Dilemma: ATX of Mini-ITX, allround/game pc, budget € 800

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 15:18
Na 7 jaar trouwe dienst van onderstaande laptop, ben ik onderhand wel toe aan een nieuwe pc. :)
Ik wil nu weer voor een desktop gaan, waarbij ik ook het gamen weer op wil pakken.
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Aspire AS5720G-102G16Mi€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het gebruikelijke Office, internet en download werk, wil ik de pc gaan gebruiken om te gamen en om via Plex films naar mijn tv te streamen. Ik ben absoluut geen hardcore gamer of zo en speel eigenlijk ook nooit online, ik wil gewoon spellen als GTA V in een goede kwaliteit kunnen spelen (hoeft niet op de allerhoogste settings).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Van te voren had ik € 700-750 in mijn hoofd, maar als je een tijdje in dit forum rond kijkt, dan zie je al snel dat je geen rekening hebt gehouden met een SSD, waarbij op het weglaten daarvan volgens mij hier de doodstraf staat. O-) Omdat ik inmiddels redelijk overtuigd ben, heb ik mijn budget dan ook iets groter gemaakt en wil rond de € 800 uitkomen

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit heb ik al:
#ProductPrijsSubtotaal
1Philips 278C4QHSN Zwart€ 229,-€ 229,-
1Logitech K750 Wireless Solar Keyboard€ 49,95€ 49,95
2Microsoft Explorer Touch Mouse Limited Edition€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 278,95
Voor de rest dus alles nodig inclusief Windows.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn lijstjes voor de componenten, daarnaast heb ik een aantal dilemma's, deze beschrijf ik verderop bij de lijstjes.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, het moet gewoon goed zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij voorkeur een witte kast, daarnaast past een kleinere kast heel mooi op mijn werkplek, maar is dat het waard? Zie verderop bij de lijstjes mijn afwegingen.

Ga je overklokken?
Nee, wellicht de videokaart (7950), omdat ik las dat dit heel makkelijk d.m.v. software kan, maar niet als ik de R9 neem. Maar ik moet me daar sowieso eerst ook nog verder in verdiepen en het is wellicht maar de vraag of het in mijn situatie zin heeft.

Een kleinere kast past dus heel mooi op mijn werkplek, daarom heb ik twee lijstjes gemaakt, de eerste een ATX variant en de tweede een Mini-ITX versie.

Lijstje 1 (ATX): Deze gaat het niet worden
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,50€ 164,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,99€ 47,99
1BitFenix Neos Wit/Wit€ 34,-€ 34,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,95€ 81,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,40€ 22,40
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,70€ 52,70
1Crucial MX100 256GB€ 92,-€ 92,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 786,39

Lijstje 2 (Mini-ITX):
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M-ITX€ 70,-€ 70,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,95€ 62,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,85€ 32,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 829,79

