Renoveren/herindelen meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:15
Sindskort zijn mijn vrouw en ik eigenaar van onze eerste koopwoning.
Er spelen nu een paar zaken (aankoop zonnepanelen, op termijn inductiekookplaat, verouderde groepenkast) die samenkomen in de meterkast. Voor mij ziet de meterkast eruit als een slagveld met oude apparatuur, ongebruikte kabels en open gaten naar de kruipruimte (met daarmee een onprettige geur) en het plafond.

Ik zou de meterkast graag volledig willen (laten) renoveren naar een nette kast. Vloer dicht, plafond dicht, alleen noodzakelijke bekabeling en een nieuwe groepenkast op de groei.

Situatie nu:
- 1-fase 35A aansluiting
- 8 groepen
- 1 keer aardlek
- Regelmatig gebruik van droger+wasmachine+huis/tuin/keuken apparaten
- Er komen 10 zonnepanelen (3100Wp)

Via de aanbieder van de zonnepanelen kan ik mijn groepenkast laten vervangen, maar dan heb ik nog een 1-fase groepenkast.
Is het nu verstandig het gelijk goed te doen en voor een 3-fase aansluiting te gaan?
Bij wie kan ik aankloppen voor een volledige renovatie van een meterkast?

Fotos huidige situatie:
https://ibb.co/YySmC4w
https://ibb.co/BwG3yVZ
https://ibb.co/h94Dm7W
https://ibb.co/100ycZr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:55

de Peer

under peer review

Sowieso gewoon voor 3x 25A gaan. Laat de Netbeheerder eerst de hoofdaansluting omzetten/verzwaren (weet niet of dit de juiste vakterm is, vast niet) naar 3 x 25A, en vervolgens laat je een lokale klusjesman of electricien (of dat zonnepaneel bedrijf) de groepenindeling en renovatie doen.

BTW van het geheel terugvragen via btw regeling zonnepanelen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 17-02-2020 13:12 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Meterkast mag wel een keer worden bijgewerkt ja. Sowieso één aardlek op acht groepen is vreemd, er mogen maximaal vier groepen op één aardlek normaal gesproken.

Als je plannen hebt met inductieplaten en zonnepanelen zou ik het meteen ombouwen naar driefasen. Niet dat je nu een hele meterkast vervangt, en er over 2-3 jaar achterkomt dat je enorm wordt beperkt in je keuze voor inductieplaten omdat je slechts één fase hebt. Of dat je straks je Tesla niet snel op kan laden, ik noem maar wat.

Meterkasten kun je kant-en-klaar bedraad kopen. Als ik even snel wat in elkaar klik (8 groepen, kookgroep, krachtgroep, aardlekschakelaars, beltrafo en de meterkast zelf) kom je rond de 600 euro uit. Stel dat het een dag werk is en je nog wat los materiaal nodig hebt, zou ik verwachten dat je net boven de 1000 euro uitkomt bij een electricien.

Apart daarvan moet je ook nog een wijziging aanvragen naar driefasen, daar moet het energiebedrijf voor langskomen. Maar dat kan pas zodra de meterkast er op is voorbereid. Overigens, je zegt vloer dicht, plafond dicht, maar als er nu een stanklucht uit je kruipruimte komt, sluit je die op. Grote kans dat er dan dingen gaan rotten. Dus ik zou niet zo snel alles dichtmaken want het kan zijn dat je daar grotere problemen mee maakt.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
de Peer schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:11:
Sowieso gewoon voor 3x 25A gaan. Laat de Netbeheerder eerst de hoofdaansluting omzetten/verzwaren (weet niet of dit de juiste vakterm is, vast niet) naar 3 x 25A, en vervolgens laat je een lokale klusjesman of electricien (of dat zonnepaneel bedrijf) de groepenindeling en renovatie doen.
Een lokale kluskesman

