Bijzonder afwijkende offerte zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steen1972
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09-2020
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op deze site en hoop dat jullie me kunnen helpen met advies.

Na de nodige klussen in en om het huis waar we nu bijna drie jaar wonen, is onze interesse uit gegaan naar de mogelijkheid om een deel van onze energie zelf op te gaan wekken middels de plaatsing van zonnepanelen.
Naast ons gezin (2 volwassenen, 2 tienerkinderen) heeft mijn echtgenote aan eigen zaak aan huis (kapsalon) waar zij als ZZP-er werkzaam is. Het jaarverbruik met dag en nachtstroom bedraagt rond de 6300Kwh.

De ligging en dakoppervlakken van onze woning zijn lastig te noemen. Het dak ligt weliswaar op het zuiden maar door bomen aan de overzijde van de straat is het onderste deel van het (en in het late najaar, de winter en het vroege voorjaar) voorzien van lichte en donkerder schaduw. Daarnaast zijn er een aantal dakramen. Daarom is de keuze er op gevallen om meerdere plekken te gaan voorzien van panelen.
we komen dan uit op:
- 9 panelen op de zuidzijde van de woning , dak van 45 graden. Het gaat om het bovenste deel van het waar praktisch geen schaduw op valt van mei tot en met aug. Van sept. totdat de blaadjes van de bomen vallen en de zon lager gaat staan, schaduw in de ochtend en laat deel van de middag. In de winter schijnt de zon door de kale takken wat wel schaduw veroorzaakt maar niet van de harde, donkere schaduw. Ik weet niet goed hoe het beter te omschrijven
- 2 panelen op de aanbouw naast de woning dak 55 graden (vrijwel het gehele jaar zonder noemenswaardige schaduw)
- 3 of 4 panelen op het platte dak van deze aanbouw (zonder schaduw)
- 2 panelen op een plat dak van een uitbouw/houtstek aan de achterzijde van de woning (zonder schaduw)

Ik heb 5 gerenommeerde) bedrijven die met name regionaal werk uitvoeren verzocht een offerte uit te brengen. Allemaal hebben zij een adviseur langs laten komen.

Het volgende is wat mij op valt en waarover ik graag jullie mening wil weten.

4 van de 5 bedrijven komen met praktisch hetzelfde voorstel:
- 9 panelen van 325 Wp op het grote dak
- 2 panelen van 325 Wp op het schuine dak van de aanbouw
- 3 panelen op het platte dak van de aanbouw
- alles voorzien van solaredge optimizers
- omvormer in de nabijheid van de meterkast

Alle partijen zijn het eens over de lastige , verschillende dakoppervlakten en de schaduw die (afhankelijk van het jaargetijde) in meer of mindere mate van invloed is op het rendement.

de laatste partij die langskwam, had een behoorlijk ander voorstel:

- 9 panelen van 340 Wp op het grote dak
- 2 panelen van 340 Wp op het schuine dak van de aanbouw
- 4 panelen van 390 Wp in Portrait stand op het platte dak van de aanbouw
- 2 panelen van 390 Wp in zuid-oost richting gelegd in een hoek van 15 graden op het platte dak van de aanbouw. Zuid plaatsing lukt door de vorm van het dak simpelweg niet en meer panelen is door constante schaduwval niet mogelijk.
- Alles voorzien van mini omvormers van Enphase (IQ7+) met een garantie van 25 jaar. Geen centrale omvormer in huis nodig. De hogere prijs van de mini omvormers wordt deels goedgemaakt doordat een centrale omvormer in de levensduur van de panelen zeker eenmaal vervangen zal moeten worden en er op de mini omvormers 25 jaar garantie zit. Dat maakt dat je niet betaald een mini omvormer hoeft te vervangen gezien de lange garantieduur. Verder zouden de mini omvormers zorgen voor een betere plaatsbaarheid en rendement van deze panelen.

De prijsstelling incl arbeidsloon, bevestigingsmaterialen etc. varieert voor de eerste 4 bedrijven tussen de 5200 euro ex BTW en 5400 euro.
Het laatste voorstel zou 6500 euro ex BTW moeten gaan kosten.

