oude Desktop als NAS realistisch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 12:45
Ik zoek al enige tijd een NAS oplossing voor thuisgebruik. Daarbij kijk ik o.a. al een tijdje met interesse naar de oplossingen van Synology. Echter, de aanschafprijs is mij te hoog en de tweedehands modellen zijn vaak te verouderd. Enkele eenvoudige systemen van Freecom en Buffalo heb ik mogen testen, helaas waren deze dusdanig traag dat ik deze terug heb moeten brengen. Een USB HDD aan een modemrouter hangen wil ik niet uit veiligheidsoverwegingen en vanwege het zeer beperkte prestatievermogen.

Ik heb nog een wat oudere Desktop PC staan van Medion(Modelnummer kan ik zo snel niet terugvinden). Deze was vooralsnog in gebruik voor de wat eenvoudigere taken, maar ondertussen is deze vervangen voor iets anders. Aangezien deze toch niet wordt gebruikt, vraag ik me af of deze inzetbaar is als vervanging van een Synology NAS? Het betreft een systeem met dual core processor, 4GB RAM, externe GPU, 4x SATA en 350W voeding. Daar zou ik dan enkele WD Red's en een kleine SSD voor het OS aan toevoegen.

De "NAS" zal worden gebruikt voor:
  • Automatische en handmatige Backup's
  • Media opslag voor streaming naar PC's, telefoons, mediaspelers en TV's. Evt. transcoding?
  • Hybride opslag voor de apparaten in het interne netwerk(bijv. WebDAV in explorer)
  • Webserver, evt. VPN server, Plex uitproberen, programmeerprojectjes en nieuwe toepassingen zoeken
Tevens vraag ik mij af wat voor "OS" ik daarvoor het beste zal kunnen draaien.
Ik ben nu nog niet thuis in het NAS-gebied en vraag mij dus af welke de beste balans in gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden heeft. Ik zie Freenas en openmediavault vaak langskomen als geschikte OS'en, maar het schijnt dat deze 8GB RAM vereisen. Gezien het feit dat de Synology's vaak met 1GB RAM komen, vraag ik me af of die 8GB niet overkill is?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:36
Ik tik deze post met weinig praktijk ervaring, maar heb wel heel uurtjes online in verdiept.

Je kan je oude pc natuurlijk inzetten als server, is het toch niet wat je voor ogen had kan je altijd nog iets anders kopen!

Zelf heb ik de keuze gemaakt voor unraid, unraid is een heel licht besturingssysteempje, waar je binnen een paar klikken (in een webbrowser gui) je hardeschijven kan delen, docker containers en vm's kan aanmaken.

Freenas en OMV ben ik zelf niet voor gegaan.

Freenas en omv ondersteunen echte raid formaties, dat doet unraid niet, maar daarmee ben je wel flexibeler, je kan er elke schijf bij prikken die je wilt.

Omv heb ik wat getest, maar kon er mijn draai niet in vinden, en als er een hardeschijf kapot gaat, heb je met unraid in een paar klikken de data op een nieuwe schijf hersteld.

Hebben Freenas en omv voordelen? Zeker, omdat je met echte raids werkt is het vaak een stuk sneller met dataoverdracht. En het zal nog wel meer voordelen hebben. Maar de all in 1 oplossing van unraid spreekt mij erg aan!

Zie ook dit topic voor server gerelateerde vragen.

Het grote zuinige server topic - deel 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:20

Blokker_1999

Full steam ahead

Dat kan perfect, vele mensen die het doen. Bedenk wel dat het stroomverbruik een stuk hoger zal zijn dan bij een dedicated NAS en, afhankelijk van de leeftijd, loop je ook een groter risico op potentiele levensduur van de setup.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Dit is een perfecte manier om een oude PC een zinvol tweede leven te geven! De 4GB RAM die je beschikbaar hebt is helemaal prima voor FreeNAS of Unraid of OpenMediaVault of Xpenology of welk ander NAS systeem dan ook. Zeer waarschijnlijk heb je nog ruimte om wat met docker containers aan de slag te gaan. Afhankelijk van wat je allemaal met je NAS gaat doen in je laatst genoemde categorie kan dat zeer interessant zijn.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ik heb het een poos gedaan. Was een i7 920 met 12gb ram en ruimte voor 4 hdds. Plex enzo vlogen gewoon! Helaas vloog mijn stroomverbruik ook omhoog...
Dus uiteindelijk gegaan voor een hp microserver g8. Die is ondertussen ook alweer oud natuurlijk, maar voldoet voor mij nog prima en stroomverbruik is te doen.

Dus voor mij was het leuk om te proberen, maar uiteindelijk toch naar een wat energiezuiniger systeem gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:39
Ja hoor, geen probleem. Ik heb 6 jaar lang een Synology gebruikt met 4 bays, maar toen het tijd was voor een upgrade heb ik er voor gekozen om mijn oude Haswell ITX desktop om te toveren tot NAS. Ik heb er een RAID kaartje in gestoken en 4 WD Red's gekocht. Hij draait inmiddels al weer een jaar zonder problemen en verbruikt amper meer stroom dan de Synology.

