Aankoopadvies eerste auto - ± 2500-3000 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:39
Het kriebelt al langer om een auto aan te schaffen. Mede, omdat met corona reizen (zowel in binnen- als naar buitenland) een stuk lastiger is geworden. Ik heb nog nooit een auto in bezit gehad.
Ik heb bijna geen verstand van auto's, maar de laatste weken heb ik aardig wat research gedaan. Ik ben op zoek naar wat advies. In leasen heb ik geen interesse.

Budget
Het budget is zo'n 2500-3000 euro. Eventueel is dit wel rekbaar. Maar hoe minder: hoe beter. Ik wil me niet zorgen maken om een klein krasje of iets.

Gebruik
Ik verwacht eerlijk gezegd niet heel veel kilometers te gaan maken. Ik wil hem vooral gebruiken voor het bezoeken van vrienden en kennissen, weekendtripjes (ook naar buitenland) en autovakanties. Voor m'n werk heb ik hem (nog) niet nodig. Ik wil in de nabije toekomst wel meer gaan freelancen, daarvoor is een eigen auto fijn.

Eisen
- Lage maandelijkse kosten. Een kleinere auto is daarom wel fijn. Daarnaast woon ik in de stad (ik heb wel een privé parkeerplek), dus dat maakt klein(er) extra fijn.
- Airco is geen keiharde eis, maar wel een groot pluspunt.
- Betrouwbaar.

Wat heb ik zelf al gevonden?
Ik heb veel goede dingen gehoord over Japanse en Zuid-Koreaanse auto's vanwege de lage onderhoudskosten. Met mijn zoektocht kwam ik deze modellen tegen:

- Toyota Yaris
- Toyota Aygo
- Toyota Starlet (amper verkrijgbaar volgens mij?)
- Suzuki Swift
- Daihatsu young rv
- Mitsubishi Colt

Op fora roept iedereen van alles over model x of uitvoering y. Dat maakt het als leek niet echt makkelijker.

Mijn kennis is dus zeer beperkt. Alle overige tips zijn ook meer dan welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Als je nog nooit een auto heb gehad en je verwacht voor 3000 euro iets betrouwbaars te kopen, adviseer ik iedereen om te onderzoeken als Private lease iets voor je is (zekerheid, laag risico, kleine, zuinige auto’s)

Lees je goed ik de te verwachte onderhoudskosten bij oudere auto en reserveer dit budge.

Wil je perse iets kopen dan kijk je in goede richting. Wellicht zelfs een jaar een aygo proberen ? Bevalt het bezit koop je naar een jaar iets anders.

Zoek wel een auto met airco, dat verkoop veel makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
In ieder geval geen Mitsubishi Colt. Het zal wel aan mijn rijstijl liggen, maar als ik deze meekrijg als leenauto, dan slaat de motor steeds af bij het wegrijden. Maar dat vind ik het grootste probleem niet. Het grootste mankement is het zicht rondom. De raamstijlen zijn veel te breed om de hele weg goed te kunnen overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 21:51
Als je naar het buitenland wil, koop dan iets wat daar ook fijn rijden is.
Bijvoorbeeld een Volvo V40 2e generatie (vanaf 2003 uit mijn hoofd) met 2.0 motor. Of een Saab 9-3 / 9-5.

Fijne reisauto's die degelijk gemaakt zijn, super veilig - en (zeker de Saab's) genoeg vermogen hebben om ook fijn op bijv. de autobaan mee te kunnen.

Verder zou ik met jouw budget als je een echte kanshebber hebt, even langs een onafhankelijke garage gaan voor een check. Kost je 90-100euro, maar dan haal je net die roestplekken, rammelende airco, versleten koppeling of wat ook er tussen uit. En dat scheelt je dan 500-900 voor een reparatie down the road. (Ben laatst zelf bij APK-Oke geweest voor mn eigen APK, en waren vriendelijke mensen met kennis van zaken die je goed helpen. Zoiets in jouw buurt even uitzoeken en langs gaan voor je koopt ;) !)

Of, zeker bij Saab, zijn er veel liefhebbers op het saab forum die met je mee willen zoeken - en vast ook wel mee willen voor een kleine vergoeding om te kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door RzrBck op 22-08-2020 22:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:34

Santford

FP PowerMod
Wellicht heb je ook iets aan de adviezen die worden gegeven in onderstaand topic met vrijwel identieke vraagstelling:

