Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor zonnepanelen - hoeveel/waar/welke?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:54
Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar wat advies over zonnepanelen. Heb al het een en ander gelezen en 1 bedrijf over de vloer gehad, maar nu is het tijd om tot een concreet plan te komen dat het meest efficiënt is voor onze situatie.
Schematische weergave van het huis
Links de daken, rechts een idee waarvan ik dacht dat dit het maximaal haalbare/bruikbare is van ons dak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6hlpFv_Lg_tn27R-tXmKI_EC1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZyhuD921jvbcOpgWJwDXmAMS.png?f=fotoalbum_large

Afmetingen:
Schuin dak A: 5,45 x 4,95 m
Schuin dak B: 5,45 x 4,95 m
Plat dak C: 5,44 x 3,30 m
Plat dak D: 3,00 x 6,00 m
Plat dak E: 3,00 x 4,40 m

Huidig verbruik
Normaal: 1300 kWh
Dal: 2300 kWh
Hoop wel binnen nu en 2-3 jaar één van onze auto's te vervangen door een EV.

Hoeveel wil ik investeren?
Hangt er vanaf wat de beste 'sweet spot' is maar ik richt me op ca. 5000 euro maximaal na BTW teruggave.

Offertes
Ik heb momenteel 1 offerte liggen van een lokaal bedrijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMMLaedfCGarhl778oWdUdq8MMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keej9e5pDNnUXVOl7gdaohR4.jpg?f=fotoalbum_large
OFFERTE 1
14x Canadian Solar KuBlack CS3K310M
met Optimizers
SolarEdge 4000H
Garantie: 12 jaar

Totaal Watt piek 4.340 Wp
Prijs per Watt piek € 1,19
Prijs voor btw-teruggave € 6.272,64

Prijs na btw-teruggave € 5.184,00

Welke vragen heb ik?
  • Wat is het meest efficiënte om te doen? Alles op zuid, toch een verdeling maken? Welke verdeling?
  • Vanwege schuin en plat dak, optimizers of micro omvormers gebruiken? Of plat dak volledig negeren
  • Welke panelen zijn aan te raden? Voor het schuine dak zou ik sowieso graag full black willen, het platte dak is minder belangrijk, maar als het niet enorm veel meer kost ga ik ook daar voor full black.[/i]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Alle reacties

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:44

WhySoSerious

Be the change.

Met het thuislanden van een EV zou ik sowieso voor meer gaan, eventueel zelfs zo veel mogelijk. Daar heb je, afhankelijk van model en afstanden, toch gauw zo'n 2000 kWh voor nodig.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Wat zijn de hellingen van de schuine daken?

https://www.solar-bouwmar...panelen-landscape-10.html

Passen er hier 3 van op het schuine platte dak?

[ Voor 59% gewijzigd door busscherski op 31-08-2020 19:24 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Phusebox
busscherski schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:22:
Wat zijn de hellingen van de schuine daken?

https://www.solar-bouwmar...panelen-landscape-10.html

Passen er hier 3 van op het schuine platte dak?
Geen idee van de helling van de schuine daken. Weet niet hoe ik dat moet achterhalen, helaas geen gegevens van. Denk 35 graden, is dat niet standaard?

Er zijn geen schuine platte daken overigens? Staan geen afmetingen bij dat frame dus geen idee?

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 31-08-2020 19:42 ]

• WGeerlings
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 28-08-2024
Het verplaatsen van je dakraam naar de voorzijde al als optie meegenomen? Met 2 man een uurtje of 6 werk en dan ook veel meer ruimte voor extra zonnepanelen.

Zelf heb ik de micro-omvormers van Enphase. Dikke prima (en van mij uit een aanrader). Deze hebben dezelfde levensduur als zonnepanelen, waar de 'standaard' kring omvormers ca 10-15 jaar meegaan. Met stroomspoelen (CT's) om de fasen heb je ook inzicht in daadwerkelijke opbrengst, verbruik en teruglevering.

Ik heb alles via de webshop die hierboven benoemd wordt en vervolgens alles zelf gelegd. Die hebben ook een mooie zonnepanelen vergelijker op hun website staan.

Op mijn dak ben ik bijvoorbeeld gegaan voor de QCell g8+ 345 full black. Die zijn echt zo goed als zwart!

Suc6!

• busscherski
Phusebox schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:35:
[...]

Geen idee van de helling van de schuine daken. Weet niet hoe ik dat moet achterhalen, helaas geen gegevens van. Denk 35 graden, is dat niet standaard?

Er zijn geen schuine platte daken overigens? Staan geen afmetingen bij dat frame dus geen idee?
Het is geen Belgie he?

Het hoeft niet precies, ik ga wel even uit van 35 graden.
De hoek maakt veel uit in geval je nog wat op noord wil leggen. 30 graden is dan al een stuk beter dan 35 graden.

Bijna alle daken zijn tussen 25 en 60 graden.

Mocht je het wat precieser willen weten.
2 zijden meten en dan
https://www.wiskunde.net/sinus#.X01FA-huaUl

of een foto maken haaks op de gevel en dan in Powerpoint een horizontaal lijntje roteren, dan kun je de hoek aflezen in Powerpoint.

Ik zou denk ik een schans met 9 panelen op dak C maken en dak B zo vol mogelijk, eventueel wel even een stukje dak leeg laten bij het pijpje.
Dan heb je 2 dakvlakken, dan kom je met een normale simpele stringomvormer uit. Dan hoef je geen relatief duur en minder betrouwbaar SolarEdge of micro omvormers. Maar passen er toch al snel 20 panelen op die 2 daken.
Heb je een 3 fase aansluiting?

