aanschaf nieuwe NT-server waar aan te denken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 346 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
Hallo, omdat er nogal wat problemen zijn onstaan binnen ons bedrijf waar 13 man werkt
met een Novell server willen wij graag overstappen op een NT omgeving nu is mijn vraag wat zouden jullie me aanraden om aan te schaffen, het gaat hier om 13 users binnendienst en 15 users met een laptop. de laptops moeten hun agenda met de binnendienst gaan delen zodat we altijd elkaars agenda recent kunnen inzien. graag jullie reactie

mvg Dewoudloper 8-)

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Mischien is lotus notes wat voor julie.

Hele mooi synchronisatiemogelijkheden voor de buitendienstmedewerkers.

• Dewoudloper
Hele goeie ik zat er ook al aan Lotus notes te denken het is namelijk een prachtig pakket en ik zal het zeker in mijn gesprek meenemen thanx, nog meer adviesen zijn zeer welkom

greetz dewoudloper 8-)

• Dewoudloper
ik ben trouwens in bezit van een prachtige Onstreamer 50 gig maar qua programmatuur is dat errug bagger dus als iemand ervaring met onstream heeft qua software graag even posten wat jij hebt en wat je ervaring daar mee is

bedankt alvast

• Dewoudloper
weten jullie ook ongeveer wat voor prijskaartje er aan hangt als je een server koopt met NT4 +lotus notes en 20 client licenties. Server moet ergens tussen de 600 mhz lopen met scsi hdd en 265 of 512 mb geheugen

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 15:48 schreef Dewoudloper het volgende:
ik ben trouwens in bezit van een prachtige Onstreamer 50 gig maar qua programmatuur is dat errug bagger dus als iemand ervaring met onstream heeft qua software graag even posten wat jij hebt en wat je ervaring daar mee is

bedankt alvast

Wij hebben hier de 30GB SCSI met als software Backup Exec 8.5 en dat werkt zeer goed onder 2000

duss

mzls Arne_F

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 15:52 schreef Dewoudloper het volgende:
weten jullie ook ongeveer wat voor prijskaartje er aan hangt als je een server koopt met NT4 +lotus notes en 20 client licenties. Server moet ergens tussen de 600 mhz lopen met scsi hdd en 265 of 512 mb geheugen
Waarom NT4? Als je het goed wil doen kun je beter Windows 2000 Server gaan gebruiken.
Voor een degelijke server, komt er al gauw een prijskaartje van rond de 5000 gulden tevoorschijn. Ik weet niet hoeveel Lotus notes bedraagd, maar dat zal niet voor niks zijn :)

• Dewoudloper
ik heb back-up exec 8.5 voor novell maar ik waarschuw iedereen met een novell server + een onstreamer (alleen de onstreamer scsi 50 gig werkt onder Novell) maar ook dat werkt echt niet vlekkeloos het is een grote ramp ik heb dat ding sinds ie bestaat en nu nog heb ik al bij al 5 goeie back-ups kunnen maken in 1 jaar tijd, dus kijk uit koop alleen zo`n ding als je geen novell hebt draaien (of installeer hem op je win 95/98 machine) tis dat je het even weet, maar mischien werkt backup exec wel op NT (scheelt weer geld) thanx

• Dewoudloper
wat vindt jij het voordeel dan van Windows 2000 tegenover WintNT? graag je reactie (ik heb namelijk alleen de proef versie gehad en me niet echt meer verdiept in 2000

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 14:24 schreef Kirpeknots het volgende:
Mischien is lotus notes wat voor julie.

Hele mooi synchronisatiemogelijkheden voor de buitendienstmedewerkers.
Vind ik te zwaar voor 28 medewerkers. Ik zou voor exchange gaan en voor windows 2000 server ipv. NT4.

Verwijderd

bedankt alvast
Arcserve 2000 voor onstream is prettig.

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-08 21:54

Metzie

Nyaano !

Op donderdag 09 augustus 2001 16:04 schreef Dewoudloper het volgende:
[...]
...maar mischien werkt backup exec wel op NT (scheelt weer geld) thanx
Backup exec werkt perfect hier op onze nt4 server met een onstream 30GB backup device.

Als server zou ik een OEM bak nemen (compaq, dell, etc) en W2k gaan draaien.
Als mailpakket kan ik niet echt iets aanraden, hier gebruiken we gewoon outlook 2000 + exchange 5.5, maar wij hebben niet zoveel mobiele gebruikers.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Dewoudloper
Exhange wordt dat niet geleverd bij de NT server zelf? en waarom zou ik 2000 gebruiken (heeft 2000 meer beveiliging of is hij sneller, gemakkelijker in gebruik, ik heb nooit bij 2000 stil gestaan omdat ik altijd NT mannetje ben geweest en eigenlijk nooit over 2000 heb nagedacht (stom van me) maar ik weet echt zijn voordelen niet.
Oja Arceserv 2000 heb jij dat draaien onder Novell? of onder NT

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 16:14 schreef Dewoudloper het volgende:
Exhange wordt dat niet geleverd bij de NT server zelf? en waarom zou ik 2000 gebruiken (heeft 2000 meer beveiliging of is hij sneller, gemakkelijker in gebruik, ik heb nooit bij 2000 stil gestaan omdat ik altijd NT mannetje ben geweest en eigenlijk nooit over 2000 heb nagedacht (stom van me) maar ik weet echt zijn voordelen niet.
Windows 2000 Server wordt ook wel NT 5 genoemd. W2k Server heeft weer een betere TCP/IP protocol en werkt weer sneller door zijn verbeterde NTFS en bovendien een betere Kernel.
Exchange wordt niet met NT meegeleverd. Exchange dient op een apparte server te worden geinstalleerd geloof ik, maar dan zal ik naar mijn mening lotus notus nemen aangezien het om een klein netwerkje gaat.

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 16:14 schreef Dewoudloper het volgende:
Pro actief denkend zou ik kiezen voor 2000. Ondersteuning op de langere termijn is dan gewaarborgd.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Officieel kun je NT 4 ook niet meer kopen. Ook zal de ondersteuning van Microsoft eerder stoppen dan bij w2k. Dus als je het dan toch goed wilt doen.....

• Dewoudloper
ik begin nu toch echt te twijfelen over NT of over Win2000, maar ik heb toch het gevoel dat WinNT een proffesioneler pakket is dan de 2000 versie. en dat win2000 toch minder in het bedrijfsleven wordt gebruikt dan de NT

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 16:42 schreef Dewoudloper het volgende:
ik begin nu toch echt te twijfelen over NT of over Win2000, maar ik heb toch het gevoel dat WinNT een proffesioneler pakket is dan de 2000 versie. en dat win2000 toch minder in het bedrijfsleven wordt gebruikt dan de NT
Het bedrijfsleven is juist allemaal aan het upgraden naar NT 5 (Windows2000) ! !

• GdeKeijzer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-06 10:50

GdeKeijzer

Asjemenou?

