I7 10700K blijft hangen op multiplier x8

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:40
Mijn vraag

Sinds vanmiddag gaat de multiplier van mijn CPU heel snel terug naar x8. Als ik de computer opnieuw opstart dan draait hij kort op x 50 maar al snel gaat hij naar 8. Iemand tips? De eerste keer dat er wat mis ging was met Farcry 5. Bencmark begon netjes op een fps van 74 en toen dropte hij ineens naar 24... Alle games hebben geen goede fps meer en Windows voelt ook trager. Dat zal samenhangen met de x8 ;-)

Relevante software en hardware die ik gebruik
1 Processors Intel Core i7-10700K Boxed
1 Moederborden MSI MPG Z490 Gaming Plus
1 Behuizingen Fractal Design Define R6 USB-C Zwart
1 Netwerkadapters Gigabyte GC-WBAX200 € 39,- € 39,-
1 Besturingssystemen Microsoft Windows 10 Home NL 64bit
1 Processorkoeling Scythe Mugen 5 PCGH Edition
1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
1 Voedingen be quiet! Straight Power 11 750W €
1 Solid state drives Samsung 970 EVO 1TB
1 Videokaart MSI GTX 980

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1) Geforce ready driver geüpdate naar de nieuwste
2) virus scan gedaan
3) computer opnieuw opgestart
4) Hardware info gekeken naar max cpu temp en gpu temp
.. Wat mij wel opvalt in hardware info is dat de tabel flikkert, volgens mij had ik dat eerst niet. In Windows geen geflikker van mijn scherm..
5) framerate bij farcry 5 zowel getest via de benchmark optie
- temps gecontroleerd CPU temps nu gemiddeld 30 , GPU gemiddeld 54 (beiden idle)

MAX cpu temp volgens hardware info is 60 geweest, max clock is 5,0 gigahez geweest

Hieronder de afgelopen 10 minuten
Stap 1)
In de bios gekeken naar wat ik daar zag, nou gewoon netjes op 4,8 gigahez. Nog bij de settings gekeken (niks aangepast) alles stond op auto etc..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emIpkkEJp2BrQz8rBk5nDePAiG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzQw7JBlt4wMYWGtNgMoHZnP.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 2)
In windows meteen hardware info geopend en gezien dat ik weer 48x heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5kJaTmNFHwc1olECflVu8K2SFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5smQBPw3uVZ8R1Rd8frQX9O4.jpg?f=fotoalbum_large

Stap 3)
Benchmark Farcry 5... twee keer gedaan
Farcry run 1 benchmark 1: FPS rond de 60... das netjes wat laag, dus ik refreshrate verhoogt naar 75
Farcry run 2 benchmark fps drop naar 20, en toen had ik al zo'n voorgevoel en ja hoor hardware info liet zien dat ik weer op 800 mhz zat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZS-Dcp22a6LLQ_itu_472G3tgW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SZGHRiWw9V20MCsMAVCxjYqK.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT 22:31
Kan nu wel de voorlopige conclusie trekken. Als ik de computer aan zet is het goed in de bios (cpu clock, temps etc), in Windows heb ik normale temps en clocks. Maar zodra ik de CPU dan vervolgens aan het werk zet via een videogame dan gaat hij van 48 naar 8,0 en dan blijft hij daar.

[ Voor 41% gewijzigd door MetalSonic op 22-08-2020 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-06 23:29
Heb je ergens overgeclockt? Zo ja - alles naar default.
Start eens in safe mode. Voelt windows dan nog steeds traag?

edit: Ik zie dat er BIOS updates zijn voor je MoBo. Als je systeem stabiel is (geen crashes!), dan kan je proberen een BIOS update te doen (mocht je dat nog niet hebben gedaan ;))

[ Voor 52% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 22-08-2020 21:59 ]

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:56:
Heb je ergens overgeclockt? Zo ja - alles naar default.
Start eens in safe mode. Voelt windows dan nog steeds traag?

edit: Ik zie dat er BIOS updates zijn voor je MoBo. Als je systeem stabiel is (geen crashes!), dan kan je proberen een BIOS update te doen (mocht je dat nog niet hebben gedaan ;))
Bedankt voor je reactie.

