Hoog verbruik warmtepomp in nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:
  • 27.626 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erjan12
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-05 10:20
Goedemiddag,

Sinds kort is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Deze is uitgevoerd met vloerverwarming icm een warmtepomp. (gasloos).

Sinds de oplevering valt ons op dat het energieverbruik buitensporig hoog is.

In de tijden van "klussen" stond er alleen een koelkastje aan. De temperatuur van de vloerverwarming stond op 18,5 graad en de luxe waterstand staat uit. Het verbruik was zo'n 8-9kwh per dag.

Ook waren er dagen dat er uitschieters waren van zo'n 13kwh per dag, terwijl we die dagen niet eens aanwezig waren. (25 augustus)

Sinds afgelopen weekend zijn we ingetrokken en zien we dat het verbruik rond de 13-18 kWh per dag schommelt. We hebben dit vergeleken met de buren die er al ingetrokken zijn.
Zij hadden allemaal in de klus periode maximaal 3kwh per dag en nu ze erin zitten maximaal 6-8kwh.

Het lijkt erop alsof er dagelijks op bepaalde momenten een enorme energievraag is. (Te zien in app van Vattenvall) Soms tot wel 6kwh per uur. Ik heb daarom het gevoel dat er iets niet goed is afgesteld bij de warmtepomp. Misschien de elektrische boiler die aanslaat.

Nou zit de pomp op krachtstroom, de stekker lijkt erg op een periflex aansluiting.

Ik kon op internet geen verbruiksmeters vinden voor deze stekkers. Zijn deze er wel? Of moet ik het op een andere manier testen?

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kan je warmtepomp toevallig ook koelen, want dan staat ie op 18,5 dus de hele dag te koelen.

Wat je kan proberen is om de stekker er eens uit te halen en kijken wat dan je verbruik is op een dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:33
Gebruikt de warmtepomp het elektrisch element voor warm water?

En koelfunctie kan ook nog idd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Wat voor warmtepomp heb je? Bodem? L/W?

VVW op 18,5 = niet verwarmen? actief koelen? passief doorstromen met grondbron?

Wat doet je watermeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
In de warmtepomp wordt waarschijnlijk een logging bijgehouden met het verbruik, deze kun je eens bekijken of dat overeen komt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
Voor de zekerheid: haal je het verbruik uit de controle van de meterstanden of uit de Vattenfall app? Ik had tot vorig jaar Vattenfall en het verbruik in de app sloeg echt werkelijk nergens op en liep helemaal niet gelijk met de standen op de meters. Ik gebruik nu umeter.nl en het verbruik daar is wel accuraat. Ook mooi per kwartier inzichtelijk. Wel onmogelijk om er support te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:08

EiT

Koel functie, als deze passief is, zal rond de 100-200 wat zijn. Meeste WP in Nederland zijn passief omdat dit voldoende is. Actief kost veel te veel stroom.
Edit: Oops, ging uit van water/water wp.

Het kan wel zo zijn dat er iets verkeerd ingesteld staat of dat het elektrische element (als deze er in zit) aan springt, kijk eens op het display waar die mee bezig is. Maar ik verwacht dan dat het verbruik nog hoger zal zijn.

Wij hebben ook wel eens dagen met dit verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFUHkcHskDpjvn_mjtmnjaAj7qE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFEvvLLCjqIG9GT8L53IMjYR.jpg?f=fotoalbum_medium

Je huis heeft waarschijnlijk ook andere keuken apparatuur, ovens, kookplaat, etc vreten ook veel stroom.

Pi halen met een p1 kabel en dan kan je het via Domoticz monitoren.

[ Voor 2% gewijzigd door EiT op 02-09-2020 22:47 . Reden: Oops ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:33
EiT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:36:
Koel functie, als deze passief is, zal rond de 100-200 wat zijn. Meeste WP in Nederland zijn passief omdat dit voldoende is. Actief kost veel te veel stroom.
Bij elke lucht-water (en lucht-lucht) is de koelfunctie noodzakelijkerwijs actief. Passief koelen met buitenlucht die warmer is dan de gewenste binnentemperatuur lukt immers niet.

