Herindelen meterkast door elektricien voor meer ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniblaze
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-02 19:15
Goedemiddag,

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het opnieuw laten indelen van een meterkast door een professional? Hierbij ben ik vooral naar de complexiteit van mijn verzoek, en of iemand een soortgelijk verzoek heeft laten uitvoeren, en wat daarvan de kosten zijn geweest. Hieronder de omschrijving van de situatie:

Binnenkort wordt onze nieuwbouwwoning opgeleverd, en daarbij ook een spik-splinternieuwe meterkast. Helaas zoals vele meterkasten is het enorm onpraktisch ingedeeld (vind ik, als leek), en ik vroeg mij af of het mogelijk is om dit door een elektricien opnieuw in te laten delen, en bijvoorbeeld de stoppenkast, en daarbij alle leidingen/PVC buizen te verschuiven naar de rechterzijde van de kast, zodat er mooi wat ruimte gecreëerd kan worden voor een 19 inch wandkast voor netwerkapparatuur.

Nu heb ik dit topic gevonden, maar dit is meer gericht op het uitbreiden van de capaciteit van de meterkast. In tegenstelling daartoe wil ik enkel de bestaande apparatuur zoveel mogelijk verplaatsen om de kast "op te ruimen" en zo meer ruimte te krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door Aniblaze op 01-09-2020 16:10 . Reden: extra toelichting over mijn onervarenheid op dit gebied ]

Beste antwoord (via Aniblaze op 01-09-2020 20:23)

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 09:49
Zoek op de site van Enixis of Liander (welke netwerkbeheerder is er in jou gebied?) naar richtlijnen meterkast.
Bijvoorbeeld Enexis heeft een hele duidelijke tekening online staan waar precies in staat waar wat moet in je meterkast, en waar ruimte is voor je eigen uitbreidingen.

Zomaar de electra naar de zijkant verplaatsen lijkt me vrijwel uitgesloten dat dat zomaar mag.

https://www.enexis.nl/ove...nen-meterkast-en-bouwkast

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietvs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-07 13:57
De meterkast moet voldoen aan de eisen die wettelijk zijn vastgelegd in een bouwbesluit. Dus zomaar even alles anders indelen mag niet als het niet aan de wet voldoet. Ik zou eens op bouwbesluit meterkast zoeken in Google en kijken wat wel en niet kan.

System Specs - Homepage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-07 14:15
Of het überhaupt mogelijk is zal grotendeels afhangen van hoe de voedingskabel je huis binnenkomt en je leidingen je huis in gaan. Als daar geen overlengte inzit om het op te schuiven zal het al snel ophouden ben ik bang. Bedenk ook dat je niet zomaar aan je hoofdzekering mag sleutelen en heb je wellicht het energiebedrijf er bij nodig.

Wat wil je overigens allemaal in je 19" rack stoppen? Een switch en eventueel een patchpanel zou je ook aan de zijkant op zijn kant kunnen monteren, een stuk economischer qua ruimte. Of wil je er complete servers in hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:07
Zelf zou ik juist een eigen meterkast voor netwerkapparatuur plaatsen mits mogelijk of nog mogelijk, maar uiteraard gaat dat nog even wat stappen verder. Het blijft altijd behelpen in de meterkast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 09:49
Zoek op de site van Enixis of Liander (welke netwerkbeheerder is er in jou gebied?) naar richtlijnen meterkast.
Bijvoorbeeld Enexis heeft een hele duidelijke tekening online staan waar precies in staat waar wat moet in je meterkast, en waar ruimte is voor je eigen uitbreidingen.

Zomaar de electra naar de zijkant verplaatsen lijkt me vrijwel uitgesloten dat dat zomaar mag.

https://www.enexis.nl/ove...nen-meterkast-en-bouwkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11

Yucon

*broem*

Kijk ook eens of die meterkast wel zo handig ingedeeld is. Je aanname dat een splinternieuwe meterkast prima is klopt namelijk niet; het kan best zijn dat je een rare groepenindeling hebt omdat dat toevallig twee tientjes minder kostte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aniblaze
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-02 19:15
Invisible_man schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:25:
Of het überhaupt mogelijk is zal grotendeels afhangen van hoe de voedingskabel je huis binnenkomt en je leidingen je huis in gaan. Als daar geen overlengte inzit om het op te schuiven zal het al snel ophouden ben ik bang. Bedenk ook dat je niet zomaar aan je hoofdzekering mag sleutelen en heb je wellicht het energiebedrijf er bij nodig.

Wat wil je overigens allemaal in je 19" rack stoppen? Een switch en eventueel een patchpanel zou je ook aan de zijkant op zijn kant kunnen monteren, een stuk economischer qua ruimte. Of wil je er complete servers in hangen?
Wauw ok, dat over de lengte van de kabels had ik niet eens gezien als een probleem, mede door websites zoals die van Electra Gigant, die services voor het verplaatsen van de meterkast aanbieden. In het ergste geval had ik verwacht dat ik wat extra moest betalen in verband met het moeten verlengen van bepaalde kabels.

Ik wil in de eerste instantie een 19 inch switch, een 19 inch router, en een UPS van Ubiquiti in de meterkast kwijt, met daarboven een patch panel met in ieder geval ruimte voor 14+ keystones. Ik heb voor elke kamer in het huis een loze leiding, en daarnaast ook nog additionele loze leidingen voor binnen en buiten, zodat ik PoE camera's op kan hangen. Omdat de meterkast het punt is waar alle loze leidingen samen komen, wil ik daar ook graag mijn hardware hebben hangen. Eventueel wil ik later nog servers erbij hangen, voor mijn kubernetes setup. Voor nu heb ik maar 1 server waar mijn kubernetes "cluster" op draait.
Pagina: 1