Eisen bij vervuilde stroom geleverd door netbeheerder

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 19.000 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat meet je in de hifi apperatuur ( na alle fitlers etc.).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20

Croga

The Unreasonable Man

Thei schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:46:
Ik wil even herhalen dat ik onder mijn verdeelkast aan de ingang van de hoofdschakelaar 1720 mV meet wanneer die schakelaar uit staat en dus mijn gehele huisinstallatie is ontkoppelt.
Ik wil even herhalen dat het ruim binnen de marge valt en je netbeheerder daar dus nooit wat aan zal gaan doen.
Het gaat om het hoorbare verschillen in geluid wanneer er lagere waardes worden gemeten. Het betreft zeer recente apparatuur.
Tof. Dan is het dus gewoon crappy apparatuur. Zoals velen voor mij al gemeld hebben: Dit zou zonder enige moeite door de apparatuur uit gefilterd moeten worden. Tijd om het terug te sturen en een andere apparaat te gaan kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:46

Tens

let me drink about it

Thei schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:46:
Ik wil even herhalen dat ik onder mijn verdeelkast aan de ingang van de hoofdschakelaar 1720 mV meet wanneer die schakelaar uit staat en dus mijn gehele huisinstallatie is ontkoppelt.
:?
just checking: hoe heb je dat gedaan? en het zegel weer teruggeplaatst?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:08
Als je werkelijk verschil hoort, dan zou ik eerder denken aan een slecht afgeschermd kabelje o.i.d. dat een stoorsignaal oppikt, wat 's avonds sterker is dan overdag.
Conclusie blijft dan ook: je moet het zoeken in je muziekinstallatie en niet in de vervuiling van de netstroom.

[ Voor 26% gewijzigd door JukeboxBill op 21-08-2020 11:17 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:20

Blokker_1999

Full steam ahead

meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet.

Je meet 1,72V, maar je weet niet juist wat dat is of wat dat wil zeggen. Wie weet wat die Chinezen juist meten. EMI staat voor Electro Magnetic Interference, maar dat is niet iets wat je in Volt gaat uitdrukken maar is wel iets wat je altijd gaat hebben als je stroom door een geleider stuurt.

Je vergeet daarnaast dat alle moderne apparatuur gebruik maakt van geschakelde voedingen intern om de juiste spanningen te bekomen. Dit geeft aan de AC kant vervuiling op het net, maar zorgt er net voor dat aan de interne kant van die voeding een redelijk stabiele, zuivere spanning aanwezig is. De tijd dat een apparaat een eenvoudige transfo gebruikte om die dan te gaan gelijkrichten ligt ver achter ons.

De filter die je gekocht hebt is ongetwijfeld niet meer dan een condensator die je parallel over het net zet om zo de spanning te stabiliseren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:20

Blokker_1999

Full steam ahead

Tens schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

:?
just checking: hoe heb je dat gedaan? en het zegel weer teruggeplaatst?
Misschien effectief zoals hij beschrijft en is die 1,72V dus effectief de ruis die instraalt van buitenaf op zijn elektrische installatie. Hey, gratis elektriciteit ;)

Hoewel zijn metertje wel de 220V nodig heeft om zelf te werken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:21

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Blokker_1999 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:18:
meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet.

Je meet 1,72V, maar je weet niet juist wat dat is of wat dat wil zeggen. Wie weet wat die Chinezen juist meten. EMI staat voor Electro Magnetic Interference, maar dat is niet iets wat je in Volt gaat uitdrukken maar is wel iets wat je altijd gaat hebben als je stroom door een geleider stuurt.

Je vergeet daarnaast dat alle moderne apparatuur gebruik maakt van geschakelde voedingen intern om de juiste spanningen te bekomen. Dit geeft aan de AC kant vervuiling op het net, maar zorgt er net voor dat aan de interne kant van die voeding een redelijk stabiele, zuivere spanning aanwezig is. De tijd dat een apparaat een eenvoudige transfo gebruikte om die dan te gaan gelijkrichten ligt ver achter ons.

De filter die je gekocht hebt is ongetwijfeld niet meer dan een condensator die je parallel over het net zet om zo de spanning te stabiliseren.
Is jouw stelling wel geheel juist als je het hebt over hifi versterkers? Die zijn toch nog erg vaak voorzien van 'ouderwetse' transformatoren.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
bartvl schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Is jouw stelling wel geheel juist als je het hebt over hifi versterkers? Die zijn toch nog erg vaak voorzien van 'ouderwetse' transformatoren.
Ze zijn er ook wel met een geschakelde voedingen.

Maar in alle gevallen zal er een filter aanwezig zijn. Nu kan het zijn dat de filter bagger is. Maar ik doe de aanname dat hij vast niet hifi spul van 10 euro heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:20

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

En achter die ouderwetste tranformatoren zitten gelijkrichters en een paar enome condensatoren die dat gelijktrekken. En vooral in "High end" versterkers zijn die vaakt idioot overbemeten. Ik weet dat mijn kameraads oude rotel nog seconde lang doorspeelde nadat de je de stekker eruit trok.

Dan hebben miniscule verstoringen van een paar ms niet echt veel invloed.

Kreng woog ook wel 20 kilo ofzo :X

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
geforce5_guy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:40:
[...]

Ze zijn er ook wel met een geschakelde voedingen.

Maar in alle gevallen zal er een filter aanwezig zijn. Nu kan het zijn dat de filter bagger is. Maar ik doe de aanname dat hij vast niet hifi spul van 10 euro heeft staan.
En zelfs met een 10 euro filter moeten er al rare storingen aanwezig zijn voordat je dat hoort. Dan krijg je nog eerder dat de 50HZ standaard in al je signalen terecht komt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:12
[...]

Gevolgd door een gelijkrichter en een deftige linear regulator en een berg filters.

In het hoorbare gebied zou een voeding met een simpele lm317 regelaar toch er minstens 60dB vanaf halen . En aangezien die 0.6% = -10log(0.006)/log(10) = 22dB geeft, zou je SNR niet onder de 82dB moeten komen? En het lijkt mij dat een hifi bouwer wel iets beters dan dat in elkaar kan sleutellen.

In het verleden heb ik wel een logitech speakersetje gehad waarvan de subwoofer naar mijn idee dubbel fungeerde als spanningszoeker voor de bekabeling in de vloer (50hz brom). De woofer een meter opzij zetten loste het probleem op.

Als het heel duidelijk hoorbaar is, zouden wij dan ook een audio opname kunnen krijgen van de ruis?

Is de ruis aanwezig bij alle inputs? En met het volume op 0?

Verder doet dit topic mij heel erg denken aan
Japanese audiophiles are spending thousands of dollars on high-end stereo systems. Some are even installing private utility poles for a personal source of electricity, all in a quest for aural perfection.