Alleen een water-water warmtepomp kan passief koelen, maar dat betreft slechts een klein deel van alle warmtepompen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
Actief kost veel te veel stroom.
Dat is nogal subjectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:02
erjan12 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:39:
Ik kon op internet geen verbruiksmeters vinden voor deze stekkers. Zijn deze er wel? Of moet ik het op een andere manier testen?
Nee, dat moet met een tussenmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeetIkHetNou
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-05 15:25
Heb je een all-electric warmtepomp? In dat geval zit er een elektrische heater in, die kan vele kW's trekken. Die heater heeft hij nodig om het buffervat tegen legionella te beschermen (de meeste warmtepompen halen de 60C niet zonder hulp).

Als de warmtepomp vermogen te kort komt voor verwarming, kan hij ook de elektrische heater aanzetten voor het laatste beetje.

Als de warmtepomp bij het huidige weer veel verbruikt zie ik een paar opties:
- je gebruikt veel warm water (vergeet niet: 1 uur douchen kost je 24-30 'kWh' aan gas met een gasketel. Een warmtepomp zou dat met 6-7.5 kWh moeten kunnen, uitgaande van COP = 4. Maar dat tikt nog steeds aan op je stroomrekening.).
- warmtepomp is slecht ingeregeld
- warmtepomp staat in storing en gebruikt de heater om toch nog een beetje te kunnen verwarmen.

Om de warmtepomp uit te sluiten zou je opzich hem een dagje van de spanning kunnen halen en kijken wat je stroomverbruik is.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Of de boiler temperatuur staat te hoog, waardoor het electrisch element mee helpt.

Hier staat de boiler in de wp op 49 graden en eens per week een legionella run.

In de meterkast heb ik een youless om de electra meter uit te lezen en een 3fase tussenmeter in de meterkast om de warmtepomp te monitoren. (En een extra youless met tussenmeter voor de zonnepanelen)

Mocht de koelmodus aan staan dan verklaard dit ook een hoger verbruik.

Op 10 augustus had ik een wp verbruik van 7 kWh met koelen aan (3 tijdsblokken koelen per dag) en warmwater voor het douchen.

Je kan eens kijken bij de verdeler van je vloerverwarming of de aanvoer kouder is dan je retour. Al is het vandaag niet echt weer om te koelen.

[ Voor 33% gewijzigd door Erwin_83 op 03-09-2020 09:37 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
met @Ernemmer : de eenvoudigste manier is om gewoon je warmtepomp 24 uur uit te zetten en dan het verbruik bij te houden. Dan weet je heel snel of die verdacht is of dat je het ergens anders moet zoeken.

• erjan12
Pi halen met een p1 kabel en dan kan je het via Domoticz monitoren.
Hoe werkt dit? Kan ik hier per tijdseenheid verbruik inzien?

• erjan12
cryptapix schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:35:
Voor de zekerheid: haal je het verbruik uit de controle van de meterstanden of uit de Vattenfall app? Ik had tot vorig jaar Vattenfall en het verbruik in de app sloeg echt werkelijk nergens op en liep helemaal niet gelijk met de standen op de meters. Ik gebruik nu umeter.nl en het verbruik daar is wel accuraat. Ook mooi per kwartier inzichtelijk. Wel onmogelijk om er support te krijgen.
Hoe werkt dit? Kan ik mij gewoon aanmelden en dan kan ik per kwartier het verbruik zien?
Op de site van hen word ik er nog niet echt wijzer uit. Is dit een abbonement of een gratis dienst?

• erjan12
Ter algemene reactie.

De warmtepomp kan momenteel nog niet koelen en zal dus niet aanslaan zodra de tempratuur op 18,5 staat ingesteld.

Het legionella opstoken klinkt aannemelijk, echter zou dit eens per week moeten zijn. En niet op meerdere dagen per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
erjan12 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:14:
[...]

Hoe werkt dit? Kan ik mij gewoon aanmelden en dan kan ik per kwartier het verbruik zien?
Op de site van hen word ik er nog niet echt wijzer uit. Is dit een abbonement of een gratis dienst?
Zelf vind ik www.enelogic.com fijn werken. Grootste deel is gratis.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:42
Ter indicatie, puur voor warm water is over de afgelopen 18 dagen bij ons het verbruik 2.10 kWh gemiddeld. Minimaal is 1.06, maximaal is 3.14.

