Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
In de speurtocht naar zonnepanelen blijft er steeds 1 vraag keer op keer naar voren komen waar geen enkele leverancier een duidelijk antwoord kan (of wil) geven. Welke omvormer moet ik kiezen?

Ik heb meerdere offertes ontvangen, de prijzen en opstelling van de diverse aanbieders variëren schikbarend maar daar heb ik inmiddels mijn besluit in genomen. Het zullen in totaal 12 zonnepanelen worden, waarvan 8 zonnepanelen op het zuidwest en 4 zonnepanelen noordoost op een schuin dak.

De zonnepanelen zullen gezien het budget uitkomen op +/- 330 WP = 3.960 WP Totaal (per paneel +/- € 129,-). Ik heb me laten vertellen dat de keuze voor het merk zonnepanelen er weinig toe doen - dus afhankelijk van de leverancier van de omvormer, zal het merk van de zonnepanelen bepaald worden. Er is geen schaduw inval van bomen. Hooguit bij de noordwest panelen zal de zon eerder verdwijnen.

Dan rest de vraag: Welke omvormer moet ik kiezen? Op Tweakers lijkt deze vraag niet echt veel naar voren te komen en lijkt met name in veel situaties de prijs per WP het meetpunt. Aangezien de veel besproken grens van +/- € 1,- in lijn ligt met de (selectie) van de door mij ontvangen offertes lijken mij de offertes dan ook in dat opzicht redelijk.

SMA

Voordelen
  • Online monitoring / koppeling met Domoticz
  • Makkelijk vervangbaar
  • Toekomstbestendig (Accu)
  • SMA ShadeFix
Nadelen
  • Omvormer binnenshuis
  • Soms last van geluidsoverlast ('s morgens en 's avonds, bij aan- en afslaan)
  • Per paneel geen statistieken
  • serie geschakeld ?
SolarEdge

Voordelen
  • Per paneel geoptimaliseerd
  • Per paneel statistieken
  • mix van serie en Parallel geschakeld ?
Nadelen
  • Omvormer binnenshuis
  • Reparatie is moeilijker te realiseren
Enphase

Voordelen
  • Per paneel geoptimaliseerd
  • Geen omvormer binnenshuis
  • Parallel geschakeld ?
  • geen legplan/orientatie te moeilijk
Nadelen
  • Reparatie is moeilijker te realiseren
  • -
Ik neig richting de kant van SMA te gaan, vanwege de afweging dat de prijs van SMA toch het voordeligst lijkt te zijn en de voordelen mij het meest aanspreken en de nadelen in mijn ogen minder van belang zijn. Toch wil ik graag weten of mijn afweging de juiste is - en of de voor- en nadelen wel volledig zijn voor de 3 systemen en ik geen verdere zaken over het hoofd zie voor de keuze voor het (laten) plaatsen van zonnepanelen.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Alle reacties

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Heb je schaduw dan? 4 panelen is niet optimaal.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:21
Wellicht nog belangrijker, hoe gaat men de strings aansluiten?
Bij de SMA zullen de 4 panelen op noordwest waarschijnlijk op een eigen mppt aangesloten worden. Met 4 normale panelen zit je dan op het minimum van het mppt bereik van de omvormer, je kunt hier beter voor een paneel kiezen met een hogere paneelspanning, Panasonic HIT panelen zijn hier een goed voorbeeld van.

Een ander alternatief, de 4 panelen van noordwest voorzien van een Tigo optimizer en het geheel in één string aansluiten.
Dit kan overigens ook op een goedkope Chinese omvormer.

Bij SolarEdge is het belangrijk welk type optimizer men aanbiedt, met een P300 of P370 ga je je waarschijnlijk binnenkort melden in het Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem? topic.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Soms last van geluidsoverlast ('s morgens en 's avonds, bij aan- en afslaan) is volgens mij ook van toepassing op SolarEdge al weet ik dat niet zeker.

Nadeel van SE is dat er nog wel eens een optimiser kapot wil gaan

4 panelen per richting is erg weinig voor SolarEdge en SMA maar het moet op zich kunnen. Overweeg er daar een of twee extra als dat past.

edit:
SolarEdge is eigenlijk een kruising tussen serie en parallel schakeling.

Voordeel van Enphase is dat geen legplan/orientatie te moeilijk is. Nadeel is dat het vrij duur is.