[ Voor 9% gewijzigd door NESFreak op 21-08-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Bedankt allen voor jullie antwoorden. Dit gaat een eindeloos verhaal worden over heel veel meer dan mijn vraag. Die was er alleen op gericht om te weten te komen of ik van bijvoorbeeld Enexis mag verlangen om mij schonere stroom te leveren dan naar mijn mening nu het geval is.
Er waren enkelen bij die gericht op de vraag zelf reageerden en ik ga die reacties nogmaals na lopen.
Wat mij betreft mag hier een slotje op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Ik herken het probleem zeer wel. Zeker met een high end hoofdtelefoon worden dat soort subtiele verschillen duidelijk.

Je moet de volgende keer als er weer een HIFI beurs is eens gaan praten met de mensen die daar de demo's doen. Die hebben met stroom te maken waar je van zal bibberen (hoeveel apparatuur wij al niet verloren zijn daardoor). Ze hebben vaak redelijk betaalbare oplossingen (geen elfenspul) die effectief is. Bij dat soort beurzen zijn de echte high-end demo's ook altijd na 21:00 om dezelfde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:59
Even terugkomen bij je stroomleverancier / netbeheerder.
Volgens mij moeten ze aan 3 dingen voldoen:
- altijd stroom blijven leveren
- een minimaal voltage leveren
- een maximaal voltage leveren.

Ik dacht dat de minimum ergens rond de 215V licht en het maximum rond de 253 Volt.

Volgens ConsuWijzer: https://www.consuwijzer.n...ng-mag-aansluiting-hebben
tussen 207 en 253 Volt.

[ Voor 21% gewijzigd door GarBaGe op 21-08-2020 13:24 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Thei schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:10:
Bedankt allen voor jullie antwoorden. Dit gaat een eindeloos verhaal worden over heel veel meer dan mijn vraag. Die was er alleen op gericht om te weten te komen of ik van bijvoorbeeld Enexis mag verlangen om mij schonere stroom te leveren dan naar mijn mening nu het geval is.
Er waren enkelen bij die gericht op de vraag zelf reageerden en ik ga die reacties nogmaals na lopen.
Met een afwijking van 1.x volt (gemeten met een niet gekalibreerd meter) zal de netbeheerder niet langs komen. Want je eigen meting geeft al aan dat het (ruim) binnen de gestelde normen zit.

Zijn de filters in je hifi apparatuur afdoende, zo nee plaats zelf een filter er tussen.
Voor de controle of de filters in de hifi apparatuur afdoende is moet je na die filters meten en niet er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:24
GarBaGe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:22:

Ik dacht dat de minimum ergens rond de 215V licht en het maximum rond de 253 Volt.

tussen 207 en 253 Volt.
Aanhakend hierop: Is er eigenlijk betaalbare apparatuur waarmee je dit thuis continue kunt registreren? Toevallig gisteren een flinke stroomdip waar de netbeheerder niets van af weet (licht knippert, UPS schiet aan en weer uit)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
DjoeC schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:35:
[...]
Aanhakend hierop: Is er eigenlijk betaalbare apparatuur waarmee je dit thuis continue kunt registreren? Toevallig gisteren een flinke stroomdip waar de netbeheerder niets van af weet (licht knippert, UPS schiet aan en weer uit)....
Ik heb dit wel eens gehad bij een heel klein bedrijf 20 jaar geleden op een industrieterrein.
De UPS'en van de computers gingen regelmatig (voor korte duur) over naar batterij.
De software van die UPSen hielden een log bij en daarin kon je dat zien.
Voltage zakte net onder de drempelwaarde.
Uiteindelijk contact opgenomen en is het gefixed. (lees: voltage omhoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

tussen 207 en 253 Volt.
Nou ja dat is ook weer kort door de bocht. Je hebt ook de frequentie, en als er een 15V 10kHz sinus bovenop de 50Hz 230V staat kan het binnen het min en max zitten, maar de bedoeling is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

[...]

Vrijwel elke omvormer voor zonnepanelen meet het netvoedingsvoltage én heeft een web-portal.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Sissors schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

Nou ja dat is ook weer kort door de bocht. Je hebt ook de frequentie, en als er een 15V 10kHz sinus bovenop de 50Hz 230V staat kan het binnen het min en max zitten, maar de bedoeling is het niet.
Begrijp me niet verkeerd, maar alle stroom producenten en afnemers zitten samen op hetzelfde netwerk.
Als iemand een stofzuiger aanzet, creeert dat tijdelijk een bijna kortsluiting (starten van elektro motor), waardoor deze een dip in de spanning veroorzaakt.
Dat gaat de buurman vast wel zien, als ie dat meet.
Een netbeheerder kan niet zoveel doen hieraan.
Via lokale regelbare elektriciteitscentrales kan je het vermogen op het net enigszins regelen.
Dat is heel grof.
Dat is, volgens mij, ook precies wat ze doen: voltages binnen de grenzen houden.
Maar heel fijnmazig filteren, daar hebben ze echt de spullen niet voor.
Dat zou dan ook heel decentraal (bijvoorbeeld bij de afnemers) gedaan moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
GarBaGe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Ik heb dit wel eens gehad bij een heel klein bedrijf 20 jaar geleden op een industrieterrein.
De UPS'en van de computers gingen regelmatig (voor korte duur) over naar batterij.
De software van die UPSen hielden een log bij en daarin kon je dat zien.
Voltage zakte net onder de drempelwaarde.
Uiteindelijk contact opgenomen en is het gefixed. (lees: voltage omhoog)
Met een APC UPS met Netwerkmodule en HomeAssistant kan je bijvoorbeeld zulke grafiekjes via SNMP ophalen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8o1d3EL3FQyh0I-PZJlPMY-4rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0sHgsSOgKkyreLsCfcZxWGFQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 10:18

DarkKnight

Narf

Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:22:
[...]
Bij dat soort beurzen zijn de echte high-end demo's ook altijd na 21:00 om dezelfde reden.
[...]
Ik heb dit topic met verbazing gelezen. En eigenlijk was ik nog verbaasder over bovenstaande quote.
Dus... 'high-end' spul kan alleen gebruikt worden na 21:00u? En wat doe je dan de rest van de dag?
Niet om te bashen of zo, maar ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig mbt de gehele 'audiofielen' wereld.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

tussen 207 en 253 Volt.
en is tevens verantwoordelijk voor power quality.
een onderdeel van power quality is min-max voltage
andere onderdelen zijn netfrequentie (50Hz), power factor (de bekende cos phi). Harmonischen uit mijn hoofd enkel relatief laagfrequent. hoogfrequente harmonischen zijn geen eisen voor, wordt wel over gesproken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakemens
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-03 08:55

lakemens

Sure!

Ik heb dit topic met verbazing gelezen. En eigenlijk was ik nog verbaasder over bovenstaande quote.
Dus... 'high-end' spul kan alleen gebruikt worden na 21:00u? En wat doe je dan de rest van de dag?
Niet om te bashen of zo, maar ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig mbt de gehele 'audiofielen' wereld.
Is een apart wereldje, waar men je van alles en nog wat kan vertellen waar een leek niets van snapt, terwijl de audiofiel zonder blikken of blozen een stroomfilter van € 2.500 aanschaft om iets zuiverder geluid te hebben. Respectvol bedoeld, de TS is op zoek naar ergens een bron van storing, die de meesten zal ontgaan.

