Zwart scherm en wit streepje links boven.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertVDT
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 26-08-2020
Hallo,

Wie kan er mij helpen? Ik heb eergisteren nog zonder problemen op mijn laptop gewerkt. Ik heb toen enkel tv gekeken via de laptop en terug afgesloten.
Het gaat over een HP Laptop.

Gisteren start ik deze op en krijg ik een zwartscherm met een wit streepje dat links bovenaan het scherm pinkt.
Ik heb deze dan terug opnieuw opgestart en op esc gedruk tot ik de keuze oa heb voor F1, F2,F9, F10 of F11.

Ik heb F11 gekozen system recovery en hij laad dan een venster van HP Recovery Manager, als ik daar Computer Controleren neem krijg ik een nieuw kader en kan ik opdrachtprompt open.
Doe ik dat verschijnt er X:\windows\system32> als ik daar cd.. 2x doe staat er enkel nog X:\ en als ik dan C: typ komt er C:\> te staan als ik dan dir typ krijg ik daar 1 bestand te zien namelijk NTLOG.LOG. Er is daar nog 172,138,496 bytes beschikbaar.
Typ ik D: krijg ik D:\> te zien typ ik daar dir zie ik alle bestanden die normaal op de C zouden moeten staan. Ik schrijf zou, maar dat is dus niet.

Hoe krijg ik deze bestanden terug op de C?
Een backup nemen van de bestanden zou ook via HP Recovery manager moeten kunnen, dat zou dan over 227GB gaan, maar daar stopt hij bij 15% met de melding doelschijf is gestopt terwijl deze nog bezig is met het schrijven.

Ook nog meegeven dat ik ongeveer 2 weken geleden Windows 10 wou installeren op die laptop, maar omdat ik nog bepaalde emails moest hebben waar ik tijdens de installatie van Windows 10 aan dacht heb ik die installatie gecanceld waardoor alles terug naar Windows 7 is gegaan. En sinds gisteren is dat probleem dus ontstaan.

De hdd is niet stuk want hij doet de hard schijf test zonder problemen en in mijn andere laptop als ik daar de hdd aansluit heb ik net hetzelfde probleem.

Iemand enig idee hoe ik dit opgelost krijg? Ik zou het enorm op prijs stellen.

Beste antwoord (via GeertVDT op 25-08-2020 16:19)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:21

Standeman

Prutser 1e klasse

GeertVDT schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

Ik weet niet wat er scheelt. Het enige dat ik weet is dat hij met de bootcd nog wel start.
En zonder de bootcd kan ik uren op een zwart scherm staren met dat pinkend wit streepje.
Wanneer je backup klaar is kan je hier kijken: https://www.tomshardware....-windows-7-mbr,10036.html Daar staat beschreven hoe je de mbr kan fixen.

Het mbr heeft nogal veel te maken met je partitieindeling en vanaf welke partitie hij moet opstarten. Dus vandaar start hij vanaf CD wel op en niet vanaf je SSD.

[ Voor 9% gewijzigd door Standeman op 25-08-2020 12:04 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:26

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Lijkt te hangen in POST. En hoe lang duurde die HDD check ? Lijkt er toch op dat die stuk is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertVDT
De HDD snel duurt max 16min en de tragere duurt 2u +-.
Als hij stukt is wwaarom ziet hij ze dan wel in de backuk van hp recovery en kan ik hem lezen via het command promp venster?

Dat begrijp ik dan even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Je hebt de tragere test dus volledig laten doorlopen ? Kan je de SMART waardes uitlezen om dit uit te sluiten ?

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 25-08-2020 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertVDT
Edit : met hirensbootcd start hij wel op de laptop. En staat alles op de c:.
Iemand enig idee hoe het te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertVDT
DukeBox schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:45:
Je hebt de tragere test dus volledig laten doorlopen ? Kan je de SMART waardes uitlezen om dit uit te sluiten ?
Ik heb dat in de Bios gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Makkelijkste is een backup maken van je data en re-install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertVDT
Met hirensbootcd start hij wel op de laptop. En staat alles op de c:.
Maar zonder die cd geeft hij dus niet thuis en start hij niet op.
Iemand enig idee hoe het te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Wat Dukebox al suggereert: Met HirenBootCD opstarten, USB disk aankoppelen en vanuit de Hiren omgeving een backup draaien van je C: schijf.
Als die klaar is, desnoods je Hd in de laptop vervangen (Zou ik zeker aanraden) en systeem opnieuw installeren. Dan gegevens van de backup terug zetten.

