Zeer trage wifi terwijl verbinding snel genoeg is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-10 21:41
Goedemiddag medetweakers,

Ik ben al geruime tijd lid van het forum en ben op verschillende andere delen van het forum actief, echter zit ik nu met een vraagstuk waar ik eigenlijk niet helemaal uitkom.

Ik woon sinds kort even tijdelijk op een vakantiepark, tot onze nieuwbouwwoning opgeleverd gaat worden.
Nu is het hele internet hier een beetje vaag geregeld, althans voor zover mijn kennis reikt..

In de meterkast komt een groene coaxkabel binnen (heb al gecontroleerd, dit schijnt geen ziggo kabel te zijn).
Deze zit vervolgens aangesloten op een Televe 200mbps (coaxmodem?) die vervolgens weer een utp kabel heeft naar een routik routerboard voor de wifi. Bij het vakantiehuis hoort een gebruikersnaam en wachtwoord voor de wifi. Ik ben er inmiddels ook achter dat dit een hotspot achtig iets is.

Nu is de situatie als volgt, mijn vriendin en ik moeten beide geregeld thuiswerken nu door de corona tijd. Zij haalt echter een keurige 40 mbs, terwijl ik met mijn laptop krap aan de 4 mbs kom. Als ik geluk heb, vaak nog lager dan 3 zelfs.
De afstand tot de modem/wifi is letterlijk gelijk aangezien we aan dezelfde tafel zitten te werken, en normaliter zou mijn wifichip in de laptop dit ook makkelijk aan moeten kunnen, want thuis heb ik ook nooit problemen gehad met de snelheden hiervan.
De wifi chip in mijn laptop (lenovo thinkpad e540) is een Intel Dual Band wireless ac7260. Hiervan heb ik de laatste drivers al gedownload en geinstalleerd, en dit heeft geen verbetering tot gevolg gehad.

De snelheden op onze telefoons zijn ook maar maximaal 4mbs, echter haalt zij op haar laptop toch echt ruim 40 mbs. Dus wat zou ik hier nog aan kunnen veranderen? Heeft iemand tips?

Ik heb al ingelogd in de routik routerboard via winbox, en ook hier zie ik niet echt iets afwijkens.
De instellingen van zowel het wifi gedeelte en de wifichip in mijn laptop heb ik al gezet naar N only. En ook dit heeft geen enkel effect gehad op de snelheid.

Voor mij is deze situatie onbekend terrein, want van die televe coaxmodem achtig iets had ik ook nog nooit gehoord, maar google heeft mij wat wijzer gemaakt haha.
Klein detail is ook nog, daar zit een vrije utp poort op 10/100 mbs. En als ik hier een kabel inplug en aansluit op mijn laptop heb ik wederom maar een max van 4 mbs. Hoe kan dit? Heeft iemand voor mij de gouden tip?

Ik heb al overwogen om een 4g Mifi achtig iets op te gaan zetten, echter is het zonde omdat ik voor deze verbinding in principe gewoon al betaal. Het lijkt erop dat de snelheid voldoende zou moeten/kunnen zijn, Echter om de een of andere reden haalt mijn laptop het niet, en die van haar wel. Is dit wellicht een probleem tussen mijn chip en de routik?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd, ik ben geen complete noob, maar een expert ben ik (nog) niet. Echter leer ik graag. Volgens mij moet dit beter kunnen..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En als ik hier een kabel inplug en aansluit op mijn laptop heb ik wederom maar een max van 4 mbs.
Als je "4Mbps" bedoelt is hiermee een ding duidelijk: het ligt niet aan de WiFi, of beter gezegd, het zou bijzonder toevallig zijn als je twee verschillende problemen had met WiFi en Ethernet die beide exact zelfde resultaat geven, terwijl je vriendin nergens last van heeft.

Het probleem zit dus in je laptop. Andere hardware buiten de laptop kopen heeft geen zin, en kans dat het probleem met jouw laptop hardwarematig is, is ook zeer klein, want wederom, twee verschillende netwerkapparaten geven zelfde verschijnselen.

Draai je Windows op je laptop? Start dan eens op in Safe Mode with Networking en kijk welke snelheid je dan haalt. Draai je iets anders dan Windows? Geef dan aan exact wat...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ik draai Windows 10, en je hebt gelijk. Ik had dat vermoeden in principe ook.
Maar dat zou niet verklaren waarom de telefoons ook cappen op 4 mbps, terwijl dit normaliter ook niet het geval is.
Bedraad op mijn vorige router/modem haal ik gewoon de volledige max. En op een ander Wi-Fi netwerk haal ik ook de max van de verbindingssnelheid.

Het lijkt mij dan in de routik te zitten die iets afknijpt of een handshake probleem?.. of maar dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk, dat de laptop van mijn vriendin een snelheid aangeeft die niet klopt. Echter heb ik dit op meerdere manieren geprobeerd en die haalt structureel tussen de 30 en 40 mbps.

Ik ga nu, as we speak in safe mode opstarten en nogmaals kijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 12:04
Is het niet zo dat 1 device op max speed zit en alle andere devices op 4mbps afgeknepen worden?