Dit betreft een 300L vat welke verwarmd wordt door een Nibe 2120-6 L/W warmtepomp en is gemeten met een tussenmeter welke automatisch bijgehouden wordt door een YouLess.

Als je pieken ziet van 6kW rond, dan is een verwarmingselement je eerste verdachte. Het kan maar zo zijn dan de WP het water verwarmt tot 48 graden Celsius en dat een element het door verwarmd naar 55 graden of zo.

Zet in dat geval je water temperatuur een paar graden lager. Ja, dan moet hij vaker draaien. Er zit immers minder energie in het vat. Anderzijds is dit wel efficiënter. Te meer omdat een grotere delta tussen omgeving en vat temperatuur ook voor meer verliezen zorgt (het water wordt sneller kouder).

Veel installateurs weten niet wat ze doen en stellen de WP niet, of niet goed, af. Key om een efficiënt systeem te hebben is om zoveel mogelijk lage temperaturen te gebruiken. Kijk kritisch naar de instellingen of laat dat doen. Vraag dan zeker naar de instellingen van de aanvoer temperaturen en de ingestelde warm water temperatuur.

[ Voor 16% gewijzigd door TLer op 03-09-2020 10:42 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
In geval van nieuwbouwwoning de aannemer langs laten komen, je hebt garantie.

Verder ben ik zo vrij geweest om het topic daadwerkelijk een titel te geven. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Erwin_83
  • Nu online
Of de instalateur stelt express de boiler temperatuur te hoog in zodat er geen klachten komen over tekort aan warm (douche)water. De afweging tussen maximaal comfort en efficiëntie.

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 03-09-2020 11:25 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erjan12
Erwin_83 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:24:
Of de instalateur stelt express de boiler temperatuur te hoog in zodat er geen klachten komen over tekort aan warm (douche)water. De afweging tussen maximaal comfort en efficiëntie.
Haha, nee de tempratuur staat laag. Maximaal 48 graden. Eens in de week legionella hitteprogramma.
Installateur heeft een aantal instelling gewijzigd.

Heb zojuist een Youless P1 stekker besteld. Dat is plug and play. Morgen binnen, dus dan kunnen we vanaf dan direct meten. Eventueel kunnen we nog een 3 fase meter er tussen zetten, maar dan moet ik gaan rommelen aan de meterkast. Test dus eerst dit.

Opzoek naar gekke energie uitschieters

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
erjan12 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:14:
[...]

Ja gratis aanmelden, dan meternummers invoeren (staan op je meter) en dan duurt het 1 dag of misschien een paar een dagen. Elektra zie je per kwartier, gas per uur geloof ik. De data is van vandaag is wel morgen pas beschikbaar. Dus geen live. Wil je dat wel, dan moet je een apparaatje kopen geloof ik.

Ik sta overigens niet in voor je privacy want heb echt geen idee wat ze met je data verder doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:19
Als het afstellen van warmtepompen net zo gaat als dat van CV's (namelijk: niet), dan gaan we nog leuke jaren tegemoet met z'n allen in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Nu online
Wilke schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:08:
Als het afstellen van warmtepompen net zo gaat als dat van CV's (namelijk: niet), dan gaan we nog leuke jaren tegemoet met z'n allen in Nederland.
Dat is een kwestie van er bewust mee bezig zijn. De meeste mensen interesseert het blijkbaar niet en die verbruiken meer energie dan nodig is.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:34

MLLL

Palm Treo 650

Fr33z schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:53:
met @Ernemmer : de eenvoudigste manier is om gewoon je warmtepomp 24 uur uit te zetten en dan het verbruik bij te houden. Dan weet je heel snel of die verdacht is of dat je het ergens anders moet zoeken.
De simpele dingen zijn vaak de beste oplossing...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik zou de installateur laten langskomen (via de aannemer), en uitleg vragen over je installatie met het verzoek naar de instellingen te kijken.

Heb ik ook gedaan en de monteur gromde een beetje op diegene die onze installatie had ingesteld. Kon namelijk veel efficiënter en energiebesparender.

