Aankoopadvies DIY NAS Build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chadly
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-07-2024
Hi tweakers,

Ik zit me al enige tijd te verdiepen en wil graag zelf een NAS bouwen, hieronder volgt alle info... Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven aangezien ik er zelf niet super veel verstand van heb.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn NAS gebruiken voor:
- Plex (wil wel 4K kunnen streamen. Maximaal 2 devices tegelijk)
- UniFi controller
- Een aantal docker containers

Ik moet me zelf nog even verdiepen in welk OS ik wil gebruiken, las veel goede dingen over FreeNAS. Graag hoor ik jullie mening hierover

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een flexibel budget.. Puur het systeem mag rond de 500 - 900 kosten. Ik heb namelijk al 2 HDD's en 2 NVME SSD's

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- 2 x Samsung 970 Evo Plus 250 GB M.2-2280 NVME Solid State Drive
- 2 x Seagate IronWolf Pro 8 TB 3.5" 7200RPM Internal Hard Drive

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De build die ik in gedachte heb is het volgende:
- CPU AMD Ryzen 5 3400G
- CPU Cooler: Stock cooler (Is deze voldoende of raden jullie wat anders aan?
- Moederbord: ASRock X570M Pro4
- RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB (2x 16gb) DDR4-3200 CL 16
- CASE: Fractal Design Node 804
- PSU: be quiet! Straight Power 11 550W 80+

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een future proof systeem met uitbreidmogelijkheden daarom sprak dit moederbord mij vooral ook aan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Graag advies over mijn build wat ik graag zou willen bouwen. Is het too much? Zijn er andere mogelijkheden? Welke OS raden jullie mij aan etc..

Hoor het graag,

Groetjes, Chadly

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:42
Waarom een X570 bord met een 3400G? Weet je zeker dat je zelf een NAS wil maken?

Tips:
  • Een Synology 920+ of iets dergelijks voldoet waarschijnlijk ook aan je wensen
  • Kijk wat minimaal nodig is om 4k te streamen. Bedoel je direct of transcoden? H.264 of H.265?
  • Let niet alleen op de aanschafkosten, maar ook op de verbruikskosten. Een zuinig systeem van 30W kost ongeveer 60 euro per jaar aan stroom.
  • Kijk naar zuinige componenten. Intel verbruikt in idle nog altijd minder dan AMD Ryzen
  • Voor goede servers zijn Pentium Gold's en Supermicro borden populair. Voor zware servers worden Xeon's gebruikt. Let niet teveel om game spul.
  • Neem liever ECC geheugen
  • Kijk eens naar systemen en tips in het volgende topic Het grote zuinige server topic - deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chadly
Djarune schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:02:
Waarom een X570 bord met een 3400G? Weet je zeker dat je zelf een NAS wil maken?

Tips:
  • Een Synology 920+ of iets dergelijks voldoet waarschijnlijk ook aan je wensen
  • Kijk wat minimaal nodig is om 4k te streamen. Bedoel je direct of transcoden? H.264 of H.265?
  • Let niet alleen op de aanschafkosten, maar ook op de verbruikskosten. Een zuinig systeem van 30W kost ongeveer 60 euro per jaar aan stroom.
  • Kijk naar zuinige componenten. Intel verbruikt in idle nog altijd minder dan AMD Ryzen
  • Voor goede servers zijn Pentium Gold's en Supermicro borden populair. Voor zware servers worden Xeon's gebruikt. Let niet teveel om game spul.
  • Neem liever ECC geheugen
  • Kijk eens naar systemen en tips in het volgende topic Het grote zuinige server topic - deel 2
Super bedankt voor je reactie!

Ik ga even dat topic ook bekijken.

Ik wil liever geen synology nas omdat deze in mijn ogen beperkt is aan zijn componenten. Ik wil daarom zelf iets bouwen wat echt future proof is met uitbreid mogelijkheden.

Ik las dat transcoden meestal alleen gebeurt als je niet lokaal op je server zit. Maar in mijn geval zal ik juist alleen lokaal er op zitten dus is transcoden niet echt nodig.

Ik zal je tips meenemen in mijn oriëntatie.

Zal een update geven in deze topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chadly
Nou ik heb nog eens ff zitten kijken en ben op het volgende uitgekomen. Toch een maatje kleiner. Intel CPU voor zuiniger verbruik

- [ ] Case: Fractal Design Node 304 wit €80
- [ ] Motherboard: ASRock H470M-ITX/ac €135
- [ ] RAM: Crucial CT32G4DFD8266 32gb €145
- [ ] CPU: Intel i3-10300 Boxed €160
- [ ] CPU Fan: Noctua NH-L9i €40
- [ ] PSU: be quiet! Straight Power 11 450W 80+ €91
- [x] SSD: 970 EVO Plus 250gb
- [x] HDD: 2x 8TB IronWolf Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.