Hoe kan ik zien welke bios versie ik heb? ik denk zelf dat ik de nieuwste versie heb. Mijn computer twee weken geleden gebouwd en volledig geupdate qua bios settings etc door Azerty.

Ik heb mijn cpu niet overgeclockt, bij mijn huidige mobo icm cpu weet ik nog niet eens hoe dat moet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Moet je even rondkijken in je BIOS menu scherm overzicht sectie :P

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:08:
Moet je even rondkijken in je BIOS menu scherm overzicht sectie :P
Lijkt erop dat ik de nieuwste bios heb. Bios build date 22/7/2020.. Verder staat er BIOS VER: E7c75IMS.A20

(ben zelf niet helemaal overtuigd) maar die combinatie impliceert voor mij dat het de nieuwste bios is.

Maar los hiervan begrijp ik niet waarom mijn cpu nu steeds al heel snel stopt met mee werken. 8)7

Nu loopt hij trouwens even in Windows op 4,8 gigahez, maar ik durf er inmiddels mijn hand voor in het vuur te steken dat zodra ik mijn cpu echt aan het werk zet hij in een soort slow mo modus gaat ofzo :X De vorige keer als ik opnieuw in Windows zat begon Farcry met een hoge fps (eigenlijk wat hij hoort te zijn) en daarna dus een sprong in het diepe.

[ Voor 9% gewijzigd door MetalSonic op 22-08-2020 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
Safe mode geprobeerd? Voelt Windows dan nog steeds traag?

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:27:
Safe mode geprobeerd? Voelt Windows dan nog steeds traag?
Ik keek net naar de bios, zit nun in Windows en nu voelt hij super snel. Runt nu netjes op 4,8 gigahez.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
De Bios die je kunt downloaden is nieuwer, heeft build date 23/7/2020.
Scheelt een dag met de bios die je nu draait.

Ik zou de gok wagen en even updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
https://linustechtips.com...comments#comment-13942650

Hier nog iemand die het heeft
@M!chel ga ik doen denk ik, ik heb sowieso een jaar garantie op deze kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Het schijnt een oud probleem te zijn waar gelukkig wel wat oplossingen voor te vinden zijn.

Je kunt dit eens proberen: https://service.msicomput...AQdetail.aspx?formid=3265

Mocht dat toch geen oplossing zijn dan kun je ook dit nog eens proberen:
>>>
Philip_32 said:
Guys i Was facing the same issue, Here is how i solved it .

-Open the Al suite go to the tab EPU

-Then on performance tab UNCHECK the "Enable Away Mode"

-Do the same on The Power saving tab.

Problem solved back to 3.6 MHZ

Thank me later <3
<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Wat een drama computer ik word gek hiero..

Ik volgde het youtube filmpje van MSI, flash usb gemaakt. Gekozen voor m flash. Hij starte opnieuw op. En toen zwart scherm geen display. Even gewacht en toen ging de computer uit. ....
..... .... ...

Computer aan gedaan geen display. Alles los gekoppeld. Cmos battery eruit. Paar minuten gewacht cmos battery erin opnieuw opstarten geen display...

Ik pak mn oude beeldscherm maar en kijk of hij daar wat op wil laten zien.. Jammer dit

---------

EDIT 22: 57.. Ben opgelucht dat ik weer beeld had op mijn oude monitor en nu weer op mijn nieuwe. Was voor 10 minuten tot een kwartier even bang dat ik mijn moederbord had gesloopt via die m-flash bios die niet goed ging. :X Zag al een gesprek voor mij met Azerty waarbij ze zeiden dat het mobo niet meer werkte door eigen toedoen en dat ik een nieuwe moest kopen. Gelukkig is het zover niet gekomen. _/-\o_

Voor de rest van de avond ga ik niet meer knutselen, ik heb nu wat sterke drank nodig en dan maar eens proberen tot rust te komen. :D

Morgen maar verder googl'n of ik wat kan vinden over de framerate die inkakt na 't spelen van een game.

