Vraag

• Piero84
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-01 21:43
Hallo,

Onlangs heb ik de Samsung M31 aangeschaft. Na lang wikken en wegen, reviews lezen en relatief goede ervaringen met Samsung ben ik op dit toestel uitgekomen.

Helemaal tevreden met de aanwinst - echter zit ik met het volgende probleem.

Telefoongesprekken opnemen en Android 10

Met mijn Samsung Note 4 (Android 6) kon ik probleemloos telefoongesprekken opnemen met verschillende apps. De M31 Samsung kan dit niet. Op geen enkele manier. Heb met Boltbeast en Cube ACR gemaild en ook zij kunnen me voorlopig niet verder helpen. Android 10 lijkt de boosdoener.

Noodzaak

Voor mijn werk als journalist is opname van gesprekken een must. Ik attendeer de geïnterviewden op de opname, zodat het niet tot vervelende privacy issues komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YEBQZ1alrz5fKJjANZxRN2mH2pI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0NzOAXfcEEWuJb8f4jkSss7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKBTyJ9Hu5mVtPKwEBGx1rDbkP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pw3xuqHMEGAX5ua5Oq2EuYtZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat ik begrijp uit verschillende verhalen is dat nieuwe toestellen met Android 10 dit blokkeren. Ook Android 9 geeft soms dit probleem.

Opties

De opties die ik heb bedacht zijn de volgende:

- Ik koop een oud High End toestel met Android 8 refurbished. Oudere technologie kan nadeel zijn en relatief duur.

- Ik wacht op een nieuwe oplossing (root M31 Samsung, risico voor d3 fabrieksgarantie...).

- Ik koop een IPhone waar dit probleem niet speelt, met nadelen van iOS.

- Ik downgrade naar Android 8 vanaf Android 10 (riskant).

- Ik koop een nieuw toestel waarvan ik zeker weet dat het kan. (Maar welke wordt het dan?)

Eisen
Een nieuw toestel hoeft voor mij geen top camera te hebben. Een redelijke processor met veel RAM en redelijke videokaart en grote batterij zijn belangrijk.

Hebben jullie een idee wat ik zou kunnen doen?

Ik heb er veel voor over om dit probleem op te lossen. Het liefst blijf ik op Android zitten, maar Apple sluit ik niet helemaal uit.

Groeten,
Pieter

Beste antwoord (via Piero84 op 30-07-2021 22:37)

• Apatito123
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-10-2021
Ik koop een nieuw toestel waarvan ik zeker weet dat het kan. (Maar welke wordt het dan?)
Hi Piero, ik heb dit net even zelf uitgeprobeerd op mijn toestel (mijn achtergrond is ook journalistiek dus vond het wel interessant).

Op mijn Xaomi Pocophone, die ook Android 10 heeft, ging dit gewoon prima. Ik kreeg wel een of andere melding over dat Android 10 het niet meer toestaat om opgenomen partijen te identificeren o.i.d. (maar dat lijkt me niet nodig voor de meeste doeleinden). Om de opname te kunnen maken moest ik even de app die ik hiervoor gebruik (Call Recorder) een bepaalde permissie geven in een "accessibility menu" dat ik nog niet eerder had gezien. Maar daarna ging het prima.

Als je op zoek bent naar een nieuwe en krachtige budget telefoon met Android 10 waarmee opnemen (blijkbaar) gewoon kan, kan ik de Pocophone zeker aanraden. Krachtige processor, redelijke camera (vooral video is goed, ook fijn voor een journalist natuurlijk), scherp beeld en beschikbaar met een flink intern geheugen.

Top VPN's van 2020 vergeleken

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Gewoon Cube ACR erop zetten, die doet het wel.

• Piero84
ChinaGeek schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 19:49:
Gewoon Cube ACR erop zetten, die doet het wel.
Bedankt voor je reply.

Ik heb met ACR uitgebreid mailcontact gehad, maar hoor nu even een tijdje niks meer van ze. De Cube ACR app was niet eens zichtbaar voor me via de Playstore op de M31. Daarom geïnstalleerd via een apk.

Succesvolle installatie, maar de stappen van de helpdesk hielpen me niet verder om telefoongesprekken op te nemen. Ook via Boldbeast app kom ik voorlopig niet verder.