[ Voor 20% gewijzigd door busscherski op 01-09-2020 21:46 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• freestyler2
  • Niet online
lothar schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:43:
Heb je schaduw dan? 4 panelen is niet optimaal.
De 4 panelen komen aan de achterzijde aan de bovenkant van het dak, schade is er nagenoeg niet, hooguit iets eerder schaduw dan aan de voorzijde waar 8 panelen komen te liggen. Ivm zonsondergang.
205Gutmann schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:44:
Wellicht nog belangrijker, hoe gaat men de strings aansluiten?
Bij de SMA zullen de 4 panelen op noordwest waarschijnlijk op een eigen mppt aangesloten worden. Met 4 normale panelen zit je dan op het minimum van het mppt bereik van de omvormer, je kunt hier beter voor een paneel kiezen met een hogere paneelspanning, Panasonic HIT panelen zijn hier een goed voorbeeld van.
Dat is iets waar ik niet concreet over gesproken heb maar ik vermoed dat, aangezien ik een vliering heb, dat e.e.a. hier zal worden verbonden aan elkaar. Het type zonnepaneel wat werd geoffreerd is dmegc
DM330G1-60HBB(BLACK)

Nu zegt het merk dmegc mij niet zoveel maar de leverancier was hier stellig van overtuigd dat het een bekend merk was in de zonnepanelen wereld en staat voor kwaliteit en zeker geen chinese rommel is.
205Gutmann schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:44:

Een ander alternatief, de 4 panelen van noordwest voorzien van een Tigo optimizer en het geheel in één string aansluiten.
Dit kan overigens ook op een goedkope Chinese omvormer.
Misschien een domme vraag maar betekent dit dan, dat deze met de door jou genoemde opstelling niet worden aangesloten op de SMA?
En als deze wel wordt aangesloten op de SMA waarom dan niet op de 8 overige panelen ook deze optimizer gezien de geringe meer prijs (snelle Google resultaten)?
busscherski schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:44:
Soms last van geluidsoverlast ('s morgens en 's avonds, bij aan- en afslaan) is volgens mij ook van toepassing op SolarEdge al weet ik dat niet zeker.
Wat moet ik overigens voorstellen bij geluid, volgens de verkopers is het slechts 20 db, en is het een soort klik achtig geluid en zeker op een vliering zoals in mijn geval nagenoeg niet hoorbaar.

4 panelen per richting is erg weinig voor SolarEdge en SMA maar het moet op zich kunnen. Overweeg er daar een of twee extra als dat past.
.
Wat bedoel je met 4? Het zijn in totaal 12 panelen, waarvan 4 aan de achterzijde, lijkt mij dat dit 1 systeem wordt en niet bestaat uit 2 delen? Jij bent nu de 3e met deze opmerking dus wellicht denk ik hierover te eenvoudig?

Voordeel van Enphase is dat geen legplan/orientatie te moeilijk is. Nadeel is dat het vrij duur is.
De prijzen liggen allemaal bij elkaar in de buurt, praten over 100 euro's verschil, wat dus verwaarloosbaar is op dit geheel. Wat is dan beter in het geval prijs geen issue is? En waarom?

[ Voor 37% gewijzigd door freestyler2 op 01-09-2020 23:55 ]

• busscherski
  • Nu online
Het geluid van al die passieve omvormers stelt niet veel voor.
Die van mij heb ik na een jaar voor het eerst gehoord toen ik toevallig heel dichtbij de omvormer was rond zonsondergang.

Met een string omvormer heb je in jouw geval 2 regelsystemen, ook al gebruik je 1 omvormer. Een van 8 panelen en een van 4. Met 4 heb je een erg laag voltage en dat werkt niet altijd stabiel en sowieso vrij inefficiënt. Zie de PV topic start.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• freestyler2
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:06:
Het geluid van al die passieve omvormers stelt niet veel voor.
Die van mij heb ik na een jaar voor het eerst gehoord toen ik toevallig heel dichtbij de omvormer was rond zonsondergang.