EDIT sinds de vorige edit is mijn cpu niet ingekakt tot 800 mhz, heb ik dan 1500 euro uitgegeven voor een overkill browsing & Youtube computer? :9~ Bios fan setting staan nu allemaal op DC ipv PWM maar zoals ik al zei ik kom nu even nergens aan. }:O

[ Voor 49% gewijzigd door MetalSonic op 23-08-2020 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Zojuist twee keer achterelkaar bencmark gedraait van Farcry 5, beide keren gemiddelde van 74 fps , minimum 72.. Ofwel netjes.... Hardware info gecontroleerd, mijn cpu is niet warmer geworden dan 55 graden...

Mijn pc maakt iets meer geluid dan gewenst maar hij functioneert nu qua performance wel zoals 't moet ik denk dat ik het voorlopig even zo accepteer. Dingen aanpassen met fans en temperatuur is toch moeilijker dan het lijkt blijkbaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:37

Nemesizz

Untouchable

Ik had tijdens een Windows 10 test run op m'n Proliant een soortgelijk probleem.

Eerst wil die wel even nar maximale snelheid boosten, en daarna zit die 'vast' op baseclock, ook onder load (mijn geval was het dan 1600Mhz).

Daar kwam het door een conflict met het moederbord powermanagement en het powermanagement van Windows. Ik heb het toen niet opgelost, maar had het waarschijnlijk wel kunnen doen door Windows het powermanagement te laten regelen ipv het moederbord (wat voorheen, bij bijvoorbeeld Windows 7 niet nodig was).

Dus misschien kijken wat je powermanagement (of in NL: energiebeheer) in Windows is, dingen zoals 'max processor state' dat die wel op 100% staat.

Ook 'fastboot' uitschakelen kan soms helpen. Merkte bij m'n huidige machine dat met fastboot aan problemen waren met clockspeeds (omgekeerde wat jij hebt, bij mij ging het spul niet terug naar idle, maar bleeft constant op 4,3Ghz draaien, inclusief videokaart die niet meer idle ging).

Misschien het controleren waard.... als je het weer aandurft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Bedankt voor je uitgebreide reactie @Nemesizz voorlopig koester ik even dat hij werkt. Als ik weer ga Tweaken moet ik echt bewust dingen plannen en niet zomaar wat aanklooien zoals ik de afgelopen dagen deed met de pwm control etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Hulp gevraagd!

10 minuten geleden heb ik het volgende gedaan in de bios:
1) sytem fans op smartfan control gezet (verder niks)
2) Windows opgestart, Farcry 5 benchmark, eerst helft van de bencharm 72 fps en daarna ineens 40.. Ofwel het probleem is terug.. Daarna meteen mijn benchmark geopend en ja hoor cpu terug geclockt naar 800 mhz..

3) terug naar bios gegaan, smartfon control uitgezet
4) terug naar Windows weer farcry 5 benchmark opgestart, helft van de bencmark 72 fps en daaarna weer 800 mhz... en daar zit hij nu nog steeds op. Nu dus en fans die lopen op 8,88 volt en een cpu op 800 mhz.. Wat kan ik het beste doen?

Zie hier (gelukkig) meer mensen met hetzelfde probleem:
https://linustechtips.com...64-079ghz-bug-with-9700k/

MSI gaming center gedownload en daarin Gaming mode uit gezet...
Hele benchmark kunnen draaien zonder cpu die terug gaat naar 800 mhz....

Wtf is hier aan de hand jongens :?

[ Voor 19% gewijzigd door MetalSonic op 31-08-2020 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 13:35
Als ik naar die screenshots kijk staat er zoiezo iets niet goed. Je cpu pompt non stop een max voltage door de cpu.
Dat hoort gewoon terug te clocken naar 0.6x volt.

