Eerste auto kopen (€2000-3000)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor Belli
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 04-07 04:06
Hoi allemaal,

Ik denk erover na om mijn eerste eigen auto te kopen. Heb er geen haast mee, maar als ik ergens in de aankomende weken/maanden een mooie voorbij zie komen wil ik misschien wel toeslaan :)

Veel kilometers ga ik er niet mee rijden, max 150 per week.

In het kort mijn wensen:
Prijs: €2000-3000
Carrosserie: Hatchback (maar dan wel de Fiesta's ipv de Ka's en de Mazda 3 ipv de 2)
Liever zuiniger dan meer pk's
Modellen die me wel bevallen: Mazda 3 / Toyota Corolla / Fiat Stilo (maar daar lees ik een hele lijst aan problemen over in sommige gevallen, helaas)

Ik heb wat vergelijkbare topics hier al doorgelezen, in het algemeen heb ik wel ongeveer door waar ik op moet letten, bijvoorbeeld dat je beter een Kia/mazda/Toyota kunt kopen dan een Mercedes die 2x zo oud is, als ik niet al mijn euro's op wil zien gaan aan onderhoudskosten.

Veel verstand heb ik niet van auto's, gelukkig kom je met Google een heel eind. Daarbij zoek ik nog wel wat antwoorden op de volgende vragen:

1. ik las ergens dat een auto van 15-20 jaar oud beter 250.000 km gelopen kan hebben dan 100.000 (bij wijze van spreken). Omdat 'ie bij weinig kilometers maar weinig gebruikt is en dat is niet altijd even goed voor de motor. Hoe denken jullie daarover?
2. Is het in deze prijsklasse nog/juist van belang met welke garanties of zekerheden je een auto koopt? Een miskoop van 3000 euro is natuurlijk niet zo'n ramp als een miskoop van 6000 euro, maar het risico op een miskoop is wel groter bij een lager budget.
3. Suggesties voor andere modellen waar ik nog naar zou kunnen kijken mogen altijd :)

2 voorbeelden:

Fiat Stilo 2.4 20V 3DR Selespeed 2006 Blauw
€ 2.950,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Mazda 3 Sport 1.6 Executive 5 deurs NIEUWE APK TREKHAAK AFNE
€ 1.749,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Vooral van die laatste is het wel jammer dat ie al verkocht is, vergelijkbaar aanbod is zo 500-1000 euro duurder dan deze.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Een auto is vooral een zwart gat waar je geld in moet blijven gooien. De aanschaf is meestal een fractie van wat het ding op jaarbasis werkelijk kost.

Weet je zeker dat je een eigen, persoonlijke auto nodig hebt voor 150 km per week? Nee echt, weet je het zeker?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:07
Stilo zou ik wegblijven. Kies dan voor een Grande Punto, die zijn wat betrouwbaarder. Voor 3000 euro heb je er wel één uit ~2008 met <150k op de teller. Zuinig, goedkoop onderhoud, veel ruimte, rijdt leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:28
Gratis tip, Google op Stilo + Ecu en trek er je leer uit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

hans_lenze schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:23:
Een auto is vooral een zwart gat waar je geld in moet blijven gooien. De aanschaf is meestal een fractie van wat het ding op jaarbasis werkelijk kost.

Weet je zeker dat je een eigen, persoonlijke auto nodig hebt voor 150 km per week? Nee echt, weet je het zeker?
Nee dat is het niet. Ja je kan soms pech hebben.

Auto is een eerste levensbehoefte mijn inziens. Dus ja, als je het kan veroorloven altijd zorgen dat er een auto voor deur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 12:15

KDL

Corolla, na 2005 zit je al goed

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Met 150 km per week zou ik een auto in de cloud overwegen. Dan heb je niet de vaste lasten en betaal je alleen voor wat je gebruikt. Bovendien rijd je dan in nieuwe auto's. Om welke stad gaat het? Als je in de randstad woont zou ik kijken of er een cloudaanbieder is voor auto's, zoals Car2Go of ConnectCar. Daarbuiten zou ik wel een auto aanschaffen. Ik rijd zelf prive zo'n 60 km per week. In mijn geval zou een cloudauto goedkoper zijn, alleen is er hier geen aanbieder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 07:41

M14

Trommelrem schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:46:
Met 150 km per week zou ik een auto in de cloud overwegen. Dan heb je niet de vaste lasten en betaal je alleen voor wat je gebruikt. Bovendien rijd je dan in nieuwe auto's. Om welke stad gaat het? Als je in de randstad woont zou ik kijken of er een cloudaanbieder is voor auto's, zoals Car2Go of ConnectCar. Daarbuiten zou ik wel een auto aanschaffen. Ik rijd zelf prive zo'n 60 km per week. In mijn geval zou een cloudauto goedkoper zijn, alleen is er hier geen aanbieder.
Zelfs dan zou ik er voor kiezen altijd een auto aan te houden. De tijd die je kwijt bent met het plannen van je rit, reserveren, ophalen, terugbrengen en het verplicht aftanken weegt niet op tegen de vaste lasten. Je kunt het als luxe beschouwen, maar als het financieel mogelijk is zou ik altijd voor een eigen auto kiezen.

Zo'n cloud auto is leuk als je hooguit 1x tot 2x per maand een auto nodig hebt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Victor Belli

Ja, een auto kost veel geld. Maar als je in de Achterhoek woont zijn er soms maar weinig of geen alternatieven. Kan tot nu toe altijd nog de auto van m'n ouders lenen, maar ik vind het niet fijn om daarvan afhankelijk te zijn. Als ik op mezelf wil gaan wonen is dat sowieso geen optie meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
M14 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:54:
[...]

