Herinrichten klusruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:22

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Wordt een beetje een lange post dit denk ik, maar ik wil graag jullie input op mijn plannen met de garage.

Momenteel heb ik in de inpandige garage onder het huis een werkbank op de 'kopse kant' staan, tis een stevig ding (baddinghout en betonplex) maar achteraf gezien toch niet zo handig dat ik de werkbank aan de korte zijde heb gemaakt. Dat wordt versterkt door de aanschaf van een afkortzaag die ik in deze werkbank eigenlijk niet fatsoenlijk kwijt kan omdat de ruimte links en rechts ervan dan wat kort is en dat zit het zagen van lange balken of planken in de weg.

Tijd voor iets anders dus, hieronder twee plattegronden en een foto, De foto en eerste plattegrond zijn van de huidige situatie, 'tis een beetje een rommeltje maar ben bezig met wat projecten en heb alleen voor de foto een beetje puingeruimd.
Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaMEnw5t3vs5C3VplHmUjwubPkA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWCZVvtRYidhoVuTWN0Knq4T.jpg?f=fotoalbum_medium

Plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_ri8dfI-fd2LzvBHZ_gHEk1E9w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3S9DtnZVw0DPV5hMPxEG8VBJ.jpg?f=user_large

De nieuwe situatie moet zoiets worden; werkbank kwartslag gedraaid naar de lange zijde. één kort vast stuk wat tegen de versmalling in de wand staat en twee verrijdbare werkbanken van 1500mm breed. één daarvan krijgt een uitsparing voor de afkortzaag waardoor er aan beide zijden goed lengte ontstaat om lang hout neer te leggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZAUhDbdIUtdnVFvRRegKTRHiUc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F6ZbbPoCpW5zjFuPZzi54rP7.jpg?f=user_large

Eerste vraag; hebben jullie nog tips voor de werkbank? Is deze indeling handig(er)? Kan ik de afkortzaag beter een het 'eind' van de eerste verrijdbare tafel verwerken? Dat soort zaken.

Tweede vraag; ik wil graag laden maken in een van de verrijdbare delen, in principe meer schuifbare planken dan een echte lade maar het idee is dat ik de Lboxxen en Mboxxen daarop kan zetten en uit kan trekken. Nu staan die vaak gestapeld en je raad het al, je hebt altijd iets uit de onderste nodig. Wat voor ladegeleiders zijn hier handig voor? Ik heb ernaar gezocht maar de keuze is zo bizar groot dat ik er niet uit kom. Ja ze moeten wat gewicht kunnen houden maar het is geen industrieel gebruik, voor 3 euro per stuk vertrouw ik ze niet maar 50 euro per set is het andere uiterste? Waar moet ik op letten?

Derde vraag; wat is een handige manier om stroom te verdelen over de garage? Het is geen mega oppervlak maar constant met verlengsnoeren werken is ellendig. Ik weet dat er van die tuinslang-achte oproldingen zijn die je aan het plafond kunt maken, is dat wat of moet ik stoppen met zeuren en accepteren dat een verlengsnoer al aanwezig is en prima werkt?

Ik kan me voorstellen dat een aantal van deze dingen ook afhankelijk zijn van gebruik en persoonlijke voorkeur. ik probeer wat meningen te verzamelen zodat ik ook de argumenten hoor die ik zelf niet verzin en zodoende de inrichting in één keer zo goed mogelijk kan doen ;) Alvast dank dus voor input _/-\o_

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40
Overal dubbele stopcontacten monteren, links is vaste spanning en rechts geschakeld via de stofafzuiging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Pixeltje dit is zo'n uitgebreide vraag, die past niet echt goed in [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4 dus ik heb hem bij deze gepromoveerd naar een eigen topic :)

Mocht je een andere titel willen: maak even een topicreport, of stuur me een DM, dan passen we het aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 25-08-2020 08:47 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:47

orf

Pixeltje schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:24:
Tweede vraag; ik wil graag laden maken in een van de verrijdbare delen, in principe meer schuifbare planken dan een echte lade maar het idee is dat ik de Lboxxen en Mboxxen daarop kan zetten en uit kan trekken. Nu staan die vaak gestapeld en je raad het al, je hebt altijd iets uit de onderste nodig. Wat voor ladegeleiders zijn hier handig voor? Ik heb ernaar gezocht maar de keuze is zo bizar groot dat ik er niet uit kom. Ja ze moeten wat gewicht kunnen houden maar het is geen industrieel gebruik, voor 3 euro per stuk vertrouw ik ze niet maar 50 euro per set is het andere uiterste? Waar moet ik op letten?
Ik heb deze gebruikt: https://www.amazon.nl/dp/...437601_TE_item?th=1&psc=1
Gewoon aan de zijkant van een plaatje 18mm multiplex geschroefd. Ze zijn geen soft close, maar sluiten wel netjes. En ik vond de prijs prima voor full extension. Ik heb ze voor alle lades gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV8kdRtnJapV4Uzhwzd7LARXGjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIsHF9giVNy6glsKlmm1Z36c.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_9b8LdsfPqj_Xq_6-6qaNaJQjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lFFnOgj6pst974dgegMMaCu9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:41
Ik zou de verstekzaag aan de rechterkant van de werkbank 1 maken. Als alles op een rij zit heb dan een zo lang mogelijk werkblad. Indien je niet uitkomt en in het midden van een balk wilt afkorten, wissel je werkbank 1 en 2 van plek en kan je in het midden werken.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Je let even niet op en ineens heb je een eigen topic, prima! Leuk ook dat er enthousiast wordt gereageerd, even in volgorde:

@jadjong ; dat is een hele goede. Er komt sowiezo krachtstroom (dus 3 fasen) naar de garage zodat ik geen problemen meer heb met opstartstromen van verschillende machines. De helft van de wcd's aan de stofzuiger knopen is wel een heel tof plan. Thanks!