Die andere 3 daken vul je later eventueel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Phusebox
WGeerlings schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:43:
Het verplaatsen van je dakraam naar de voorzijde al als optie meegenomen? Met 2 man een uurtje of 6 werk en dan ook veel meer ruimte voor extra zonnepanelen.

Zelf heb ik de micro-omvormers van Enphase. Dikke prima (en van mij uit een aanrader). Deze hebben dezelfde levensduur als zonnepanelen, waar de 'standaard' kring omvormers ca 10-15 jaar meegaan. Met stroomspoelen (CT's) om de fasen heb je ook inzicht in daadwerkelijke opbrengst, verbruik en teruglevering.

Ik heb alles via de webshop die hierboven benoemd wordt en vervolgens alles zelf gelegd. Die hebben ook een mooie zonnepanelen vergelijker op hun website staan.

Op mijn dak ben ik bijvoorbeeld gegaan voor de QCell g8+ 345 full black. Die zijn echt zo goed als zwart!

Suc6!
Dakraam verplaatsen is geen optie, want dan moet de vloer en muurkast aan de noordzijde ook helemaal op de schop.

• Phusebox
busscherski schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:54:
[...]

Het is geen Belgie he?

Het hoeft niet precies, ik ga wel even uit van 35 graden.
De hoek maakt veel uit in geval je nog wat op noord wil leggen. 30 graden is dan al een stuk beter dan 35 graden.

Bijna alle daken zijn tussen 25 en 60 graden.

Mocht je het wat precieser willen weten.
2 zijden meten en dan
https://www.wiskunde.net/sinus#.X01FA-huaUl

of een foto maken haaks op de gevel en dan in Powerpoint een horizontaal lijntje roteren, dan kun je de hoek aflezen in Powerpoint.

Ik zou denk ik een schans met 9 panelen op dak C maken en dak B zo vol mogelijk, eventueel wel even een stukje dak leeg laten bij het pijpje.
Dan heb je 2 dakvlakken, dan kom je met een normale simpele stringomvormer uit. Dan hoef je geen relatief duur en minder betrouwbaar SolarEdge of micro omvormers. Maar passen er toch al snel 20 panelen op die 2 daken.
Heb je een 3 fase aansluiting?

Die andere 3 daken vul je later eventueel.
20 panelen op die 2 daken? Op dak B kun je met een lelijke plaatsing maximaal 8 kwijt volgens mij en op al C vraag ik me af of je die 9 er op krijgt.

Ik ga de hoek proberen uit te rekenen.

Geen 3 fase.

Wat betreft string van optimizers of micro omvormers, mij werd door de meesten verteld dat die juist beter zijn en bijna alleen maar voordelen hebben?

• busscherski
Ik dacht dat er nog 2 in portrait naast het dakraam kunnen en 2 in landscape boven het dakraam. Inderdaad niet een bepaald mooi legplan wat ik nu voorstel.
Als je zegt dat dat niet past geloof ik je.

Lees even het stukje over omvormers hier.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9
Je zou voor SolarEdge kunnen kiezen, maar dat kost ongeveer 50 euro per paneel extra vergeleken met een Chinees merk string omvormer. Micro omvormers zijn nog weer iets duurder dan dat.
Hoe meer je op je dak hebt, hoe meer er kapot kan.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
SolarEdge is een goede oplossing voor sommige daken, maar voor jou heeft het denk ik weinig meerwaarde.

• Phusebox
busscherski schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:40:
Ik dacht dat er nog 2 in portrait naast het dakraam kunnen en 2 in landscape boven het dakraam. Inderdaad niet een bepaald mooi legplan wat ik nu voorstel.
Als je zegt dat dat niet past geloof ik je.

Lees even het stukje over omvormers hier.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9
Je zou voor SolarEdge kunnen kiezen, maar dat kost ongeveer 50 euro per paneel extra vergeleken met een Chinees merk string omvormer. Micro omvormers zijn nog weer iets duurder dan dat.
Hoe meer je op je dak hebt, hoe meer er kapot kan.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers
SolarEdge is een goede oplossing voor sommige daken, maar voor jou heeft het denk ik weinig meerwaarde.
Hmm ja op de daken B, C en E valt sowieso geen schaduw.

Maar string of met optimizers/omvormers, heeft dus niets te maken met dat de ene groep panelen op een schuin dak ligt en de andere op een plat dak, zoals mij verteld werd door de adviseur?

• busscherski
Een string omvormer kan in principe 1 richting en helling per input. (Polystring toepassing daargelaten).
Van 3 tot 25 kW hebben bijna alle omvormers 2 inputs. Dus dan kun je er 2 richtingen op aansluiten. Bijvoorbeeld je beste 2 daken.
Voor enkelfase minimaal 4 maar liever minimaal 5 normale (60 cells/120 half cells) panelen per input, maximaal 12 of 13.

Met SolarEdge kun je complexere legplannen maken of beter omgaan met schaduw, maar SolarEdge heeft ook complexe ontwerpregels als je het optimaal wilt laten werken.

• Phusebox
busscherski schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:40:
Een string omvormer kan in principe 1 richting en helling per input. (Polystring toepassing daargelaten).
Van 3 tot 25 kW hebben bijna alle omvormers 2 inputs. Dus dan kun je er 2 richtingen op aansluiten. Bijvoorbeeld je beste 2 daken.
Voor enkelfase minimaal 4 maar liever minimaal 5 normale (60 cells/120 half cells) panelen per input, maximaal 12 of 13.

