Ethernet op de camping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Skelter94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-09 08:44
Hoi allemaal

Sinds kort woon ik (voor een jaar) op een camping in een bungalow. Omdat ik voornamelijk thuis werk (voor de gemeente) is het belangrijk dat ik enigzinds stabiel en beveiligd internet heb. Ik heb even de eigenaar gesproken en hij benoemde dat er bij hem in het huis, zon 200m verderop een glasvezelaansluiting zit en dat er vanuit die aansluiting wifi over de camping wordt gezonden middels een router/modem. Nu heb ik opzich een redelijke verbinding, als ik dicht bij het raam zit dus ik had een wifi extender gekocht (pricewatch: TP-Link RE450) met het idee om het signaal te versterken en een ethernet kabel vanuit de extender naar mijn computer te trekken. Zo dacht ik dus stabiel internet voor in het huisje te kunnen krijgen en ook bedraad... Ik heb de extender aangesloten en alles lijkt in orde (volgens het boekje dan) maar toch heb ik geen internet. Wanneer ik mijn mobiel of pc probeer te connecten dan krijg ik maar geen ip adres toegewezen. Ik heb al meerdere resets gedaan maar het mocht niet baten. Waar moet ik het nu in gaan zoeken. Is het product kapot? Heb ik het verkeerde aangeschaft? Of ligt het aan de instellingen bij de eigenaar?

Ik hoor het graag!

Beste antwoord (via Skelter94 op 07-09-2020 16:32)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Skelter94 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:34:
[...]

Maar waarom zou een goede extender dan niet voldoende zijn? Als ik bij het raam zit krijg ik een matig tot sterk wifi signaal binnen. Het is nu wel rustig op de camping dus zal ook wel meespelen.
Dat laatste. Sterk signaal is handig, maar bij WiFi draait het bovenal om airtime: je deelt een medium (kanaal in de lucht), hoeveel procent van de tijd kun jij erbij? Als honderd apparaten tegelijk iets willen zenden of ontvangen mag je blij zijn met 1% van airtime. Dat levert lage throughput en hoge latency op, ongeacht hoe sterk je signaal is. Bovendien: hoe lang je de airtime nodig hebt hang af van hoe goed je signaal is. Dat geldt dus ook voor alle andere mensen op het netwerk. Degene met zwakste verbinding en slechtste antenne bepaalt dus voor een flink deel hoe goed of slecht de ervaring is. Als jij investeert in goed spul en er zit iemand met een oude brakke mobiel in een metalen caravan aan rand van dekking te prutsen ga je alsnog een slechte ervaring hebben :o

In de 5GHz is dit overigens doorgaans een stuk minder dramatisch (ook omdat dekking minder is, dus er meer mensen buiten de boot vallen),

Als je het per se via WiFi wilt doen zou ik het volgende aanraden:
1) een wireless bridge die verbinding maakt met campingWiFi in 5GHz en de verbinding omzet naar Ethernet. Dit kan op de meeste consumentenrouters als je geen dedicated bridge wilt kopen.
2) sluit op die Ethernetkabel een router aan die a) een VPN kan opzetten om alle verkeer te beveiligen en b) een eigen WiFi-netwerk heeft waar jij als enige op zit. Zorg dat het DFS ondersteunt om in weinig gebruikte hoge kanalen te kunnen werken - 40MHz kanaalbreedte en kanaal 136+140 zou doorgaans nagenoeg ongebruikt moeten zijn.

Mogelijk kun je dit met een of andere dualband-repeater doen, maar het lijkt me simpeler om het met twee apparaten te doen, vooral omdat je ze dan op verschillende plekken kunt plaatsen, 1 kan een outdoor AP/bridge zijn die buiten hangt met richtantenne richting receptie (of waar dan ook WiFi verspreid wordt), 2 kan bij jou binnen zitten met laag zendvermogen.
Ik speel voornamelijk dota dus hoef ook niet je van het te hebben qua internet. Gewoon stabiel en het liefst echt onbeperkt...
Zo 'gewoon' is dat niet met een gedeelde halfbakken campingverbinding van een bedrijf dat overduidelijk zelf ook nauwelijks ter zake deskundig is (want geen Radius etc).
Ik heb even de mobiele aanbieders bekeken maar geen van allen hebben 5g dekking op mijn postcode. Ik zit ook midden in het bos dus verwacht dat dat nog wel gaat duren.
5G is op dit moment meer marketingblaat dan iets anders, pas als de nieuwe banden over 2 jaar open gaan ga je echt verschil merken met 4G. Technisch is dit voor access verreweg beste optie. Kijk dan naar iets als de Huawei B525 als 4G router om te verbinden met netwerk van je provider en WiFi binnenhuis op te zetten. Je kunt met de B525 externe antennes gebruiken voor 4G, dus antennes buiten hangen en router binnen is prima mogelijk.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik mag aannemen dat een camping werkt met een captive portal en iets van gebruikersnamen en codes (al dan niet MAC filtering) alvorens je een WiFi signaal kan/mag gaan “heruitzenden” naar je UTP signaal ? Als je “extender” dit niet ondersteund, dan houd het daar al snel op...