@orf Dat ziet er heel netjes uit en inderdaad precies zoals ik voor ogen had. Dit werkt veel makkelijker als je bezig bent dan elke keer die koffers afstapelen en weer opstapelen. 450mm is lang genoeg voor de L-boxxen zodat ze open kunnen en de deksel niet terug dicht valt :+ ? Ik heb er 4 van 136mm en een hoge voor de cirkelzaag maar ik verwacht er in de nabije toekomst nog een paar toe te voegen dus ik wil 8 of 10 laden maken, even kijken wat mooi past in de hoogte onder het blad.

Ik heb nog wat webwinkels gevonden die ook ladgeleiders verkopen, deze bijvoorbeeld. Is dit iets? Zijn iets goedkoper dan de Amazon link van jou en op 10 stuks gaat dat best hard :X , maar lijkt me hetzelfde principe te zijn? Iets met lezen, de link van Orf gaat over 4 paar ipv 2 stuks :+

@Sgrovert Dat is ook best een idee ja. Moet nog even puzzelen met die indeling. Het idee voor nu was om de linkerkant van werkbank 2 te gebruiken zodat je rechts van de zaag ook nog ruimte hebt voor je reststuk, maar dat kan natuurlijk ook als de zaag op de andere werkbank staat. Het zou wel handig zijn als dat dan de werkbank is waar de stofzuiger ook bij in de buurt staat dus die logistiek moet ik nog even bedenken.

Voor de wielen onder de verrijdbare delen wil ik zoiets gaan gebruiken; Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/268670/files/230287457/890x820x1/nylon-zwaarlast-hefwiel-met-verstelbare-voet-50-mm.jpg. Die lijken me steviger dan gewone zwenkwielen zodat de tafel niet steeds heen en weer wiebelt. Het enige is dat het steeds vastdraaien en losdraaien me vervelend lijkt. Er zijn varianten die je zonder sleutel maar met de hand kan opdraaien, maar die zijn meteen grof duurder via Amazon. Iemand hier nog tips in?

[ Voor 28% gewijzigd door Pixeltje op 25-08-2020 14:54 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:52
Ik volg dit topic ook even.
Heb recent een schuur(tje) neergezet in mijn tuin van 3x 2.5m en ben nu klaar met de electra.
Volgende stap is indelen betreffende opberg ruimte etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Mooi geregeld, kan niet anders zeggen. Ik ben over een aantal maanden ook eigenaar van nieuwe woning met schuur. Dit topic hou ik even in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 15:52
Pixeltje schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:29:
Je let even niet op en ineens heb je een eigen topic, prima! Leuk ook dat er enthousiast wordt gereageerd, even in volgorde:

Voor de wielen onder de verrijdbare delen wil ik zoiets gaan gebruiken; [Afbeelding]. Die lijken me steviger dan gewone zwenkwielen zodat de tafel niet steeds heen en weer wiebelt. Het enige is dat het steeds vastdraaien en losdraaien me vervelend lijkt. Er zijn varianten die je zonder sleutel maar met de hand kan opdraaien, maar die zijn meteen grof duurder via Amazon. Iemand hier nog tips in?
Je kan ook kijken naar "Lift Casters", deze zitten op de zijkant van de poot en zorgen ervoor dat in rust de poot helemaal strak op de grond staat, en om te verrijden is het makkelijk met je voet te doen ipv met een sleutel.

Eens kijken wat voor mooie tips in dit topic komen, zodat ik mijn kluszolder misschien ook eens kan gaan aanpakken :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Maarce op 25-08-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Voor de wielen onder de verrijdbare delen wil ik zoiets gaan gebruiken; [Afbeelding]. Die lijken me steviger dan gewone zwenkwielen zodat de tafel niet steeds heen en weer wiebelt. Het enige is dat het steeds vastdraaien en losdraaien me vervelend lijkt. Er zijn varianten die je zonder sleutel maar met de hand kan opdraaien, maar die zijn meteen grof duurder via Amazon. Iemand hier nog tips in?
https://www.amazon.de/s?k...+Workbench&ref=nb_sb_noss

YouTube: Ultimate Workbench + 10 Shop Storage Solutions

Vanaf 10.30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Afbeeldingslocatie: https://www.onlinedeurbeslagshop.nl/Files/4/12000/12261/ProductPhotos/MaxContent/1161448627.jpg
4x deze onder de werkbank en de werkbank met een aantal eierkist of vlinder sluitingen aan de muur vastzetten.
Indien het veel werk is om de werkbank te verrijden zal je deze feature zelden gebruiken. Paar sluitingen aan de muur en de wielen van de rem halen, is iets van een minuutje werk. De remmen op de wielen zijn vooral handig als je de werkbank ergens tijdelijk neerzet.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Thanks, die heb ik ook gevonden inderdaad. Heb je ervaring met deze dingen? Het gebruik lijkt me super simpel maar dat ze uitsteken aan de zij- of voorkant lijkt me heel onhandig; echt zo'n ding waar je goed over kunt struikelen. Ik weet dat je kleine teen gemaakt is om zware meubels te zoeken maar das opzicht niet nodig elke keer dat je een plankje zaagt :9
Sgrovert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:13:
[Afbeelding]
4x deze onder de werkbank en de werkbank met een aantal eierkist of vlinder sluitingen aan de muur vastzetten.
Indien het veel werk is om de werkbank te verrijden zal je deze feature zelden gebruiken. Paar sluitingen aan de muur en de wielen van de rem halen, is iets van een minuutje werk. De remmen op de wielen zijn vooral handig als je de werkbank ergens tijdelijk neerzet.
Ja precies, ik wilde de tafels met magneten laten sluiten aan elkaar en met een sluiting aan de wand vastzetten. Geen gedonder met instabiele tafels graag. Zeker niet omdat ik regelmatig best lompe dingen maak en die moeten mooi stabiel liggen.

