Refurbished in de Pricewatch

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49

Freek1710

Product Owner
Goedemorgen allemaal,

Dank @DaFeliX, inderdaad dit is nu mijn verantwoordelijkheid.

De conclusie die in het verleden getrokken is staat nog steeds. Het is technisch teveel werk om dit te realiseren vergeleken met hoe groot de waarde is voor eindgebruikers. Dat is niet omdat ik niet denk dat dit waardevol is voor eindgebruikers, maar vooral om de hoeveelheid tech-debt die hierin bestaat. Daardoor is het voor ons heel veel werk dit te doen.

Build The Right Thing and Build The Thing Right

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:26

player-x

Disruptive by design

Ik heb begrepen dat het niet de optimale oplossing is, maar voeg dan gewoon een extra filter toe, waar aanbieders aan kunnen geven wat de status is van het product.

Ik snap dat DPG Media B.V. geen filantropische instelling is, maar imho horen refurbished producten veel meer in de tweedehandscategorie thuis dan in de PW.

En de waterval van refurbished in sommige categorieën, maakt ze (bijna) onbruikbaar.

player-x in "Refurbished in de Pricewatch" in deze +8 leg ik uit wat de problemen zijn, Lees hem nog eens na..

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Freek1710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:49

Freek1710

Product Owner
player-x schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:33:
[...]

Ik heb begrepen dat het niet de optimale oplossing is, maar voeg dan gewoon een extra filter toe, waar aanbieders aan kunnen geven wat de status is van het product.

...

player-x in "Refurbished in de Pricewatch" in deze +8 leg ik uit wat de problemen zijn, Lees hem nog eens na..
Het is dus niet het gewoon toevoegen van een filter voor aanbieders van het product.

Ik ga nog niet zo lang mee bij Tweakers als dit topic, dus vergeef me dat ik even probeer het voor mezelf te snappen. Jij zegt; zorg dat ik refurbished uit kan sluiten op de productlisting zodat ik die niet de zoekresultaten laat beinvloeden.

Als ik een filter zet op smartphones van 450 euro, dan zie ik een listing met enkel nieuwprijzen. Pas als ik dan op een productpagina kom zie ik dat er ook een refurbished aanbod is. categorie: Smartphones

(Of doel je op het tegenovergestelde; ik wil juist enkel kunnen filteren op refurbished aanbod?)

Build The Right Thing and Build The Thing Right

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:54
Ik herhaal mijzelf nog maar eens:
JukeboxBill schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:37:
Een "work-around" zou kunnen zijn:

Refurbished is doorgaans overjarig spul.
Je kan (helemaal onderaan) een filter instellen bij Overig > Verkrijgbaar sinds.
Dan krijg je alleen de recente producten te zien met heel weinig refurbished.
Kan ik nog steeds mee uit de voeten.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• jimshatt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
Freek1710 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:41:
[...]

Als ik een filter zet op smartphones van 450 euro, dan zie ik een listing met enkel nieuwprijzen. Pas als ik dan op een productpagina kom zie ik dat er ook een refurbished aanbod is. categorie: Smartphones
Klopt, en dat is een grote verbetering ten opzichte van waar deze discussie begon. Voorheen zag je namelijk de goedkoopste refurbished prijs in de listing. Echter, als je een nieuwe budget-smartphone tussen de 100 en 300 euro zoekt dan moet je nog steeds door een zee van producten die alleen refurbished aangeboden worden waden.

Beide opties zouden mogelijk moeten zijn: zowel het uitsluiten van producten die alleen refurbished aangeboden worden, als het alleen tonen van refurbished (en in dat geval kan de nieuwprijs verborgen worden).

