Bluetooth wordt door buren 'gebruikt', hoe te beveiligen?

Pagina: 1
Acties:
  • 18.213 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnJoyce
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-08-2020
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i88qfuoQZacQGG72Zkt8XXu4edU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ep90xmTDUFLus0Lm2QP3rVcx.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben met het verbouwen van de badkamer een aantal jaar geleden deze ( achteraf achterlijk dure )spiegel laten plaatsen. Gezien de badkamer toen dus nieuw was is hij direct op stroom aangesloten, dus zonder stekker in een stopcontact.
De spiegel heeft bluetooth, heel leuk, muziek onder de douche. Maar sinds een jaar hebben we er continue gekloot mee. Het volgende is namelijk het geval:

- als iemand verbonden is met de spiegel, kan je diegene er niet uit knikkeren, hij moet zelf de verbinding verbreken
- er zitten geen fysieke knoppen op de spiegel om de bluetooth te verbinden/uit te zetten etc
- vanuit de spiegel kan je de bluetooth niet aanpassen en op bv. Je telefoon kun je alleen verbinden of de naam veranderen
- er is geen code nodig om te verbinden
- als je verbonden bent gaat al je media geluid altijd via de spiegel, dit wil ik natuurlijk niet altijd dus het grootste gedeelte van de dag zijn wij niet verbonden

Wat er nu dus gebeurd is dat er 1 of meer mensen in de buurt zich verbinden met onze spiegel, super irritant want op die manier kunnen wij ons dus niet meer verbinden. In het begin deden we dan nog wel eens de stroom er af en er weer op, en dan zelf snel verbinden zodat de ander er uit gegooid werd. Maar dat ben je na een paar keer wel zat.

Dus we hadden ons erbij neergelegd, hoe kut ook, dat we hem vaak niet konden gebruiken.
Maar nu wordt het nog vervelender, de spiegel maakt namelijk een geluid bij verbinden/verbinding verbreken, dit deed hij altijd al maar dit gebeurd nu gedurende de dag en nacht!! meerdere keren. Het geluid is dermate hard dat we er wakker van worden.
We hebben buren al gevraagd om hun elektrische apparateb en die van hun kids te checken en de verbinding te verbreken, dat werkte toen maar we vermoeden dat 1 vd kids er ook wel lol in heeft of dat het een apparaat is waar ze zich niet van bewust zijn. En we willen de buren er verder ook niet teveel mee lastig vallen ( weten ook niet wie we exact moeten hebben).

We hadden onze google mini er gisteren( duurde even tot we tot dat briljante idee kwamen)aan verbonden, super blij, dat werkte. Maar vannacht ging de spiegel toch de verbinding weer 'checken' en verbrak/connecte hem weer, kortom weer een gebroken nacht. Zelf de verbinding maar verbroken waardoor hij hem vrij snel connecte met een ander apparaat dan de onze.

We zijn nu een beetje ten einde raad, is er een mogelijkheid/app of iets om de verbinding te beveiligen?

Een apparaat continue verbinden lijkt dus niet de oplossing omdat de spiegel dan toch na een tijd gaat kloten...
Of heeft iemand een ander geniaal idee?

Ps. Het stomme maar voor ons een klein lichtpuntje, er wordt (tot nu toe) nooit geluid vanaf een ander apparaat dan de onze afgespeeld

Edit: ook al gebruiken we hem niet vaak, door bovenstaande issue. Willen we wel graag de bluetooth in tact houden. Het liefst zouden we hem gewoon frequent gebruiken namelijk.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Beveiliging achteraf lijkt me moeilijk. Ik Zou denk ik de speaker ontkoppelen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat lijkt me wel de makkelijkste optie ja, gewoon de speakerkabels doorknippen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07
De originele speaker eruit slopen en een nieuwe bleutooth module erin zetten?
Of tijdens de nachtelijk uren (al dan niet via KaKu) de originele bluetooth speaker spanningsloos zetten?
Antenne afschermen om het bluetooth bereik te verkleinen zodat allen apparaten op een meter werken?

[ Voor 21% gewijzigd door SniperGuy op 25-08-2020 13:24 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:33
Een schakelaar op de stroomdraden zetten zodat je de spiegel eenvoudig spanningsloos kan maken en zodoende alleen kan activeren wanneer je hem zelf nodig hebt/wil gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-06 15:34
Robbie T schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:25:
Een schakelaar op de stroomdraden zetten zodat je de spiegel eenvoudig spanningsloos kan maken en zodoende alleen kan activeren wanneer je hem zelf nodig hebt/wil gebruiken?
Dit lijkt me sowieso de enige goede optie met behoud van de werking van de bluetooth speaker.
Dus spiegel eraf.. schakelaar tussen de bedrading en naast of onder (niet achter) de spiegel monteren.. spiegel weer terug. Dan zet je hem voor het slapen gewoon uit.