Met SolarEdge kun je complexere legplannen maken of beter omgaan met schaduw, maar SolarEdge heeft ook complexe ontwerpregels als je het optimaal wilt laten werken.
Ok dus dan zou je bij mij maximaal op 2x 6 panelen uitkomen. Wat dan weer net te min is of ja net op het randje. En als je dan later wil uitbreiden moet je dus een extra omvormer erbij hangen en apart aansluiten in de meterkast?

Misschien dat er 3 van die schansen op passen, maar ik weet de afmetingen niet en hoever die uit elkaar moeten staan. Maar dan is het dus wel niet aan de zijkant dicht en gevoeliger voor wind?

Sorry ben echt een leek.

Ik dacht, simpel ik vraag een offerte aan, vergelijk nog wat op internet en doe wat onderzoek maar inmiddels heb ik alleen maar meer twijfels en vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Phusebox op 31-08-2020 22:49 ]

• busscherski
Zo'n schans is zo groot als 3 panelen boven elkaar.
De panelen op het schaduwvrije gedeelte van dak E kunnen overigens prima bij in de string van dak C als ze in dezelfde richting en helling komen, dan heb je daar geen complex SolarEdge systeem voor nodig.

Dak A is wel simpel, alleen wat minder opbrengst. Dan vind ik het jammer om daar nog eens 50 euro (SolarEdge) per paneel in te investeren. (hangt wel af van de helling)

• Phusebox
busscherski schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:05:
Zo'n schans is zo groot als 3 panelen boven elkaar.
De panelen op het schaduwvrije gedeelte van dak E kunnen overigens prima bij in de string van dak C als ze in dezelfde richting en helling komen, dan heb je daar geen complex SolarEdge systeem voor nodig.

Dak A is wel simpel, alleen wat minder opbrengst. Dan vind ik het jammer om daar nog eens 50 euro (SolarEdge) per paneel in te investeren. (hangt wel af van de helling)
3 panelen boven elkaar is zeg maar 3 meter. Helaas is het dak maar 3,30-3,40 ongeveer dus dat is niet voldoende afstand tot de rand. Ben er bang voor dat ik er dus maar 6 kwijt kom op dak C.

Heb de hoek van het schuine dak (A en B) nog even op basis van een foto nagemeten en dat is ca. 36 graden.

Denk dus maximaal haalbaar:
6 op dak B landscape (Zuid)
6 op dak C landscape (Zuid) - Oost/west niet haalbaar vanwege formaat dak
4 op dak E portrait (Zuid) - 4 in oost/west voegt niks toe denk ik? En dan moet je ook weer micro omvormers of optimizers gebruiken.

Jammere is dan dat alles op zuid ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door Phusebox op 01-09-2020 07:53 ]

• busscherski
Phusebox schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 07:45:
[...]

3 panelen boven elkaar is zeg maar 3 meter. Helaas is het dak maar 3,30-3,40 ongeveer dus dat is niet voldoende afstand tot de rand. Ben er bang voor dat ik er dus maar 6 kwijt kom op dak C.
Inderdaad krap maar het is al meer afstand dan je aan de zijkant hebt toch? Als je wilt en het dak kan genoeg ballast dragen dan kan het denk ik.
Heb de hoek van het schuine dak (A en B) nog even op basis van een foto nagemeten en dat is ca. 36 graden.

Denk dus maximaal haalbaar:
6 op dak B landscape (Zuid)
6 op dak C landscape (Zuid) - Oost/west niet haalbaar vanwege formaat dak
4 op dak E portrait (Zuid) - 4 in oost/west voegt niks toe denk ik? En dan moet je ook weer micro omvormers of optimizers gebruiken.

Jammere is dan dat alles op zuid ligt.
Panelen die op zuid liggen met een helling van 10 graden gedragen zich qua opbrengstverdeling over de dag niet zo heel veel anders dan oostwest 10 graden helling.

Wat vind je van zo`n opstelling?
6 panelen op A, B en C en 2 op E.
Dat past sowieso.

Ik heb gekozen voor polystring opstelling, dan moet je op dakvlak A en B evenveel panelen hebben. Op deze manier kom je nog net weg met een 5 kW enkelfase omvormer. Wel van SMA en geen Chinees merk omdat de stroom vanwege polystring hoog is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnxACjgtqMc8m_iGgUEyYUJ6G1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QpJdWABgGUHNYymLq38tYmlF.png?f=fotoalbum_large

Een ingewikkelder legplan zoals je zelf voorstelt kan uiteraard ook, dan zit je wel meteen vast aan SolarEdge, dan heb je denk ik minder bang/buck.

• Phusebox
@busscherski Bedankt voor de uitgebreide toelichting en berekening. Moet zelf het dak maar eens op met een meetlint voor de exacte maten. Dak C wordt binnenkort ook compleet vervangen dus dan kunnen we meteen checken wat de draagkracht is.

Dit zal wel betaalde software zijn neem ik aan waar je mee werkt?

Toch stom ook dat alle bedrijven mij optimizers aanraden. Is toch ook meer werk voor hun en meer klachten en reparaties onder garantie?

• busscherski
Ik heb Sunnydesign van SMA gebruikt, super intuïtief dat kun jij ook. Gratis maar raadt uiteraard alleen SMA aan.