Buiten jullie zeer gewaardeerde mening over bovenstaande, zou ik graag een antwoord krijgen op de volgende specifieke vragen:
  1. Mijn voorkeur zou uit gaan naar lijstje 2, want dat staat hier gewoon mooi, alleen vind ik dat geen reden om bepaalde concessies te doen. Dus zitten er (grote) nadelen aan lijstje 2 t.o.v. lijstje 1?
  2. In beide gevallen overweeg ik om de
    #ProductPrijsSubtotaal
    1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 288,-€ 288,-
    Bekijk collectie
    Importeer producten
    Totaal€ 288,-
    te nemen uit de V&A voor € 190, omdat ik dan voor € 30 meer dit krijg: http://www.anandtech.com/bench/product/1033?vs=1068
    Echter ben ik er nog wel wat huiverig voor (tweedehands, mee gemined, etc.), wat is jullie mening? Er zit nog wel garantie op, maar als er mee gemined is, wordt daar dan geen probleem van gemaakt?
  3. In geval van lijstje 2, denken jullie dat de videokaart gaat passen? Er wordt aangegeven dat je bij een voeding van maximaal 160mm een videokaart kwijt kan van max 310mm. Nu is de bovengenoemde R9 305mm, waarbij je dus 5mm speling hebt. Voor alle zekerheid dus, gaat dat wel goed komen? :?
  4. Bij lijstje 2 zou ik nog wel iets willen besparen (zeker als ik voor de R9 ga), zitten daar nog mogelijkheden? Ik heb nu een low profile koeler genomen voor de zekerheid, geen idee of dat nodig is, anders heb ik het eerste tientje al te pakken. oOo
  5. Weer over lijstje 2, moet ik nu wel of niet een modulaire voeding nemen? Ik lees dat je bij een modulaire voeding in de problemen komt met je videokaart, maar aan de andere kant wordt het natuurlijk één grote spaghetti met een niet-modulaire voeding. Jullie advies?
  6. Stel dat er voldoende argumenten zijn om toch voor lijstje 1 te kiezen, is onderstaande kast dan de € 60 meer waard? Ik gan dan wel flink over mijn budget, maar ja voorlopig bestel ik hierna geen nieuwe pc meer, dus het moet gelijk goed zijn.
    #ProductPrijsSubtotaal
    1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 92,03€ 92,03
    Bekijk collectie
    Importeer producten
    Totaal€ 92,03
Zo een hele waslijst :O , ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en kijk er dan ook naar uit! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Qocel schreef op maandag 03 november 2014 @ 22:21:
Bla bla bla :+
[list=1]
• Mijn voorkeur zou uit gaan naar lijstje 2, want dat staat hier gewoon mooi, alleen vind ik dat geen reden om bepaalde concessies te doen. Dus zitten er (grote) nadelen aan lijstje 2 t.o.v. lijstje 1?
Ja, de 50 euro meerprijs. Verder niks :)
• In beide gevallen overweeg ik om de
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 288,-€ 288,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,-
te nemen uit de V&A voor € 190, omdat ik dan voor € 30 meer dit krijg: http://www.anandtech.com/bench/product/1033?vs=1068
Echter ben ik er nog wel wat huiverig voor (tweedehands, mee gemined, etc.), wat is jullie mening? Er zit nog wel garantie op, maar als er mee gemined is, wordt daar dan geen probleem van gemaakt?
Dat zou geen enkel probleem moeten zijn. Kaarten zijn wel 24/7 gebruikt, maar vaak onderclockt voor een hoger rendement. GPU's hebben een gigantisch langere levensduur, op een jaartje meer of minder zal het niet afkomen.
• In geval van lijstje 2, denken jullie dat de videokaart gaat passen? Er wordt aangegeven dat je bij een voeding van maximaal 160mm een videokaart kwijt kan van max 310mm. Nu is de bovengenoemde R9 305mm, waarbij je dus 5mm speling hebt. Voor alle zekerheid dus, gaat dat wel goed komen? :?
Dat past :*)
• Bij lijstje 2 zou ik nog wel iets willen besparen (zeker als ik voor de R9 ga), zitten daar nog mogelijkheden? Ik heb nu een low profile koeler genomen voor de zekerheid, geen idee of dat nodig is, anders heb ik het eerste tientje al te pakken. oOo
Je kan hem weglaten en kijken of hij stil genoeg is met de stock koeler. Je kan de andere altijd later nog toevoegen. Eventueel de HDD tijdelijk weg laten en later toevoegen.
• Weer over lijstje 2, moet ik nu wel of niet een modulaire voeding nemen? Ik lees dat je bij een modulaire voeding in de problemen komt met je videokaart, maar aan de andere kant wordt het natuurlijk één grote spaghetti met een niet-modulaire voeding. Jullie advies?
Hmm, spaghetti... :z