Kijk ook eens naar Win2000 Server SBS (Small Business Server) of zoiets?
Is een compleet pakket, 'makkelijk' te installeren en werkt prima.
Als je aan mij vraagt keuze NT4/W2000 zou ik voor de laatste kiezen. NT4 is passe en wordt zeer binnenkort ook niet meer ondersteund door MS (bijv al geen SP's meer)

DB.

Niet omdat het moet, maar omdat het kan....

• Dewoudloper
blij dat ik dit allemaal te weten ben gekomen ik denk dat mijn keuze, gezien voor en nadelen toch uitgaat naar een 2000 systeem.
Ik ga nu naar huis en post morgen of vanavond verder totdan

8-)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:08
Waarom wil je perse van netware af?

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 19:06 schreef Domino het volgende:
Waarom wil je perse van netware af?
Juist.... dat vraag ik mij nou ook af.
Gebruik toch gewoon Novell NW 5.1 + Groupwise en een inbelserver (Bordermanager) zodat de buitendienst kan inbellen om hun agenda te delen. Of hang de groupwise server aan het internet zodat de laptops hun agenda kunnen benaderen via een gratis internet accountje.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-08 09:39

4POX

Everybody is wired

bedankt alvast
Als je de kans krijgt om dat ding te vervangen kan ik je dat van harte aanraden. Op mijn werk hebben we ook problemen met zo'n ding en het heeft veel moeite om die aan de praat te krijgen..

ook is het bedrijf onstream al eens failliet gegaan.. Een mooi systeem is DDS3 streamer.. Maar die hebben als nadeel dat de tape helemaal uit de cadtrige wordt gewonden om hem zo om de kop te krijgen.. Daarom zijn ze hier overgestapt op onstream |:(

DDS (Ook wel DAT genoemt) wordt door elk pakket ondersteunt en heeft een zeer goede support.. Ook heeft het kleinere tapes zodat je weer kunt besparen op je brandkluis :)

Tips over hardware kan ik je niet geven omdat ik windows 2000 op elke machine al stabiel heb zien draaien. En het bied veel betere functies dan NT4.. Door het feit dat veel dingen veel simpeler zijn opgezet.. En je hebt meer mogelijkheden met rechten omdat je active directorie tot je beschikking hebt..

maar als je echt alles uit je netwerk wilt halen dan moet je netware gaan draaien >:) >:)

AKA Rinkel weblog

• Dewoudloper
weer een foute back-up, :(, het lijkt beter om van netware af te gaan omdat de streamer niet goed werkt, er onvoldoende beveiliging is, mcafee geen goeie updates ophaalt, en daarom toch overwil naar een overzichterlijker systeem (NTFS) je kan daarmee veel beter beveiligen op bestands niveau wat toch echt nodig is, ik wil gewoon betere controle en ik denk dat een MS-pakket toch een beter overzicht geeft dan het Novell pakket, en beter te onderhouden ook voor thuis met pc-anywhere dat zijn dingen die ook met Novell kunnen maar toch persoonlijk denk ik dat het beter werkt met een MS-pakket, verder moet je kijken naar de toekomst en of het verstandig is om met het huidige pakket verder te gaan of om verder te investeren naar iets anders, en ik denk dat als je flink uitbereid in je bedrijf er toch een betere controle moet komen op hoe alles verloopt, ikzelf denk nu aan een nieuwe server met daarop Win2000 en dan nog iets voor de buitendienstmedewerkers voor een syncronisatie met hun agenda en mail maar ik weet niet wat daar het best voor is, kan lotus notes op Win2000? dat zou natuurlijk een mooie combi zijn
ik hoor het nog wel

mvg Dewoudloper 8-)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zorry hoor, absoluut geen flame intended, maar hier mnoet ik toch ff op inspringen.

- Een server c.q. NOS vervangen omdat de backup mislukt?!?
Dan begin ik toch ernstig te twijfelen aan het management daar, alsook aan de kundigheid van het systeembeheer.

-Je wil van NetWare af omdat er onvoldoende beveiliging is?!?!
Hoeveel Windows NT servers zijn er in het afgelopen jaar in het nieuws geweest omdat ze gehacked zijn? En hoeveel NetWare servers in de afgelopen 5 jaar?

-Je beweerd dat je op NTFS niveau beter kan beveiligen dan op een NW server?
Waar haal je in g*dsnaam die onzin vandaan?!? Ik durf zelfs te beweren dat het iig voor de gebruiker gebruiksvriendelijker is (een directoty c.q. bestand waar je als NT user geen rechten op hebt, zie je gewoon stan...) Verder zijn ze vwb security toch wel gelijk

-Een MS pakket is overzichterlijker dan een NW pakket? Als je bedoelt in de zin van 'ik kan geen servers beheren en wil het liefst een server met de muis beheren' je NWAdmin en Rconsole draaien ook onder Windows hoor!

Persoonlijk denk ik dat je nu een zeer aantal grove fouten maakt. Ook gezien het feit dat je nu toch wel dure licenties in 1 keer de prullenbak in sodemietert.
Hoe bedoel je investering....

En nog een laatste opmerking van mijn kant:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken
Ik wil je absoluut niet op persoonlijk vlak aanmelden, maar ik krijg de indruk dat je je eigen miskennis van het huidige prodcut afschuift door een ander te nemen.
Dat is in principe geen probleem, maar beargumenteer het ook op die manier.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:31

TheVMaster

Moderator WOS
Op donderdag 09 augustus 2001 15:52 schreef Dewoudloper het volgende:
NT4??? Zou je niet aan Win2k beginnen met Exchange 2000 ofzo??

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
DUH!! De meeste bedrijven zijn net een jaar of 3 ofzo over naar NT4...denk je dat die elke 3 jaar ff nieuw serverpark gaan aanschaffen..? Als je nu iets aanschaft moet je echt Win2k gaan nemen....veel beter :)

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• Dewoudloper
back-up is niet goed te krijgen, probeer het zelf maar als je een novell heb draaien + een onstreamer,

Aangezien wij bepaalde programmatuur gebruiken die niet goed werken onder het Novell structuur, (omdat dit bedrijf in het begin nog geen server had, beheerder of wat dan ook) en dat die programma`s moeten blijven draaien, en goed gemaakt zijn voor MS-paketten vindt ik ook dit een goed punt.

De winst die dit bedrijf maakt is geld geen probleem en vindt de directie dat het goed moet draaien koste wat het kost. (rare lui maar ok)

Ikzelf ben ook groot voorstander van NT en sinds een paar dagen research ook voorstander van Win2000.

Je hoort mij niet zeggen dat ik een hekel heb aan Novell maar inderdaad ik vindt het fijner om met de muis door de server heen te klikken ipv commando`s geven.