Daarnaast “versterkt” een extender niet maar “verlengd” het signaal zoals de naam al een beetje verklapt (vaak is de bandbreedte zelfs een heel stuk minder hierdoor)

Voor de rest is het voor ons onmogelijk om iets nuttigs verder te zeggen zonder dat je eerst zelf wat extra informatie geeft over het gebruikte netwerk en instellingen.

Nu zeg je eigenlijk:”ik heb een auto geleend maar hij doet het niet, wat is het probleem ?”

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Skelter94
Breezers schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:43:
Ik mag aannemen dat een camping werkt met een captive portal en iets van gebruikersnamen en codes (al dan niet MAC filtering) alvorens je een WiFi signaal kan/mag gaan “heruitzenden” naar je UTP signaal ? Als je “extender” dit niet ondersteund, dan houd het daar al snel op...

Daarnaast “versterkt” een extender niet maar “verlengd” het signaal zoals de naam al een beetje verklapt (vaak is de bandbreedte zelfs een heel stuk minder hierdoor)

Voor de rest is het voor ons onmogelijk om iets nuttigs verder te zeggen zonder dat je eerst zelf wat extra informatie geeft over het gebruikte netwerk en instellingen.

Nu zeg je eigenlijk:”ik heb een auto geleend maar hij doet het niet, wat is het probleem ?”
Oke bedankt voor je reactie. Zover ik weet is het gewoon open wifi. Niet beveiligd of met gebruik van codes. Welke informatie geeft een beter beeld om een antwoord te kunnen geven? Probeer ik die zo goed mogelijk te verstrekken

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:24
Situatie uitleggen en als 't mag 200m goede netwerkkabel uitrollen?
Is nog een stuk veiliger dan open wifi gebruiken voor je werk (als ambtenaar) ook 👍

[ Voor 39% gewijzigd door caspervc op 27-08-2020 19:50 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Skelter94 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:48:
[...]

Oke bedankt voor je reactie. Zover ik weet is het gewoon open wifi. Niet beveiligd of met gebruik van codes. Welke informatie geeft een beter beeld om een antwoord te kunnen geven? Probeer ik die zo goed mogelijk te verstrekken
Open WiFi op een camping ? 8)7 (of is het een mini camping als kamperen bij de boer ?, al is dan 200 mb een dikke pijplijn)

Leuk als je buurman even de gehele verbinding dicht trekt met een ftp, torrent etc.dan ligt de hele camping plat >:)

Het lijkt mij heel sterk, maar goed. Pak een verlengsnoer van 20-30 meter, sluit die extender er op aan en breng deze eens een stuk dicht naar de bron en test dan nog eens.

Maar ik neem toch echt wel aan dat er op een camping met 200 meter afstand van een router er verschillende access points opgesteld zullen zijn met een gedegen infrastructuur en beveiliging om dit soort afstanden te overbruggen en oppervlaktes te dekken voor meerdere bezoekers ipv “open WiFi” ?

[ Voor 4% gewijzigd door Breezers op 27-08-2020 20:10 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06

CyBeRSPiN

sinds 2001

@caspervc Ethernet kan maximaal 100 meter, voor 200 meter moet er precies in het midden iets tussen als een hub, switch of repeater.

Je kunt ook een 4G/5G data only abonnement nemen met onbeperkt internet, moet voor rond de 40 euro/maand wel te regelen zijn denk ik. En dan zo’n kastje kopen die het omzet in een lokaal wifi AP in je bungalow.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:40
Log eens in op dat ding en kijk of die met wifi verbonden is. Zou je ook moeten zien aan de kleur van de ring, die moet blauw zijn

https://static.tp-link.co...450&RE550_UG_REV4.0.0.pdf

Je idee is prima, ik gebruikte daarvoor altijd een ubiquiti nanostation loco m2/m5. Die kan je namelijk mooi buiten op een paal hangen en voed je via de utp kabel (en is waterdicht). Krijg je vaak een vele betere verbinding mee dan achter glas (Nadeel is dat hij alleen geen 802.11ac kan). Een MikroTik wAP is hier ook prima voor maar wat lastiger in te stellen

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 27-08-2020 20:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Skelter94
Hij is wel gewoon goed verbonden. Lampje is constant blauw en de wifi netwerken die hij versterkt zijn gewoon zichtbaar, maar zodra ik wil verbinden dan lukt dat niet. De apparaten krijgen geen ip adres toegewezen

• laurens0619
Skelter94 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:27:
Hij is wel gewoon goed verbonden. Lampje is constant blauw en de wifi netwerken die hij versterkt zijn gewoon zichtbaar, maar zodra ik wil verbinden dan lukt dat niet. De apparaten krijgen geen ip adres toegewezen
Ook niet via de ethernet poort?
Veel campings hebben hier detectie/blokkade voor maar bij gratis wifi verwacht je dat niet

• Skelter94
Ook via ethernet geen succes nee

• laurens0619
Wat je kunt proberen is een hotspot aan te maken op je tel en die proberen te extenden. Als dat ook niet werkt is je extender denk ik stuk