Kies voor een gecertificeerd installatiebedrijf liefst met SEI erkenning. Deze verzorgd evt. ook de aanvraag bij het netwerkbedrijf. Helaas teveel prutsers van klusjesmannen gezien. Vanochtend weer gebeld om een klusjesman zijn werk te herdoen. Zelfs monteurs van zonnepaneelbedrijven zijn helaas soms niet elektrotechnisch geschoold.
Widow schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:12:
Meterkast mag wel een keer worden bijgewerkt ja. Sowieso één aardlek op acht groepen is vreemd, er mogen maximaal vier groepen op één aardlek normaal gesproken.
Idd max 4 groepen achter een aardlek. Er was vroeger een onderscheid tussen 'natte' (badkamer/keuken) en 'droge' groepen. Dus niet alles hoefde achter een aardlek. Nu moeten er minimaal 2 aardlek geplaatst worden. (i.v.m. lichtgarantie) en vergeet de hoofdschakelaar niet. Maar installateur voorziet hierin.

3x25A zou ik zeker aanbevelen. Zeker wanneer je je kooktoestel nog aan moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Ik ga dit even meelezen. Hier staat de meterkast ook op de planning.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zoals hierboven al genoemd kun je ze kant en klaar bedraad kopen voor een paar honder euro.
Zelf heb ik goede ervaringen met de sandervunderink.nl (nee ik heb geen aandelen, gewoon een tevreden klant). Als je om gaat naar meerdere fases moet je het inderdaad laten doen omdat daar wat meer bij komt kijken, maar als je de kast 1 op 1 vervangt, is dat prima zelf te doen als je weet waar je mee bezig bent en wat de risico's zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door .SnifraM op 17-02-2020 13:59 ]

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole

Apart daarvan moet je ook nog een wijziging aanvragen naar driefasen, daar moet het energiebedrijf voor langskomen. Maar dat kan pas zodra de meterkast er op is voorbereid. Overigens, je zegt vloer dicht, plafond dicht, maar als er nu een stanklucht uit je kruipruimte komt, sluit je die op. Grote kans dat er dan dingen gaan rotten. Dus ik zou niet zo snel alles dichtmaken want het kan zijn dat je daar grotere problemen mee maakt.
De kruipruimte wordt in principe geventileerd. Zowel voor als achter zijn er drie roosters aanwezig.
Dat kleine gaatje van een verwijderde gasleiding in de meterkast is niet waar de ventilatie vandaan zou moeten komen.

voor de groepenkast is 3-fasen dus de juiste weg. De netbeheerder heeft mij eerder laten weten dat de groepenkast eerst vervangen moet worden, voordat ze de aansluitging kunnen wijzigen.

Hoe zit dat dan met het aanschaffen van de juiste kast?
Als ik een 3-fase kast koop, dan werkt het niet tot Liander langsgeweest is? Of kan een 3-fase kast ook op 1-fase aangesloten worden?

Wat kan ik dan nog doen aan de algehele 'rommel' in de ruimte?

Edit: Ik probeer graag dingen zelf uit, maar ben geen echte doe-het-zelver. Helemaal elektra, water en gas ga ik niet zelf aan beginnen. Dat laat ik doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Mole op 17-02-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Mole schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:07:
Wat kan ik dan nog doen aan de algehele 'rommel' in de ruimte?
Eruit halen wat er niet in hoort. Het is een meterkast, geen opslag. Dus jassen, tassen, vlaggenstokken, stofzuigerslangen, trapleuningsteuntjes e.d. eruit. Verder valt het volgens mij wel mee. Ding ziet er redelijk netjes uit. Bij mijn nieuwe huis komt het water binnen in de kelder, de telefoon in de woonkamer en de televisie lijkt daar ook binnen te komen, maar die heb ik nog niet geheel gevonden. Zit jij toch beter, alles in de meterkast.

[ Voor 21% gewijzigd door Pizza_Boom op 17-02-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
Vloer en plafond dicht purren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 04-06 21:13
Delakhan schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:46:
[...]