Dus of je heb alle c states uit staan wat niet aan te bevelen is of handmatig het voltage aangepast wat ik persoonlijk ook niet aanbeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
computerjunky schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:05:
Als ik naar die screenshots kijk staat er zoiezo iets niet goed. Je cpu pompt non stop een max voltage door de cpu.

Dus of je heb alle c states uit staan wat niet aan te bevelen is of handmatig het voltage aangepast wat ik persoonlijk ook niet aanbeveel.
Wat zijn de C states? ik heb niks gedaan met voltpercentages van de cpu, weet niet eens hoe dat moet.

Heb trouwens nieuwe foto gemaakt van HWinfo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6Tonu3gE3vvBhPAwOQdbllvVqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgaJgdlqVlqXjT4Ikzt5sBEl.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: core 3, 4 , 6 hebben nu een minimum voltage laten zien in hardware info van 0,69

EDIT heb 't maar gegoogld c state zijn power saving functies zag, eens kijken wat ik in de bios aan heb staan dan maar.

[ Voor 9% gewijzigd door MetalSonic op 31-08-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
MetalSonic schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:09:
[...]

Wat zijn de C states? ik heb niks gedaan met voltpercentages van de cpu, weet niet eens hoe dat moet.

Heb trouwens nieuwe foto gemaakt van HWinfo

[Afbeelding]

EDIT: core 3, 4 , 6 hebben nu een minimum voltage laten zien in hardware info van 0,69
C states vind je in de bios terug. Deze zorgen ervoor dat je cpu correct naar beneden kan scalen als hij idle is en zetten dus ook normaal de voltages lager als je load lager is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IYkkebNEvbP2p64IL8JJc6BcxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6XpMxvbJgv981bA7MhnlJwHM.png?f=fotoalbum_large

Dit is van mijn rig. Je ziet dat voltage idle helemaal terug zakt en zo hoort het wat mij betreft ook tenzij je een grote overclock heb draaien maar dat is niet verstandig zo lang het zaakje niet eens normaal werkt.

Kijk trouwens nooit naar core VID maar naar Vcore. core VID is wat de cpu vraagt Vcore is wat de cpu daadwerkelijk krijgt.
ik heb dan ook een lichte 0.45v negatieve offset draaien waardoor de vcore iets lager is als de VID.

Dat je niets gedaan heb met de settings zegt helaas ook niet heel veel. Ik vind biossen echt een zooitje qua stock instellingen tegenwoordig. Ook bij mij klopte er geen hol van en was de pc superheet en onstabiel totdat ik het allemaal handmatig nagelopen had. Helaas is dat voor velen nogal een ophoping van een overweldigende hoeveelheid rare termen.

[ Voor 10% gewijzigd door computerjunky op 31-08-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
@computerjunky

Ik heb geen overclock of underclock draaien. Ik wil dat het eerst eens normaal werkt als die basis goed is ga ik eens kijken wat er verder mogelijk is.

Duidelijk uitleg dat stock bios dus ook niet iets is om op te bouwen. Even in Nederlandse termen. Denk je dat ik de energie instellingen uit of aan moet hebben? Want dat begrijp ik nu niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
MetalSonic schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:36:
@computerjunky

Ik heb geen overclock of underclock draaien. Ik wil dat het eerst eens normaal werkt als die basis goed is ga ik eens kijken wat er verder mogelijk is.

Duidelijk uitleg dat stock bios dus ook niet iets is om op te bouwen. Even in Nederlandse termen. Denk je dat ik de energie instellingen uit of aan moet hebben? Want dat begrijp ik nu niet...
Persoonlijk zeg ik altijd c states aan. Zo is de chip ontworpen dus dat zou ik als uitgangspunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
System fan curve nu aangepast, in combinatie met MSI game center gaming mode op OFF kakken de cpu cores tot nu toe niet in naar 800 mhz...