Oh ja, we zijn bezit met PC's :+ Fijn bij een niet-modulaire houden, het heeft allebei voor een nadelen. Voordeel is inderdaad dat je niet alle kabels in je PC hebt, nadeel is dat de kabels overal uit de PSU komen en niet één mooie hoek.
• Stel dat er voldoende argumenten zijn om toch voor lijstje 1 te kiezen, is onderstaande kast dan de € 60 meer waard? Ik gan dan wel flink over mijn budget, maar ja voorlopig bestel ik hierna geen nieuwe pc meer, dus het moet gelijk goed zijn.
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 92,03€ 92,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 92,03

[/list]

Zo een hele waslijst :O , ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en kijk er dan ook naar uit! d:)b
Die kast is stiller, ruimer en van betere kwaliteit dan de Neos. Natuurlijk te verwachten aangezien hij in een totaal andere prijsklasse zit. Je kan ook eens kijken naar zijn kleine broertje... is er niet in het wit 7(8)7

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
In geval van de ITX build wil ik je aanraden om voor een andere voeding te gaan. Namelijk de Seasonic G-series 550w. De connectors van de voeding vallen onder de videokaart waardoor je nooit last zal hebben van kaarten die tegen de kabels aan komen en het is makkelijk wegwerken zonder de airflow in de weg te zitten.

Ook hoef je in de Node geen low profile koeler te gebruiken. Ik heb er altijd een NH-U14s in gehad met 2 fans.

Tevens zag ik je angst over kaarten waarmee gemined is. Ik heb er zelf nu meerdere gehad en 1 waar iets mis mee was, daar waren namelijk de lagers van de fans op. Zolang we garantie op zit is het goed, er staat namelijk nergens dat je dat niet met een graka mag doen. Als ze daar kapot aan gaan heb je gewoon recht op garantie.

[ Voor 42% gewijzigd door ECP0WERS op 04-11-2014 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als je regelmatig je kast open gaat halen om allerhande componenten uit te wisselen zal ik zeker voor ATX gaan. Anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
Bedankt allen voor de snelle reacties! _/-\o_
MK1998NL schreef op maandag 03 november 2014 @ 23:10:
[...]
Ja, de 50 euro meerprijs. Verder niks :)
[...]
joepP schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 10:03:
Als je regelmatig je kast open gaat halen om allerhande componenten uit te wisselen zal ik zeker voor ATX gaan. Anders niet.
De kast ga ik in elkaar zetten (voor het eerst, maar moet gaan lukken lijkt me) en vervolgens nooit meer openmaken :) De meerprijs vind ik het wel waard, dus dan gaat het sowieso de ITX build worden.
Dat zou geen enkel probleem moeten zijn. Kaarten zijn wel 24/7 gebruikt, maar vaak onderclockt voor een hoger rendement. GPU's hebben een gigantisch langere levensduur, op een jaartje meer of minder zal het niet afkomen.
ECP0WERS schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 09:01:
Tevens zag ik je angst over kaarten waarmee gemined is. Ik heb er zelf nu meerdere gehad en 1 waar iets mis mee was, daar waren namelijk de lagers van de fans op. Zolang we garantie op zit is het goed, er staat namelijk nergens dat je dat niet met een graka mag doen. Als ze daar kapot aan gaan heb je gewoon recht op garantie.
Dan ga ik de 'gok' maar wagen, je krijgt toch wel fors meer voor die € 30!
Fijn bij een niet-modulaire houden, het heeft allebei voor een nadelen. Voordeel is inderdaad dat je niet alle kabels in je PC hebt, nadeel is dat de kabels overal uit de PSU komen en niet één mooie hoek.
In geval van de ITX build wil ik je aanraden om voor een andere voeding te gaan. Namelijk de Seasonic G-series 550w. De connectors van de voeding vallen onder de videokaart waardoor je nooit last zal hebben van kaarten die tegen de kabels aan komen en het is makkelijk wegwerken zonder de airflow in de weg te zitten.
Bedankt voor de goede tip ECP0WERS, nadeel vind ik wel dat ik dan € 25 meer kwijt ben en al over mijn budget heen zit. Wat is jouw ervaring met een niet-modulaire? Tegen bepaalde problemen aangelopen of valt dat wel mee?
Ook hoef je in de Node geen low profile koeler te gebruiken. Ik heb er altijd een NH-U14s in gehad met 2 fans.
Mooi, dan wordt het de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, scheelt weer 10 euro.

