Panelen bijplaatsen op solaredge SE2200 systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14-03-2022
Hallo,
Ik heb sinds 2 jaar een solaredge SE2200 omvormer met 8x 295W honeywell panelen. Deze liggen op een dak met orientatie tussen ZZW en ZW
Omdat ik ook al een zonneboiler heb liggen + nog wat dakramen is er geen ruimte voor meer.
Destijds was ik ervan uitgegaan dat de voorzijde van het huis niet geschikt was . Orientatie is tussen NO en NNO (om juist te zijn: 51° waarbij 90° Noord is en 0° Oost is) en de helling is 30°. Volgens tabellen zou de opbrengst nog wel ca 65à 70 % kunnen zijn, dus wellicht nog wel mogelijk (nota: voor mij is het geen 100% financiële kwestie).
Vraag 1:
- kan ik zonder meer 3 panelen+power optimizers bijplaatsen op dat dak(in serie met de bestaande 8 power optimizers )? (ik heb inmiddels begrepen dat de optimizers onderling gaan onderhandelen om de spanning aan te passen voor panelen die minder produceren, maar gelimiteerd zijn op 60VDC )
vraag 2:
- welke panelen? Poly of mono?
vraag 3:
- moet de solaredge invertor opnieuw geconfigureerd, of herkent die automatisch de extra panelen/optimizers?
THanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-06 21:16
Orientatie is tussen NO en NNO (om juist te zijn: 51° waarbij 90° Noord is en 0°
Haha, unieke manier om de orientatie aan te geven. Vanaf noord en zuid ken ik, nog niet vanaf oost.
39° van noord dus.

Weet je zeker dat het een SolarEdge SE2200 is, en geen SE2200 HD? De HD versie mag meer panelen.

Wat voor optimisers heb je? Die zullen compatible moeten zijn met je oude. En dan moet je panelen uitzoeken die daar weer compatible mee zijn.

Zijn die Honeywell panelen 60 of 72 cells? Als je dat niet weet kun je tellen (6 breed en 10 hoog of 6 breed en 12 hoog?) of de lengte doorgeven.

In de vroege ochtend zullen de 3 panelen denk ik wel wat kunnen clippen.

Passen er maar 3 panelen? Heb je overwogen om noord helemaal vol te leggen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:28
Je zult wel iemand moeten vragen, als je zelf geen installateursaccount hebt, om je optimizers aan te melden bij SolarEdge zodat je ze ook kunt monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
Hallo,
Merci voor jullie feedback.
Omvormer is SE2200H (en voor op het panel staat HD wave sticker)
Panels zijn 60 cells Honeywell (HON-M60Perc 295W)
bestaande optimizers op het dak zijn de P300, ik zou best gaan voor dezelfde types?
Er kan wel meer op de noordzijde, maar dan gaat de omvormer tijdens piek meer verliezen, niet?
En is er een waarde voor het aantal optimizers+panels die deze mono omvormer aankan?

- is er een beperking aan de lengte van de kabels tussen de optimizers? (in mijn geval zou dit een meter of 5 zijn van de ene zijde naar de andere zijde van het dak. (uiteindelijk gaat het geheel ook naar de omvormer in de garage, een 10 tal meter verder, dus vermoedelijk niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
P300, dat is mooi.
Dan zal het de HD versie zijn, die mag uit mijn hoofd max 155% van het max DC vermogen. En omdat het noordzuid is dat meer dan 155% van het aantal Wp. 5 of 6 panelen moet lukken, dat topt nauwelijks af.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb het even voor je ingevoerd in SE designer.

Van SolarEdge designer mag je maximaal 6 panelen van 320 Wp op je noorddak toevoegen. Want dan zit je op een DC/AC oversizing van 155%.
In de datasheet van de P300 staat overigens dat je er maximaal 300 Wp op mag aansluiten maar later heeft SolarEdge daar een verklaring over afgegeven dat het ook 340 Wp mag zijn.