Er moet sowieso een nieuwe server komen dus waarom zouden we eerst dit doen en pas over een half jaar weer dat en waarom niet gelijk een goede nieuwe structuur opbouwen waar iedereen zich wegwijs door kan maken

Ik ben nu al 3 jaar Systeembeheerder en servers beheren is voor mij geen probleem

ps er is overleg geweest over aanwezige licenties en er is een nieuw startend bedrijf die graag de licenties wil overnemen
probleem opgelost

bestanden waar je geen recht op hebt kun je win-NT verbergen

het is inderdaad zo dat NWAdmin ook onder win draait maar het is wel zo dat het een behoorlijk onstabiel prog blijft en eigenlijk op de achtergrond onder dos draait
dat het onstabiel is wil niet zeggen dat het aan ons netwerk ligt want ik ben echt niet de enige die klaagt over de slechte admin van novell 5.12 echter de oude novell admin werkte inderdaad goed nooit problemen mee gehad, nieuwe is behoorlijk frustrerend en langzaam

ps niet zo zeuren over de groeten

en ik geef ook eerlijk toe dat mijn kennis in het NT gebeuren mij meer ligt, alhoewel mijn kennis in Novell de laatste half jaar behoorlijk vooruit is gegaan en ik al behoorlijk mee kan lopen met het novell gebeuren

qua hacken vanaf buitenaf lijkt het me niet zo probleem goeie firewals zijn er al, alles loopt via routers en een goede servicepack doen al wonderen,

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op vrijdag 10 augustus 2001 11:50 schreef Dewoudloper het volgende:
back-up is niet goed te krijgen, probeer het zelf maar als je een novell heb draaien + een onstreamer,

OnStream is nou ook niet echt bedoeld voor de zakelijk markt nee.
Neem een DAT of DLT. Altijd dat ge-emmer van mensen die denken dat home-hardeware zonder probs werkt op een business software/hardware. We hebben het wel over 24/7 situatie's.
En ja, ik draai thuis ook zonder probs Novell (=naam van het bedrijf) Netware (=naam van hun product) met backup hardware/software

Aangezien wij bepaalde programmatuur gebruiken die niet goed werken onder het Novell structuur, (omdat dit bedrijf in het begin nog geen server had, beheerder of wat dan ook) en dat die programma`s moeten blijven draaien, en goed gemaakt zijn voor MS-paketten vindt ik ook dit een goed punt.

Kan ik niet helemaal volgen...Wat voor software bedoel je hier precies mee?
Het enige pakket waar ik soms problemen mee heb ondervonden op een NW server was Exact (oude versie Exact, en oude versie NW).
Verder geen probs

De winst die dit bedrijf maakt is geld geen probleem en vindt de directie dat het goed moet draaien koste wat het kost. (rare lui maar ok)

Dan lijkt het me aan jou de taak om het management goed te informeren

Ikzelf ben ook groot voorstander van NT en sinds een paar dagen research ook voorstander van Win2000.

Knap dat je aan de hand van 2 dagen navragen op tweakers/inet al weet dat W2K stabieler zal zijn in jullie situatie

Je hoort mij niet zeggen dat ik een hekel heb aan Novell maar inderdaad ik vindt het fijner om met de muis door de server heen te klikken ipv commando`s geven.

kiddy-beheer dus >:)

Er moet sowieso een nieuwe server komen dus waarom zouden we eerst dit doen en pas over een half jaar weer dat en waarom niet gelijk een goede nieuwe structuur opbouwen waar iedereen zich wegwijs door kan maken

en een nieuwe server en een nieuw OS, dat kost mij vaak 6 maanden lullen als brugman ;)

Ik ben nu al 3 jaar Systeembeheerder en servers beheren is voor mij geen probleem

Als ik je topics zo lees hier op GoT (wat dus voor mij het enige referentie punt is) betwijfel ik dat, als ik heel eerlijk ben

ps er is overleg geweest over aanwezige licenties en er is een nieuw startend bedrijf die graag de licenties wil overnemen
probleem opgelost

Kijk even na bij Novell op de site hoe dat zit. Ik meen dat je ze even moet laten overschijven. Verder is dat beter an weggooien idd. Novell raad deze methode overigens ook aan

bestanden waar je geen recht op hebt kun je win-NT verbergen

Niet per definitie zo

het is inderdaad zo dat NWAdmin ook onder win draait maar het is wel zo dat het een behoorlijk onstabiel prog blijft

Misschien is je werkstation wel instabiel ( [topic=201201] ) ?

en eigenlijk op de achtergrond onder dos draait

Explain?

dat het onstabiel is wil niet zeggen dat het aan ons netwerk ligt want ik ben echt niet de enige die klaagt over de slechte admin van novell 5.12

Hee.. is er een nieuwe versie uit (5.12)??
Overigens verklaar je in een ander topic je infra en werkstations wel instabiel. Vreemd ...

echter de oude novell admin werkte inderdaad goed nooit problemen mee gehad, nieuwe is behoorlijk frustrerend en langzaam

zet je de oude NWAdmin toch gewoon weer terug? Peuleschil voor een systeembeheerder met 3 jaar ervaring

ps niet zo zeuren over de groeten

Staat gewoon in de FAQ, daar heeft iedereen zich aan te houden. Maar ik zie dat er geen groeten stonden in deze reply van je ;)

en ik geef ook eerlijk toe dat mijn kennis in het NT gebeuren mij meer ligt, alhoewel mijn kennis in Novell de laatste half jaar behoorlijk vooruit is gegaan en ik al behoorlijk mee kan lopen met het novell gebeuren

Nu nog met het 'NetWare gebeuren' :+

qua hacken vanaf buitenaf lijkt het me niet zo probleem goeie firewals zijn er al, alles loopt via routers en een goede servicepack doen al wonderen,

Ik doelde op het feit dat de beveiliging in NW vele malen beter is dan die van WinNT.
Met hacken doelde ik niet op de routers/firewall , maar het binnenkomen op het OS als je al op het LAN zit.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Dreamer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-08 15:37

Dreamer

Foutje

over de server moet je zelf denk maar eens nadenken maar daar is een sterke gewone pc denk ik al genoeg voor

over de agenda delen gebruik je gewoon ms exchange

en op elke client komt ms outlook te staan zo kan je je email intern doorsturen agenda's delen enzovoort

om de email daarop binnen te laten komen moet je wel batch smtp hebben en een static ip adres anders kunnen ze het bij je lozen

ik weet niet of het bedrijf al een goede router heeft maar voor internet is dat behoorlijk belangrijk

suc6
dreamer

edit:
website was weg gehaald :)

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Ik weet dat je je keuze al gemaakt hebt.

Ik zelf voor Novell 5.1SBS gaan.
Met firewall/mail e.d. erg mooi.

Het enige nadeel is dat als je Exact voor windows draait je niet Novell SQL kan gebruiken (=Btrieve8) en dus in de problemen kan komen.

Exact voor dos draait super.

Afbeeldingslocatie: http://shop.novell.com/v2.0-img/operations/novellus/image/a/t/1/at14142_en.jpg

"Included in NSBS 5.1, NetWare 5.1 offers new Web and application server technologies such as the Oracle 8i database, NetWare Enterprise Web Server, and IBM WebSphere Application Server 3.0, Standard Edition. In conjunction with BorderManager Enterprise Edition 3.5 Firewallan acclaimed proxy/caching product also included in Novell Small Business Suite 5.1these NetWare 5.1 technologies secure, simplify, and accelerate the once intricate processes of Web application development and deployment. NetWare 5.1 also includes NDS eDirectory, a full-service, platform-independent directory that serves as the foundation for numerous e-business services.

