Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:02

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Goedendag,

Als ik nu de verwarming aanzet. En het is beneden warm genoeg dan wordt de kamer boven niet warm. Beneden hoeft het niet te warm te worden en boven mag het warmer. Dus vandaar een slim systeem.

Ik zoek een slimme thermostaat. Zonder cloud.

Ik heb beneden vloerverwarming. Hier zit 1 thermostaat knop op aan gesloten. Ik heb meerdere zones maar ik zie hier niet de toegevoegde waarde van, om deze apart aan te sturen. Dus hier 1 Slimme radiator knop op aansluiten lijkt mij voldoende.

Ik heb boven 1 kamer die ik wil aansturen. (in de toekomst meer) Deze kamer moet warm worden als ik aan het werken ben (21 graden). En beneden hoeft het niet meer dan 18 graden te worden. Omdat ik meestal boven zit te werken.

Ik dacht aan een plugwise Adam.
https://www.robbshop.nl/k...ntherm-adam-only-plugwise

En twee 2 toms. 1 Voer de vloer verwarming en 1 voor de werkkamer.
https://www.plugwise.com/en_US/products/tom

Ik maak gebruik van zigbee2mqtt. Vergroot ik hiermee het bereik van plugwise? Ik ben bang van niet?

Iemand nog suggesties voor andere merk? ik zie echt bijna alleen maar cloud troep voor verwarming.

Ik wil het kunnen koppelen aan openhab. En ik wil het liefst gebruik maken van zigbee2mqtt om genoeg bereik te hebben. En als het echt niet anders kan dan via Wifi aangezien hier het bereik van wel goed is in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door TheDudez op 25-08-2020 16:46 ]

Usenet handleidingen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Defineer zonder Cloud? Betaald? Geheel niet via internet?

Ik zie dat je dus al slimme thermostaat kranen hebt, anders had ik Netatmo geroepen, maar weet niet of je dat al te veel cloud vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Alles moet lokaal kunnen. Cloud mag wel aanwezig zijn maar deze zet ik dan uit. En ik wil het dan nog wel kunnen aansturen via openhab. Dus geen api via de cloud. Maar een lokale api.
Barrycade schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:47:
Defineer zonder Cloud? Betaald? Geheel niet via internet?

Ik zie dat je dus al slimme thermostaat kranen hebt, anders had ik Netatmo geroepen, maar weet niet of je dat al te veel cloud vindt.
Ik heb alleen domme kranen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugwise
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-05 15:53

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
Een Adam is hiervoor een perfecte keuze.
De Adam werkt op een Zigbee netwerk, maar zal niet je huidige netwerk versterken. Gezien deze aangestuurd wordt vanuit een andere Zigbee stick (in de Adam). Maar gemiddeld heb je op iedere verdieping een router device (aangesloten op USB voeding) nodig om het signaal door heel je huis te krijgen.

De Adam kan prima offline gebruikt worden, deze kan dan indien je op lokaal wifi/lan verbonden bent met de APP bestuurd worden. Of via een kamerthermostaat (deze dient OpenTherm te zijn).
De kamerthermostaat kan evt. ook vervangen worden voor de Plugwise Anna.

Voor de vloerverwarming adviseren wij de Floor, dit is hetzelfde product als de Tom. Alleen is deze smaller qua vorm (zodat deze beter past op de verdeler) en deze is tevens aangesloten via een USB voeding. Dit zorgt ervoor dat deze Floor een router functie krijgt.

De Tom is aan te sluiten via zowel batterijen als USB voeding. Met batterijen zal deze fungeren als End-device, op USB als router.

Vergeet verder ook niet dat de ruimtes die verwarmt worden ook voorzien worden van een thermostaat.
Bij de Tom zit een thermostaat ingebouwd die gebruikt kan worden, wat wel een klein nadeel heeft. Gezien de temperatuur dan gemeten wordt vlak naast de verwarming. Hierdoor is dit niet geheel naukeurig.
Het advies hierin is om in deze ruimtes een Plugwise Lisa de plaatsen.
Dit is een draadloze thermostaat, die aan te sluiten is via batterij of USB voeding.

De Lisa geeft de temperatuur door aan de Adam, welke vervolgens weer zorgt dat de juiste Tom/Floor open gezet wordt naar behoefte.