Edit:
Nja stuk. Een extender draait meestal als bridge maar soms is het handiger om hem als router te draaien. Dan krijgt je extender een ip van de router en deelt de extender zijn eigen adressen weer uit. Heb je wel nat over nat maar wel wat minder foutgevoelig plus je apparaten zitten afgescheiden. Ik heb de handleiding gelezen en helaas kan de r450 alleen als bridge functioneren

Als je het geld ervoor over hebt, een ezwifi hiervoor ontworpen, antenne kun je ook mooi buitenhangen

https://www.bol.com/nl/p/...cDsu-klPq2xYaAm0gEALw_wcB

[ Voor 59% gewijzigd door laurens0619 op 27-08-2020 20:46 ]

• Skelter94
Oke bedankt! Zal eens met m'n werk overleggen of ze misschien in de kosten tegemoet willen komen. Heb nu internet via tethering op m'n mobiel en dat werkt wel prima. Heb alleen niet onbeperkt internet. Anders een 4g router proberen

Verwijderd

Skelter94 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:25:
.... ik enigzinds stabiel en beveiligd internet heb. ...

... Oke bedankt voor je reactie. Zover ik weet is het gewoon open wifi. Niet beveiligd of met gebruik van codes.....
Ik hoop dat je begrijpt dat je zo nooit fatsoenlijk beveiligd internet gaat krijgen he? Als je extender/accespoint vrolijk alles onversleuteld (oke, met uitzondering van zaken die je pc expliciet versleuteld) naar de camping-router door de lucht stuurt, hoe denk je dat je dan beveiligd bent? Je bent dan , ookal bezoek je HTTS sites o.a. nog erg kwetsbaar voor MitM en diverse spoofings.

Je stelt zelf dat, omdat je bij de gemeente werkt, het veilig en stabiel moet zijn. Dan ga ik even aan verwachtingsmanagement doen: veilig en stabiel internet krijg je zonder professionele opzet (en dan bedoel ik mn aan de kant van de camping) in deze situatie niet. }:O

Excuus, maar van dit soort verhalen val ik altijd een beetje van mijn stoel. :'(
Daar kan jij niks aan doen TS (dat is onwetendheid), maar als twintiger ga ik dan wel weer pleiten voor een verplicht digitaal rijbewijs oid in deze wereld waar we er zo afhankelijk van zijn.

Wil je makkelijk en veilig klaar zijn? Neem een 4G-dongel en een tether abbo van je favoriete mobiele provider en vraag aan je werkgever dat ze daar aan mee moeten betalen, want dat is ook in hun belang (ik zie anders de datalekken al aankomen :F )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2020 22:16 ]

• Skelter94
Ben zelf ook nog een twintiger, maar op dit gebied toch nog een leek :) Dus als ik het goed begrijp uit alle berichten kan ik dan toch beter kiezen voor een 4g dongle met een onbeperkt abbonementje. Nou hopen dat m'n werkgever welwillend is (werk voor een detacheringsbureau). Bedankt voor de reacties en tips!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Skelter94 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:07:
Oke bedankt! Zal eens met m'n werk overleggen of ze misschien in de kosten tegemoet willen komen. Heb nu internet via tethering op m'n mobiel en dat werkt wel prima. Heb alleen niet onbeperkt internet. Anders een 4g router proberen
Als je nu bij vodafone kijkt is red unlimited 25 of 30 euro per maand. Mag je in principe 5 GB per dag verstoken, dan moet je met thuiswerken al aardig gek doen.
Is stuk goedkoper ook dan een kabelaansluiting of whatever.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Verwijderd onversleuteld of een wpa2 secured network gaat weinig verschil maken. Een shared medium kent risicos

Als je niet op ssl only verbindingen kunt vertrouwen dan heb je altijd nog een vpn verbinding. Maar laten we het wel realistisch benaderen, de kans dat een medewerker in een phishing mail trapt dat leidt tot datalek is vele malen groter dan dat iemand op dezelfde camping een mitm doet...

Neemt niet weg dat je je maatregelen moet nemen en je ssl only/vpn moet gebruiken, daar heb je helemaal gelijk in.

@Skelter94 de 4g verbindingen van tegenwoordig zijn zo goed dat het een serieuze optie is. Vaak hebben bedrijven hele grote bundels dus ik zou daar idd naar informeren.
Ik had in mijn vorige laptop een 4g modem ingebouwd, ideaal! Als die geen wifi had ging de 4g automatisch aan. Die snelheid was super, veel beter dan tethering via mn iphone :)

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 27-08-2020 22:30 ]

Verwijderd

laurens0619 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:25:
@Verwijderd onversleuteld of een wpa2 secured network gaat weinig verschil maken. Een shared medium kent risicos
Ben ik niet helemaal met je eens, een goede WPA2 passphrase en uptodate accespoints maakt het risico dat er onbevoegden op je medium zitten die rotzooi gaan schoppen een stuk kleiner. Echter zou je voor dit soort oplossingen een radius-achtig systeem moeten gebruiken wil je het echt veilig maken. (maarja, 't blijft een camping he...).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2020 22:34 ]

• laurens0619
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:34:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens, een goede WPA2 passphrase en uptodate accespoints maakt het risico dat er onbevoegden op je medium zitten die rotzooi gaan schoppen een stuk kleiner. Echter zou je voor dit soort oplossingen een radius-achtig systeem moeten gebruiken wil je het echt veilig maken. (maarja, 't blijft een camping he...).
Ow zeker maar op een camping wifi wordt die wpa2 key makkelijk gedeeld. Dus ja.. je sluit de hacker op een afstand uit maar wat let hem om bij de receptie de wpa2 key te halen?