Is dit van het huisje zelf of is de internetverbinding van het park?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ja dat is dus het lastige. Het is een verbinding in het huisje.
Er komt een coax kabel binnen en die gaat dus naar de televe coaxmodem waar vandaan een uit kabel naar de routik Wi-Fi router gaat.

Ik heb al in de gaten dat de ssid voor vele huisjes hetzelfde is waardoor je een soort hotspot idee krijgt. Echter heeft wel elk huis een gebruikersnaam en wachtwoord.

Echter als wij beide op het Wi-Fi netwerk zitten (dezelfde) dan haalt zou dus 35-40.
En ik 4.. en onze beide telefoons ook maar 4.

Het idee dat 1 de max haalt en alle andere devices niet had ik ook bedacht. Dus iedereen er af. En ik vervolgens alleen. Zelfde resultaat.

Ok ik zit nu letterlijk in de safe mode en doe nogmaals de speedtesten:

Ping 13 ms
Download 3.7 Mbps
Upload 0.9 Maps.

Safe mode heeft dus in elk geval geen winst geboekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
De verbinding zal dus van het park zijn. Echter is de verbinding dus wel instaat om 40 Mbps te leveren. Maar in dit geval mijn vriendin haar laptop.

Blijft sowieso tricky dit aangezien dit natuurlijk allemaal een tijdelijke oplossing is, en het netwerk kennelijk een open netwerk is. Wat al vreemd is want zonder gebruikersnaam en wachtwoord kom je er niet op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zfAH_o5qgscvuShmR7LjIpQfxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMdkhU7tFLVnjFD7UFrLZp5T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Lelletje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:56:
Is het niet zo dat 1 device op max speed zit en alle andere devices op 4mbps afgeknepen worden?
Dit klinkt wel heel aannemelijk... :)

Misschien rare vraag, maar heb je al navraag gedaan bij de verhuurder?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 12:04
NileZ_ schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:04:
Het idee dat 1 de max haalt en alle andere devices niet had ik ook bedacht. Dus iedereen er af. En ik vervolgens alleen. Zelfde resultaat.
Je MAC adres zal nog ergens in het geheugen van het netwerk zitten. Heb je na een dag of een paar dagen geen verbinding opnieuw je laptop als 1e device geconnected? Misschien dat daar het verschil zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Haha ja uiteraard heb ik navraag gedaan, maar van het kaliber, wij hebben er ook geen verstand van, en de Wi-Fi code hangt in de meterkast.

Maar dat van die cap klinkt aannemelijk. Maar als ik er alleen op zit dan haal ik ook niks hoger dan 4 Mbps. Vandaar dat ik dus ook dacht dat het toch ergens in de settings van mijn eigen netwerk kaart zou moeten zitten. Of denk ik nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Lelletje schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:18:
[...]

Je MAC adres zal nog ergens in het geheugen van het netwerk zitten. Heb je na een dag of een paar dagen geen verbinding opnieuw je laptop als 1e device geconnected? Misschien dat daar het verschil zit?
Nee dit heb ik nog niet geprobeerd. Echter was ik als allereerste verbonden. Oftewel vanaf moment 1 had ik een super trage verbinding.
Vandaar dat ik ook zo verbaasd was dat zij ineens 40 Mbps haalde. Jaloezie is niet het juiste woord, maar gezonde 'meh' wel 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:29

DataGhost

iPL dev

De kabel in de laptop van je vriendin geeft wel 40Mbps of meer? Kan je de laptop van je vriendin als hotspot gebruiken (kabel->wifi of wifi->wifi), heb je dan betere snelheden? Heb je op andere netwerken (draadloos of bekabeld) betere snelheden met jouw laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ze heeft een laptop zonder netwerkaansluiting. Hoera voor hedendaagse laptops.
Dat van die hotspot kan ik natuurlijk nog wel proberen ja.
Moet ik even doen zodra ze niet druk bezig is. Krijg nu al wat boze blikken haha. Bedankt voor die tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:16
Ik vind de factor 10 wel opvallend.
Alle machines echt dezelfde grootheid?
MB/s, MBps, Mbps ...

Vooral de 40MB/s over WiFi is vrij hoog :-)

[ Voor 19% gewijzigd door ArnoutV op 31-08-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ja zelfde speedtesten gebruikt. Zowel die van Ziggo die vond ik in het verleden altijd wel betrouwbaar. Als 2 andere speedtesten zodat ik letterlijk dezelfde waarden met elkaar vergelijk.
Die factor 10 vind ik zelf ook erg opvallend.

En ik heb ook ingelogd in die routik maar heb ook niet iets opvallends gezien daarin.
Toegegeven dat ik geen ervaring heb met die routerOS, maar heb niets opvallends gezien.