Eerste auto kopen (€2000-3000)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
aljooge schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:34:
In ieder geval geen Mitsubishi Colt. Het zal wel aan mijn rijstijl liggen, maar als ik deze meekrijg als leenauto, dan slaat de motor steeds af bij het wegrijden. Maar dat vind ik het grootste probleem niet. Het grootste mankement is het zicht rondom. De raamstijlen zijn veel te breed om de hele weg goed te kunnen overzien.
Dit vind ik een beetje overdreven. Koppeling moet je gewoon aan wennen, is bij elke auto anders. Kwa zicht heb je echt genoeg, oke voorste stijlen zijn wat breed. Maar wen je snel genoeg aan en als het goed is kijk je al zo ver vooruit dat je het niet eens merkt. Tevens hebben alle moderne auto's hier last van omwille van de stevigheid van de kooi constructie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:14
Je zit al goed bij de jappen, een Citroen C1 of Peugeot 107 kun je overigens ook redelijk safe kopen. Zijn Aygo's :)
De Volvo's en Saabs die eerder genoemd werden zijn overigens ook best betrouwbaar, die zijn erg comfortabel maar je betaalt ook flink wat wegenbelasting en houd rekening met 1 op ~11/12 met die wagens.
Ik heb jaren een Saab gereden, elke keer als ik er een zie wil ik er weer een maar het is mij de maandelijke meerprijs niet waard :). Nu een swift, erg saai maar erg betrouwbaar, kosten zijn laag, zuinig verbruik.

[ Voor 67% gewijzigd door unfor op 22-08-2020 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

unfor schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:06:
Je zit al goed bij de jappen, een Citroen C1 of Peugeot 107 kun je overigens ook redelijk safe kopen. Zijn Aygo's :)
Deels eens echter let op een sluitende kilometerstand, er worden an mass van deze gebakjes geïmporteerd en kilometerstand terug gedraaid. Genoeg voorbeelden gezien met "slechts" 90k en de koppeling versleten, etc..

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:14
Humma Kavula schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:10:
[...]

Deels eens echter let op een sluitende kilometerstand, er worden an mass van deze gebakjes geïmporteerd en kilometerstand terug gedraaid. Genoeg voorbeelden gezien met "slechts" 90k en de koppeling versleten, etc..
Ja, absoluut niet iets zonder NAP kopen.
Mijn broertje was laatst wezen kijken bij een handelaar, stond vol met (afgeragde) 107 en C1 met lage KM stand en als hij de boekjes wou zien waren ze er niet, die kon hij krijgen na aanschaf. 8)7
Aan de schandpaal nagelen doen we niet op dit forum.

[ Voor 13% gewijzigd door deepbass909 op 23-08-2020 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:01
https://www.gaspedaal.nl/...x=3000&pmin=2000&srt=bj-d

Onverwoestbaar :)

De mijne heeft inmiddels 360.000 op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:53
Starlets zijn al jaren een populair advies, zeker in de lagere prijsregionen. Echter: het is inmiddels 2020, dus de jongste Starslets zijn inmiddels een jaar of 20 oud. Ook Japanners kunnen ook gaan roesten (de mijne heb ik om die reden weggedaan).

Ik denk dat je best iets jongers uit kan zoeken, zoals inderdaad Yarissen en Aygo's (als je naar Toyota's kijkt). Als je soms lange afstanden rijdt zou ik de A-segmenters (formaatje Aygo/107/C1 / Volkswagen Up / Renault Twingo, Fiat 500) toch laten staan en voor een B-segmenter gaan (Yaris, Swift, VW Polo/Ibiza, Fiat Punto).
Op fora roept iedereen van alles over model x of uitvoering y. Dat maakt het als leek niet echt makkelijker.
Toch zit daar wel een kern van waarheid in. Het is niet zo dat 1 merk altijd 100% goede auto's maakt, of dat het andere merk enkel prut uitpoept. Dit verschilt enorm per model en soms zelfs per bouwjaar.
Als je eenmaal een model hebt gevonden wat je aanstaat: zoek eens op aankoopadvies-video's van Autoblog of Autoweek, of kijk eens of de ANWB er al iets over geschreven heeft.

Persoonlijk zou ik ook eens naar de Fiat Punto kijken. Prima betrouwbare auto's, net een slagje groter dan de Aygo, en nog relatief 'jong' te krijgen met voldoende opties voor je budget.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 22-08-2020 23:28 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28
Starlet zou ik al overslaan, das nu wel heel erg oud.

Zelf een tijdje een Gen1 Yaris gehad, dat is een van de beste autos die ik ooit gereden heb qua techniek, weinig onderhoudskosten en fluitend door de APK. Heb er alleen een keer nieuwe banden onder moeten leggen.
Ik had wel een T-Sport uitvoering, smoelde gewoon net wat lekkerder van binnen en buiten en motortje had best wat pit als je hem goed in de toeren jaagde. De eerste generatie 1.0 motor is ... traag.

Aygo/C1/107 (beste Peugeot ooit gebouwd :p) zijn ook leuk en degelijk, en er is voldoende aanbod. Qua aankleding wel veel kaler dan een Yaris (moest immers zo min mogelijk kosten) maar wel uit te breiden met opties, zoals een dashboardkastklepje

Zou zelf eerder kijken naar een Yaris dan Aygo ivm aankleding. Heb daar toen ook behoorlijke trips mee gemaakt en dat is goed te doen.

