Nieuwe PC geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 319 views

Vraag

• Tfluit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-01-2021
Heyhallo goedemorgen,

Gisteren heb ik het besluit gemaakt mijn pc te upgraden.
Nieuwe processor, moederboard, ramgeheugen en videokaart op de kop getikt. Gisterenavond met behulp van een vriend alles aangesloten en de pc aangezet. Dit ging allemaal voorspoedig.
De computer gaf beeld weer en leek allemaal keurig te gaan.
Maar nadat we nieuwe drivers hadden geïnstalleerd moest de pc opnieuw opstarten. Sindsdien heb ik geen beeld meer.

Mijn vraag
Hoe komt het dat ik opeens geen beeld meer heb en hoe los ik dit op?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Moederboard: Msi z490 a pro
Ram geheugen: 2 x 8gb corsair vengeance
Processor: intel core i7 10700
Videokaart nvidia geforce GTX 980 ti
500w voeding van coolermaster

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
-Beeldscherm aangesloten op de hdmi port van het moederboard ipv DVI op de videokaart.
-Nachtje over geslapen.

Side note:
Dit is de eerste keer voor mij dat ik in 1 keer zoveel aan een PC heb veranderd

Alle reacties

• Tfluit
Ik heb hier nog wat foto’s, mocht dat iets meer duidelijkheid scheppen

• Tfluit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3daE32VT2CWbvapzcfUf-aEFcvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CTelp29hdTCpuZ2pKMlP0ZKK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/llVrOslGXhMV__yMVD_6ZHpBwOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIT8KnPR57yrXxmiSzWWPfZo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw9LCjY3NG3giu5bcWCx2DZUeac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5HhwNHt7OdQjDMOoQNSRxSP.jpg?f=fotoalbum_large

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:44
zonder de foto's te zien kan ik al raden wat er mis is:
als je een GPU aansluit, werkt de hdmi van je mobo niet meer.
sluit hem op je videokaart aan.

*zie dat je eerst aan gpu had gehangen. Dat is zoals het hoort.
Probeer je videokaart er eens uit te halen, en dan je pc op te starten, werkt dat wel ?
Je CPU heeft namelijk iGPU, dus je zou zelfs zonder videokaart beeld moeten kunnen krijgen.

[ Voor 59% gewijzigd door 99ruud99 op 27-08-2020 10:29 ]

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Een heleboel vragen waarmee je misschien wat dingen kan controleren:
  • Kan je in je BIOS/UEFI komen en kijken of je video-uit een voorkeur heeft voor de onboard HDMI of losse GPU?
  • Heb je het geprobeerd met een andere kabel/andere monitor?
  • Heb je wel weer beeld als je de videokaart er uit haalt en je monitor weer aansluit op de HDMI van het moederbord?
  • Maakt het verschil als je geheugen in andere bankjes stopt, of er maar 1 gebruikt ipv 2?
  • Zitten de afstandsbusjes van je moederbord goed gemonteerd?
  • Heb je de voedingskabel(s) (6 of 8 pin) op je GPU aangesloten? --> lijkt er wel op op de foto
  • Geef het moederbord piepjes/lampjes om aan te geven of bepaalde onderdelen wel of niet werken?
Het enige vreemde vind ik dat je eerst wel beeld had, en na het updaten van een driver niet meer.

Voor nog meer dingen die je kan testen om er achter te komen of je hardware werkt, kan je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlopen (is al wel erg oud, maar behandelt heel veel stappen die je kan doen)

[ Voor 24% gewijzigd door gwystyl op 27-08-2020 10:37 ]

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:00

nhanssen

QVL is non-tweakers

Ik denk dat door de GPU drivers te installeren je een resolutie of verversingssnelheid instelling gekregen hebt die je monitor niet aan kan. Welke monitor heb je? Kan je wel in veilige modus starten?

Tips om te booten in veilige modus hier

[ Voor 28% gewijzigd door nhanssen op 27-08-2020 10:45 ]

Spec's PC

• Tfluit
Ik heb net de videokaart ontkoppeld en de HDMI kabel op het moederboard aangesloten.
Als ik hem opstart krijg ik nog steeds geen seconde beeld.
Ik kan dus ook niet in de bios o.i.d.

Toen ik vanmorgen de pc aanzette gebeurde het volgende;
Ventilatoren begonnen te draaien, PC viel uit zichzelf uit, na een seconde of 2 a 3 startte bij weer uit zichzelf op.

Als ik hem nu aanzet doet hij dat echter niet meer.
Ventilatoren beginnen eerst zacht te draaien. Na een paar tellen hard.

Verder krijg ik geen rare bliepjes of wat dan ook.
Op het moederboard brand het volgende lampje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIuoY4HpfYBnWpnuq93qiK6O53c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhF9c4uxf91OXooq5rr1sUqG.jpg?f=fotoalbum_large

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:49

KipCurreh

Nightcrawler

Als de DRAM LED constant brandt, is dat een indicatie dat er iets fout loopt met je RAM geheugen.

Zitten ze allebei goed in het slot?

Ook kan je proberen om op te starten met 1 RAM stick ipv 2, en kijken of dit werkt.
Dus 1 stick in het DIMMA2 slot, en opstarten. Werkt het wel/niet, probeer eens met de andere RAM stick.

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:53
Het DRAM lampje brand wat betekend dat er een issue is met het geheugen (Juiste slots?, juiste type?)

Zie: https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7C75v1.0.pdf

Welk type geheugen heb je specifiek en staat dat op de QVL?
Check dat hier dan gelijk of het erbij staat: https://www.msi.com/Mothe...Z490-A-PRO#support-mem-31

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:59

Sagat

Is pappa x2!

Modbreak:Hi Tfluit
Vervelend dat je pc niet werkt, maar dat heeft weinig te maken met games. Dit topic is echt bedoeld voor problemen in games en niet als je games niet eens kunt starten door gebrek aan een werkende pc. Ik adviseer je om een nieuw topic te openen in
Harde waren

En lees ook deze FAQ even door, daar staat veel info over hoe je probleem te troubleshooten.
OH FAQ

Dit topic sluit ik hierbij.

10 second ninja DONE

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.