Zelfs dan zou ik er voor kiezen altijd een auto aan te houden. De tijd die je kwijt bent met het plannen van je rit, reserveren
Als er geen app voor is, dan bestaat het niet. En apps zijn behoorlijk gebruiksvriendelijk tegenwoordig.
Ik Uberde vroeger best veel. Zelfs dat ging makkelijk en kon zonder planning.
ophalen, terugbrengen
Als er dus eentje in de buurt is... vandaar de vraag over welke stad het gaat.
en het verplicht aftanken weegt niet op tegen de vaste lasten.
Verplicht aftanken hoeft dus niet. Alleen als de tankinhoud onder een bepaalde waarde komt.
Je kunt het als luxe beschouwen, maar als het financieel mogelijk is zou ik altijd voor een eigen auto kiezen.
Hangt er dus vanaf. Het is dat ik zelf parkeerplaats heb voor ongeveer 6 auto's voor de deur, maar anders had ik voor priveritten gewoon een cloudauto genomen. Rijden in de cloud is behoorlijk goedkoper dan bijtelling betalen, mits je niet te veel rijdt. En mijn zakelijke auto kan ik nog 500 km rijden als een cloudauto even niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-07 22:07
Victor Belli schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:59:
[...]

Ja, een auto kost veel geld. Maar als je in de Achterhoek woont zijn er soms maar weinig of geen alternatieven. Kan tot nu toe altijd nog de auto van m'n ouders lenen, maar ik vind het niet fijn om daarvan afhankelijk te zijn. Als ik op mezelf wil gaan wonen is dat sowieso geen optie meer :)
Oh, in de Achterhoek is inderdaad geen deelauto te vinden... Dan moet je inderdaad zelf kopen om er één ter beschikking te hebben.

Kun je niet een bevriende garagist een auto laten uitzoeken die hij/zij dan kan onderhouden?
Persoonlijk interesseert het me totaal niet waar ik in rond rijd, als het brik het maar doet. Een paar deuken, krassen of vlekken in de bekleding boeit me niet Ik heb een garage in het dorp zitten die snapt wat ik van een auto wil en die me de afgelopen jaren heeft voorzien van een exemplaar met weinig kosten. In mijn geval zijn dat meestal lelijke inruil modellen die wel goed onderhouden zijn, zuinig rijden en weinig onderhoud nodig hebben.

Tot zover mijn reacties, ik ben geen autoliefhebber en heb daarom nooit zin om er meer euro's aan uit te geven dan strikt noodzakelijk. Het is dat ik er per jaar zo'n 45.000km zakelijke KMs mee moet rijden anders had ik een deelauto abonnement.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:44

MLLL

Palm Treo 650

Hoewel ik liefhebber ben van italiaanse auto's zou ik niet voor de desbetreffende Stilo gaan.
Selespeed is niet betrouwbaar en volgens mij is het vervangen van de distributieriem bij deze motor tijdrovend dus duur

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:58
@Trommelrem cloud auto? Serieus? Probeer je een nieuwe term in het leven te roepen want volgens mij bedoel je gewoon een deelauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:28

Yucon

*broem*

MLLL schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 01:25:
Hoewel ik liefhebber ben van italiaanse auto's zou ik niet voor de desbetreffende Stilo gaan.
Selespeed is niet betrouwbaar en volgens mij is het vervangen van de distributieriem bij deze motor tijdrovend dus duur
Als zuinigheid boven snelheid gaat is een 2.4 sowieso niet de juiste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpy007
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-07 03:04
Weet niet of het bij je in de smaak valt maar ik heb zelf een Mitsubishi Colt 1.3 uit 2008. De auto is licht, zuinig maar van binnen nog ontzettend ruim voor het segment waar hij in valt.

Die van mij heeft in zijn eerste tien levensjaren ongeveer 1000km per jaar gemaakt (hij was van m'n oma) en heb er in de laatste 2 jaar 20.000 bij gereden. Heb tot nu toe alleen nog planmatig onderhoud hoeven doen. Denk zelf dat het wel meevalt met hoe slecht t is voor een auto om weinig gebruikt te worden. Maar dat is natuurlijk alleen mijn ervaring.

Er is een zwaardere motor beschikbaar voor dit model. Als je die kan vinden moet je daar voor gaan. Deze begint wat lawaai te maken boven de 80km/h en sneller dan 120 wil je niet gaan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:19
Altijd kiezen voor betrouwbaarheid. Dus Japans bij voorkeur. Hiervoor veel merken gereden, oa duits (Audi voornamelijk). Toen overgestapt naar Honda (wel een praktische overweginge ipv emotioneel). Verademing qua onderhoud. Buiten regulier onderhoud nooit iets gehad. Geen gezeur met sensortjes of andere zaken die plots de geest gaven. Gekocht met 15k op de teller, nu 200k en letterlijk nog nooit iets aan gehad. Zelfs lampen nog nooit hoeven vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:48

Het kan anders heel overzichtelijk zijn; voor €200/maand heb je een A-segment private leaseauto, daar komt dan nog €60/maand benzine bij.

Koop je een oude occasion zoals TS van plan is heb je een goede kans een stuk goedkoper uit te zijn maar als je pech hebt kan het ook duurder worden. Daarnaast wil TS graag richting B segment, dat is een keuze voor die paar km maar kost wat meer.

Voor de keuze of een eigen auto zinvol is maakt het nogal uit of die 150km/week uit 1 rit bestaat of uit 20km/dag.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 02-08-2020 09:32 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomskipsp
  • Registratie: December 2009
Je zou evt ook kunnen kijken naar de Renault Clio. De serie uit 2005 is onverwoestbaar, vandaar dat er zoveel rondrijden. Is zuinig en met de 1.2 kun je daadwerkelijk optrekken. Gaan voor niet al te veel weg op Marktplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Erwin schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:40:
Gratis tip, Google op Stilo + Ecu en trek er je leer uit ;)
Gratis tip
Google:
Vag en tsi/ketting
Peugeot en thp etc..