Als de sleutel eenvoudig gedeeld wordt is het voor mij niet veel veiliger dan een open wifi :)

• Skelter94
Ik wil hier toch nog even iets checken. Ik kom er net achter dat ik wel gewoon een coax aansluiting heb. Dat moet toch ook een optie zijn? Internet via een coax aansluiting?

En https://www.kabelshop.nl/...020693-i15822-t24998.html zou dat kunnen werken?

[ Voor 28% gewijzigd door Skelter94 op 03-09-2020 22:31 ]

• laurens0619
Alleen als de campingbeheerder aan de andere kant van de coax er internet signaal op zet en er geen filters tussen zitten die djt blokkeren... lijkt mij niet aannemelijk

• Skelter94
laurens0619 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:48:
Alleen als de campingbeheerder aan de andere kant van de coax er internet signaal op zet en er geen filters tussen zitten die djt blokkeren... lijkt mij niet aannemelijk
Ik heb wel prima contact met hem dus kan het wel zo vragen. Maar is dat vanaf zijn kant veel moeite? Ik weet dat hij een glasvezelaansluiting heeft van KPN en vanuit daar wifi over de camping stuurt en tv zal dan ook via kpn komen denk ik. Maar hoe kan hij de coax ''open'' zetten voor het ontvangen van internet?

• laurens0619
Skelter94 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:52:
[...]

Ik heb wel prima contact met hem dus kan het wel zo vragen. Maar is dat vanaf zijn kant veel moeite? Ik weet dat hij een glasvezelaansluiting heeft van KPN en vanuit daar wifi over de camping stuurt en tv zal dan ook via kpn komen denk ik. Maar hoe kan hij de coax ''open'' zetten voor het ontvangen van internet?
Lees dit topic maar eens door, daar zit iemand op de camping Die via de coax internet krijgt ;)

Zeer trage wifi terwijl verbinding snel genoeg is

De apparatuur die ze daar gebruiken (en schijnbaar ook bij meerdere campings) begint rond de 500 euro. En dan is het nog de vraag of de coax bij het glasvezelpunt uitkomt bij de beheerder. Misschien werkt dat consumentensetje wat je stuurde wel maar ik betwijfel het, hangt ook van dr afstanden en versterkers af.
Dus.. Ik zou wifi niet opgeven, had je een paar troubeshooting tips gegeven. Gaat goedkoper en realistischer worden dan moca

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 03-09-2020 22:59 ]

• Skelter94
laurens0619 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:56:
[...]

Lees dit topic maar eens door, daar zit iemand op de camping Die via de coax internet krijgt ;)

Zeer trage wifi terwijl verbinding snel genoeg is

De apparatuur die ze daar gebruiken (en schijnbaar ook bij meerdere campings) begint rond de 500 euro. En dan is het nog de vraag of de coax bij het glasvezelpunt uitkomt bij de beheerder
Dus.. Ik zou wifi niet opgeven, had je een paar troubeshooting tips gegeven. Gaat goedkoper en realistischer worden dan moca
Bedankt voor je hulp. Mijn werkgever lijkt helaas onwelwillend dus de kosten zullen voor mij zijn ben ik bang. Waar ik alleen bang voor ben in dus de veiligheid en stabiliteit van het netwerk als ik toch via zo'n dure wifi versterker probeer. Denk je dat dat een betere optie is dan een 4g abbonementje? Ik moet zeggen dat niet ik erg enthousiast wordt van die optie door de 5gb per dag restrictie...

• laurens0619
Een 4g is veiliger maar als je een betrouwbare vpn opzet over de wifi is dat ook afdoende.
Je Hoeft echt niet perse die dure oplossing te kopen, zijn genoeg goedkopere oplossingen. De dure oplossing is alleen plug en play en de rest wat meer gedoe

Heb je je huidige extender al getest met hotspot wat ik adviseerde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skelter94
laurens0619 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:29:
Een 4g is veiliger maar als je een betrouwbare vpn opzet over de wifi is dat ook afdoende.
Je Hoeft echt niet perse die dure oplossing te kopen, zijn genoeg goedkopere oplossingen. De dure oplossing is alleen plug en play en de rest wat meer gedoe

Heb je je huidige extender al getest met hotspot wat ik adviseerde?
Die had ik terug gestuurd. Heb hem wel op meerdere apparaten geprobeerd maar dat werkte niet. En wat zijn belangrijke dingen om op te letten mocht ik zon goede extender kopen? Ik zou graag meerdere apparaten willen aansluiten op het netwerk

Edit:
Ik heb nog wel een oude extender van lancom l54 dual liggen. Misschien dat ik daar wat mee kan testen? Het is wel echt een oud ding. Heb hem al via configuratie ingesteld maar hij doet het niet. Zodra die is ingesteld kan mijn pc hem niet meer vinden en heb ik geen internet. Wel kan ik dan een wifi netwerk ervan vinden maar die is dan beveiligd met een wachtwoord die ik niet weet of heb ingesteld. Ik zou kunnen proberen handmatig een ip en dhcp in the stellen maar geen idee hoe ik hierachter kom (zonder laptop)

[ Voor 27% gewijzigd door Skelter94 op 04-09-2020 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je zelf DHCP gaat doen weet je zeker dat je geen verbinding krijgt.

