Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Piloot in opleiding zoekt PC voor flight sim toepassingen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.037 views

Vraag

• Furrr
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-11 15:31
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Stand alone Flight sim toepassingen

Wat mag het systeem gaan kosten?
max 1500 a 1700 euro, excl. monitor etc.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal 16Gb RAM en minimaal 4 a 6Gb GPU (I guess)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen maar i.i.g. geen zelfbouw

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Neen

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons? Ik heb geen PC thuis en heb er eigenlijk ook geen nodig. Ik doe alles op m’n iPhone of iPad pro. Om het vliegen thuis warm te kunnen houden en de diverse procedures te kunnen trainen wil ik op aanraden van diverse collega piloten een PC aanschaffen om met name flight sim toepassingen probleemloos te kunnen draaien. Alle advies is welkom!

Alle reacties

Verwijderd

Wil je één of meerdere beeldschermen? De inputapparatuur? Echt de allerbeste yokes/joysticks?

• Furrr
Verwijderd schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:37:
Wil je één of meerdere beeldschermen? De inputapparatuur? Echt de allerbeste yokes/joysticks?
1 Beeldscherm, zit aan dit scherm te denken:

https://www.coolblue.nl/product/855617/aoc-cu34g2x-bk.html

Verder m’n iPad pro als secundair scherm voor de diverse instrumenten, want dat is blijkbaar mogelijk.

En ben deze PC aan t bestuderen:
https://www.coolblue.nl/p...530-28icb-90l300s7mh.html

In de praktijk vlieg ik met een stick, maar een goeie yoke voor de sim is niet perse problematisch en komt uiteindelijk toch op ‘t zelfde neer..

Controls van Honeycomb spreken me aan en heeft prima reviews. Buiten de Yoke en power controls moet ik ook nog goeie rudder pedals hebben. Maar die weet ik wel te vinden denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Furrr op 02-09-2020 12:45 ]

• bertkuipers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 10:28
Welke opleiding doe je precies ? PPL, CPL, IR ?
En welke procedures zit je aan te denken om met een thuis sim current te houden?
Dit maakt namelijk nogal uit.

• Furrr
bertkuipers schreef op woensdag 2 september 2020 @ 12:02:
Welke opleiding doe je precies ? PPL, CPL, IR ?
En welke procedures zit je aan te denken om met een thuis sim current te houden?
Dit maakt namelijk nogal uit.
PPL bijna afgerond, vorige maand voor alle 9 theorie vakken geslaagd. En nu klaar stomen voor de x-country solo en praktijk examen.
Dan direct door voor ATPL MEP CPL IR.

Dus met name VFR en met een maand of 6 IFR procedures.
En verder lekker veel workload trainingen, als in, vliegen, navigeren en RT.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:15
Geen idee of je hier iets mee kan, maar ik zag het op de V&A.
En nee ik ken de persoon niet.

V&A aangeboden: Complete Saitek flight simulator opstelling

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• bertkuipers
Ten eerste proficiat met het behalen van de 7 examens ;-)

Voor je PPL vind ik de toevoeging van een thuis-sim, zelf erg mager. Je mist echt het gevoel van "flying by the pants". Het hele VFR gevoel is echt heel anders (mist eigenlijk). Een keurig circuit vliegen is op een beeldscherm heel anders dan in het echt. Het enige waar ik me wat bij voor kan stellen, waar het echt iets toevoegt, is het oefenen met de VOR, NDB en DME. Prehistorische instrumenten die je in de praktijk waarschijnlijk nooit meer gaat gebruiken. Verder is een sim natuurlijk leuk om de principles of aerodynamics mee aan te tonen (gieren resulteert in rollen, propellereffect, enz). Maar voor dit alles, heeft dit in de slotfase, waar jij in zit, echt geen toegevoegde waarde meer, lijkt me. In wezen is de grote driehoek die je solo gaat vliegen het sluitstuk van je PPL. Dan beheers je in principe alles al. Dan is het gewoon praktijk ervaring op doen. Dus lekker echt gaan vliegen!

Met betrekking tot je IR, daar kan ik me bij voorstellen dat de Sim wel weer kan helpen. Juist dan gaat het niet om het gevoel en wat je buiten zien, maar kijk je naar de schermpjes.