Word wel heel lastig een auto kopen zo😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:40

Cyphax

Moderator LNX
thomskipsp schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:31:
Je zou evt ook kunnen kijken naar de Renault Clio. De serie uit 2005 is onverwoestbaar, vandaar dat er zoveel rondrijden. Is zuinig en met de 1.2 kun je daadwerkelijk optrekken. Gaan voor niet al te veel weg op Marktplaats.
Zelfde met 206jes (hoewel niet onverwoestbaar, maar wel goedkope onderdelen), heb er niet heel toevallig zelf ook een, eigenlijk als tussenauto'tje bedoeld, maar er zit eigenlijk alles wel op (airco, cc/begrenzer), met een klein omweggetje (andere radio) ook handsfree bellen en DAB+. Ik denk dat dat voor die clio's ook wel geldt.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Mijn advies: Pin je niet teveel vast op 1 model, dat beperkt je keuze en er zijn zat goede modellen in die prijsklasse. En ga niet het halve land rondrijden naar juist die ene auto die in theorie helemaal voldoet maar kijk juist in de buurt rond waar je een goede deal kan krijgen. Bij garantie is een garage dichtbij wel prettig of kijk/vraag anders in je omgeving is rond of er kenissen of familie zijn die de auto wegdoen. Die zijn vaak al lang blij als ze contant voor een redelijke prijs en zonder gedoe van hun auto afkomen. Voordeel is dan ook dat je een redelijke inschatting kan maken hoe er met de auto is omgegaan.

Onder ~200k hoeft kilometers hoeft niet zoveel uit te maken, let er wel op wanneer zaken als distributieriem en banden voor het laatst vervangen zijn. of bij hogere km standen ook de waterpomp, remschrijven, (en evt uitlaat, homokineten etc.)

En koopjes zijn leuk maar auto's die net een paar €100,- goedkoper zijn dan het overige aanbod zijn dat vaak voor een reden. je zal de eerste niet zijn die een voordelige auto denkt te kopen om er vervolgens bij de eerste onderhoudsbeurt tegen forse kosten aan te lopen

[ Voor 49% gewijzigd door -36- op 02-08-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ascension schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 03:08:
@Trommelrem cloud auto? Serieus? Probeer je een nieuwe term in het leven te roepen want volgens mij bedoel je gewoon een deelauto.
Nee, ik heb het over autorijden in de cloud. Dus alle vormen van autorijden zonder langdurige verplichtingen: Hertz, Alamo, Greenwheels, Car2Go, shortlease, etc.

Een deelauto kan in buitengebieden zeer interessant zijn. Er zijn speciale deelautoverzekeringen. Zoek een goede buurman, koop gezamelijk een auto en sluit een speciale deelautoverzekering af. Je bouwt dan beiden afzonderlijk schadevrije jaren op en je hoeft maar een persoon even een bericht te sturen dat je de auto meeneemt. Ik heb in het verleden zelf ook een deelauto gehad met drie vrienden in de buurt. Daardoor konden we overigens ook zonder jarenlange wachttijd direct een parkeervergunning krijgen :+

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 02-08-2020 10:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gewoon een eigen kleine goedkope auto voor de deur parkeren. De schadevrije jaren die je er nu mee gaat opbouwen, betalen zich later vanzelf terug in alle kortingen als je mooiere / duurdere auto's kan rijden.

Het ziet er niet uit maar een Mazda 1, Suzuki Alto, Daihatsu Cuore; het weegt ook niks dus MRB echt bottom of the line. WA-verzekering erbij van enkele "grijpstuivers".

Even doorgerekend; het verschil met 0 schadevrije jaren of 15 voor mijn huidige situatie en verzekering is 132 Euro per maand in de premie; ik bespaar dus 1584 Euro alleen al dit jaar door tijdig wel een auto te hebben gehad

[ Voor 24% gewijzigd door MAX3400 op 02-08-2020 10:28 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Mapro schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

Gratis tip
Google:
Vag en tsi/ketting
Peugeot en thp etc..

Word wel heel lastig een auto kopen zo😉
Haha sla het gerust in de wind, zien we het volgende topic wel weer verschijnen: "Mijn Fiat Stilo doet het telkens niet, wat zijn mijn rechten?". We smullen er allemaal van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Victor Belli schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:59:
[...]

Je weet dat je je niet hoeft te verantwoorden? Als jij een auto wil, dan is dat alleen aan jou ;)

Je schrijft 150km per week, dus 8k per jaar. Het zou mij niets verbazen als dat in de praktijk wat meer is. Want als je die auto hebt ga je makkelijker nog even bij die vriend langs of ergens iets ophalen. Het zal ook niet het dubbele zijn waarschijnlijk. Maar reken wel wat ruimer is wat ik bedoel te zeggen. Je kunt overwegen toch een maatje kleiner te gaan, al zijn die ook best gewild, dus relatief duur.

Mijn stelregels zijn de volgende. De kilometers moeten bij de leeftijd horen: >15k per jaar voor benzine en >25k per jaar voor diesel. Als een auto daar erg van afwijkt, dan moet daar een goed verhaal achter zitten. Bij een lage prijs geef ik niet om deuken (wel bij risico op roest), want liever een deuk hier en daar dan slechte techniek/mechaniek.