Waar je ook op moet letten als je autos gaat kijken, als je bij het kijken of tijdens een proefrit (altijd maken) geen lekker gevoel hebt, gewoon weglopen en naar de volgende. Dat kan zowel optisch zijn, als in krassen en vlekken, maar ook mechanisch als ook de verkopende partij. Er is zat aanbod en het is vervelend een lange tijd je aan 'iets' te moeten ergeren aan een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
volgens mij beginnen de up/citigo/mii wel richting de 3000 te kruipen. Die zijn verassend ruim en volgens mij niet onbetrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De generatie up/citigo/mii zijn betrouwbaar netals de oude Fox. Je ziet deze auto's vaak met 2,5 ton nog worden aangeboden.
Ook de o.a. de Polo met 1.4 motor gaat letterlijk al jaren zonder problemen mee en is al jaren op de markt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:38
Deze stond nog niet in je lijstje, Toyota Corolla

Bijv. https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

Groter dan de Yaris en net wat comfortabeler. Sol model heeft climate control en te vinden in jouw prijs klasse. Heel betrouwbaar.

Ik heb er zelf 1 gehad, nu vervangen door een Prius. Rijd fijn, makkelijk door de apk en mocht er iets zijn, veel betaalbare onderdelen (die je waarschijnlijk niet nodig hebt :) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

unfor schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:06:
Aygo's zijn geen Toyota's.

Het is een samenwerking van 3 fabrikanten. Wikipedia: Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 11:55
Ik heb niet echt een advies over een specifieke auto, en ik denk dat je shortlist prima is om langs een aantal tweedehands garages of dealers te gaan.
Waar ik wel op zou letten is het volgende: Staar niet blind op de laagste kilometerstand. Bij tweedehands (of meerderehands) auto's is de laagste kilometerstand vaak een punt van fixatie.

Het verschil tussen 90k en 120k is in de praktijk niet zo groot, en zeker auto's die wat ruimer over de 100k zitten hebben er vaak toch wel een wat grotere beurt op zitten, die bij auto's die net onder de 100k zitten niet gegarandeerd is (daarboven ook niet, maar goed...).
Verder slijten auto's niet evenredig veel op langere afstandsritten. Drempels, optrekken, remmen etc in de stad doet wat meer dan een rustige 30km over provinciale wegen en de snelweg.

Verder zou ik gewoon een beetje kijken wat er in je buurt te vinden is.
Een lelijke kleur maakt een auto vaak ook nog een heel stuk goedkoper.
Zo zag ik destijds een groene Ford Fiesta naast een zwarte staan. Vrijwel identiek. De zwarte had iets van 105k gelopen, en de groene 110k. De groene kwam uit november 2005 en de zwarte uit januari 2006 (voorbeeld; ik ken de precieze gevallen niet meer). De zwarte kostte 4500 en de groene kostte 3500. Dat was grofweg hetgene wat me opviel. Het was niet alleen de kleur, maar die droeg wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Humma Kavula schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:10:
[...]

Bij die kleine "gebakjes" is dat ook gewoon goed mogelijk(want vaak stadsauto's). Ik rijd zelf Een Suzuki Alto V, mijn 2e vanaf 2010. De eerste heb ik nieuw gekocht en bij 15.000km is het druklager al vervangen(garantie). Bij 45.000km begon het pedaal weer te trillen, en toen weggedaan. Mijn 2e gekocht met 17.000km op de klok, en bij 20.000km de gehele koppeling vervangen vanwege slippen(garantie). Bij 65.000km nogmaals de gehele koppeling vervangen vanwege slippen(zelf gedaan en idd. versleten). En ik ben de enige niet.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:07
Hyundai Getz, was ook mijn eerste auto. In mijn eigen ervaring een betrouwbare auto waar ik naast wat beurten nooit extra kosten aan heb gehad. Prettige auto vond ik het en "mijne" rijdt nog steeds ergens in Nederland rond. Heb nu weer een Hyundai, ander/moderner type dat wel. Wat betreft onderhoud zelfde ervaring mee en ook nooit stukken aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
CrystalViriS schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:35:
Hyundai Getz, was ook mijn eerste auto. In mijn eigen ervaring een betrouwbare auto waar ik naast wat beurten nooit extra kosten aan heb gehad. Prettige auto vond ik het en "mijne" rijdt nog steeds ergens in Nederland rond. Heb nu weer een Hyundai, ander/moderner type dat wel. Wat betreft onderhoud zelfde ervaring mee en ook nooit stukken aan.
Hyundai Getz is typisch een auto die wat onder de radar blijft, maar onverwacht goed is gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19muad
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05-2022
Ewordt een https://www.louwman.nl/aa...05_pk_t-sport/2004/08pkzh aangeboden.

Geen airco, lijkt het (staat niet bij specificaties).

[ Voor 3% gewijzigd door 19muad op 23-08-2020 13:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:46
Anoniem: 93986 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:02:
[...]