Novell Small Business Suite 5.1 contains vital tools for organizing your enterprise and securely connecting you to customers, partners, and suppliers. GroupWise 5.5 provides e-mail, calendaring, and scheduling features while Tobit FaxWare 6, another connectivity solution, enables you to send and receive faxes on your workstation.

Because Novell Small Business Suite 5.1 has given you an advantage in Web development, administration, and connectivity, the last thing you want to worry about is security. That's why six months of Network Associates VirusScan and NetShield protection is automatically included with NSBS 5.1. Once the six months expires, a yearly subscription to virus pattern file updates is available: you can continue to receive updates as soon as they release.
"

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:13

servies

Veni Vidi Servici

Op donderdag 09 augustus 2001 16:48 schreef richzzz het volgende:

[..]

Het bedrijfsleven is juist allemaal aan het upgraden naar NT 5 (Windows2000) ! !
Waar heb je die onzin vandaan. De meeste bedrijven blijven nog steeds bij NT4 omdat Win2k zich nog steeds niet volledig bewezen heeft en omdat een migratie in het algemeen een smak geld en nog veel meer tijd kost.

• Dewoudloper
we kunnen urenlang discuseren of onstream nou goed is of niet maar mijn ervaring is met noveel+ onstream klote en ik heb ze op NT draaien en no problem,

we draaien inderdaad onder andere exact software

wie ben ik om te zeggen wat ze moeten laten en wat ze moeten doen (ik kan ze hooguit informeren)

ik heb inderdaad veel informatie gezocht en ook op andere site`s gekeken, en ook bedrijfen bij het bedrijfenpark langsgeweest om naar hun situatie Win2000 te kijken en daar veel van geleerd. ik heb echt niet alleen zo`n forum geraadpleegd

en ja hoe makkelijker te beheren hoe simpeler het voor me is heb ik ook nog tijd voor andere dingen (heel simpel en belangrijker)

ik heb in die 3jaar met NT gewerkt en heel klein beetje met novell dus toen ik in dit bedrijf binnenkwam moest ik behoorlijk overschakelen, (het was echt een bende) ik heb het behoorlijk aan het draaien gekregen
maar toch blijft novell bij mij beperkt idd

bestanden in NT kun je verbergen

voordat het onstbiel was werkte admin ook niet goed (nooit lekker gedraaid)

de NWadmin is gewoon in een nieuw jasje gestoken maar is in princiepe nooit opnieuw gemaakt alleen de look is veranderd en wat opties extra voor de rest is het gewoon behoorlijk achterhaald. nog een hele commotie over geweest op internet en sommige nwbladen

de oude novell ondersteund geen Groupwise dus uitgesloten.

en ik denk dat we hier wel uren over kunnen lullen maar dat we er geen klap mee opschieten en het ook niet tot de discussie lijdt waar deze toppic over gaat, namelijk goede adviesen over bepaalde systemen geven, dus het lijkt me bij deze te kappen met dat geargumenteer over wel goed niet goed en ik kan het beter, en het gewoon puur zakelijk te houden

• Dewoudloper
Kirpeknots: jammer we draaien namelijk onder Exact voor Windows :(

Servaas: ik denk omdat het komt omdat Winnt40 al een hele tijd bestond en het pakket voor het bedrijfsleven was, nu na een lange tijd hebben veel mensen die al NT40 draaien niet de behoefte om een klein stapje hoger te gaan en dus tevreden zijn met hun 40 pakketje, echt de mensen die nog geen goed of geen netwerk hebben zullen toch al gauw overgaan op het nieuwste soort pakket

Dreamer: zoiets was dus ongeveer ook mijn bedoeling maar moet eerst alles voorleggen kwa voor en nadelen en daarop zou ik mijn keus maken en voorstellen

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Op vrijdag 10 augustus 2001 12:58 schreef dreamer het volgende:
over de server moet je zelf denk maar eens nadenken maar daar is een sterke gewone pc denk ik al genoeg voor

over de agenda delen gebruik je gewoon ms exchange

en op elke client komt ms outlook te staan zo kan je je email intern doorsturen agenda's delen enzovoort

om de email daarop binnen te laten komen moet je wel batch smtp hebben en een static ip adres anders kunnen ze het bij je lozen

ik weet niet of het bedrijf al een goede router heeft maar voor internet is dat behoorlijk belangrijk

suc6
dreamer

edit:
website was weg gehaald :)
Je heb ook heel goede add=ons om POPboxen leeg te halen met Exchange....

• Dewoudloper
en het programma Lotus Notes, ik ken het programma niet maar ik heb gisteren met een beheerder gesproken en die was er zeer te spreken over

• Roaming
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08-2022

Roaming

Could not update your profile

Als ik jouw was zou ik niet aan notes beginnen.
niet omdat het geen toppie programma is, maar meer omdat de focus van het prgramma zich richt op database sharing (en daar is het ook geweldig in !!!)
gebruik voor mail gewoon exchange 2000 (kan je lekker klikken :) )

voordat je je (server)os gaat migreren, zou ik me in ieder geval wat meer laten adviseren door mensen die er echt verstand van hebben, en laat die dan eens met een voorstel komen.

met alle grootst mogelijke respect voor de medetweakers natuurlijk.

Dr Watson heeft niets kunnen vinden dat op een probleem zou kunnen wijzen

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Op donderdag 09 augustus 2001 16:08 schreef www.hadecom.nl het volgende:

[..]

Vind ik te zwaar voor 28 medewerkers. Ik zou voor exchange gaan en voor windows 2000 server ipv. NT4.
Exchange 2000 is dan ook overkill....

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Dewoudloper
dat gaat ook zeker gebeuren. Er is een groot ict bedrijf www.acf.nl en die zijn behoorlijk gespecialiseerd in netwerken ik heb daar veel contact mee en werk ook veel met ze samen, ik was alleen erg benieuwd wat de andere mensen die zich in netwerken cq computers interesseeren zouden zeggen en wat de meeste mensen gebruiken 2 mensen weten immers meer dan 1, toch krijg je met zo`n toppic veel interessante informatie wat dus weer nuttig kan zijn bij een nieuw netwerk

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

*Kuch* Windows 2000 (aka Windows NT 5.0) is de opvolger van Windows NT 4.0. Believe me, als je 2000 kent wil je niet meer terug naar NT 4.0. *Kuch*

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Op vrijdag 10 augustus 2001 13:58 schreef Dewoudloper het volgende:
dat gaat ook zeker gebeuren. Er is een groot ict bedrijf www.acf.nl en die zijn behoorlijk gespecialiseerd in netwerken ik heb daar veel contact mee en werk ook veel met ze samen, ik was alleen erg benieuwd wat de andere mensen die zich in netwerken cq computers interesseeren zouden zeggen en wat de meeste mensen gebruiken 2 mensen weten immers meer dan 1, toch krijg je met zo`n toppic veel interessante informatie wat dus weer nuttig kan zijn bij een nieuw netwerk
ACF is NIET groot... :)

• Dewoudloper
hahaha :) nee ok maar ze zijn echt behoorlijk gespecialiseerd in netwerken en hebben al heel wat grote opdrachten achter de rug, dus dat zit wel snor

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik ben win2k sysadmin, en ik zie het grote verschil niet in met NT4.. het is gewoon de opvolger..