Ik zou gewoon je budget op Gaspedaal invoeren met enkele van je minimumeisen en kijken wat daar uit komt. Je kunt dan steeds verder en strenger filteren. Die enkele resultaten die heel mooi klinken (lage prijs en voor de rest alles en meer wat je maar wilt), daar kijk ik niet naar. Net als vage tenten (Jet Cars, Target en alles in de buurt van Apeldoorn en Nieuw-Vennep/Hoofddorp). Dan hou ik een overzichtelijk lijstje over en ga bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 21:48

Lappieboy

voltijd nerd

@Victor Belli
1. staar je niet blind op de KM standen.
Ja een lagere stand heeft de voorkeur maar het hoeft niks te zeggen.
Beter iemand die 180k lekker op de snelweg heeft gereden + goed onderhoud dan iemand die 140k heeft gereden en nooit moeite heeft gedaan voor goed onderhoud.
Kijk/luister vooral naar de reden van verkoop en check of er goed onderhoud is gedaan.
Controleer bijvoorbeeld wanneer de Distributie gedaan moet worden en/of al is gedaan.
Check ook zeker de gemiddelde prijzen, dit is een goede richtlijn.
Vooral van die laatste is het wel jammer dat ie al verkocht is, vergelijkbaar aanbod is zo 500-1000 euro duurder dan deze.
Dan mag jij je eigenlijk al afvragen wat de haken en ogen zijn bij de aankoop.
Als een auto 1k goedkoper is dan vergelijkbare modellen loop ik er met een boog omheen.
Al helemaal als je er geen kijk/verstand van hebt.

2. Let er op dat heel veel garages in de lage prijs klasse €500 rekenen voor een afleverbeurtje + klaarmaken van de auto, vaak heb je dan ook pas een kleine vorm van garantie.
Wil je meer indekken, kijk dan naar bovag... maar dat (kan) ook vaak een wassen neus zijn.
*Is vanaf €4500 en zegt alsnog niet zoveel.

3. Als ik jou was zou ik ook zeker kijken naar een suzuki swift van 2005+ en als je iets een iets compacter auto zoekt de twingo vanaf 2007.
Deze zijn beide zeer betrouwbaar en erg licht!

[ Voor 16% gewijzigd door Lappieboy op 02-08-2020 10:46 ]

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Vergeet die Stilo, en vergeet hem snel! Zeker de 2.4 met Selespeed is echt niet wat je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Lappieboy schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:39:
Wil je meer indekken, kijk dan naar bovag... maar dat (kan) ook vaak een wassen neus zijn.
Pas vanaf 4500 Euro en zelfs dan is garantie krijgen vs. garantie verlenen soms een gebed zonder end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-06 21:48

Lappieboy

voltijd nerd

MAX3400 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:40:
[...]

Pas vanaf 4500 Euro en zelfs dan is garantie krijgen vs. garantie verlenen soms een gebed zonder end.
Ik twijfelde over het vanaf bedrag, nu ik €4500 lees gaat er een belletje rinkelen! :)
Maar idd, je hoort vaak genoeg over problemen met garantie enz.
Vandaar ook mijn 'wassen neus' stukje.

Gewoon duidelijke afspraken maken met de partij waar je hem koopt, meer dan dat kan je eigenlijk niet.

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Erwin schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:29:
[...]

Haha sla het gerust in de wind, zien we het volgende topic wel weer verschijnen: "Mijn Fiat Stilo doet het telkens niet, wat zijn mijn rechten?". We smullen er allemaal van.
Zo hebben 90% van alle gevallen iets.. dus inderdaad zou ik dat advies negeren, een auto die niet kapot gaat moet nog gebouwd worden denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:57
Trommelrem schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:23:
[...]

Nee, ik heb het over autorijden in de cloud. Dus alle vormen van autorijden zonder langdurige verplichtingen: Hertz, Alamo, Greenwheels, Car2Go, shortlease, etc.
Bij een "auto in de cloud" moet ik alleen maar denken aan een virtuele auto _O- oOo

Deelauto: auto die je huurt voor een rit (o.a. Greenwheels, Car2Go, SnappCar)
Huurauto: auto die je huurt voor een bepaalde tijd (o.a. Herz, Alamo)

Een deelauto is niet exclusief "een auto gekocht door een persoon die deze deelt met vrienden". Dat kan ook via een bedrijf gaan. ;)

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Mapro schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Zo hebben 90% van alle gevallen iets.. dus inderdaad zou ik dat advies negeren, een auto die niet kapot gaat moet nog gebouwd worden denk ik zo
Dat is wel een hele zwartwit manier om ernaar te kijken. “Er zijn geen perfecte auto’s en dus maakt het helemaal niet uit wat je koopt.”

Er is genoeg informatie op internet te vinden over betrouwbaarheid van merken en types en soms ook de kosten die daar gemiddeld mee gemoeid zijn. Een auto met goede reputatie kopen vermindert het risico op hoge kosten achteraf behoorlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:55

Bestla

M/M -> V/F

Blijf weg bij alle VAG TSI motoren. Japanse merken zijn toppers en eigenlijk onovertroffen in bouwkwaliteit voor een betaalbare prijs.

In een grijs verleden heb ik een 1e gen Honda Civic , 1.2 automaat gehad. Probleemloze auto geweest.
Ook heb ik een 1e gen Daihatsu Cuore 850 cc driepitter gehad. Die heb ik gekocht voor €500 met 1 jaar geldige APK. Die heb ik nog 9 jaar gehad. Goedkoper rijden kon niet.

Ik zou japans kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Bestla schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:57:
Blijf weg bij alle VAG TSI motoren. Japanse merken zijn toppers en eigenlijk onovertroffen in bouwkwaliteit voor een betaalbare prijs.

In een grijs verleden heb ik een 1e gen Honda Civic , 1.2 automaat gehad. Probleemloze auto geweest.
Ook heb ik een 1e gen Daihatsu Cuore 850 cc driepitter gehad. Die heb ik gekocht voor €500 met 1 jaar geldige APK. Die heb ik nog 9 jaar gehad. Goedkoper rijden kon niet.

