Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-04 08:58
Mijn vraag
Ik wil een stabiele en goede wifi verbinding door het huis, met name voor de mobiel en Chromecast in de slaapkamer. Is de TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 de oplossing voor mij?

Ik wil wel bij mijn NAS kunnen vanaf WLAN, bijvoorbeeld via de laptop of mobiel.

Ik woon in een 1-gezinswoning rijtjeshuis(nieuwbouw) met de router in de meterkast en op elke verdieping ligt 1 UTP kabel. In het laatste jaar is de 2,4Ghz verbinding niet vooruit te branden. Zelf niet meer in de woonkamer, valt af en toe weg en speedtest geeft snelheden weer van 4/5 Mbps terwijl ik Ziggo 2 heb van 250 Mbps. Op het 5Ghz kanaal gemiddeld netjes 100 Mbps, maar dat bereik komt niet in de woonkamer of slaapkamer dus daar heb je niet zo veel aan. Het WiFi bereik zelf is wel prima naar mijn idee maar de snelheid en stabiliteit is erg slecht. Op de 1e verdieping kinderslaapkamer heb ik nu een TP-Link RE305 WiFi extender ter versterking naar de zolder en Chromecast op onze grote slaapkamer. Maar nauwelijks "internet" op de zolder en de Chromecast zie je regelmatig de de kwaliteit terugvallen naar pixelblokjes.

De frustratie bij mij en mijn vrouw lopen hoog op als je niet eens meer fatsoenlijke WiFi in je eigen woonkamer en slaapkamer hebt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb op dit moment een TP-Link Archer AX50 als router in gebruik, ziggo modem staat in Bridge.
Op de 1e verdieping kinderslaapkamer heb ik nu een TP-Link RE305 WiFi extender ter versterking naar de zolder en Chromecast op onze slaapkamer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Extra AP op zolder maar dit werkt ook niet lekker, kreeg DHCP en IP problemen. Ik wil ook het liefst 1 netwerk/SSID wat vloeiend werkt als ik mij door de woning verplaatst.Daarnaast heeft de Chromecast in de slaapkamer dan weer geen goede verbinding.

Eigen idee:
Ik ken een Mesh netwerk niet maar als ik zo lees lijkt dit de perfecte oplossing voor mij, maar is dit ook zo?
Als ik een TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (3-pack) koop en er 1 aansluit in de woonkamer, slaapkamer en zolder, alle 3 bekabeld. Dan zou ik in theorie toch perfecte dekking moeten hebben?

Omdat ik totaal niet thuis ben met Mesh heb ik nog tig onduidelijkheden en vragen:
Kan ik zo'n setje gewoon gebruiken met mijn huidige router?
Kan zo'n Deco M4 ook op een switch achter de tv meubel of moet die rechtstreeks op de router?
Router WiFi schakel je uit of moet deze aanblijven?
Kan ik later nog een 4e of 5e Deco M4 kopen voor de tuin bijvoorbeeld?
Kan ik mijn huidige SSID en wachtwoord gebruiken, heb stuk of 10 wireless apparaten eraan hangen?

Ik hoop dat het duidelijk is en jullie mij een advies kunnen geven, dankjewel alvast!

Beste antwoord (via fragbastard op 26-08-2020 15:16)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:02
Je hebt meerdere accesspoints nodig die het liefst bekabeld verbonden zijn. Dat hoeft niet perse een mesh setje te zijn, dat kunnen ook losse accespoints zijn.
Het voordeel van een multi ap (vaak marketing mesh) set is dat ze ervoor zorgen dat instellingen goed staan zodat je geen gedoe hebt met roaming en dubbele dhcp servers.

Met 2 of 3 accesspoints (goed gepositioneerd) heb je in de meeste nieuwbouw rijtjeshuizen wel voldoende dekking. 2.4 zou ik volledig uitschakelen omdat hierdoor roaming minder goed werkt en de 2.4 zo vervuild is dat een fatsoenlijk verbinding er vaak niet is (bv door een babyfoon op dezelfde frequentie). Ik split meestal het SSID zodat je een apart 2.4ghz hebt voor legacy apparaten. (dus wifi2.4 en wifi 5). Dit is geloof ik niet mogelijk bij de Deco maar als je 5ghz goede dekking heeft zou je client zelf de juiste keuze voor 5ghz al moeten maken.

Qua snelheid moet je via 5ghz echt wel de volle 250mbit halen van je internet verbinding. 400mbit is prima mogelijk als de node bedraad verbonden is.

3 unify ac lite accesspoints van ubiquiti zijn 225 euro. 3 accesspoints in de Deco m4 kost bij Ziggo 100 euro.
Met een ubiquiti kun je veel meer instellen maar als je dat niet nodig hebt dan is een deco m4 voor 100 euro een prima set met goede prijs/kwaliteit.

Ja, advies is wel om wifi uit te zetten om de ziggo router. Je kunt de mesh set in AP mode of router modus zetten. Als je geen geavenceerde functies als parental control nodig hebt, zet hem dan in AP functie. Dan kun je gewoon gebruik blijven maken van de switch van het ziggo modem en blijf je 1 netwerk houden.

Kan zo'n Deco M4 ook op een switch achter de tv meubel of moet die rechtstreeks op de router?
Hij kan prima via een switch. In router mode moet die echter uitkomen op de lan poort van de main deco node. In ap mode maakt het niet uit en mag die bv uitkomen op het huidige ziggo modem.