Ik zou zeker niet aanraden om de HD na de backup zelf leeg te poetsen en opnieuw te gebruiken. Ding lijkt instabiel.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertVDT
ElCondor schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:13:
Wat Dukebox al suggereert: Met HirenBootCD opstarten, USB disk aankoppelen en vanuit de Hiren omgeving een backup draaien van je C: schijf.
Als die klaar is, desnoods je Hd in de laptop vervangen (Zou ik zeker aanraden) en systeem opnieuw installeren. Dan gegevens van de backup terug zetten.

Ik zou zeker niet aanraden om de HD na de backup zelf leeg te poetsen en opnieuw te gebruiken. Ding lijkt instabiel.
Die hirenbootcd heb ik gezegd dat terzijde ;). En daar krijg ik Windows volledig mee aan de praat.
Dan doet hij alles. Haal ik de cd eruit gebeurd er niks met de laptop dan komt hij terug op dat zwart scherm en wit streepje links bovenaan.
Die heb ik pas gevonden nadat ik de vraag hier heb gesteld gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door GeertVDT op 25-08-2020 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

GeertVDT schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:06:
[...]

Die hirenbootcd heb ik gezegd dat terzijde ;). En daar krijg ik Windows volledig mee aan de praat.
Dan doet hij alles. Haal ik de cd eruit gebeurd er niks met de laptop dan komt hij terug op dat zwart scherm en wit streepje links bovenaan.
Die heb ik pas gevonden nadat ik de vraag hier heb gesteld gehad.
Je harddisk is aan het overlijden. Je kunt nu nog bij je data. Gebruik die mogelijkheid en maak een backup van je gegevens. Als je persé eigenwijs wilt zijn draai je gewoon door met HirensbootCD tot je schijf er definitief mee stopt

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Is het niet dat je Master Boot Record stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertVDT
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:06:
[...]

Je harddisk is aan het overlijden. Je kunt nu nog bij je data. Gebruik die mogelijkheid en maak een backup van je gegevens. Als je persé eigenwijs wilt zijn draai je gewoon door met HirensbootCD tot je schijf er definitief mee stopt
Wat denk je dat ik aan het doen ben? Zoveel mogelijk data op de externe hdd aan het zetten ;).
Ik gebruik hem eigenlijk nog enkel om tv te kijken. Daar is dat oud beestje nog goed genoeg voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertVDT
Standeman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:25:
Ik weet niet wat er scheelt. Het enige dat ik weet is dat hij met de bootcd nog wel start.
En zonder de bootcd kan ik uren op een zwart scherm staren met dat pinkend wit streepje.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

GeertVDT schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:50:
[...]

Wanneer je backup klaar is kan je hier kijken: https://www.tomshardware....-windows-7-mbr,10036.html Daar staat beschreven hoe je de mbr kan fixen.

Het mbr heeft nogal veel te maken met je partitieindeling en vanaf welke partitie hij moet opstarten. Dus vandaar start hij vanaf CD wel op en niet vanaf je SSD.

[ Voor 9% gewijzigd door Standeman op 25-08-2020 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Standeman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:25:
Nee, het is de partitietabel die stuk is; daarom zie je ineens schijf D: die normaal gesproken schijf C: zou moeten zijn

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:26
Controleer de bootvolgorde in je bios eens (was bij mij plots ooit de oorzaak)

en anders staan hier ook nog wel wet tips: Zwart scherm bij opstarten Win 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertVDT
passer schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:13:
Controleer de bootvolgorde in je bios eens (was bij mij plots ooit de oorzaak)

en anders staan hier ook nog wel wet tips: Zwart scherm bij opstarten Win 10
Dat zou dan toch zijn dat hij moeten booten van de hard disk he? Wel dat stond 1 nu staat het 1 voor de cd.
e link die je gaf daar ben ik eigenlijk ook weinig mee vrees ik.
Maar toch bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertVDT
Standeman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

Die cd heb ik dus gemaakt en daarmee opgestart. Daar het command venster geopend en daar stap 5 uitgevoerd en opnieuw opgestart en alles is weer bij het oude hoop ik. Thanks d:)b .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeertVDT
Aan iedereen dat er mee heeft over nagedacht zeg ik dank U tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Dat is mooi :)

Ik zal nog wel even de SMART waarden van je disk uitlezen en hier posten. Scannen op bad sectors zal ook wel het één en ander vertellen. Er is natuurlijk een kans dat je SSD aan overlijden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertVDT
Standeman schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:22:

Ik zal nog wel even de SMART waarden van je disk uitlezen en hier posten. Scannen op bad sectors zal ook wel het één en ander vertellen. Er is natuurlijk een kans dat je SSD aan overlijden is.
En hoe doe ik dat? Die waardens uitlezen bedoel ik dan. Even gaarg helpen hoe ik dat moet gaan doen. Dank U.

En nogmaals het is geen ssd maar een hdd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertVDT
Standeman schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:22:

Scannen op bad sectors heb ik gedaan en hij vind geen fouten.
Pagina: 1