Zojuist Farcry 5 bencmark gedaan met normale performance, en daarna nog 10 minuten gespeeld ook geen cpu terug clock.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
MetalSonic schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:51:
System fan curve nu aangepast, in combinatie met MSI game center gaming mode op OFF kakken de cpu cores tot nu toe niet in naar 800 mhz...

Zojuist Farcry 5 bencmark gedaan met normale performance, en daarna nog 10 minuten gespeeld ook geen cpu terug clock.....
Dragoncenter game mode zou ik echt vanaf blijven. Dat clockt gewoon alle cores naar de max single core turbo. in mijn geval dus 5ghz en in jouw geval volgens mij 5.1 ghz.
Dat is met lucht koeling echt niet te doen en veroorzaakt gegarandeerd thermal throtling..

Verder zou ik gewoon een fan curve in de bios aan maken dat is veel stabieler als afhankelijk zijn van software die je eigenlijk niet eens actief wil hebben (minder actieve software is beter).

[ Voor 13% gewijzigd door computerjunky op 01-09-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
computerjunky schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:59:
[...]

Dragoncenter game mode zou ik echt vanaf blijven. Dat clockt gewoon alle cores naar de max single core turbo. in mijn geval dus 5ghz en in jouw geval volgens mij 5.1 ghz.
Dat is met lucht koeling echt niet te doen en veroorzaakt gegarandeerd thermal throtling..

Verder zou ik gewoon een fan curve in de bios aan maken dat is veel stabieler als afhankelijk zijn van software die je eigenlijk niet eens actief wil hebben (minder actieve software is beter).
Die vorige post van mij kan verkeerd gelezen worden.

Ik heb in de BIOS mijn system fan curve aangepast (niet goed want de computer maakt mij nog steeds teveel geluid) ik heb in dragon center slechts de game modus uit gezet. Dat is een (tijdelijke?) fix tegen deze cpu bug..

Op dit moment lukt het mij niet om een goede fan curve te maken in d ebios voor mijn system fans, wat ik ook in stel in fan control bij DC het lijkt hetzelfde te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Weer even een update. Paar dagen geleden heb ik Azerty ook geïnformeerd. Ben benieuwd of daar nog wat uit komt. Heb in elk geval goede temperaturen. In idle average 30, bij gaming max 60... Cpu zo'n beetje constant op 4,6 tot4,7 geclockt... helaas wil hij qua max niet boven de 4,8..

Luxe probleem ergens maar voelt toch niet helemaal goed, vooral niet dat ik nu constant afhankelijk ben van dragon center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
M!chel schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:37:
De Bios die je kunt downloaden is nieuwer, heeft build date 23/7/2020.
Scheelt een dag met de bios die je nu draait.

Ik zou de gok wagen en even updaten.
Voor jou en misschien andere die dit lezen en het zich afvragen nog even een update.

Ik had al een gevoel dat ik de meest recente bios had. Want anders stond er wel een bios build date van mei ofzo (in elk geval vlakbij de vorige versie). Maar uiteindelijk toch nog via 2 bronnen navraag gedaan

1) Azerty, gister mail gehad "(.. Alle Z490 moederborden zijn momenteel voorzien van de laatste BIOS-update.
Ook jouw moederbord heeft de laatste Bios-update. (..)

2) en vanochtend ook een mail van MSI (die vind ik helemaal fijn)
"Regarding your concern, your current BIOS version is 7C75IMS.A20. It is the latest one for this MB now. Thanks!"

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
MetalSonic schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 22:51:
. In idle average 30, bij gaming max 60... Cpu zo'n beetje constant op 4,6 tot4,7 geclockt... helaas wil hij qua max niet boven de 4,8..
30c idle betekent of een hoge kamer temp of hij schakelt idle niet terug naar 800 mhz of het voltage staat vast. Dit zou echt maar een paar graden boven kamer temp moeten zijn.