Dan ziet het lijstje er nu zo uit (waarbij ik de prijs van de R9 290 heb aangepast naar de V&A prijs):
#ProductPrijsSubtotaal
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 190,-€ 190,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 849,44

Ben ik in ieder geval lekker boven m'n budget aan het gaan, terwijl ik helemaal in het begin nog aan € 700 zat te denken 8)7 Maar goed, nu heb ik waarschijnlijk wel een mooi systeem waar ik lang mee vooruit kan. Later erbij zetten hoeft van mij niet. Wat ik erin wil, ga ik er ook gelijk inzetten of ik nu de kosten heb of later, dat maakt me dan ook niet uit.

Verder nog opmerkingen, goede tips, besparingen?

O ja en nog een vraagje, wat zit er op deze kaart (Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X) extra t.o.v. dezelfde kaart zonder de toevoeging OC TRI-X? Ik kan dat niet echt vinden.

[ Voor 1% gewijzigd door Qocel op 04-11-2014 11:46 . Reden: Aanvullende vraagje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
De TRI-X heeft een goede koeler terwijl de reference versies een stuk minder(ofwel gewoon slecht) zijn.

Mijn ervaring met non-modulaire voedingen in de Node zijn voornamelijk dat alle kabels of voor de intake fans zitten of hard tegen de achterkant van je videokaart drukken waardoor deze krom gaat staan.

Qua besparing zou je eventueel de aftermarket koeler weg kunnen laten en voor een H81M-ITX bordje kunnen gaan. Wat mis je op een H81 bord wat een B85 wel heeft?? Het enige noemenswaardige verschil wat ik bij asrock compare kan vinden is 2 SATA poorten ipv 4.

[ Voor 35% gewijzigd door ECP0WERS op 04-11-2014 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13:26
Bovenstaande is inderdaad een grote min voor de 304. Ik heb zelf alle kabels op maat gemaakt, maar dat is niet handig voor garantie ed :P

Met de orginele fans op de minimale stand is mijn systeem muis stil, het meeste lawaai maakt m'n 2TB Seagate hd. Ik zou voor een 2,5" 5400rpm hd voor opslag gaan, komt de airflow door de kast ook ten goede.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
Wederom bedankt voor de tips.

Over de voeding zit ik nog wel steeds te twijfelen. Ik zie dat je ook bij de modulaire voeding nog een aantal vaste kabels hebt die aan de zijkant zitten. Dus zowel bij de modulaire als de niet-modulaire moeten er kabels nog achter de videokaart langs of zie ik dat verkeerd? Aangezien er maar 5mm overblijft volgens de specificaties vraag ik me af of dat dan wel past. Ik heb al naar afbeeldingen zitten zoeken van de combinatie die ik wil, maar kan dat niet echt vinden.

Het bordje zie ik wel een aantal verschillen, maar weet niet of dat heel erg uit maakt. Ik zie dat de B85 dual bios heeft en de H81 single bios, maakt dat veel uit? De B85 heeft PCI-e 3.0 x16 en de H81 PCI-e 2.0 x16, ga je dit verschil merken bij je videokaart? En ik zie dat de H81 maar twee USB3 verbindingen heeft, terwijl in beide gevallen maar twee USB3 aansluitingen aan de achterkant zitten, betekent dat dat je de twee USB3 aansluitingen in de kast zelf niet kan aansluiten?

@ Razkin, waarom zou je voor een 2,5" 5400rpm gaan? 2,5" is kleiner, dus betere airflow begrijp ik dan wel, maar waarom 5400rpm? Omdat dit stiller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
Excuus dat ik het topic omhoog schop, maar ik wil eigenlijk vandaag voor 20.00u bij Megekko gaan bestellen, dan heb ik het morgen in huis en kan ik het weekend lekker gaan klussen.