Dat soort demo's na 21 u betekent dat er later op de avond minder fluctuaties op het elektriciteitsnet zijn, waarschijnlijk ook minder storend achtergrondgeluid (op beurzen). Dus kun je op andere tijden niet luisteren? Zeker wel, maar perfectie is minder makkelijk te behalen, exact waar de audiofiel naar zoekt.

Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

[...]

spanningsmeter..
Aestron SM630 bijvoorbeeld met een logger

ik heb deze gekoppeld aan Domoticz: https://qubino.com/products/3-phase-smart-meter/
meet:
spanning per fase, stroom per fase, frequentie per fase, cos phi per fase.

wat hij niet meet: teruglevering :( . dus ik kan geen totaal per dag ophalen wegens zonnepanelen, maar goed.

[ Voor 3% gewijzigd door prein2 op 21-08-2020 14:23 ]

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:10
$ 100.000 aan audio apparatuur en dan die akoestiek :F
Zeker wel, maar perfectie is minder makkelijk te behalen, exact waar de audiofiel naar zoekt.
Maar dan weer niet té perfect, want dan klinkt het niet HiFi genoeg :+

De standaard kritiek op speakers die zich op een juist super vlakke frequentie response.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

DarkKnight schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

Het is een bizarre wereld waarin allerlei beweringen worden gedaan over de vreemdste invloeden op geluidskwaliteit die op geen enkele manier meetbaar of objectief controleerbaar zijn en waar mensen bijvoorbeeld zonder blikken of blozen kapitalen neertellen voor een zandgevuld houten doosje om je luidsprekerkabels op te leggen zodat de luisterervaring aardser wordt.

Het plaatsen van een netfilter van 1000 euro is een zeer mild syptoom van audiofilie.

edit, verkeerde kwoot

[ Voor 32% gewijzigd door evilution op 21-08-2020 15:41 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

evilution schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Het is een bizarre wereld waarin allerlei beweringen worden gedaan van de vreemdste invloeden op geluidskwaliteit die op geen enkele manier meetbaar of objectief controleerbaar is en waar mensen bijvoorbeeld zonder blikken of blozen kapitalen neertellen voor een zandgevuld houten doosje om je luidsprekerkabels op te leggen zodat de luisterervaring aardser wordt.

Het plaatsen van een netfilter van 1000 euro is een zeer mild syptoom van audiofilie.
I know, ik reageerde op de verantwoordelijkheden van de netbeheerder, en deze heeft zeker een belangrijke rol in PQ.

zeer zeker niet iets dat dit 'probleem' gaat oplossen hoor, maar dat beweer ik ook niet..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

CurlyMo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

$ 100.000 aan audio apparatuur en dan die akoestiek :F
_O- wou net zeggen.Ik denk dat ze installatie juist beter tot zijn recht zou komen in een grotere ruimte. Jammer dat die gedownsized is gaan wonen om dit te kunnen betalen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:11
Theo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:27:
Overdag heb je ook meer omgevingsgeluid die je 's nachts niet hebt. Niet alleen van de voorbij rijdende vrachtwagens, maar ook het subtiele geluid van een wasmachine die dan niet draait, een ventilatiebox die zachter draait en een omvormer die uit staat. Dit zijn allemaal geluiden die je zowel bewust als onderbewust waarneemt, en waarmee je dus een verschil in geluidbeleving kan ervaren uit je audioset.

Zelf ontwikkel ik trouwens zo'n 10 jaar beroepsmatig electronica, waaronder voedingen. Vanuit deze expertise kan ik zeggen dat het voor een voeding echt niks uitmaakt of je een 200 of 2000 mV ruis op je voeding hebt zitten. Je hebt een netfilter, schakelende voeding, nog een filter en een stroombuffer die elke piek en schommeling op kunnen vangen.

Om het voor iedereen makkelijk te maken zijn er richtlijnen waaraan de netspanning moet voldoen, en dus waarop elektronica ontwikkeld wordt. In het Engels heet dit 'Power Quality', (In het Nederlands wordt nog wel eens de term lichtnetdistributienetwerkkwaliteit gebruikt, al gebruikt bijna iedereen de Engelse term). Zolang de stroom voldoet aan de PQ eisen zal jouw apparatuur perfect werken. Steker nog, vooral bij de high end apparatuur wordt er meer gefilterd en gebuffferd dan wat noodzakelijk is (stukje overdimensionering) En gezien je metingen voldoet de 230V aan de PQ eisen zal je versterker het dus echt niks kunnen schelen hoeveel mV de ruis op de 230V is.
Zou het raar zijn om aan te nemen dat bij die audiofiele spullen het filter júist is weggehaald/geminimaliseerd 'om een perfect clean audio beleving' te maken?

En dan los een extra filter van veul geld verkopen. Goed verkoopmodel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15

Theo

moederbord

Xiphalon schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:42:
[...]

Zou het raar zijn om aan te nemen dat bij die audiofiele spullen het filter júist is weggehaald/geminimaliseerd 'om een perfect clean audio beleving' te maken?

En dan los een extra filter van veul geld verkopen. Goed verkoopmodel :+
De filtering zit niet in het audiogedeelte; dat wil je idd zo clean mogelijk hebben. Maar de versterker zelf die heeft een gelijkspanning nodig als voedingsspanning. Die voeding wordt (net als bij een ATX voeding) gemaakt van de 230 volt wisselspanning. Zowel bij de pc als bij de audioversterker is het belangrijk dat er geen ruis en piekspanningen op die interne voedingsspanning zit, en daarom heb je juist daar stevige filtering en buffering nodig.
In een stevige/dure versterker is de filtering en buffering van de interne voedinggspanning dus best goed op orde. Filtering van het audiosignaal gebeurt niet hel veel, dat wil je zo clean mogelijk versterken en aan je luidsprekers geven.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:25
Iemand was me voor

[ Voor 82% gewijzigd door newtastyland op 21-08-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
lakemens schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:17:
[...]
Dat soort demo's na 21 u betekent dat er later op de avond minder fluctuaties op het elektriciteitsnet zijn, waarschijnlijk ook minder storend achtergrondgeluid (op beurzen). Dus kun je op andere tijden niet luisteren? Zeker wel, maar perfectie is minder makkelijk te behalen, exact waar de audiofiel naar zoekt.
Jouw verklaring kan, maar een alternatieve verklaring is gewoon dat mensen rond 21u en daarna gewoon minder actief / oplettend zijn en sneller iets aannemen omdat ze meer slaap nodig hebben.

Oftewel de mens is omstreeks 21u gevoeliger voor de suggestie dat hij perfectie behaalt dan midden op de dag.

Achter een heleboel van dit soort dingen zitten ook gewoon al eeuwenoude psychologische principes hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Thei schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:31:
Mijn vraag
...kan men een netbeheerder verplichten om schonere stroom te leveren?