Ik heb zelf de "winterstand" van onze ventilatiewarmtepomp (L/W) aangepast. Want dan draait de pomp van de warmtepomp de hele dag door om de vloerverwarming op constante temperatuur te houden, gas wordt dan alleen gebruikt als de warmtepomp het niet aankan. En als het in september 20 graden is, en de verwarming niet aangaat, dan hoeft die pomp ook niet te draaien. Kost 0,4 kw/h als hij aanstaat. Dus al 10 kwh per dag. Maar daardoor wel bijna geen gasverbruik.

Omdat we ook zonnepanelen hebben, met een flinke overcapaciteit (ca 1000kwh over na saldering, incl de standaard winterstand) laten we de winterstand lopen van oktober (of september als de thermostaat al aanslaat) tot en met april.

Maar als de buren minder verbruiken, is het inderdaad een idee om de stekker van de warmtepomp er een dagje uit te trekken en om inderdaad je verbruik te loggen.

Als het je warmtepomp is, dan installateur benaderen voor uitleg en bijstellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hsb-3 op 04-09-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
erjan12 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:39:
Goedemiddag,

Sinds kort is mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Deze is uitgevoerd met vloerverwarming icm een warmtepomp. (gasloos).

Sinds de oplevering valt ons op dat het energieverbruik buitensporig hoog is.

In de tijden van "klussen" stond er alleen een koelkastje aan. De temperatuur van de vloerverwarming stond op 18,5 graad en de luxe waterstand staat uit. Het verbruik was zo'n 8-9kwh per dag.

Ook waren er dagen dat er uitschieters waren van zo'n 13kwh per dag, terwijl we die dagen niet eens aanwezig waren. (25 augustus)

Sinds afgelopen weekend zijn we ingetrokken en zien we dat het verbruik rond de 13-18 kWh per dag schommelt. We hebben dit vergeleken met de buren die er al ingetrokken zijn.
Zij hadden allemaal in de klus periode maximaal 3kwh per dag en nu ze erin zitten maximaal 6-8kwh.

Het lijkt erop alsof er dagelijks op bepaalde momenten een enorme energievraag is. (Te zien in app van Vattenvall) Soms tot wel 6kwh per uur. Ik heb daarom het gevoel dat er iets niet goed is afgesteld bij de warmtepomp. Misschien de elektrische boiler die aanslaat.

Nou zit de pomp op krachtstroom, de stekker lijkt erg op een periflex aansluiting.

Wat is het merk en type warmtepomp ?
Wat verstookt ie op dagen zoals vandaag ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jenste
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-12-2020
Ben ook wel benieuwd welk merk/type en of er uiteindelijk een oorzaak is gevonden.

Wacht momenteel nog op feedback van de installateur maar heb een gelijkaardig probleem.

Viessmann vitocal 200-a en verbruikt continu (24/7) ook al staat die in stand-by een 1200w. Verbruik valt heel duidelijk weg als ik de zekering van de warmtepomp uit zet. Elektrische bij verwarming in de warmtepomp unit staat zeker uit.

Op dagen zoals vandaag en gisteren zitten we aan 70 kWh verwarming en warm water (beide via de warmtepomp). Temperatuur staat op 21 graden. Warm water op 45.
Opp ong 300m2 met overal vloerverwarming en quasi nieuwbouw (enkel buitenmuren zijn blijven staan en nieuwe houtskeletbouw incl verdieping en dak binnen gezet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
De hele VentilatieWTW-discussie is verplaatst naar: VentilatieWTW als verwarming geeft hoog verbruik

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aas telecom
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09-12-2024
Als je een 2 fase aansluiting van je warmtepomp wil meten kun je hiervoor een 3 fase meter gebruiken bv die van homewizard. Je laat gewoon een fase niet aangesloten. Je kunt de meter plaatsen in de meterkast of in een apartkastje met dinrail.
Werkt met wifi.

Meten is weten.

Zie de homewizard app en de mogelijkheden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Aas telecom schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:06:
Als je een 2 fase aansluiting van je warmtepomp wil meten kun je hiervoor een 3 fase meter gebruiken bv die van homewizard. Je laat gewoon een fase niet aangesloten. Je kunt de meter plaatsen in de meterkast of in een apartkastje met dinrail.
Werkt met wifi.

Meten is weten.

Zie de homewizard app en de mogelijkheden
Goed bedoeld, maar het is niet de bedoeling om hier een 3 jaar oud topic voor te kicken.

Ik doe hem dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.