Met SolarEdge kun je ingewikkelder legplannen maken en het werkt altijd wel een beetje. Verder denk ik dat installateurs er meer aan verdienen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Phusebox arbeidsloon en voorrijdkosten mag je wel betalen?
De optimizer is gratis.

@busscherski
Er zijn wel 3 mppt omvormers he?
https://www.kostal-solar-...inverters/plenticore-plus

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
@AUijtdehaag

Duur en TS heeft geen 3 fase

• Phusebox
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:40:
@Phusebox arbeidsloon en voorrijdkosten mag je wel betalen?
De optimizer is gratis.
Nee ze bieden 12 jaar all-in garantie zonder voorrijkosten etc.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ook al is het gratis, ik zou het niet fijn vinden dat ze weer het dak op moeten met alle gevolgen vandien.
Panelen optillen die al jaren in de zon liggen te bakken. Dakpannen die weer belast worden etc.

• Phusebox
busscherski schreef op woensdag 2 september 2020 @ 07:12:
Ik heb Sunnydesign van SMA gebruikt, super intuïtief dat kun jij ook. Gratis maar raadt uiteraard alleen SMA aan.
Hmm ben er mee bezig geweest maar ik krijg zo maar 4 panelen op dak B bijvoorbeeld.

• busscherski
Wat er past weet je zelf beter dan Sunny.
Gebruik manual in plaats van visual planning.

• Phusebox
busscherski schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:00:
Wat er past weet je zelf beter dan Sunny.
Gebruik manual in plaats van visual planning.
Dat weet ik niet of ik dat beter weet. Als ik de maten van het dak ingeef en hij zegt dat het niet past, wie ben ik dan om te zeggen dat het wel past?

Kan ook niet meer vinden hoe ik terugschakel naar handmatig. Duidelijk niet noob-proof :+

Maar goed, al die tegenstrijdige adviezen helpen niet bij iemand die problemen heeft met kiezen en bij het nemen van de beslissing meestal alsnog het foute kiest :X

[ Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 02-09-2020 08:41 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Phusebox
Als jij overal wat panelen wilt leggen, dan kan dat prima.

Echter "filter" je er dan wel alvast 1 systeem uit, de stringomvormer met 2x mppt ingang.
(tenzij je er meerdere aanschaft natuurlijk, maar dat is ook weer duur)

Dat betekent dus de keuze: Enphase of Solaredge.
Waar bij de 2e geen parallel systeem is (heeft ook zijn beperkingen) en de 1e dat echt wel is.

Dus kies je voor Enphase.
En tevens de duurste omdat je overal wat panelen wilt wegleggen.
Maar in dat geval wel de beste vorm voor wat je wilt.

Ga je voor enphase, dan staat hier nog wat meer info:
https://www.solar-bouwmar...de-expert/over-omvormers/

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2020 09:00 ]

• Phusebox
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 september 2020 @ 08:54:
@Phusebox
Als jij overal wat panelen wilt leggen, dan kan dat prima.

Echter "filter" je er dan wel alvast 1 systeem uit, de stringomvormer met 2x mppt ingang.
(tenzij je er meerdere aanschaft natuurlijk, maar dat is ook weer duur)

Dat betekent dus de keuze: Enphase of Solaredge.
Waar bij de 2e geen parallel systeem is (heeft ook zijn beperkingen) en de 1e dat echt wel is.

Dus kies je voor Enphase.
En tevens de duurste omdat je overal wat panelen wilt wegleggen.
Maar in dat geval wel de beste vorm voor wat je wilt.

Ga je voor enphase, dan staat hier nog wat meer info:
https://www.solar-bouwmar...de-expert/over-omvormers/
Wat ik wil is eigenlijk niet belangrijk. Het gaat er om wat kan, en wat is zinvol. Liefst heb ik niet overal een paar panelen liggen want dit ziet belabberd uit. Maar als het niet anders is, is de keuze met name wat is dan de beste oplossing en hoe haal ik er het maximale, zinvolle uit.

Enige conclusie die ik heb getrokken is, doe ik het niet nu, dan nooit meer. Als het later dan 1e kwartaal 2021 wordt hoeft het niet meer. Schiet de terugverdientijd te ver omhoog.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Toch moet je kijken naar je eigen gedrag.

Die zonnepanelen wekken jouw stroom op, en die wil je het liefst zelf meteen gebruiken.
Omdat salderen versobert wordt.

Echter wordt dat niet meteen afgeschaft, maar binnen 10 jaar.
Terugverdienen moet binnen 6 a 7 jaar te doen zijn (anders heb je een te duur systeem gekocht)

Dus wat is je verbruik patroon?
Warmtepomp in de winter -> panelen zo groot mogelijke hellingshoek op een schuindak.
Elektrisch auto -> geheel het jaar -> zo veel mogelijk panelen
Aton power to heat element -> zo veel mogelijk panelen

Is daar allemaal geen sprake van, of komt dat nooit, kies dan gewoon een simpele installatie.
Paar (6+6) panelen op je schuindak en op je platdak ervoor.
TVT van een paar jaar en klaar. En je "dagelijkse" basisbehoefte is daarmee grotendeels afgedekt.

Al die verschillende hoeken op een platdak gaat meer kosten (vanwege micro omvormers ipv 1 stringomvormer), en dus de tvt wordt langer

Je kan hier lang over discussieren en niet iedereen is hetzelfde. (ik heb dure panasonic bijv. en 3 stringomvormers met 1 mppt, noord-SF en zuid-panasonic vol op 35 graden)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2020 09:27 ]

• Phusebox
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:20:
Toch moet je kijken naar je eigen gedrag.