Aygo's zijn geen Toyota's.

Het is een samenwerking van 3 fabrikanten. Wikipedia: Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech
De motor is oorspronkelijk een Daihatsu motor, Toyota is eigenaar van Daihatsu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
19muad schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:26:
Ewordt een https://www.louwman.nl/aa...05_pk_t-sport/2004/08pkzh aangeboden.

Geen airco, lijkt het (staat niet bij specificaties).
Leuke auto, maar zou eigenlijk nooit meer iets zonder airco kopen, en dan niet ivm eventuele restwaarde in de toekomst, maar met afgelopen zomers in gedachte... Tenzij cabrio (en ook daar mistte ik het soms)

Meen dat bij het pre-facelift model (dit is een facelift) de aircoknop onder de 3 draaiknoppen zat voor de klimaatregeling, zal hier nog wel zelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Airco zou ik wel als eis gaan hanteren, is in ieder seizoen fijn. In de winter beslaan je ramen veel minder snel, in de zomer ga je niet dood van de hitte.

Gezien je zegt dat je ook langere afstanden gaat rijden, zou ik cruise control ook als eis gaan nemen, het rijdt echt zo veel relaxter dan telkens met je poot op het pedaal moeten hangen.

Maakt de spoeling echt kleine autootjes alleen wel weer erg dun, want tja, waarom zou je CC op je Yaris of Swift willen? Ze zijn er wel, maar knap zeldzaam.

De Nissan Note lijkt het wel vaak te hebben en is ook nog niet super groot of onzuinig. Ook de Citroën C3 is vaak behoorlijk compleet, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar ze zijn. Ook de Renault Clio en Modus hebben vaak CC en AC, maarja, ook bij die heb ik geen idee hoe betrouwbaar ze zijn.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

wd200 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:31:
Als je nog nooit een auto heb gehad en je verwacht voor 3000 euro iets betrouwbaars te kopen, adviseer ik iedereen om te onderzoeken als Private lease iets voor je is (zekerheid, laag risico, kleine, zuinige auto’s)

Lees je goed ik de te verwachte onderhoudskosten bij oudere auto en reserveer dit budge.

Wil je perse iets kopen dan kijk je in goede richting. Wellicht zelfs een jaar een aygo proberen ? Bevalt het bezit koop je naar een jaar iets anders.

Zoek wel een auto met airco, dat verkoop veel makkelijker
Gaat je ook een flinke slok op de borrel kosten voor als je een hypotheek wilt, meer dan die 3000 euro die je aan spaargeld inlevert

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-06 22:50
kendo schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

Bij die kleine "gebakjes" is dat ook gewoon goed mogelijk(want vaak stadsauto's). Ik rijd zelf Een Suzuki Alto V, mijn 2e vanaf 2010. De eerste heb ik nieuw gekocht en bij 15.000km is het druklager al vervangen(garantie). Bij 45.000km begon het pedaal weer te trillen, en toen weggedaan. Mijn 2e gekocht met 17.000km op de klok, en bij 20.000km de gehele koppeling vervangen vanwege slippen(garantie). Bij 65.000km nogmaals de gehele koppeling vervangen vanwege slippen(zelf gedaan en idd. versleten). En ik ben de enige niet.
Als jij binnen 50k een koppeling weet te verslijten ligt het echt niet aan de auto hoor

Rij al 20 jaar Suzuki bijna en heb 1x stil gestaan met een lekke band (eigen fout, was echt op) voor de rest standaard onderhoud en 1x een koppeling hoeven te vervangen met ongeveer 2 ton in een swift GTi daarna er nog 5 jaar probleemloos meegereden en met 3 ton op de teller verkocht

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
SpoekGTi schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Als jij binnen 50k een koppeling weet te verslijten ligt het echt niet aan de auto hoor

Rij al 20 jaar Suzuki bijna en heb 1x stil gestaan met een lekke band (eigen fout, was echt op) voor de rest standaard onderhoud en 1x een koppeling hoeven te vervangen met ongeveer 2 ton in een swift GTi daarna er nog 5 jaar probleemloos meegereden en met 3 ton op de teller verkocht
Is gewoon een bekend dingetje, en komt relatief vaak voor. Probleemloos zijn ze zeker niet.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flavius
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 17:11
kendo schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

Is gewoon een bekend dingetje, en komt relatief vaak voor. Probleemloos zijn ze zeker niet.
Ik rijd ook een Suzuki Alto (uit 2003) en ik zit ondertussen op 150K aan kilometers, maar nog nooit heb ik last gehad van een koppeling die vervangen moest worden. Schakelt nog altijd even soepel als toen ik 'm gekocht had bij 70K aan kilometers. Als jij 2x een koppeling aan gort weet te helpen binnen weinig kilometers denk ik toch echt eerder aan mishandeling van de koppeling dan aan een 'bekend' probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:37

Theo

moederbord

Een Panda met airco moet je ook wel voor 3k kunnen vinden. Niet de meest luxieuze bak, maar spotgoedkoop in alles. Omdat het een simpele auto is zit er niet veel op dat stuk kan gaan, plus de meeste reparaties zijn ook goedkoop (in vergelijking met een grotere auto). De Panda kent ook weinig bekende gebreken die echt naar zijn (geen distributieketting die stiekem tochwel knapt, geen motor die na 150 dkm compleet op is).