[ Voor 54% gewijzigd door Pixeltje op 25-08-2020 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-05 10:07
@Pixeltje, zorg ervoor dat de poten niet helemaal aan de zijkant zitten, dan vallen de zwenkwielen nog onder het werkblad.

Verder altijd klussen met dichte schoenen aan..
Ik volg "A Glimpse Inside" op YouTube en die gast zie ik altijd knutselen op z'n teenslippertjes.
Tenenkrommend

[ Voor 39% gewijzigd door CappieL op 25-08-2020 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
De zwenkwielen heb ik veel onder de flight-cases gebruikt. Indien een wiel na parkeren de verkeerde kan op steekt schop je er een paar keer teen, zodat hij een kwart of halve slag draait.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
CappieL schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:18:
@Pixeltje, zorg ervoor dat de poten niet helemaal aan de zijkant zitten, dan vallen de zwenkwielen nog onder het werkblad.

Verder altijd klussen met dichte schoenen aan..
Dat altijd en als ik serieus aan het zagen of slijpen ben ook altijd lange broek etc. Geen gedonder. Kan het ook niet verklaren trouwens want op het werk hameren we ook op de juiste PBM's dragen, kan dan niet met een gebroken teen aan komen omdat ik thuis nergens naar kijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:39

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

orf schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:02:
[...]

Ik heb deze gebruikt: https://www.amazon.nl/dp/...437601_TE_item?th=1&psc=1
Gewoon aan de zijkant van een plaatje 18mm multiplex geschroefd. Ze zijn geen soft close, maar sluiten wel netjes. En ik vond de prijs prima voor full extension. Ik heb ze voor alle lades gebruikt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Heb je dit zelf verzonnen of? Moet zelf ook nog een werkbank voor in mijn kelder maken (rond de 40m2).

Is misschien sowieso leuk om hier een beetje een algemeen topic van te maken, show je klusruimte oid.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57
Kuusj schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Is misschien sowieso leuk om hier een beetje een algemeen topic van te maken, show je klusruimte oid.
Bestaat al :)

Show je garage/werkhonk - Deel 1

Maar word weinig geshowd.
:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb nog wat webwinkels gevonden die ook ladgeleiders verkopen, deze bijvoorbeeld. Is dit iets? Zijn iets goedkoper dan de Amazon link van jou en op 10 stuks gaat dat best hard :X , maar lijkt me hetzelfde principe te zijn?
In jouw link zijn ze toch ontzettend veel duurder? Ik zie 17,80 per geleiderpaar (2 stuks), de eerder gedeelde Amazon link was € 25,- voor 4 paar (8 stuks).
Dat gaat hard bij 10 stuks ;).

Die Junker van de Amazon link lijken precies de geleiders die ik pas geleden bij de bouwmarkt heb gekocht, voor 25,- per paar..... Maar wel degelijk kwaliteit.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjnieboon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 16:30
Misschien heb je er wat aan:
Procaster wielen

Deze kun je makkelijk aan de zijkant monteren. Als je ze niet gebruikt staat je werkbank gewoon stevig op zijn eigen onderkant.

Deze kerel gebruikt ze in een aantal projecten (YouTube)

[ Voor 9% gewijzigd door Sjnieboon op 25-08-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
bartvl schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

In jouw link zijn ze toch ontzettend veel duurder? Ik zie 17,80 per geleiderpaar (2 stuks), de eerder gedeelde Amazon link was € 25,- voor 4 paar (8 stuks).
Dat gaat hard bij 10 stuks ;).
Lezen is kennelijk ook een vak, mi scuzi.. das inderdaad een goede deal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orf

orf

@orf Dat ziet er heel netjes uit en inderdaad precies zoals ik voor ogen had. Dit werkt veel makkelijker als je bezig bent dan elke keer die koffers afstapelen en weer opstapelen. 450mm is lang genoeg voor de L-boxxen zodat ze open kunnen en de deksel niet terug dicht valt :+ ? Ik heb er 4 van 136mm en een hoge voor de cirkelzaag maar ik verwacht er in de nabije toekomst nog een paar toe te voegen dus ik wil 8 of 10 laden maken, even kijken wat mooi past in de hoogte onder het blad.
45cm is bij mij genoeg voor de m-boxen. Weet niet of andere systainers dieper zijn. Let vooral even op de overhang van je werkblad. Ik “moest” 45cm gebruiken omdat de muur een borstwering heeft en ik niet diepere kasten wilde. 50cm geeft je misschien wat meer speling.
Kuusj schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Ziet er goed uit! Heb je dit zelf verzonnen of? Moet zelf ook nog een werkbank voor in mijn kelder maken (rond de 40m2).

Ja, zelf getekend in Photoshop met het gereedschap en de boxen die ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fshzx4RKJ2XjuQm4AXbw2DDtVLY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rO277jT3K7DFCQeTkQMD6H6m.png?f=fotoalbum_large

Gemaakt van Berken multiplex van de Gamma. Het zijn losse elementen zoals keukenkastjes en heb de maatvoering van de ladekasten links en rechts aangepast aan het blad van 3 meter van de Hornbach. Daardoor zijn die ladekasten iets van 72cm breed. Kwam gelijk mooi uit qua ladeindeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVoEjmW6sswfT9sKmY08kx8rAsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eysoHs7PZdyFBlpiuvsLHsdj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
@orf Hoe bevalt het dat je werkblad niet uitsteekt / overhangt?

Ik zie dat je wel ruimte hebt om je voeten enigzins onder het geheel te plaatsen, maar als je ergens flink kracht op wil zetten kan ik me voorstellen dat je nu met je knieen tegen je lades/Lboxxen aankomt. Mijns inziens zou dat op te lossen zijn met een werkblad die wat overhangt (of effectief iets dieper liggende lades/Lboxxen).

Herken je dit, of werkt het prima zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

rbaidjoe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:36:
@orf Hoe bevalt het dat je werkblad niet uitsteekt / overhangt?