Zou iemand me kunnen helpen met bovenstaande vragen? Ik zit vooral met het voeding/videokaart issue.
Ik zie het niet voor me hoe ik dat er in moet bouwen, aangezien ik volgens de specificaties 5mm over zou houden achter de videokaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0rn89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-07 17:14
Monteer je ze niet vanaf de zijkant? Dan is 5mm krap maar heb je nog wel genoeg ruimte over. Megekko heeft geen thuiswinkel of ict waarborg btw. Betekend niet dat ze slecht zijn maar contact is soms nogal moeilijk.

[ Voor 19% gewijzigd door j0rn89 op 07-11-2014 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
Sorry, ik begrijp je vraag niet.
Ik bedoel meer dat de videokaart 305mm lang is, de ruimte voor een videokaart 310mm is in deze kast en dat je bij de voeding (welke je ook neemt) altijd nog de vaste kabels hebt die op de een of andere manier langs de videokaart moeten. Misschien dom, maar ik zie niet echt voor me hoe dat dan kan. Ik heb ook al naar afbeeldingen zitten zoeken van mijn situatie, maar kan niet vinden wat ik bedoel. Daarom durf ik het nog niet aan om alles te bestellen.

Over Megekko, bedankt voor de tip, maar ik zie die webshop veel voorbij komen in dit forum en ook veel goede recensies, moet wel te vertrouwen zijn dan toch?

[ Voor 14% gewijzigd door Qocel op 07-11-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-07 12:45
Qocel schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:18:

Over de voeding zit ik nog wel steeds te twijfelen. Ik zie dat je ook bij de modulaire voeding nog een aantal vaste kabels hebt die aan de zijkant zitten. Dus zowel bij de modulaire als de niet-modulaire moeten er kabels nog achter de videokaart langs of zie ik dat verkeerd? Aangezien er maar 5mm overblijft volgens de specificaties vraag ik me af of dat dan wel past. Ik heb al naar afbeeldingen zitten zoeken van de combinatie die ik wil, maar kan dat niet echt vinden.

Het bordje zie ik wel een aantal verschillen, maar weet niet of dat heel erg uit maakt. Ik zie dat de B85 dual bios heeft en de H81 single bios, maakt dat veel uit? De B85 heeft PCI-e 3.0 x16 en de H81 PCI-e 2.0 x16, ga je dit verschil merken bij je videokaart? En ik zie dat de H81 maar twee USB3 verbindingen heeft, terwijl in beide gevallen maar twee USB3 aansluitingen aan de achterkant zitten, betekent dat dat je de twee USB3 aansluitingen in de kast zelf niet kan aansluiten?

@ Razkin, waarom zou je voor een 2,5" 5400rpm gaan? 2,5" is kleiner, dus betere airflow begrijp ik dan wel, maar waarom 5400rpm? Omdat dit stiller is?
De voeding die je hebt gekozen heeft nog 20mm ruimte totaan de GPU, dus ik denk dat het wel goed gaat (de maximale diepte is 160mm, deze voeding heeft 140mm). een modulaire voeding is geen overbodige luxe, in zo'n kleine case is het namelijk erg krap allemaal (de modulaire voeding waar jij het over hebt is waarschijnlijk semi-modulair, deze heeft dus nog een paar vaste kabels en een paar modulaire).
Of de verschillen er toe doen m.b.t. het moederbord moet je zelf weten, dat is persoonlijk. Google is hierbij geen overbodige luxe.
5400rpm is inderdaad wat stiller, 7200rpm is sneller. 5400rpm is verder ook goedkoper. Als je het alleen voor foto's en films gebruikt is dus 5400rpm wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
Qocel schreef op donderdag 06 november 2014 @ 18:18:

Wat betreft de voeding, de meeste kabels die uit de G-Serie voeding komen kunnen netjes onder de videokaart lopen en komt er geen grote klodder spaghetti aan kabels achter de videokaart te zitten.