Die zonnepanelen wekken jouw stroom op, en die wil je het liefst zelf meteen gebruiken.
Omdat salderen versobert wordt.

Echter wordt dat niet meteen afgeschaft, maar binnen 10 jaar.
Terugverdienen moet binnen 6 a 7 jaar te doen zijn (anders heb je een te duur systeem gekocht)

Dus wat is je verbruik patroon?
Warmtepomp in de winter -> panelen zo groot mogelijke hellingshoek op een schuindak.
Elektrisch auto -> geheel het jaar -> zo veel mogelijk panelen
Aton power to heat element -> zo veel mogelijk panelen

Is daar allemaal geen sprake van, of komt dat nooit, kies dan gewoon een simpele installatie.
Paar (6+6) panelen op je schuindak en op je platdak ervoor.
TVT van een paar jaar en klaar. En je "dagelijkse" basisbehoefte is daarmee grotendeels afgedekt.

Al die verschillende hoeken op een platdak gaat meer kosten (vanwege micro omvormers ipv 1 stringomvormer), en dus de tvt wordt langer

Je kan hier lang over discussieren en niet iedereen is hetzelfde. (ik heb dure panasonic bijv. en 3 stringomvormers met 1 mppt, noord-SF en zuid-panasonic vol op 35 graden)
Mja als ik dan ga kijken dat we 2300 kWh verbruiken tijdens de daluren, en 1300 tijdens de normale uren. Dan is de vraag of het überhaupt wel loont. Want grootste deel van het verbruik is dus wanneer er geen zon op de panelen schijnt.

Daar valt dan ook het weekend onder, dus komt grofweg neer op 2000 kWh die we waarschijnlijk niet zelf zullen gaan kunnen opwekken.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Phusebox
Je gaat er vanuit dat salderen nu al ophoudt.
Dat klopt natuurlijk niet.
https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/
Je kan ze dus al terug verdient hebben en de rest is winst.

Waar ik op hoop is dat batterijopslag flink goedkoper gaat worden.
Dan blijft salderen grotendeels bestaan. (van dag tot dag, niet op jaarbasis)
En winter is ruk.
Betekent wel een extra investering. Maar die is nog lang niet nodig dus. (we hebben nog ff)

En je kan altijd nog warm water maken/opslaan voor later gebruik.
https://www.mupload.nl/img/zeltvk09zn.jpg
Past zich aan mijn werkelijke verbruik aan.

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2020 11:07 ]

• Phusebox
De meerprijs voor optimizers vs string is op 14 panelen iets van 500 euro als ik het goed zie. Dus dat valt nog mee eigenlijk qua meerkosten.

Stel je hebt 15% verlies met strings, op een jaaropbrengst van 800 euro, dan heb je dat vrij snel terugverdiend?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met 15% verlies string vs optimizer kom ik op 29,5 jaar, om die 500 euro terug te verdienen.

(14*320) 4480 Wp = 4480 kWh en 0.22 ct per kWh
(vraag me niet nog een keer te berekenen aub :> )

Dat is als je uitgaat van die 15% en optimizers

Als je uitgaat van de totale kosten is je tvt, +/- 2 jaar langer dan van de string.

Misschien heb je hier iets aan?
cville in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

Bovenstaand is daarmee niet berekend....

[ Voor 80% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2020 11:49 ]

• Phusebox
AUijtdehaag schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:36:
Met 15% verlies string vs optimizer kom ik op 29,5 jaar, om die 500 euro terug te verdienen.

(14*320) 4480 Wp = 4480 kWh en 0.22 ct per kWh
(vraag me niet nog een keer te berekenen aub :> )

Dat is als je uitgaat van die 15% en optimizers

Als je uitgaat van de totale kosten is je tvt, +/- 2 jaar langer dan van de string.
Hmm. Mijn wiskunde is niet meer wat het geweest is blijkbaar. Ik had zo gerekend;

Ga even uit van 10% verlies:
String: 0,9 x 4000 kWh x 0,22 = 792 euro opbrengst per jaar
Optimizers: 4000 kWh x 0,22 = 880 euro opbrengst per jaar

Dat verschil verdien je dan in (500/(880-792)) 5,7 jaar terug.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Phusebox Dat kan ook.

Op een goede dag wek ik 29 kWh op met 4450 Wp.
Dat is 6,38 euro...
Elke dag geen panelen is verlies...dus waar wacht je nog op. ;)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-11 21:04
Voglens mij heb je nog een 3e optie:

- 6 panelen zuid (schuine dak) op 1 string
- op het platte dak alle panelen oost/west, paralel op 1 string (zal neerkomen op 2x4 of 2x5 schat ik?)

Dan heb je een omvormer nodig die een hoge stroom aankan op 1 string. Maar kom je wel weg met één omvormer met 2 MPPT's

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 02-09-2020 11:59 ]

• Phusebox
mcDavid schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:58:
Voglens mij heb je nog een 3e optie:

- 6 panelen zuid (schuine dak) op 1 string
- op het platte dak alle panelen oost/west, paralel op 1 string

Dan heb je een omvormer nodig die een hoge stroom aankan op 1 string. Maar kom je wel weg met één omvormer met 2 MPPT's
Niet nog meer opties aaaahhhhh :+

Denk dat ik er niet onder uitkom om toch maar uit te gaan wat een installateur me gaat offreren. Te weinig kennis, snap er nog lang niet voldoende van, om zelf te zeggen "ik wil het zus of zo, om die en die reden".