Overigens kun je natuurlijk ook een kaku schakelaar kiezen
Zoiets: https://klikaanklikuit.nl/product/mini-inbouwschakelaar/

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:02

Yucon

*broem*

kun je iets anders niet gewoon permanent een bluetooth verbinding ermee laten houden? Mogelijk kun je met een rpi nog iets van een soort bluethooth-repeater maken waarbij je dan wel een fatsoenlijke beveiliging op het inkomende signaal zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als ik het goed begrijp hoef je niet met de spiegel te verbinden om de verlichting in te stellen? Gebruik je de spiegel alleen als bluetoothluidspreker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnJoyce
TBTL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:37:
Als ik het goed begrijp hoef je niet met de spiegel te verbinden om de verlichting in te stellen? Gebruik je de spiegel alleen als bluetoothluidspreker?
ik weet niet hoe het met de stroomtoevoer zit, maar de verlichting heeft een fysieke knop op de spiegel dus deze werkt niet via bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnJoyce
DonJunior schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Dit lijkt me sowieso de enige goede optie met behoud van de werking van de bluetooth speaker.
Dus spiegel eraf.. schakelaar tussen de bedrading en naast of onder (niet achter) de spiegel monteren.. spiegel weer terug. Dan zet je hem voor het slapen gewoon uit.

Overigens kun je natuurlijk ook een kaku schakelaar kiezen
Zoiets: https://klikaanklikuit.nl/product/mini-inbouwschakelaar/
Oh dit klinkt als een goede optie inderdaad, als ik het goed begrijp heb je dan geen snoeren aan de buitenkant, maar plaats je deze aan de achterkant er tussen en dan met een afstandsbediening? Klinkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnJoyce
Yucon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:29:
kun je iets anders niet gewoon permanent een bluetooth verbinding ermee laten houden? Mogelijk kun je met een rpi nog iets van een soort bluethooth-repeater maken waarbij je dan wel een fatsoenlijke beveiliging op het inkomende signaal zet.
Ik zou niet goed weten wat, we hebben nog wel een oud mobieltje liggen?
Maar omdat hij de verbinding met de google mini niet vast hield denk ik niet dat dat de oplossing is.

ik ben niet zo technisch, maar zoals ik het begrijp heb je bluetooth repeaters welke je signaal versterken en eventueel kunnen beveiligen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Dit is dus precies de reden dat wij een Play:1 van Sonos in de badkamer hebben staan. Bluetooth speakers (en dan vooral de goedkopere rommel) is vaak erg veel gepruts met verbinding maken.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Calitomnication
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 08:21

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Misschien een gedachte van een heel andere strekking, maar heb je al eens contact met de fabrikant opgezocht? Kan me best voorstellen dat jij niet de enige bent die hier last van heeft. Misschien hebben ze dit met een Firmware update ofzo kunnen verhelpen.

Verder lijkt het me een gevalletje leuk idee, slechte uitvoering. Waarom geen fysieke knop op de spiegel om de spiegel in pairing mode te zetten?

Verder eens met @Tassadar32, zet gewoon een Play One in je badkamer, of koop desnoods een JBL Bluetooth box bij de electroboer en zet je spiegel uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Calitomnication op 25-08-2020 13:52 ]

Garmin Forerunner 245 | hardlopen ftw! | Voeg me toe op Gamin Connect of Strava
tips voor New York

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EnJoyce
Tassadar32 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:48:
Dit is dus precies de reden dat wij een Play:1 van Sonos in de badkamer hebben staan. Bluetooth speakers (en dan vooral de goedkopere rommel) is vaak erg veel gepruts met verbinding maken.
Ja achteraf hadden wij dit ook beter kunnen doen. Spiegel was absoluut niet goedkoop (ruim €800), een losse spiegel en Sonos was waarschijnlijk goedkoper geweest. ;w
Maarja, leer je van, hoop ik. |:(

ps. verbinding maken is niet het probleem, dit gaat te makkelijk haha. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door EnJoyce op 25-08-2020 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:16

Nogne

>.<

Tassadar32 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:48:
Dat is toch geen spiegel? En heb echt nog nooit problemen gehad om verbinding te maken met een bluetooth speaker.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnJoyce
Calitomnication schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:51:
Misschien een gedachte van een heel andere strekking, maar heb je al eens contact met de fabrikant opgezocht? Kan me best voorstellen dat jij niet de enige bent die hier last van heeft. Misschien hebben ze dit met een Firmware update ofzo kunnen verhelpen.