Met een string omvormer heb je in jouw geval 2 regelsystemen, ook al gebruik je 1 omvormer. Een van 8 panelen en een van 4. Met 4 heb je een erg laag voltage en dat werkt niet altijd stabiel en sowieso vrij inefficiënt. Zie de PV topic start.
Eigenlijk zeggen jullie daarmee dus dat je beter voor 8 panelen kunt gaan - de prijs per WP wordt dan wel duurder maar je haalt wel meer efficiency? (en je houdt ietjes meer budget over, wat je wellicht kunt besteden aan zonnepanelen met meer WP?

• busscherski
  • Nu online
Passen er misschien 4 panelen van 2x1 meter? Dan zit je niet meer op het minimum aantal

• freestyler2
  • Niet online
Helaas gaat dat net niet passen, 3x zou wel gaan maar dat schiet het doel ook voorbij :)

Maar is Enphase dan niet beter in mijn situatie?

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Een Aps QS1 quad micro omvormer kan ook. Hier kunnen 4 panelen op + een gewone omvormer voor 8 panelen.

https://www.simply-solar.nl/product/aps-qs1-micro-omvormer/ = 369,- + de rest bij een webshop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSQ6tvPJ6fA1sxQrs-1TztUwmyg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fjJ5e9u8gH0jL86vy14wJ0PZ.png?f=fotoalbum_large

Moet je zelf de afmetingen, indeling enz goed controleren. Maar je zou voor zo'n 3205 klaar zijn dan. 0,76 C/kWh

[ Voor 93% gewijzigd door lothar op 02-09-2020 10:49 ]

• freestyler2
  • Niet online
lothar schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:42:
Een Aps QS1 quad micro omvormer kan ook. Hier kunnen 4 panelen op + een gewone omvormer voor 8 panelen.

https://www.simply-solar.nl/product/aps-qs1-micro-omvormer/ = 369,- + de rest bij een webshop

[Afbeelding]

Moet je zelf de afmetingen, indeling enz goed controleren. Maar je zou voor zo'n 3205 klaar zijn dan. 0,76 C/kWh
Dat is nogal fors goedkoper dan de +- 1,- eu per WP waar ik zelf op uitkwam.

Overigens zie ik dat dit met name komt door de Goodwe omvormer. Een snelle Google search vindt over dit type weinig nadelen/klachten tov de in TS genoemde merken.

Afgezien van het milieu gedeelte, zal een groot deel van ons toch zonnepanelen vanuit financieel oogpunt. Hoe lager de prijs, hoe eerder de terugverdientijd. Tenzij iemand anders andere ervaringen heeft?

Overigens stond solar bouwmarkt ook op mijn lijstje, echter zijn ze, buiten dat ze een van de voordeligste zijn, ook niet echt behulpzaam in de zin van informatie verstrekking (wat overigens hun goedrecht is, iemand moet tenslotte dat "gratis" advies ook betalen). Maar je zult dus bij hun moeten aankloppen met een compleet plan - waar ze wel deels mee willen denken voor installatie (aangezien hun dat moeten verzorgen) maar meer dan dat ook niet. Wat mij overigens ook meteen brengt op het aftersales verhaal... Heeft iemand ervaring met deze partij? Het is een hele andere vraag dan waar de TS mee begon maar ook niet geheel onbelangrijk..

• busscherski
  • Nu online
4 is het minimum, het kan dus wel. Ik denk dat ik dan gewoon een string omvormer zou kiezen, en niet moeilijk doen met micro omvormers.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000d-ns-wifi.html
of de 3.6 kW versie (afhankelijk van de hellingen, geef even door dan zoek ik het voor je uit)

met dit
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ethernet.html

Ik heb nog nooit gehoord van slechte after sales bij solar-bouwmarkt. Wel investeren ze weinig in acquisitie, daar betaal je dan ook niet voor.

@lothar
Die rails zijn geschikt voor normale breedte panelen.
Die Longi panelen zijn extra breed, dus dan moet je dit hebben.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/5-panelen-portrait.html

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:21
@freestyler2 Je kunt alle panelen voorzien van een Tigo, technisch biedt het geen voordeel behoudens monitoring op paneel niveau. Staar je verder niet blind op een merk panelen, 99% van alle zonnecellen wordt gemaakt in China. Sommige merken zetten en er dan zelf een frame omheen in Europa, et voilla, een "Europees" paneel.
Axitec en Luxor zijn hier 2 voorbeelden van, ze schermen beide met het feit dat ze een Duits merk zijn, echter geen fabrikant.
En daarbij, niet alles wat uit China komt is rommel.