Het koppelen met OpenHAB is niet iets wat vanuit ons wordt ondersteund, maar hier zijn wel verschillende forums over te vinden om deze te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!
Plugwise schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:36:
Een Adam is hiervoor een perfecte keuze.
De Adam werkt op een Zigbee netwerk, maar zal niet je huidige netwerk versterken. Gezien deze aangestuurd wordt vanuit een andere Zigbee stick (in de Adam). Maar gemiddeld heb je op iedere verdieping een router device (aangesloten op USB voeding) nodig om het signaal door heel je huis te krijgen.

De Adam kan prima offline gebruikt worden, deze kan dan indien je op lokaal wifi/lan verbonden bent met de APP bestuurd worden. Of via een kamerthermostaat (deze dient OpenTherm te zijn).
De kamerthermostaat kan evt. ook vervangen worden voor de Plugwise Anna.

Voor de vloerverwarming adviseren wij de Floor, dit is hetzelfde product als de Tom. Alleen is deze smaller qua vorm (zodat deze beter past op de verdeler) en deze is tevens aangesloten via een USB voeding. Dit zorgt ervoor dat deze Floor een router functie krijgt.

De Tom is aan te sluiten via zowel batterijen als USB voeding. Met batterijen zal deze fungeren als End-device, op USB als router.

Vergeet verder ook niet dat de ruimtes die verwarmt worden ook voorzien worden van een thermostaat.
Bij de Tom zit een thermostaat ingebouwd die gebruikt kan worden, wat wel een klein nadeel heeft. Gezien de temperatuur dan gemeten wordt vlak naast de verwarming. Hierdoor is dit niet geheel naukeurig.
Het advies hierin is om in deze ruimtes een Plugwise Lisa de plaatsen.
Dit is een draadloze thermostaat, die aan te sluiten is via batterij of USB voeding.

De Lisa geeft de temperatuur door aan de Adam, welke vervolgens weer zorgt dat de juiste Tom/Floor open gezet wordt naar behoefte.

Het koppelen met OpenHAB is niet iets wat vanuit ons wordt ondersteund, maar hier zijn wel verschillende forums over te vinden om deze te koppelen.
Dan wordt het 1 floor. Via USB aansluiten is wel fijn dan heb ik geen batterij nodig.
Dan wordt het 1 Adam.
Dan wordt het 1 Tom. Maar waarom zou ik dan kiezen voor TOM? Kan dan toch ook 2 floors nemen?

Openhab werkt
https://github.com/updev-...penhab.binding.plugwiseha

Plugwise accepteert zeker geen andere waardes? Van een andere smart device? Want ik heb op elke kamer al een Smart device die de warmte en luchtigheid doorgeeft. Aan de Andere kant als ik alles in openhab heb zitten dan zou ik het vanuit daaruit moeten kunnen besturen alleen dan kost het wat meerwerk voor de dingen die ik maar 1 keer instel.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:01
Evohome.

Werkt volledig autonoom, is eventueel te koppelen aan domotica met:
Clouddiensten
Of lokale usb-controller (hgi-80) waardoor er geen cloud nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:51

bert pit

asdasd

Evohome is al een paar jaar een stabiel systeem. Er komen nu nieuwe systemen op de markt die ongeveer het zelfde doen, maar die de ontwikkelingsfase nog moeten doormaken. (updates, beloftes dat het in de volgende versie komt, en dergelijke)

Vind je het leuk om te experimenteren dan zijn er voldoende systemen. Ga je liever voor "proven technology" dan kom je bij Evohome uit, of Tado. Die laatste heb ik zelf geen ervaringen mee maar zou ik nu ook wel overwegen.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 22:05
@Plugwise
Goed te zien dat jullie hier reageren,
vind het wel vreemd dat jullie je niet laten zien in de topics met problemen en nu er iets te verkopen valt, wel reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Evohome valt af is een web api is nodig. en Tado is ook cloud.