S'nachts klinkt mijn HiFi-installatie altijd zuiverder dan overdag. Ik heb daarom een oled line emi metertje gekocht om eens globaal te kunnen zien wat het verschil is in vervuiling overdag vs na middernacht.
Overdag meet ik 1720 Mv en na middernacht ong 100 Mv of vaak minder.
Ik schafte een netfilter aan om de reden en die trekt de vervuiling overdag omlaag naar 430Mv

Op dezelfde aanvoerkabel zit 2 woningen verder een vriend van mij en daar meten we overdag 700 Mv
Met mijn filter erop gaat daar die vervuiling bij hem naar beneden tot een exellente 20 Mv.

We hebben beiden zonnepanelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Hegel versterker aan audiofiel netfilter.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...nieuw netfilter / eigen fase voor audiogroep/ afgeschermde kabel tussen meterkast en audio.
Fases vergeleken/ gemeten onder de iitgeschakelde hoofdschakelaar meet ik ook 1720 mv, dus dat krijg ik geleverd.
'S avonds klinkt het beter omdat de noise floor van je omgeving lager is (minder verkeer buiten e.d.
Thei schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:10:
Als je stroomvoorziening invloed heeft op je hifi apparatuur wil dat zeggen dat je apparatuur niet goed ontworpen is. Ik zou je aanraden een andere versterker te kopen, want blijkbaar kunnen de heren (of dames) bij Hegel geen fatsoenlijke voeding ontwerpen. Dus het gaat hier om een fundamentele ontwerpfout in je apparatuur of een defect. Heb je nog garantie op je versterker?
[...]

Een aantal van de allerbeste versterkers op de markt maken gebruik van geschakelde voedingen. Zoals NCore en Purifi versterking, alsmede de Benchmark AHB2. Van wat ik begrepen heb is het wel lastiger om een geschakelde voeding goed te laten werken met een versterker en nogal wat ontwerpkennis vereist, vandaar dat veel merken daar nog niet vaak voor kiezen.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 21-08-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
thunder7 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:44:
[...]
Vrijwel elke omvormer voor zonnepanelen meet het netvoedingsvoltage én heeft een web-portal.
Dank je, da's nog een optie voor de toekomst mits ze ook realtime registreren. Een flikker van 1 of 2 seconden is voldoende om zaken stil te laten vallen of defect te laten gaan
Vorkie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:03:
[...]
Met een APC UPS met Netwerkmodule en HomeAssistant kan je bijvoorbeeld zulke grafiekjes via SNMP ophalen :)
Ik heb een APC maar deze optie (nog?) niet gevonden. Is een oudje met USB aansluiting op de Raspberry. Daar komen wel mijn meldingen uit maar ik geloof niet dat ie realtime metingen kan afgeven. Verder onderzoeken.
prein2 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:21:
[...]
spanningsmeter..
Aestron SM630 bijvoorbeeld met een logger
Ik denk dat je de Eastron SDM630 bedoelt? Die lijkt wat mogelijkheden te hebben. Ook daar ga ik verder naar kijken. Als er data uitkomt kan dat in mijn eigen domo software meelopen... De prijs is te overkomen.

Continue de "vervuiling" zoals start/stop pulsen, PLC, etc. op het net meten zal voor een gewoon mens wel onbetaalbaar zijn.

Met dank aan bovenstaanden ben ik een stukje verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
evilution schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:48:
waar mensen bijvoorbeeld zonder blikken of blozen kapitalen neertellen voor een zandgevuld houten doosje om je luidsprekerkabels op te leggen zodat de luisterervaring aardser wordt.
:*) :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26

Cheezus

Luiaard

[...]

Een spanningsdip/piek is nog wel te monitoren met een goedkope spanningsmeter, om de storing van de ts te meten moet je eerder aan een spectrum analyzer denken. Dan is betaalbaar relatief..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Cheezus schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:09:
[...]

Een spanningsdip/piek is nog wel te monitoren met een goedkope spanningsmeter, om de storing van de ts te meten moet je eerder aan een spectrum analyzer denken. Dan is betaalbaar relatief..
Maar dat heeft allemaal geen invloed op wat hij hoort. Als OP het goed wil moet weten zal hij een Audio Precision Analyzer moeten huren om ook de output aan de versterker kant te meten (heb je ook nog een dummy load nodig om aan de luidspreker terminals te hangen). Mijn vermoeden is namelijk nog steeds dat het 's avonds beter klinkt omdat er minder omgevingsgeluid is. Echter accepteert OP dit niet, en kan de enige andere conclusie zijn dat er iets mis is met zijn versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:32:
[...]

Dank je, da's nog een optie voor de toekomst mits ze ook realtime registreren. Een flikker van 1 of 2 seconden is voldoende om zaken stil te laten vallen of defect te laten gaan

[...]

Ik heb een APC maar deze optie (nog?) niet gevonden. Is een oudje met USB aansluiting op de Raspberry. Daar komen wel mijn meldingen uit maar ik geloof niet dat ie realtime metingen kan afgeven. Verder onderzoeken.

[...]

Ik denk dat je de Eastron SDM630 bedoelt? Die lijkt wat mogelijkheden te hebben. Ook daar ga ik verder naar kijken. Als er data uitkomt kan dat in mijn eigen domo software meelopen... De prijs is te overkomen.

Continue de "vervuiling" zoals start/stop pulsen, PLC, etc. op het net meten zal voor een gewoon mens wel onbetaalbaar zijn.

Met dank aan bovenstaanden ben ik een stukje verder....
Je moet wel eentje hebben met een netwerk interface, die ik uitlees is een Smart-UPS 5000

"UPS Network Management Card 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:26
Vorkie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Je moet wel eentje hebben met een netwerk interface, die ik uitlees is een Smart-UPS 5000

Ik heb er een met enkel USB, maar die hangt weer aan een NAS, en wordt dmv NUT uitgelezen door oa Home assistant (en 2e NAS en RPi die er ook aan hangen), daar kan ik ook alles mee uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Vorkie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:58:
[...]
Ik zie dat mijn Back-UPS ES 700G ook voltage (LINEV : 236.0 Volts) weergeeft. Nou nog uitzoeken hoe vaak ik dat kan opvragen en of dat dan zinnig is. Een uitzoekklusje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
[...]

Betaalbaar voor de consument? Niet echt.
Je zoekt dan power quality analyzers, die meten dip en swell and fast transients. Een UPS kan daar op triggeren, je smart meter kan dat compleet missen.
Eerder had ik al de PQube 3 gelinkt, maar je hebt ook de Fluke 435 of de Hioki PQ3198, Janitza heeft nog wat... er is letterlijk keuze zat. Maar erg betaalbaar is het niet.
Plus dat als je het meet, je er alsnog niets aan kan doen. Want het zijn de verbruikers in de hele wijk die juist de storing veroorzaken.

Dat TS ook iets meet als de hoofdschakelaar uit is (de meter heeft dus batterijen?) zal wel komen omdat je dan vlak naast de CDMA module zit van je slimme meter of aansluitpunt van Ziggo. Een bron van HF.