En aan mijn laptop zou dat ook niet mogen liggen. 4Mbps is nou ook niet echt een half of full duplex dingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
De 40 op de Wi-Fi zal Mbps zijn geweest (Ziggo sperdtest). Voor het vergelijk maakt dit niks uit want ik haal daar vrolijk 4.
Nouja niet vrolijk. Maar je snapt me wel.. haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirX-1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:16
Als ik het goed begrijp: alle devices maximaal 4 Mbps, alleen de laptop van vriendin 40 Mbps? Draait zij toevallig een VPN(-achtige) verbinding?

Ik heb wel eens gehad dat een WiFi verbinding beperkt wordt, maar deze beperking niet werkt als er een VPN verbinding actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ok ik wilde het niet al te ingewikkeld maken, maar wat ik ook niet helemaal begrijp in dit verhaal is het volgende.

Het is dus een soort van hotspot achtig iets. Er hangt een gebruikersnaam met wachtwoord in de meterkast. En bij het maken van een verbinding kom je bij een inlog pagina. Ala vakantieadres. Zo far so good. Alhoewel dit in Windows toch een 'open' netwerk is. Haar werkgever heeft dus ook eigenlijk geadviseerd hier nu geen gebruik van te maken. Maar dat staat hier eventjes los van.

Echter toen zij haar laptop op startte hoefde zij dus ook helemaal geen gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. Dit was op zich al wat vreemd. Maar ik ben er wel 100 procent van overtuigd dat we op hetzelfde netwerk zitten. (Enige met volledige bereik, en allebei praktisch dezelfde ip's)

Een vpn gebruikt zij niet, ze is gewoon verbonden met het Wi-Fi netwerk.

Al die modems hebben wel bijna dezelfde SSIDS zag ik. Vandaar dat er dus vrolijk een hotspot gecreëerd wordt als je over het park rondloopt.

Ik had zelf nog nooit van deze constructie gehoord (zie foto meterkast). En heb nog even geprobeerd mijn oude Ziggo modem aan te sluiten. Maar dat modem krijgt geen verbinding. Want geen Ziggo signaal op deze inkomende coaxkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19

Barrycade

Through the...

Even naar de locale BCC of Mediamarkt / computer zaak een een cheap ass TP Link AP halen en aansluiten op die grijze kabel die nu naar de router gaat.

Wellicht zit er inderdaad een capping op. Als je een andere AP / Router ophangt overbrug je dat. Even aangenomen dat de password zaken via een centraal systeem worden afgehandeld en niet via die router die er hangt.

Ik gebruik voor dit soort zaken vaak een travel routertje, die is speciaal voor vakantieparken waar je meestal 1 account of per account moet betalen of alleen een UTP kabel in een hotel kamer. Ding kan een locaal wifi netwerkje opbouwen zodat je bv ook met een Chromecast aan de slag kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
NileZ_ schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:53:
Echter toen zij haar laptop op startte hoefde zij dus ook helemaal geen gebruikersnaam en wachtwoord in te voeren. Dit was op zich al wat vreemd. Maar ik ben er wel 100 procent van overtuigd dat we op hetzelfde netwerk zitten. (Enige met volledige bereik, en allebei praktisch dezelfde ip's)
Misschien gebruikt ze 3G/4G en denk je dat ze via Wifi verbonden is. Het kan zijn dat ze een 3g of 4g modem in haar laptop ingebouwd heeft zitten met een bijbehorende simkaart.

Dit kun je uitsluiten door naar www.whatismyip.com te gaan en te kijken of jullie beide hetzelfde ip adres hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 31-08-2020 17:07 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
Lijstje met WiFi snelheden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        Theoretical      Actual
802.11b:    11 Mbps    5.5 Mbps
802.11a:    54 Mbps   20.0 Mbps
802.11g:    54 Mbps   20.0 Mbps
802.11n:   600 Mbps  100.0 Mbps
802.11ac: 1300 Mbps  200.0 Mbps
802.11ax:   10 Gbps    2.0 Gpbs

Dus hoe haalt ze 40MB/s over WiFi zonder in te loggen?

/edit Scheef gelezen, gaat over 40Mbps en 4Mbps 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door ArnoutV op 31-08-2020 17:26 . Reden: Scheef gelezen, gaat over 40Mbps en 4Mbps ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:29

DataGhost

iPL dev

ArnoutV schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:14:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        Theoretical      Actual

Wel of niet inloggen is onafhankelijk van de snelheid, doorgaans is het verschil "helemaal niks" vs "maximum", niet ergens tussenin. Inloggen hoeft ook niet per se nodig te zijn, hangt helemaal af van hoe de boel geregeld is. Vaak wordt het na eenmalig inloggen gecached adhv je MAC-adres en (de kans is klein) het zou zelfs nog zo kunnen zijn dat iemand met eenzelfde laptop met hetzelfde MAC-adres ooit eens ingelogd heeft daar. MACs zijn niet uniek, hoewel ze wel zo bedoeld zijn. Gelukkig zijn ze meestal op hetzelfde netwerksegment wel uniek en dat is het enige wat telt.
Verder kan de 40Mbps (dus niet MBps, dat heeft TS nergens gezegd en is in de laatste posts consequent met Mbps) prima gehaald worden op n, ac en ax. Als de uplink niet harder gaat houdt het een keertje op he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoutV
I stand corrected, dacht toch al die tijd dat TS sprak over 40MB/s vs 4MB/s

Over dat inloggen, ik doel op hetzelfde als wat DutchKel al schreef. Hoe kwam die laptop op het WiFi netwerk zonder ook maar 1 maal in te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ArnoutV schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 17:14:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        Theoretical      Actual

/edit Scheef gelezen, gaat over 40Mbps en 4Mbps 8)7
Nog los van bits/Bytes is dat een uitermate discutabele lijstje.