Hier zegt ook iedereen wat anders, dus het blijft een gok voor mij. Ik waardeer alle hulp en uitleg en snap dat een eenduidig antwoord niet bestaat. Had ook niet gedacht dat het nemen van zonnepanelen wederom een phusebox drama zou worden. |:(

• busscherski
Als ik mijn voorbeeldje in een winkelwagentje stop van een webshop, geloof je het dan?
Er zijn meerdere opties en volgens mij vinden we het meeste wel goed.
Jouw eigen legplan met SolarEdge zal niet lukken voor 5k, vandaar dat ik probeerde om iets te bereiken met betere bang/buck.

• Phusebox
busscherski schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:56:
Als ik mijn voorbeeldje in een winkelwagentje stop van een webshop, geloof je het dan?
Er zijn meerdere opties en volgens mij vinden we het meeste wel goed.
Jouw eigen legplan met SolarEdge zal niet lukken voor 5k, vandaar dat ik probeerde om iets te bereiken met betere bang/buck.
Dak A en D wilde ik sowieso achterwege laten. Was meer dat ik dacht dat dit het maximaal haalbare was voor onze daken dacht ik bij het maken van het topic.

Die twee daken komen dan later wel, als het nog rendabel is tegen die tijd.

Heeft trouwens niks met 'geloven' te maken. Het is meer een keuze die ik moet maken waar ik niet uit kom.

[ Voor 7% gewijzigd door Phusebox op 02-09-2020 19:05 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dak D moet je gewoon zelf (een keer) doen.
Ik heb een vergelijkbaar noord dak (ietsjes noord west, 35 graden helling)
Dat doet 55% van zuid op jaarbasis.
https://pvoutput.org/aggr...d=17683&sid=37091&v=5&t=m

Stringomvormer met 1x mppt op de kop tikken van MP en een zooitje panelen bestellen met bevestigingsmateriaal.
Anders is het niet rendabel...

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-09-2020 20:08 ]

• busscherski
Hetzelfde legplan als wat je nu al hebt van je lokale leverancier maar dan geen SolarEdge. Ik ben geen fan van SolarEdge op daken waar het behalve logging per paneel niets toevoegt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGLaLl7aiUwfkDY3SAhwhsgTtwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vb4fnyFMJuBqDNk0u8Im8iDc.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het niet nagerekend maar ik verwacht dat je er ook nog 6 op dak A hebt voor ongeveer het bedrag van je huidige offerte.

• Phusebox
busscherski schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:22:
Hetzelfde legplan als wat je nu al hebt van je lokale leverancier maar dan geen SolarEdge. Ik ben geen fan van SolarEdge op daken waar het behalve logging per paneel niets toevoegt.

[Afbeelding]

Ik heb het niet nagerekend maar ik verwacht dat je er ook nog 6 op dak A hebt voor ongeveer het bedrag van je huidige offerte.
Ik kreeg dit screenshot van een vriend van mij die dus wel optimizers heeft, en daar zie je toch wel een behoorlijk verlies als je dit als string zou aansluiten of niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zuG3PWU9FJfXmm_G-wCNAlmV_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4S6MsDVAEFCayDGn1cOUs4qA.jpg?f=user_large

• busscherski
Is het niet de onnauwkeurigheid in de meting doe je ziet? Daarnaast is dit een screenshot van de ochtend of een hele slechte dag en zal niet alles meer dan het minste paneel verloren zijn en hebben optimisers ook een meetonnauwkeurigheid.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zat nog even te brainstormen.
Het noord dak kan je wel makkelijk meenemen. (of later zelf doen)

1. 24 panasonic hit kuro op zuid en noord (maar dat is vrij prijzig)
2. 12 panasonic hit kuro op zuid + 12 trinas 325 Wp op noord

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoVQrHECx2sW5ebKXDAMjXI3rk4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rkzaxi1Uc9Z6jtU5T63xIs0v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k8kI102n8lWalZ6_he3X-ULLP8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hw5UWhH6ehFUlrvNJ5LKRa3.jpg?f=fotoalbum_tile

Zuid en noord geeft vaak een leuke wissel werking.
Onbewolkt -> doet noord bijna niks (behalve in de namiddag) maar zuid wel.
Bewolkt -> doet zuid veel minder, maar noord meer vanwege weer kaatsing op de wolken.

Maar verwacht van noord tussen oktober en april, niet zo veel. Daarentegen is 'savonds koken op inductie prima mogelijk in de zomer. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-09-2020 10:01 ]

• Phusebox
Ik heb nog twee andere offertes maar allemaal vergelijkbaar qua prijs. Navraag gedaan of ze niet een systeem zonder optimizers willen offreren maar daar willen ze niet aan beginnen.

Begint langzaam een beetje einde verhaal te worden. Want ik wil wel graag een lokaal bedrijf voor als er problemen zijn.