Wat is het verschil tussen Windows 95 en 98? 98 ondersteunt standaard meer hardware, ziet er net iets mooier uit, net iets meer functionaliteit.. NT4 en 2K hetzelfde..

Ben bijna 2K MCSE, en daarna maar in een keer door met elective over XP.

Wie gaat er nu nog NT4 server aanschaffen? Lijkt me echt lompste wat je kan doen, en voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik ga voor een thuisgebruiker waarvoor ik 98 wil toch ook niet 95 kopen?

Koop SBS2000, heb je Windows 2000 server, Exchange 2000, etc, alles in een pakket, met bijpassende CAL's.. overal vanaf...

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Dewoudloper
ja dat is een slimme

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Op vrijdag 10 augustus 2001 14:06 schreef axis het volgende:
Ik ben win2k sysadmin, en ik zie het grote verschil niet in met NT4..
Ik wel... Active Directory....
Koop SBS2000, heb je Windows 2000 server, Exchange 2000, etc, alles in een pakket, met bijpassende CAL's.. overal vanaf...
Is inderdaad afgemeten voor een dergelijke omgeving....

• axis
Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/catalog/22/images/boxshot/5031frs_b.jpg meer info
alleen je hebt maximaal 50 workstations, en maar één server. Goed te doen dus als je een oem bak neerplant van Dell ofzo.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Ik wil je absoluut niet flamen. Maar wees reeel verwijt niet een pakket jou gebrek aan kennis. Wij werken hier met alle pakketen Novell Inc nwadim en groupwise aantal gebruikers 1400 global: buitendienst 80 man
agenda's groupwise/hit the road synchroniseren maar. Problemen hier weinig tot geen. handelsfirma Backup om het uur.
dus wees reeel en roep hier windows server je word waarschijnlijk ernstig mishandeld.
en 3 jaar ervaring bij een bedrijfje met < 50 man is niet zo veel als jij denkt. Helaas blijkt dit uit het feit hoe jij over systeem beheer denkt

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

NWAdmin onstabiel ???? Nee man dat ligt of aan je NIC (of rest netwerk) of aan je PC.

Als je verwacht dat NT varianten stabieleren zullen zijn dan veel succes.

No flame intended, ik draai hier Novell 5.1 en 2 NT servers.
Novell is 1x down geweest en dat was voor een upgrade!!
Over de NT servers zullen we maar niet beginnen, aan de hardware ligt het niet zijn allemaal dezelfde Proliant servers, dus geen home shit..

• axis
ja, praat me niet over AD.. maar in zo'n klein bedrijf als hier is dat niet perse iets om erg veel rekening mee te houden.. je kan trouwens met SBS ook geen trusts maken naar andere domeinen, of het domein in een bestaand forest hangen.. Maarja, wederom, hier niet van toepassing.

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 12:47 schreef Koffie het volgende:

[..]
Kewl, ik moet zeggen dat ik de meningen van de zgn. Novell adepten beter geformuleerd en beargumenteerd vind over het algemeen. Dit is weer een duidelijk voorbeeld van hoe het dus wel moet. Chapeau voor koffie, ik neem nog een bakkie. ;)

Novell is still alive, kicking was het altijd al!

• axis
Ik geef toe, het ontbreekt me aan kennis om Unix of Netware servers te beheren, vandaar dat ik pro-microsoft ben. (en zo'n MCSE brainwash helpt ook aardig). Als ik klaar ben gaan we ook eens netware leren :)

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 14:15 schreef Devster het volgende:

[..]

Ik wel... Active Directory....
[..]

Is inderdaad afgemeten voor een dergelijke omgeving....
Kom kom, ADS is gewoon een grafische shell over de NT4 domain structuur. Buiten transitive trusts en GPO kan ik weinig verschil ontdekken. O ja, het ziet anders uit, erg belangrijk. |:(

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 14:18 schreef axis het volgende:
Ik geef toe, het ontbreekt me aan kennis om Unix of Netware servers te beheren, vandaar dat ik pro-microsoft ben. (en zo'n MCSE brainwash helpt ook aardig). Als ik klaar ben gaan we ook eens netware leren :)
Als je die conclusie al hebt kunnen trekken moet het een kleine stap voor je zijn om te realiseren dat je kennis van beide platformen moet hebben voor je je in dit soort discussies gaat mengen. :o

• axis
Op vrijdag 10 augustus 2001 14:19 schreef www.hadecom.nl het volgende:

[..]

Kom kom, ADS is gewoon een grafische shell over de NT4 domain structuur. Buiten transitive trusts en GPO kan ik weinig verschil ontdekken. O ja, het ziet anders uit, erg belangrijk. |:(
En scaled volgens MS nog goed tot > 1.000.000 objects.. Zijn ze ook blij mee. DHCP-DNS integratie in AD, AD-integrated softwarepakketten, zoals Exchange.. Enne.. er schiet me zo nog wel meer naar binnen..

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wohooo, zow das raak en goed onderbouwd hadecom.

Hmm beter kappen mensen anders gaat topic alleen maar dicht

• axis
Op vrijdag 10 augustus 2001 14:20 schreef www.hadecom.nl het volgende:

[..]

Als je die conclusie al hebt kunnen trekken moet het een kleine stap voor je zijn om te realiseren dat je kennis van beide platformen moet hebben voor je je in dit soort discussies gaat mengen. :o
Klopt.. maar door de positive associatie met microsoft software voel ik me onbewust aangevallen als men zeurt over ms software, en ga ik altijd ms weer verdedigen.. Ik betrap me er weer op.. grrr...

• axis
Op vrijdag 10 augustus 2001 14:22 schreef KillerAce_NL het volgende:
Wohooo, zow das raak en goed onderbouwd hadecom.

Hmm beter kappen mensen anders gaat topic alleen maar dicht
En terecht... ik mag ook niet kankeren op Netware (doe ik ook niet), want ik ken het niet goed genoes.. ik hemel alleen MS op ;)

Ik geef hadecom eigenlijk wel gelijk als ie dan zegt dat ik me niet in deze discussie moet mengen.. Maar ik wil wel een oplossing bieden voor de topicstarter.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Op vrijdag 10 augustus 2001 13:58 schreef Dewoudloper het volgende:
Hmm..en waar woon jij ergens dan..ACF zit bij mij om de hoek ;-p

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 14:21 schreef axis het volgende:

[..]

En scaled volgens MS nog goed tot > 1.000.000 objects.. Zijn ze ook blij mee. DHCP-DNS integratie in AD, AD-integrated softwarepakketten, zoals Exchange.. Enne.. er schiet me zo nog wel meer naar binnen..
Hmm, als je goed kijkt zie je dat het slechts plugins zijn in mmc. Echte integratie kan ik niet zo ontdekken. Probeer maar eens een gebruiker rechten te geven vanuit het ene domain in een groep van een ander domain. Krijg je toch weer dat local/global group verhaal.

