Euh, je bedoelt zoals in de VS? Dat is inderdaad een stuk schappelijkerQwerty-273 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:58:
In een samenleving waar de gezondheidszorg bijna compleet op je eigen bord komt, is er veel meer marktwerking, en heb je als klant / patiënt veel meer vrijheidskeuze en zijn de tarieven over het algemeen een stuk schappelijker. Daar betaal je dus daadwerkelijk voor wat je gebruikt / vraagt en niet vanwege een afspraak tussen partijen die er beide (grof) aan verdienen.
ik heb een tijdje bij een zorgverzekeraar gewerkt die dit soort declaraties goed moet keuren.
Lang verhaal kort: er wordt niets aan gedaan.
Voorbeeld met iets anders als medicijnen -> steunkousen. Een huisarts mag bij steunkousen een aanmeet vergoeding vragen. Maar als die steunkousen versleten zijn, of de patiënt heeft nog 1 (of meer) paar nodig. dan worden nieuwe geleverd. Wat declareren ze vervolgens bij ELKE verstrekking van kousen?? De aanmeetvergoeding.. Die is vaak hoger dan de kousen zelf en lekker makkelijk cashen.
Lang verhaal kort: er wordt niets aan gedaan.
Voorbeeld met iets anders als medicijnen -> steunkousen. Een huisarts mag bij steunkousen een aanmeet vergoeding vragen. Maar als die steunkousen versleten zijn, of de patiënt heeft nog 1 (of meer) paar nodig. dan worden nieuwe geleverd. Wat declareren ze vervolgens bij ELKE verstrekking van kousen?? De aanmeetvergoeding.. Die is vaak hoger dan de kousen zelf en lekker makkelijk cashen.
Wel grappig, door dit topic keek ik even bij mijn eigen zorgverzekering. Ook precies € 13,80 voor "Uitgifte met begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel binnen kantooruren". Op zich ben ik wel zowel telefonisch als aan de balie goed geholpen, dus ook zeker geen issue.
Het medicijn zelf kostte € 1,41 (antibiotica). Bizar eigenlijk. Aan de andere kant een goed teken dat er meer naar de praktijk dan naar de farmaceut gaat in dit land als je sommige dramaverhalen uit de VS hoort. Ik twijfel er dus zeer zeker aan of de tarieven "schappelijker" zijn in landen waar er een fictieve vrije markt is.
Het medicijn zelf kostte € 1,41 (antibiotica). Bizar eigenlijk. Aan de andere kant een goed teken dat er meer naar de praktijk dan naar de farmaceut gaat in dit land als je sommige dramaverhalen uit de VS hoort. Ik twijfel er dus zeer zeker aan of de tarieven "schappelijker" zijn in landen waar er een fictieve vrije markt is.
Is ook niet zo. Tarieven waren hier schappelijker voordat de KNMP z'n zin kreeg. Apotheken hebben zich heerlijk in positie gemanouvreerd. Huisartsen ook trouwens. Wel 's geprobeerd van huisarts te wisselen? "nee sorry meneer, u woont verder dan 1500 meter bij de praktijk vandaan"
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Gelukkig maar, want als er iets is en je woont op 100km afstand dan moet je lang wachten voor de huisarts er is! Of voor als jij iets hebt en eerst een uur met reizn... Los van al zijn andereél patiënten die hij in die tijd niet kan helpen...Wijnands schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:33:
. Huisartsen ook trouwens. Wel 's geprobeerd van huisarts te wisselen? "nee sorry meneer, u woont verder dan 1500 meter bij de praktijk vandaan"
En och, ik ben blij dat als mijn kind morgen ziek is ik gratis naar de huisarts en het ziekenhuis kan. Dat als er morgen kanker bij mij wordt vastgesteld ik geholpen kan worden zonder mijn huis te hoeven verkopen... Dat er binnen een paar kilometer een huisarts en apotheek zijn. Dat er bij die laatste altijd alles op voorraad is en ze weten waar ze het over hebben. Een gratis huisarts bezoek (of meerdere) om vervolgens twee tientjes uit te geven aan de medicatie..... Ik geloof niet dat dat in elk land zo weinig in totaal kost... Ook dat soort dingen moet je erbij rekenen. Betaalt iemand die ziek is jaarlijks door o.a. medicatie meer dan iemand die gezond is? Absoluut! Maar dat is toch ook niet vreemd als je rationeel denkt?
