMA.jpg?f=user_large

Week programma (staat nu uit i.v.m A huidige buiten temperatuur en B thuis werken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCrx-eGP45LzaL3s6YlCRNfL8Io=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3Q1hgY1MX5f6A3Rc6Wuux2xv.jpg?f=user_large

Installeren is super simpel. Opentherm = maakt niet uit hoe je de theromstaat met de CV ketel verbind. Dan heb je ergens waar je internet hebt de gateway voor de theromstaat staan zodat je hem via internet kan bedienen.

*EDIT*
Geen abbo kosten

[ Voor 32% gewijzigd door Freakie1NL op 03-09-2020 16:19 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-11 10:30

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb een tado waar je aan de grafieken kunt zien hoe hij moduleert, ik heb de indruk dat hij dat best efficient doet. Wat doet hij volgens jou niet zo goed dan?
Bij Tado heb je geen kastje bij je cv nodig, die communiceert gewoon opentherm. Je hebt wel een kastje nodig bij je modem/router die als gateway tussen thermostaat en internet fungeert.

This too shall pass

• CyberFly
__fred__ schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:54:
[...]

https://www.plugwise.com/...ise-anna%20html-1.8.x.pdf

Je kunt in de grafiek bij de expertmodus dat via opentherm de gevraagde watertemperatuur, actuele watertemperatuur en retourwatertemperatuur worden gecommuniceerd. In de grafiek kun je zien dat de thermostaat moduleert.

Daarnaast geven ze in de handleiding aan dat je de gevraagde initiële temperatuur kunt instellen, wat dus één van de problemen met de Intergas HR elimineert. Zo slecht is het blijkbaar allemaal niet met de Plugwise anna.
Ik heb helemaal nog niet nagedacht over CV tuning m.b.v. de thermostaat. Dat is wel heel erg interessant. Zeker nu we thuiswerken.

Een paar jaar terug ben ik aan de slag gegaan met waterzijding instellen. Nu worden alleen de woonkamer en werkkamer lekker warm. De rest van het huis krijgt maar een beetje warmte.

De Anna heeft een webinterface! _/-\o_ Hoe zit dat bij andere thermostaten?

• __fred__
CyberFly schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:55:
[...]

Ik heb helemaal nog niet nagedacht over CV tuning m.b.v. de thermostaat. Dat is wel heel erg interessant. Zeker nu we thuiswerken.
Al mijn besparingen van de afgelopen 2 jaar qua elektriciteit en gas zijn wel teniet gedaan door Corona helaas ;-) Al dat thuiswerken is helemaal niet goed voor je verbruik.

• jeroen3
Sharky schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:12:
[...]

Ik heb een tado waar je aan de grafieken kunt zien hoe hij moduleert, ik heb de indruk dat hij dat best efficient doet. Wat doet hij volgens jou niet zo goed dan?

[...]

Bij Tado heb je geen kastje bij je cv nodig, die communiceert gewoon opentherm. Je hebt wel een kastje nodig bij je modem/router die als gateway tussen thermostaat en internet fungeert.
Ah ik zie het. Tado heeft alleen een internet gateway en praat zelf direct opentherm.
Ik wist niet dat de Tado inmiddels ook moduleert.

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:25
Hier een tevreden anna gebruiker, ik heb hem besteld bij hashop voor €99 compleet met gateway.

Waarom ik voor de anna heb gekozen:

Geen abonnementskosten.
Makkelijk in te stellen via app/webinterface.
Hij weet hoe lang het duurt om je huis te verwarmen en begint er dus op tijd mee zodat het warm is op de ingestelde tijd.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-10 18:37

ATS

CyberFly schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:21:
Vraag
Ik zoek een slimme nieuwe thermostaat. Het hoofddoel is om via een schema te verwarmen. Ik wil graag in de ochtend een warm huis hebben.

Besturen op afstand via een app is een leuke extra. Dit kan handig zijn i.v.m. onregelmatig schema in de avond. De app moet dan wel gratis zijn, geen gedoe met abonnementen.

Aansluiten op andere domotica is niet nodig, er is geen andere domotica of slim apparaat in huis.

Hardware
De huidige thermostaat is een een Honeywell modulation. Je kan alleen de temperatuur instellen door aan de behuizing te draaien.

De ketel is een Intergas Kombi Kompakt HRE. Volgens het boekje heeft de ketel ondersteuning voor een thermostaat met OpenTherm technologie.

Wat ik al gevonden
Ik weet zo goed als niets van ketels en thermostaten. Na een paar uurtjes onderzoek ben ik achter de volgende punten gekomen, modulatie en OpenTherm zijn wat ik nodig heb. Modulatie zodat de ketel niet onnodig stookt en OpenTherm zodat de thermostaat de ketel kan aansturen. Zo ver mijn kennis.

