Advies goedkope occasion

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nekhooi
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 31-08-2020
Hallo,

Ik overweeg momenteel het kopen van mijn eerste auto. Ik zal er rond de 10.000 km per jaar (of minder) mee rijden.

Op dit moment zoek ik een auto die vooral goedkoop en zuinig is, waarbij budget tot 2000 euro ligt. Ik zal denk ik 1 tot 2 jaar met de auto doen, kijk vooral naar auto's van met minder dan 250.000 km op de teller zodat ik er tzt nog wat voor kan terugkrijgen.

Nou zijn er in principe twee soorten auto's die continu naar voren komen in mijn zoektocht:
- Daihatsu Cuore
- Toyota Aygo/Citroën C1/ Peugeot 107 (allemaal hetzelfde, andere merk)

Ik kom er niet uit welke auto de beste keuze is. Ik lees veel over Daihatsu Cuores dat ze ontzettend betrouwbaar zijn (en dus goedkoop in onderhoud) en is deze in wegenbelasting en verzekering ook net wat goedkoper dan het andere type auto. Echter ken ik het merk helemaal niet, en lees ik er ook wel over dat Daihatsu niet meer verkocht wordt in Europa, weet niet of dit gevolgen heeft voor onderhoud.

De Peugeot/Citroën/Toyota is dus net wat duurder in termen van verzekering en rijtuigenbelasting, qua verbruik maakt het niet uit. Waarom ik twijfel t.o.v. de Cuore (die net goedkoper lijkt) is dat ik de Peugeot/Citroën/Toyota's overal om me heen zie. Het lijkt me dus dat als er wat aan onderhoud of banden gedaan moet worden dit goedkoper en makkelijker zal zijn dan bij Daihatsu, maar weet niet wat dat uitmaakt of betekent voor kosten die ik kwijt zal zijn in onderhoud.

Ik hoor graag wat jullie advies is. Mocht het qua onderhoud etc niet veel uitmaken of het inderdaad zo zijn dat de Cuore veel betrouwbaarder is weet ik wel wat mijn keuze zal zijn, maar heb geloof ik nu last van tunnelvisie.

Groet,
Koen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:39
Er zijn recent twee vergelijkbare vragen/topics geweest. Misschien moet je die eerst maar even doorlezen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nekhooi
Hoe kom ik daar? Ik ben nieuw hier en begrijp de site niet goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Zoekfunctie gebruiken.

Deze komt sterk overeen met jouw vraag:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2009952

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nekhooi
Vergelijkbare topics heb ik inderdaad gezien. Maar een vergelijking van deze set auto''s nog niet. Ik hoor het dus nog steeds graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-09 13:38
Koen, als je "maar" 20.000 km bij die auto gaat zetten voordat je hem verkoopt, bij een aanschafwaarde van 2000 euro, dan maakt het allemaal niet zo heel veel meer uit wat je koopt. Een rijdende auto kost altijd een beetje tussen de 1000 en 2000 euro.
Ik snap dat je voor een zuinige betrouwbare auto gaat (wie niet), maar heb je verder dan helemaal geen eisen?
- Woon je in de stad, en is er nooit parkeerplek?
- Heb je in die auto's al eens gezeten en gereden? Ik ben 1.97, en dan loop je in het kleinste segment toch tegen wat interessante problemen aan. Zoals dat er een hele auto achter je binnenspiegel past als hij van rechts komt, of dat je met instappen wat aan het vouwen bent.
Qua betrouwbaarheid, tja. Ik heb leaseauto's gehad die ook gewoon stuk gingen hoor. Alleen valt het dan soms onder de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapgvk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-06-2024

jaapgvk

dus...

Ik heb twee jaar geleden ongeveer voor dezelfde keuze gestaan, en ben uiteindelijk voor de Cuore gegaan door idd de goede verhalen qua betrouwbaarheid en kosten. Eentje uit 2004 genomen (L251), met een lage km-stand.

Verder niks aan hoeven doen los van een beurtje e.d., maar heb de laatste apk de achterste wielkassen moeten laten lassen, dus ja, uiteindelijk krijg je altijd wel iets.