Want de specs van het metertje zijn vooralsnog onduidelijk, maak hem eens open, wat zit er in?
Zolang je niet weet op welke frequentie de storing zit kun je niet bepalen wie er verantwoordelijk voor is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLsMoUVSLxZoVQZO_H1fCskajF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nqxTXkVBbaG1Vo2c7bE4RSgo.png?f=user_large
(bron: Spanningskwaliteit in Nederland Resultaten 2018)

Dat is waar je netbeheerder (in 2018) aan moest voldoen, en dat is ver onder wat jouw meter nu kan zien.
Als je boven deze waarden komt, zonder enige verbruikers actief, dan mag je de netbeheerder aanschrijven met het verzoek om dit te verbeteren.

Dit meterje wordt verkocht aan de audiofiel om enigzins gefundeerd bewijs de leveren dat je veel te dure netfilter "iets" doet. En dat geeft een goed gevoel. Genoeg om honderden euro's aan je netfilter uit te geven. Vaak zonder het aanleveren van dempingskarakteristieken o.i.d. Zoals bijvoorbeeld schaffner wel netjes doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakemens
  • Laatst online: 03-03 08:55

lakemens

Sure!

Achter een heleboel van dit soort dingen zitten ook gewoon al eeuwenoude psychologische principes hoor...
Ik ben me daar volledig van bewust, als niet-audiofiel. Heb echter een ruim decennium voor een bedrijf gewerkt dat -ook- audiofielen bediende en heb deze bijzondere wereld respectvol en vol verwondering mogen aanschouwen. Ik zal zelf nooit een stroom filter van 2.5k aanschaffen, noch zie er het praktische nut van in, maar zo zal ik ook nooit die ene ultrageavanceerde videokaart aanschaffen omdat die net even beter/sneller/whatever doet. Ieder z'n kopje thee, wat dat betreft liggen audiofielen (analoog) en tweakers (digitaal) meestal best ver uit elkaar. Afgezien van een soms indrukwekkend stukje kennis van hardware, op het -voor een buitenstaander- maniakale af... O-)

Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:07
Gewoon gebruik maken van de audio gekte.
Ik geniet hier van een mooie Naim nap300 eindversterker.
Gekocht voor een prikkie bij een dealer in Engeland.
Zat een enorme brom in de voeding. Kwam uit de kast zelf.
Gezien ik zelf mijn elektra aangelegd heb en weet dat dit top is apparaat meegenomen.
Aangesloten en geen brom bij mij.
Maar een hele mooie audio installatie voor weinig.
Je wilt niet weten wat er allemaal verzonnen wordt.
Andere netsnoeren voor exotische bedragen. Audiofiele netwerk switchen, speciale netwerkkabels.
Ik heb mijn installatie op een hangend meubel staan waar de kabels in het meubel zijn weggewerkt.
Dat was niet goed aldus de freaks, want de kabels moesten hangen dan klonk het beter.
Ach ik geniet van de muziek op welk tijdstip van de dag dan ook.

• Thei
jeroen3 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:52:
[...]

Betaalbaar voor de consument? Niet echt.
Je zoekt dan power quality analyzers, die meten dip en swell and fast transients. Een UPS kan daar op triggeren, je smart meter kan dat compleet missen.
Eerder had ik al de PQube 3 gelinkt, maar je hebt ook de Fluke 435 of de Hioki PQ3198, Janitza heeft nog wat... er is letterlijk keuze zat. Maar erg betaalbaar is het niet.
Plus dat als je het meet, je er alsnog niets aan kan doen. Want het zijn de verbruikers in de hele wijk die juist de storing veroorzaken.

Dat TS ook iets meet als de hoofdschakelaar uit is (de meter heeft dus batterijen?) zal wel komen omdat je dan vlak naast de CDMA module zit van je slimme meter of aansluitpunt van Ziggo. Een bron van HF.

Want de specs van het metertje zijn vooralsnog onduidelijk, maak hem eens open, wat zit er in?
Zolang je niet weet op welke frequentie de storing zit kun je niet bepalen wie er verantwoordelijk voor is.

[Afbeelding]
(bron: Spanningskwaliteit in Nederland Resultaten 2018)

Dat is waar je netbeheerder (in 2018) aan moest voldoen, en dat is ver onder wat jouw meter nu kan zien.
Als je boven deze waarden komt, zonder enige verbruikers actief, dan mag je de netbeheerder aanschrijven met het verzoek om dit te verbeteren.

Dit meterje wordt verkocht aan de audiofiel om enigzins gefundeerd bewijs de leveren dat je veel te dure netfilter "iets" doet. En dat geeft een goed gevoel. Genoeg om honderden euro's aan je netfilter uit te geven. Vaak zonder het aanleveren van dempingskarakteristieken o.i.d. Zoals bijvoorbeeld schaffner wel netjes doet.
Kunnen jullie aan de binnenkant zien wat dit metertje zou kunnen meten?
Ps nee er zitten geen batterijen in.
Aan de onderkant van de hoofdschakelaar staat nog spanning wanneer hij is uitgeschakeld en met de 2 meetpennen aan de stekker kan ik dan alle 3 de fases meten.

• Thei
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBAtI81arqDozXUhaLYV0K8VV2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RFg5DvTnSYaabstpWSREQOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wDhhIjs7r3aXnZr51C9Y6nEN7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPKm5tKFxOpNmpLSfdnU4v7T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
lakemens schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:17:
[...]
Is een apart wereldje, waar men je van alles en nog wat kan vertellen waar een leek niets van snapt,
Waar een 'leek' niet intrapt bedoel je? Ik snap nl. precies wat er gebeurt en hoe het werkt. En er is zeker wel een verschil tussen een goede en een slechte audio-set. Alleen veel van die extra's doen totaal niets voor het daadwerkelijke geluid. Psychologisch is dat natuurlijk een ander verhaal.
terwijl de audiofiel zonder blikken of blozen een stroomfilter van € 2.500 aanschaft om iets zuiverder geluid te hebben. Respectvol bedoeld, de TS is op zoek naar ergens een bron van storing, die de meesten zal ontgaan.
Nee, hij is op zoek naar een bron van storing die zeer waarschijnlijk niet bestaat. Dit soort dingen kun je nl. prima meten door bij de uitgang van je voeding te meten of nog beter het audiosignaal dat wordt uitgestuurd. Meet je daar storing zit er iets mis. En laten we wel wezen, als een stroomfilter van € 2.500 daadwerkelijk iets doet, had je beter een paar honderd euro in een fatsoenlijke versterker kunnen steken :+

Maar er is een simpele reden waarom de echte audiofielen nooit met meetresultaten van het geluid zelf komen, want dan moeten ze toegeven dat dat verschil er helemaal niet is. Meetapparatuur is tegenwoordig ten slotte veel nauwkeuriger dan wat jij kunt horen/voelen.
Het enige dat hiervan klopt is dat het achtergrond geluid minder storend kan/zal zijn. Als je apparatuur hebt waarbij normale fluctuaties op het lichtnet doorgegeven wordt naar je geluid (meetbaar), dan heb je gewoon bagger-apparatuur. Een beetje voeding zorgt voor een stabiele uitgang.

