Ik zoek al enige tijd een NAS oplossing voor thuisgebruik. Daarbij kijk ik o.a. al een tijdje met interesse naar de oplossingen van Synology. Echter, de aanschafprijs is mij te hoog en de tweedehands modellen zijn vaak te verouderd. Enkele eenvoudige systemen van Freecom en Buffalo heb ik mogen testen, helaas waren deze dusdanig traag dat ik deze terug heb moeten brengen. Een USB HDD aan een modemrouter hangen wil ik niet uit veiligheidsoverwegingen en vanwege het zeer beperkte prestatievermogen.
Ik heb nog een wat oudere Desktop PC staan van Medion(Modelnummer kan ik zo snel niet terugvinden). Deze was vooralsnog in gebruik voor de wat eenvoudigere taken, maar ondertussen is deze vervangen voor iets anders. Aangezien deze toch niet wordt gebruikt, vraag ik me af of deze inzetbaar is als vervanging van een Synology NAS? Het betreft een systeem met dual core processor, 4GB RAM, externe GPU, 4x SATA en 350W voeding. Daar zou ik dan enkele WD Red's en een kleine SSD voor het OS aan toevoegen.
De "NAS" zal worden gebruikt voor:
Ik ben nu nog niet thuis in het NAS-gebied en vraag mij dus af welke de beste balans in gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden heeft. Ik zie Freenas en openmediavault vaak langskomen als geschikte OS'en, maar het schijnt dat deze 8GB RAM vereisen. Gezien het feit dat de Synology's vaak met 1GB RAM komen, vraag ik me af of die 8GB niet overkill is?
Ik heb nog een wat oudere Desktop PC staan van Medion(Modelnummer kan ik zo snel niet terugvinden). Deze was vooralsnog in gebruik voor de wat eenvoudigere taken, maar ondertussen is deze vervangen voor iets anders. Aangezien deze toch niet wordt gebruikt, vraag ik me af of deze inzetbaar is als vervanging van een Synology NAS? Het betreft een systeem met dual core processor, 4GB RAM, externe GPU, 4x SATA en 350W voeding. Daar zou ik dan enkele WD Red's en een kleine SSD voor het OS aan toevoegen.
De "NAS" zal worden gebruikt voor:
- Automatische en handmatige Backup's
- Media opslag voor streaming naar PC's, telefoons, mediaspelers en TV's. Evt. transcoding?
- Hybride opslag voor de apparaten in het interne netwerk(bijv. WebDAV in explorer)
- Webserver, evt. VPN server, Plex uitproberen, programmeerprojectjes en nieuwe toepassingen zoeken
Ik ben nu nog niet thuis in het NAS-gebied en vraag mij dus af welke de beste balans in gebruiksvriendelijkheid en mogelijkheden heeft. Ik zie Freenas en openmediavault vaak langskomen als geschikte OS'en, maar het schijnt dat deze 8GB RAM vereisen. Gezien het feit dat de Synology's vaak met 1GB RAM komen, vraag ik me af of die 8GB niet overkill is?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?