Hoe kijken jullie aan tegen de offertes en dan met name het laatste voorstel?
Het is mij verder opgevallen dat de eerste 4 overeenkomstige offertes een opbrengst tussen de 3500 Kwh en 4200 Kwh verwachten en het laatste bedrijf verwacht een opbrengst te kunnen realiseren van 5150 Kwh.
Hierin is meegenomen een lager rendement ivm de schaduw. Het ene bedrijf hanteert 5 procent minder opbrengst en een ander 12% en de laatste zegt veilig te willen zitten en hanteert 15% vermindert rendement.
hoe kijken jullie tegen het geheel aan?

Mochten jullie nog aanvullende info willen hebben, ik hoor het graag

groet,
Michel
...

[ Voor 11% gewijzigd door steen1972 op 01-09-2020 15:19 . Reden: vergeten tekst ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 22:25
Geen plaatjes?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tja die opbrengsten,.... niemand heeft een glazen bol, dus vaak wat conservatief opgesteld.

Feit is wel dat die laatste partij wat minder aan zichzelf denkt en wat meer aan "wat de klant wil" chapeau voor dat!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Die laatste is met Euro 1,29 inc BTW per wp voor een Enphase systeem volgens mij best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 21:50
Gezien de vele dakvlakken en verschillenden oriëntaties zou Enphase mijn voorkeur genieten. Enphase biedt het voordeel van maximaal schaduwmanagement en monitoring op paneelniveau.
SolarEdge heeft ook beiden, echter heeft SolarEdge wel enkele designbeperkingen waar je rekening mee dient te houden.
SolarEdge heeft minimaal 8 of 6 panelen (afhankelijk van het type optimizer) in de zon nodig om het systeem goed te laten werken. Enphase heeft deze beperking niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:38
Gezien de complexe situatie zou ik ook neigen naar Enphase. SolarEdge is een prima systeem maar ook niet plug & play qua opstelling. Je zal goed moeten weten welke strings je maakt.. hebben ze dat verteld? weet niet of ik hier persoonlijk aan zou beginnen..

[ Voor 4% gewijzigd door ID-College op 01-09-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorii
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Komen die 2 of 3 panelen wel aan de benodigde opstartspanning van de omvormer? Volgens mij los je dat niet op met optimizers, of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Voor de 390Wp panelen zijn trouwens de IQ7A of de IQ7X nodig. Ligt aan het aantal cellen van de panelen.

@Jorii Enphase zijn micro omvormers die per paneel worden geinstalleerd. Als je praat over SolarEdge optimizers zou je wel een punt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steen1972
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09-2020
Tot nu bedankt voor de antwoorden. Voor de liefhebber heb ik een plaatje erbij gedaan om wat meer duidelijkheid te geven.
Zoals gezegd, op het grote dak 9 panelen , op het schuine dak van de aanbouw tussen de dakramen 2 panelen, op het platte dak 4 390wp panelen en op het dak van de houtstek 2 panelen.
Mogelijk kunnen jullie dan meer aangeven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LWDWeHcXOhkBiZ0Z-FzJdeEzIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vl5EALXT4cAjiuEv9jE7InkI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Heb je een 3 fase netaansluiting?

Als je een SolarEdge 3 fase omvormer neemt zul je aan het begin en eind van de dag als de zuid panelen weinig zon krijgen wat clipping zien van de optimisers van de panelen op de platte daken.
P404 optimisers maken het dat minder erg maar zullen het niet helemaal kunnen voorkomen.
Enkelfase SolarEdge zal minder of geen problemen krijgen met optimiser clipping.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Misschien heel dom.... maar wat is clippping?

Heb je toevallig een idee over het systeem met verschillende panelen van ook een vermogen en voorzien van de mini omvormers van Enphase?
Het spreekt me daarin wel aan dat daadwerkelijk ieder paneel zijn eigen onafhankelijke energiecollector is en er geen rekening hoeft te worden gehouden met een minimaal aantal panelen voor voldoende opstartstroom etc.
Zoals gezegd, in aanschaf duurder maar doordat de garantie veel langer is, zul je in de verwachte levensduur van de panelen geen vervanging van een centrale omvormer hebben.
Wat ik optimiser clipping noem is dat wanneer een SolarEdge optimiser meer dan 60 of 85 V uit zou moeten sturen. Maar aan z`n limiet komt.
Op dat moment verlies je wat opbrengst van die panelen.
Als het alleen gebeurt 2 uur na zonsopgang en 2 uur voor zonsondergang blijft het verlies beperkt.

Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Enphase zou ook gemakkelijker kunnen zijn met het trekken van de elektriciteitdraden maar dat weet ik niet zeker.

Pagina: 1