Als je voor een statisch IP gaat, zal je moeten achterhalen welke IP range wordt uitgedeeld op het netwerk. Je hebt dan de subnetmask, gateway en DNS nodig en je zal een IP adres moeten kiezen die niet in gebruik is. Dat kan je met bijv. Advanced IP scanner achterhalen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Skelter94 wat voor signaalnontvang je? 2.4 of 5ghz? 80211b n ac?
Tik ff netsh wlan show all als je pc verbonden is

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 04-09-2020 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skelter94
laurens0619 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:36:
@Skelter94 wat voor signaalnontvang je? 2.4 of 5ghz? 80211b n ac?
Tik ff netsh wlan show all als je pc verbonden is
Dat werkt dus niet, krijg deze melding:
The Wireless AutoConfig Service (wlansvc) is not running.

Als ik op mijn mobiel kijk kan ik ook niet zien wat voor n type wlan het is

edit:
Oke ik heb een oude laptop gevonden, daar werkt het wel op. het wifi netwerk is 802.11n en ik zag dat mijn telefoon er soms mee connect als 2.4ghz of 5ghz

[ Voor 16% gewijzigd door Skelter94 op 04-09-2020 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Skelter94 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:35:
[...]

Dat werkt dus niet, krijg deze melding:
The Wireless AutoConfig Service (wlansvc) is not running.

Als ik op mijn mobiel kijk kan ik ook niet zien wat voor n type wlan het is

edit:
Oke ik heb een oude laptop gevonden, daar werkt het wel op. het wifi netwerk is 802.11n en ik zag dat mijn telefoon er soms mee connect als 2.4ghz of 5ghz
Beeeetje meer eigen initiatief mag wel he ;)
Google is your friend! Als je android hebt gewoon appje installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skelter94
laurens0619 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:54:
[...]

Beeeetje meer eigen initiatief mag wel he ;)
Google is your friend! Als je android hebt gewoon appje installeren
Je hebt gelijk, maar ben nogal een leek op dit gebied... Maargoed ik heb een oude laptop gevonden, daar werkt het wel op. het wifi netwerk van de camping is 802.11n en die van lancom is 802.11g en ik zag dat mijn telefoon soms met het wifi van de camping connect als 2.4ghz of 5ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Beveiligen van het netwerk kan ook gewoon met een VPN, toch?

Je kan ook zo’n wifi schotel gebruiken; daarmee hebben wij meer dan een kilometer WIFI verzonden naar een kantoor omdat we de Zakelijke internet verbinding te duur vonden en consumenten internet was niet beschikbaar (maar wel ietsje verderop, bij een kennis in een ander kantoor).

Voor paar 100 euro heb je 2 schotels. Kan je zo een paar kilometer probleemloos mee afleggen.

[ Voor 30% gewijzigd door Gamebuster op 04-09-2020 12:18 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit scenario is toch al vele keren aan bod geweest? Ik raad een router aan die op Gargoyle draait, of een kant-en-klaar reisroutertje van GL-iNet (makkelijk te krijgen op Amazon). Beide producten doen het voor mij al jaren meer dan OK.

Uiteraard wel met een versleutelde verbinding aanloggen op het netwerk van je werkgever, maar ik neem aan dat de desbetreffende gemeente daar zelf in voorziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skelter94
Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:57:
Dit scenario is toch al vele keren aan bod geweest? Ik raad een router aan die op Gargoyle draait, of een kant-en-klaar reisroutertje van GL-iNet (makkelijk te krijgen op Amazon). Beide producten doen het voor mij al jaren meer dan OK.

Uiteraard wel met een versleutelde verbinding aanloggen op het netwerk van je werkgever, maar ik neem aan dat de desbetreffende gemeente daar zelf in voorziet.
Ja klopt, dat hebben ze zelf. Is deze dan bijvoorbeeld oke? Of zou je wat anders aanraden. Heb het liefste gewoon plug en play.. https://www.amazon.nl/GL-...net&qid=1599218141&sr=8-5

Ik heb bovengenoemde besteld. Komt morgen binnen, dus ben benieuwd!

[ Voor 8% gewijzigd door Skelter94 op 04-09-2020 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Skelter94 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:18:
Of zou je wat anders aanraden.
[...]
Tja, een model zonder 5GHz dat al 5+ jaar op de markt is?

Sorry als ik het mis heb, maar als je je überhaupt niet wilt verdiepen in de materie, kun je beter het duurste kopen dan het goedkoopste.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skelter94
Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:52:
[...]