Ik zie dat je wel ruimte hebt om je voeten enigzins onder het geheel te plaatsen, maar als je ergens flink kracht op wil zetten kan ik me voorstellen dat je nu met je knieen tegen je lades/Lboxxen aankomt. Mijns inziens zou dat op te lossen zijn met een werkblad die wat overhangt (of effectief iets dieper liggende lades/Lboxxen).

Herken je dit, of werkt het prima zo?
Het is misschien wat lastig te zien, maar het blad steekt een centimeter of vier over.

Ik heb al best veel klusjes gedaan op de werkbank en qua ergonomie is het voor mij helemaal goed. Ik sta nooit helemaal tegen de werkbank aan en heb veel ruimte voor m’n voeten. Heb me nog nooit gestoten met m’n knieen o.i.d. Waar ik niet zo goed over na heb gedacht is dat de hendel van de bankschroef voor de bovenste lade kan zitten als die verticaal hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57

Eerste vraag; hebben jullie nog tips voor de werkbank? Is deze indeling handig(er)? Kan ik de afkortzaag beter een het 'eind' van de eerste verrijdbare tafel verwerken? Dat soort zaken.
Ik heb zelf ook mijn werkbank op de korte kant.
Mijn schuur is 2 meter breed en 4 meter lang.
Dus ik zit een beetje met hetzelfde probleem.

Van het najaar ga ik alles onder de overkapping zetten, en dan een werkbank over de lengte bouwen.

Nu ik die van @orf gezien heb is zo'n dergelijke werkbank wel iets wat ik zou willen.
Derde vraag; wat is een handige manier om stroom te verdelen over de garage? Het is geen mega oppervlak maar constant met verlengsnoeren werken is ellendig.
Ik zou op de wand geschakelde stopcontacten zetten voor apparatuur wat vast staat, met een schakelaar op bij de deur.
En enkele constant stroom stopcontacten voor een 3D printer of radio/computer.

Op de voorkant van de werkbank ga ik constant stroom stopcontacten zetten voor elektrisch gereedschap, dan loopt he tsnoer niet over de werkbank heen. Daar irriteer ik mij nu aan.

En voor de zaag een stopcontact die aan je stofzuiger zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Dit is een topic wat ik ook ff ga volgen...Ben er zelf ook bezig en wacht helaas al 2 maanden op de afkortzaag die ik besteld heb. Waarna ik de werkplek verder ga inrichten. Gelukkig kom ik dit topic tegen en kan ik nog aanpassen als er goede tips langskomen.

Heb naast de schakelende WCD's o.a. ook al om de 1,5-2m een persluchtaansluiting aan de muur/plafond gemaakt.

Maar wat ik eigenlijk vnl. als tip wil geven is WCD's aan het plafond. Merk eigenlijk dat ik deze tijdens het klussen het meeste gebruik. Kabel voor machines komt van boven en ligt dus nooit op de looproute.

Tevens heb ik een 'miter saw station' (weet NL. woord niet) gemaakt welke aan de lange zijde van de ruimte komt te staan i.v.m. lange balken/planken. 5m is voor mij ongeveer het langste wat ik gebruik. En heb gezorgt voor deze ruimte aan 1 zijde van de afkortzaag. Alles voorzien van 'Kreg miter rails' welke tot nu toe erg handig is gebleken. Zeker wanneer je veel op dezelfde maat af wil zagen.

Edit: saw toegevoegd aan miter saw station ( autocorrect)

[ Voor 3% gewijzigd door Delakhan op 25-08-2020 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-05 19:36
Delakhan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:50:
Tevens heb ik een 'miter station' (weet NL. woord niet) gemaakt welke aan de lange zijde van de ruimte komt te staan i.v.m. lange balken/planken. 5m is voor mij ongeveer het langste wat ik gebruik. En heb gezorgt voor deze ruimte aan 1 zijde van de afkortzaag. Alles voorzien van 'Kreg miter rails' welke tot nu toe erg handig is gebleken. Zeker wanneer je veel op dezelfde maat af wil zagen.
Een miter saw is een verstekzaag, maar voor miter station is inderdaad niet echt een vertaling.
Of het moet Verstekzaagwerkstation zijn ;) maar da's meer iets voor de scrabble-fanaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Dronium schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:24:
[...]

Een miter saw is een verstekzaag, maar voor miter station is inderdaad niet echt een vertaling.
Of het moet Verstekzaagwerkstation zijn ;) maar da's meer iets voor de scrabble-fanaten
Bedoelde idd verstekzaagwerkstation _/-\o_ of afkortzaagwerkstation (welke geeft meer punten?), 'miter saw station' geeft denk ik meer hits op YouTube ed. Dan zie je al snel wat voorbeelden waar ik mijn uiteindelijke ontwerp uit samengesteld heb.

Moest idd 'miter saw station' zijn... 'saw' was weggevallen meteen ff aangepast.

Komt erop neer dat het gedeelte van de werkbank waar de afkortzaag staat lager is dan de 2 naastliggende werkbladen. Waardoor het te zagen werkstuk geheel ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitrip
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-05 21:45
Wordt een beetje een lange post dit denk ik, maar ik wil graag jullie input op mijn plannen met de garage.

Ik heb zelf een LS1018L (ik vermoed dezelfde als de LS1018LN)
Ik denk dat je je mogelijk hebt misrekend bij de afmetingen. Je hebt de afmetingen genomen van de gesloten zaag. Als je ze uitschuift is ze bijna 1m als ik me niet vergis.

Dit is natuurlijk enkel een probleem als je je werkbank tegen de muur zet en zaagt. Als je de werkbank wat vooruit schuift is het geen probleem.

Ik ben er zelf nog niet goed uit hoe ik deze (grote) afkortzaag ga integreren in een vaste opstelling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:13

Santford

FP PowerMod
Als rechtshandige is het handig als de werkbank aan de rechterkant vrijstaat van de muur en er aan die kant niets op het werkblad staat. Denk bijvoorbeeld aan het afzagen of veilen van een werkstuk langs de zijkant van de werkbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Dimitrip schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 00:01:
[...]