• busscherski
Voor sommige gevallen vind ik SE een goede keuze, niet voor jouw dak.
Ook een mooi stukje techniek voor als je er iets aan hebt. Helaas kan en gaat er ook meer aan kapot. (wat dat betreft handig als het een lokaal bedrijf is)
Ik snap best dat de installateur er meer aan verdiend, maar snap niet waarom het zo populair is onder consumenten. Of zijn er heel veel consumenten die gewoon niet de goedkoopste optie willen omdat ze aannemen dat het troep is en geen probleem hebben met een jaartje extra tvt?
Ergens doen ze iets heel goed bij SolarEdge, naast de techniek vooral ook qua marketing

• Phusebox
busscherski schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:09:
Voor sommige gevallen vind ik SE een goede keuze, niet voor jouw dak.
Ook een mooi stukje techniek voor als je er iets aan hebt. Helaas kan en gaat er ook meer aan kapot. (wat dat betreft handig als het een lokaal bedrijf is)
Ik snap best dat de installateur er meer aan verdiend, maar snap niet waarom het zo populair is onder consumenten. Of zijn er heel veel consumenten die gewoon niet de goedkoopste optie willen omdat ze aannemen dat het troep is en geen probleem hebben met een jaartje extra tvt?
Ergens doen ze iets heel goed bij SolarEdge, naast de techniek vooral ook qua marketing
Ik denk dat de verkooppraatjes gewoon goed zijn. Als je googled lees je ook vooral alleen maar voordelen. Zoals ik zei heeft die vriend van mij dus ook optimizers en die zweert erbij. Terwijl alles op een plat dak ligt in dezelfde richting. Hij is zeker niet dom, maar is er dan dus blijkbaar ook 'ingetrapt'.

En ja als bedrijven je niks anders willen leveren is het sowieso moeilijk.

De eerste verkoper hier hamerde ook echt op de nadelen zoals veiligheid en dat het systeem dan minder presteert. Zelfs na alle uitleg van jullie twijfel ik zelf nog. Dus blijkbaar klinkt het zo logisch dat je het graag gelooft. Duurder moet wel beter zijn toch?

Ik ben bang dat er bij mij in ieder geen zonnepanelen gaan komen zo.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Phusebox schreef op donderdag 3 september 2020 @ 07:33:
[...]

Ik kreeg dit screenshot van een vriend van mij die dus wel optimizers heeft, en daar zie je toch wel een behoorlijk verlies als je dit als string zou aansluiten of niet?

[Afbeelding]
Nou, vind jij het ook veel? 700,- aan optimizers en 400,- extra aan de omvormer waard? Leg je 1 paneel extra, waar dan ook op het dak verdien je al meer.

Mijn advies, 2 opties

Lokaal bedrijf en SE nemen maar het bedrijf wel zo ver mogelijk uitmelken in prijs.
Landelijk bedrijf en geen SE, kan het niet kapot ook, panelen gebeurd niet veel mee, omvormer hangt binnen en kunnen veel mensen naar kijken als er iets is, zelfs veel tweakers hier.

Ik zou de laatste doen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Phusebox
Mag ik vragen wat jou tegenhoud het gewoon zelf te doen?
Het lijkt me een makkelijk dak.

Een elektricien voor de meterkast en omvormer aan te sluiten.
De rest is net kerstverlichting.
Stekkers aan elkaar pluggen en klaar.
En weer een TVT van een jaar minder.

Beetje spierpijn gaat ook wel weer over.
Bij elke kWh kijk je er weer trots op terug.
Diegene die jou adviseren zijn ook ooit zo begonnen.

Sluiten we het af en kunnen we naar de volgende stap.
Warmtepomp.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-09-2020 05:00 ]

• Phusebox
Rol-Co schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:27:
[...]

Nou, vind jij het ook veel? 700,- aan optimizers en 400,- extra aan de omvormer waard? Leg je 1 paneel extra, waar dan ook op het dak verdien je al meer.

Mijn advies, 2 opties

Lokaal bedrijf en SE nemen maar het bedrijf wel zo ver mogelijk uitmelken in prijs.
Landelijk bedrijf en geen SE, kan het niet kapot ook, panelen gebeurd niet veel mee, omvormer hangt binnen en kunnen veel mensen naar kijken als er iets is, zelfs veel tweakers hier.

Ik zou de laatste doen. :)
De omvormer van Solar edge is goedkoper? Niet duurder. Extra panelen zit er niet in, want ik krijg nu al amper genoeg panelen op Zuid voor ons verbruik.

• Phusebox
AUijtdehaag schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 04:51:
@Phusebox
Mag ik vragen wat jou tegenhoud het gewoon zelf te doen?
Het lijkt me een makkelijk dak.

Een elektricien voor de meterkast en omvormer aan te sluiten.
De rest is net kerstverlichting.
Stekkers aan elkaar pluggen en klaar.
En weer een TVT van een jaar minder.

Beetje spierpijn gaat ook wel weer over.
Bij elke kWh kijk je er weer trots op terug.
Diegene die jou adviseren zijn ook ooit zo begonnen.

Sluiten we het af en kunnen we naar de volgende stap.
Warmtepomp.
Wat me tegenhoud is dat ik wel iets kan qua klusjes in huis maar dit gaat me mijn pet te boven. Toen ik het dak aan het meten was vroeg ik me al af hoe ze die dingen eigenlijk bevestigen, dan moet je dus pannen gaan loshalen? Volgens mij breek ik ons halve huis af of lig ik zelf op de grond.

• Rol-Co

Rol-Co

Phusebox schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 05:51:
[...]

