Maximaal aantal wandcontactdozen per groep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-10 11:30
Kan iemand mij vertellen wat het maximaal aantal WCD per groep is ?
Ik wil mijn woonkamer uitbreiden met een aantal wandcontactdozen en kom in totaal op 18 stuks.

Is dit toegestaan ? Ik kan nergens enige regelgeving hierover vinden.

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gewoon 250 * 16?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:03
Zit geen limiet aan. Je moet er over nadenken waar je de stopcontacten voor gaat gebruiken. Als je op twee WCD's twee straalkachels aansluit van 3000W, zal je groep er gewoon uitklappen om te voorkomen dat je bekabeling gaat smelten.

Maar 300 stopcontacten met elk een nachtlampje, gaat prima op 1 groep.

[ Voor 13% gewijzigd door storeman op 20-05-2017 21:40 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Een enkele WCD (en dus ook de elektra daar naartoe) moet in principe een hele groep kunnen hebben, dus 16A x 230v = 3680 Watt. Daar is het spul op gemaakt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Nederlandse regelgeving ken ik niet, maar misschien geeft dit je een idee in welke richting je kan denken.

In België is volgens het AREI in een groep maximaal 8 contactdozen toegestaan, waarbij een contactdoos tot 5 aansluitingen (5-voudig stopcontact) mag hebben. Dus in het totaal 40 stopcontacten.
Daarbij moet je rekening houden dat een stopcontacten-groep volgens het AREI uitgevoerd wordt met 2.5mm² kabel en 20A automaat.

www.legrand.be/montage/nl/arei#Kringen_met_contactdozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-10 11:30
Top , dank jullie wel.. Het is voor de woonkamer en enkel voor wat audio / video apparatuur en verlichting dus verder niet veel bijzonders... Zolang ik de maximale belasting die een groep aankan niet overschrijdt is er dus niks aan de hand ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:57
Klopt
Pagina: 1