Wifi oplossing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vo0di
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04-06 11:02
Hallo,

Ik besloot vandaag om een Mesh systeem (bijvoorbeeld TP-Link Deco M5) aan te schaffen. Na rond gekeken te hebben op het forum kwam ik erachter dat iedereen toch losse AC's aanraadde.

Momenteel is mijn gehele drieverdieping-woning bekabeld. Maar de Ziggo-modem in de meterkast is drama qua bereik. Daarom heb ik ergens in de woonkamer nog een wifi-extender hangen zodat ik ook wifi in de tuin heb. En heb ik op zolder een router in bridge hangen als switch/wifi ac. Met deze set-up loop ik van beneden naar zolder, en hang ik dan uiteraard nog op de wifi van beneden. Hetzelfde geldt voor de slaapkamer, waar hij tussen drie wifi punten switched. Ik wilde het mijn vrouw nog net niet aandoen om daar ook nog eens een losse router met aparte ssid tussen te zetten.

In dat geval leek mij drie van die bekabelde Mesh ontvangers een prima oplossing om op alle verdiepingen neer te zetten(er zitten 2 ethernetpoorten op, dit is 1 in en 1 uit neem ik aan?) Want dan weet ik zeker dat ik één groot wifi netwerk met hetzelfde SSID heb. Zou dit met drie AC's ook het geval zijn?
Als ik kijk naar bijvoorbeeld een Ubiquiti unifi 3 pack ben ik ook bijna 2,5 keer zoveel geld kwijt.

Overigens hoef ik geen extra pro-opties om in te stellen. Enige wat ik wil is Wifi door het hele huis op één en hetzelfde netwerk (vanuit de ziggo-modem).

Heeft één van jullie een idee wat ik hiervoor het beste kan doen/aanschaffen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:02
En als je nou eens alles hetzelfde SSID geeft? Dus alle netwerken één SSID en dan ook geen verschil maken in het 2,4 en 5 netwerk. Wellicht dat het overschakelen dat makkelijker verloopt. Het kan ook helpen door het vermogen van de afzonderlijke punten wat terug te zetten zodat er wat sneller naar een sterker signaal word geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vo0di
Sparkiee schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:30:
En als je nou eens alles hetzelfde SSID geeft? Dus alle netwerken één SSID en dan ook geen verschil maken in het 2,4 en 5 netwerk. Wellicht dat het overschakelen dat makkelijker verloopt. Het kan ook helpen door het vermogen van de afzonderlijke punten wat terug te zetten zodat er wat sneller naar een sterker signaal word geschakeld.
Misschien dat dat wel een optie is. Zal je met drie punten en één SSID niet vaak hebben dat je alsnog op een ander punt zit, met minder bereik? Als ik de sterkte aan ga passen zullen er alsnog plekken in huis zijn die slecht bereik hebben, nu is het bereik op zich goed alleen het switchen is erg hinderlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat zijn "AC's"? Bedoel je AP's (Access Points)?

Even terminologie:
- modem: apparaat wat (inter)netwerk over een ander medium (hier: coax) stuurt.
- router: apparaat wat twee netwerken met elkaar verbindt, in thuissituatie: je privenetwerk met het internet.
- AP: apparaat wat een bedrade netwerk draadloos uitbreidt, en zich via WiFi-beacons bekend maakt.

Iedere WiFi-netwerk wordt opgezet door AP's. In je Ziggo modemrouter zit een AP, in de Deco pods zit een AP en losse Ubiquiti AP's zijn dus ook AP's.

Wat je beschrijft te willen is managed WiFi, waarbij je instellingen op alle AP's gelijk trekt vanuit een enkele management interface.

Maar je wilt ook "vanuit de ziggo-modem". Als ik dat interpreteer als "Ik wil de modem als WiFi-AP blijven gebruiken", dan gaat dat niet lukken, want de Ziggo modem gaat niet mee met andermans management-systeem, niet die van TP-Link of Ubiquiti of wie dan ook. Je kunt je modem als modem en als router gebruiken, maar in een managed WiFi-netwerk ga je de AP ervan niet kunnen gebruiken. Je zult dus de WiFi op de modem uit moeten zetten en minstens een AP van het managed systeem daar in de buurt zetten.

Wat voor jou irrelevant is: mesh. Mesh is niet meer of minder dan een draadloze backhaul richting router, kortom repeaterfunctionaliteit. Jij hebt alles bedraad dus dat heb je niet nodig. De meeste mesh units, waaronder die van TP-Link, kunnen bedraad aangesloten worden.

Nu, aangezien je bedraad kunt werken, is het vooral zaak om te zorgen dat de AP's in huis niet met elkaar interfereren. Dat is alvast een reden om niet voor de Deco te gaan, aangezien die altijd alle units op zelfde kanaal zetten (in zowel 2.4GHz als 5GHz), ook als ze bedraad aangesloten worden, en dat kun je ook niet instellen/veranderen.

Wat je wilt is een systeem waarbij het ofwel automatisch goed gaat, danwel de mogelijkheid biedt om in te stellen. Voor 5GHz geldt ook dat je met meer dan een AP in huis alle 5GHz kanalen moet kunnen gebruiken en dus DFS-support nodig hebt (zonder: 1 80MHz-kanaal beschikbaar, met: 4 80MHz-kanalen). Ubiquiti's UniFi ondersteunt dat, Linkisys' Velop ook. Ik zou dan ook in eerste instantie naar die twee kijken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07
je wilt inderdaad een managed wifi/multi AP setup. De term Mesh moet je sowieso vergeten. Dat hele gedoe met sticky clients op een multi ap setup los je op door je accesspoints gewoon goed in te richten. De term mesh wordt een beetje misbruikt en moet je meer lezen als "een multi AP setup met centrale management en andere leuke features".