Een lokale kluskesman

Kies voor een gecertificeerd installatiebedrijf liefst met SEI erkenning. Deze verzorgd evt. ook de aanvraag bij het netwerkbedrijf. Helaas teveel prutsers van klusjesmannen gezien. Vanochtend weer gebeld om een klusjesman zijn werk te herdoen. Zelfs monteurs van zonnepaneelbedrijven zijn helaas soms niet elektrotechnisch geschoold.
Even voor mijn interesse, wat kan een klusjesman verprutsen aan een meterkast waardoor jij het moet herstellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
m_rick schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:16:
[...]

Even voor mijn interesse, wat kan een klusjesman verprutsen aan een meterkast waardoor jij het moet herstellen?
Offtopic: (eenmalig)
Ff wat ik zelf al gezien heb na kennis/buurman/klusjesman verhaal te hebben aangehoord:
- inkerven aders (meest voorkomende);
- draden niet goed vastzetten, bijv. op isolatie;
- gezamenlijke nul voor verschillende eindgroepen;
- selectiviteits problematiek;
- kabel naar schuur/garage niet voorgezekerd;
- fase en nul omgewisseld op 4-polige automaat dus verkeerde kleur verder in de installatie. (toen best veel schade);
- Vereffeningleiding op stuk kunststof waterleiding?¿? na renovatie. 15-30 cm lager was het nog koper |:( ;
- Draad naar hoofdaardrail niet(!) toegepast/vergeten;
- Aarde eindgroep losgegooid omdat anders aardlek steeds 'sprong' Al meermaals...! :'(

Niet elke klusjesman is een prutser en ook vakbekwame personen maken fouten. Echter heeft deze vaak wel de juiste meetapparatuur bij om bijv. aarding te kunnen testen voor oplevering.

Met de vrijgave van de energiemarkt is het m.i. een doffe ellende geworden. In België is het volgens mij echter wel nog steeds een beschermd beroep. _/-\o_ Maar dat is weer een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Oude kast op basis van oude regels. Er mag wel meer niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-06 12:56
De aardlek is toch alleen van toepassing op de groene groepen? De overige groepen hebben geen aardlek voor zover ik het zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mole schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:07:
[...]

Hoe zit dat dan met het aanschaffen van de juiste kast?
Als ik een 3-fase kast koop, dan werkt het niet tot Liander langsgeweest is? Of kan een 3-fase kast ook op 1-fase aangesloten worden?
je besteld een 3fasen kast die wordt als zijnde 3 fasen ingericht en bedraad, waar bij de installatie de monteur tijdelijk de enkele fase doorlust naar de aansluitingen voor de 2de en 3de fase..

en de monteur van de netbeheerder regelt dat die netjes op 3F kan ingevoed worden

en beunhazerij komt helaas teveel voor :'( vandaag ook weer 4 onderverdelertjes mogen herstellen omdat de alamat er maar uit bleef klappen na het aansluiten van een lichtpunt.. 4x de zelfde fout 8)7

nu alleen nog uitvogelen waarom we op sommige kastjes 2x Fase hebben, en anderen 2x nul voor de noodstroom.. ipv Fase en nul 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door SMSfreakie op 17-02-2020 21:06 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
Ik krijg zojuist een offerte binnen voor het vervangen van de groepenkast:

Schneider
1 stuks hoofdschakelaar 40A
3 stuks aardlekschakeaar 30mA
10 stuks installatieautomaat 16A
1 stuks kookgroep 2x230v 16A
1 stuks beltrafo
1 stuks arbeid en reiskosten

Totaalprijs 725,- inclusief BTW.
Het is een 3-fase kast.

Heb de aanbieder gevonden via https://www.echteinstallateur.nl/

Klinkt als een goede deal toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:04
Oh nee, niet weer een kookgroep in een 3 fasen kast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:15
Mole schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:39:

Schneider
...

Het is een 3-fase kast.

Ik heb hier offertes liggen voor dezelfde setup. Prijzen variëren van €665 (ook Schneider) tot €1100, helemaal compleet en inclusief BTW. Lijkt mij dus een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-06 19:35
Niet verplicht, maar een goede elektricien zal het wel aanbieden als optie: Surge Protection Device (EN) / overspanningsbeveiliging (NL).

Daarbij heeft een groep voor zonnepanelen meestal een 300mA aardlek. Soms ook met meerdere fases (in mijn geval wel).