* Theo rijdt een Panda uit 2008 met ruim 3 ton op de teller. Tot nu toe nul aan raar onderhoud en onverwachte reparaties gehad.

Een Panda iswat minder geschikt als gezinsauto, maar voor 1-2 man is het zeker geschikt om heen Europa door te rijden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Mijn eerste auto (in 2012) was een suzuki Swift gls uit 1998. Toen al een oud beestje, wel maar 95.000 km op de teller. 1200 voor betaald maar het eerste jaar ook 1200 aan onderhoud. Maar dat ding reed met een beetje liefde 1:23, kostte geen drol aan verzekering of wegenbelasting. Stilstaan kostte 30 euro per maand ofzo. Was mooi schadevrije jaren opbouwen op die manier.

Was niet het allersnelste en boven de 110 km/u maakte hij wat lawaai, maar heb zo'n 4,5 jaar met dat bakkie gereden, stond ruim meer dan 2,5 ton op de teller voor ik hem inruilde voor een grotere/nieuwere auto. En toen bracht hij nog 500 euro op en is weer verkocht.

Ik zou zelf altijd voor een Japanner gaan. Franse auto's heb ik veel van gehoord van collega's, die ieder jaar weer pech hadden.
Mogelijk dat veel de afgelopen jaren is opgelost, maar als je een auto van +10 jaar oud pakt, dan zit je bij suzuki/toyota/daihatsu toch redelijk veilig. Hou even wat geld aan de kant voor onderhoud het eerste jaar, en vervolgens kan je mogelijk jaren door zonder veel grote problemen buiten het regulier onderhoud.

Ik heb zelf ook een Aygo als leaseauto gehad, maar vond eigenlijk de suzuki Swift gls veel meer als auto voelen. Stoelen zaten beter, veel "luxe" als basis. Meer ruimte ook. En ook gewoon mee naar Frankrijk op vakantie gegaan, hoewel bergop wel erg spannend was ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hsb-3 op 23-08-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Hsb-3 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:23:
Mijn eerste auto (in 2012) was een suzuki Swift gls uit 1998. Toen al een oud beestje, wel maar 95.000 km op de teller. 1200 voor betaald maar het eerste jaar ook 1200 aan onderhoud. Maar dat ding reed met een beetje liefde 1:23, kostte geen drol aan verzekering of wegenbelasting. Stilstaan kostte 30 euro per maand ofzo. Was mooi schadevrije jaren opbouwen op die manier.

Was niet het allersnelste en boven de 110 km/u maakte hij wat lawaai, maar heb zo'n 4,5 jaar met dat bakkie gereden, stond ruim meer dan 2,5 ton op de teller voor ik hem inruilde voor een grotere/nieuwere auto. En toen bracht hij nog 500 euro op en is weer verkocht.

Ik zou zelf altijd voor een Japanner gaan. Franse auto's heb ik veel van gehoord van collega's, die ieder jaar weer pech hadden.
Mogelijk dat veel de afgelopen jaren is opgelost, maar als je een auto van +10 jaar oud pakt, dan zit je bij suzuki/toyota/daihatsu toch redelijk veilig. Hou even wat geld aan de kant voor onderhoud het eerste jaar, en vervolgens kan je mogelijk jaren door zonder veel grote problemen buiten het regulier onderhoud.

Ik heb zelf ook een Aygo als leaseauto gehad, maar vond eigenlijk de suzuki Swift gls veel meer als auto voelen. Stoelen zaten beter, veel "luxe" als basis. Meer ruimte ook. En ook gewoon mee naar Frankrijk op vakantie gegaan, hoewel bergop wel erg spannend was ;)
Ooit komt de dag dat een Swift 500€ waard is, en de dag erna ook nog wel :)

Rij nu zelf een swift 94’er cabrio met GTi blokje er in. Die 1:23 redt ik niet helaas eerder 1:14/15 (nog steeds netjes.

Basaal onderhoud doen we zelf want geen laptop voor nodig. Rij er 10 tot 12k mee op jaarbasis.

Jappen zijn motor en elektra technisch betrouwbaar, roest kan een dingetje zijn maar als je jonger dan 15 jaar gaat kijken is vaak daar ook al op behandeld.