Verder lijkt het me een gevalletje leuk idee, slechte uitvoering. Waarom geen fysieke knop op de spiegel om de spiegel in pairing mode te zetten?

Verder eens met @Tassadar32, zet gewoon een Play One in je badkamer, of koop desnoods een JBL Bluetooth box bij de electroboer en zet je spiegel uit.
We hebben eigenlijk nooit contact gezocht met de fabrikant, weet ook niet goed bij wie we dan zijn moeten.. Kunnen de verkopende partij eens contacteren.

Bluetooth 'uitzetten' is dus geen optie, maar ik las hier iets over een schakelaar er tussen plaatsen. Ga ik vanavond maar eens met mijn partner bespreken, want dat lijkt mij wel een goede optie. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
Misschien kan de Bluetooth module worden ingepakt met aluminiumfolie, om de reikwijdte ernstig te verkleinen. Geen idee of je zelf dan nog kunt verbinden, maar het proberen waard. Wel opletten met kortsluiting aangezien aluminiumfolie geleid. Een losse printplaat ermee inpakken is dus niet handig ;)

Wil je de Bluetooth-functionaliteit sowieso niet meer gebruiken dan zou ik de module afkoppelen/afknippen.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 25-08-2020 14:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:29

GaMbiNo

1337

Er zit dus wel een schakelaar op van de spiegellamp? Kun je de speaker niet zo aansluiten dat die ook spanningsloos wordt als de spiegellamp uitgaat? Dan kun je de speaker ook niet vergeten uit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnJoyce
GaMbiNo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:00:
Er zit dus wel een schakelaar op van de spiegellamp? Kun je de speaker niet zo aansluiten dat die ook spanningsloos wordt als de spiegellamp uitgaat? Dan kun je de speaker ook niet vergeten uit te doen.
ik heb werkelijk geen idee. Maar klinkt opzich wel als een goed idee. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Inderdaad een erg slechte design-fout. Spiegel voor grote villa's, dan heb je dat probleem met buren niet :+

Anyway, de enige juiste oplossing lijkt me hier een aan/uit schakelaar of een firmware update die een pincode vereist bij verbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Geen zin om alle reacties te lezen maar misschien is dit een suggestie:
Koop een goedkope iPhone of Android based smartphone. Laat deze continu geconnect met de spiegel en gebruik alleen deze voor het afspelen van muziek. Een dedicated bron, dus.

[ Voor 5% gewijzigd door tbenschop2 op 25-08-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:47
Duidelijk werkt continue geconnecr zijn niet, dat probeerde hij al via google nest.
Ik zou schakelaar optie proberen, die paar keer dat je echt geluid moet in badkamer kan je wel even spiegel aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:29

JanB

Het ken rotter !!!

Als ik zoek op de spiegel en bij verschillende aanbieders de productpagina bekijk, hebben ze het over een optionele bluetooth audioset die aan de achterzijde gemonteerd wordt.

Aangezien het optioneel is, lijkt het me dat je hem makkelijk los kunt koppelen en van de spiegel kunt verwijderen

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetrueman2
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-05 21:16
Is het geen optie om de spiegel aan te sluiten op de lichtschakelaar van de badkamer? Scheelt ook weer sluipverbruik van de speaker in standby.

I can tell by your lack of interest that I was kidding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnJoyce
Thanks allemaal, we gaan eens even kijken naar de bedrading achter de spiegel en wat hier tussen te koppelen is. _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:38
Zeg.

Heb je het de fabrikant gevraagd? Men claimt:
Dutch Design
Nederlandse design meubelen, ontworpen naar de Europese behoeften.

[…]

Service
Gedegen service beleid met eigen servicemonteurs.
Prima. Wellicht wat nazorg en hardware/firmware ondersteuning na launch?

https://www.sanibell.nl/contact

[ Voor 19% gewijzigd door Helixes op 25-08-2020 15:17 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnJoyce
Helixes schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:15:
Zeg.

Heb je het de fabrikant gevraagd? Men claimt:

[...]