Dan zal de omvormer 1.18% van de jaaropbrengst verliezen omdat de omvormer aan de kleine kant is. Dat is 42 kWh = 8.50 euro per jaar. Daar kun je geen grotere omvormer mee terugverdienen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_nzSa5nqLONCdB46woX6C_ZvdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TpqgeVFe7JFVlF7hpFG56Dxq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVdFCSmTpITPe8lUGHynnwAZIa8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YnmAPODRSqs94cFpMSgFmcBe.png?f=fotoalbum_large

Als je er maar 3 toevoegt op noord werkt het misschien in de ochtend niet altijd optimaal omdat je misschien last krijgt van optimiser voltage clipping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasRottier
Nogmaals hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
Hallo,

Ik heb ondertussen de panelen op het dak liggen en aangesloten.
Bij het starten blijft het vermogen 0 Watt (het is wel een bewolkte dag, maar de andere 8 panelen leveren 175 Watt in totaal- als ik de nieuwe 5 bijschakel is het 0 Watt)
Ik heb alles goed nagemeten (de 8 bestaande panels +8 V DC als ze niet zijn aangesloten, de nieuwe panelen +5V DC als ze niet zijn aangesloten. Alles op 1 string serieel geschakeld.
Bij het starten van de SE2200 HD-wave zie ik de spanning oplopen naar iets boven 400V, dan hoor het je relais en zie het je vermogen wat verhogen tot enkele tientallen watt. Dan stopt
het en valt het vermogen terug tot 0 watt.
Als ik terug de originele panelen terug aansluit , loopt de spanning op tot 445 V, dan zakt die terug, en het vermogen loopt stapsgewijs op tot 175 watt.
Enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Groeten
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je hebt wel weer P300 optimisers gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
nee, P370s. Die zijn compatibel volgens leverancier en ook even opgezocht- blijkt zo te zijn volgens solaredge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
O ik wist niet dat ze compatible zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
zou het kunnen dat de nieuwe panelen (orientatie noord-oost) het geheel naar onder trekken, vooral bij sombere dagen zoals vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
en nog iets: ik heb ze niet aangemeld bij Solaredge. Vermoedelijk is dat enkel maar nodig om ze individueel te kunnen monitoren, niet voor de gewone werking/uitbreiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:32

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

BasRottier schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:03:
zou het kunnen dat de nieuwe panelen (orientatie noord-oost) het geheel naar onder trekken, vooral bij sombere dagen zoals vandaag?
Heb je de "pairing procedure" voor aanmelden van de nieuwe optimizers uitgevoerd?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
BasRottier schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:03:
Nee dat kan niet gebeuren bij SolarEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
Hallo,
Ik zag deze:https://www.youtube.com/watch?v=oH7xiq_ywbA
is over een pairing voor solar edge. Misschien een andere variant dan de SE2200 HD - wave?
gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:19
BasRottier schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:59:
Hallo,
Ik zag deze:https://www.youtube.com/watch?v=oH7xiq_ywbA
is over een pairing voor solar edge. Misschien een andere variant dan de SE2200 HD - wave?
gr
Dat kan, en anders deze, met de SetApp: YouTube: SolarEdge SetApp: Pairing Power Optimizers

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasRottier
Dag allemaal,

Dank voor de vele hulp! Ik heb vanochtend gepaired (in de technische betekenis van het woord).
Ze produceren inmiddels energie. Ben benieuwd hoeveel de Noordoost orientatie in praktijk zal gaan opbrengen....
Groeten
Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasRottier
Hallo,

Mijn panelen aan de noordzijde liggen er nu een goed jaar op. Ongeveer 65% opbrengst tov. gespecifeerd vermogen dus dat is zeker binnen de verwachtingen. De omvormer loopt enkel tussen pakweg mid april en eind augustus op zonnige dagen tegen z'n limiet (max 2u).
In theorie zit ik al een stuk boven de 155% die solaredge specifieert (13 panelen van 295W = 3835W op een SE2200). Maar 5 van de panelen liggen 39° van Noord op ca. 30° helling, en de andere 8 aan de andere zijde, dus 219° - iets naar zw), waardoor de pieken uitgesmeerd worden door de dag.
Ik zou enkele panelen bij kunnen leggen, maar twijfel of ik daarvoor naar een SE3000 moet overstappen. Vraag me ook af of ik mijn 3 jaar oude invertor aan een redelijk bedrag zou kunnen inwisselen ?
Gr
Bas

[ Voor 3% gewijzigd door BasRottier op 11-11-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je vraag is hier al prima beantwoord. Er konden, binnen de garantie van SolarEdge max 6 panelen van 320 Wp bij. Als je meer wilt heb je, binnen de garantie van SolarEdge, een grotere omvormer nodig.