Ik denk dat je inmiddels genoeg keuze hebt om tot een legplan te komen.
Ik zou aan de voorkant 4 Panasonic HIT Kuro van 325/330Wp plaatsen, met 59Vmmp levert dit een mooie spanning op om op een eigen tracker te plaatsen.
Aan de achterzijde kun je dan 8 panelen plaatsen van een willekeurig merk. Deze plaats je dan op de andere mppt.

Ik heb in mijn vrije tijd meerdere malen panelen gelegd welke van Solar Bouwmarkt afkomstig zijn, tot op heden weinig klachten. Eén keer is het voorgekomen dat er een verkeerde omvormer was geleverd, dit heeft men netjes opgelost.
De complete sets montagemateriaal zijn gebaseerd op een gemiddelde windbelasting, woon je in een gebied met een hogere windbelasting dan is het verstandig om wat extra dakhaken te plaatsen.
Bij een lage tot gemiddelde windbelasting plaats je om de 80 tot 100cm een haak, bij hogere windbelasting kan dit zelfs om de 40 tot 50 cm worden.

• freestyler2
  • Niet online
Overigens merk ik op dat de SMA Sunny Boy 3.0 1AV41 2 MPP Trackers aan boord heeft.

Is het dan in mijn geval niet beter om de hierboven genoemede setup van @lothar te nemen en de omvormer Goodwe ( -/- € 409,-) en APS QS1 (-/- € 369,-) vervangen voor de SMA (+ € 1.009,-) per saldo is dit wel € 231,- duurder maar het voordeel is dat het geheel door één leverancier geleverd wordt.

Overigens hebben jullie mij nu juist aan het twijfelen gebracht ik dacht dat ik eruit was maar nu ik de rekensom opnieuw zit te maken is het wellicht zelfs prijstechnisch interessant om zelfs te gaan voor "slechts" 8 zonnepanelen, wat een besparing oplevert van € 516,- (4x € 129,-) en ik kan tevens een kleinere variant SMA nemen (SMA Sunny Boy 2.5 1VL40) eveneens een besparing van € 160,- (€ 1.009 -/- € 849)

Het aantal Wp is dan wel weer minder, maar aangezien de terugleververgoeding in de toekomst toch afgebouwd gaat worden en ik nog slechts 3 jaar kan profiteren van de huidige (volledige) salderingsregels levert bovengenoemde besparing wellicht nog het meest en het snelst geld op. De panelen leveren max 2.800 Wp op, waar mijn verbruik nu momenteel op circa 2.500 zit en naar verwachting zal oplopen tot circa 3.000 de komende jaren.

De Wp voor de gehele set incl. installatie komt dan neer op € 1,02 per Wp. Met de Goodwe zelfs € 0,89 per Wp

Is er nog iemand die mij kan overtuigen om voor de Goodwe te gaan ipv de SMA?

[ Voor 3% gewijzigd door freestyler2 op 02-09-2020 21:32 ]

• busscherski
  • Nu online
De Goodwe die ik linkte heeft ook 2 mpp trackers.

• freestyler2
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:30:
De Goodwe die ik linkte heeft ook 2 mpp trackers.
Owja nu zie ik het, je hebt een ander type (NS ipv XS) en vandaar dus dat je de Wifi module apart dient te bestellen :)

Hoe staan jullie overigens in de salderingsregels? Is het na 2023 echt (geleidelijk) aan over - of zal er opnieuw uitstel komen?

• busscherski
  • Nu online
We hebben geen glazen bol.
Als je een goedkope set neemt heb je het sowieso binnen 6 jaar terugverdient.

Vergeet overigens niet dat de installatiekosten van 8 en van 12 panelen ongeveer hetzelfde zijn.

• freestyler2
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:52:

https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw3000d-ns-wifi.html
of de 3.6 kW versie (afhankelijk van de hellingen, geef even door dan zoek ik het voor je uit)

met dit
https://www.solar-bouwmarkt.nl/ethernet.html
Ik zie overigens in de details staan dat het aanbevolen aangesloten Vermogen: 3000-3900 WP is voor deze omvormer.