Vooral impact MIMO en kanaalbreedte is volkomen inconsequent. Het gaat uit van 2x2 en 40MHz bij WiFI-n theoretisch, maar geeft een realistische waarde voor 2x2 en 20MHz bij werkelijke waarde. Daar valt wat voor te zeggen in 2.4GHz, maar niet in 5GHz, waar je rustig 200Mbps kunt halen met 40MHz. Bij WiFI-ac gaat het uit van 2x2 MIMO en 80MHz theoretisch, maar pakt het 1x1 SISO en 80MHz practisch. Als je NIC 1x1 is, kan dat, maar dan zou je bij WiFI-n ook 50Mbps ipv 100Mbps moeten noemen. En de ax waardes... ik weet niet wat ze hebben zitten roken, maar zowel theoretisch als practisch slaat het nergens op. Ik moet nog een mening vormen over de zin en onzin van 160MHz vs 80MHz kanaalbreedte, maar met 80MHz zou je met verder gelijke specs misschien 40% hoger uitkomen dan ac, dus consequent met het ac-getal zou het op misschien 280Mbps uitkomen, met 160MHz zou het mogelijk in de buurt van dubbele daarvan kunnen komen, min de 3dB SNR verlies van zelfde vermogen over meer spectrum uitsmeren. Allicht 500Mbps?

Maar... nog los van de vertaling van link rate naar netto throughput (en de verschillende kanaalbreedtes/MIMO-modussen): ieder getal dat hieruit komt is een totale capaciteit voor het gehele kanaal bij ideale signaalomstandigheden. Zodra je SNR daalt (door demping of interferentie), daalt je link rate en dus ook je netto rate, en minstens even belangrijk: zodra er ander verkeer is in het kanaal (op jouw netwerk of die van anderen) deel je de capaciteit in dat kanaal.

Zo kan het dus makkelijk zijn dat je met een apparaat dat 144Mbps link rate in 2.4GHz zou kunnen halen hooguit 54Mbps haalt door demping en/of interferentiem, waar je ongeveer 35Mbps totale capaciteit aan overhoudt, waar vervolgens andere apparaten 90% van opslurpen waardoor je max 3.5Mbps netto kunt gebruiken :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Bedankt allemaal voor het meedenken. Dit waardeer ik zeer.

Ik zal even een paar dingen beantwoorden, ik ben er 100 procent zeker van dat zij geen 3g of 4g netwerk gebruikt. Zit niet in haar laptop, en ze is ook 100 procent zeker met hetzelfde Wi-Fi netwerk verbonden.

De factor 10 verschil begrijp ik ook volkomen niet. Dit kan ook niet liggen aan mijn netwerkkaart en/of Wi-Fi chip omdat die op andere netwerken ook met gemak hogere snelheden haalt. Een mogelijk communicatie probleem of iets dergelijks met de routik zou natuurlijk wel kunnen..

Het gekke is wel, in Windows bij de netwerkstatus geeft Windows een verbinding van 144 Mbps aan. ( geen snelheid maar gewoon de verbinding an sich) bij mijn vriendin is dit maar 77.
Echter de daadwerkelijk snelheid is (zoals gezegd) bij haar tegen de 40 Mbps aan en bij mij krap aan 4. (Ook op onze beide telefoons).

Nou ben ik niet bekend met die routik en routeros, maar daarin heb ik niet iets kunnen vinden wat duidt op het afknijpen van de Wi-Fi. (Iemand tips waar dit zou kunnen staan?).

Ik heb een maat van me gevraagd of hij wellicht even een andere Wi-Fi router overheeft, dan wil ik proberen die er achter te hangen en kijken of het een beter is. Maar probleem is dat ik niet bekend ben met deze coaxmodem constructie. Zou het volstaan om er een router aan te knopen? Of moet ik iets invullen in die router?
Of zeggen jullie bij voorbaat al dat dat geen zin heeft en dat ik niet in die hoek moet gaan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 21:40
@NileZ_ heb je al geprobeerd wat @DutchKel aangaf? Even kijken of je via whatismyip hetzelfde internet ip adres heeft. En speedtest.net vanaf beide computers draaien (misschien met linkje?)

Het blijft allemaal super vaag en het lijkt erop dat er over ergens een interpretatiefoutje met de snelheid wordt gemaakt of dat je vriendin op een andere verbinding zit.

