1 stopcontact op 2 groepen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-06 08:54
Beste,

Ik heb een vraag, wij hebben een wcd waar 2 stekkers in kunnen.

De linker zit op een aparte groep 7 de rechter zit op groep 2 bij de rest van de keuken.

Is het mogelijk om beide op groep 7 aan te sluiten zonder breek werk ?

Groet,

Mick

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:21
Zet zekering 7 en 2 uit, haal het kapje er af en kijk hoe het is aangesloten. Over het algemeen kan dit zeker. Groep 2 afdoppen in de WCD, en groep 7 doorlinken naar de andere WCD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ja, gewoon rechter aan linker verbinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:27

ManiacsHouse

Scheisse!

Als ze echt naast elkaar in eenzelfde doos zitten lijkt me simpel. Die van groep 2 loskoppelen en vanaf groep 7 doorverbinden. Losse kabels van groep 2 netjes dopjes opzetten.

Lol er waren me er al 2 voor.

Maar als je geen idee hebt hoe het moet en een zoiets simpels hier moet vragen... Is het dan wel wijs dat je de boel zelf los gaat halen? ;)

[ Voor 33% gewijzigd door ManiacsHouse op 26-08-2020 23:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Zie bovenstaande antwoorden... Maar mag ik vragen waarom je dat eigenlijk wil? Veel nut heeft het niet imho.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sterker nog. Je wil beide op dezelfde groep hebben, want volgens mij mag deze situatie niet eens.Je wil eigenlijk nooit dat verschillende groepen in dezelfde leidingen lopen. Als je een groep spanningsloos maakt, wil je dat dan ook alles spanningsloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizojojo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QK6h0BUB3ZJluYzlA9hDx0N2EJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gXixFoPLn32lbQTwGypSgOy.jpg?f=fotoalbum_large

Het is nu zo dat de koelkast en magnetron op een stekkergat zitten omdat ze een fout hebben gemaakt. Dit is nu niet handig meer doordat er een Amerikaanse koelkast wordt aangesloten. Gezien de groep 2 ook de woonkamer zit klapt de zekering eruit. Dit hebben ze toen opgelost met een stekkerdoos.

En nee ik ga dit inderdaad niet zelf uitvoeren ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59
wolly_a schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:29:
Sterker nog. Je wil beide op dezelfde groep hebben, want volgens mij mag deze situatie niet eens.Je wil eigenlijk nooit dat verschillende groepen in dezelfde leidingen lopen.
Hij heeft het toch helemaal niet over dezelfde leiding? Alleen dezelfde wcd. Als dat een inbouw wcd is zoals dit, zitten daar twee aparte inbouwdozen achter die dus prima via verschillende leidingen gevoedt kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.groepenkastcompleet.nl//Files/3/7000/7502/ProductPhotos/Source/213704179.gif

• Mizojojo
anboni schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 00:15:
[...]

Hij heeft het toch helemaal niet over dezelfde leiding? Alleen dezelfde wcd. Als dat een inbouw wcd is zoals dit, zitten daar twee aparte inbouwdozen achter die dus prima via verschillende leidingen gevoedt kunnen worden.

[Afbeelding]
Het gaat inderdaad om zo een wcd, dan zal ik van de week de elektricien bellen om het in orde te laten maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

wolly_a schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:29:
Sterker nog. Je wil beide op dezelfde groep hebben, want volgens mij mag deze situatie niet eens.Je wil eigenlijk nooit dat verschillende groepen in dezelfde leidingen lopen. Als je een groep spanningsloos maakt, wil je dat dan ook alles spanningsloos is.
Nog nooit een droger en wasmachine naast elkaar gehad, elk op een eigen groep? Ik heb hier ook een dubbel stopcontact voor beide, en elk zit met een eigen pijpje aan de meterkast verbonden.
Niet alle dubbele stopcontacten zijn intern doorverbonden gelukkig :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:31