Wat voor panelen zijn die andere 5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:11
@BasRottier Gewoon de SE2200H te koop aanbieden. Krijg je er volgens jouw genoeg voor... Hoppa...
SE3000H (of misschien zelfs 3500/3680) zou je binnen een paar dagen in huis moeten hebben; en een paar dagen eind november zonder omvormer kosten de wereld niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
Hallo, Thanks!
Nu liggen er 8 panelen aan de zzw zijde en 5 aan de andere kant NO .Allemaal 295W
gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
Hallo,
Ik zou 2 panelen met hoger vermogen willen bijleggen (bv. 370W), dat zou nog net passen met een P370 .optimizer Tussen mijn dakvensters heb ik ook nog ruimte, maar compacte panelen vind je bijna niet dus...
Dan zou het totaal geinstalleerd vermogen op 3100 Watt brengen aan de ZZW zijde en 1475Watt aan de NNO zijde. Dus dan zou een SE3000 moeten volstaan lijkt me? (dan kan er eventueel nog 1 paneel bij?
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja dan is een 3 kW versie prima. Ook die topt dan denk ik nog een klein beetje af maar minder dan momenteel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
bedankt!
P.S. is het configureren van een maagdelijke omvormer een groot karwei en kan je zaken fout doen? En hoe verloopt de registratie bij de solaredge portal (moeten zij iets doen als je plots een andere omvormer connecteert? - ik hoef niet persé alle losse panelen iundividueel te kunnen monitoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
@busscherski : vraag: je gaf aan dat ik 6 panelen van 320 W kon bijplaatsen op de huidige SE2200.
Maar dat geldt waarschijnlijk enkel indien alle Panelen NNO georiënteerd geplaatst worden?
Zou volgende kunnen
huidige 8x295W panelen ZZW -> 1 paneel bijplaatsen van (320..370W)
huidige 5x295W panelen NNO behouden?

Dank bij voorbaat,
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb je simulatie even aangepast.
Met:
huidige 8x295W panelen ZZW -> 1 paneel bijplaatsen van 370Wp
huidige 5x295W panelen NNO behouden

Komt SolarEdge designer dan op een DC vermogen van 3.49 kW. Dat is een overdimensionering van 159%. Meer dan 155% dus officieel niet toegestaan. (een kleine overschrijding zal SolarEdge niet kunnen opmerken).
De meeste 370 Wp panelen moeten overigens een P401 optimiser.

Met een extra 320 Wp paneel richting ZZW kom ik op een max DC vermogen van 3.44 kW. Overdimensionering van 156%. Officieel nog steeds net niet toegestaan (al zal SolarEdge het niet kunnen merken)

Met een extra 295 Wp paneel richting ZWW komt SolarEdge designer op een DC vermogen van 3.41 kW. Dat is precies op de 155% limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasRottier
Thanks! Zeer geapprecieerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deroosjan
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-01-2023
Hi, ik heb de discussie met interesse gevolgd en ben onder de indruk van de technische feedback.

@busscherski, Ik heb een vergelijkbare vraag.
Ik heb een Solar Edge SE2200 HD wave omvormer, met 6 zonnepanelen Hyundai 400Wp, alle georienteerd op het ZW.
Ik zou graag nog een aantal panelen bijplaatsen maar liefst met behoud van m'n omvormer. Extra panelen met dezelfde orientatie, dus ook ZW.

Mijn vraag is: hoeveel panelen kan ik nog bijplaatsen en wat is dan m'n geschatte opbrengst?

Alvast dank en groet,

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Max hoeveelheid Wp zal bij alles in dezelfde richting ongeveer 155% van 2200 W zijn.
Dus dan kunnen er nog 2 van die 400 Wp panelen bij. Topt minder dan 2% van de jaaropbrengst af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAN-
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-10-2023
Hi hallo,

Ik heb een vergelijkbare situatie.
@busscherski ik hoop dat je mij ook nog even kan helpen man :)

Ik heb ook de SE2200 en heb nu 6 panelen van 300WP op zuiden. Nu wil ik er een aantal bij gaan plaatsen maar heb niet heel veel ruimte. Nu heb ik hier een aantal vragen over:

- kan ik hier extra 2 of 3 panelen van 400 WP gelegen op het noorden bijplaatsen ?
- is het handiger om deze nieuwe zonnepanelen (omdat deze een andere wattage hebben) op een aparte string te plaatsen
- Ik weet niet wat voor type optimizer er nu opzitten, maakt dit uit dat dit andere type zijn of moet dit echt dezelfde zijn?
- dat pairen, kan elke gebruiker dit doen ?

ALvast bedankt .