Waar staat je windows power plan op? Deze moet op gebalanceerd staan bij prestatie mode krijgg ne allerlei rare streken. Ook moet je soms even handmatig min cpu load bij power beheer op 5% zetten.
Wat ook kan is dat de c states uit staan in de bios waardoor voltage niet terug clockt

En 4.7 is de 'normale' all core turbo voor die cpu dus dat werkt prima dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Misschien eens een flink aantal BIOS screenshots maken met een USB stick (die FAT32 geformatteerd is) en dan van alle CPU / Overklok / Energie gerelateerde settings een screenshot maken. Ik denk dat dat via de F12 toets is. Die screenshots post je dan hier.
Ik zou inderdaad dat MSI dragoncenter deïnstalleren, kan er later altijd weer erop.

Verder weet ik niet wat Junky allemaal bedoeld met balanced power e.d. want dat is meer voor laptops dan PC. Gewoon op high performance zetten in Windows energie beheer. Nooit en te nimmer problemen ondervonden op welk Intel systeem dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Gemiddelde temperatuur in idle is nu gemiddeld 27-30 graden. Ondertussen is de cpu gemiddeld rond 4,7 daar blijft hij hangen...

Power instellingen staat op max performance.

Qua energie instellingen, heb ik gisteren nog naar gekeken. Het enige wat ik daar zag is Enrgp modus ofzo dat mijn computer zich uitschakelt als ik een tijd niks doe.....

Voltage clockt af en toe wel terug. Meerdere cores laten als ik HWinfo een tijd aan laat staat een minimum zien van 800 mhz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqNHhtVnzb_qVnImV9U6YPELYOU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihHWIS57ZDKKWBvBzTZytRfG.jpg?f=fotoalbum_large

@bierschuit
Het probleem van throtling heeft denk ik ook weinig te maken met energie instellingen. Ik heb ook altijd Intel cpu's gehad altijd op max performance. Nog nooit heb ik gehad bij een intel cpu dat hij ineens terug clockte naar 800 mhz. Het is een bug waar meerdere mee te maken hebben.

Als je het googld zie je meerdere klanten die dit hebben. Wellicht iets dat MSI aanpakt in een volgende bios update

[ Voor 47% gewijzigd door MetalSonic op 07-09-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
computerjunky schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:05:

Heb ondertussen ook gemaild met Azerty, probleem uitgelegd en die geven aan dat ik C states uit moet zetten. Via hun reactie ontdekt waar Intel C state staat.... Die staat op AUTO .....

Enige wat ik nu even niet weet
Kreeg onderstaande
Beste Ewout,

U kunt C-states uitschakelen op de volgende manier:

1. Ga naar de BIOS en druk vervolgens op F7 om de “advanced” opties te zien in uw bios.

2. Ga vervolgens naar het kopje “OC” aan de linkerkant van het scherm.

3. Scroll vervolgens helemaal naar beneden tot u de optie “CPU Features” ziet en selecteer deze.

4. In het nieuwe venster, selecteer Global C-state control en verander dit van Auto naar Disabled.

Gebruik vervolgens F10 om de instellingen op te slaan en de computer te herstarten.
maar bij mij staat erbij CPU features geen "global c-state control"

ik heb wel intel c state, maar dat staat bij "advanced cpu configuration"

Ik wil niet zomaar wat doen dus ik dubbel check nu of we 't wel echt precies over 't zelfde hebben.

C-state nu op disable gezet :) dragon center start ik niet meer op

Ik probeer het positief te zien door al deze ellende leer ik wel weer van alles over de software. Blijkbaar is Game mode "on" bij de dragon cener een functie waarbij zowel cpu als gpu in games steeds tijdelijk worden geoc'd. Google op game mode van MSI geeft negatieve reacties. Het zou alles behalve stabiel zijn.

Nu snap ik waarom game mode off in dragon center er dus voor zorgt dat de cpu iets minder hoog oc'd en verder gewoon stabiel blijft draaien. Wel raar en dat is wellicht de bug dat voor mij dus die game mode aan was terwijl ik het sinds bios reset nooit aan heb gezet. En er zijn dus meerdere die dit probleem hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door MetalSonic op 09-09-2020 15:24 ]

Pagina: 1