De omvormer van Solar edge is goedkoper? Niet duurder. Extra panelen zit er niet in, want ik krijg nu al amper genoeg panelen op Zuid voor ons verbruik.
Nee niet goedkoper, 400,- duurder dan een normale.
Panelen hoeven niet alleen op zuid natuuurlijk, ze kunnen op alle windrichtingen, als schutting, veranda, hout hok dak, schuurdak, fietsenstalling, enz enz.
Laat die Se zitten en kijk gewoon of je meer Wp op je dak krijgt door wat grotere panelen kwa Wp maar zelfde afmeting of wat beter past.

• Phusebox
Rol-Co schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:11:
[...]

Nee niet goedkoper, 400,- duurder dan een normale.
Panelen hoeven niet alleen op zuid natuuurlijk, ze kunnen op alle windrichtingen, als schutting, veranda, hout hok dak, schuurdak, fietsenstalling, enz enz.
Laat die Se zitten en kijk gewoon of je meer Wp op je dak krijgt door wat grotere panelen kwa Wp maar zelfde afmeting of wat beter past.
SMA Sunny Boy 5.0 1AV-41 : 1200 euro
Solaredge SE4000 HD Wave : 900 euro

• Phusebox
Zoiets zou het dan moeten worden? Maar ik ben vast ook nog dingen vergeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O50yCQmTnq3OFPtqE7mw-yrOv8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a0hDXgZkYqUSFYYL2XkwX8du.png?f=fotoalbum_large

• Rol-Co

Rol-Co

Phusebox schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:22:
[...]

SMA Sunny Boy 5.0 1AV-41 : 1200 euro
Solaredge SE4000 HD Wave : 900 euro
Ja sma, en een growatt of goodwe?

• busscherski
Ik kijk vanavond even of 5 kW noodzakelijk is voor 14 panelen.

• Phusebox
Wat me tegenhoudt aan een site als Solar bouwmarkt is dat ik lees dat ze aangeven dat jij zelf verantwoordelijk bent voor de juiste lay-out en configuratie. Aangezien ik er geen verstand van heb durf ik niet te vertrouwen dat ik het zelf goed bij elkaar heb gezocht.

Hier wil geen enkel lokaal bedrijf ook maar een offerte uitbrengen zonder optimizers (afgewezen of geen reactie) dus dan houdt het op. Had niet gedacht dat het allemaal blijkbaar zo moeilijk zou zijn.

Bedankt voor alle hulp en tips in ieder geval. Duidelijk is geworden dat optimizers weggegooid geld is voor mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Phusebox op 07-09-2020 05:53 ]

• Phusebox
Ik heb nog een offerte gekregen maar wederom optimizers en niet echt een top voorstel.

Totaal aantal panelen: 12
Type panelen: Q.Cells Q.PEAK DUO 320 Full Black & Q.PEAK DUO-G6 350 wp mono Black frame Halfcell (6BB)
Totaal Watt piek:4020Wp
Prijs per Watt piek:€ 1.11
Type omvormer: SolarEdge SE3680H-RW000NNN2
Type optimizers: P370-370w Optimizer
Verwachte opbrengst in het eerste jaar: 3773 kWh
Kosten ex. btw € 4.463,18
Kosten inc. btw€ 5.400,45

• busscherski
Nouja, voor SE is het goedkoop. Doe dan maar.

• Phusebox
busscherski schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:24:
Nouja, voor SE is het goedkoop. Doe dan maar.
Is niet veel anders dan de eerste offerte denk ik. Want dat waren 2 panelen meer en allemaal full black, en een een hogere omvormer (de 4000). Die kwam op 5200 ex BTW.

Heb dan toch nog een offerte zonder SE gekregen:

Totaal aantal panelen: 14
Type panelen: Canadian Solar KuBlack CS3K-310MS
Totaal Watt piek: 4.340 Wp
Prijs per Watt piek: € 1,05
Type omvormer: GoodWe 4200-DNS
Verwachte opbrengst in het eerste jaar: 4.112 kWh
Opbrengst 1e jaar in euro (€ 0,23 per kWh): € 945,76
Terugverdientijd: 4,9 jaar
Prijs voor btw-teruggave € 5.511,55
Prijs na btw-teruggave € 4.555,00

• busscherski
ja die is beter, prima prijs voor een lokale installateur.

• Phusebox
Crosspost uit het PV topic:

Nou de offerte is getekend, de plaatsingsdatum gemaakt, aangemeld op energieleveren.nl en dat was het wat ik nog moet doen volgens mij.

Bedankt nog voor alle tips en hulp. Uiteindelijk is het dit geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K04bx2Hg6M-9Y0wMSvaZy-8sAZc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9XVJr1n18tFEtbwEnq9ZQGfj.png?f=user_large

16 x 325 Wp DMEGC + P370 Optimizer
SolarEdge 5000H
€ 0,96 Wp (iets duurder geworden omdat ik de flatfix fusion ook in zwart wilde)

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:33
Het kan zijn dat je nog een tikje duruder uit bent (€ 0,98 Wp?). ;)
Is er rekening mee gehouden dat je weliswaar de BTW op de installatie terugkrijgt, maar vervolgens een eenmalig forfait (€ 120,- in jouw geval) over de stroomproductie moet betalen?

• Phusebox
WackoH schreef op donderdag 17 september 2020 @ 09:51:
Het kan zijn dat je nog een tikje duruder uit bent (€ 0,98 Wp?). ;)
Is er rekening mee gehouden dat je weliswaar de BTW op de installatie terugkrijgt, maar vervolgens een eenmalig forfait (€ 120,- in jouw geval) over de stroomproductie moet betalen?
Ja I know, maar goed dat was bij alle andere offertes ook het geval.

Pagina: 1