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf hoe zuinig je systeem is. Undervolten zou nog een optie zijn, al zal dat met de BIOS van een Medion PC misschien niet tot de mogelijkheden behoren. Wat het besturingssysteem betreft kun je het zo ingewikkeld maken als je zelf wil. Ik heb gekozen voor Windows 10 LTSC, vooral omdat ik daar bekend mee ben en m'n andere PC's er ook op draaien. Niet teveel updates en nutteloze feautures, en tot nu toe erg stabiel.

[ Voor 7% gewijzigd door dsibma op 29-08-2020 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Laatst online: 04-06 12:45
Dank aan allen voor de ervaringen en informatie!
Het wordt dus voorlopig de "Desktop-NAS". Mocht ik eventueel over willen stappen naar een Synology product, is het voor zover ik weet enkel een kwestie van het overzetten van de schijven uit de Medion.

Ik ga de verschillende NAS OS'en even bekijken en afwegen. Ook ga ik mij beraden op een geschikte SSD voor de opslag van het OS.

Hebben jullie eventueel nog tips voor de schijven die ik er het beste voor kan gebruiken? Kan ik beter voor de WD Red of de Seagate IronWolf gaan, en hoeveel cache is voldoende? Tevens, welke schijfgrootte is een goed startpunt voor deze setup?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:36

FreakNL

Well do ya punk?

Je mist wel hot-swap (alhoewel daar ook oplossingen voor zijn) en het ding zal meer stroom verbruiken. En hij is lomper dan een 4-bay NAS, die stop je in een meterkast nog weg als het moet.

Maar voor de rest kan het natuurlijk prima, zo’n QNAP of Syno is niks anders dan een mini computer met een dedicated OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:24

DataGhost

iPL dev

FreakNL schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:19:
Je mist wel hot-swap (alhoewel daar ook oplossingen voor zijn) en het ding zal meer stroom verbruiken.
Ik denk dat je hot-swap bays bedoelt, SATA is prima hot-swappable. Je kan zonder problemen de schijf afkoppelen, losschroeven en vervangen terwijl het systeem aan blijft staan, natuurlijk behoudens ruimte in de kast. Uiteindelijk is dit voor een thuis-NAS ook weer geen enorme eis.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 29-08-2020 20:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:03
Doe me een lol en meet even (dat kan eenvoudig met een slimme stroommeter met het actuele verbruik) wat die desktop verbruikt als hij gewoon aan staat: een slaapstand heeft bij een desktop weinig zin als hij als NAS dient.
Vermenigvuldig dat stroomverbruik dan even met 24 uur en 365 dagen maal de KWh prijs.
En doe dat ook even met het opgegeven stroomverbruik van een NAS.

Als je bent bijgekomen van de schrik overweeg je misschien opnieuw een echte NAS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je geeft helaas niet aan wat de specs zijn, anders dan een dualcore met 4GB ram. Hou er rekening mee dat de oudere CPU's lang niet zo zuinig draaien als huidige modellen, gezien we tegenwoordig veel meer zuinigere powerstates hebben. De i7 920 die hierboven al aangehaald werd was een lekkere stroomslurper, werkt waarschijnlijk als een tierelier, maar kost je gewoon een bak geld.

Als je je desktop gaat gebruiken, kijk eens of je dan ook niet je videokaart eruit kan halen en kan werken met een IGP, dat scheelt weer een kaart die stroom gebruikt.

Voor de kosten van het stroomverbruik kun je de vuistregelen gebruiken dat voor iedere Watt die je 24/7 gebruikt, je 2 euro op jaarbasis kwijt bent.
Dus als je systeem gemiddeld zo'n 100W wegtikt (geen heel raar idee voor een oude desktop) kost je dat 200 euro in 't jaar aan stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je vragen impliceren een bepaald kennisniveau en op basis van dat vermeende kennisniveau zou ik je dit adviseren:

Koop een NAS voor je storage en doe daar verder geen spannende dingen mee. Een NAS moet in de eerste plaats een stabiel platform zijn waar jij je data veilig kunt bewaren. Tevens is een kant-en-klaar NAS waarschijnlijk een stuk zuiniger.

Voor de hobby heb je geen thuisserver nodig, dat kan prima in een virtual machine. Maar als je toch iets op het netwerk wilt draaien, dan is een Raspberry Pi 4 een goedkope en energy zuinige optie die toch snel genoeg is. Plex voor streaming werkt zelfs prima met een Raspberry Pi 4.

Ik zou verder aanraden om je eigen media content eens te testen, waarschijnlijk wordt alles gestreamed en niet getranscoded naar je devices. Overigens draait Plex tegenwoordig ook op een Synology, maar je moet zelf even uitzoeken welke NAS bij je past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je beoogde gebruiksdoel is niet heel bijzonder en prima te doen met die oude desktop of een te kopen NAS. Het voor dat doel hergebruiken van de oude desktop zorgt natuurlijk voor lekker lage startkosten. Maar die besparing ben je vrij snel kwijt aan kosten voor de extra verstookte elektriciteit. Ik zou zeggen, koop een NAS.
Pagina: 1