• axis
Klopt, maar universal groups heb je niet in NT toch? En je hebt in native mode toch ook tien keer zoveel mogelijkheden om groepen te nesten? Nou goed, laten we deze disussie maar een andere keer voortzetten (na mijn netware studie ofzo :) ) en dan kennen we weer onzelf bezighouden met het probleem van de topicstarter ;)

• Devster

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Op vrijdag 10 augustus 2001 14:26 schreef www.hadecom.nl het volgende:

[..]

Hmm, als je goed kijkt zie je dat het slechts plugins zijn in mmc. Echte integratie kan ik niet zo ontdekken. Probeer maar eens een gebruiker rechten te geven vanuit het ene domain in een groep van een ander domain. Krijg je toch weer dat local/global group verhaal.
Het is een compleet andere discussie, maar je moet niet proberen iets af te zeiken als je er geen verstand van hebt. Want je slaat de plank toch wel mis... Active Directory is wel degelijk een op X500 gebaseerde directory, geen grafische schil over een NT4 domein.

DNS is wel degelijk geintegreerd in AD. De zone info wordt er nl. in opgeslagen... zo kan ik nog wel een aantal zaken bedenken, helaas heb ik het te druk nu >:)

Bottomline: Niet flamen als je niet weer waar je over praat....

• Dewoudloper
ok mensen tuurlijk lopen bij sommige bedrijfen novell wel perfect anders zou het ook niet door bedrijfen of huishoudens worden gebruikt, en ik zie ook dat er fanaten aanwezig zijn die het de top vinden om met novell te werken.
Dat neemt nog niet weg dat bij sommige bedrijfen een ander structuur willen hebben en dat is op dit momment hier aan de orde, dat wil ook niet zeggen dat het hier niet deugt, er zijn hier de beste specialisten geweest en ook die zeggen van dat een ander structuur wij beter uit zijn dan met de hudige, dus met alle respect maar gezeik over slecht beheer is niet aan de orde
het is gewoon samenhang van programmatuur, en hardware (veel maatschapijprogrammatuur) avero, hooge huys, generalie, amersfoortse, wat hier dus veel problemen geef op novell, en dat is een ding wat ik zeker weet

• Dewoudloper
Ik woon in Kampen maar bedrijf zit ook in de buurt van acf vandaar

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Op donderdag 09 augustus 2001 16:48 schreef DutchBoy2000 het volgende:
Als je aan mij vraagt keuze NT4/W2000 zou ik voor de laatste kiezen. NT4 is passe en wordt zeer binnenkort ook niet meer ondersteund door MS (bijv al geen SP's meer)

DB.
Ik heb onlangs ons bedrijf (1 server, 8 werkplekken) overgezet op SBS 2000. Werkt echt heel erg mooi. De OnStream 30 IDE die we hebben werkt naadloos samen met de ingebouwde backup util van NT. ff toevoegen aan de Scheduled Tasks en je hebt er geen omkijken meer naar. Exchange zit heel mooi geintegreerd in de Active Directory. Als je overstapt van NT4, kan die AD je nog wel wat hoofdbrekens kosten, maar in een weekendje moet het te doen zijn.

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 16:48 schreef richzzz het volgende:

[..]

Zelfs Pink Roccade (Megaplex in Apeldoorn, best groot) gaat over op W2k! We hebben daar met wat mensen van CSS een hele boel PC's zitten imagen met W2k. Ik heb het idee dat het in komt om Windows 2000 te gebruiken.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Op vrijdag 10 augustus 2001 14:47 schreef Noisema het volgende:

[..]

Zelfs Pink Roccade (Megaplex in Apeldoorn, best groot) gaat over op W2k! We hebben daar met wat mensen van CSS een hele boel PC's zitten imagen met W2k. Ik heb het idee dat het in komt om Windows 2000 te gebruiken.
Win2k is ook gewoon een SUPERGROTE verbetering t.o.v. WinNT 4...is sneller..stabieler..gaat beter met hardware om...beter NTFS systeem..etc..etc..

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op vrijdag 10 augustus 2001 14:18 schreef axis het volgende:
Dat van die brainwash valt wel mee hoor!

* Koffie is MCSE4.0 en heeft (nog) enkel Novell papiertje.

Overigens heeft NT ook hele goede kanten, en heb ik de schurft aan mensen die meteen beginnen over 'M$ zut' enzo.

* Koffie is NT beheerder ;)

Overigens denk ik dat voor topicstarter hetbeste is om een SBS versie van welk OS dan ook aan te schaffen.
Alleen ben ik bang dat er geen budget zal zijn voor een profi dedicated 24/7 server (as in CPQ, IBM of Dell).
Dit gezien de grootte van de organisatie en het onstream verhaal.

Overigens raad ik het ook grotendeels af om je server implementatie door een externe toko te doen.
Verdiep je gewoon goed in de materie (maar ga niet wat lopen aankloten, want dat open je over een half jaar een topic dat je W2K server zo sloom/brak/slecht is).

Laatste tip voor vandaag:
Bij aanschaf van een WindowsNT SBS versie krijg je zo'n mooi stress balletje.
Bij aanschaf van NW5.1SBS krijg je 'n mooi bezighoudsballetje >:)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Dewoudloper
hehe nou een stresbal heb ik altijd al gewild zou voor mij een mooi afreageermiddel zijn maar ik moet zeggen na wat fikse veranderingen die ik vandaag gepleegd heb op de werkstations werken ze nu al beter(regclean, defrag, en nog 3 andere tools) en ik heb geen foutmeldingen meer gehad en server loopt ook ietsje rustiger.
ik ga er maar nog ff nachtje over slapen en dan maar met de directie een andere server aanschaffen met sbs2000 eerst nog even naar een ander bedrijf kijken die het ook heeft draaien en dan maar de zee in, ik ga thuis nu Novell installeren omdaar nog even flink te testen en te proberen en ook 1 met sbs2000 even kijken hoe het werkt

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

He, leuk, weer eens zo'n MS / Novell Discussieforumpje... Laat ik me ook maar eens mengen....

AD / NDS

AD zou goed scalen, meer dan 1.000.000 objecten.. Nou, zelfs MS heeft er veel moeite voor moeten doen dit aan de praat te krijgen. Streker nog, op een server lukte het niet, ze moetsten de AD over meerdere servers laten draaien.. Nog eentje, MS adviseerd om niet meer dan 5000 users in een groet te zetten, vanwege het feit dat bij een change de hele groep gesynced wordt, en niet de change alleen. Bij meer dan 5000 users zou dit wel eens een probleem kunnen opleveren.. Hoezo een Global Group van 1 miljoen users ??

Novell heeft in labs al een Tree gedemonstreerd met meer dan 1.000.000.000 objecten, zonder problemen... Een groep van 1.000.000 users? geen probleem...

