Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Hypoxz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-11-2020
Mijn vraag
Mijn I7 10709k heeft last van power limit throttling waardoor hij op 0,8 ghz draait. Mn bios heeft standaardsettings op xmp na.
Ik heb geen idee hoe ik dit kan oplossen

Relevante software en hardware die ik gebruik
I7 10700k
Corsair rm650x
Msi z490 tomahawk

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bios reset
Temperaturen max rond 60 graden

[ Voor 4% gewijzigd door Hypoxz op 01-09-2020 19:40 . Reden: Toevoeging ]

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:25
Volgende stap is een hardware monitor (hw info bv) installeren, om te kijken hoe het met temperaturen en fanspeeds zit.

'power limit throttling' is ook een hele informatieve zoekterm.

[ Voor 22% gewijzigd door Tens op 01-09-2020 19:37 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:44
Speelt probleem ook wanneer je Windows start in Safe Mode?

Team anti-scalp - wauw..

• Hypoxz
Tens schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:36:
Volgende stap is een hardware monitor (hw info bv) installeren, om te kijken hoe het met temperaturen en fanspeeds zit.
De temperaturen zijn goed max ligt rond de 60 graden

• Hypoxz
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:37:
Speelt probleem ook wanneer je Windows start in Safe Mode?
Dat ga ik zo even testen

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:25
Hypoxz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:37:
[...]

je hebt dus al meer bekeken dan je in je eerste post gemeld hebt. vul dat even aan, maakt het voor iedereen gemakkelijker.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Hypoxz schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:37:
[...]

60 graden op 800MHz is hoog. Dat hoor je te zien op de juiste kloksnelheid.
Welke koeler heb je?

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11 15:16
Was hier kort geleden niet precies hetzelfde onderwerp aan bod in een ander topic?

Edit: I7 10700K blijft hangen op multiplier x8 Dit is 'm, misschien staat er nog bruikbare informatie in voor je :)

[ Voor 46% gewijzigd door JEROENrgfgf op 02-09-2020 08:51 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
800 MHz is normaal voor idle. Maar onder belasting moet het omhoog gaan. Gebeurt dat met een processorbelastingtest?

Welke power settings staat er ingesteld in Windows? Heb je een aparte tool (bijvoorbeeld van MSI) in gebruik om dit soort instellingen te doen? Zo ja, wat zijn daar de instellingen? Probeer het ook eens zonder die tool.

60 graden is ongeveer 2 keer te warm voor 800 MHz. Zit er iets in je systeem dat warmte produceert? Is de processorkoeler goed geinstalleerd?

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 26-11 16:24
Ik had precies hetzelfde bij mij was de "fix" om dragon center downloaden en daar game mode uit te zetten.

Eerder heb ik er een topic over gemaakt. Er zijn meer die last hebben van deze "bug"..

Enige gare is dat sinds ik de bug heb opgelost ik nooit meer heb dat 2 cores af en toe naar 5,1 clocken. Ze blijven max op 4,8 heeel soms op 5,0... Maarja beter dan 800 mhz, kreeg bijna een hartaanval :X

EDIT: heb het ook al gemeld bij Azerty waar ik mijn game pc heb laten samen stellen. Ik heb gemeld dat ik drops had naar 800 mhz en dat het nu software matig is gefixt via game mode uit zetten.

[ Voor 83% gewijzigd door MetalSonic op 05-09-2020 22:47 ]

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:41
MetalSonic schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:44:
Ik had precies hetzelfde bij mij was de "fix" om dragon center downloaden en daar game mode uit te zetten.

Eerder heb ik er een topic over gemaakt. Er zijn meer die last hebben van deze "bug"..

Enige gare is dat sinds ik de bug heb opgelost ik nooit meer heb dat 2 cores af en toe naar 5,1 clocken. Ze blijven max op 4,8 heeel soms op 5,0... Maarja beter dan 800 mhz, kreeg bijna een hartaanval :X

EDIT: heb het ook al gemeld bij Azerty waar ik mijn game pc heb laten samen stellen. Ik heb gemeld dat ik drops had naar 800 mhz en dat het nu software matig is gefixt via game mode uit zetten.
Dit kan je ook simpel in de bios doen. Daar zit er een knop voor. Game mode is dan ook gewoon een bios setting. (Doet niets anders dan alle cores naar de max gooien en instabiliteit veroorzaken).

Wat betreft boost. Grote kans dat je een bios instelling aan moet passen. Ik zou gewoon eens je bios instellingen opslaan in een profiel dat leeg is dat onthouden en je bios instellingen resetten naar defaults. Zoals ik het lees heeft iemand in je bios zitten klooien want die game boost staat standaard uit.

Helaas is een pc in 2020 noet meer plug en play qua componenten en bios instellingen. Dat was 8 jaar geleden bij mijn vorige pc wel zo en alle systemen daarvoor ook. Maar desondanks word er gedaan alsof allen plug en play is. Vooral bios instellingen zijn veel ingewikkelder geworden. En ondanks dat het leuk is om er in te klooien en sommige mensen denken het wel te weten is het helaas niet zo simpel. Kaal beginnen als iemand anders het gedaan heeft is dus altijd een goed begin en dan alleen veranderen wat aanbevolen word.