Het is nog best lastig. Tot nu toe de enigste zonder cloud is Plugwise.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Als je op de evohome wifi niet aanzet is er geen verbinding met het internet. Dan kun je hem gewoon via thermostaat instellen, alleen niet via een app

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:01
@TheDudez
Je kan evohome ook koppelen via een usb-module hgi-80 dan heb je helemaal geen web-api nodig.
De meeste domotica systemen ondersteunen deze usb-module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Laatst online: 27-05 22:05
TheDudez schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:00:

dat hangt ervan af, met de hgi80
https://www.solar-nu-webs...well-hgi80-interface.html
kan je deze rechtstreeks koppelen aan o.a. domoticz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

TheDudez schreef op woensdag 9 september 2020 @ 11:00:

Evohome is stand alone. Wil je hem bedienen via de smartphone of pc, dan moet wifi aangezet worden. Maar dat is een keuze, dat hoeft absoluut niet om het systeem goed te laten functioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

bert pit schreef op woensdag 9 september 2020 @ 22:52:
[...]

Evohome is stand alone. Wil je hem bedienen via de smartphone of pc, dan moet wifi aangezet worden. Maar dat is een keuze, dat hoeft absoluut niet om het systeem goed te laten functioneren.
Klopt. Evohome is verruit de meest ontwikkelde slimme thermostaat met multi zone ondersteuning. Hij kan stand alone draaien, of via de cloud zodat je hem via app kan bedienen. Maar dit hoeft dus zeker niet.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

TheDudez schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:41:
Goedendag,

Als ik nu de verwarming aanzet. En het is beneden warm genoeg dan wordt de kamer boven niet warm. Beneden hoeft het niet te warm te worden en boven mag het warmer. Dus vandaar een slim systeem.

Ik zoek een slimme thermostaat. Zonder cloud.

Ik heb beneden vloerverwarming. Hier zit 1 thermostaat knop op aan gesloten. Ik heb meerdere zones maar ik zie hier niet de toegevoegde waarde van, om deze apart aan te sturen. Dus hier 1 Slimme radiator knop op aansluiten lijkt mij voldoende.

Ik heb boven 1 kamer die ik wil aansturen. (in de toekomst meer) Deze kamer moet warm worden als ik aan het werken ben (21 graden). En beneden hoeft het niet meer dan 18 graden te worden. Omdat ik meestal boven zit te werken.

Ik dacht aan een plugwise Adam.
https://www.robbshop.nl/k...ntherm-adam-only-plugwise

En twee 2 toms. 1 Voer de vloer verwarming en 1 voor de werkkamer.
https://www.plugwise.com/en_US/products/tom

Ik maak gebruik van zigbee2mqtt. Vergroot ik hiermee het bereik van plugwise? Ik ben bang van niet?

Iemand nog suggesties voor andere merk? ik zie echt bijna alleen maar cloud troep voor verwarming.

Ik wil het kunnen koppelen aan openhab. En ik wil het liefst gebruik maken van zigbee2mqtt om genoeg bereik te hebben. En als het echt niet anders kan dan via Wifi aangezien hier het bereik van wel goed is in huis.
Voor alle zone systemen geldt: alles of niets. Stel je hebt een woning met 8 zone's en je wilt er één regelen, dan zul je de resterende 7 ruimten ook moeten regelen, namelijk: uitzetten. Nu kun je dat natuurlijk handmatig doen, maar ga je dan om 6 uur 's-ochtends je bed uit om de vloerverwarming alvast aan te zetten?

In de praktijk loop je er vaak tegen aan dat die ene ruimte te klein is voor de minimale warme afgifte van je CV. Je zult dan ruimtes bij moeten schakelen, anders gaat je CV pendelen. Vergelijk het met een klein pannetje op de grootste pit van aan gasfornuis dat je langzaam wil laten inkoken, dat gaat ook niet.

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
bert pit schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:58:
[...]

Voor alle zone systemen geldt: alles of niets. Stel je hebt een woning met 8 zone's en je wilt er één regelen, dan zul je de resterende 7 ruimten ook moeten regelen, namelijk: uitzetten. Nu kun je dat natuurlijk handmatig doen, maar ga je dan om 6 uur 's-ochtends je bed uit om de vloerverwarming alvast aan te zetten?

In de praktijk loop je er vaak tegen aan dat die ene ruimte te klein is voor de minimale warme afgifte van je CV. Je zult dan ruimtes bij moeten schakelen, anders gaat je CV pendelen. Vergelijk het met een klein pannetje op de grootste pit van aan gasfornuis dat je langzaam wil laten inkoken, dat gaat ook niet.
Een aantal ruimtes doen er niet heel erg toe. ik gebruik deze als opslag of logeer Kamer die knoppen zijn best duur. Ik wil ze wel plaatsen in de toekomst. In deze ruimtes staan ze op standje 1 nu. Zou dit nog steeds een probleem zijn?