[ Voor 30% gewijzigd door MOmax op 19-02-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:46
MOmax schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:23:
Niet verplicht, maar een goede elektricien zal het wel aanbieden als optie: Surge Protection Device (EN) / overspanningsbeveiliging (NL).
Wat los je daar mee op? Het stroomnetwerk in Nederland lijkt me tamelijk stabiel, en in mijn beleving is een stroom bij blikseminslag dusdanig groot dat er gewoon een spanningsboog ontstaat en die stroom vrolijk verder loopt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mole
Out.of.Control schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 19:55:
Oh nee, niet weer een kookgroep in een 3 fasen kast...
Goed dat je het zegt.
De kast wordt op 1 fase aangesloten maar is klaar voor een verzwaring naar 3-fase.

De elektricien geeft aan dat een verzwaring naar 3 fase niet nodig is, maar dat de kast er eventueel wel klaar voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021

Schneider
1 stuks beltrafo

Het is een 3-fase kast.

Kookgroep hoort hier niet in en de genoemde kast zit direct 100% vol tenzij het meer is dan de standaard 2x12DIN

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-02-2020 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-06 19:35
Freeaqingme schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:28:
[...]
Wat los je daar mee op? Het stroomnetwerk in Nederland lijkt me tamelijk stabiel, ...
Stroomopwekking wordt mogelijk minder stabiel door decentralisatie in het netwerk. Maar inderdaad, de kans is klein dat je het echt nodig hebt. Echter, wat kost deze veiligheidsmaatregel tov de apparatuur (computer, audio, TV, etc) die potentieel beschadigd wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:04
Mole schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 20:30:
[...]

Goed dat je het zegt.
De kast wordt op 1 fase aangesloten maar is klaar voor een verzwaring naar 3-fase.

De elektricien geeft aan dat een verzwaring naar 3 fase niet nodig is, maar dat de kast er eventueel wel klaar voor is.
In dat geval zou ik zeggen: maak een keuze. Hou het bij 1-fase (en dan kan die kookgroep blijven), of ga voor 3-fasen en vervang de kookgroep door een krachtgroep en laat de aansluiting omzetten naar 3x25A.

De combinatie van 7,2kW-kookplaat en 3-fasen-kast-gevoed-door-1-fase is namelijk een beetje ongelukkig. Zolang je op 1-fase zit, kun je die krachtgroep niet gebruiken* en als je ooit overgaat naar 3-fasen zit je met 2x16A van de kookgroep achter de 25A hoofdzekering van 1 fase. Je zult dus sowieso wat moeten vervangen als je ooit naar 3-fase overstapt.
Maar goed, als dat geen probleem is, dan kan het op zich wel.

* Een 3P+1 automaat (of alamat) die je met 2xF + 2xN aansluit zou technisch gezien nog wel werken, maar dat is beunhazerij van de bovenste plank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Ik vind die meterkast er eigenlijk best netjes uit zien... Tuurlijk is het allemaal wat ouder, en klopt er het een en andere niet, maar de afwerking lijkt wel ok. Die van mij was vele malen erger, en we hebben na vervanging nog steeds 1 kabel/groep waarvan we niet weten waar die heen gaat. Hij staat gewoon uit, en merken er niks van...

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Eens met Zebby.

Wij hebben een kookplaat van de Ikea. Zowel kon deze op kookgroep als normale 16A groep (230v). Beide was prima. We hebben wel de perilex aan laten leggen voor een sterkere kookplaat.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:54

Schneider
1 stuks beltrafo

Het is een 3-fase kast.

Klinkt redelijk.

Ik was zelf 711 euro incl BTW kwijt voor:

2x 3 fase kast (met oog op uitbreiding in de toekomst 2 kasten)
9x installatieautomaat 16A
3x aardlekschakelaar 30mA
1x hoofdschakelaar 40A
1x krachtgroep alamat
1x beltrafo
Alles van merk Eaton, incl installatie door erkende installateur (echteinstallateur.nl)

Catch a smile out there!

Pagina: 1