Welke telefoon gebruik je zelf momenteel?

[ Voor 10% gewijzigd door Piero84 op 28-08-2020 00:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Gezien de Google limitaties is het ofwel een custom rom of iets gelijk dit: https://mashtips.com/best-headphones-to-record-calls/, headphones die geluid opnemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Snake op 27-08-2020 23:30 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piero84
Snake schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:29:
Gezien de Google limitaties is het ofwel een custom rom of iets gelijk dit: https://mashtips.com/best-headphones-to-record-calls/, headphones die geluid opnemen.
Bedankt voor het meedenken. Die opties heb ik bekeken, maar de reviews die buiten Mashtips staan over deze producten, waren niet zo goed. Heb ze afzonderlijk doorgenomen op oa Amazon.

Mijn oude Samsung Note 4 heb ik nu voorzien van een tweede Sim met hetzelfde nummer (duosim). Op dat toestel kan ik gesprekken nog wel opnemen. Maar dit is niet ideaal. Dan moet ik elk inkomend gesprek eerst vertellen om over een minuut terug te bellen, zodat ik de Note 4 kan aanmelden en het kan opnemen.

Mijn handigheid met Custom ROMs is niet groot - waar zou ik kunnen zoeken? XDA had bijv. nog niks. Ik zou tegen betaling het er absoluut voor over hebben om het te laten werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Piero84 op 28-08-2020 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsvogel
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-04 01:19
ACR Unchained werkt bij mij prima

Linken naar apk files is niet toegestaan.

[ Voor 65% gewijzigd door rens-br op 02-09-2020 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:18

Hegeman

Weet van alles wat

Als je journalist bent is het dan niet wat logischer om een dedicated recorder daarvoor aan te schaffen?

Tevens als de voicerecorder zo belangrijk is, dan had ik die als eerste geinstalleerd bij ontvangst van de telefoon en getest of het werkte. Zo niet, terug sturen en een ander exemplaar proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsvogel
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-04 01:19
gijsvogel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:51:

[mbr]Linken naar apk files is niet toegestaan.

[/]
Sorry @mod

Gewoon even op Google zoeken naar die zoekterm.
En daarna niet vergeten om de auto update via de playstore uit te zetten, anders is ie na update weer terug bij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piero84
gijsvogel schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:51:

[mbr]Linken naar apk files is niet toegestaan.

[/]
ACR heb ik verschillende varianten van geprobeerd. Met customer support van zowel ACR als Boldbeast gemaild, zonder oplossing.

Ik wacht nu op TWRP-oplossing die mogelijk gaat komen en ik heb een Note 4 en S6 die gesprekken kunnen opnemen. :) niet ideaal, maar het zij zo.

ACR Unchained werkt nog niet op dit toestel. De apk had ik al gevonden, thanks.

[ Voor 7% gewijzigd door Piero84 op 06-09-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piero84
Hegeman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:54:
Als je journalist bent is het dan niet wat logischer om een dedicated recorder daarvoor aan te schaffen?

Tevens als de voicerecorder zo belangrijk is, dan had ik die als eerste geinstalleerd bij ontvangst van de telefoon en getest of het werkte. Zo niet, terug sturen en een ander exemplaar proberen.
Bedankt voor het meedenken.

Een dedicated recorder - als je een gesprek hebt in een auto terwijl je onderweg bent, dan wil je geen apparaat meeslepen.

De kleinere apparaten die hanteerbaar zijn, komen bijna allemaal uit 1853 uit een Chinesefabriek die niet meer bestaat. En de kwaliteit is zo zo. Dat er weinig echte keus is, vind ik vreemd. Een Bluetooth-recorder lijkt me niet extreem moeilijk te maken. Niet in 2020.

Dubbele sim
Als 'dedicated recorder' voor telefoongesprekken heb ik twee smartphones met dubbele sim waarvan de opnamefunctie niet is dichtgetimmerd door Google.
Ook een ZoomH4 in bezit, maar die neem je niet 'even' mee.

Uitproberen
Bij Coolblue en Mediamarkt mocht ik dat niet in de winkel proberen. Daarnaast is het zo dat een ACR het 9/10 het wel doet op een A70 en die 10e keer gewoon niet. Waar dat dan aan ligt? Voor nu wachten op TWRP en behelpen met de oude smartphones wanneer ik belangrijke gesprekken heb.