Usenet handleidingen

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Dankje ik ga mij hier in is verdiepen of ik hem ook kan aansluiten op openhab

Edit:
Ik lees in diverse topics op tweakers dat de Honeywell HGI80 sinds 2016 'discontinued' is. Daar wordt ik niet heel vrolijk van. En de vraag is of hij gaat werken met nieuwe producten die uitkomen van Honeywell.
Microkid schreef op woensdag 9 september 2020 @ 23:22:
[...]

Klopt. Evohome is verruit de meest ontwikkelde slimme thermostaat met multi zone ondersteuning. Hij kan stand alone draaien, of via de cloud zodat je hem via app kan bedienen. Maar dit hoeft dus zeker niet.

[ Voor 21% gewijzigd door TheDudez op 11-09-2020 09:44 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

TheDudez schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:20:
[...]

Een aantal ruimtes doen er niet heel erg toe. ik gebruik deze als opslag of logeer Kamer die knoppen zijn best duur. Ik wil ze wel plaatsen in de toekomst. In deze ruimtes staan ze op standje 1 nu. Zou dit nog steeds een probleem zijn?
Geen probleem, alleen lopen ze dan altijd mee in de verwarming zodra er een zone "aanspringt". Je moet er wel van uitgaan dat die knoppen alleen op thermostaat kranen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZZie-D
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05 13:08
@Plugwise Wanneer er dus een Lisa aan een Tom gekoppeld is, dan zal de temperatuurmeting van Tom niet meer gebruikt worden? En is het dan verstandiger om een Floor te nemen i.p.v. een Tom zoals de TS zich ook al afvroeg.

@TheDudez heb jij het product gevonden waarnaar je opzoek was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plugwise

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
@MaZZie-D Het klopt inderdaad dat zodra een Lisa en een Tom gekoppeld zitten in één verwarmingszone, dat de Lisa de temperatuurmeting over neemt van de Tom. De Lisa kan dit altijd beter meten, gezien deze niet direct naast de radiator zit (als het goed is).

Technisch gezien is de Tom en Floor exact hetzelfde.
Enkel kan de Tom zowel op batterijen als USB voeding aangesloten worden.
De Floor kan enkel op USB voeding.

Het voordeel als je deze producten aansluit op USB voeding, is dat het product direct een router device wordt en het Zigbee signaal versterkt in de woning.
Op batterijen wordt het product een END device en zal dus geen signaal doorsturen ter verterking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Ja ik denk dat het een plugwise wordt. Alleen het is nog all duur totaal.en aangezien het nog niet echt koud is staat het op een laag pitje.
MaZZie-D schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:08:
@Plugwise Wanneer er dus een Lisa aan een Tom gekoppeld is, dan zal de temperatuurmeting van Tom niet meer gebruikt worden? En is het dan verstandiger om een Floor te nemen i.p.v. een Tom zoals de TS zich ook al afvroeg.

@TheDudez heb jij het product gevonden waarnaar je opzoek was?

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:09

Yucon

*broem*

bert pit schreef op donderdag 10 september 2020 @ 08:58:
[...]
Onderschat dit niet. Ik heb hier in het verleden al gedoe mee gehad, en het komt er op neer dat je ketel echt vreselijk inefficient aan het stoken is als je te weinig radiators open hebt staan. Eigenlijk kun je dan bijna letterlijk gratis nog een paar extra radiators erbij openzetten zodat de efficiency stijgt en je met evenveel gas meer verwarmt. Het probleem is namelijk los van het pendelen ook dat de temperatuur van het retourwater bijna hetzelfde is als die van het uitgaande water.

Ik zou in dit scenario heel serieus overwegen of je het niet met een elektrisch kacheltje op zou moeten lossen. Misschien behalve hartje winter, maar in de herfst en lente verwacht ik dat het sommetje heel duidelijk zou zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 27-10-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZZie-D
Ik ga 2x een vloerverwarming pomp aansturen. Elke pomp is 1 ruimte (zolder en woonkamer)
Op advies van de Monteur 2x een lisa en 2x een smartplug. Thermostaat kraan zou niet nodig zijn in dit geval.