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Wat is trouwens de reden dat je ze beide op dezelfde groep wilt hebben? Twee stopcontacten op verschillende groepen kan juist heel handig zijn. Zeker een keuken heeft veel grootverbruikers. Zet je een keer de waterkoker, de koffiemachine en de broodrooster aan dan kan de stop er zo uitvliegen wanneer de koelkast even aanspringt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Mizojojo
Janoz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:00:
Wat is trouwens de reden dat je ze beide op dezelfde groep wilt hebben? Twee stopcontacten op verschillende groepen kan juist heel handig zijn. Zeker een keuken heeft veel grootverbruikers. Zet je een keer de waterkoker, de koffiemachine en de broodrooster aan dan kan de stop er zo uitvliegen wanneer de koelkast even aanspringt.
Omdat groep 7 eigenlijk voor de magnetron en koelkast is. Nu zat de magnetron of koelkast op groep 2 erbij waar ook de woonkamer op zit. En als je dan een stofzuiger aanzet plus magnetron plus de rest van wil dat nog wel een misgaan. Als magnetron en koelkast op groep 7 zitten is dit geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Om eerlijk te zijn vind ik het niet logisch en ik vraag me zelf af of het is toegestaan. In België worden alle stopcontacten onder 1 afdekplaat aanzien als 1 enkel stopcontact op je elektrische schema's. Belangrijk omdat er een beperking is aan hoeveel stopcontacten er achter 1 zekering mogen.

Maar dat wil ook zeggen dat als ik bijvoorbeeld aan TS zijn stopcontacten wil werken, ik schakel zekering 7 uit en meet na of het stopcontact spanningsloos sta, dat ik mij moet realiseren dat het naastliggende stopcontact niet op dezelfde zekering staat, iets wat net zeer ongebruikelijk is. Daar loop je dus een risico dat dat niet wordt nagegaan wat weer een risico met zich meebrengt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mizojojo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:17:
[...]

Omdat groep 7 eigenlijk voor de magnetron en koelkast is. Nu zat de magnetron of koelkast op groep 2 erbij waar ook de woonkamer op zit. En als je dan een stofzuiger aanzet plus magnetron plus de rest van wil dat nog wel een misgaan. Als magnetron en koelkast op groep 7 zitten is dit geen probleem.
Een koelkast gebruikt zo weinig stroom dat je die rustig op groep 2 kan laten zitten, dan zou je de magnetron op groep 7 zetten.

Maar een magnetron gebruikt niet meer dan 1000 watt, een nieuwe stofzuiger mag niet meer dan 900 watt verbruiken maar zelfs al is hij een paar jaar oud dan komt hij niet boven de 1600 watt uit. Je kan 3680 watt uit een groep trekken dus je hebt dan nog ruim 1000 watt over om te verdelen over de rest.

Weet je zeker dat het hoge verbruik het probleem is?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mizojojo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:17:
[...]

In dat geval zou ik gewoon een goede stekkerdoos in het ene stopcontact steken en daar de magnetron en koelkast op doen. Dan hoef je niet eens wat open te schroeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Blokker_1999 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:19:
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik het niet logisch en ik vraag me zelf af of het is toegestaan. In België worden alle stopcontacten onder 1 afdekplaat aanzien als 1 enkel stopcontact op je elektrische schema's. Belangrijk omdat er een beperking is aan hoeveel stopcontacten er achter 1 zekering mogen.
Zodra de kap er af is zijn het twee gescheiden systemen. Dat de dozen toevallig naast elkaar in de muur zitten. Ik heb hier thuis ook drievoudige afdekplaten waarachter 2 compleet gescheiden systemen zitten, namelijk cai/cat en 230v. De dozen zijn onderling niet verbonden, maar van de voorkant ziet het er wel strak uit.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:31
Tsurany schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:22:
[...]

Een koelkast gebruikt zo weinig stroom dat je die rustig op groep 2 kan laten zitten, dan zou je de magnetron op groep 7 zetten.

Maar een magnetron gebruikt niet meer dan 1000 watt, een nieuwe stofzuiger mag niet meer dan 900 watt verbruiken maar zelfs al is hij een paar jaar oud dan komt hij niet boven de 1600 watt uit. Je kan 3680 watt uit een groep trekken dus je hebt dan nog ruim 1000 watt over om te verdelen over de rest.