Na wat zoeken in de Pricewatch en elders ben ik op de Plugwise Anna 24V uitgekomen. Tot zo ver ik het begrijp kan ik Anna zonder problemen aansluiten op mijn ketel.

Graag ontvang ik bevestiging dat Anna de juiste keuze is voor mijn gebruik en ketel. Indien Anna niet de juiste keuze is graag een ander apparaat voorstellen.
Ik zou het simpel houden en gewoon een goede klokthermostaat kopen dan.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:14
Zelf heb ik een Anna. Ideaal ding! Via een App of webinterface stel je het programma in (eenmalig natuurlijk). Op het apparaat zelf kan je natuurlijk gewoon de temp verhogen. Apparaat doet gewoon moduleren en voor mij het belangrijkst, hij doet alles lokaal. Je hebt geen internet verbinding of een abonnement behalve als je in wilt stellen dat hij aangaat als je telefoon in een bepaalde cirkel komt

• CyberFly
Bedankt voor de informatie en discussie.

Van wat ik hier heb gelezen is de Anna voor mij een goede keuze. Vergeleken met een domme (niet slimme) klokthermostaat kan Anna meer maar kost minder!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:44

ericplan

5180 Wp PV

CyberFly schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:22:
Bedankt voor de informatie en discussie.

Van wat ik hier heb gelezen is de Anna voor mij een goede keuze. Vergeleken met een domme (niet slimme) klokthermostaat kan Anna meer maar kost minder!
Als die prijs een punt is, komt de Intergas Comfort Touch nog eerder in aanmerking? Is gemaakt voor je ketel.

A'dam PVOutput

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 10:59
Als je overweegt om later per kamer te gaan verwarmen zou je nu al een Adam HA kunnen nemen.

Deze thermostaat sluit je aan tussen je huidige Honeywell round oid? (wel de modulerende ander geeft deze geen temperatuur door) en de ketel.

De Adam gebruikt dan de Honeywel als thermometer en input buiten de programma's om.

Via de plugwise app of locale website kan je het programma en geschiedenis van je ketel activiteit wijzigen en monitoren.
Later kan je dan radiator knoppen toevoegen om eventueel per vertrek te gaan regelen.

• CyberFly
tweedebas schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:57:
Als je overweegt om later per kamer te gaan verwarmen zou je nu al een Adam HA kunnen nemen.

Deze thermostaat sluit je aan tussen je huidige Honeywell round oid? (wel de modulerende ander geeft deze geen temperatuur door) en de ketel.

De Adam gebruikt dan de Honeywel als thermometer en input buiten de programma's om.

Via de plugwise app of locale website kan je het programma en geschiedenis van je ketel activiteit wijzigen en monitoren.
Later kan je dan radiator knoppen toevoegen om eventueel per vertrek te gaan regelen.
Klopt, en daar heb ik ook over nagedacht. Uiteindelijk gekozen voor Anna omdat dit in de huidige situatie de beste oplossing is en 50 euro minder kost. Er zijn namelijk plannen om te verhuizen en ik weet nog niet of het nieuw huis vloerverwarming zal hebben of niet.

• MrMory
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-08 18:03
dragon2 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:44:
[...]

De app van de tado is prima bruikbaar zonder abbo. Je mist dan alleen wat extra dingetjes als geo tracking enzo. Maar op afstand aan/uit zetten gaat natuurlijk prima zonder abbo.

En mocht je nog ergens een tado bridge V2 of V3 kunnen vinden (dus geen V3+) dan heb je alle functies tegen een eenmalige bataling van ik dacht 20 euro.
Als ik een Tado Starterskit v2 op de kop weet te tikken, dan kan ik gratis geofencing gebruiken? Mis je nog bepaalde dingen versus de V3+?

• Thomasstewart
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-12-2020
Een goede thermostaat was een probleem voor mij omdat ik nergens iets van hoge kwaliteit vond. De thermostaat stelt u immers in staat de optimale temperatuur in het verwarmingscircuit in te stellen en de efficiënte werking van de ketel volledig te automatiseren. Dit is het soort thermostaat dat ik tegenkwam. www.verduurzamingnederland.nl/wifi-thermostaat ik was erg verrast. De nieuwe functie van verbinding via smartphone viel me net op, omdat je de verwarming thuis de hele dag op het werk kunt bekijken. De prijs is volledig in overeenstemming met de kwaliteit,Ik was zeer tevreden.

[ Voor 90% gewijzigd door Thomasstewart op 13-11-2020 12:45 ]

Pagina: 1