Prima. Wellicht wat nazorg en hardware/firmware ondersteuning na launch?

https://www.sanibell.nl/contact
Thanks voor het opzoeken!
Partner heeft zojuist een email gestuurd, ben benieuwd... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:38

LankHoar

Langharig tuig

Wat kosten die dingen tweedehands? Indien je er een acceptabel bedrag voor kunt vangen zou ik deze spiegel de deur uit doen en een domme (lees normale) spiegel terugnemen. En voor muziek lekker een waterdichte JBL speaker o.i.d. ophangen. Of nog simpeler: een setje speakers plaatsen en gewoon lekker ouderwets met de Jack kabel werken (ik had altijd pairing problemen met een draadloze speaker en daarna gewoon een setje dat over was geplaatst - heerlijk geluid en nooit gezeur met verbinding!) :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:10
Zet er een shelly 1 achter en hang er een bewegingssensor bij.
Beweging badkamer -> spiegel aan
Geen beweging -> spiegel uit

Ben je gelijk van het sluipverbruik af.

Ik zou een wifi slimme stekker adviseren ipv een kaku (433mhz) oplossing die iemand anders voorstelde omdat je voor een shelly (wifi) geen apparte hub nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:42
jorgenv schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:46:
Zet er een shelly 1 achter en hang er een bewegingssensor bij.
Beweging badkamer -> spiegel aan
Geen beweging -> spiegel uit

Ben je gelijk van het sluipverbruik af.

Ik zou een wifi slimme stekker adviseren ipv een kaku (433mhz) oplossing die iemand anders voorstelde omdat je voor een shelly (wifi) geen apparte hub nodig hebt.
Shelly kan maar zou persoonlijk een zwave module en sensor plaatsen of afstandsbediening/schakelaar. Kan ook zonder gateway maar mocht je dan in de toekomst alsnog meer willen doen kun je ze er zo aan koppelen. (ben zelf niet zo'n fan van Shelly)
En zoals hierboven ook door iemand werd aangegeven, kijk goed of je zo'n actor wel achter de spiegel moet plaatsen.
Succes in ieder geval!

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Wat een ongelofelijk brakke oplossing zeg... Overigens geldt dat wmb ook voor allerlei losse oplossingen zoals hier geopperd :+

Wat @LankHoar zegt, gewoon speakers in het plafond inbouwen en wat daarachter zit is eigen keuzen (Airport Express, Chromecast audio, etc etc.) Zijn genoeg topics over:

Badkamer audio
badkamer audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Er zijn meer dan voldoende schakel opties voor je, Ikea tradfri schakelaar, Xiaomi, blitzwolf, allemaal op wifi of zigbee. Zowel stekker als inbouw. Zoek maar eens op blitzwolf bw-ss5. Voordeel is dat je hiermee ook een planning kunt instellen wanneer de spiegel stroom krijgt.
Als je voor de stroomonderbreking optie kiest doe dan nog een laatste keer een rondje buren om ze te vragen de spiegel ook te “vergeten”, ander zal je alsnog connects krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-06 18:33
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:09:
Inderdaad een erg slechte design-fout. Spiegel voor grote villa's, dan heb je dat probleem met buren niet :+
Ik had persoonlijk ook verwacht dat een spiegel van €885 (plus €235 voor de audioset) ook alleen in villa's zou hangen, maar blijkbaar is er toch publiek voor zo'n overdreven duur ding die niet eens spiegelverwarming heeft.

Aangezien de audioset los bij is geleverd zou deze ook een losse aansluiting op de spiegel moeten hebben. Inderdaad even aan de achterkant kijken wat daar te regelen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
LankHoar schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:26:
Wat kosten die dingen tweedehands? Indien je er een acceptabel bedrag voor kunt vangen zou ik deze spiegel de deur uit doen en een domme (lees normale) spiegel terugnemen. En voor muziek lekker een waterdichte JBL speaker o.i.d. ophangen. Of nog simpeler: een setje speakers plaatsen en gewoon lekker ouderwets met de Jack kabel werken (ik had altijd pairing problemen met een draadloze speaker en daarna gewoon een setje dat over was geplaatst - heerlijk geluid en nooit gezeur met verbinding!) :)
Beste plan inderdaad. Zoals ik eerder aangaf is de Play:1 of One SL een prima oplossing voor de badkamer. Zijn waterdicht en werken via wifi dus geen gedoe met pairen. Eenmaal instellen (peanuts) en klaar.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik wist dat ik hier gepost had. Ik heb een collega met hetzelfde probleem.

Is dit ooit nog opgelost @EnJoyce ?

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 14-12-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zij heeft sinds augustus 2020 al niet meer ingelogd dus dit draadje oppakken heeft geen zin meer. Bij deze op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.