[ Voor 17% gewijzigd door computerjunky op 06-09-2020 03:44 ]

• MetalSonic
@computerjunky
Ik heb dit probleem voor en na de recente bios reset gehad. Harde reset notabene door middel van het los koppelen van de batterij.

In de bios heb ik nog geen setting/ knoppen gevonden voor game mode of boost maar ik zal nog eens kijken.

EDIT: never mind, overheen gekeken in het hoofdscherm kan ik via 2 grote buttons klikken op Gameboost en XMP profile.......

Edit 2:

Zijn 2 begrippen die we niet door elkaar moeten halen
1) je hebt gameboost/ xmp boost te zien in dragon center en ik weet nu waar 't zit in de bios
2) game mode on or of (wel te zien in dragon center) niet in de bios en juist dat uit of aan zetten lijkt de oplossing.

[ Voor 46% gewijzigd door MetalSonic op 06-09-2020 11:06 ]

• computerjunky
MetalSonic schreef op zondag 6 september 2020 @ 10:17:
@computerjunky
Ik heb dit probleem voor en na de recente bios reset gehad. Harde reset notabene door middel van het los koppelen van de batterij.

In de bios heb ik nog geen setting/ knoppen gevonden voor game mode of boost maar ik zal nog eens kijken.

EDIT: never mind, overheen gekeken in het hoofdscherm kan ik via 2 grote buttons klikken op Gameboost en XMP profile.......

Edit 2:

Zijn 2 begrippen die we niet door elkaar moeten halen
1) je hebt gameboost/ xmp boost te zien in dragon center en ik weet nu waar 't zit in de bios
2) game mode on or of (wel te zien in dragon center) niet in de bios en juist dat uit of aan zetten lijkt de oplossing.
Ik dacht dat bios game boos en game mode hetzelfde waren. Het is namelijk beide dezelfde 1 click overclock. Simpel te testen door het in de bios uit te zetten en dan in de software kijken of het weer aan staat. Ik ga het echter niet proberen heb al genoeg problemen gehad om alles perfect te laten draaien. Ik heb in ieder geval beide uit staan.

Een permanente overclock op een 9th gen of 10th gen is gewoon niet mogelijk zonder extreme koeling. En als iemand het dan toch wil is handmatig een slimmer idee dan via deze presets.

• MetalSonic
computerjunky schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:30:
[...]

Ik dacht dat bios game boos en game mode hetzelfde waren. Het is namelijk beide dezelfde 1 click overclock. Simpel te testen door het in de bios uit te zetten en dan in de software kijken of het weer aan staat. Ik ga het echter niet proberen heb al genoeg problemen gehad om alles perfect te laten draaien. Ik heb in ieder geval beide uit staan.

Een permanente overclock op een 9th gen of 10th gen is gewoon niet mogelijk zonder extreme koeling. En als iemand het dan toch wil is handmatig een slimmer idee dan via deze presets.
Je reacties zijn voor mij sowieso weer leerzaam.

Ik ben het met je eens dat een stabiel systeem het fijnste is. Ik zou hem kunnen oc'n naar 5,0 gigahez op all cores maar dan is het instabieler, kost meer stroom en wellicht produceert hij wat meer geluid plus ik moet maar zien hoeveel prestatiewinst ik daarmee pak. Ik wil lang plezier hebben van dit product.

Voorlopig zal ik moeten wennen aan het idee van 4,7 on all cores. Nog steeds een mooie sprong ten op zichte van mijn i7 3770K toen had ik meestal "maar" 3,9 on all cores... Grootste sprong in performance ga ik sowieso maken als ik mijn MSI GTX 980 swap voor een 3070 of 3080 maar das een heel ander verhaal en hier verder offtopic.

• computerjunky
MetalSonic schreef op zondag 6 september 2020 @ 12:41:
[...]

Je reacties zijn voor mij sowieso weer leerzaam.

Ik ben het met je eens dat een stabiel systeem het fijnste is. Ik zou hem kunnen oc'n naar 5,0 gigahez op all cores maar dan is het instabieler, kost meer stroom en wellicht produceert hij wat meer geluid plus ik moet maar zien hoeveel prestatiewinst ik daarmee pak. Ik wil lang plezier hebben van dit product.

Voorlopig zal ik moeten wennen aan het idee van 4,7 on all cores. Nog steeds een mooie sprong ten op zichte van mijn i7 3770K toen had ik meestal "maar" 3,9 on all cores... Grootste sprong in performance ga ik sowieso maken als ik mijn MSI GTX 980 swap voor een 3070 of 3080 maar das een heel ander verhaal en hier verder offtopic.
Ja ik had ook gedacht dat even 5 ghz wel zou gaan. Het kan ook maar het is me het stroomverbruik en de drama niet waard. Al is het voor mij nu ik alles getest heb en door heb een kwestie van voltage naar 1.345v en multiplier op 50 en gaan. En 4.7 is echt meer als snel zat en bespaard bakken stroom.
Ik had hiervoor ook een 3770k maar die kon gewoon 5ghz op alle cores en en zelfs 4.6 ghz zonder vcore te veranderen. Dat laat wel zien hoeveel meer ruimte er toen was is de architectuur dan dat er nu is. En zelfs op 4.7 is het nog 1 van de snelste gaming cpu's die er is dus je mist er niets aan.
Pagina: 1