Ik zou japans kopen
De kwaliteit van een Honda Civic van 40 jaar geleden zegt niet zo veel over de kwaliteit van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Om toch even iets over na te denken te posten; op basis van wat antwoorden heb ik Lochem gepakt, 20km , budget tot 2500 Euro en nog wat filters tot 150K km...

Citroen C2 / Saxo
Opel Meriva
Fiat Panda
Daihatsu Cuore
Renault Twingo
Chevy Matiz
Ford Ka
VW Polo
Peugeot 407 (!!!!)
Fiat Barchetta (!!!)
Citroen C4 (!!!)

De auto's met uitroepteken zou ik (ik, mijn mening dus) liever rijden dan zo'n kleiner wagentje. Echter, daar zitten dus hogere running-costs aan. En dit is een bloemlezing; als ik jouw startpost alleen al toepas op Autoscout en zoek op 50km, kom ik op bijna 4000 auto's voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Trommelrem schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:23:
[...]

Een deelauto kan in buitengebieden zeer interessant zijn. Er zijn speciale deelautoverzekeringen. Zoek een goede buurman, koop gezamelijk een auto en sluit een speciale deelautoverzekering af. Je bouwt dan beiden afzonderlijk schadevrije jaren op en je hoeft maar een persoon even een bericht te sturen dat je de auto meeneemt. Ik heb in het verleden zelf ook een deelauto gehad met drie vrienden in de buurt. Daardoor konden we overigens ook zonder jarenlange wachttijd direct een parkeervergunning krijgen :+
Tot je een keertje allebei ergens naartoe moet, en je moet gaan kijken wie de auto mag gebruiken.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Roenie schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:04:
[...]
De kwaliteit van een Honda Civic van 40 jaar geleden zegt niet zo veel over de kwaliteit van nu.
Klopt. Ze zijn beter geworden >:)

Niet helemaal waar natuurlijk. Civics zijn ook groter en complexer geworden zodat er meer stuk kan gaan. Een Civic van toen kun je beter met een hedendaagse Jazz vergelijken.

[ Voor 27% gewijzigd door downtime op 02-08-2020 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapro
downtime schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

Dat is wel een hele zwartwit manier om ernaar te kijken. “Er zijn geen perfecte auto’s en dus maakt het helemaal niet uit wat je koopt.”

Er is genoeg informatie op internet te vinden over betrouwbaarheid van merken en types en soms ook de kosten die daar gemiddeld mee gemoeid zijn. Een auto met goede reputatie kopen vermindert het risico op hoge kosten achteraf behoorlijk.
Dat snap ik. Maar specifiek op een probleem zoeken levert ook alleen problemen op. De goede vind je niet want die geven net aan dat ze probleemloos rijden. Daar ging het me om. Elke auto die je zoekt stuit je op zwakke punten omdat die benoemd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Jeroenneman schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:18:
[...]

Tot je een keertje allebei ergens naartoe moet, en je moet gaan kijken wie de auto mag gebruiken.
Is mij een keer overkomen van de duizend keren dat ik hem heb gepakt. De keerzijde is dat je meer geld kunt uitgeven en daarom hebben we meteen een leuke convertible gekocht. Een deelauto is zeker te overwegen, als je het met bekenden doet en de verzekering en afspraken goed regelt. Voor de afspraken bestaan gewoon templates. Als nu het budget 3000 is, dan is dan het budget ineens 6000.

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 02-08-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:55

Bestla

M/M -> V/F

MAX3400 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:14:
Om toch even iets over na te denken te posten; op basis van wat antwoorden heb ik Lochem gepakt, 20km , budget tot 2500 Euro en nog wat filters tot 150K km...

Citroen C2 / Saxo
Opel Meriva
Fiat Panda
Daihatsu Cuore
Renault Twingo
Chevy Matiz
Ford Ka
VW Polo
Peugeot 407 (!!!!)
Fiat Barchetta (!!!)
Citroen C4 (!!!)

De auto's met uitroepteken zou ik (ik, mijn mening dus) liever rijden dan zo'n kleiner wagentje. Echter, daar zitten dus hogere running-costs aan. En dit is een bloemlezing; als ik jouw startpost alleen al toepas op Autoscout en zoek op 50km, kom ik op bijna 4000 auto's voor je.
toon volledige bericht
Fiat Barchetta NIET DOEN. Ik heb die gehad, en inderdaad, ze roesten al in de folder. Berucht zijn de achterste wielkuipen, de lekkende achterverlichting = APK afkeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:48
Bestla schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:57:

Ik zou japans kopen
Ik heb 7 jaar en 100kkm in een Peugeot 205 gereden die ik voor €500 gekocht had en 7 jaar later voor dezelfde prijs verkocht.

Ik zou Frans kopen.

B)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Victor Belli
Thanks voor alle reacties en tips!

@MAX3400 Met die Fiat Barchetta trek je waarschijnlijk wel bekijks whahaha.

Deelauto zie ik niet echt zitten. Dan koop ik denk ik liever zo'n Speed Pedelec en een regenpak als ik maandelijks nauwelijks kosten wil hebben :)

Mocht ik een auto gaan bekijken, zal ik in ieder geval iemand meenemen die er een beetje kijk op heeft.

Die Stilo heb ik maar uit m'n hoofd gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-07 20:19
Ga lekker een klein auto private leasen, geen gezeur met onderhoud en geen risico’s. Voor 200-250 euro Pm heb je nieuwe techniek en zuinige auto’s maar wellicht Een “maatje” kleiner.