En net als wat meerdere zeggen, een kap/Koreaan is vaak voor een mindere prijs al wel completer uitgerust

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 23:56

epic_gram

undercover moderator

wd200 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:31:
voor 3k kan je echt een topwagen kopen die zo 10 jaar meegaat.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb als eerste auto een Nissan Micra 1.3 gtx uit 1997 gehad. Twee en half jaar probleemloos mee gereden zonder noemenswaardige problemen. (los van apk + jaarlijks onderhoud) Tegenwoordig vind ik het fijn om meer auto om je heen te hebben. A/B segment is leuk voor korte ritten maar niet zo comfortabel op lange ritten. Dus voor langere weekendtrippen en autovakanties zou ik juist kijken naar een maatje groter.

Nu zijn de kleine auto's uit de jaren 90 inmiddels ook al een pak groter dan eerder. Maar ik haal liever een Suzuki Swift dan een Alto, liever een Toyota Prius/Auris/Camry dan een Aygo/Yaris/IQ. Voor 2500 tot 3000 euro kun je zulke types wel vinden. En liever dus geen C1/107 en co maar een C3/C4/208/307 moest je liever Citroen of Peugeot hebben. Tenminste daar zou mijn voorkeur eerder naar uitgaan. Auto's uit het C-segment en groter bieden net wat meer comfort tijdens het rijden.

Ik keek ook met een schuin oog naar een Volvo S60/80 of V50/V70. Elke auto heeft zo zijn kwaaltjes maar de volvo's uit 2000 tot 2003 van die generatie in elk geval vooral qua EGR klep wat een kostbaar geintje wordt. Pak je daar een 2.4 motor (sla de 1.8 Renault motor over) van die al het nodige aan onderhoud heeft gehad kun je er wel mee door.

Uiteindelijk heb ik een Honda Civic Hybrid 1.3 gescoord voor 2500 euro. Goedkoop in wegenbelasting / verzekering en standaard zuinig. Wel hybride techniek en niet des Toyota dus sneller kans dat de accu's op zijn. Maar daar heb ik dan ook geld voor achter de hand gehouden. Nieuw kost zo'n systeem al snel 1800 euro, maar je vind bedrijfjes die het voor 800 euro ook kunnen fixen. De prius, hoe lelijk ik hem ook vind qua tweede generatie is wel qua hybride accu's betrouwbaarder.

Dus welk type auto heeft jouw voorkeur? En wat schaar je onder lage vaste lasten? Moet het perse een A/B segment auto zijn of kan een C/D segment ook? Hybride: ja of nee? Hatchback / sedan / coupe / station nog enig voorkeur qua carrosserie? Voor dit budget is er een ruime keuze wat allemaal wel betrouwbaar / zuinig kan zijn. Maar het loopt nogal uiteen qua soort auto.

[ Voor 3% gewijzigd door Joosie200 op 23-08-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:07
desmond schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:02:
[...]

Hyundai Getz is typisch een auto die wat onder de radar blijft, maar onverwacht goed is gebleken.
Mijns inziens inderdaad een ondergewaardeerde auto. Destijds kwam ik op de Getz uit na het doorpluizen van reviews op (geloof ik) een onderdeel van de site van Autoweek waar eigenaren ook bijhouden hoeveel kosten/stukken ze hebben gehad sinds de aanschaf. De Getz viel daar positief op ook al kende ik niemand in mijn omgeving die ooit een Hyundai had gehad als wagen, later had ook mijn auto nooit stukken.

Die van mij was uit 2003 (1.3) en 15 jaar oud toen ik hem weg deed, had toen over de 200.000 gelopen, gekocht bij 86.000. Airco werkte ook nog steeds goed, fijn wagentje. Goede looks heeft ie niet echt vind ik maar je gaat de auto wel waarderen omdat ie je nooit laat staan, tenminste zo ging dat hier.

Ze hebben de Getz tot 2009 gebouwd geloof ik dus ook nog genoeg wat nieuwere versies te koop. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Flavius schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:47:
[...]
Ik rijd ook een Suzuki Alto (uit 2003) en ik zit ondertussen op 150K aan kilometers, maar nog nooit heb ik last gehad van een koppeling die vervangen moest worden. Schakelt nog altijd even soepel als toen ik 'm gekocht had bij 70K aan kilometers. Als jij 2x een koppeling aan gort weet te helpen binnen weinig kilometers denk ik toch echt eerder aan mishandeling van de koppeling dan aan een 'bekend' probleem.
Nee hoor, gewoon een dingetje van het laatste type alto (2009->) Naast remklauwen, versnellingsbak, onderstel etc.

Ik heb 3 verschillende Alto types gereden de afgelopen 25 jaar. Het is relatief goedkoop rijden, maar probleemloos is de Alto zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:04
epic_gram schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:54:
[...]

voor 3k kan je echt een topwagen kopen die zo 10 jaar meegaat.
Idd, prijs zegt niks.

Voor 7K kan je ook een prima auto kopen die het eerste (half)jaar betrouwbaar lijkt en daarna zich gedraagt als een zwart gat waar al je geld in verdwijnt.