Ben je 100000% overtuigd dat dit het niet is (whatismyip/speedtest screenshots) dan zou je kunnen proberen het mac adres te klonen van je vriendin en kijken of je snelheid omhoog gaat :)

[ Voor 48% gewijzigd door laurens0619 op 01-09-2020 15:25 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:52
Is die router (Mikrotik, niet routik of het moet een rebranded iets zijn?) Jouw "eigendom" omdat je zegt dat je daar op in kan loggen met Winbox? Zo ja zou je deze eens kunnen resetten naar zijn defaults sluit je in elk geval daar problemen mee uit. (wel eerst backup maken van config)

Heb je al eens geprobeerd om de kabel die naar de router gaat in je laptop te steken?

edit: aan de foto te zien gok ik dat deze het is klopt dat: https://mikrotik.com/product/RB951Ui-2HnD

edit 2:
Hoeft trouwens geen Ziggo kabel te zijn, vakantieparken gebruiken ook wel eens hun eigen Coax oplossing. Grondkabel voor Coax is vaak groen namelijk dus vandaar :)
Check ook eens je IP? Is dat er eentje in de Ziggo range?

[ Voor 31% gewijzigd door Mattie112 op 01-09-2020 15:37 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Mattie112 Denk dat je gelijk hebt, dat Televes setje lijkt inderdaad meer op een enterprise MOCA oplossing. Denk dat die mikrotik dan niets anders doet dan WiFi accesspoint spelen.

Alle logica/beperkingen zitten dan centraal, wordt ook wel onderschreven omdat je dezelfde speedcap hebt als je een kabel direct in de Televes stopt.
Als je geluk hebt dan zit het in de client in je meterkast (net zoals vroeger met kabelmodels). Volgens de handleiding is daar aparte manager software voor maar dan ga je het netwerk van je huurbaas hacken, lijkt mij niet de bedoeling (ik vind inloggen met Winbox op die mikrotik persoonlijk al wat ver gaan)

[ Voor 39% gewijzigd door laurens0619 op 01-09-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Routik inderdaad my bad. Autocorrect op mijn telefoon maakte er wat anders van.
Ja ik ben er 1000 procent van overtuigd dat we en hetzelfde IP-adres hebben, en op hetzelfde netwerk zitten, en er geen interpretatie fout is met de snelheden. Zeer bewust exact dezelfde speedtests gebruikt.

Nee.. hij is niet mijn eigendom, maar heb er toch even op ingelogd om te kijken of ik iets kon ontdekken.. in het kader van de leerzaamheid zeg maar 😏. En je hebt gelijk dat die inderdaad gewoon Wi-Fi point lijkt te spelen.

En inderdaad de groene kabel is geen Ziggo kabel maar een eigen aardse oplossing. Vreemd genoeg lijkt het ip adres dan weer wel in de Ziggo range te zitten alhoewel dat niet eenduidig was haha.
De grijze kabel in de laptop steken is een slim idee.. daar had ik dus weer niet aan gedacht. Heb wel een kabel in die televe gestoken en daarmee de 4 Mbps gehaald.. een kabel in de routik steken heeft nul effect.

Ik ga als ik thuis ben die kabel eens even in de laptop proberen. (Stom dat ik dat nog niet geprobeerd had..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@NileZ_
En toch geloof ik je niet :+ Kun je geen fotos posten van speedtest/ip adres?
Meeste kans is nog het MAC adres klonen van je vriendin op je eigen laptop en kijken wat dat met de snelheid doet. Al dat spul werkt op whitelisten van een mac adres nadat een username/password is ingegeven.
Mocht je vriendin een magisch mac adres hebben dan kun je die altijd nog toekennen aan de wan poort op een router en daarachter een eigen netwerkje opzetten :)

edit:
Soms kun je op vakantieparken een basic en premium account kopen met verschillende snelheden. Misschien heeft je vriendin gewoon een premium gekocht, die credentials ingevoerd en durft ze je het niet te zeggen.

Of.... ze is eerder op dit vakantiepark geweest zonder dat jij het wist en heeft toen een premium account ingevoerd (als dat bestaat), zou ook verklaren waarom ze niet opnieuw zou hoeven in te loggen >:)

[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 01-09-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ik zal vanavond dat proberen. Weet alleen niet hoe ik een mac adres kloon. Maar als je het hebt over whitelisten, dan moet dat toch ook in de router te vinden zijn?
Heb er specifiek naar gezocht namelijk, omdat ik dat ook vermoedde in het begin.
Echter vind ik dat nog steeds raar dan want mijn laptop was het allereerste device op het netwerk.
Alhoewel.. ik denk eigenlijk dat dat mijn telefoon was.
Als het zo is dat 1 device de max krijgt en de rest geknepen wordt, dan neem ik toch aan dat dit het eerste device had moeten zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Haha en alle speculaties over dat ze hier eerder geweest zou zijn etc kan je ook gerust vergeten 😂.

Ze werken hier niet met een Premium account trouwens. Het zijn particuliere huisjes die door het park geëxploiteerd worden, elk huis heeft wifi, het bedrag staat zelfs in de meterkast op een sticker.