Nb Het opnemen van eigen gesprekken zo bemoeilijken vind ik heel vreemd. Er zijn een heleboel beroepsgroepen die hier gebruik van maken en niet zonder zouden kunnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Apatito123
Ik koop een nieuw toestel waarvan ik zeker weet dat het kan. (Maar welke wordt het dan?)
Hi Piero, ik heb dit net even zelf uitgeprobeerd op mijn toestel (mijn achtergrond is ook journalistiek dus vond het wel interessant).

Op mijn Xaomi Pocophone, die ook Android 10 heeft, ging dit gewoon prima. Ik kreeg wel een of andere melding over dat Android 10 het niet meer toestaat om opgenomen partijen te identificeren o.i.d. (maar dat lijkt me niet nodig voor de meeste doeleinden). Om de opname te kunnen maken moest ik even de app die ik hiervoor gebruik (Call Recorder) een bepaalde permissie geven in een "accessibility menu" dat ik nog niet eerder had gezien. Maar daarna ging het prima.

Als je op zoek bent naar een nieuwe en krachtige budget telefoon met Android 10 waarmee opnemen (blijkbaar) gewoon kan, kan ik de Pocophone zeker aanraden. Krachtige processor, redelijke camera (vooral video is goed, ook fijn voor een journalist natuurlijk), scherp beeld en beschikbaar met een flink intern geheugen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pstroink
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18-02 12:03
Apatito123 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:32:
[...]
Mag ik vragen welke Xiaomi Pocophone je gebruikt en uit welk jaar deze komt?

Ik zie namelijk de Tweedekans Xiaomi Pocophone F1 Zwart voorbij komen. De Z1 Pocophone komt uit 2018 en heeft als basis Android 8.0, waarna tot Android 10 kan worden geupgrade, wat de werking van telefoongespreksopname verklaart :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Op sommige Samsung telefoons ondersteunt de standaard telefoon-app opnames als je de eerste keer opstart met, bijvoorbeeld, een Thaise sim: [Android 9 Pie] Samsung Call recorder. Ik weet niet of dit ook geldt voor de M31.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acstroink
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-09-2021
-

[ Voor 99% gewijzigd door Acstroink op 10-09-2020 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
pstroink schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:01:
[...]

Ik zie namelijk de Tweedekans Xiaomi Pocophone F1 Zwart voorbij komen. De Z1 Pocophone komt uit 2018 en heeft als basis Android 8.0, waarna tot Android 10 kan worden geupgrade, wat de werking van telefoongespreksopname verklaart :)
Nee dat verklaart het niet. In Android 10 is dat in principe niet meer mogelijk. Of dat nou een update van een oudere versie of direct out of the box is...

• Piero84
hcQd schreef op donderdag 10 september 2020 @ 19:06:
Op sommige Samsung telefoons ondersteunt de standaard telefoon-app opnames als je de eerste keer opstart met, bijvoorbeeld, een Thaise sim: [Android 9 Pie] Samsung Call recorder. Ik weet niet of dit ook geldt voor de M31.
Dank voor de tip.

Ik denk dat je Firmware nodig hebt uit die landen voorgeïnstalleerd, maar een Thaise simkaart is een goed idee - ik kan het proberen.

Dit kwam ik trouwens nog tegen op de Oppo-website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lqf1qSkNsFza7Oh1ZRvzfpUhcgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l76kR1sOSbFeya7FJqVfMbaP.png?f=fotoalbum_large

In Nederland wordt het opnemen van gesprekken dus niet ondersteund zoals je ziet, terwijl het bij wet dus niet verboden is. Erg apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostTongue
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Na een update vanavond werkt ACR weer op mijn S10 !
Ook de oude opnames die geen geluid gaven doen het weer uitstekend!
Contacten staan er ook weer bij ipv enkel de nummers 👍

• Piero84
LostTongue schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:10:
Ga ik morgen gelijk uitproberen. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piero84
LostTongue schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:10:
Helaas. Ik hoor geen geluid, niet van mezelf of de ander. Ook na wat getweak met instellingen.