Ik heb zelf een LS1018L (ik vermoed dezelfde als de LS1018LN)
Ik denk dat je je mogelijk hebt misrekend bij de afmetingen. Je hebt de afmetingen genomen van de gesloten zaag. Als je ze uitschuift is ze bijna 1m als ik me niet vergis.

Dit is natuurlijk enkel een probleem als je je werkbank tegen de muur zet en zaagt. Als je de werkbank wat vooruit schuift is het geen probleem.

Ik ben er zelf nog niet goed uit hoe ik deze (grote) afkortzaag ga integreren in een vaste opstelling ;)
Ik heb gemeten op mijn huidige werkbank, die ook 870mm diep is. Met de zaag tegen de hoeklijn aan de voorzijde past het precies :9 Er komt op die plek niets achter te hangen dus ik verwacht geen problemen. De bedoeling is dat de afkortzaag ook van de bank af kan en dat ik dan met een losse plaat het gat opvul voor een on-onderbroken blad van bijna 5 meter.

De schakelende wcd's op de stofzuiger ga ik even overslaan voor nu; de makita stofzuiger die ik heb kan maar 1400w doorgeven en dat is niet genoeg voor de startstroom van de bovenfrees en de cirkelzaag. Hooguit dat ik die achter de afkortzaag geschakeld maak. Mocht er in de toekomst een nieuwe stofzuiger komen die meer vermogen door kan geven dan kan ik altijd nog de wcd's aanpassen.

Met laden in één bank en opslagruimte voor de afkortzaag en andere spullen in de tweede breid ik mijn opslagruimte ook serieus uit, dat is fijn want nu kom ik eigenlijk net tekort. De compressor kan dan ook een handige vaste plek krijgen met een aansluiting boven het werkblad. Heb er nu al zin in. Heel erg bedankt voor alle reacties tot zover 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:59
Zo te zien was ik de enige die showde en deden de foto’s het ook niet meer :D Die heb ik aangepast zodat ze weer zichtbaar zijn. Hopelijk leidt je linkje ertoe dat nog eens meer mensen wat showen daar, ik ben ook wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ben al helemaal enthousiast over het plan, maar om ervoor te zorgen dat alles past en ik dit keer wél goed nadenk over hoe ik de relatief kleine ruimte inricht ben ik begonnen om wat dingen te ontwerpen. Hieronder alvast een preview van een van de verrijdbare werkbanken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oaaAuiNgUalMNFfhLhfEB3x6LA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpabCMWzdlJCy6veO5x1WaWp.jpg?f=fotoalbum_medium

Idee is als volgt; balken 50*100mm voor het frame, 40*40 onder de onderste plank. Werkblad van betonplex, dat gebruik ik nu ook en dat bevalt heel goed. Makkelijk schoon te houden en lekker glad. Planken van multiplex 18mm evenals de scheiding tussen de twee ladekolommen.

Over de wielen ben ik nog niet uit, er zijn verschillende mogelijkheden waarbij deze me eigenlijk het meeste aanspreken:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/611HW5q3zZL._AC_SL1001_.jpg
Het lijkt me de makkelijkste manier om de werkbank op zijn poten te laten staan als ik ergens mee bezig ben en daarna ook weer makkelijk te kunnen verplaatsen. De andere opties zijn normale wielen (of flightcasewielen) maar die blijven een beetje wobbelig en dat lijkt me niet handig. Zorgt ook voor speling onderling als er twee tegen elkaar staan lijkt me?

Alternatief zijn dan machinewielen maar die moet je handmatig of met een steeksleutel opdraaien en dat zie ik ook niet zitten voor regulier gebruik. Das leuk als je iets zelden verplaatst..
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61AruSk3RJL._AC_SL1024_.jpg

Wie heeft hier ervaring mee?

[ Voor 8% gewijzigd door Pixeltje op 28-08-2020 07:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:40
Die bovenste moet je goed vast zetten, deze zes schroefjes trek je er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-06 10:01
Goed topic om te volgen. Volgend jaar een nieuw huis met een garage, dan moet er ook een fatsoenlijke klusplek komen. Nu heb ik net niets en ligt alles als een rommeltje opgestapeld. Ik word helemaal happy van de foto's en ideeën die hier voorbij komen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:56
Mijn werkplaats heeft ongeveer dezelfde afmetingen (of moet ik zeggen: had dezelfde afmetingen, want ik heb er een stukje bijgetrokken). Het eerste dat mij opvalt in de tekening zijn de 3 werkbanken. Heb je echt zoveel horizontaal werkopppervlakte nodig? Bij mij (en bij velen) zijn horizontale vlakken de plekken die altijd vol staan met vanalles.

De indeling vind ik nog niet zo efficiënt. Zo is de kopse kant van de garage niet echt in gebruik. Je hebt er wel een platenopslag staan, maar volgens mij krijg je die platen er heel moeilijk uit. Ik zou gaan voor 2 werkbanken in plaats van 3 en die tegen de kopse kant plaatsen. Zeker een van die werkbanken zou ik op wielen zetten. Op deze manier heb je genoeg werkoppervlakte en hou je de meeste ruimte over. De afkortzaag zou ik niet in een werkbank zetten en ook niet in een miterstation, want dat neemt veel te veel plaats in (weer een horizontaal oppervlak). Die zou ik, afhankelijk van hoe vaak je die gebruikt, op een inklapbaar onderstel zetten of zoiets (kan ook zelfbouw):

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/powerreviews/image/upload/c_fill,d_portal-no-product-image_ttlfpi.svg,f_auto,g_auto,h_400,q_auto,w_auto,z_0.5/d_portal-no-product-image_ttlfpi.svg/prod/gy8tnoux8phfp9fipva2