Wij huren het voor een wat langere tijd om te tijd te overbruggen dat ons nieuwbouw huis klaar is. Net als nog een paar andere bewoners. Maar in de basis is het Wi-Fi deel natuurlijk voor vakantiegangers ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ik ben trouwens niet voornemens om ook maar iets te hacken. Ik begreep de cap gewoon niet.
Ik begon met het vermoeden dat mijn Wi-Fi chip/handshake whatever het probleem was.
Vervolgens heb ik ingelogd in de router om te kijken of er misschien een logische verklaring zou zijn voor het gigantische verschil in snelheid.

Als het niet lukt om een normale snelheid te halen dan zal ik moeten kijken naar een 4g verbinding. Ook gezien het feit dat dit een 'open verbinding' is.

Ik dacht gewoon dat het huisje 40 Mbps beschikbaar zou hebben en soort van zou verdelen over de devices. Niet 1 op 40 en de rest op standje 14k4. Dus begrijp me niet verkeerd aub, ik ben niet op zoek naar malafide oplossingen, maar een eerlijkere verdeling van de bandbreedte zou het wat aangenamer maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHHRdcv1NZbX_CqyhrMIxIFCReU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Da5OdLiGbxHMEv2jcx03hbTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7nDsa_jlZdKWq67Rao-WCcmsQ7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQrtRKeKvNaJ5AlTbmUAYO2m.jpg?f=fotoalbum_large

Ok bij deze de 2 screenshots van de speedtests op hetzelfde tijdstip (los van elkaar) en met hetzelfde ipadres. Geverifieerd met whatsmyip.com. en voor de compleetheid ook nog even ipconfig in Windows met elkaar vergeleken.

Edit:

Misschien moet ik het maar gewoon accepteren. Ik heb het grijze kabeltje van de televe in mijn laptop gestoken. En nog steeds hetzelfde resultaat. Het mac adres zal dan idd wel gecapped worden. Waarom dat niet gewoon naar rato wordt verdeeld begrijp ik niet helemaal, er is wel een max van 4 devices. Dus ofwel mijn vriendin heeft gewoon 'mazzel' ofwel ik heb gewoon pech. Wel zonde aangezien ze de verbinding toch niet echt kan gebruiken gezien het een open netwerk is. Een ander Wi-Fi punter achter hangen zal dan denk ik ook weinig nut hebben zeker? Die whitelist zal denk ik niet in de routerboard zitten maar eerder in de master van de televe oplossing?

[ Voor 25% gewijzigd door NileZ_ op 01-09-2020 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
Als je vriendin de 40Mbit toch niet mag/wil gebruiken, dan kan jij ze even goed gebruiken.

Doe even wat @laurens0619 al aangaf: verander even het MAC adres van de WiFi adapter van jullie beide computers. Jij gebruikt haar MAC adres, zij gebruikt een random MAC adres. Waarschijnlijk zal jij dan 40Mbit krijgen en zij 4Mbit. Wat de reden hiervoor is blijft gokken, misschien is er een bepaalde MAC range / fabrikant die niet gecapped is, misschien een range die ook door de eigenaars gebruikt wordt?

Het MAC adres veranderen kan op verschillende manieren, het makkelijkst is via dit gratis tooltje: https://technitium.com/tmac/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ja goeie, ik zat er ook aan te denken dat het mac adres wellicht door de beheerder gebruikt wordt ofzo.
Als ik haar mac adres kloon naar mijn laptop, kan ik dat later nog weer herstellen? Heb namelijk geen idee of haar laptop op haar werk misschien ook gelinkt is aan iets m.b.t het MAC adres.
Wil het dan op zn minst weer terug kunnen zetten haha.

In elk geval allen bedankt voor het meedenken! Leer er ook gelijk weer wat van. Supah!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 10:24
NileZ_ schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 21:08:
Ja goeie, ik zat er ook aan te denken dat het mac adres wellicht door de beheerder gebruikt wordt ofzo.
Als ik haar mac adres kloon naar mijn laptop, kan ik dat later nog weer herstellen? Heb namelijk geen idee of haar laptop op haar werk misschien ook gelinkt is aan iets m.b.t het MAC adres.
Wil het dan op zn minst weer terug kunnen zetten haha.

In elk geval allen bedankt voor het meedenken! Leer er ook gelijk weer wat van. Supah!
Normaal gezien is een MAC adres uniek voor elke netwerkkaart. Het "kan" dus niet dat een beheerder hetzelfde MAC adres heeft. Omdat een MAC adres 48 bits is, zijn er meer dan 281 biljoen mogelijkheden. De kans dat je vriendin "toevallig" hetzelfde MAC adres heeft als de beheerder is dus... erg klein ;)

Nochtans zijn er fabrikanten die zich niet mooi aan deze regels houden en sommige netwerkkaarten van hetzelfde MAC adres voorzien. Als deze toestellen zich op hetzelfde netwerk begeven is dit problematisch (understatement).

