Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade PC (6 jaar oud), doel van gamen naar videobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-11 00:15
Bijna 6 jaar nadat ik uitstekend ben geholpen in dit topic _/-\o_ , is het tijd om mijn PC te upgraden.
Er zijn een aantal zaken gewijzigd, ik ben gewijzigd van behuizing (van mini-pc naar tower), de voeding is onder garantie vervangen, omdat er kabels aan het smelten waren en er is een SSD bij gekomen
Het doel van de PC is de afgelopen jaren wel gewijzigd van gamen naar videobewerking.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is inmiddels van ondergeschikt belang, doe ik momenteel nauwelijks meer op de PC. Video- en fotobewerking gebruik ik de PC nu wel steeds vaker voor. Ik maak veel gebruik van Adobe Premiere Pro, After Effects, Photoshop en Illustrator.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maakt me niet veel uit, ik wil gewoon een goede upgrade waar ik voorlopig weer mee vooruit kan. Het moet natuurlijk niet te gek worden :)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hoe meer er kan blijven zitten, hoe beter. Aangezien gamen van ondergeschikt belang is wil ik de videokaart ook laten zitten, tenzij jullie me dit sterk afraden. Dit is het huidige systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4460 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B85M-ITX€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZEX, 1TB€ 37,99€ 37,99
1BehuizingenSharkoon AM5 Silent Rood€ 0,-€ 0,-
1MonitorenPhilips 278C4QHSN Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 91,59€ 91,59
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 154,88€ 154,88
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 43,45€ 43,45
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,91

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zie dat nu vaak het geheugen en de processor bottlenecks zijn. Deze wil ik dus vervangen en dan uiteraard ook het moederbord (kan de koeling wel gewoon over of is het slimmer deze mee te vervangen?). Voor het gemak wil ik ook wifi en bluetooth, maar dan kan ik wellicht daar gewoon een aparte kaart voor nemen i.p.v. geïntegreerd in het moederbord. Daarnaast heb ik nu voor 16GB geheugen gekozen, in het kader van toekomstbestendigheid, is het handig om maar gelijk 32GB geheugen te nemen? Ga ik dat merken?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen bijzondere wensen, PC moet gewoon weer een flinke tijd meegaan.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb het moederbord, het geheugen en de processor uit de BBG overgenomen (mainstream gamesysteem). Ik zie deze onderdelen veel terugkomen in de adviezen, dus ga er vanuit dat dit op het moment het meeste waar voor je geld biedt. Past dit ook bij mijn wensen (dus meer videobewerking en minder gamen)? Daarnaast heeft 32GB zin? Kan de videokaart nog een tijdje mee voor mijn doeleinden?
Kan de koeling gewoon weer op de nieuwe processor of is vervanging aan te raden?
Nu is het ook zo, dat ik geen enorme haast heb met de upgrade, dus wellicht is het ook nog een optie om te wachten omdat er betere/nieuwere onderdelen aan zitten te komen, maar daar ben ik zelf niet zo van op de hoogte.

Dit zijn dus de onderdelen die ik wil toevoegen:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 74,05€ 74,05
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 39,-€ 39,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 339,43

Waarmee het totale systeem er zo uit zou gaan zien:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 169,-€ 169,-
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 74,05€ 74,05
1VideokaartenSapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 7200rpm), 1TB€ 37,99€ 37,99
1BehuizingenSharkoon AM5 Silent Rood€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersGigabyte GC-WBAX200€ 39,-€ 39,-
1MonitorenPhilips 278C4QHSN Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 57,38€ 57,38
1VoedingenSeasonic Focus Plus 550 Gold€ 154,88€ 154,88
1Solid state drivesCrucial BX500 480GB€ 43,45€ 43,45
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,75

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: ASRock B450M Pro4 is een beter voorzien moederbord, dan de VDH. denk dat je een AM4 bracket moet aanvragen voor je CPU koeler, of zelf de AMD bracket aanpassen.
(GPU-PSU combi, was niet je van het)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Qocel
Hackus schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:48:
(GPU-PSU combi, was niet je van het)
Bedoel je het stroomverbruik van de GPU? Was/is de PSU te laag?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qocel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:01:
[...]

Bedoel je het stroomverbruik van de GPU? Was/is de PSU te laag?
Deze voeding gaf/geeft nogal problemen met AMD, zeker met onstabiel verbruik zoals de 290 Tri-X.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Qocel
Hackus schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

Deze voeding gaf/geeft nogal problemen met AMD, zeker met onstabiel verbruik zoals de 290 Tri-X.
Ok, dat is interessant, want de voeding is een keer onder garantie vervangen omdat de aansluitingen van de kabels van de GPU gesmolten waren in de voeding.
Dan zou het wellicht ook beter zijn om mijn GPU te vervangen, alleen dan schieten de kosten natuurlijk wel ineens flink omhoog...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Qocel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:08:
[...]

Ok, dat is interessant, want de voeding is een keer onder garantie vervangen omdat de aansluitingen van de kabels van de GPU gesmolten waren in de voeding.
Dan zou het wellicht ook beter zijn om mijn GPU te vervangen, alleen dan schieten de kosten natuurlijk wel ineens flink omhoog...
GPU die 365w kan verbruiken (plus pieken) is niet echt meer van deze tijd, en een GTX1660 kost ook niet zoveel, maar verbruikt nog geen 150w. (qua prestaties zal het mekaar niet veel verschillen)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Qocel schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:08:
Je kunt beter eerst de voeding vervangen in plaats van de GPU. Neem in ieder geval nooit meer iets uit de Seasonic Focus serie en aanverwanten. Neem een be quiet! straight power 11, Fractal Design Ion+ of Corsair RMx serie voeding

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Doe dat vooral niet. Raar dat ze alweer pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 aanraden als geheugen voor Ryzen, terwijl er versies in omloop zijn zijn die niet stabiel gaan werken. Staat keurig netjes op de QVL van de moederbord frabrikanten vermeld. Bovendien is HWI de oorzaak dat een deel van Nederland zit opgescheept met die Seasonic Focus voedingen die helemaal niet zo goed zijn als zij beschrijven. HWI wordt trouwens gesponserd door Seasonic. Pak dan liever de BBG's van Tweakers + reacties als bron.

• Qocel
Hmm, dit veranderd wel een en ander, dacht voor een paar honderd euro een upgrade te doen, zodat ik weer een tijd vooruit kon...
Pagina: 1