De slider van @player-x waarbij je kunt selecteren op staat zou heel fijn zijn. Kunnen ook checkboxes zijn, maar ik zie niet echt een use-case voor "superoud of spliternieuw maar niet ertussenin" :)

Nou ken ik jullie datamodel niet, maar ik vermoed dat jullie per product (SKU) een lijst prijzen/aanbieders hebben en dat in die tabel de nieuwstaat is geregistreerd. En dat betekent dat je voor de productselectie gewoon je filters kan draaien en je paginering etc., maar nog steeds moet je een JOIN doen met de aanbieders voor het tonen van de laagste prijs, en op dat moment weet je (blijkbaar) al dat er alleen refurbished aanbieders zijn (dit wordt immers getoond in de frontend). De refurbished filter heeft invloed op het gedeelte dat gejoined wordt, dus dat maakt het iets lastiger, zeker als de rest van de filters generiek op de product-tabel wordt losgelaten. Maar goed, lastiger, niet onmogelijk.

Mijns inziens zou de nieuwstaat van een product onderdeel moeten zijn van de producttabel. Dat betekent dus dat je bewust kunt klikken op een "iPhone X (superoud)". Je ziet dan alleen niet (automatisch) op de productpagina dat er refurbished en nieuwe versies zijn. Misschien is er nog een tussenlaag met varianten, net zoals voor verschillende kleuren van hetzelfde product. Wellicht is er op die manier iets te doen.

Zoals gezegd weet ik niet hoe jullie datamodel werkt en ken ik de code ook niet. Als er teveel tech-debt is dan wordt het tijd om daar eens iets aan te doen! Je kunt het! _/-\o_

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:26

player-x

Disruptive by design

JukeboxBill schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:36:
Kan ik nog steeds mee uit de voeten.
Ik zit misschien niet de grootste groep, maar ik koop bijna altijd overjarige top modellen, voor 30~50% van de prijs, en wordt echt gillend gek van de refurbished aanbiedingen.

Ieder zijn ding, maar voor de meerprijs ze vragen zie ik geen meerwaarde in refurbishment, want die geven nagenoeg altijd maar 3 maanden garantie, dan kan je nagenoeg netzo goed meteen tweedehands kopen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:56

Fiber

Beaches are for storming.

Freek1710 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 13:41:
[...]

Het is dus niet het gewoon toevoegen van een filter voor aanbieders van het product.

Ik ga nog niet zo lang mee bij Tweakers als dit topic, dus vergeef me dat ik even probeer het voor mezelf te snappen. Jij zegt; zorg dat ik refurbished uit kan sluiten op de productlisting zodat ik die niet de zoekresultaten laat beinvloeden.

(Of doel je op het tegenovergestelde; ik wil juist enkel kunnen filteren op refurbished aanbod?)
Zet er eens een populair merk bij in je filter, bijvoorbeeld Apple, dan zie je opeens het 'probleem'...:

categorie: Smartphones

O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zelf sorteer ik vrijwel altijd op prijs, wat het nog lastiger maakt:

categorie: Smartphones

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MUU--wV50vmEihxatEDQUnbeE8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S9b1MvzI0wfebrFZt3UcVkEH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-08-2026 23:49 ]

• robni7
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
Precies, in zo’n geval als dat van Olaf is de pricewatch volkomen nutteloos.

In verschillende andere draadjes was volgens de staf van Tweakers het toekomstplan om, naast de ‘diehard tweakers’ [sic], meer te appelleren aan de ‘mainstream gebruiker’. In dat geval zou het fiksen van een werkend refurbfilter toch prioriteit #1 moeten zijn? Als er namelijk één groep is die niet op het Tweakers-forum naar een of andere stomme workaround (met levertijden, ouderdom, een winkel uitvinken, wat dan ook) op zoek gaat is het wel de ‘mainstream gebruiker’. Die denken vooral: wat een waardeloze site, ik snap niet dat dit bij Google bovenaan stond, … en vervolgens zie je ze waarschijnlijk niet meer terug.

Sterker nog, ik geloof dat de ‘casual’ electronica-consument veel vaker geneigd is om een gereviseerd product te kopen dan een ‘diehard tweaker’. Een filter om juist wél gereviseerde opties te tonen (wat nu ook niet met workarounds mogelijk is) zou dus door de ‘casual’ gebruiker goed gewaardeerd worden.
Pagina: 1 2 Laatste