Maar ondanks dit mag ieder lekker zijn eigen hobby hebben, ik koop ook wel eens dingen die niets toevoegen maar die ik toch gewoon leuk vind :) Ik houd er alleen niet van als er bewijsbaar onterechte beweringen worden gedaan en dat is helaas nogal vaak het geval in de audio-wereld.

@Thei Nee, daarvoor heb je echt het schema van het apparaat nodig en dan is het nog lastig om precies te zien wat hij doet en hoe nauwkeurig hij is.
Sowieso heeft het weinig nut om bij je hoofdschakelaar te meten. Als je echt wilt weten wat de impact van de netspanning is op je geluid moet je op de uitgang van de voeding van je hifi-set meten met een nauwkeurige meter (b.v. een goede scoop) of nog liever het audiosignaal zelf. Pas als je daar vervuiling ziet kun je terug gaan kijken waar dat vandaan komt (slechte voeding, slechte contacten, storing die je zelf binnenshuis opwekt, spanning op het net etc.)

Maar wat al vaker gezegd is, meestal ligt dit gevoel van ander geluid veel meer aan omgevingsgeluid en je zelf ('s avonds zit je meestal toch rustiger) dan aan iets anders.

[removed]

• Thei
Een vriend die dirigent en muzikant is en ik zelf deden een luister/vergelijkings test in de ochtend mét en zónder een power optimizer. Dit deden we in zijn woning waar het metertje een vervuiling aangaf van 6 a 700 mV gemeten aan get stopcontact. Achter het netfilter bleef er slechts 20 mV over.We beluisterden, zang, orgel, piano en pop en jazz muziek.

We herhaalden die test na de middag op mijn instalatie in mijn woning waar toen 1720 mV werd gemeten. Achter het filter bleef er variërend tijdens 2 uur testen circa 250 tot 500 mV over.
In beide gevallen was er een zeer duidelijke verbetering hoorbaar wat de geluidskwaliteit betreft bij gebruik filter en dus verlagen van de vervuiling.
De instalatie was in beide gevallen er een uit de high end klasse.

Een vervuild stroomnet heeft beslist invloed op het geluid, ook bij een kwaliteits versterker .

[ Voor 14% gewijzigd door Thei op 27-08-2020 13:57 ]

• hnugter
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-01 16:40
Jaren geleden had ik ook een dergelijk probleem met zelfs strepen op het tv beeld. Men gaf toen de schuld aan mogelijk slechte machinerie op het zelfde net in de buurt. In overleg met de leverancier ben ik aangesloten op een andere fase en het probleem was opgelost.

• Thei
Ik heb 3 (vervuilde) fases, dus omzetten heeft geen zin. Heb ik wél geprobeerd.
De uitbreiding naar 3 fases heb ik in januari laten uitvoeren omdat ik hoopte dat er dan een schonere bij zou zijn. De uitbreidings kosten had ik mij net zo goed kunnen besparen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:29
Thei schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:44:
Een vriend die dirigent en muzikant is en ik zelf deden een luister/vergelijkings test in de ochtend mét en zónder een power optimizer. Dit deden we in zijn woning waar het metertje een vervuiling aangaf van 6 a 700 mV gemeten aan get stopcontact. Achter het netfilter bleef er slechts 20 mV over.We beluisterden, zang, orgel, piano en pop en jazz muziek.

We herhaalden die test na de middag op mijn instalatie in mijn woning waar toen 1720 mV werd gemeten. Achter het filter bleef er variërend tijdens 2 uur testen circa 250 tot 500 mV over.
In beide gevallen was er een zeer duidelijke verbetering hoorbaar wat de geluidskwaliteit betreft bij gebruik filter en dus verlagen van de vervuiling.

Een vervuild stroomnet heeft beslist invloed op het geluid, ook bij een kwaliteits versterker .
Niet om het een of ander, maar heeft een derde persoon, zonder dat jullie het konden zien, de power optimizer er willekeurig tussen gezet? Of heb je het zelf gedaan? Het menselijk brein is fantastisch in jezelf foppen.

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:58
Heb je nu al de test gedaan met en zonder zonnepanelen? Hoor je dan ook verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thei
metteko schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:03:
Heb je nu al de test gedaan met en zonder zonnepanelen? Hoor je dan ook verschil?
Nee, maar gaan we wel binnenkort doen bij volle zon😉

• SjorsC
  • Laatst online: 10:36
Thei schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:51:
Ik heb 3 (vervuilde) fases, dus omzetten heeft geen zin. Heb ik wél geprobeerd.
De uitbreiding naar 3 fases heb ik in januari laten uitvoeren omdat ik hoopte dat er dan een schonere bij zou zijn. De uitbreidings kosten had ik mij net zo goed kunnen besparen.
Als je zeker weet dat de vervuiling van "buiten" je eigen installatie komt (en deze dermate hoog is dat het storend is) kun je een spannigsklacht indienen bij de netbeheerder.
Op dat moment zullen ze langskomen om een PQ-meting uit te voeren.

Uiteindelijk zul je hierop de terugkoppeling krijgen of de klacht rechtvaardig is.
m.a.w. valt hij binnen of buiten de norm.

• Thei
SjorsC schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Als je zeker weet dat de vervuiling van "buiten" je eigen installatie komt (en deze dermate hoog is dat het storend is) kun je een spannigsklacht indienen bij de netbeheerder.
Op dat moment zullen ze langskomen om een PQ-meting uit te voeren.

Uiteindelijk zul je hierop de terugkoppeling krijgen of de klacht rechtvaardig is.
m.a.w. valt hij binnen of buiten de norm.
Klacht is gedaan bij Enexis en is in behandeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online

Apart dat ie bij je vriend de storing dempt tot 3 procent en bij jou nog ruim 30 procent overhoudt. Geeft wel gelijk aan dat er bij het meten iets niet goed gaat. Het gaat er uiteindelijk om welke frequenties er daadwerkelijk op je netstroom zitten en met welke sterkte. Een heel gedeelte wordt er nl. uit gefilterd, maar zeker de hogere frequenties (voor audio) zijn wat lastiger. Je komt dus niet weg met een simpel getalletje van de storing, je moet echt een frequentiespectrum maken.

Daarnaast wat al gezegd is, heb je dit als blind-test gedaan? Ik heb b.v. mijn broer wel eens half dronken gekregen met alcoholvrij bier.... :P Mensen hebben de neiging te reageren en te horen/voelen wat ze verwachten.
Binnen normale specs moet je dat echt niet op je geluid terug zien. Als het buiten specs valt kan het wel invloed hebben. Vandaar ook dat er iedere keer gevraagd wordt om eens op de goede plek en vooral op de goede manier te gaan meten. Begin eens bij het stopcontact en dan in je versterker na de voeding.