Tja, een model zonder 5GHz dat al 5+ jaar op de markt is?

Sorry als ik het mis heb, maar als je je überhaupt niet wilt verdiepen in de materie, kun je beter het duurste kopen dan het goedkoopste.
Ik zou toch zweren dat ik 5ghz ondersteuning had gezien. Ik heb hem nog kunnen annuleren gelukkig...
Edit: Ik heb echt niet goed gekeken nee, dacht dat hij 5ghz ondersteuning had. Dan is dit degene die ik moet hebben denk ik?
https://www.amazon.nl/GL-...fRID=PCNCDDFEYSY978MDXGES

[ Voor 36% gewijzigd door Skelter94 op 04-09-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-10 23:16
Afhankelijk van hoe lang de daar blijft zitten is het al dan niet verstandig om te investeren in routers, antennes en bekabeling. Ik zag ook al het advies voorbij komen om mobiel te gaan via 4G / 5G. Daar sluit ik mij graag bij aan.

Zet op je telefoon de mobile hotspot aan en ga opzoek naar een plaats en positie waar je het beste signaal hebt. Op mijn laptop open ik dan een ping en ik ga net zolang zoeken tot ik een stabiele en lage ping zie. De telefoon een kwart slag draaien helpt soms om een betere verbinding te krijgen.

Zelf sluit ik de telefoon aan op een powerbank die vervolgens weer verbonden is met een USB oplader. Dit heeft als voordeel dat je een twee keer zo lange voedingskabel hebt en een extra backup voeding. Indien nodig kun je de combinatie telefoon en powerbank ergens in een raam leggen waar verder geen stroom aanwezig is. Vervolgens laad je 's nachts de powerbank weer op voor gebruik de volgende dag.

Deze combinatie heb ik veel toegepast in Africa en Azië. Geen gedoe met instabiele WiFi van het guesthouse. Gewoon lekker doorwerken op een eigen databundel. In de praktijk red ik het met minder dan 1 GB data per dag. Bijkomend voordeel is extra veiligheid omdat je niet op hetzelfde netwerk zit als alle andere mensen om je heen waarvan je niet precies weet hoe schoon hun systemen zijn. Is wel zo fijn.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankHe op 04-09-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skelter94
FrankHe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 16:39:
Afhankelijk van hoe lang de daar blijft zitten is het al dan niet verstandig om te investeren in routers, antennes en bekabeling. Ik zag ook al het advies voorbij komen om mobiel te gaan via 4G / 5G. Daar sluit ik mij graag bij aan.

Zet op je telefoon de mobile hotspot aan en ga opzoek naar een plaats en positie waar je het beste signaal hebt. Op mijn laptop open ik dan een ping en ik ga net zolang zoeken tot ik een stabiele en lage ping zie. De telefoon een kwart slag draaien helpt soms om een betere verbinding te krijgen.

Zelf sluit ik de telefoon aan op een powerbank die vervolgens weer verbonden is met een USB oplader. Dit heeft als voordeel dat je een twee keer zo lange voedingskabel hebt en een extra backup voeding. Indien nodig kun je de combinatie telefoon en powerbank ergens in een raam leggen waar verder geen stroom aanwezig is. Vervolgens laad je 's nachts de powerbank weer op voor gebruik de volgende dag.

Deze combinatie heb ik veel toegepast in Africa en Azië. Geen gedoe met instabiele WiFi van het guesthouse. Gewoon lekker doorwerken op een eigen databundel. In de praktijk red ik het met minder dan 1 GB data per dag. Bijkomend voordeel is extra veiligheid omdat je niet op hetzelfde netwerk zit als alle andere mensen om je heen waarvan je niet precies weet hoe schoon hun systemen zijn. Is wel zo fijn.
Tjah ik begin toch te twijfelen nu. Ik wil het liefst naast thuiswerken ook gewoon kunnen gamen in de avond en af en toe een stream kijken. Daarom weerhoudt zo'n 4g bundel me een beetje, gezien je met de fair use policy zit (5gb per dag). Als ik dan een keer iets wil downloaden ben ik 60 smsjes verder voordat ik genoeg data heb. Ik zit een dikke jaar op deze camping dus als ik een router van 100 euro koop en dat voldoende blijkt te zijn, dan heb ik dat natuurlijk veel liever dan een abbonement die ook nog eens minimaal 26 euro (tele2) per maand kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dan heeft 5G mobiel wellicht de oplossing. Dikke databundel, lage latency, mits je daar voldoende dekking hebt natuurlijk.

Als dat geen optie is en gaming je echt lief is dan zou ik toch voor ethernet gaan. Het liefst met glasvezel. In de kast bij de campingboer, daar waar de verbinding binnenkomt een formatconverter neerzetten. Van ethernet-koperdaad naar glasvezel. Lange kabel naar jouw hut en daar vervolgens weer een formatconverter die de boel terug omzet van glas naar koperdraad. WiFi accesspoint er naast en je gamingmachine direct met kabel aansluiten. Lage latency en gegarandeerd altijd verbinding. Tenzij iemand de kabel molt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skelter94
FrankHe schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:27:
Dan heeft 5G mobiel wellicht de oplossing. Dikke databundel, lage latency, mits je daar voldoende dekking hebt natuurlijk.