Of koop een auto / yaris en als het niets is verkoop je die na een jaar weer met bijna geen afschrijving

[ Voor 22% gewijzigd door wd200 op 02-08-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 24-06 10:30

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik rijd zelf al 17 jaar dezelfde Toyota Corolla uit 1996 (bij aankoop 6 jaar oud, nu 24 jaar oud). Nog geen spijt van gehad. Wel een extra luxe uitvoering met airco. Ook reed ik het eerste jaar veel, dus eentje met lpg g3. Ondanks dat ik nu niet zo veel rijd, bespaar ik nog steeds. Je betaalt een euro per liter brandstof minder. Wel betaal je 100 euro per jaar meer aan belasting. In de loop van de tijd wel wat onderhoudskosten mee gehad, dat is normale slijtage, geen serieuze dingen waardoor hij niet reed. Bij een tweedehands auto betaal je niets voor luxe, het draait voornamelijk om bouwjaar en kilometerstand. Als ik er nu eentje zou kopen zou het waarschijnlijk een Yaris worden.

[ Voor 14% gewijzigd door cjdijk op 02-08-2020 15:00 ]

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Victor Belli
wd200 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:48:
Ga lekker een klein auto private leasen, geen gezeur met onderhoud en geen risico’s. Voor 200-250 euro Pm heb je nieuwe techniek en zuinige auto’s maar wellicht Een “maatje” kleiner.

Of koop een auto / yaris en als het niets is verkoop je die na een jaar weer met bijna geen afschrijving
Private lease ook naar gekeken, maar omdat ik dan een veel minder hoge hypotheek kan krijgen mocht ik een huis willen kopen (woon nog thuis) geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
MAX3400 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:14:

Citroen C2 / Saxo
Opel Meriva
Fiat Panda
Daihatsu Cuore
Renault Twingo
Chevy Matiz
Ford Ka
VW Polo
Peugeot 407 (!!!!)
Fiat Barchetta (!!!)
Citroen C4 (!!!)

toon volledige bericht
Ik kijk juist niet naar de afstand waar die te koop staat. Als je gewoon heel Nederland pakt dan heb je veel meer kans op een goed geprijsde auto. Wel zou ik eerder filteren op andere aspecten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BAS80
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-05 17:20
Selespeed zou ik echt afraden, persoonlijk vind ik met filerijden het constant koppelen en ontkoppelen bijzonder irritant. Ik heb een Mito gehad met selespeed, het rijdt ontzettend zenuwachtig.

Krijg je wat met zo'n versnellingsbak dan kan je echt je portemonnee gaan trekken. Dat zijn zeer dure reparaties. Die solenoid's willen nog wel eens kapot gaan die kosten rond de 180 Euro en de hele bak moet open. Vooral met auto's boven 250.000km moet je uitkijken met die bakken die niet gereviseerd zijn.

Wil je betrouwbaarheid en lage kosten kies voor een Duitse of een Japanse auto en handgeschakeld.
Ook rijden er relatief veel rond dus onderdelen zijn ook niet te duur. Een Golfje Polo of een Daihatsu bijvoorbeeld een Opeltje.

Met iedere auto kan je wat krijgen maar check bij aankoop de de ondehoudsboekjes Wanneer de distributie is gedaan en regulier onderhoud is gedaan.(het liefst zo veel mogelijk door de dealer)
Kijk of er geen overdadig veel olie op de bodemplaten ligt, dit kan wijzen op olie lekkages wat over het algemeen ook dure reparaties zijn. Check de olie op de peilstok is die erg donker bij aankoop gelijk nieuwe olie en oliefilter op de auto gooien. Bij iedere andere auto die ik koop gaat er nieuwe olie en filters op, of het moet is onlangs gedaan zijn.

Voel ook of er niet teveel korreltjes in je olie zit, dat kan je voelen op de peilstok. Dit kan wijzen op achterstallig olieondehoud of interne schade.

Starten met een koude motor en goed luisteren naar bijgeluiden zoals pullies spanrollen of tikken in de motor.
Ook als hij koud is een paar x de koppeling in en uittrappen. Hoor je dan geluidjes kan dit wijzen op versleten kopplingsplaten of drukgroep.

Dynamo, al zijn die al voor 50€ te reviseren. Even met een stroommeter de accu meten met draaiende motor. Boven de 14Volt is de dynamo meestal wel goed.

Remmetjes. kijk of de blokjes nog goed zijn en geen diepe groeven in de remschijven zit.

Oudere auto? Koop er 1 zonder turbo, ook zaken die kapot kunnen gaan en hoge kosten met zich meebrengt.

Iedere auto of merk/type heeft wel zwakke puntjes, heb je wat gevonden ga naar een gebruikersforum van het merk/type en check wat de zwakke punten zijn van het merk/type en vervolgens controleer de auto daarop.
Denk aan binnenkanten van wielkassen of dorpels en achter bumpers, check die op roest. BMW 3er heeft er een handje van dat de wielkassen van binnen uit wegrotten door zandophoping. Alfa 156 zijn bijvoorbeeld wegrottende dorpels en subframe vaak een probleem.

Mijn Alfa 159 sportwagon 2.2 JTS bijvoorbeeld is een hoog toerenblok waar ultra dunne olie ingaat. 10-W60. die zuipt 1 Liter olie op de 3000KM met een zware rechtervoet. Helaas heb ik die. Dus ik moet de olie goed in de gaten houden.
Dit zijn voorbeelden voor merk/type specifieke dingen waar je op moet letten/in de gaten moet houden bij de aankoop van een auto.
Een beetje geluk moet je ook wel hebben, maar ik zal nooit een auto kopen met meer dan 6 particuliere eigenaren. Maar dat is persoonlijk. Ik koop eigenlijk alleen full option auto's. Over het algemeen zijn die vaak van liefhebbers geweest wat meestal het regulier onderhoud ten goede komt.