[removed]

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:07
Wat voor optimizer gebruik je? Is het een parallel filter, serie filter.
Bedenk dat je normaal een ringkerntrafo (spoel) parallel aansluit op het elektriciteitsnet. De ringkerntrafo in het apparaat heeft een bepaalde impedantie bij de frequentie rond de 50hz. Door een parallel of serie filter toe te passen pas je de inwendige weerstand van je bronvoorziening aan. Daardoor gaat je ringkerntrafo anders reageren met eventuele veranderingen in spanning als gevolg. Ik heb sterk mijn twijfels of dit positief is voor het geluid. Maar je hoort wel verschil.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Begin eens met alle electronica in je huis uit te zetten.
Vooral led lampen, laptop voedingen, usb voedingen, omvormers etc.
Kijk of die EMI meter dan lagere waardes meet (op de betreffende fase).
Als je geluidskwaliteit wilt testen probeer dat dan "blind" te doen, maw de luisteraar mag niet weten of het met of zonder filter is.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

• Thei
Juup schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:05:
Begin eens met alle electronica in je huis uit te zetten.
Vooral led lampen, laptop voedingen, usb voedingen, omvormers etc.
Kijk of die EMI meter dan lagere waardes meet (op de betreffende fase).
Als je geluidskwaliteit wilt testen probeer dat dan "blind" te doen, maw de luisteraar mag niet weten of het met of zonder filter is.
Ook dat is getest en gedaan met alles uit. Overigens wanneer men aan de ingang meet van de uitgeschakelde hoofdschakelaar is écht wel alles uit in huis.
Toch ook groep voor groep en ledlampen aan/uit is gecontroleerd.
Zoals gezegd 1720mV op de binnenkomende stroom met woning instalatie geheel onkoppeld.
Na 24.00 ook zelfs meting gedaan en meet dan 100 of minder mV op binnenkomende fase spanning met woonhuis ontkoppeld.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33
dit probleem is tegenwoordig eenvoudig te tackelen, gewoon je audioproducten van het net loskoppelen, alles via een accu voeden. Geeft een veel mooiere spanning, zonder vervuiling!

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 09:27

killercow

eth0

Thei schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:04:
[...]

Nee, maar gaan we wel binnenkort doen bij volle zon😉
En dan alles opnieuw, maar dan dubbel blind. Want zelf al *weten* dat iets gaat doen, daarna de config aanpassen en "merken" dat het inderdaad zo is, is echt de meest voorkomende manier van jezelf foppen met metingen.

Kortom, laat een derde persoon, die niet weet wat het resultaat moet zijn, en ook geen idee heeft van wanneer jullie wel of niet luisteren, en niet met jullie communiceert over wat hij doet de config aanpassen.

Wikipedia: Blinded experiment
technopeuter schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:15:
dit probleem is tegenwoordig eenvoudig te tackelen, gewoon je audioproducten van het net loskoppelen, alles via een accu voeden. Geeft een veel mooiere spanning, zonder vervuiling!
Tot je dc/ac snoeren, signaalkabels en speakerdraad gewoon alsnog allerlei achtergrondstoringen oppikken en je dus wederom de boel verdraaid.
Het hele geneuzel met meten op 1 punt slaat al nergens op als het werkelijk overal geïntroduceerd kan raken. Heck, misschien pikt z'n aardedraad of neutraal wel storing op.

[ Voor 30% gewijzigd door killercow op 27-08-2020 15:18 ]

openkat.nl al gezien?

• SjorsC
  • Laatst online: 10:36
Thei schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:06:
[...]

Klacht is gedaan bij Enexis en is in behandeling.
Ben benieuwd wat hieruit komt.
Al heb ik persoonlijk niet zoveel vertrouwen in de chinese meter O-)
Al ligt dat mogelijk aan mijn ervaringen met een voltmeter.....

• Thei
Kleuvert schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:56:
Wat voor optimizer gebruik je? Is het een parallel filter, serie filter.
Bedenk dat je normaal een ringkerntrafo (spoel) parallel aansluit op het elektriciteitsnet. De ringkerntrafo in het apparaat heeft een bepaalde impedantie bij de frequentie rond de 50hz. Door een parallel of serie filter toe te passen pas je de inwendige weerstand van je bronvoorziening aan. Daardoor gaat je ringkerntrafo anders reageren met eventuele veranderingen in spanning als gevolg. Ik heb sterk mijn twijfels of dit positief is voor het geluid. Maar je hoort wel verschil.
Zoek maar eens op Puritan psm 136 of 156.
Beiden zijn erg goed. Zie ook de reviews van o.a. Paul Rigby en HifiChoice

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:01

DataGhost

iPL dev

Laat je vriend nu nog eens luisteren zonder filter, zeg daarna tegen hem dat je het filter aan hebt gezet (maar dat doe je niet) en dat je op je apparaat ziet dat je nog maar 20mV (en dat is niet zo) hebt, gooi er voor de gein nog een "klinkt veel beter zo, toch?" bij en verbaas je over het antwoord. Vervolgens zeg je dat je het filter afkoppelt (eventueel koppel je 'm nu juist wel aan) en dat de meting weer terug op 1700mV is en hij zal zeggen dat het weer crap klinkt.

Om een goed beeld te krijgen zal je toch zeker zo'n 10-20 luistersessies moeten doen, genummerd 1..x, waarbij je elke keer een cijfer geeft aan de geluidskwaliteit (1: 8, 2: 8, 3: 9, 4: 10, ...). Je/jullie verplaatsen je verder niet, iemand anders koppelt er wel of geen filter ertussen (willekeurig dmv een dobbelsteen) zonder dat je weet of kan weten of er iets veranderd is of niet en die schrijft dan op (1: geen, 2: wel, 3: wel, 4: geen, ...) en dan kan je achteraf zien of er een verband bestaat.

Een vervuild stroomnet heeft beslist invloed op het geluid, ook bij een kwaliteits versterker.
I hate to break it to you... maar een deel van die quote is gewoon fout. Je mag zelf kiezen welk deel.

Je zou toch denken dat alle filtertjes enzo die jij er zelf tussen kan zetten ook al in de apparatuur zelf aanwezig is, als het pretendeert kwalitatief en audiofiele apparatuur te zijn? Waarom is er nog niemand van al die audiofielen die het beter dan de fabrikanten weten geweest die heeft gezegd "Weet je wat? Ik ga een versterker bouwen met dit filter ingebouwd!" Volgens mij heb je dan echt GOUDEN handel, een ingebouwd filter heeft namelijk geen stukje stroomkabel tussen filter en versterker waar weer interferentie op kan komen, dus dat kan je zelfs duurder verkopen dan een los filter.

Zoals iemand hier al eerder zei, de metingen op je stroomnet boeien geen hol en betekenen ook helemaal niks als je niet meet op de plek waar het je versterker in gaat (dat specifieke stopcontact, met alle verbruikers aan die je normaal ook aan hebt staan). Anders kan je net zo goed drie straten verderop meten. Maar uiteindelijk boeit het ook niet wat er in gaat maar wat er uit de voeding van je versterker komt, dus na de ingebouwde filters en trafo's. Als je daar een verschil meet tussen overdag/'s nachts (let op de temperatuur) en tussen wel of geen extern filter ertussen, dan pas kan dat verschil uiteindelijk bij je speakers terecht komen, anders niet. En als je daar een verschil tussen meet terwijl alles op je stroomnet ruim binnen specs blijft (en ruis kan prima binnen spec zijn), is het dus een slechte versterker.