Als dat geen optie is en gaming je echt lief is dan zou ik toch voor ethernet gaan. Het liefst met glasvezel. In de kast bij de campingboer, daar waar de verbinding binnenkomt een formatconverter neerzetten. Van ethernet-koperdaad naar glasvezel. Lange kabel naar jouw hut en daar vervolgens weer een formatconverter die de boel terug omzet van glas naar koperdraad. WiFi accesspoint er naast en je gamingmachine direct met kabel aansluiten. Lage latency en gegarandeerd altijd verbinding. Tenzij iemand de kabel molt natuurlijk.
Maar waarom zou een goede extender dan niet voldoende zijn? Als ik bij het raam zit krijg ik een matig tot sterk wifi signaal binnen. Het is nu wel rustig op de camping dus zal ook wel meespelen. Ik speel voornamelijk dota dus hoef ook niet je van het te hebben qua internet. Gewoon stabiel en het liefst echt onbeperkt...

Ik heb even de mobiele aanbieders bekeken maar geen van allen hebben 5g dekking op mijn postcode. Ik zit ook midden in het bos dus verwacht dat dat nog wel gaat duren.

[ Voor 7% gewijzigd door Skelter94 op 04-09-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Als stabiliteit, gaming en lage latency echt belangrijk zijn dan zou ik bedraad gaan.

In de Pricewatch vind je heel veel media converters. Een willekeurige apparaat:
pricewatch: TP-Link Fast Ethernet Media Converter MC100CM
Daar heb je er dus twee van nodig.

Een multimode kabel diameter 50/125 lengte 50 meter.
pricewatch: ACT OM4, SC-SC, 50/125, 50m Blauw
Knoop vier van die kabels aan elkaar met koppelstukjes. Houdt een vijfde kabel en een extra koppelstuk als reserve achter de hand voor het geval er iets vervangen moet worden.

Wat mij betreft is dit de goedkoopste en meest stabiele oplossing.

Je kunt ook kijken naar een single mode glasvezelkabel diameter 9/125 en media converters die single mode praten. Zorg wat de kabel en converters hetzelfde zijn. Of single mode of multi mode.

[ Voor 11% gewijzigd door FrankHe op 04-09-2020 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
WiFi over een lange afstand is leuk maar gegarandeerd niet stabiel genoeg voor wat je ermee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 16:46
Of het veel moeite is hangt ervanaf of de kabel en de glasvezel bij elkaar in de buurt zitten.

Bij de meeste campings komen de coax kabels van de huisjes op een centrale plek binnen en worden daar eventueel via een versterker gepatcht vanaf de hoofd aansluiting. Als die naast de glasvezel zit is het niet zoveel moeite om daar een ethernet over coax converter tussen te hangen. Deze gaat potentieel tot 3 km.

pricewatch: Planet VC-202A 1 poort Ethernet over Coax media Converter Profile...

Je hebt alleen een stopcontact nodig en een vrije poort op de switch of het internet ’modem’ (Experiabox of wat er dan ook hangt).

Ik zou zeggen vraag eens of je mag kijken en post in geval van twijfel een foto.

Zoiets lijkt mij de beste en potentieel meest stabiele oplossing. Bedraad is altijd beter :) (tenzij de kabel rot is..)

Let wel op dat je TWEE kastjes nodig hebt (1 aan elke kant) :)
Skelter94 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:52:
[...]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Skelter94 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 17:34:
[...]

Maar waarom zou een goede extender dan niet voldoende zijn? Als ik bij het raam zit krijg ik een matig tot sterk wifi signaal binnen. Het is nu wel rustig op de camping dus zal ook wel meespelen.
Dat laatste. Sterk signaal is handig, maar bij WiFi draait het bovenal om airtime: je deelt een medium (kanaal in de lucht), hoeveel procent van de tijd kun jij erbij? Als honderd apparaten tegelijk iets willen zenden of ontvangen mag je blij zijn met 1% van airtime. Dat levert lage throughput en hoge latency op, ongeacht hoe sterk je signaal is. Bovendien: hoe lang je de airtime nodig hebt hang af van hoe goed je signaal is. Dat geldt dus ook voor alle andere mensen op het netwerk. Degene met zwakste verbinding en slechtste antenne bepaalt dus voor een flink deel hoe goed of slecht de ervaring is. Als jij investeert in goed spul en er zit iemand met een oude brakke mobiel in een metalen caravan aan rand van dekking te prutsen ga je alsnog een slechte ervaring hebben :o

In de 5GHz is dit overigens doorgaans een stuk minder dramatisch (ook omdat dekking minder is, dus er meer mensen buiten de boot vallen),

1) een wireless bridge die verbinding maakt met campingWiFi in 5GHz en de verbinding omzet naar Ethernet. Dit kan op de meeste consumentenrouters als je geen dedicated bridge wilt kopen.
2) sluit op die Ethernetkabel een router aan die a) een VPN kan opzetten om alle verkeer te beveiligen en b) een eigen WiFi-netwerk heeft waar jij als enige op zit. Zorg dat het DFS ondersteunt om in weinig gebruikte hoge kanalen te kunnen werken - 40MHz kanaalbreedte en kanaal 136+140 zou doorgaans nagenoeg ongebruikt moeten zijn.