Groet,

Dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
DAN- schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:19:
Hi hallo,

Ik heb een vergelijkbare situatie.
@busscherski ik hoop dat je mij ook nog even kan helpen man :)

Ik heb ook de SE2200 en heb nu 6 panelen van 300WP op zuiden. Nu wil ik er een aantal bij gaan plaatsen maar heb niet heel veel ruimte. Nu heb ik hier een aantal vragen over:

- kan ik hier extra 2 of 3 panelen van 400 WP gelegen op het noorden bijplaatsen ?
SE2200 HD Wave he?

Zonder te simuleren (daarvoor zou ik de helling moeten weten), kan ik zeggen dat er sowieso meer dan 1.55x2200 W = 3410 Wp op mag.
Budget = 3410 Wp - 6 x 300 Wp = 1610 Wp. Dus er kunnen op z`n minst 4 panelen van 400 Wp bij. Afhankelijk van wat de helling precies is nog meer.
- is het handiger om deze nieuwe zonnepanelen (omdat deze een andere wattage hebben) op een aparte string te plaatsen
Nee er kan maar 1 string op die omvormer. SolarEdge houdt sowieso van lange strings. Als het al kon dan had je nieuwe string minstens 6 panelen moeten hebben.
- Ik weet niet wat voor type optimizer er nu opzitten, maakt dit uit dat dit andere type zijn of moet dit echt dezelfde zijn?
Dat zul je moeten checken maar als het goed is heb je 85V optimisers zoals P404. Compatibele optimisers zijn dan vrijwel alle met 85V of 80V, zoals S500B.
- dat pairen, kan elke gebruiker dit doen ?
Weet ik niet. Ik heb zelf eigenlijk nog nooit met SolarEdge gewerkt.
[quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAN-
Hoi @busscherski , Bedankt voor je reactie voor dusver.

Ja ik heb het even opgezocht maar op het boekje en op het apparaat staan allebei HD Wave technology op, dus ik ga er even vanuit dat dit de Wave versie is.

Ik ga de panelen plaatsen op zn. Flatfix fusion onderconstructie, dus dan is de Helling maar 15 a 20 graden gok. Zoals ik begrijp uit jou antwoord heeft dit verder geen invloed op dat ik er maximaal 4 kan bijleggen. En dat het panelen zijn van 300WP of 400WP maakt verder niet uit ?

Ok. Je heb dus maar 1 string. Ik zie wel dat er nog genoeg kabellengte is overgehouden. In principe dien is toch de laatste paneel te ontkoppelen en dan de 4 extra panelen in de string er tussen te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
DAN- schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:41:
Hoi @busscherski , Bedankt voor je reactie voor dusver.

Ja ik heb het even opgezocht maar op het boekje en op het apparaat staan allebei HD Wave technology op, dus ik ga er even vanuit dat dit de Wave versie is.

Ik ga de panelen plaatsen op zn. Flatfix fusion onderconstructie, dus dan is de Helling maar 15 a 20 graden gok. Zoals ik begrijp uit jou antwoord heeft dit verder geen invloed op dat ik er maximaal 4 kan bijleggen. En dat het panelen zijn van 300WP of 400WP maakt verder niet uit ?

Ok. Je heb dus maar 1 string. Ik zie wel dat er nog genoeg kabellengte is overgehouden. In principe dien is toch de laatste paneel te ontkoppelen en dan de 4 extra panelen in de string er tussen te plaatsen?
Ja gewoon bij tussen de string zetten.
Heb je aan 1600 Wp extra genoeg of wil je de limiet precies weten? Dan zijn van de oude en nieuwe de exacte richting en helling nodig. Misschien kunnen er wel 5 panelen van 400 Wp bij.

Edit:
Of het 300 of 400 Wp panelen zijn maakt niet zoveel uit. Gaat om aantal Wp.
Eigenlijk wel fijn als je minstens 4 panelen kunt leggen, dan heb je sowieso geen optimiser voltage clipping in vroege ochtend of late ochtend.
Grote panelen is vaak wat gunstiger omdat je dan de relatief dure optimiser wat beter benut.

[ Voor 13% gewijzigd door busscherski op 07-11-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAN-
Hi @busscherski ,

Ja dan heb ik genoeg, ik heb helaas niet meer ruimte op me dak dan 4 panelen :(. Dus het wordt echt maximaal 1600 Wp.

Bedankt voor alle info trouwens.

[ Voor 21% gewijzigd door DAN- op 08-11-2022 16:56 ]

Pagina: 1