Na 7 jaar trouwe dienst van onderstaande laptop, ben ik onderhand wel toe aan een nieuwe pc. 
Ik wil nu weer voor een desktop gaan, waarbij ik ook het gamen weer op wil pakken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het gebruikelijke Office, internet en download werk, wil ik de pc gaan gebruiken om te gamen en om via Plex films naar mijn tv te streamen. Ik ben absoluut geen hardcore gamer of zo en speel eigenlijk ook nooit online, ik wil gewoon spellen als GTA V in een goede kwaliteit kunnen spelen (hoeft niet op de allerhoogste settings).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Van te voren had ik € 700-750 in mijn hoofd, maar als je een tijdje in dit forum rond kijkt, dan zie je al snel dat je geen rekening hebt gehouden met een SSD, waarbij op het weglaten daarvan volgens mij hier de doodstraf staat.
Omdat ik inmiddels redelijk overtuigd ben, heb ik mijn budget dan ook iets groter gemaakt en wil rond de € 800 uitkomen
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit heb ik al:
Voor de rest dus alles nodig inclusief Windows.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn lijstjes voor de componenten, daarnaast heb ik een aantal dilemma's, deze beschrijf ik verderop bij de lijstjes.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, het moet gewoon goed zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij voorkeur een witte kast, daarnaast past een kleinere kast heel mooi op mijn werkplek, maar is dat het waard? Zie verderop bij de lijstjes mijn afwegingen.
Ga je overklokken?
Nee, wellicht de videokaart (7950), omdat ik las dat dit heel makkelijk d.m.v. software kan, maar niet als ik de R9 neem. Maar ik moet me daar sowieso eerst ook nog verder in verdiepen en het is wellicht maar de vraag of het in mijn situatie zin heeft.
Een kleinere kast past dus heel mooi op mijn werkplek, daarom heb ik twee lijstjes gemaakt, de eerste een ATX variant en de tweede een Mini-ITX versie.
Lijstje 1 (ATX): Deze gaat het niet worden
Lijstje 2 (Mini-ITX):
Buiten jullie zeer gewaardeerde mening over bovenstaande, zou ik graag een antwoord krijgen op de volgende specifieke vragen:
, ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en kijk er dan ook naar uit!
Ik wil nu weer voor een desktop gaan, waarbij ik ook het gamen weer op wil pakken.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Acer Aspire AS5720G-102G16Mi | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- |
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het gebruikelijke Office, internet en download werk, wil ik de pc gaan gebruiken om te gamen en om via Plex films naar mijn tv te streamen. Ik ben absoluut geen hardcore gamer of zo en speel eigenlijk ook nooit online, ik wil gewoon spellen als GTA V in een goede kwaliteit kunnen spelen (hoeft niet op de allerhoogste settings).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Van te voren had ik € 700-750 in mijn hoofd, maar als je een tijdje in dit forum rond kijkt, dan zie je al snel dat je geen rekening hebt gehouden met een SSD, waarbij op het weglaten daarvan volgens mij hier de doodstraf staat.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit heb ik al:
1 | Philips 278C4QHSN Zwart | € 229,- | € 229,- |
1 | Logitech K750 Wireless Solar Keyboard | € 49,95 | € 49,95 |
2 | Microsoft Explorer Touch Mouse Limited Edition | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 278,95 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn lijstjes voor de componenten, daarnaast heb ik een aantal dilemma's, deze beschrijf ik verderop bij de lijstjes.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, het moet gewoon goed zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij voorkeur een witte kast, daarnaast past een kleinere kast heel mooi op mijn werkplek, maar is dat het waard? Zie verderop bij de lijstjes mijn afwegingen.
Ga je overklokken?
Nee, wellicht de videokaart (7950), omdat ik las dat dit heel makkelijk d.m.v. software kan, maar niet als ik de R9 neem. Maar ik moet me daar sowieso eerst ook nog verder in verdiepen en het is wellicht maar de vraag of het in mijn situatie zin heeft.
Een kleinere kast past dus heel mooi op mijn werkplek, daarom heb ik twee lijstjes gemaakt, de eerste een ATX variant en de tweede een Mini-ITX versie.
Lijstje 1 (ATX): Deze gaat het niet worden
1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 164,50 | € 164,50 |
1 | Gigabyte G1.Sniper B5 | € 66,- | € 66,- |
1 | Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost | € 159,90 | € 159,90 |
1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 47,99 | € 47,99 |
1 | BitFenix Neos Wit/Wit | € 34,- | € 34,- |
1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 81,95 | € 81,95 |
1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 22,40 | € 22,40 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 52,70 | € 52,70 |
1 | Crucial MX100 256GB | € 92,- | € 92,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 786,39 |
Lijstje 2 (Mini-ITX):
1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 164,50 | € 164,50 |
1 | ASRock B85M-ITX | € 70,- | € 70,- |
1 | Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost | € 159,90 | € 159,90 |
1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 47,99 | € 47,99 |
1 | Fractal Design Node 304 Wit | € 62,95 | € 62,95 |
1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 81,95 | € 81,95 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 32,85 | € 32,85 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 64,95 | € 64,95 |
1 | Seasonic S12II-Bronze 520W | € 52,70 | € 52,70 |
1 | Crucial MX100 256GB | € 92,- | € 92,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 829,79 |
Buiten jullie zeer gewaardeerde mening over bovenstaande, zou ik graag een antwoord krijgen op de volgende specifieke vragen:
- Mijn voorkeur zou uit gaan naar lijstje 2, want dat staat hier gewoon mooi, alleen vind ik dat geen reden om bepaalde concessies te doen. Dus zitten er (grote) nadelen aan lijstje 2 t.o.v. lijstje 1?
- In beide gevallen overweeg ik om de
te nemen uit de V&A voor € 190, omdat ik dan voor € 30 meer dit krijg: http://www.anandtech.com/bench/product/1033?vs=1068# Product Prijs Subtotaal 1 Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X € 288,- € 288,- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 288,-
Echter ben ik er nog wel wat huiverig voor (tweedehands, mee gemined, etc.), wat is jullie mening? Er zit nog wel garantie op, maar als er mee gemined is, wordt daar dan geen probleem van gemaakt? - In geval van lijstje 2, denken jullie dat de videokaart gaat passen? Er wordt aangegeven dat je bij een voeding van maximaal 160mm een videokaart kwijt kan van max 310mm. Nu is de bovengenoemde R9 305mm, waarbij je dus 5mm speling hebt. Voor alle zekerheid dus, gaat dat wel goed komen?
- Bij lijstje 2 zou ik nog wel iets willen besparen (zeker als ik voor de R9 ga), zitten daar nog mogelijkheden? Ik heb nu een low profile koeler genomen voor de zekerheid, geen idee of dat nodig is, anders heb ik het eerste tientje al te pakken.
- Weer over lijstje 2, moet ik nu wel of niet een modulaire voeding nemen? Ik lees dat je bij een modulaire voeding in de problemen komt met je videokaart, maar aan de andere kant wordt het natuurlijk één grote spaghetti met een niet-modulaire voeding. Jullie advies?
- Stel dat er voldoende argumenten zijn om toch voor lijstje 1 te kiezen, is onderstaande kast dan de € 60 meer waard? Ik gan dan wel flink over mijn budget, maar ja voorlopig bestel ik hierna geen nieuwe pc meer, dus het moet gelijk goed zijn.
# Product Prijs Subtotaal 1 Fractal Design Define R4 Arctic White € 92,03 € 92,03 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 92,03