Dus: als je haar MAC adres kloont, verander dan zeker ook het MAC adres op haar computer, anders ga je rare dingen zien. Het kan ook even duren voor de aanpassingen werken: de toestellen in het netwerk moeten eerst door hebben dat de MAC adressen veranderd zijn. Het kan zijn dat je in het begin geen verbinding of een trage verbinding krijgt. Kwestie van een tijdje te wachten.

Alle wijzigingen aan MAC adressen die je met deze tool maakt https://technitium.com/tmac/ kan je gewoon ongedaan maken door op "restore original" te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

mathias82 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:16:
[...]

Normaal gezien is een MAC adres uniek voor elke netwerkkaart. Het "kan" dus niet dat een beheerder hetzelfde MAC adres heeft. Omdat een MAC adres 48 bits is, zijn er meer dan 281 biljoen mogelijkheden. De kans dat je vriendin "toevallig" hetzelfde MAC adres heeft als de beheerder is dus... erg klein ;)

Nochtans zijn er fabrikanten die zich niet mooi aan deze regels houden en sommige netwerkkaarten van hetzelfde MAC adres voorzien. Als deze toestellen zich op hetzelfde netwerk begeven is dit problematisch (understatement).

Dus: als je haar MAC adres kloont, verander dan zeker ook het MAC adres op haar computer, anders ga je rare dingen zien. Het kan ook even duren voor de aanpassingen werken: de toestellen in het netwerk moeten eerst door hebben dat de MAC adressen veranderd zijn. Het kan zijn dat je in het begin geen verbinding of een trage verbinding krijgt. Kwestie van een tijdje te wachten.

Alle wijzigingen aan MAC adressen die je met deze tool maakt https://technitium.com/tmac/ kan je gewoon ongedaan maken door op "restore original" te klikken.
Beetje merkwaardig dat het MAC adres zowel op WiFi als bedraad het probleem zou zijn. Magoed, niet geschoten is altijd mis

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ik ben op dit moment niet thuis maar dat er feitelijk niet dezelfde mac adressen zouden moeten zijn snap ik ook.

Het is gewoon erg vreemd dat haar verbinding de ogenschijnlijke max trekt van rond de 40 Mbps en alle andere devices gecapped zijn op 4 Mbps.
Zowel mijn Wi-Fi, als onze telefoons, en ook mijn ethernetkaart.

Dus op de een of andere manier lijkt haar laptop dit te omzeilen of er in elk geval geen last van te hebben.
Logisch verklaren kan ik het ook niet. Die cap zal dan ook wel niet geregeld zijn in het Wi-Fi accespoint, maar in dat televe modem-achtig apparaat. Dus een ander Wi-Fi punt ophangen zal dan ook wel niet helpen.

Leuk vraagstuk dit, maar vreemd blijft het wel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Wat theoretisch nog zou kunnen is dat je vriendin een always on vpn constructie heeft en de camping het niet lukt verbindingen te knijpen die over een (udp?) tunnel gaan.

Is alleen onwaarschijnlijk en dan had je bij whatismyip ook een ander ip adres terug moeten zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

laurens0619 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:18:
Wat theoretisch nog zou kunnen is dat je vriendin een always on vpn constructie heeft en de camping het niet lukt verbindingen te knijpen die over een (udp?) tunnel gaan.

Is alleen onwaarschijnlijk en dan had je bij whatismyip ook een ander ip adres terug moeten zien...
Nou, ik mis wel meer basic troubleshooting in dit topic. Het lijkt nu vooral gebaseerd op de veronderstelling dat er een component in het upstream netwerk zit wat een random MAC address onthoudt en die alle bandbreedte geeft en alle andere MAC addresses afknijpt. Maar ja, vakantiehuisje, dan zou dat telkens handmatig ge-reset moeten worden voor iedere nieuwe gast.

Maar waarom hebben we nog geen ipconfig gezien van de goede PC en de slechte PC? Of een wlan config?
Wie weet connect TS wel over 2.4 GHz en de vriendin over 5GHz. Of zit de TS op het hotspot netwerk en connect hij naar de router/AP van de buren. Ook software issues zijn niet uitgesloten; wat gebeurt er als je je PC boot van een linux usb boot disk?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NileZ_
Wil ik wel even op inhaken;

Beide op 2.4 ghz, voor zover ik heb kunnen zien zendt deze geen 5ghz uit.
Allebei 100 procent zeker op het zelfde accespoint, aangezien in de meeste gevallen het het enige netwerk is met volle bak bereik. (Hij hangt letterlijk 4 meter verder op).
Alle andere Wi-Fi punten die zo nu en dan gevonden worden hebben een veel slechter bereik. (De huisjes staan ver genoeg uit elkaar, en best grote percelen).

Een ipconfig wil ik ook wel posten, echter ben ik op dit moment niet thuis. Ik zie vast iets over het hoofd, dit is dan ook niet mijn dagelijks vakgebied, maar heb dit wel direct met elkaar vergeleken.

Heb ook de settings van beide Wi-Fi chips vergeleken en wat verschillende dingen geprobeerd. Iets wat nog het meeste effect leek te hebben was het instellen op alleen N. Maar was verwaarloosbaar..

