Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 14:41

IIsnickerII

Docent Software Dev

Topicstarter
Mijn vraag
Wat zijn de regels/wetten voor een publieke website die de mogelijkheid bied voor gebruikers om plaatjes te uploaden. Als zij bijvoorbeeld autheursrecht beschermde images uploaden, ben ik daar dan strafbaar voor? En hoe zijn de regels als ik het niet mogelijk maak om te uploaden, maar enkel de gebruikers de mogelijkheid geef om een image URL door te geven?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ben een web app aan het ontwikkelen in Laravel (HTML, PHP, SQL, JavaScript, CSS). Ik ben voorlopig van plan de site te draaien op een nederlande VPS, en in de toekomst wil ik een kleine homeserver aanschaffen die mijn sites kan hosten.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al rondgezocht op verschillende sites, maar ik kan geen concreet antwoord vinden voor de nederlandse wetgeving. Ik heb ook al op de Laravel Slack (Larachat) gevraagd, maar daar geven ze aan dat de regels zo erg verschillen van situatie op situatie, dat daar moeilijk antwoord op te geven is. Daarom zoek ik het antwoord dichter bij huis.

Aangezien er genoeg sites zijn die de mogelijkheid bieden om plaatjes te uploaden, of zelfs extern te plaatsen (zoals ook hier op tweakers) ga ik ervan uit dat er duidelijke regels voor zijn, maar ik kan die maar moeilijk gevonden krijgen. Is er iemand die hier meer over weet?

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Beste antwoord (via IIsnickerII op 01-09-2020 22:54)

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Er is eens een tweaker geweest die last kreeg van een foto die door een gebruiker was geupload: Rechtenschending fotomateriaal. De uitkomst hiervan is nooit geplaatst, maar wellicht heb je wat aan de reacties die jurist Arnoud Engelfriet heeft geplaatst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
Verantwoordelijk gaat voor strafbaar.

Als je
  • in je voorwaarden zet dat het niet is toegestaan om auteursrechtelijk beschermd materiaal te plaatsen
  • Je daar ook actief op toeziet, en handhaaft
  • maar tussen die 10.000 geüploade afbeeldingen zitten er 3 die toch niet aan de voorwaarden voldoen
dan zul je geen problemen met een strafrechter krijgen. Dan nog kan iemand een civiele procedure starten en een schadevergoeding eisen.

Maar als jij geen toezicht houdt en 99% van de uploads is toch auteursrechtelijk beschermd, dan loop je een groot risico.

Vergelijk het een beetje met een Torrent-site. De torrents zijn niet auteursrechtelijk beschermd, maar ze bieden wel de mogelijkheid tot het downloaden van beschermd materiaal. En als dat op grote schaal gebeurt heb je als sitebeheerder toch een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 19:23

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Met welk doel zullen de gebruikers de afbeeldingen uploaden? Het opslaan van beschermde afbeeldingen an sich is niet strafbaar, het reproduceren echter wel (bv. als gebruikers kunnen zoeken in opgeslagen afbeeldingen).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Topicstarter
naitsoezn schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:26:
Met welk doel zullen de gebruikers de afbeeldingen uploaden? Het opslaan van beschermde afbeeldingen an sich is niet strafbaar, het reproduceren echter wel (bv. als gebruikers kunnen zoeken in opgeslagen afbeeldingen).
Er kan niet gezocht worden naar plaatjes zelf. Gebruikers kunnen omgevingen aanmaken waar ook foto's in geplaatst kunnen worden. Dit zijn dan afgeschermde omgevingen waar op uitnodiging in kan komen, of de gebruikers zetten de omgeving op publiekelijk zodat die omgeving gevonden kan worden in een database. De plaatjes zelf worden niet geïndexeerd, enkel opgeslagen zodat ze op specefieke pagina's te zien zijn. Dus als ik de regels zie van hierboven, moet dat opzich prima te doen zijn. Er zijn wss wel libraries te vinden die het een en het ander aan images kan filteren.

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het gaat dus niet alleen om het uploaden, maar ook om het reproduceren van de afbeeldingen (als in: Opnieuw tonen, niet alleen naar de uploader zelf maar ook naar een grotere groep). Daar zou ik voorzichtig mee zijn, ianal maar aansprakelijkheid is in zo'n geval volgens mij niet zomaar uit te sluiten met wat AV en een piep-systeem.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII

IIsnickerII

Docent Software Dev

Topicstarter
Maar hoe zit dat dan bijvoorbeeld met een wikidot pagina. Die kun je zomaar aanmaken en vrijwel alle images op plaatsen die je wilt. Valt dat dan onder fair use?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Er is eens een tweaker geweest die last kreeg van een foto die door een gebruiker was geupload: Rechtenschending fotomateriaal. De uitkomst hiervan is nooit geplaatst, maar wellicht heb je wat aan de reacties die jurist Arnoud Engelfriet heeft geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie even niet wat dit met Softwareontwikkeling van doen heeft :? Zie Waar hoort mijn topic?

DEV > Algemene Zaken

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-07 18:36
Droefsnoet schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:28:
Er eens een een tweaker geweest die last kreeg van een foto die door een gebruiker was geupload: Rechtenschending fotomateriaal. De uitkomst hiervan is nooit geplaatst, maar wellicht heb je wat aan de reacties die jurist Arnoud Engelfriet heeft geplaatst.
Binnenkort komt een update. Zaak is vorige week voorgekomen. We gaan proberen eea zo uitgebreid en compleet mogelijk uit te schrijven.
Pagina: 1