In de Node zit er aan de front usb een stekker voor zowel USB2.0 als 3.0, de keus is echter aan jouw of je dit echt gaat gebruiken en nodig hebt. PCIE 3.0 en 2.0 16x ga je niets van merken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
Top! Bedankt voor de snelle reacties!
Tiimmeh schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:29:
[...]
De voeding die je hebt gekozen heeft nog 20mm ruimte totaan de GPU, dus ik denk dat het wel goed gaat (de maximale diepte is 160mm, deze voeding heeft 140mm). een modulaire voeding is geen overbodige luxe, in zo'n kleine case is het namelijk erg krap allemaal (de modulaire voeding waar jij het over hebt is waarschijnlijk semi-modulair, deze heeft dus nog een paar vaste kabels en een paar modulaire).
ECP0WERS schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:39:
[...]
Wat betreft de voeding, de meeste kabels die uit de G-Serie voeding komen kunnen netjes onder de videokaart lopen en komt er geen grote klodder spaghetti aan kabels achter de videokaart te zitten.
De G-serie voeding is 160mm (die non-modulaire van 140mm stond nog in mijn lijstje idd), dus dat is de maximale diepte. De modulaire kabels kunnen dus mooi onder de kaart langs, maar wat ik bedoel zijn die paar vaste kabels. Die zitten niet aan de onderkant van de voeding maar een beetje in het midden. Voor m'n gevoel zitten die dan op de hoogte van de videokaart, de voeding heeft de maximale diepte en de videokaart ook op 5mm na. Waar gaan die kabels heen dan?
Zeikerd ben ik he? :? :)
[...]
Of de verschillen er toe doen m.b.t. het moederbord moet je zelf weten, dat is persoonlijk. Google is hierbij geen overbodige luxe.
ECP0WERS schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 10:39:
[...]
In de Node zit er aan de front usb een stekker voor zowel USB2.0 als 3.0, de keus is echter aan jouw of je dit echt gaat gebruiken en nodig hebt. PCIE 3.0 en 2.0 16x ga je niets van merken ;)
Je hebt helemaal gelijk met Google, had ik uiteraard ook al gedaan, maar ik ben toch ook wel benieuwd naar de persoonlijke meningen hierover.
Maar goed, dual BIOS heb ik niet nodig (die moest ik even voor tweede keer Googlen, kon eerst niet goed vinden wat het verschil is 8)7 ), die PCIE ga ik dus niets van merken, blijft over de USB 3.0.....
Tja, heb ik het nodig en is dat €15 waard? Wellicht nu niet, maar later spijt krijgen omdat ik €15 wilde besparen......, laat ik het maar doen. :*)
[...]
5400rpm is inderdaad wat stiller, 7200rpm is sneller. 5400rpm is verder ook goedkoper. Als je het alleen voor foto's en films gebruikt is dus 5400rpm wel voldoende.
Ik wil wel films van mijn pc gaan streamen via Plex naar mijn tv/Chromecast. Weet niet of het uitmaakt, maar laat ik voor de zekerheid maar wel voor de snelle variant gaan dan.

Dit wordt dan mijn lijstje (als het allemaal past), wat ik totaal kan bestellen voor €891,65 (incl. verzendkosten en tweedehands videokaart). We kunnen dan wel concluderen dat een budget stellen niet mijn sterkste kant is |:( :+

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 162,95€ 162,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 274,-€ 274,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Seasonic G-Serie 550 Watt€ 78,-€ 78,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 959,24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Je hebt eigenlijk een optie overgeslagen. mAtx kasten hebben de voordelen van atx kasten maar niet de nadelen van Mitx kasten(te weinig ruimte).

pricewatch: Corsair Carbide Air 240

Hele mooie kleinere kast waar veel in kan.