Op zich...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:00
Financieel heb je tussen die modellen geen verschil, enkel tientjeswerk op jaarbasis. Zoals hierboven ook gemeld wordt zijn er ook andere dingen die je kan overwegen om binnen dit budget nog wel het beste waar voor je geld te krijgen. Dus inderdaad, wat zijn de stukken die je rijdt? Moet je rekening houden met beperkte parkeerplekken, wat is je eigen formaat en pas je goed in de auto en stap je er niet gebroken uit na een uur?

Denk vooral even buiten de box, beschrijf je situatie en wellicht kan je nog beter advies krijgen dan de bovenstaande modellen. Persoonlijk zou ik liever voor een betrouwbare b-c-segmenter gaan die misschien zelfs wat ouder is en wellicht 3 tientjes per maand duurder maar wat wel wat comfortabeler zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
nekhooi schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:50:
Vergelijkbare topics heb ik inderdaad gezien. Maar een vergelijking van deze set auto''s nog niet. Ik hoor het dus nog steeds graag!
Maar de tendens van dat topic is dat je je met jouw budget niet blind moet staren op en bepaald merk/model, alsmede nog een paar andere dingen die je in overweging moet nemen, zoals de reacties hierboven ook weer aangeven. Hetgeen gewoon een herhaling is van het in het door mij aangegeven topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20-09 14:34
Ik zou denk ik toch voor de drieling gaan, denk dat je daar veel makkelijker vanaf komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou ook eerder voor een B of C categorie gaan, zeker bij 10k per jaar. Bovendien, bij een ongeval vouwt zo'n Aygo zich vrij snel dubbel, je zit een stuk minder beschermd dan in een wat grotere auto.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:38

-tom-562

Oliesjeik

De C1/Aygo is technisch gezien gewoon een Cuore. Alleen zien de C1/Aygo er iets hipper uit. De techniek is hetzelfde. Als je 10k per jaar rijdt zou ik mss toch wel een klasse groter gaan, b.v. een Toyota Yaris.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:59
Dit is niet dezelfde vraag. Je bent nu aan het beweren dat TS het topic had moeten kapen en dat is niet echt netjes. Mij lijkt me een apart nieuw topic de enige correcte manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-09 21:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In de vorige twee occasion-topics kwam ik er niet aan toe om deze link te posten: de ANWB Autotests. Een schat aan vrij toegankelijke informatie, ook over de auto's die jij voorstelt:
Daihatsu Cuore tot 2000 euro
Dit vindt de Wegenwacht

Daihatsu bereikt consequent hetzelfde kwaliteitsniveau als andere Japanse merken. Ofwel: ook een zeer compacte auto als deze Cuore zit erg goed in elkaar en kent vrijwel geen storingen. Het enige wat wel eens voorkomt zijn slechte massacontacten, waardoor de motor niet wil aanslaan en er soms ook andere elektronische storingen zijn. Reparatie is een kleinigheid. Met deze betrouwbaarheid is de Cuore er ook prima tegen bestand alleen maar korte stukjes te rijden, wat voor elke auto relatief heel zwaar is.
wegenwacht
Pieter
ANWB Wegenwacht
De tweede lijn (Aygo, C1 etc) vindt de ANWB boven het budget van 2000 euro liggen :+

Zo nu en dan hebben ze ook advies-artikelen waarbij "de beste X occasions voor Y" op een rij worden gezet. Bijvoorbeeld deze 10 stadsauto's (artikel van oktober vorig jaar).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
Honda civic of toyota starlet zijn ook goeie opties!
LPG te overwegen, ook wanneer je geen kilometervreter bent is het omslagpunt vrij snel bereikt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
ik deze prijsklasse is mijn advies kijk inderdaad voor de iets duurdere aygo, daarmee zal je het goedkoopste rijden en deze waarschijnlijk nog voor een goede prijs kunnen verkopen.

Koop er wel een met airco, dat verkoopt straks makkelijker :)

eventueel een klein autootje voor 2 jaar private leasen een occasion oid staat TS daar voor open ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ybos schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:41:
Honda civic of toyota starlet zijn ook goeie opties!
LPG te overwegen, ook wanneer je geen kilometervreter bent is het omslagpunt vrij snel bereikt :Y
Vind LPG met dat budget tricky. Als je al komt vragen welke auto je moet nemen, slechts 10K per jaar en dan 2 jaar houden... 1x reparatie of onderhoud aan het LPG systeem en je bent het hele voordeel van LPG al kwijt als je plan is om die auto 2 jaar te houden met max 10K per jaar.