Nu valt me weer op dat ook de S10 is uitgebracht met Android 9.0 als base. Ik vermoed dat het ook combinatie van hardware en software kan zijn. Ben geen techneut, maar meerdere telefoons met Android 9.0 als basis, kunnen vaak gesprekken opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apatito123
Sorry, ik had dit bericht helemaal gemist! Dat mag zeker, ik gebruik de Pocophone M1805E10A. Ik durf niet te zeggen uit welk jaar hij komt, maar ik vermoed inderdaad 2018, want heb hem in mei 2019 gekocht voor een goede prijs (nieuw).

Ik lees op een of ander Google forum (https://support.google.com/android/thread/38640488?hl=en) dat het ook af kan hangen van de recording app die je gebruikt. Ik kreeg bij mijn app ("Automatic Call Recorder") enkel een melding dat de app geen naam meer mag toewijzen aan de opname, vanwege privacy redenen.

Misschien is het een idee om eerst deze specifieke app te proberen als je dat nog niet gedaan hebt voor je een nieuwe telefoon aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piero84
Apatito123 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:17:
[...]

Sorry, ik had dit bericht helemaal gemist! Dat mag zeker, ik gebruik de Pocophone M1805E10A. Ik durf niet te zeggen uit welk jaar hij komt, maar ik vermoed inderdaad 2018, want heb hem in mei 2019 gekocht voor een goede prijs (nieuw).

Ik lees op een of ander Google forum (https://support.google.com/android/thread/38640488?hl=en) dat het ook af kan hangen van de recording app die je gebruikt. Ik kreeg bij mijn app ("Automatic Call Recorder") enkel een melding dat de app geen naam meer mag toewijzen aan de opname, vanwege privacy redenen.

Misschien is het een idee om eerst deze specifieke app te proberen als je dat nog niet gedaan hebt voor je een nieuwe telefoon aanschaft.
Vaak moet je eerst een telefoon rooten voordat de opnamefunctie goed kunt gebruiken. Om elke telefoon te gaan rooten om dat uit te proberen, is een beetje omslachtig. Ik heb nu een noodoplossing door mijn oude Samsung Note 4 van een enorme batterij te voorzien en mijn nieuwe aan mijn moeder over te doen. Het is niet anders. Ik vind het nog steeds heel vreemd dat je met Android 10 en eerder ook Android 9 geen gesprekken kunt opnemen. Google and Apple know what is good for you :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piero84
Apatito123 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 11:32:
[...]

Na een klein jaar te hebben geworsteld heb ik een F1 Pocophone gekocht. Heb het tot die tijd gedaan met twee telefoons, waarvan één een S6 Samsung voor opnames en de M31 Samsung voor de andere werkzaamheden. Ik mis mijn Samsung Note 4 nog altijd, maar hoop dat deze F1 doet wat ik wil verlang.

Ik geef binnenkort een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piero84
Piero84 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 22:40:
[...]

Na een klein jaar te hebben geworsteld heb ik een F1 Pocophone gekocht. Heb het tot die tijd gedaan met twee telefoons, waarvan één een S6 Samsung voor opnames en de M31 Samsung voor de andere werkzaamheden. Ik mis mijn Samsung Note 4 nog altijd, maar hoop dat deze F1 doet wat ik wil verlang.

Ik geef binnenkort een update.
De Pocophone F1 bleek bijzonder intensief gebruikt te zijn: accu was na een uurtje al leeg. Retour gestuurd richting Belsimpel... nu ergens anders een Oppo A91 op de kop getikt.

Wonderwel is de A91 instaat om te doen wat ik wil. De Android 9.0 staat er op als standaard, wat de mogelijkheden weer vergroot. ACR doet het perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:21
Heb een Samsung Galaxy s9 met Android 10 erop.
Had eerst ook problemen met ACR Call Recorder: maakte wel opnames aan maar dit waren "compleet stille" bestanden.
Na reactie van de maker, overgegaan op ACR Phone (versie 0.102).

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nll.cb

Deze app doet het prima neemt gesprekken goed op. En biedt bovendien nog veel meer handige features, zoals spam blokkering, etc.
Een aanrader zou ik zeggen!

[ Voor 11% gewijzigd door pastafan op 19-11-2021 16:59 ]

Pagina: 1