Mijn afkortzaag staat op een kast, waarin mijn stofziuiger en cycloon in zit. Aan de linkerkant zit een tafel die ik kan opklappen bij het zagen van lange stukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fs-NNpjgYQg1OM27DKjHj84twIk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ytGPsXcdDQ6IHe8xseRY5AlH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uV-sySZtMKD2iZlsi3bcus1sONY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ug525eu6EWZHSyv2GVyFecg6.png?f=user_large

Ik weet niet wat je allemaal wilt doen in de garage, maar ik vermoed DIY/houtbewerking. Hou er dan rekening mee dat er waarschijnlijk extra machines gaan komen in de toekomst (lintzaag, zaagtafel, afzuiging, vlak/vandiktebak, etc.). Die moeten dan ook een plek krijgen. Ga je hele platen hout (244 x 122 cm) zagen, hou dan genoeg ruimte over om deze op de grond te kunnen zagen. Een ander ding is opslag. Ik zie wel veel lades en plekken voor L-boxen, maar geen ruimte voor grotere dingen, zoals als hout, maar ook grotere machines (3D printer, CNC, stationaire schuurmachines, elektrische figuurzaag).

Maar het belangrijkste is zorgen voor flexibiliteit. Zet zo veel mogelijk op wielen, zodat je alles kunt herschikken als je met een groot project bezig bent of als er in de toekomst nieuwe machines in moeten. Werk ook in de hoogte en plaats daar de zaken waar je niet zo vaak bij hoeft, zoals een houtopslag. Ik heb er bv mijn compressor staan, maar ook een aantal koffers met elektrisch gereedschap dat ik minder gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
L.N. schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:00:
Mijn werkplaats heeft ongeveer dezelfde afmetingen (of moet ik zeggen: had dezelfde afmetingen, want ik heb er een stukje bijgetrokken). Het eerste dat mij opvalt in de tekening zijn de 3 werkbanken. Heb je echt zoveel horizontaal werkopppervlakte nodig? Bij mij (en bij velen) zijn horizontale vlakken de plekken die altijd vol staan met vanalles.

De indeling vind ik nog niet zo efficiënt. Zo is de kopse kant van de garage niet echt in gebruik. Je hebt er wel een platenopslag staan, maar volgens mij krijg je die platen er heel moeilijk uit. Ik zou gaan voor 2 werkbanken in plaats van 3 en die tegen de kopse kant plaatsen. Zeker een van die werkbanken zou ik op wielen zetten. Op deze manier heb je genoeg werkoppervlakte en hou je de meeste ruimte over. De afkortzaag zou ik niet in een werkbank zetten en ook niet in een miterstation, want dat neemt veel te veel plaats in (weer een horizontaal oppervlak). Die zou ik, afhankelijk van hoe vaak je die gebruikt, op een inklapbaar onderstel zetten of zoiets (kan ook zelfbouw):
Ik denk nu van wel, ik ben veel aan het knutselen met kleinere dingen zoals electronicaprojectjes en dan is het fijn om wat horizontale ruimte te hebben. Daar komt overigens ook het ladesysteem voor de l-boxxen vandaan maar daarover later meer.
Also, de platen komen daar inderdaad nooit, daar zal ik wat anders voor moeten bedenken. :+

Het gevaar van meer ruimte=meer zooi erken ik ook wel, dus daar moet ik nog even over nadenken. Waarom ik voor deze opstelling heb gekozen is omdat ik nu regelmatig tegen de - letterlijke - grenzen van de ruimte aanloop - de werkbank als vaste opstelling tussen twee muren beperkt werken met langere lengtes hout teveel. Een verrijdbaar deel kan daarbij helpen, dat kan ik immers een kwartslag draaien en het zou inderdaad meer ruimte voor houtopslag opleveren.

Het idee is inmiddels om de vaste werkbank wat langer te laten en één verrijdbaar deel te maken. op de meest rechter punt van het vaste deel maak ik dan een verdieping voor de afkortzaag waar, als die er niet staat, een plank op ligt waardoor je geen last hebt van die verdieping. Voordeel hiervan is dat ik nog steeds de afkortzaag kan gebruiken als het verrijdbare deel ergens anders staat. Een aparte trolley of andere mobiele oplossing voor de afkortzaag heb ik ook overwogen maar zie ik niet zo werken, het lijkt me onhandig maar ik kan niet zo goed uitleggen waarom.
Ik weet niet wat je allemaal wilt doen in de garage, maar ik vermoed DIY/houtbewerking. Hou er dan rekening mee dat er waarschijnlijk extra machines gaan komen in de toekomst (lintzaag, zaagtafel, afzuiging, vlak/vandiktebak, etc.). Die moeten dan ook een plek krijgen. Ga je hele platen hout (244 x 122 cm) zagen, hou dan genoeg ruimte over om deze op de grond te kunnen zagen. Een ander ding is opslag. Ik zie wel veel lades en plekken voor L-boxen, maar geen ruimte voor grotere dingen, zoals als hout, maar ook grotere machines (3D printer, CNC, stationaire schuurmachines, elektrische figuurzaag).
De garage is te klein om nog grote machines in te zetten. Ik deel de ruimte met de drie fietsen van mijn impulscontrole (mijn vriendin ;) ). Een kleine vandiktebank komt er misschien ooit nog maar dat is voor nu even toekomstmuziek. Ik red me vooralsnog prima met voorbewerkt hout, en met een beetje zorgvuldig uitkiezen en vooral het mijden van de lokale gamma of praxis kan ik redelijk aan droog en recht hout komen.