En zo ken ik er nog een hele hoop... Heeft geen zin om dit hier allemaal uit te gaan leggen, ga gewoon ff bij Novell / MS kijken op hun beide op-elkaar-flaim sites...

ff voor de topic creeerder, ga eerst inventariseren wat je precies wilt. Kijk dan wat je kunt, en zoek dan een NOS wat hieraan voldoet. Zok daar dan hardware bij die dit ondersteund... Zelfs met DOS kun je een netwerk opzetten wat kan voldoen aan je specs, maar of het te beheren valt?????

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Een platte user databse onder NT4 werkt perfect hoor!
Een groot Master Account Domain en allemaal losse Resource Domains.
Werkt goed ware het niet dat de SAM gigantisch groot en log is!)

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 16:48 schreef DutchBoy2000 het volgende:

DB.
ARGGGG |:( koop NOOIT een SBS product.. :r simpel ja maar die 15000 bugs die je erbij krijgt word je niet vrolijk van... :(
een gewone win2000 server met exchange voldoet prima... :)

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 23:53
NW5 en NT5 blijft een eeuwige discussie. Hier bij een Dienst van de gemeente Rotterdam gaan we ook over naar NT5 maar eigenlijks alleen maar omdat de meeste paketten beter draaien op Nt dan op NW. Voor de rest is NW5 een top product.. jammer dat veel softwareproducenten alleen met MS rekening houden (no flame intended)

En effe over de topic weer. 3 jaar lang al systeembeheerder en nog geen kennis what so ever over NT5?? Lijkt me toch wel dat je de bekende blaadjes leest als sysbeheerder en dat je zeker geintresseerd bent in wat er allemaal speelt zeker als je al eerder met NT gewerkt hebt..

En ook ik vind dat backuppen met een Onstream ding erg onprofessioneel is.. maar ja als het werkt...

Mocht je dus overgaan naar NT neem dan zoals bijna iedereen zegt SBS..

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || My F1 website The Paddock Crew

• Probub
  • Laatst online: 21-08 11:23
Hoi,

ik kan niet begrijpen waarom je van Netware naar Win NT of 2000 server wilt. Ik werk nu al eeen aantal jaren met netware en ik moet zeggen ik wil niets anders meer op mijn server hebben staan, omdat:
- Qua stabiliteit is het superieur, zeker NW 5.1
- Qua beveiliging is het vele malen beter als Win NT of 2000
- Ook is het vele malen gemakkelijker te beheren

Dit is mijn mening over dit onderwerp, ik hoop dat je er iets aan hebt.
Gegroet Probub
Systeembeheerder

• Dewoudloper
Ik zal het uitleggen.
Ik ben nu 3 jaar systeembeheer maar dat kwam omdat ik er gewoon goed in was, ik had stage als iets heel anders maar toen er een fout op de server was heb ik het even opgelost terwijl de beheerder met zn handen in het haar zat, daarna begon het balletje te rollen, ik werd systeembeheerder daar, niet dat het mijn interesse toen had maar het verdiende leuk, maar omdat ik geen interesse had kwam het niet verder bij mij dan van 8:30 t/m 17:00. aangezien ik me nu wel meer ga intereseren merk ikzelf dat ik nogal wat heb gemist in die tijd qua nieuwe pakketen, en ben nu driftig opzoek naar andere mogelijkheden, dit forum leek mij prima geschikt om binnen korte tijd de voor en nadelen van nieuwe pakketen onder ogen te komen en ik moet zeggen ik ben zeer tevreden, lees het nog maar eens goed door dan kom je heel wat te weten over diverse dingen, en gelukkig ben ik goed in onthouden
en ik geef toe dat ik niet de beste ben maar ik heb 2 jaar lang beheerd/ondersteund met netwerk 60 users NT, novell 3, unix, linux alles was daar aanwezig en soms 1x in de 2 maand kwam er even iemand bij om te kijken of alles nog pieko was en in die 2 jaar heeft hij 3x een fout geconstateerd, ik zit nu echt op een net startend bedrijf waar de vorige beheerder een gigantsiche gaos heeft gecreeerd en ik dus de vuile was moet doen, jammer is dat er aan sommige dingen niks meer te doen is, en daarom maar hebben besloten om met een schone lij te beginnnen,
format op de stations in het weekend een nieuwe Server (was het oudste dingetje in het hele pand maar volgens de vorige beheerder hoorde die gigantische tik bij de server (scsi hdd zo goed als dood) en noem maar op maar ok om een lang verhaal kort te houden, ik heb het hier nog wel even heeel druk

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Hee gasten.... Novell fan's.

Hij heeft aangegeven dat ze exact voor windows gebruiken!!!!

Dus geen ondersteuning om Netware netwerk!!!!! En bekende database problemen (Exact4win = MS-SQL database)

Dus stop maar met het Novell Netware advies. Het kan hier niet en zal hier niet gaan werken |:(

(Overigens heel zwak van Exact. Exact dos draaide op Btrieve dus de bestaande consumerbase draait grotendeels op Novell. En gaan ze dat platform verlaten voor MS)

• Dewoudloper
ik heb inderdaad exact draaien op Novell 5.1 maar het draait wel en het is pakket nummer 3.50 (niet dat het stabiel is) :) maar toch ze kunnen ermee werken, maar toch nt/2000

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat het exact 4 win was, waren we al achter hoor ;)
Maar de discu tussen NW en NT blijf altijd leuk :+
Zeker omdat 'wij' NetWare freaks meestal alles kunnen beargumenteren.

Maarueh... woudwandelaar; wil je *alsjeblieft* je ENTER toets iets vaker gebruiken?
Dit is namelijk met geen meter te lezen.
end-off opbouwende kritiek.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Dewoudloper
ok
ik zal het proberen
maar inderdaad volgens mij zijn 76 toppics in 2 dagen tijd best veel.
Maar ik ga naar huis en toppic maandag wel verder.
Ik hou jullie op de hoogte

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Exact support het niet zo op novell hé.

Ik zit met hetzelfde probleem. Draai hier op Exact 7.13 DOS op Netware5.

Kunnen niet naar Exactwin i.v.m. Maatwerk en omdat wij dan op NT/Win2K overmoeten.... En we hebben hier al een paar NT servers draaien (mail & Connectivity) .......Daar wil ik dus niet de hoofd database op hebben. Downtime van mijn NW5 server is 3reboots sinds half 99 (1X door installatie antivirussoftware, 1X door Millenium supportpack, 1 keer door dat ik een (1) achter de prompt zag staan.)

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 14:57
Op vrijdag 10 augustus 2001 16:50 schreef Koffie het volgende:
Dat het exact 4 win was, waren we al achter hoor ;)
Maar de discu tussen NW en NT blijf altijd leuk :+
Zeker omdat 'wij' NetWare freaks meestal alles kunnen beargumenteren.