Gamertag XBL: AltScarfaceNL Steam: 'Alt Scarface NL'

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:03
Toyota. Nuff said.

Serieus - koop lekker een Yarisje ofzo. zuinig, ruim, rijdt leuk en zijn praktisch onverwoestbaar. Je kunt altijd pech hebben, maar mijn ervaring met Toyota is uitmuntend. En ik ben echt niet de enige.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:44

MLLL

Palm Treo 650

Daihutsu Sirion, een afzichtelijk autootje dat je nooit zal laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 11:08
Trommelrem schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 01:01:
[...]
Als er geen app voor is, dan bestaat het niet. En apps zijn behoorlijk gebruiksvriendelijk tegenwoordig.
Ik Uberde vroeger best veel. Zelfs dat ging makkelijk en kon zonder planning.

[...]

Als er dus eentje in de buurt is... vandaar de vraag over welke stad het gaat.

[...]
Verplicht aftanken hoeft dus niet. Alleen als de tankinhoud onder een bepaalde waarde komt.

[...]
Hangt er dus vanaf. Het is dat ik zelf parkeerplaats heb voor ongeveer 6 auto's voor de deur, maar anders had ik voor priveritten gewoon een cloudauto genomen. Rijden in de cloud is behoorlijk goedkoper dan bijtelling betalen, mits je niet te veel rijdt. En mijn zakelijke auto kan ik nog 500 km rijden als een cloudauto even niet beschikbaar is.
toon volledige bericht
Ik gok zo maar dat de TS geen zakelijke auto heeft om op terug te vallen als de deelauto even niet beschikbaar is. Zelf heb ik begin dit jaar één maand een deelauto moeten gebruiken maar als je de auto niet meteen terugbrengt naar waar je hem vandaan haalt wordt het stervensduur.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
Mapro schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Maar een structureel probleem wat flink in de papieren gaat lopen is vooraf fijn te weten (heeft deze TFSI zijn modificatie gehad bijv.). Dat de Hyundai Excel wat sneller door z'n stabilisator strangeness heen gaat is een veel kleiner euvel natuurlijk. ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

STIMPPYYY schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 09:12:
Zelfs lampen nog nooit hoeven vervangen.
Audi en Honda gebruiken in Europa dezelfde lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:08
Zelf goede ervaringen met de drieling van PSA en Toyota (C1, 107 en Aygo). Gekocht als eerste auto in december 2013 met 48.000km op de klok, inmiddels bijna 7 jaren en 150.000km verder. Kosten; regulier onderhoud en een waterpomp (bekende kwaal) a €100,- verder heeft de motor nog nooit een sleutel gezien gedurende mijn bezit. Auto blijft aan tot er noodzaak is voor wat groters.

Betrouwbaarheid is een waar genot en de onderhoudskosten zijn relatief gezien ontzettend laag. Bij een beurt slechts 3 bougies en 3 liter olie + filters. Voor de handige Harry (betrekkelijk eenvoudige techniek) is dit te realiseren voor nog geen €100,-

Wat mij betreft met een beperkt budget een no-brainer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 310408

downtime schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:49:
Een auto met goede reputatie kopen vermindert het risico op hoge kosten achteraf behoorlijk.
Maar als je pech hebt betekend dat gewoon helemaal niets. Je super betrouwbare Toyota kan zijn versnellingsbak na 3 kilometer opvreten.

Voor dit gebruik zou ik altijd voor een deel auto gaan (tjee zelfs een taxi contract is een optie), zeker voor iemand die niet veel om auto's geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Anniedrew schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:48:
Kosten; regulier onderhoud en een waterpomp (bekende kwaal)
Waarom is een waterpomp een bekende kwaal bij dit type? Een waterpomp is toch gewoon een slijtage dingetje die niet stuk gaat als je regulier onderhoud doet waarbij de waterpomp gewoon wordt vervangen onder het onderhoud? Of gaat de waterpomp eerder stuk dan de onderhoudsintervallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Zelf heb ik vorige week een Mitsubishi colt cz5 cleartec gekocht uit 2010. 160.000 km
Climate control, cruise control, stuurbediening regensensor noem het maar op...
Voordeel is dat deze een lange versnellingsbak heeft dus iets goedkoper rijdt.

Beurtje zelf gegeven met 0w20 olie, want aangeraden, 5w30 kan ook. Remmen vervangen en ook de multieriem. Dus al het eventuele achterstallig onderhoud is ook gedaan. Gelijk van marktplaats een parrot gescoord voor 2 tientjes.

Totaal met aankoop 2800 euro kwijt geweest. Alleen een lelijke deuk in de motorkap, welke ik gelukkig zelf kan herstellen. Dus voor dat bedrag kan je echt wel een top wagentje kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door plaspvd op 04-08-2020 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Trommelrem schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:02:
[...]

Waarom is een waterpomp een bekende kwaal bij dit type? Een waterpomp is toch gewoon een slijtage dingetje die niet stuk gaat als je regulier onderhoud doet waarbij de waterpomp gewoon wordt vervangen onder het onderhoud? Of gaat de waterpomp eerder stuk dan de onderhoudsintervallen?
Deze waterpomp loopt met de multieriem mee ivm ketting motor. Dus er is geen onderhouds interval van de waterpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:08
Trommelrem schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:02:
[...]

In principe heb je natuurlijk gewoon gelijk. Het is een draaiend onderdeel wat over tijd gewoon slijt, maar niet iets wat na een zeker interval vervangen dient te worden. Echter zijn er exemplaren die een autoleven lang mee gaan en aan de andere kant van het spectrum zijn er varianten die vroegtijdig de geest geven. Blijkbaar is zwakheid in het ontwerp waardoor zo goed als alle waterpompen op de drieling vroegtijdig gaan. In ieder geval eerder dan wat er van verwacht zou mogen worden.