Opslag is wel een ding; in de verrijdbare kar moeten laden komen voor de l-boxxen. Ik klus veel buitenshuis dus mijn meeste spul zit in die kisten, handig meenemen en zo ingericht dat ik vaak met twee of drie van die kisten mee het meeste werk goed kan doen. Er staan twee kasten in de garage die ook dedicated zijn aan gereedschap en krammerijen. Net als onder de huidige werkbank komt onder het nieuwe vaste deel ook kastruimte waar andere zaken in opgeborgen kunnen worden - verfspullen en die grote zak rotband bijvoorbeeld. Ik heb een beetje zitten rekenen en ik denk dat ik er in opslagruimte op vooruit ga, met name omdat de kast die ik nu onder de werkbank heb onhandig is. Deze heb ik snel in elkaar geknutseld net na de verhuizing om in ieder geval íets van organisatie te hebben.

Het grootste probleem met te weinig werkruimte waar ik tegenaan loop is dat ik tijdens het knutselen dingen uit die kisten nodig heb. Een ladesysteem werkt veeeeeeel handiger dan hoe het nu geregeld is (namelijk gestapeld in een hoek, en geloof me; je hebt altijd iets uit de onderste kist nodig. Ik wel tenminste.) Dat hoop ik op te lossen door de kisten met gereedschap in de rijdende werkbank te verstoppen.
Maar het belangrijkste is zorgen voor flexibiliteit. Zet zo veel mogelijk op wielen, zodat je alles kunt herschikken als je met een groot project bezig bent of als er in de toekomst nieuwe machines in moeten. Werk ook in de hoogte en plaats daar de zaken waar je niet zo vaak bij hoeft, zoals een houtopslag. Ik heb er bv mijn compressor staan, maar ook een aantal koffers met elektrisch gereedschap dat ik minder gebruik.
Ik heb een bult wielen gekocht en ben inderdaad van plan om zoveel mogelijk verrijdbaar te maken. Hoe het er precies uit gaat zien moet ik nav jou post nog even over nadenken, want je raakt wel een paar goede punten denk ik.

Kort verhaal lang; ik weet het nog niet, maar bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:27
Onderstaand mijn schuur. De afgelopen 4 jaar gebruikt voor opslag van zooi tijdens de verbouwing. Nu wil ik hem klaarmaken om er een werkbare schuur van te maken.

Momenteel is het als volgt:
A: Lege muur
B: Werkbank (2m) / 2x gereedschap kasten (archiefkasten)
C: 3x Stellage kasten
D: Houtopslag (balken/platen
E: Schuurdeur
F: Garage deur
De 4 zwarte delen zijn ramen op ongeveer 1.50m hoogte.

Mijn wederhelft had de suggestie om een lange werkbank te maken langs deel C. Daarin zal dan de afkortzaag verwerkt moeten worden. Om dan A + B + D deel als opslag te gebruiken met stellingkasten

Ik dacht zelf om de werkbank tegen A te maken met een verrijdbaar deel voor de afkortzaag. B als muur voor hangende zaken (sport, grote gereedschappen etc). C met stellingkasten vol zetten voor liggende opslag.

De ruimte zal gebruikt voor nog kleine verbouwings klussen, prutsen, auto detailing.
Wat zou jullie suggestie zijn om in te delen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1Lzy24E_WvuviTE9ISafhwv6c4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ALqjA0lfgb123AaQoKVqelEF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:40
Michieas schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:47:
Onderstaand mijn schuur. De afgelopen 4 jaar gebruikt voor opslag van zooi tijdens de verbouwing. Nu wil ik hem klaarmaken om er een werkbare schuur van te maken.

Momenteel is het als volgt:
A: Lege muur
B: Werkbank (2m) / 2x gereedschap kasten (archiefkasten)
C: 3x Stellage kasten
D: Houtopslag (balken/platen
E: Schuurdeur
F: Garage deur
De 4 zwarte delen zijn ramen op ongeveer 1.50m hoogte.

Mijn wederhelft had de suggestie om een lange werkbank te maken langs deel C. Daarin zal dan de afkortzaag verwerkt moeten worden. Om dan A + B + D deel als opslag te gebruiken met stellingkasten

Ik dacht zelf om de werkbank tegen A te maken met een verrijdbaar deel voor de afkortzaag. B als muur voor hangende zaken (sport, grote gereedschappen etc). C met stellingkasten vol zetten voor liggende opslag.

De ruimte zal gebruikt voor nog kleine verbouwings klussen, prutsen, auto detailing.
Wat zou jullie suggestie zijn om in te delen??

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Zit er geen deur in jouw schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24

BrZ

aljooge schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:52:
[...]

Zit er geen deur in jouw schuur?
Ik denk dat de deur bij "E: Schuurdeur" zit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
BrZ schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:53:
[...]

Ik denk dat de deur bij "E: Schuurdeur" zit :p
Klopt helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb aardig wat tips gekregen om zoveel mogelijk mobiel te houden, dus ik heb ook een karretje voor de afkortzaag gemaakt. De werkbank tussen twee vaste muren beviel mij niet (geen lange delen op de werkbank kunnen leggen) dus ik ben juist bezig om mijn werkbank langs muur B in jou geval te maken met een los deel op wielen erbij om rond te kunnen duwen.

Ik zou dus in ieder geval niet je werkbank tegen wand A maken, maar langs B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Pixeltje schreef op maandag 2 november 2020 @ 07:40:
Ik heb aardig wat tips gekregen om zoveel mogelijk mobiel te houden, dus ik heb ook een karretje voor de afkortzaag gemaakt. De werkbank tussen twee vaste muren beviel mij niet (geen lange delen op de werkbank kunnen leggen) dus ik ben juist bezig om mijn werkbank langs muur B in jou geval te maken met een los deel op wielen erbij om rond te kunnen duwen.

Ik zou dus in ieder geval niet je werkbank tegen wand A maken, maar langs B.
Heb jij het dan zo gemaakt dat jou karretje met afkortzaag dan nog tussen de werkbank past of heb je die dan samen met het losse deel werkbank?

Ik weet niet hoe vlak mijn vloer is en twijfel dus een beetje over iets verrijdbaars maken en dat ik geen hoogteverschil heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Michieas schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:57:
[...]