Feit is wel dat mensen hun auto vaak wegdoen omdat er duur onderhoud aan zit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:08
Ik zou ook voor een Toyota Yaris of Honda Jazz gaan kijken voor dat budget en zeker met een airco.
Hyundai Getz zie ik ook een aantal keer genoemd worden, ook geen slechte auto. Voor mijn zusje en nichtje was een Getz hun eerste auto. Hyundai en Kia zijn erg onderschatte merken in Nederland, al zijn ze de laatste jaren wel in opkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:38:
[...]

Leuke auto, maar zou eigenlijk nooit meer iets zonder airco kopen, en dan niet ivm eventuele restwaarde in de toekomst, maar met afgelopen zomers in gedachte... Tenzij cabrio (en ook daar mistte ik het soms)

Meen dat bij het pre-facelift model (dit is een facelift) de aircoknop onder de 3 draaiknoppen zat voor de klimaatregeling, zal hier nog wel zelfde zijn.
Restwaarde op een auto van 3000 euro is echt het laatste waar ik mij druk om zou maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
TheBrut3 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:09:
Hyundai en Kia zijn erg onderschatte merken in Nederland, al zijn ze de laatste jaren wel in opkomst.
Tegenwoordig zijn het prima auto's, maar toen ze jaren geleden op de markt kwamen waren ze echt wel minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:21:
[...]

Tegenwoordig zijn het prima auto's, maar toen ze jaren geleden op de markt kwamen waren ze echt wel minder...
Ik hoor toch meerdere mensen hier beamen dat de Getz uit begin 2000-2003 best ok is. Mijn vriendin heeft er ook eentje gehad. Prima bakkie geen last meegehad en met 169k op de teller verkocht.

Wat definieer jij met jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Tot 2000 zo'n beetje. Toen een keer op de autorai gelopen en me verbaasd over die Koreaanse auto's. Tijdlang ook met een boog omheen gelopen, terwijl die nieuwe Kia's en Hyundai's best dik zijn af en toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Michael_OsGroot schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:17:
[...]

Gaat je ook een flinke slok op de borrel kosten voor als je een hypotheek wilt, meer dan die 3000 euro die je aan spaargeld inlevert
Hoeft niet , zolang je niet aan je max hypotheek komt hoeft het geen bezwaar te zijn..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Doe jezelf een lol en blijf bij het formaat Aygo weg. Mrs Eagle zat met onze 207 in een kettingbotsing en daar was ook een Aygo in betrokken. Beiden totalled, met het verschil dat de 207 geen kofferbak meer had en de Aygo geen achterbank. Iets met wat je kreukelzone is en hoe veilig je dus in een auto zit.
Kijk gewoon in de categorie Polo etc. Is meer dan genoeg te vinden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
The Eagle schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:31:
Doe jezelf een lol en blijf bij het formaat Aygo weg. Mrs Eagle zat met onze 207 in een kettingbotsing en daar was ook een Aygo in betrokken. Beiden totalled, met het verschil dat de 207 geen kofferbak meer had en de Aygo geen achterbank. Iets met wat je kreukelzone is en hoe veilig je dus in een auto zit.
Kijk gewoon in de categorie Polo etc. Is meer dan genoeg te vinden.
Ehm een aygo is meer een 107 dan een 207 dus enigzins klopt het dan wel dat je achterbank weg is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:18:
...
Zelf een tijdje een Gen1 Yaris gehad, dat is een van de beste autos die ik ooit gereden heb qua techniek, weinig onderhoudskosten en fluitend door de APK. Heb er alleen een keer nieuwe banden onder moeten leggen.
Ik had wel een T-Sport uitvoering, smoelde gewoon net wat lekkerder van binnen en buiten en motortje had best wat pit als je hem goed in de toeren jaagde. De eerste generatie 1.0 motor is ... traag.
....
Was de Yaris T-Sport geen 1.8 motor?
Qua vermogen ook zeker wel een wereld van verschil met de reguliere Yaris.
CrystalViriS schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:35:
+1 was ook mijn eerste auto (Getz van 1ste generatie) en reedt heel prettig. Het was ook een fijne auto qua binnenruimte & kofferbak. Buiten regulier onderhoud is het enige dat eraan moest gebeuren dat de flexpijp van de uitlaat moest worden vervangen. De rest waren de gebruikelijke slijtagedelen, en banden.

Heb er afscheid van moeten nemen na een ongeluk. Ook daar was het een prima auto voor :+ zonder grappen, ik heb daarna nog gewoon naar een nieuwe Getz uitgekeken. Beviel mij heel goed!

Als je naar de Getz gaat kijken, doe dat dan voor de nieuwere variant (makkelijk te herkennen aan de ronde koplampen) die de 1.4 erin heeft liggen, of beter kijk naar de 1.6.
Ik had de 1.3 (80pk) en dat was op zich prima, maar met net wat meer vermogen kom je wat makkelijker uit vervelende situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
toimoi schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:44:
[...]