Kan iemand dit beamen?

@TheDudez Wellicht dat jij voor je vloerverwarming ook geen thermostaat nodig hebt, maar dat het aansturen van de pomp voldoende is.

Wanneer de lisa, plug en adam binnen zijn, zal ik kijken wat ik met zigbee2mqtt kan doen.

[ Voor 33% gewijzigd door MaZZie-D op 28-10-2020 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plugwise

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
@MaZZie-D Wanneer de circulatiepomp voor één verwarminsgroep is, kun je deze inderdaad aansturen met enkel een Plug HA. Deze zal dan de volledige vloerverwarming verdeler aan of uit schakelen wanneer er vraag is.

Zorg dan wel voor een goede temperatuurmeting met een Lisa, of evt. in de woonkamer met de vaste thermostaat Anna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZZie-D
Plugwise schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:29:
@MaZZie-D Wanneer de circulatiepomp voor één verwarminsgroep is, kun je deze inderdaad aansturen met enkel een Plug HA. Deze zal dan de volledige vloerverwarming verdeler aan of uit schakelen wanneer er vraag is.

Zorg dan wel voor een goede temperatuurmeting met een Lisa, of evt. in de woonkamer met de vaste thermostaat Anna.
Dit is inderdaad het geval. Vanavond komt binnen 1x Adam 2x Lisa en 2x Smartplug (waarom heeft deze geen naam :?

@TheDudez Voor jou zal het dus zijn 1x Adam 2xLisa een Tom (werkkamer) en een Smartplug voor de pomp op jouw vloerverwarmings pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugwise

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
@MaZZie-D Onze Smartplug heet de Plugwise Plug HA

Graag horen wij hoe het bevalt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Ik hoop eerlijk gezegd. dat het gaat werken met zigbee2mqtt. En anders koppelen aan een Smart systeem. Zo als openhab. Want temperatuur sensoren heb ik al. En plugwise heeft ook geen deur en raam detectie. Dan heb je ook geen Lisa nodig.
MaZZie-D schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Dit is inderdaad het geval. Vanavond komt binnen 1x Adam 2x Lisa en 2x Smartplug (waarom heeft deze geen naam :?

@TheDudez Voor jou zal het dus zijn 1x Adam 2xLisa een Tom (werkkamer) en een Smartplug voor de pomp op jouw vloerverwarmings pomp

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZZie-D
Ik gebruik HomeAssistant. Deze kan ik laten praten met Adam. Vervolgens kan Adam de Plugs en of thermostaatkranen aansturen.

Lisa is voor de WAF :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06-2023
TheDudez schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:41:
Ik hoop eerlijk gezegd. dat het gaat werken met zigbee2mqtt. En anders koppelen aan een Smart systeem. Zo als openhab. Want temperatuur sensoren heb ik al. En plugwise heeft ook geen deur en raam detectie. Dan heb je ook geen Lisa nodig.

[...]
Dat zoek ik dus ook! Eigenlijk zou ik de Plugwise Adam willen opnemen in mijn bestaande zigbee netwerk. Volgens mij ondersteunt zigbee2mqtt dit nog niet.

Het enige wat ik wil is van afstand het setpoint kunnen veranderen. Ik zoek al vrij lang, maar kan nog steeds geen thermostaat vinden die dit voor een redelijke prijs kan.

De plugwise Anna heb ik getest maar dit was een ramp; de sensor las de verkeerde temperatuur, waardoor het aan/uit slaan van de kachel ook voor geen meter meer klopte.

Koffie met thee is minder lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Het lijkt mij niet moeilijk. Alleen moet wel iemand die plugwise heeft aanmelden op github van zigbee2mqtt. Tenzij plugwise er een eigen sausje er overheen heeft gegooid. Je kan ook kijken naar tuya zigbee die werkt wel met zigbee2mqtt. Alleen weer geen ketel aansturing geloof ik.
Rolandow schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:24:
[...]

Dat zoek ik dus ook! Eigenlijk zou ik de Plugwise Adam willen opnemen in mijn bestaande zigbee netwerk. Volgens mij ondersteunt zigbee2mqtt dit nog niet.

Het enige wat ik wil is van afstand het setpoint kunnen veranderen. Ik zoek al vrij lang, maar kan nog steeds geen thermostaat vinden die dit voor een redelijke prijs kan.