Als ik kies voor de Longi panelen (350 Wp ps) dan zit ik op 4.200 Wp totaal - moet ik dan niet gaan voor de GW3600D-NS variant cq andere panelen? Mits ik uiteraard besluit voor 12 panelen te gaan :+

Ik dacht echt een kant en klaar verhaal te hebben - en enkel nog de keuze voor een omvormer te moeten maken en dat verder alles hapklaar was maar niets is wat het lijkt 8)7
Overigens ben ik jullie zeer dankbaar voor deze input, zeer leerzaam allemaal! _/-\o_

• busscherski
  • Nu online
Dat aanbevolen vermogen is niet geldig voor meerder orientaties zoals bij jou. En zelfs als het zuid was is het maar een aanbeveling.
Ik wil het wel even met 12 Longi's invoeren in Sunnydesign. Moet ik alleen even de exacte richting en helling weten.
Bedoel je met ZW precies 45 graden vanaf zuid of een beetje anders? En wat bedoel je precies met NW?

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:38
lothar schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:42:

[Afbeelding]

De QS1 kan je bij winkelmann voor 285 incl btw krijgen. ;)

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:07
Houdt er wel rekening mee dat je met een APS QS1 nog ~170 Euro kwijt bent voor een ECU-R als je wat curves (en als bonus monitoring op paneelniveau).

En daarbij lijkt deze microomvormer een relatief laag rendement te hebben (93~95%) wat je niet direct ziet omdat ze een beetje lijken te jokken over de opbrengst. Zie Dapdodo in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

• busscherski
  • Nu online
WackoH schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:25:
Houdt er wel rekening mee dat je met een APS QS1 nog ~170 Euro kwijt bent voor een ECU-R als je wat curves (en als bonus monitoring op paneelniveau).

En daarbij lijkt deze microomvormer een relatief laag rendement te hebben (93~95%) wat je niet direct ziet omdat ze een beetje lijken te jokken over de opbrengst. Zie Dapdodo in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"
Dat rendement van 93-95% zal vergelijkbaar zijn met een stringomvormer met slechts 4 panelen per string.

• freestyler2
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:59:
Dat aanbevolen vermogen is niet geldig voor meerder orientaties zoals bij jou. En zelfs als het zuid was is het maar een aanbeveling.
Ik wil het wel even met 12 Longi's invoeren in Sunnydesign. Moet ik alleen even de exacte richting en helling weten.
Bedoel je met ZW precies 45 graden vanaf zuid of een beetje anders? En wat bedoel je precies met NW?
Oke duidelijk!

Het dak heb ik zojuist gemeten op 47 graden - gemakshalve en vanwege de mogelijke onnauwkeurigheid kan je denk ik gewoon uitgaan van standaard dak op 45 graden.

NW is een onjuistheid geweest en bij deze direct aangepast aan de TS. Het moet Noord Oost zijn

[ Voor 17% gewijzigd door freestyler2 op 02-09-2020 22:44 ]

• busscherski
  • Nu online
o, noordoost.

Daar hoef ik geen simulatie voor te doen, weet wel uit mijn hoofd dat een 3 kW omvormer dan meer dan voldoende is.

Vul een winkelwagentje zoals @lothar heeft voorgedaan en bestel.
Wel even denken aan de iets langere montagerails (voor 5 ipv 4 panelen ivm de breedte).
3 kW omvormer met 2 mppt's en de LAN of Wifi stick.

• WackoH
busscherski schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:30:
[...]
Dat rendement van 93-95% zal vergelijkbaar zijn met een stringomvormer met slechts 4 panelen per string.
Met 4 panelen heb ik geen ervaring, maar ik ben begonnen met 5 op een 3kW omvormer (dus ~160 V waar ~360 V optimaal is) en heb dat stapsgewijs (productie betonvoeten ;) ) naar 9 uitgebreid.

Het rendement (op basis van data omvormer) was met 5 stuks 97.8, en werd 98.0% met 9. Maakte dus weinig uit.

• busscherski
  • Nu online
@WackoH

Mijn Solax geeft 94% rendement aan met een string van 7 panelen lang.

• WackoH
Zou de Growatt dan toch wat goeds hebben, afgezien van prijs? (want schaduwmanagement is brak) ;)

• busscherski
  • Nu online
Er zou ook ergens iets kunnen zijn met meetonnauwkeurigheid

Pagina: 1