Mogelijk kun je dit met een of andere dualband-repeater doen, maar het lijkt me simpeler om het met twee apparaten te doen, vooral omdat je ze dan op verschillende plekken kunt plaatsen, 1 kan een outdoor AP/bridge zijn die buiten hangt met richtantenne richting receptie (of waar dan ook WiFi verspreid wordt), 2 kan bij jou binnen zitten met laag zendvermogen.
Ik speel voornamelijk dota dus hoef ook niet je van het te hebben qua internet. Gewoon stabiel en het liefst echt onbeperkt...
Zo 'gewoon' is dat niet met een gedeelde halfbakken campingverbinding van een bedrijf dat overduidelijk zelf ook nauwelijks ter zake deskundig is (want geen Radius etc).
5G is op dit moment meer marketingblaat dan iets anders, pas als de nieuwe banden over 2 jaar open gaan ga je echt verschil merken met 4G. Technisch is dit voor access verreweg beste optie. Kijk dan naar iets als de Huawei B525 als 4G router om te verbinden met netwerk van je provider en WiFi binnenhuis op te zetten. Je kunt met de B525 externe antennes gebruiken voor 4G, dus antennes buiten hangen en router binnen is prima mogelijk.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skelter94
dion_b schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:17:
[...]

[...]

[...]

Hmm. Als ik nou echt zo handig was zelf dan had ik het overwogen om zelf een kabel te gaan trekken etc maar ik heb er gewoon te weinig verstand van. Ik denk dat ik dan toch maar voor een unlimited 4g abbonementje ga en dan een 4g router aanschaffen. Bedankt voor de aanrader van een router. Ik vraag me wel af of het echt veel uitmaakt welke router ik neem? Want met het netwerk van KPN en Tmobile kom ik maximaal op 30mpbs uit. Is het bij iedere provider gecapped? Anders kan ik denk ik net zo goed bij TELE2 een abbonementje nemen, want die is veruit het goedkoopst. En dan maar wat minder streamen, dan moet ik met 5gb per dag wel rondkomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Om je voor vermijdbare kosten te behoeden: je mag een consumentenabonnement voor een telefoon niet gebruiken in een router.

Ondanks alle verhalen hier gebruik ik soms complete weken achter elkaar mijn GL-iNet routertje WiFi/WiFi (er zijn nog maar weinig hotels met ingepatchte LAN-aansluitingen) en zit ik dan soms hele avonden te streamen. Uiteraard YMMV, maar ik vind het een robuuste oplossing, veel makkelijker dan op vijf devices bij hotel inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skelter94
Verwijderd schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:04:
Om je voor vermijdbare kosten te behoeden: je mag een consumentenabonnement voor een telefoon niet gebruiken in een router.

Ondanks alle verhalen hier gebruik ik soms complete weken achter elkaar mijn GL-iNet routertje WiFi/WiFi (er zijn nog maar weinig hotels met ingepatchte LAN-aansluitingen) en zit ik dan soms hele avonden te streamen. Uiteraard YMMV, maar ik vind het een robuuste oplossing, veel makkelijker dan op vijf devices bij hotel inloggen.
Hahaha ja nu ga ik weer twijfelen :) maar tele2 bied toch gewoon unlimited 4g aan voor thuis? Dan krijg je een 097 nummer en die is daarvoor wel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Laatst online: 21:31
Is er vrije zicht naar de plek waar het internet binnen komt?
Zoja, waarom geen straalverbinding? Ze hoeven niet duur te zijn, een 2de hands Nanostation Loco M2 heb je tegenwoordig voor 30 euro.
Dat is wel 2.4 GHz, een M5 (5 GHz) zou iets duurder zijn.

Ik weet niet als het mag, maar ik heb een PowerBeam set te koop: V&A aangeboden: 2x Ubiquiti PowerBeam ac Gen2 (420mm, 25dBi)
Misschien een beetje overkill voor 200 meter, maar zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Skelter94 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:18:
[...]

Ja klopt, dat hebben ze zelf. Is deze dan bijvoorbeeld oke? Of zou je wat anders aanraden. Heb het liefste gewoon plug en play.. https://www.amazon.nl/GL-...net&qid=1599218141&sr=8-5

Geen idee hoe de mogelijkheden daarvan zijn, maar zoiets ondersteund ook 3G / 4G en is gericht op Small Business: pricewatch: Cisco RV340W
Info

[ Voor 6% gewijzigd door Luxicon op 05-09-2020 10:27 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skelter94
Heb besloten om toch maar voor de 4g optie te gaan. Een huawei b525 router besteld en dan of t-mobile of tele2 abbonementje. Bedankt allemaal voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Top! Succes met de installatie en het gebruik. Hopelijk storingsvrij en in ieder geval geen gedoe met gedeelde bandbreedte op de WiFi van de camping.
Pagina: 1