Weet je zeker dat het hoge verbruik het probleem is?
Mwah, zuinig verbruik voor een magnetron hoor. Als ik mijn magetroncombi aanzet zie ik mijn verbruik toch echt wel flink stijgen volgens mijn meter. Net even gecheckt, schoot van 118W naar 2000W op totaal verbruik huis. Dan snap ik als je er ook nog een stofzuiger op aansluit de groep het niet grappig vindt.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:41
Wissel de koelkast en magnetron om, een koelkast heeft een vele lagere piekbelasting. Waarschijnlijk lost dit je probleem op.

Grootverbruikers zoals magnetron niet aansluiten via een verdeeldoos maar rechtstreeks in het stopcontact.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:23

de Peer

under peer review

Nat-Water schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Als ik mijn magetroncombi aanzet
Das een oven, geen magnetron ;)

• Nat-Water
de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:49:
[...]

Das een oven, geen magnetron ;)
Op magnetronstand ;)

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:23

de Peer

under peer review

Magnetrons die meer dan 1000W gebruiken zijn vrij zeldzaam volgens mij. Die van mij kan maar 700W zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Magnetrons die meer dan 1000W gebruiken zijn vrij zeldzaam volgens mij. Die van mij kan maar 700W zelfs.
Da's uitgaand, ja. Ingangsvermogen is wat(t) hoger.
Zet 'm maar eens aan en check je actuele verbruik op je slimme meter :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-06 14:10
In 1 stopcontacten raam mag slechts 1 groep gebruikt worden. Dit is het enige dat niet volgens de norm is in mijn huis. (Heb 1 raam waar wasmachine en droger in zitten). De reden is dat je als gebruiker verwacht dat als linker stopcontact spanningsvrij is, de rechter dit ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
[...]
Belangrijk omdat er een beperking is aan hoeveel stopcontacten er achter 1 zekering mogen.
Zover ik weet is die beperking er in Nederland niet en gaat het hier alleen over maximale belasting.

Zie ook Maximaal aantal wandcontactdozen per groep

[ Voor 10% gewijzigd door CurlyMo op 27-08-2020 12:05 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 23:43

Part

Helemaal niets.....

MeTooPV schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:08:
[...]

In 1 stopcontacten raam mag slechts 1 groep gebruikt worden. Dit is het enige dat niet volgens de norm is in mijn huis. (Heb 1 raam waar wasmachine en droger in zitten). De reden is dat je als gebruiker verwacht dat als linker stopcontact spanningsvrij is, de rechter dit ook is.
Zo staat het niet in NEN1010
NEN1010 geeft alleen dat een installatie overzichtelijk moet zijn maar dat is op verschillende manieren te interpreteren.

Verschillende groepen moeten in elk geval altijd een eigen doos en leiding hebben.
Ook bij hotel schakelingen kom je vaak tegen dat er meerdere groepen onder 1 afdekraam zitten. Kom je een raampje tegen met 4 of 5 posities waarvan 1 of 2 hotelschakelingen dan kun je er wel van uitgaan dat er meerdere groepen achter zitten.
Dus er van uitgaan dat de spanning er af is indien 1 wcd spanningsloos is zou ik niet zomaar doen.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:04
MeTooPV schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:08:
[...]

Dit is niet zo, als je in de NEN1010 en NPR5310 kijkt moeten de inbouwdozen gescheiden zijn, en mag het doorvoer schotje tussenbeide niet doorbroken zijn, als daaraan voldaan wordt mag je in principe 5 wcd's op 5 verschillende groepen in 1 afwerkraam mogen hebben.

Anders zou er zoals jij zegt ook nooit utp/coax en wcd's in 1 afwerkraam mogen hebben en in theorie zelfs geen coax en utp in 1 raam aangezien dit verschillende "stroomkringen" zijn.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
anboni schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 00:15:
[...]

[Afbeelding]
@Theo @anboni Twee aparte/losse WCD’s zijn twee aparte WCD’s. Dat kunnen prima twee groepen zijn. Een goede installateur zal niet 2 groepen in één frame/doos doen, puur voor de overzichtelijkheid. Voor de werking zal het er niets aan af doen.