MEP => ik denk inderdaad zeker wel.

Nightrating? => Sim is dan absoluut ongeschikt om te oefenen. Het hele human performance gedeelte is niet na te bootsen achter je bureau. Om die zelfde reden lijkt me dat je workloadtraining ook niet in een thuissim kunt doen.

Kortom, ik zou het geld , in deze fase(!) eerder spenderen aan daadwerkelijke vlieguren dan aan een forse PC voor FS2020, als je verder niet veel er mee hebt.
Zelf hou ik wel van Simulatoren. En ben daarom een stevige PC aan het samenstellen. Maar ik zie het vliegen en het simmen echt als twee aparte dingen/hobby's. Waar ik wel naar benieuwd ben is hoe realistisch bijvoorbeeld bepaalde Garmin GA apparatuur is nagemaakt. Want ik merk dat ik de praktijk daar in de cockpit te weinig ervaring mee heb en het dus niet voor de 100% procent gebruik. Een soort van koudwatervrees... Ik ben wel benieuwd of ik mij zelf die systemen eigen kan maken thuis, zodat ik het in de praktijk meer ga gebruiken.

• Furrr
Bedankt! Was redelijk te doen wel.. En tegenwoordig 9 vakken 😉 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mBk_Hcf21k3wqs2nrjCh4E7o0gM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlysP4TK7eKSadr1jZzrq3Aj.jpg?f=fotoalbum_large

En bedankt voor de uitgebreide reply!
Op advies van meerdere piloten, waaronder 1 van m’n instructeurs het advies gekregen om middels een sim het een en ander warm te houden. Niet perse te leren, ben het helemaal een voor wat betreft het verschil tussen beide.

Om een voorbeeld te geven, sinds alle veranderingen in Lelystad is de workload, voor een groentje als ik, erg hoog geworden. Vooral tijdens het naderen van de CTR en het vele RT contact, andere aanvlieg routes (MIKE - X-Ray) etc. ervaar ik een hoger dan ik zou wensen workload.
Nu hoop ik door dit allemaal keer op keer op de sim te doen mn workload in de lucht minder zal worden.

Hoofdzakelijk is het de bedoeling dat ik current blijf en momenten in de lucht, waarin er sprake is van multi-tasken, eindeloos kan herhalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Furrr op 02-09-2020 13:49 ]

• Furrr
Hier nog een interessant filmpje van een youtuber/piloot:

YouTube: Airline Pilots Home Simulator Setup | How To Help Keep Current

• bertkuipers
Ah, heb je via Duitsland je theorie gedaan in Nederland? Mag ik vragen hoe die constructie is? Via Orbit Groundschool (Arnhem)?
Mooi resultaat trouwens!

Hier in Nederland bij het CBR zijn het , uiteraard, dezelfde 9 vakken. Maar worden ze allen via 7 examens afgenomen. Vandaar mijn opmerking.

Betreft de workload op ehle, tuurlijk is dat hard werken,..... Maar ook een hele goede leeromgeving! Iemand die alleen maar vliegt op Oostwold, mist die ervaring. Ik denk dat droog oefenen aan de keukentafel met een vliegkaart en een pionnetje ook heel leerzaam kan zijn. Je oefent dan de RT met door met het pionnetje je route te 'vliegen'. Het liefst met een vliegmaak die zich als tower voordoet. RT in sims is veelal amerikaans.Bovendien weten sims niet wat de Nederlandse landelijke en locale regels zijn voor de vliegbewegingen en RT. Dus lijkt me eerder verwarrend dan dat het je helpt.

• Furrr
bertkuipers schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:54:
Ah, heb je via Duitsland je theorie gedaan in Nederland? Mag ik vragen hoe die constructie is? Via Orbit Groundschool (Arnhem)?
Mooi resultaat trouwens!

Hier in Nederland bij het CBR zijn het , uiteraard, dezelfde 9 vakken. Maar worden ze allen via 7 examens afgenomen. Vandaar mijn opmerking.