Heb jij het dan zo gemaakt dat jou karretje met afkortzaag dan nog tussen de werkbank past of heb je die dan samen met het losse deel werkbank?

Ik weet niet hoe vlak mijn vloer is en twijfel dus een beetje over iets verrijdbaars maken en dat ik geen hoogteverschil heb.
In the middle of it, maar de kar voor de zaag is los van beide werktafels. Het is gelukt om de zaag exact zo hoog als de vaste tafel te krijgen, de verrijdbare tafel mort ook wel lukken dus ;)

Zoals je in de startpost kan zien had ik eerst het plan om de zaag te integreren in de verrijdbare tafel maar heb hier vanaf gezien door diverse adviezen en de realisatie dat als ik op de verrijdbare tafel iets aan het maken ben, ik de afkortzaag niet kan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Het begin is er. Heeft even geduurd want met name die wielen hadden echt een lange levertijd (ruim 3 weken op gewacht) maar dit weekend is de verrijdbare tafel best ver gekomen. Blad moet nog gezaagd worden maar in verband met regen dat even uitgesteld..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftFyKMog6iDhOEBjf5F2WILu1zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOqKJ5pJGttVLEObRaQ2tFUT.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqcsC3gOV1VdFl8Q0k2d44aUoSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptR4KdSPuLUeOSsEbVQ5NiR7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_IdgdHjL0Lcd4Sdyup3CYD82EU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRwB9gEyZ5vYvYq4BGYPUGO1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Pixeltje op 15-11-2020 20:19 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
En het vervolg ook:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xKUF9JYxyNpahkl5nA7RFnWP6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u6DvdnT3BGSLSlXP3gx86Pdc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOI46enlIu4N9FnhrzUTgY6e7DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayoWTQnHY6bRDxbKfJBJNcpV.jpg?f=fotoalbum_large

Met de tafel is iets niet helemaal goed gegaan, die is namelijk niet haaks en niet waterpas. Haaks valt nog wel mee maar het scheelt 5 mm op de lengte van 1500mm. Waterpas zit hem voornamelijk in de vloer van de garage die niet netjes is, dus ik denk dat ik daar niets aan doe.

De ladegeleiders zijn top, achteraf geen 500mm nodig gehad maar het is wel fijn dat de kisten zo ver naar voren komen nu, dan kan de deksel open zonder tegen het blad te stoten. De Lboxxen zitten vast met 3D-geprinte klemmen van marktplaats, dat is echt top. Kisten staan stevig op de planken en ik kan ze aan het handvat naar voren trekken.

Volgende stop wordt om onder het vaste blad een efficiëntere opslag te fabrieken.

edit; Afkortzaag afgesteld, die kan nu tussen de twee werkbladen in en is dan 1mm hoger dan beide bladen zodat ik makkelijk lange lengtes kan zagen, heel fijn dit!

[ Voor 5% gewijzigd door Pixeltje op 18-11-2020 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ziet er goed uit ! Ik heb ook twee werkbanken op wielen echt ideaal. Welke wielen heb jij uiteindelijk gebruikt en bevallen die ?
Ik heb nog normale wielen maar als ik ga zagen wiebelt dit alle kanten op dus ik zoek daar nog wat anders voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Waypoint schreef op woensdag 18 november 2020 @ 07:47:
Ziet er goed uit ! Ik heb ook twee werkbanken op wielen echt ideaal. Welke wielen heb jij uiteindelijk gebruikt en bevallen die ?
Ik heb nog normale wielen maar als ik ga zagen wiebelt dit alle kanten op dus ik zoek daar nog wat anders voor.
Deze. Bevallen goed. Bouwkwaliteit is niet geweldig maar ze rollen goed en als je de pootjes opdraait staat de tafel echt stevig.

De 330lbs versie.

[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 18-11-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:51
Zie ik de Makita LS1018 op de achtergrond staan?
Ik heb die, met Makita onderstel, maar dat vraag nogal wat ruimte. Denk sterk na om een soort gelijke kast te maken zoals jij die hebt. Wil je de afmetingen daarvan delen?
En hoe ga je om met lange lengtes, heb je dan ergens een extra ondersteuning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
LinkinTED schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:42:
[...]

Yes.
Ik heb die, met Makita onderstel, maar dat vraag nogal wat ruimte. Denk sterk na om een soort gelijke kast te maken zoals jij die hebt. Wil je de afmetingen daarvan delen?
Ik zal effe wat foto's schieten vanavond met maatvoering erbij. Ik heb deze kar gebouwd op basis van de plannen van een youtuber, zie hier de video en hier de site met de plannen. niet helemaal netjes gevolg want mijn zaag is anders dan de zijne en ik heb de vleugels niet nodig.
Dat is dus precies het idee van die losse tafel en losse kar voor de afkortzaag. Ik kan de afkortzaag nu bijvoorbeeld tussen de twee werkbladen zetten waardoor ik aan beide zijden anderhalve meter uitloop heb. Geen gedonder meer met lange stukken dus maar gewoon op tafel leggen en de maat bepalen _/-\o_

Gister even geprobeerd met een badding van 4 meter, werkt super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05 22:51
Thanks voor de info!
Vraag mij wel af of het werkt om de tafels als geleiders te gebruiken, wat als je op de tafels een werkstuk in elkaar aan het zetten bent en dan nog wat moet zagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
LinkinTED schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:42:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s-wCNurKoV3P5R1Zxa_57xfC9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDc1lkUuIFvENU2iOPEf1Zao.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXLolqQ5ZMH-ho_Yo8H6XXq1vtU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W263pgDFcuY8tTc6de25CGb1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twfJ7iN_ax1PDVWfx9X2G8B8iIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYaFrTVkmmTckABR4lol9tBW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QObGieHzCgveObRnxBytJm2iCM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJ0P1llJbrkgUwvrMf8IesMN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIM_MqBeZUfcJUtLc8lY78UtMlc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iCUIO29RxD1LcaiLq3Q7qoz.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1