KNX - Beginnersvragen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qball666
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-01-2024
Goedemiddag allemaal,

Op een gegeven moment zou ik willen beginnen met KNX aan te leggen, maar het ontbreekt mij de nodige ervaring omtrent KNX.
Dit alles zou moeten plaatsvinden in een nieuw te bouwen vrijstaand huis 900m3

Ik heb hier al veel gelezen, maar wat mij nog niet duidelijk is, waar begin je mee?

Volgens mij is dat in kaart brengen van je wensen en of dat reeel is.
Wat ik wil is volgens mij vrij basic.
-Schakelen van verlichting. (led verlichting, met dimactoren of dali ? )
-Schakelen van jaloezie/shutters.
-Temperatuur regelen van de ruimtes.
-Aansturen van de warmtepomp, wtw e.d.
-Deurintercom met vingerafdruk. (overheaddeur van de garage)
-Rookmelders.
-Beregening.
-Energiemeting.

Wat zou nog meer relevant kunnen zijn voor een installatie, schakelen van wcd's heeft dat een meerwaarde en gebruiken jullie het ook?

Dit allemaal met een bedieningspaneel op de diversen verdieping, testsensoren bij ruimtes, eveneens bewegingsmelders, en dan ook natuurlijk met een tablet en telefoon.
Ik heb eraan zitten te denken om op de bovenverdieping alleen een paneel te maken en de rest old school maar ja dan is het dat net niet en zoveel extra kosten zal het denk niet.

Wat mij niet duidelijk is over de KNX installatie.

-Hou ik de knx schakelmodules in de meterkast en ga ik vanuit de meterkast naar de bedieningen met een KNX kabel in c-lus?, kortweg gezien hoe is de topologie/ kabeltrace van KNX in een woonhuis.

Hoe bouw je en KNX lus op, ik wil graag Hager componenten in de meterkast gebruiken en gira sensoren en zo.

usb lijnkoppelaar - voeding -lijnkoppelaar - voeding - actoren en sensoren ?

Dit zijn mijn beginnersvragen, ik zit er ook aan te denken om een 1 daagse cursus te volgen bij Hager.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippe4
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 02-06 12:16
beste
je kunt beter eens kijken naar SMI.
KNX is een verouderd systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:14
qball666 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:33:
Dit zijn mijn beginnersvragen, ik zit er ook aan te denken om een 1 daagse cursus te volgen bij Hager.
Voor als je deze nog niet had gevonden: [KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica
Staan ook verwijzingen naar bijvoorbeeld de gratis cursussen van de KNX organisatie zelf. Zie daarvoor o.a. de topicstart.
philippe4 schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:37:
je kunt beter eens kijken naar SMI.
SMI als motorinterface is heel iets anders dan KNX; of bedoel je iets anders?
KNX is niet 'nieuw', maar waarom je het verouderd noemt zie ik (en de gebouwautomatiseringswereld met mij denk ik) niet..

geeft geen inhoudelijke reacties meer