Afhankelijk van de kwaliteit van je apparatuur kun je hetzelfde resultaat bereiken met je huidige apparaten, het kost alleen wat meer precisie/werk:
- Zet SSID gelijk
- Zorg dat ze in hetzelfde lan segment uitkomen (dus geen dubbel nat gedoe)
- Zet encryptie gelijk (let goed op! wpa/wpa2 is anders dan wpa2 only. Verifier dit met een ssid scanner)
- Schakel 2.4 uit of maak een apart ssid voor 2.4 en 5 aan. Sticky clients heb je vooral op 2.4 omdat het bereik te goed is.

Unifi an Linksys Velop (ook netgear Orbi) zijn mooie setjes. Tegelijk denk ik niet dat er veel mis is met een Deco m5 of m4 als je ze bekabeld aansluit. Dat de nodes ophetzelfde 5Ghz blijven bij een deco is mij niet bekend.
Edit: dion heeft gelijk, als je geen dfs ondersteuning hebt en 80mh kanalen dan is t logisch dat ze op dezelfde kanalen zitten. Niet handig idd

Kijk anders ook even dit topic met bijna dezelfde vraag eerder deze week, voor 100 euro als ziggo klant krijg je 3x een deco m4 set. Ja een unifi AP is flexibiliter, beter en heeft DFS support maar voor 100 euro voor 3 ap's is een Deco m4 echt wel een mooie optie waar je in de meeste gevallen een goede en snelle wifi krijgt
Hulp bij WLAN verbeteren met eventueel Mesh

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 28-08-2020 19:47 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vo0di
dion_b schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:07:
Wat zijn "AC's"? Bedoel je AP's (Access Points)?
AP's inderdaad, vrijdagmiddag... 8)7
Maar je wilt ook "vanuit de ziggo-modem". Als ik dat interpreteer als "Ik wil de modem als WiFi-AP blijven gebruiken"
Hiermee bedoel ik dat er idealiter maar één netwerk/ip is, dat wat het modem uitzendt. Zo behoud ik tenminste verbinding tussen printer, shield tv, nas, server, pc's etc die door het huis verspreid staan.

Uiteindelijk hoef ik geen super netwerk te hebben waarbij ik alles uit de snelheid haal. Ik heb alle apparaten waar een ethernetkabel in kan, bekabeld. Het zal alleen zijn om af en toe wat te youtuben op de telefoon/tablet, en voor de vrouw. Daarnaast word ik het aardig zat dat mensen verbaast zijn om de slechte Wi-Fi bij een IT-er thuis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vo0di
laurens0619 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:24:

Afhankelijk van de kwaliteit van je apparatuur kun je hetzelfde resultaat bereiken met je huidige apparaten, het kost alleen wat meer precisie/werk:
- Zet SSID gelijk
- Zorg dat ze in hetzelfde lan segment uitkomen (dus geen dubbel nat gedoe)
- Zet encryptie gelijk (let goed op! wpa/wpa2 is anders dan wpa2 only. Verifier dit met een ssid scanner)
- Schakel 2.4 uit of maak een apart ssid voor 2.4 en 5 aan. Sticky clients heb je vooral op 2.4 omdat het bereik te goed is.
Ah dat kan ik vanavond dan inderdaad meteen even proberen. Wellicht dat dat ook al een boel scheelt.
Kijk anders ook even dit topic met bijna dezelfde vraag eerder deze week, voor 100 euro als ziggo klant krijg je 3x een deco m4 set. Ja een unifi AP is flexibiliter, beter en heeft DFS support maar voor 100 euro voor 3 ap's is een Deco m4 echt wel een mooie optie waar je in de meeste gevallen een goede en snelle wifi krijgt
Hulp bij WLAN verbeteren met eventueel Mesh
Dit topic is inderdaad vergelijkbaar met mijn situatie. Ik zal deze ook eens doornemen.
Wanneer de SSID's samenvoegen niet werkt denk ik dat die Deco M4 set via Ziggo dan het proberen waard zal zijn, voor 50 euro goedkoper maakt dit de keuze natuurlijk een stuk gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 16:38
Vo0di schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:59:
[...]

AP's inderdaad, vrijdagmiddag... 8)7

[...]

Hiermee bedoel ik dat er idealiter maar één netwerk/ip is, dat wat het modem uitzendt. Zo behoud ik tenminste verbinding tussen printer, shield tv, nas, server, pc's etc die door het huis verspreid staan.

Uiteindelijk hoef ik geen super netwerk te hebben waarbij ik alles uit de snelheid haal. Ik heb alle apparaten waar een ethernetkabel in kan, bekabeld. Het zal alleen zijn om af en toe wat te youtuben op de telefoon/tablet, en voor de vrouw. Daarnaast word ik het aardig zat dat mensen verbaast zijn om de slechte Wi-Fi bij een IT-er thuis :P
Hmm, een modem zendt helemaal niets uit, geen netwerk en ook geen IP ;) Als het puur om bereik gaat, is de oplossing simpel: op elke verdieping een bekabeld access point aansluiten op je Ziggo router. De netwerknaam (essid) op allemaal hetzelfde instellen, en zorgen dat ze niet met teveel vermogen uitzenden.

Een managed oplossing met een controller zoals bijvoorbeeld Unifi kan natuurlijk ook, maar dat gaat je wel een stuk meer knaken kosten.
Pagina: 1