Uitzetten, 3 punten is genoeg en een ziggo modem staat vaak in een meterkast wat een dramatische plek is voor wifi.

Ja.

Kan ik mijn huidige SSID en wachtwoord gebruiken, heb stuk of 10 wireless apparaten eraan hangen?
Meestal wel. Je moet wel opletten dat de gebruikte encryptie hetzelfde is anders pikken de apparaten het niet. Als je nu bv WPA/WPA2 hebt en je nieuwe setup wordt WPA2 only dan moet je het wifi toch opnieuw instellen ondanks het ssid/wachtwoord hetzelfde is.

Samengevat:
Ja, de Deco m4 is bekabeld een prima set om een goed dekkend wifi netwerk te krijgen voor een goede prijs. Mesh is hiervoor niet nodig, met losse accesspoints moet je hetzelfde kunnen bereiken. Echter ben je met een mesh/multi ap set goedkoper uit, voor 33 euro per accesspoint ga je geen betere accesspoints vinden.

Met de huidige apparatuur zou je het echter ook wel werkend moeten kunnen krijgen. Als je die TP-Link RE305 WiFi extender bedraad aansluit en juist instelt zou het ook 1 netwerk moeten worden.

Wil je geen gedoe> Zet de ziggo in router modus, verkoop je huidige tplink spullen en zet voor het geld 1 deco m4 setje terug.

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 26-08-2020 14:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:02
Je hebt meerdere accesspoints nodig die het liefst bekabeld verbonden zijn. Dat hoeft niet perse een mesh setje te zijn, dat kunnen ook losse accespoints zijn.
Het voordeel van een multi ap (vaak marketing mesh) set is dat ze ervoor zorgen dat instellingen goed staan zodat je geen gedoe hebt met roaming en dubbele dhcp servers.

Met 2 of 3 accesspoints (goed gepositioneerd) heb je in de meeste nieuwbouw rijtjeshuizen wel voldoende dekking. 2.4 zou ik volledig uitschakelen omdat hierdoor roaming minder goed werkt en de 2.4 zo vervuild is dat een fatsoenlijk verbinding er vaak niet is (bv door een babyfoon op dezelfde frequentie). Ik split meestal het SSID zodat je een apart 2.4ghz hebt voor legacy apparaten. (dus wifi2.4 en wifi 5). Dit is geloof ik niet mogelijk bij de Deco maar als je 5ghz goede dekking heeft zou je client zelf de juiste keuze voor 5ghz al moeten maken.

Qua snelheid moet je via 5ghz echt wel de volle 250mbit halen van je internet verbinding. 400mbit is prima mogelijk als de node bedraad verbonden is.

3 unify ac lite accesspoints van ubiquiti zijn 225 euro. 3 accesspoints in de Deco m4 kost bij Ziggo 100 euro.
Met een ubiquiti kun je veel meer instellen maar als je dat niet nodig hebt dan is een deco m4 voor 100 euro een prima set met goede prijs/kwaliteit.

Ja, advies is wel om wifi uit te zetten om de ziggo router. Je kunt de mesh set in AP mode of router modus zetten. Als je geen geavenceerde functies als parental control nodig hebt, zet hem dan in AP functie. Dan kun je gewoon gebruik blijven maken van de switch van het ziggo modem en blijf je 1 netwerk houden.

Hij kan prima via een switch. In router mode moet die echter uitkomen op de lan poort van de main deco node. In ap mode maakt het niet uit en mag die bv uitkomen op het huidige ziggo modem.

Uitzetten, 3 punten is genoeg en een ziggo modem staat vaak in een meterkast wat een dramatische plek is voor wifi.

Ja.

Meestal wel. Je moet wel opletten dat de gebruikte encryptie hetzelfde is anders pikken de apparaten het niet. Als je nu bv WPA/WPA2 hebt en je nieuwe setup wordt WPA2 only dan moet je het wifi toch opnieuw instellen ondanks het ssid/wachtwoord hetzelfde is.

Samengevat:
Ja, de Deco m4 is bekabeld een prima set om een goed dekkend wifi netwerk te krijgen voor een goede prijs. Mesh is hiervoor niet nodig, met losse accesspoints moet je hetzelfde kunnen bereiken. Echter ben je met een mesh/multi ap set goedkoper uit, voor 33 euro per accesspoint ga je geen betere accesspoints vinden.

Met de huidige apparatuur zou je het echter ook wel werkend moeten kunnen krijgen. Als je die TP-Link RE305 WiFi extender bedraad aansluit en juist instelt zou het ook 1 netwerk moeten worden.

Wil je geen gedoe> Zet de ziggo in router modus, verkoop je huidige tplink spullen en zet voor het geld 1 deco m4 setje terug.

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 26-08-2020 14:20 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fragbastard
Top reactie, bedankt voor de attentie bij de ziggo actie, die kende ik niet. Denk dat dit hem dan gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fragbastard
@laurens0619
Wat een prachtig systeem zeg, werkt super, had ik al veeeeel eerder moeten doen. Alleen op zolder deed hij even raar met configureren en verbinding maken, maar gelukkig nu alles prima.

Overal snel en goed bereik!

[ Voor 3% gewijzigd door fragbastard op 27-08-2020 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragbastard
Heb je een bericht gestuurd.