[ Voor 42% gewijzigd door President op 28-08-2020 21:57 ]
Haha, grapjas.President schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:50:
[...]
Gelukkig maar, want als er iets is en je woont op 100km afstand dan moet je lang wachten voor de huisarts er is! Of voor als jij iets hebt en eerst een uur met reizn... Los van al zijn andereél patiënten die hij in die tijd niet kan helpen...
Huisarts op 1700 meter kan ook best hoor.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Anoniem: 328026
Log voor de grap eens in bij je zorgverzekeraar en bekijk de declaraties.
Dan zie je direct waarom de zorg in Nederland zo duur is...
Er wordt enorm veel gedeclareerd.
Zo wordt er ieder jaar alvast een bedrag gedeclareerd voor de geestelijke gezondheidszorg.
Nu is dit maar een laag bedrag, maar alle lage bedragen tikken toch behoorlijk aan voor de schatkist.
En eerlijk: ik had liever 2.50 korting gehad op dat ene medicijn dat ik wél gebruik.
En als je zorg nodig hebt: dan wordt dit nogmaals declareert.
Er wordt dus dubbel geprofiteerd.
Om diezelfde reden zou je héél Nederland met een oproepcontract alvast een uitkering kunnen geven, voor het geval dat ze niet opgeroepen worden. En vervolgens niet laten terugbetalen als ze wél inkomen hebben.
Zo wordt er ieder jaar alvast een bedrag gedeclareerd voor de geestelijke gezondheidszorg.
Nu is dit maar een laag bedrag, maar alle lage bedragen tikken toch behoorlijk aan voor de schatkist.
En eerlijk: ik had liever 2.50 korting gehad op dat ene medicijn dat ik wél gebruik.
De zorg kost dus al geld wanneer je géén zorg nodig hebt. (Met als excuus: de huisarts moet toch betaald worden als er geen patiënten komen.)ZIO GGZ declareert een bedrag bij uw zorgverzekeraar een bedrag van ongeveer € 2,50 (dit verschilt
per verzekeraar en kan sowieso per kalenderjaar wijzigen) voor de beschikbaarheid van de
praktijkondersteuner GGZ in de praktijk van de huisarts, ongeacht of u wel of niet bij uw huisarts op
bezoek gaat. (..) Van onterechte kosten is dus absoluut geen sprake.
Om diezelfde reden zou je héél Nederland met een oproepcontract alvast een uitkering kunnen geven, voor het geval dat ze niet opgeroepen worden. En vervolgens niet laten terugbetalen als ze wél inkomen hebben.
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 328026 op 31-08-2020 10:38 ]
De huisarts krijgt elk kwartaal een paar tientjes per ingeschreven patient. Een consult krijgen ze ook een bedragje voor, 10 euro voor een consult langer dan 5 minuten en korter dan 20 minuten. Voor dat bedrag zit er ook een assistent die je klacht aanhoort, een afspraak plant en de hele zooi in je dossier zet.Anoniem: 328026 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:31:toon volledige bericht
Log voor de grap eens in bij je zorgverzekeraar en bekijk de declaraties.
[...]
De zorg kost dus al geld wanneer je géén zorg nodig hebt. (Met als excuus: de huisarts moet toch betaald worden als er geen patiënten komen.)
Ga voor de gein eens op een avond naar de huisartsenpost, dan weet je waar je geld naartoe gaat. Mijn vriendin heeft een tijdje geleden de rug vast gehad en kon helemaal niks meer. Uiteindelijk 's avonds besloten om de HAP te bellen, hele nacht wakker liggen van de pijn was eigenlijk geen optie. 218 euro voor een consult bij de HAP, daarnaast 122 euro voor een doosje tramadol en een doosje diclofenac. De maagbeschermers moest ze zelf betalen.
Vorige week is ze weer bij de huisarts geweest, consult en nog een doosje tramadol. Consult 10 euro, doosje tramadol 12,37.