Was de Yaris T-Sport geen 1.8 motor?
Qua vermogen ook zeker wel een wereld van verschil met de reguliere Yaris.

[...]
1e gen was een 1.5 motor, uit de Yaris... dinges... die lelijke hoge uitvoering :p
Had 'maar' 105pk. maar geloof dat de auto onder de 1000kg zat, dus kwam best lekker van zn plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SpoekGTi schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:22:
[...]

Ehm een aygo is meer een 107 dan een 207 dus enigzins klopt het dan wel dat je achterbank weg is ;)
Dat bedoel ik dus, een 207 / Polo / etc is een maatje groter en daarmee beschermt ie dus net wat beter dan een Aygo / 107 / C1

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:46:
[...]

1e gen was een 1.5 motor, uit de Yaris... dinges... die lelijke hoge uitvoering :p
Had 'maar' 105pk. maar geloof dat de auto onder de 1000kg zat, dus kwam best lekker van zn plek
Sub ton auto’s met 100pk is altijd leuk. Vandaar de mijn, 800kg schoon aan de haak en 101pk :) gaat als de brandweer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
The Eagle schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:57:
[...]

Dat bedoel ik dus, een 207 / Polo / etc is een maatje groter en daarmee beschermt ie dus net wat beter dan een Aygo / 107 / C1
Naast een maatje groter ook een paar honderd kilo zwaarder. De 207 heeft echt obesitas vergeleken met de 206 en 208.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:46:
[...]

Een Colt 1.5 doet 109pk met een vergelijkbaar gewicht. Rijd natuurlijk niet zo strak als een T-Sport (hoewel de 3Deurs een stuk beter is dan de 5 deurs). Als TS je cruisecontroll wilt zijn die fabrieksaf op de facelift (2009+) wel te vinden. Dan kom je echter wel in de 1.1 of 1.3 met veel kilometers terecht.

Sowieso krijg je met een B klasse auto (Swift, Colt Yaris) wel een stuk meer dan met een A (aygo & co) wat het imho wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Laatst online: 04-06 21:06
De Colt hebben we hier jaaaaaren gehad. Super auto. Relatief klein. Echter de achterbank is verschuifbaar dus of meer beenruimte of grotere kofferbak. Tevens kan de achterbank plat, of er helemaal uit! Je hebt dan echt heel veel ruimte doordat de auto zo lekker hoog is. Er past dan meer in dan bij de Volvo v60. Neem dan wel de 5 deurs. Zou vragen bij een lokale dealer of ze binnenkort inruilers krijgen. Vaak gaan oudere modellen naar de handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 23:56

epic_gram

undercover moderator

ja korte samenvatting van dit topic tot nu toe, aangevuld met mijn mening:

- honda is absurd goed. Bij honda is alles over-engineerd. Die gaan nooit kapot, maar betekend helaas wel dat onderdelen een stuk duurder zijn dan van bijvoorbeeld toyota.

- toyota is ook precies wat mensen erover zeggen: het zijn echt goede auto's. Soms een beetje saai, maar saai is ook wel fijn bij een auto.

-hyundai/kia: ja leuk dat kia's en hyundais in de vorige eeuw slechte auto's waren, met dit budget haal je makkelijk iets van 10~15 jaar oud. Zijn heerlijke auto's. Zeker die i20 enzo.

-mitsubishi/nissan/suzuki: meh, allemaal net wat minder in mijn ogen.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:39
Bedankt voor de reacties. Ik ga ze doorlezen en ik kom er straks even uitgebreider op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vergeet niet dat auto's van 10-15 jaar oud, met name de Yaris, gewoon hele simpele auto's zijn die goed verkocht zijn. Ik rijd nu zelf een Peugeot 206 nadat mijn 207 in de soep liep. Qua sleutelen geweldig simpel en de onderdelen kosten geen drol. Dat is voor de Yaris niet anders.

Ga overigens wel voor iets met aantoonbaar onderhoud. Mijn 206 is tot 120.000km dealer onderhouden met stempels in het boekje, daarna bij een universele garage tot 159.000 met elke 15.000 een beurt en bijbehorende facturen en de laatste eigenaar heeft er in 15 maanden tijd met de pet naar gegooid. 40.000km doorgereden op dezelfde olie en helemaal niks aan onderhoud, puur van aanschaf naar reparatie naar apk naar reparatie gereden en net een maand voor de APK weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

_JGC_ schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:51:
[...]

Naast een maatje groter ook een paar honderd kilo zwaarder. De 207 heeft echt obesitas vergeleken met de 206 en 208.
Klopt. Ik zeg dan ook nogmaals een categorie 207 / Polo / etc, niet dat je een 207 moet nemen (die wil je nl niet, de VTI / THP motoren hebben issues en de diesel is prima, maar extra zwaar, dus duur en qua inruilwaarde nihil).

Pagina: 1