Bijna 6 jaar nadat ik uitstekend ben geholpen in dit topic
, is het tijd om mijn PC te upgraden.
Er zijn een aantal zaken gewijzigd, ik ben gewijzigd van behuizing (van mini-pc naar tower), de voeding is onder garantie vervangen, omdat er kabels aan het smelten waren en er is een SSD bij gekomen
Het doel van de PC is de afgelopen jaren wel gewijzigd van gamen naar videobewerking.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is inmiddels van ondergeschikt belang, doe ik momenteel nauwelijks meer op de PC. Video- en fotobewerking gebruik ik de PC nu wel steeds vaker voor. Ik maak veel gebruik van Adobe Premiere Pro, After Effects, Photoshop en Illustrator.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maakt me niet veel uit, ik wil gewoon een goede upgrade waar ik voorlopig weer mee vooruit kan. Het moet natuurlijk niet te gek worden
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hoe meer er kan blijven zitten, hoe beter. Aangezien gamen van ondergeschikt belang is wil ik de videokaart ook laten zitten, tenzij jullie me dit sterk afraden. Dit is het huidige systeem:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zie dat nu vaak het geheugen en de processor bottlenecks zijn. Deze wil ik dus vervangen en dan uiteraard ook het moederbord (kan de koeling wel gewoon over of is het slimmer deze mee te vervangen?). Voor het gemak wil ik ook wifi en bluetooth, maar dan kan ik wellicht daar gewoon een aparte kaart voor nemen i.p.v. geïntegreerd in het moederbord. Daarnaast heb ik nu voor 16GB geheugen gekozen, in het kader van toekomstbestendigheid, is het handig om maar gelijk 32GB geheugen te nemen? Ga ik dat merken?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen bijzondere wensen, PC moet gewoon weer een flinke tijd meegaan.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb het moederbord, het geheugen en de processor uit de BBG overgenomen (mainstream gamesysteem). Ik zie deze onderdelen veel terugkomen in de adviezen, dus ga er vanuit dat dit op het moment het meeste waar voor je geld biedt. Past dit ook bij mijn wensen (dus meer videobewerking en minder gamen)? Daarnaast heeft 32GB zin? Kan de videokaart nog een tijdje mee voor mijn doeleinden?
Kan de koeling gewoon weer op de nieuwe processor of is vervanging aan te raden?
Nu is het ook zo, dat ik geen enorme haast heb met de upgrade, dus wellicht is het ook nog een optie om te wachten omdat er betere/nieuwere onderdelen aan zitten te komen, maar daar ben ik zelf niet zo van op de hoogte.
Dit zijn dus de onderdelen die ik wil toevoegen:
Waarmee het totale systeem er zo uit zou gaan zien:
Er zijn een aantal zaken gewijzigd, ik ben gewijzigd van behuizing (van mini-pc naar tower), de voeding is onder garantie vervangen, omdat er kabels aan het smelten waren en er is een SSD bij gekomen
Het doel van de PC is de afgelopen jaren wel gewijzigd van gamen naar videobewerking.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is inmiddels van ondergeschikt belang, doe ik momenteel nauwelijks meer op de PC. Video- en fotobewerking gebruik ik de PC nu wel steeds vaker voor. Ik maak veel gebruik van Adobe Premiere Pro, After Effects, Photoshop en Illustrator.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Maakt me niet veel uit, ik wil gewoon een goede upgrade waar ik voorlopig weer mee vooruit kan. Het moet natuurlijk niet te gek worden
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hoe meer er kan blijven zitten, hoe beter. Aangezien gamen van ondergeschikt belang is wil ik de videokaart ook laten zitten, tenzij jullie me dit sterk afraden. Dit is het huidige systeem:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-4460 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASRock B85M-ITX | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 37,99 | € 37,99 |
| 1 | Behuizingen | Sharkoon AM5 Silent Rood | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitoren | Philips 278C4QHSN Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 91,59 | € 91,59 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 154,88 | € 154,88 |
| 1 | Solid state drives | Crucial BX500 480GB | € 43,45 | € 43,45 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 327,91 | ||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zie dat nu vaak het geheugen en de processor bottlenecks zijn. Deze wil ik dus vervangen en dan uiteraard ook het moederbord (kan de koeling wel gewoon over of is het slimmer deze mee te vervangen?). Voor het gemak wil ik ook wifi en bluetooth, maar dan kan ik wellicht daar gewoon een aparte kaart voor nemen i.p.v. geïntegreerd in het moederbord. Daarnaast heb ik nu voor 16GB geheugen gekozen, in het kader van toekomstbestendigheid, is het handig om maar gelijk 32GB geheugen te nemen? Ga ik dat merken?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen bijzondere wensen, PC moet gewoon weer een flinke tijd meegaan.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb het moederbord, het geheugen en de processor uit de BBG overgenomen (mainstream gamesysteem). Ik zie deze onderdelen veel terugkomen in de adviezen, dus ga er vanuit dat dit op het moment het meeste waar voor je geld biedt. Past dit ook bij mijn wensen (dus meer videobewerking en minder gamen)? Daarnaast heeft 32GB zin? Kan de videokaart nog een tijdje mee voor mijn doeleinden?
Kan de koeling gewoon weer op de nieuwe processor of is vervanging aan te raden?
Nu is het ook zo, dat ik geen enorme haast heb met de upgrade, dus wellicht is het ook nog een optie om te wachten omdat er betere/nieuwere onderdelen aan zitten te komen, maar daar ben ik zelf niet zo van op de hoogte.
Dit zijn dus de onderdelen die ik wil toevoegen:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450M PRO-VDH Max | € 74,05 | € 74,05 |
| 1 | Netwerkadapters | Gigabyte GC-WBAX200 | € 39,- | € 39,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 57,38 | € 57,38 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 339,43 | ||
Waarmee het totale systeem er zo uit zou gaan zien:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed | € 169,- | € 169,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450M PRO-VDH Max | € 74,05 | € 74,05 |
| 1 | Videokaarten | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB | € 37,99 | € 37,99 |
| 1 | Behuizingen | Sharkoon AM5 Silent Rood | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Netwerkadapters | Gigabyte GC-WBAX200 | € 39,- | € 39,- |
| 1 | Monitoren | Philips 278C4QHSN Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB | € 57,38 | € 57,38 |
| 1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 550 Gold | € 154,88 | € 154,88 |
| 1 | Solid state drives | Crucial BX500 480GB | € 43,45 | € 43,45 |
| 1 | Solid state drives | Crucial MX100 256GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 575,75 | ||