Toyota Starlet zijn oude brikken uit begin jaren 90 inmiddels, dan kom je bij de Yaris uit.

Wat LPG betreft, heb 5 jaar lang een LPG auto gereden, voldeed me prima, maar toen de motor kapot ging en ik op zoek moest naar wat anders voor zelfde budget als de topicstarter en daarbij afhankelijk was van anderen om de auto's te kunnen bekijken heb ik LPG laten varen. Werkende LPG auto met mijn budget was bijna niet te vinden in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik was eerst pro-Starlet, maar de laatste jaren zijn de prijzen van een Yaris best wel gezakt. Ik zou dus ook veel eerder voor een Yaris gaan.
LPG moet je met dit budget niet willen, daar zitten te veel risico's aan (qua betrouwbaarheid), plus de meeste auto's in die prijsklasse op LPG zijn technisch inmiddels wel echt 'op'.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:14
[verwijderd]

[ Voor 194% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
-tom-562 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:11:
LPG moet je met dit budget niet willen, daar zitten te veel risico's aan (qua betrouwbaarheid), plus de meeste auto's in die prijsklasse op LPG zijn technisch inmiddels wel echt 'op'.
Ervaring :? Ikke wel :Y
Tig volvo's in die prijsklassen tussen 3-5 ton die nog makkelijk ff meegaan. Weliswaar niet de klasse die TS zoekt, maar ze zijn er zát!
Jaren gedaan met dat budget, gaat prima. Tuurlijk moet je een beetje geluk hebben maar 20.000 kilometer erbij zetten zal over het algemeen nog wel gaan :Y
Juist omdat je weet dat je maar 2 jaar gaat rijden alleen APK en geen onderhoud (natuurlijk moet t wel veilig blijven). Goedkoper kan je niet rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door ybos op 31-08-2020 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 22:01
Je kijkt naar auto's die >10 j en met 150k+ op de klok.
Laat ons eerlijk zijn, daar moet je wat geluk mee hebben.
Je kan er een kopen die probleemloos rijdt, maar het kan ook zo zijn dat je om de paar weken in de garage staat en iedere keer 100-300€ mag aftikken.

Kijk dus vooral naar een auto met bewezen onderhoud, nog goede banden, proper interieur, en dan fingers crossed.

En als je gaat kijken naar een auto, neem iemand mee die er toch iets van af kent.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ybos schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:20:
[...]

Ervaring :? Ikke wel :Y
Tig volvo's in die prijsklassen tussen 3-5 ton die nog makkelijk ff meegaan. Weliswaar niet de klasse die TS zoekt, maar ze zijn er zát!
Jaren gedaan met dat budget, gaat prima. Tuurlijk moet je een beetje geluk hebben maar 20.000 kilometer erbij zetten zal over het algemeen nog wel gaan :Y
Juist omdat je weet dat je maar 2 jaar gaat rijden alleen APK en geen onderhoud (natuurlijk moet t wel veilig blijven). Goedkoper kan je niet rijden.
Ik niet zelf, maar een maatje van mij was fanatiek LPG rijder en hielp hem met onderhoud. Altijd Japans LPG (meerdere Mazda 626'en, Mitsubishi Lancer) gereden, dus krijg wel het e.e.a. mee. Overigens wel zelf fanatiek Volvo rijder, en om een echt goed rijdende Volvo te hebben voor dat geld moet je veel geluk hebben (of je standaarden moeten niet zo hoog liggen, dat kan ook natuurlijk :P). Ik zou het iig niet aanraden als je niet technisch/handig bent en volledig afhankelijk bent van een garage.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Tja.., de Starlet wordt ook hier weer genoemd, en die was inderdaad de betrouwbaarheid zelve. Mits onderhouden, uiteraard. Maar inmiddels zijn zelfs de jongste Starlets al twintig jaar oud...

Kun je ongeveer inschatten, hoeveel van die 10.000 km stadsverkeer zullen zijn?
Wanneer je verwacht, 't grootste deel ervan buiten de stad te rijden, zou ik toch voor iets groters gaan. Met bijv. een Yaris ipv een Aygo heb je toch wel wat meer auto, zowel wat betreft comfort, als ook met 't oog op veiligheid.
Pagina: 1