Maarueh... woudwandelaar; wil je *alsjeblieft* je ENTER toets iets vaker gebruiken?
Dit is namelijk met geen meter te lezen.
end-off opbouwende kritiek.
Okee vertel mee eenswat ik met Netware meer kan dan met Windows 2000 Server familie ??? Begin nu wel interesse erin te krijgen ..:)

• Dewoudloper
Hoewel iedereen ook zegt dat Novell stabiel systeem is waar ik ook zeker niet over twijfel als het goed is onderhouden denk ik toch echt dat je voor zulke programmatuur een NT-netwerk moet hebben.
Oh ja ik ging naar huis

prettig weekend

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Tspwan... 't word een vluggertje want ik moet koken >:)

Ik draai us zelf NetWare 5.1 met GroupWise6 erop.
GW6 is de exchange , maar dan van Novell.
Daarboven opdraai ik dus BorderManager (proxy/firewall en VPN services in 1).
Verder draait er een webserver op(netscape, maar apache is er ook voor NW, dit is vanaf NW6 de standaard webserver).

Ik denk dat er op dit moment andere zijn die het e.e.a beter kunnen toelichten (weinig tijd nu).
Om ff te spammen, kijk anders eens op m'n site (zie profile).
Ik kom er nog opterug in dit topic.

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Behoud Netware en koop er een server bij zet hier W2k + NDS for W2k op, en zie daar de ultieme oplossing. Netware met NDS op de background en Win2K voor je apps.

Echter een nadeel: Je netwerk zal 24/7 in de lucht zijn... alleen de applicaties niet :+

• Dewoudloper
Nou veel nagedacht en ik schaf vandaag een nieuwe server aan en ga denk ik toch verder met Novell in iedergeval als File server en print server, ik heb dit weekend trouwens geprobeerd om een Printserver te installeren met commando pserver op de server en dan kan ik aangeven welke printer er online moet komen, maar moet ik dan in Admin de verbinding weergeven of moet dat dan op de server? (printer heeft eigen netwerk kaart en geen hp-jetdirect of zoiets dergelijks) het is me namelijk niet gelukt om er een pagina uit te krijgen, (NT is iets makkelijker daarin) :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat voor netwerkkaart heeft die printer?
Je hebt wel een printer enzo aangemaakt in je NDS via NWadmin ?

Goede keuze :)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Dewoudloper
Dankje ik heb geen zin om weg te lopen voor iets wat ik niet goed ken, en het lijkt me een uitdaging om novell goed te leren, maar ik ben bang dat er nogal wat toppics bijkomen :)
Ik probeer nu via ndps public acces printers via nwadmin een printer toe tevoegen alleen ik krijg Ongeldige bewerkingen dus dat schiet niet op
De printer heeft een ip nummer dus als ik ping brother in type krijgt ie antwoord op 212.204.221.86, nou is mijn vraag kan ik dat ip-nummer ergens op de pserver toevoegen?

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Oude versie's van exact doen het ook slecht op Windows NT. In Windows 2000 werkt t volgens mij wel. Ik zou zowieso voor 2000 gaan en gewoon een dual PIII Xeon van Compaq ofzo nemen, want dan heb je nog genoeg uitbreidingsmogelijkheden en Compaq bied goede ondersteuning voor de zakelijke markt!

|Specs|

Verwijderd

Wij werken op het bedrijf met zo'n 100 personen, en draaien ook Win2k met Excahnge 2000. Je hebt absoluut geen tweede server nodig voor exchange. Wel veel RAM.

Ik zou voor een Compaq server gaan. Goeie servers en goeie garantie. Windows 2000 is echt erg stabiel, beter als NT4.

• Dewoudloper
ja ik denk dat ik ook voor de Compaq ga, ik had op me vorige werk ook compaq en die beviel me uitstekend dubbele proc 800 mhz + 512meg geheugen erin en 3 uitwisselbare schijfen dat liep als een trein, alleen dat doorzichtige klepje nogal breekbaar was

• Tags NL
  • Laatst online: 13:46

Tags NL

Harmful or Harmless?

Ik kan maar een ding zeggen aan het eind van al deze replyŽs op deze topic:

Wij draaien op werk zelf nog met Novell 4.11 met 600 man op een server. Deze is voor File/Print serving/authenticatie bedoeld, maar ook als applicatie server.

Mensen draaien hier zelfs allemaal Ms Office en Lotus Notes op en wat denk je? Onze HP 3r PIII/450 Netserver/1Gb Intern/120 Gb schijf zit gewoon uit zijn neus te eten met een utilization met 24%. Ik zie dit nog niet gebeuren met zoveel mogelijkheden en gebruikers op een 2000 server!

https://powershellisfun.com

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Op maandag 13 augustus 2001 11:43 schreef Dewoudloper het volgende:
Dankje ik heb geen zin om weg te lopen voor iets wat ik niet goed ken, en het lijkt me een uitdaging om novell goed te leren, maar ik ben bang dat er nogal wat toppics bijkomen :)
Ik probeer nu via ndps public acces printers via nwadmin een printer toe tevoegen alleen ik krijg Ongeldige bewerkingen dus dat schiet niet op
De printer heeft een ip nummer dus als ik ping brother in type krijgt ie antwoord op 212.204.221.86, nou is mijn vraag kan ik dat ip-nummer ergens op de pserver toevoegen?
No offence, maar ik krijg de indruk dat je niet zoveel ervaring hebt met printers op een Netware server?
Mischien dat je beter eerst kunt proberen met ouderwetse queue-based printers?

Hier wat meer info: http://www.novell.com/documentation/lg/nw42/docui/index.html#../printenu/data/hy7spt2k.html

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Dewoudloper
je hebt ook hellemaal gelijk ik heb er niet zo heel erg veel verstand van dus ik kan elke hulp gebruiken, het is ook klote werken want ik krijg constant ongeldige bewerkingen :(

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dan adviseer ik je toch om te beginnnen met queue based printers.
Volgens mij zit er een CD met de documentatie bij je originele CD's, misschien dat je daar wat aan hebt?
Welke versie had je ook alweer ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Dewoudloper
we hebben hier versie 5.1

de printer die werkt wel op IP alleen ik heb er geen controle over en er kan maar 1 iemand tergelijk printen en als er een ander erbij komt voor een print dan loopt de printer vast en moet je de printer uit doen.
Het adres van de printer is \\bro_035ce0\binary_p1 maar ik wil het beestje gewoon Brother noemen. Maar ik zou niet weten waar je dat kan vinden?

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Voor je comprak server.

Kijk eens op http://www.request.nl

Ze hebben daar (overjarige) Compaq servers voor weinig (nieuw). Ik heb er vorig jaar ook 2 gehaald daar.

• Dewoudloper
Das inderdaad niet duur.
is uitgeprint en ligt in de map

• Dewoudloper
het wordt nu volgens mij toch weer Windows 2000 met vpn network, nou ik weet het ondertussen ook niet meer, ik zieh het allemaal wel wat er gaat gebeuren ik ga naar het strand werkze!!!

8-)

• Lagune
  • Laatst online: 20-08 15:34

Lagune

Its time for warp

Op donderdag 09 augustus 2001 16:29 schreef richzzz het volgende:

[..]
W2k Server heeft weer een betere TCP/IP protocol
:? volgens mij is het nog steeds versie 4 hoor

• McMiGHtY