De prijs is wat hoger maar dat wordt weer opgeheven doordat mAtx moederborden goedkoper zijn.

Tevens heb je bij die build de cpu koeler niet echt nodig, maakt alleen lawaai op full load en dat gebeurt zelden

[ Voor 6% gewijzigd door Flaat op 07-11-2014 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
Ik heb inderdaad een optie overgeslagen, maar dat was uit pure onwetendheid... 8)7
Want de kast die jij hier aandraagt, past ook heel goed op de plek waar ik hem wil hebben en ik vind 'm nog erg mooi ook.

Pffff, had deze twijfelaar bijna besloten, krijg je dit :*) , maar uiteraard wel erg bedankt _/-\o_

Maar dan zou ik dus dezelfde componenten houden, alleen een ander bordje?
Bijvoorbeeld deze?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock B85M Pro4€ 56,50€ 56,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 56,50

Volgens mij heb ik daar wel is over gelezen dat de lay-out niet helemaal lekker is, omdat je videokaart tegen je RAM aan komt. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Flaat schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 12:07:
Je hebt eigenlijk een optie overgeslagen. mAtx kasten hebben de voordelen van atx kasten maar niet de nadelen van Mitx kasten(te weinig ruimte).

pricewatch: Corsair Carbide Air 240

Hele mooie kleinere kast waar veel in kan.

De prijs is wat hoger maar dat wordt weer opgeheven doordat mAtx moederborden goedkoper zijn.

Tevens heb je bij die build de cpu koeler niet echt nodig, maakt alleen lawaai op full load en dat gebeurt zelden
Deze kast is 70% groter en de GPU die erin moet past niet eens, lijkt mij een slechte keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
Tiimmeh schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 12:21:
[...]

Deze kast is 70% groter en de GPU die erin moet past niet eens, lijkt mij een slechte keuze.
O ja inderdaad. Grootte maakt niet zo veel uit, want past op de plek waar ik 'm wil hebben, maar videokaart past inderdaad niet. We gaan weer terug naar de Node 304 :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiimmeh
Qocel schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 12:22:
[...]

O ja inderdaad. Grootte maakt niet zo veel uit, want past op de plek waar ik 'm wil hebben, maar videokaart past inderdaad niet. We gaan weer terug naar de Node 304 :*)
Bovendien past in je huidige configuratie alles wat je nodig acht, toch? Waarom moeilijk doen? ;)
Ik zou het gewoon bestellen als je tevreden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
@ Tiimmeh, klopt, maar ik stel het wel op prijs als er alternatieven worden aangedragen, maar gelukkig wordt er goed opgelet! ;)

Het enige waar ik dus nog mee zit is onderstaande, voordat ik op 'bestel' klik.
Qocel schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 11:43:
[...]
De G-serie voeding is 160mm (die non-modulaire van 140mm stond nog in mijn lijstje idd), dus dat is de maximale diepte. De modulaire kabels kunnen dus mooi onder de kaart langs, maar wat ik bedoel zijn die paar vaste kabels. Die zitten niet aan de onderkant van de voeding maar een beetje in het midden. Voor m'n gevoel zitten die dan op de hoogte van de videokaart, de voeding heeft de maximale diepte en de videokaart ook op 5mm na. Waar gaan die kabels heen dan?
Zeikerd ben ik he? :? :)
[...]
En wat vinden jullie trouwens van deze prijs (dit is de kaart die ik dan wil gaan kopen)?
http://tweakers.net/aanbo...x-scherp-geprijsd!!!.html
Ik zag dat de nieuwprijs iets aan het dalen is de laatste dagen, zou dat nog verder doorzetten?