Mijne is vv. bij 80.000km en dit lijkt ongeveer de gemiddelde kilometer stand te zijn waarbij ze gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Anniedrew op 04-08-2020 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Anoniem: 310408 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:49:
[...]

Maar als je pech hebt betekend dat gewoon helemaal niets. Je super betrouwbare Toyota kan zijn versnellingsbak na 3 kilometer opvreten...
Alles kan, maar de kans bij andere auto's is groter ;)
...Voor dit gebruik zou ik altijd voor een deel auto gaan (tjee zelfs een taxi contract is een optie), zeker voor iemand die niet veel om auto's geeft.
Voor de één is dat een oplossing, voor de ander een gruwel. Ik heb de indruk dat de TS voor een 'normale' auto wil gaan, maar je weet nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:07
Valt me op dat niemand hier 1 van de meest betrouwbare auto's heeft genoemd, de Toyota Yaris.
Staat op diverse betrouwbaarheidstesten volgens mij op nr. 1.
Redelijk ruim van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Frank_P schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:49:
Valt me op dat niemand hier 1 van de meest betrouwbare auto's heeft genoemd, de Toyota Yaris.
Drie is niet hetzelfde als nul ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:44
Voor een eerste auto zou je uitstekend kunnen starten met een auto uit het B-segment zeker als je relatief weinig KM rijdt. Een B-segment auto is 'meer auto' dan een Ka of Panda maar niet zo zwaar en duur als een C-segment auto zoals de Mazda 3 of Fiat Stilo.

Leuke auto's voor de shortlist zijn dan:

Fiat Grande Punto (vanaf 2006)
De auto die er nog steeds heel recent uit ziet. Niet zo gek dat ie ook erg lang in productie is geweest. Hoewel Italiaans niet altijd met kwaliteit geassocieerd wordt is de Punto wel degelijk heel degelijk.

Suzuki Swift (vanaf 2005)
Ook wel 'de Japanse MINI' genoemd omdat het er best tof uit ziet en sportief stuurt. Betrouwbaar, licht en relatief zuinig.

Daihatsu Sirion 2 / Subaru Justy (vanaf 2006)
Deze tweeling is niet zo cool om te zien als een Swift maar wel net zo betrouwbaar en net wat goedkoper.

Mitsubishi Colt (vanaf 2005)
Als drie-deurs een hartstikke leuk model. Met de 1.1 driecilinder motor best zuinig is en ook nog steeds prima vooruit komt.

Smart Forfour (vanaf 2004)
Technisch identiek aan de Mitsubishi Colt dus net zo betrouwbaar maar een heel stuk unieker qua uiterlijk. De één vind het tof de ander vind het helemaal niks. Je moet wel goed zoeken want veel zijn er niet van verkocht omdat ze best duur waren.

Overigens is bij deze auto's het vooral goed opletten op roest. Het liefst zet je 'm op een brug om de onderkant te bekijken. De motoren en versnellingsbakken zijn bij deze auto's bij normaal onderhoud het struikelpunt niet.
Frank_P schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:49:
De Yaris is zeker solide, maar ook relatief prijzig omdat iedereen de Yaris kent als betrouwbare auto. Er zijn een hoop alternatieven die net zo betrouwbaar zijn en wat gunstiger qua prijs.

[ Voor 13% gewijzigd door roel-online op 06-08-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 24-06 10:30

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Topicstarter Victor,

Ik vroeg me af of je al iets hebt besloten of gekocht?
Nog een paar argumenten van mij.

In Afrika rijden mensen over het algemeen in afdankertjes uit andere landen.
Ze hebben het niet zo breed daar, zolang het maar kan rijden is het goed.
Let maar eens op als er in een documentaire op tv langs komt met beelden uit Afrika.
Opvallend veel Toyota Corolla en Starlets, ik schat zo'n 60%-70%.
De rest andere merken, die rijden maar relatief kort rond,
worden afgedankt zodra er een (dure) reparatie nodig is, en dat is altijd vrij snel.
Dus als er in Europa een Toyota wordt afgedankt, als hij 10 jaar oud is, denken ze in Afrika,
mooi: weer iemand die een auto afdankt die nog maar net is ingereden.

In Amerika reden vroeger Mercedes taxi's rond, iedereen dacht altijd dat is kwaliteit.
Tot het moment dat op ging vallen dat onderhoud en reparaties best duur waren,
en dat een auto met storingen niet fijn is voor een taxi chauffeur,
zijn die massaal overgestapt naar... Toyota... goedkoper en betrouwbaarder.
Japanners zijn weliswaar niet de uitvinder van auto's, dat is Mercedes,
maar ze zijn wel goed in namaken en met name in verbeteren.
De kwaliteit van (slijtage gevoelige onderdelen) is gewoon veel beter.

Ik sprak pas iemand die een Citroen C5 reed, vrij dure auto.
Net voor de garantie ging een verstuiver defect van 1200 euro inclusief arbeid.
Hij vroeg aan de garage of ze niet allemaal vervangen konden worden (garantie),
maar nee, alleen die defecte werd vervangen, want als er over een tijdje weer eentje stuk ging,
zou het net zo goed die nieuwe kunnen zijn, die hij nu zou gaan vervangen.
Bij Toyota zouden ze zo'n onderdeel aanpassen zodat hij minder snel stuk gaat.
Bij Citroen is de kwaliteit van een oude hetzelfde als die van een nieuwe.

Ik krijg trouwens steevast elk jaar meerdere brieven en kaartjes van auto inkopers,
of ik mijn Toyota Corollla van 24 jaar oud soms zou willen verkopen.
Wellicht over 20 jaar of zo, als ik geen auto meer rijd.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Pagina: 1