Mijn vraag
Sinds vanmiddag gaat de multiplier van mijn CPU heel snel terug naar x8. Als ik de computer opnieuw opstart dan draait hij kort op x 50 maar al snel gaat hij naar 8. Iemand tips? De eerste keer dat er wat mis ging was met Farcry 5. Bencmark begon netjes op een fps van 74 en toen dropte hij ineens naar 24... Alle games hebben geen goede fps meer en Windows voelt ook trager. Dat zal samenhangen met de x8 ;-)
Relevante software en hardware die ik gebruik
1 Processors Intel Core i7-10700K Boxed
1 Moederborden MSI MPG Z490 Gaming Plus
1 Behuizingen Fractal Design Define R6 USB-C Zwart
1 Netwerkadapters Gigabyte GC-WBAX200 € 39,- € 39,-
1 Besturingssystemen Microsoft Windows 10 Home NL 64bit
1 Processorkoeling Scythe Mugen 5 PCGH Edition
1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
1 Voedingen be quiet! Straight Power 11 750W €
1 Solid state drives Samsung 970 EVO 1TB
1 Videokaart MSI GTX 980
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1) Geforce ready driver geüpdate naar de nieuwste
2) virus scan gedaan
3) computer opnieuw opgestart
4) Hardware info gekeken naar max cpu temp en gpu temp
.. Wat mij wel opvalt in hardware info is dat de tabel flikkert, volgens mij had ik dat eerst niet. In Windows geen geflikker van mijn scherm..
5) framerate bij farcry 5 zowel getest via de benchmark optie
- temps gecontroleerd CPU temps nu gemiddeld 30 , GPU gemiddeld 54 (beiden idle)
MAX cpu temp volgens hardware info is 60 geweest, max clock is 5,0 gigahez geweest
Hieronder de afgelopen 10 minuten
Stap 1)
In de bios gekeken naar wat ik daar zag, nou gewoon netjes op 4,8 gigahez. Nog bij de settings gekeken (niks aangepast) alles stond op auto etc..
:strip_exif()/f/image/OzQw7JBlt4wMYWGtNgMoHZnP.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 2)
In windows meteen hardware info geopend en gezien dat ik weer 48x heb
:strip_exif()/f/image/5smQBPw3uVZ8R1Rd8frQX9O4.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 3)
Benchmark Farcry 5... twee keer gedaan
Farcry run 1 benchmark 1: FPS rond de 60... das netjes wat laag, dus ik refreshrate verhoogt naar 75
Farcry run 2 benchmark fps drop naar 20, en toen had ik al zo'n voorgevoel en ja hoor hardware info liet zien dat ik weer op 800 mhz zat
:strip_exif()/f/image/SZGHRiWw9V20MCsMAVCxjYqK.jpg?f=fotoalbum_large)
EDIT 22:31
Kan nu wel de voorlopige conclusie trekken. Als ik de computer aan zet is het goed in de bios (cpu clock, temps etc), in Windows heb ik normale temps en clocks. Maar zodra ik de CPU dan vervolgens aan het werk zet via een videogame dan gaat hij van 48 naar 8,0 en dan blijft hij daar.
Sinds vanmiddag gaat de multiplier van mijn CPU heel snel terug naar x8. Als ik de computer opnieuw opstart dan draait hij kort op x 50 maar al snel gaat hij naar 8. Iemand tips? De eerste keer dat er wat mis ging was met Farcry 5. Bencmark begon netjes op een fps van 74 en toen dropte hij ineens naar 24... Alle games hebben geen goede fps meer en Windows voelt ook trager. Dat zal samenhangen met de x8 ;-)
Relevante software en hardware die ik gebruik
1 Processors Intel Core i7-10700K Boxed
1 Moederborden MSI MPG Z490 Gaming Plus
1 Behuizingen Fractal Design Define R6 USB-C Zwart
1 Netwerkadapters Gigabyte GC-WBAX200 € 39,- € 39,-
1 Besturingssystemen Microsoft Windows 10 Home NL 64bit
1 Processorkoeling Scythe Mugen 5 PCGH Edition
1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16
1 Voedingen be quiet! Straight Power 11 750W €
1 Solid state drives Samsung 970 EVO 1TB
1 Videokaart MSI GTX 980
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
1) Geforce ready driver geüpdate naar de nieuwste
2) virus scan gedaan
3) computer opnieuw opgestart
4) Hardware info gekeken naar max cpu temp en gpu temp
.. Wat mij wel opvalt in hardware info is dat de tabel flikkert, volgens mij had ik dat eerst niet. In Windows geen geflikker van mijn scherm..
5) framerate bij farcry 5 zowel getest via de benchmark optie
- temps gecontroleerd CPU temps nu gemiddeld 30 , GPU gemiddeld 54 (beiden idle)
MAX cpu temp volgens hardware info is 60 geweest, max clock is 5,0 gigahez geweest
Hieronder de afgelopen 10 minuten
Stap 1)
In de bios gekeken naar wat ik daar zag, nou gewoon netjes op 4,8 gigahez. Nog bij de settings gekeken (niks aangepast) alles stond op auto etc..
:strip_exif()/f/image/OzQw7JBlt4wMYWGtNgMoHZnP.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 2)
In windows meteen hardware info geopend en gezien dat ik weer 48x heb
:strip_exif()/f/image/5smQBPw3uVZ8R1Rd8frQX9O4.jpg?f=fotoalbum_large)
Stap 3)
Benchmark Farcry 5... twee keer gedaan
Farcry run 1 benchmark 1: FPS rond de 60... das netjes wat laag, dus ik refreshrate verhoogt naar 75
Farcry run 2 benchmark fps drop naar 20, en toen had ik al zo'n voorgevoel en ja hoor hardware info liet zien dat ik weer op 800 mhz zat
:strip_exif()/f/image/SZGHRiWw9V20MCsMAVCxjYqK.jpg?f=fotoalbum_large)
EDIT 22:31
Kan nu wel de voorlopige conclusie trekken. Als ik de computer aan zet is het goed in de bios (cpu clock, temps etc), in Windows heb ik normale temps en clocks. Maar zodra ik de CPU dan vervolgens aan het werk zet via een videogame dan gaat hij van 48 naar 8,0 en dan blijft hij daar.
[ Voor 41% gewijzigd door MetalSonic op 22-08-2020 22:32 ]