Maar los daarvan zou het dan toch zeker direct aangesloten op de netwerkkaart met kabel wel een verschil moeten maken. Ook daar haal ik gewoon niet hoger dan 4 Mbps. Heel graag had ik dit ook getest met een utpkabel op haar laptop. Maar die heeft geen netwerkaansluiting.

Zoals eerder gezegd waardeer ik alle input hier en wil ik wel voorzien in de gevraagde informatie. Heb gewoon sterk het idee dat er een standaard cap is van 4 Mbps maar dat haar laptop op de een of andere manier dit omzeilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvWeiY0CUfyt5_PvV4BJMtX8P04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efgguC02btwVL3MTZq3Pv55o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzKTydB1S30DuuTx8YHSotn7NV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jeBtb3T6tZE6GkiH1UtrTV4y.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: 2 screenshots toegevoegd. (Slecht licht)
maar pc 1 is dus de 'langzame' en pc 2 de 'snelle'. Heb as we speak nog een speedtest gedaan op beide.

Pc 1: 4 Mbps
Pc 2: 42 Mbps

Extra edit: Ben er ook wel achter dat dit geen Ziggo lijn is. De snelle laptop (2) haalt nu ook gewoon een upload van 36 Mbps. Lol..

[ Voor 28% gewijzigd door NileZ_ op 02-09-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
NileZ_ schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:19:
Zoals eerder gezegd waardeer ik alle input hier en wil ik wel voorzien in de gevraagde informatie. Heb gewoon sterk het idee dat er een standaard cap is van 4 Mbps maar dat haar laptop op de een of andere manier dit omzeilt.

....

Extra edit: Ben er ook wel achter dat dit geen Ziggo lijn is. De snelle laptop (2) haalt nu ook gewoon een upload van 36 Mbps. Lol..
Aangezien je duidelijk achter een router met QoS systeem zit, zou het zo maar kunnen dat apparaten inderdaad standaard geknepen worden op 4 Mbps, maar dat laptop 2 door stom toeval een IP adres heeft gekregen dat (ooit) gewhitelist is (maar niet meer gebruikt werd) en niet geknepen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Ja ik was ook geneigd om te denken dat het een gevalletje toeval/geluk zou zijn.

Maar het mac adres klonen naar mijn eigen laptop zal dan waarschijnlijk ook niet het gewenste effect hebben denk ik?
Want jij hebt het over een ipadres dat gewhitelist is.. dat wil niet zeggen dat ik dan ook dat ik adres ga krijgen toch?

Heeft het überhaupt nog nut om een eigen router op te hangen dan? Nee denk ik he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Televes systeem wordt veel in hotels en andere omgevingen gebruikt. Ik heb ooit een project gedaan met dit spul en is eigenlijk een best wel leuke oplossing. Zo kan je naast Internet over coax ook televisie per aansluiting regelen. Wat het systeem ook kan is QoS en ik vermoed dat daar het issue ook zit. Alleen wordt dat geregeld op het cluster waar het ethernet signaal op de coax geïnjecteerd wordt. Nu is de grote vraag, hoe kon je vrouw zonder gebruikersnaam en wachtwoord verbinding maken. Want dat zou in theorie niet kunnen wanneer het aan staat. Wat wel zou kunnen is dat de MAC adressen of MAC adres reeksen van haar Laptop op een uitzonderingslijst staan.

Wat je zou kunnen testen is om een zelfde type laptop te nemen als je vrouw (merk, type, serie) en daar mee te testen. Of bijvoorbeeld eens het MAC adres van je vrouw te nemen, daar in het laatste digit een ander waarde te doen en die op jouw Wifi adapter te zetten.

Stel WiFI MAC adres van je vrouw is DC-53-60-00-E7-03 dan zou je via de hardware properties van de adapter op jouw laptop eens DC-53-60-00-E7-04 kunnen testen en kijken wat er dan gebeurt.

Let op, bovenstaande MAC adressen zijn fictief en ter illustratie.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
Haha ik vind jullie hulp wel echt geniaal hoor.
Want ik vind dit zelf ook super interessant en ik had mij inderdaad ook wat verdiept in die televe dingen. Google is a good friend!

Hoe zij er op kwam zonder te hoeven in te loggen begrepen wij alletwee ook niet. Het probleem is ook dat het een 'open netwerk' is. Heel leuk die hotspot oplossing maar gezien het toch een open netwerk is, is het toch twijfelachtig om dit voor bepaalde doeleinden te gebruiken.

Dat van het mac adres ga ik nog wel even proberen. Maar ik denk dat een mifi/4g oplossing toch echt wel een stuk beter zou zijn. Al is het alleen al omdat dit geen beveiligd netwerk is..

Wel jammer ik had graag mn PlayStation en hue en chromecast for the time being verbonden. Maar hoe dan ook is dit wel een leuk projectje op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
nou je hebt toegang tot de mikrotik, zet er een extra ssid op met wpa2 :)
of je sluit je eigen accesspoint aan op die vrije lan poort met wpa2

Tenzij je de gedeelde coax infra van de huisbaas niet vertrouwd...

Pagina: 1