Betreft de workload op ehle, tuurlijk is dat hard werken,..... Maar ook een hele goede leeromgeving! Iemand die alleen maar vliegt op Oostwold, mist die ervaring. Ik denk dat droog oefenen aan de keukentafel met een vliegkaart en een pionnetje ook heel leerzaam kan zijn. Je oefent dan de RT met door met het pionnetje je route te 'vliegen'. Het liefst met een vliegmaak die zich als tower voordoet. RT in sims is veelal amerikaans.Bovendien weten sims niet wat de Nederlandse landelijke en locale regels zijn voor de vliegbewegingen en RT. Dus lijkt me eerder verwarrend dan dat het je helpt.
Excuus voor het late reageren!

Klopt, heb het via Orbit in Arnhem gedaan.
Die werken weer samen met Austro (Luchtvaart autoriteit in Oostenrijk) en sturen maandelijks een examinator naar Arnhem. Het is zeker niet makkelijker dan bij het CBR maar wel echt heel veel goedkoper. Velen wijken ook uit naar België vanwege de prijzen.

Voor wat betreft het wel of niet iets hebben aan een sim tijdens een vliegopleiding, daar verschillen de meningen dan blijkbaar over. Piloten (en instructeurs) in mijn omgeving hechten er wel enige waarde aan.

Vliegkaart met een pionnetje moet ik eens proberen!

Vlieg je zelf ook?

• bertkuipers
Klopt, heb het via Orbit in Arnhem gedaan.
Die werken weer samen met Austro (Luchtvaart autoriteit in Oostenrijk) en sturen maandelijks een examinator naar Arnhem. Het is zeker niet makkelijker dan bij het CBR maar wel echt heel veel goedkoper. Velen wijken ook uit naar België vanwege de prijzen.
Ah, ik heb mijn theorie ook bij Orbit gedaan. Maar toen was de Oostenrijkse samenwerking er nog niet. Vandaar was ik wel benieuwd. België werd in de tijd aangeprezen. Maar ik heb er voor gekozen om de examens bij het CBR te doen. Brussel is voor mij ver weg. Met de reis- en hotelkosten én het opnemen van een vrije dag + de examen stress om alles in één dag te doen, vond ik de België optie niet zo interessant. Stel dat ik een dag weer terug moest voor een her, dan was dan voor mij zelfs duurder. Terwijl het CBR op fietsafstand is . De examens heb ik in de tijd in 3 blokken gedaan met telkens een maand er tussen. Alles 's ochtends voor werktijd.
Voor wat betreft het wel of niet iets hebben aan een sim tijdens een vliegopleiding, daar verschillen de meningen dan blijkbaar over. Piloten (en instructeurs) in mijn omgeving hechten er wel enige waarde aan.
Is sowieso leuk en de nieuwe FS2020 is natuurlijk ook gewoon prachtig. Verder kun je ook DCS installeren en werken aan je dogfight skills ;)
Vliegkaart met een pionnetje moet ik eens proberen!
Mij RT heb ik op afstand gedaan bij Ruben Fürste. De oefeningen zijn allemaal remote. Hij speelt ATC en de studenten zijn allemaal zogenaamd vliegtuigen. Je speelt dan een heel rollenspel met de kaart voor je. Echt heel leerzaam. En zo kun je het thuis alleen of met een vliegmaatje ook oefenen. Ik denk leerzamer dan met een sim op je pc thuis.
Vlieg je zelf ook?
Jazeker! :) PPL. Puur hobby. Geen ambities om het voor werk te doen. Wel staat een nightrating op de planning komende winter.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Wil je een kant en klare pc of vindt je het prima om hem zelf in elkaar te klikken?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:03

DukeBox

loves wheat smoothies

99ruud99 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:32:
Wil je een kant en klare pc of vindt je het prima om hem zelf in elkaar te klikken?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen maar i.i.g. geen zelfbouw

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
sorry ik stelde hem verkeerd
vindt je het oke om hem door winkel in elkaar te laten zetten, maar je moet zelf de onderdelen bij elkaar klikken.

* in zin van, kiezen welke onderdelen, en dan lijstje aan winkel geven.

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 08-09-2020 09:50 ]

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-11 21:59
Een prebuild is een slechte optie. Voldoende webshops of Tweakers die een betere PC voor minder geld kunnen bouwen.

Enige eigen input hier is nodig, heb je de Best Buy Guides al eens bekeken?

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:56

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.