• Suuz2016
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 21:20
Het is maar hoe je het interpreteert. Twee naast elkaar onder 1 afdekraam zie ik wel als dubbele wcd.
Daarnaast moet je ook rekening houden met de verwachting van leken. Thuis mag iedereen aan de installatie sleutelen. En een leek verwacht dat beide dan spanningsloos zijn.

Het afdoppen van 1 heb ik ook wat moeite mee. Je hebt dan nog steeds (weliswaar afgedopt) twee groepen in 1 doos. Haal dan tenminste de niet gebruikte draden weg.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-06 15:02
[...]Om eerlijk te zijn vind ik het niet logisch en ik vraag me zelf af of het is toegestaan. In België worden alle stopcontacten onder 1 afdekplaat aanzien als 1 enkel stopcontact op je elektrische schema's...
Nee hoor, in mijn washok zat een dubbel stopcontact op 2 aparte groepen voor wasmachine en droogkast, dat was geen enkel probleem voor de keurder (heb er hem zelfs op gewezen, had sticker met groep op de stopcontacten geplakt en gevraagd of dat voldoende was).

Er bestaan gekleurde stopcontacten, je hebt alcoholstiften in kleuren, je kan stikkers maken met een dymo,... Zolang het bij het stopcontact duidelijk is voor een leek (dus als je vrouw vraagt "waarom staat daar een letter op" ==> het werkt :> ), zal niemand daarover vallen.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 27-08-2020 12:34 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:50
[...]

Zowel in België als Nederland mag dit volgens de geldende normen gewoon. Wel moet er intern een dicht schotje tussen de 2 zitten.
Maar dat wil ook zeggen dat als ik bijvoorbeeld aan TS zijn stopcontacten wil werken, ik schakel zekering 7 uit en meet na of het stopcontact spanningsloos sta, dat ik mij moet realiseren dat het naastliggende stopcontact niet op dezelfde zekering staat, iets wat net zeer ongebruikelijk is. Daar loop je dus een risico dat dat niet wordt nagegaan wat weer een risico met zich meebrengt.
Je moet ook altijd elk punt waar je aan gaat werken even nameten. Je kunt er niet van uit gaan dat stopcontacten die bij elkaar in de buurt zitten op eenzelfde groep zitten.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Suuz2016 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:31:
Het is maar hoe je het interpreteert. Twee naast elkaar onder 1 afdekraam zie ik wel als dubbele wcd.
Daarnaast moet je ook rekening houden met de verwachting van leken. Thuis mag iedereen aan de installatie sleutelen. En een leek verwacht dat beide dan spanningsloos zijn.

Het afdoppen van 1 heb ik ook wat moeite mee. Je hebt dan nog steeds (weliswaar afgedopt) twee groepen in 1 doos. Haal dan tenminste de niet gebruikte draden weg.
Als een leek hier zijn vingers aan brand komt hij er snel genoeg achter dat hij dit soort werk misschien toch aan anderen over moet laten :)

Als iemand stom genoeg is om slechts een van de twee punten te meten dan is dat simpelweg zijn eigen verantwoordelijkheid. Zeker van een elektricien mag je verwachen dat hij de juiste voorzorgsmaatregelen neemt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Koelkast op 2 bij de rest en 7 de (combi-)magnetron. Zo zal het oorspronkelijk ook wel gezeten hebben. Een koelkast heeft maar een aansluitwaarde van 300W ofzo, maar gebruikt meestal veel minder en heeft dus geen eigen groep nodig. De magnetron wel als ie boven de 1800W uitkomt.

Enne, hoe kan het dat groep 2 eruit klapt door de koelkast? Als groep 2 zo druk is, is er meer aan de hand.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-06 12:50
de Peer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Het aangegeven wattage van een magnetron is het vermogen aan verwarming binnen de magnetron. Het elektrisch verbruik is ongeveer 50% hoger. Dus een 800 Watt magnetron gebruikt op vol vermogen ongeveer 1200 Watt. En op lagere vermogens gebruikt hij ook dat wattage, maar dan pulserend in plaats van continue. Dus zet je 'm op 400 Watt dan gebruikt hij nog steeds 1200 Watt, maar dan de helft van de tijd.
Pagina: 1