De plugwise Anna heb ik getest maar dit was een ramp; de sensor las de verkeerde temperatuur, waardoor het aan/uit slaan van de kachel ook voor geen meter meer klopte.

[ Voor 3% gewijzigd door TheDudez op 30-10-2020 10:34 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:16
MaZZie-D schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:48:
Ik gebruik HomeAssistant. Deze kan ik laten praten met Adam. Vervolgens kan Adam de Plugs en of thermostaatkranen aansturen.

Lisa is voor de WAF :D
hoe babbel je met HA tegen de ADAM? En hoe kent HA de LISA?

//WAF factor is hier ook van belang ;)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugwise

Plugwise

Bedrijfsaccount Plugwise
Bockelaar schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:32:
[...]

hoe babbel je met HA tegen de ADAM? En hoe kent HA de LISA?

//WAF factor is hier ook van belang ;)
https://www.home-assistant.io/integrations/plugwise/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
thanks, die had ik ook al gevonden :)

heb een oudere aan/uit ketel met een oude ontkoppelde TOON. Wil iets moderners en wat klaar is als er een nieuwe (opentherm) ketel komt. We zitten zonder aparte dingen als zoneverwarming en vloerverwarming, dat zie ik er voorlopig de eerste 10 jaar ook niet komen.
Is het dan een ADAM en een LISA, HA fiksen en klaar?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZZie-D
Bockelaar schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:55:
Is het dan een ADAM en een LISA, HA fiksen en klaar?
Dat is inderdaad voldoende.

Ik heb uiteindelijk het geheel niet via zigbee2mqtt gedaan aangezien de connectie tussen de Lisa(begane grond) en Adam (zolder) erg goed is terwijl het huis van beton is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
de v raag is: kan ik niet gewoon af met een Anna en die gateway die daarbij mee komt

[edit]
om mijn eigen vraag te beantwoorden: volgens plugwise eigen helpdesk: in mijn geval: een aan/uit ketel met een bedrade thermostaat zonder zoneverwarming of andere fratsen is een Anna met bijgeleverde Smile-T een prima scenario. Deze opstelling is te koppelen aan Home Assistant en kan zo dus via HA ook slim worden aangestuurd

[ Voor 66% gewijzigd door Bockelaar op 23-11-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-05 08:56
Ook ik zit met dezelfde vraag als TS; ik ben op zoek naar een thermostaat zonder cloud, het liefst op zigbee, zwave of wifi.

Ik ben de Plugwise Anna al tegengekomen, maar zijn er nog andere producten die fatsoenlijk werken icm Home Assistant? internet al afgestruind maar kan niet veel vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Hoi @TheDudez @GlitchBug , hoe ver zijn jullie inmiddels met de Plugwise-oplossing? Ik ben nog aan het kijken naar Evohome. Lokaal uitlezen met de HGI80-interface gaat niet meer omdat die niet meer geleverd wordt. Misschien is een [OTGW] OpenTherm gateway nog wat, maar dan moet je ketel wel OpenTherm kunnen praten. Ik ben nog wat aan het googlen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-05 08:56
Hi Tiffanylampje, ik heb inmiddels de Plugwise Anna aangeschaft, werkt perfect icm home assistant en node red.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 28-09-2024 01:11 . Reden: Nickchange ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
@Tiffanylampje Ik heb hem nog niet gekocht. Maar het staat wel boven aan mijn lijstje want het lijkt mij nog steeds de beste optie.(keuze is ook beperkt) Moet alleen nog kijken voor een bypass. Aangezien ik vaak boven werk en beneden niet verwarm hoeft te worden meestal.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratje
  • Niet online
Idem hier, al jaren een Anna werkt prima met HA, Anna word geelverd met de smile gateway.
Als je geen zoneregeling hebt zie ik totaal niet waarom er een Adam geadviseerd word door Plugwise zelf.
Anna communiceert wel naar Plugwise's portal om vanaf de App te kunnen bedienen. Dit is ook niet uit te zetten.
Waarbij dit bij Adam misschien wel kan?

[ Voor 28% gewijzigd door Gratje op 01-04-2022 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik wil dus wel de zoneregeling. Maar ik twijfel nog hoe veel zones ik wil indelen. En de Evohome heb ik ook nog niet afgeschreven.
Pagina: 1