[ Voor 14% gewijzigd door Qocel op 07-11-2014 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thothaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-07 00:19
Lijkt me een mooie prijs voor een mooie videokaart.
Er is pas een artikel geplaatst op Tweakers dat de prijs daalt omdat ze de kaarten beter willen positioneren tegenover de GTX970 en 980, maar dit is maar tijdelijk: nieuws: AMD: prijsverlaging R9-videokaarten is slechts tijdelijk
In de advertentie die je noemt staat overigens dat de prijs bespreekbaar is bij afname van 5 stuks.
Eventueel wil ik deze kaart ook wel proberen, en misschien kan ik nog twee vrienden optrommelen om er een te kopen. Als de verkoper er dan nog eens €20 af zou doen per kaart, is het helemaal een mooie deal! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Niet online
De 3 vaste kabels die in de voeding zitten passen makkelijk achter de kaart langs of onder de drivebays door. Je komt hier niet mee in de knoop :). Het probleem is gewoon dat die spaghetti van de 520W seasonic gewoon veel te dik word en tegen de videokaart aanduwt én de halve airflow blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
Thanks ECP0WERS, soms heb je gewoon nodig dat iemand met ervaring even tegen je zegt dat het gewoon gaat passen :)

@ Thothaa, ik ga proberen de kaart morgen nog binnen te krijgen en ik weet ook niemand voor de vijfde kaart, dus bedankt voor je aanbod, maar ik ga gewoon 1 losse bestellen.

Iedereen ontzettend bedankt voor de hulp _/-\o_ , ik zal wat fotootjes plaatsen als hij af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Volgends mij gaan ze bij de Carbide air 240 uit van max gpu lenght met een waterkoeling radiator geinstalleerd.

In deze review laten ze duidelijk zien dat het wel past.
www.vortez.net/index.php?...cles&action=file&id=27535
Al helemaal als je de 2de intake fan weghaalt of er zo'n dunne fan voor in de plaats doet

Ik heb zelf een itx build in zo'n mini kastje (lian li pcq08) en zou acteraf echt voor een Matx zijn gegaan. Koeling en werkruimte in die itx kastjes zijn echt hinderlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Flaat op 07-11-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
Ok, thanks Flaat.
Ik heb inmiddels wel de Node 304 besteld en inmiddels best wat Youtube filmpjes over deze kast bekeken en het ziet er in alle gevallen niet moeilijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qocel
PC afgelopen weekend in elkaar gezet, het is inderdaad wat priegelen en proppen in zo'n kast, maar het past allemaal prima.
Mijn zorg over de videokaart en de voeding was ook onterecht, al ben ik erg blij met de tip voor de modulaire voeding, want met deze videokaart en een niet-modulaire voeding zou het een stuk lastiger zijn geworden.
Wat kabelmanagement betreft (zover je daar van kunt spreken), een tip die ik elders had gelezen opgevolgd en alles zoveel mogelijk in de middelste drive bay gepropt.

Buiten wat kleinere issue's ook aangelopen tegen een probleem wat ik al meer gelezen heb hier en dat is dat de twee voorste fans niet aan gaan als hij op de laagste stand staat, zet je de deze eerste op medium of high, dan gaan ze wel aan en vervolgens blijven ze dan wel gewoon draaien in de laagste stand.
Echter na het dichtmaken van de kast liep ik tegen nog een ander probleem aan, namelijk dat de achterste fan het ineens alleen nog maar op de hoogste stand doet. En dat is wel jammer, want zeker voor het geluid maakt dat nogal uit, want vooral in de hoogste stand is de kast niet echt stil te noemen.
Maar goed hier ga ik is induiken.

Foto's zal ik binnenkort even plaatsen, in het daarvoor bestemde topic.

Enorm bedankt allemaal! Voor de waardevolle tips in dit topic waar ik heel veel aan gehad heb.
Maar zeker ook voor de tips die jullie in andere topics geven, want voordat ik dit plaatste, was ik al een paar maandjes hier aan het rondlezen en heb op basis daarvan mijn systeem samengesteld en mijn openingspost gemaakt.

Keep up the good work!! Jullie maken er volgens mij veel mensen blij mee!
Pagina: 1