Disclaimer: ik hoor echt het verschil wel tussen meuk en goed spul en ik heb ook wel enkele duizenden euro's in hifi zitten maar het is een keer genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05

JT

VETAK y0

Deze test faalt op een zeer belangrijk punt, namelijk het voorkomen van het placebo-effect door te zorgen dat je niet weet waar je naar luistert. Audiofielen zijn niet uitgesloten van het fenomeen "placebo-effect". Wist je dat er in medische experimenten mensen die ziek zijn en in een dubbel-blind, gerandomiseerd, placebo-gecontroleerd onderzoek naar werking van medicijnen meetbaar fysiek minder ziek zijn na het nemen van een neppil als placebo? Als zelfs dat kan gebeuren dan geloof ik no way dat audiofielen uitgesloten zijn van dit effect en zul je allicht snappen dat het "horen" van verschil in een dergelijke test makkelijk placebo kan zijn.

Overigens ben ik zelf audio-enthousiasteling met een dedicated HT om maar even de context van deze poster te schetsen ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Je zou ook eens de waterdruk kunnen meten. Misschien is de waterdruk 's avonds anders dan overdag.

Waarom meet je de geluidskwaliteit niet aan de uitgang van de versterker zelf

• redwing
  • Nu online
technopeuter schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:15:
Dit is sowieso het beste. Ondanks dat veel van de dingen die dit zou kunnen voorkomen onzin is (beter klank geluid e.d.), voorkomt het wel de echt grotere storingen(binnenshuis een motor die aangezet wordt en buitenshuis grotere apparaten). Dit zijn de kraakjes die je eens in de zoveel tijd hoort (heb ik b.v. ook met het geluid van mijn TV als de stofzuiger aan gaat) En wat het ook voorkomt zijn de eindeloze audio-discussies :) Je ontkoppelt ten slotte alles, dus er kan geen storing meer binnen komen.

[removed]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dre schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:34:
Je zou ook eens de waterdruk kunnen meten. Misschien is de waterdruk 's avonds anders dan overdag.

Waarom meet je de geluidskwaliteit niet aan de uitgang van de versterker zelf
Niet geremd door diepgaande kennis op dit gebied. Maar moet je ook niet het audiosignaal zelf controleren ingaand en uitgaand en die onderling vergelijken?

Sinusgolf, op frequentie X op een ingang zetten en dan kijken/meten wat er wordt uitgestuurd en dan kijken of je vervorming ziet en of deze verschilt op verschillende tijdstippen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• redwing
  • Nu online
mkleinman schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:06:
[...]

Niet geremd door diepgaande kennis op dit gebied. Maar moet je ook niet het audiosignaal zelf controleren ingaand en uitgaand en die onderling vergelijken?

Sinusgolf, op frequentie X op een ingang zetten en dan kijken/meten wat er wordt uitgestuurd en dan kijken of je vervorming ziet en of deze verschilt op verschillende tijdstippen?
Wat meten betreft zou dat wel het beste zijn. Dan kun je nl. rechtstreeks vergelijken of er daadwerkelijk een ander signaal/storingen uitkomen. Hiervoor moet je wel goede meetapparatuur hebben.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:15

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

@Thei; als jouw versterker niet kan omgaan met fluctuaties in de elektriciteitsaanvoer, dan voldoet die versterker niet aan wat jij ervan mag verwachten. Het is immers een high-endproduct. Maar ook al zou het een Sony-minisetje van EUR 200,-- van de Mediamarkt zijn, dan nog zou de voeding die fluctuaties moeten gladstrijken zodat het geen invloed heeft op de uitvoer. Daar horeen voedingen nu eenmaal op gebouwd te zijn.

Nu ben ik, naast dat ik je alles over het elektriciteitsnet kan vertellen, ook nog een beetje juridisch onderlegd. Als je wil, kan ik een voorbeeldbrief voor je opstellen waarmee je de leverancier van je versterker laat weten dat hij 14 dagen de tijd heeft om jou een versterker te leveren (dan wel jouw versterker zodanig aan te passen; "herstellen") dat de versterker ook doet wat hij moet doen zonder extra netfilter.

In juridische termen noemen we jouw versterker nu "niet conform": dat wat je gekocht hebt, voldoet niet aan de verwachtingen die je volgens de productspecificaties mag hebben en voor het doel waar de verkoper hem voor adviseert (weergeven van geluidssignalen met de best mogelijke kwaliteit; "high end"). Helemaal gezien het prijspunt van high-end apparatuur. In de brief gaan we natuurlijk ook in op de normeringen waar het elektriciteitsnet aan moet voldoen, maar ook op de eisen die we in Europa stellen aan voedingen.

Worst case scenario krijg je je geld terug en koop je een versterker die wel kan omgaan met de stroom die je hem voert.

[ Voor 8% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 27-08-2020 17:19 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• redwing
  • Nu online
@Heroic_Nonsense Dan zul je wel eerst moeten aankomen met wat bewijs dat de versterker het inderdaad niet goed doet. Het enige dat je anders terug zult krijgen is een rapportje die aangeeft dat de versterker aan alle eisen voldoet....

[removed]

• Thei
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:17:
@Thei; als jouw versterker niet kan omgaan met fluctuaties in de elektriciteitsaanvoer, dan voldoet die versterker niet aan wat jij ervan mag verwachten. Het is immers een high-endproduct. Maar ook al zou het een Sony-minisetje van EUR 200,-- van de Mediamarkt zijn, dan nog zou de voeding die fluctuaties moeten gladstrijken zodat het geen invloed heeft op de uitvoer. Daar horeen voedingen nu eenmaal op gebouwd te zijn.

Nu ben ik, naast dat ik je alles over het elektriciteitsnet kan vertellen, ook nog een beetje juridisch onderlegd. Als je wil, kan ik een voorbeeldbrief voor je opstellen waarmee je de leverancier van je versterker laat weten dat hij 14 dagen de tijd heeft om jou een versterker te leveren (dan wel jouw versterker zodanig aan te passen; "herstellen") dat de versterker ook doet wat hij moet doen zonder extra netfilter.

In juridische termen noemen we jouw versterker nu "niet conform": dat wat je gekocht hebt, voldoet niet aan de verwachtingen die je volgens de productspecificaties mag hebben en voor het doel waar de verkoper hem voor adviseert (weergeven van geluidssignalen met de best mogelijke kwaliteit; "high end"). Helemaal gezien het prijspunt van high-end apparatuur. In de brief gaan we natuurlijk ook in op de normeringen waar het elektriciteitsnet aan moet voldoen, maar ook op de eisen die we in Europa stellen aan voedingen.

Worst case scenario krijg je je geld terug en koop je een versterker die wel kan omgaan met de stroom die je hem voert.
Misschien kom ik wel op je aanbod terug, maar dan om een brief op te stellen naar Enexis.

Mijn Hegel versterker mag blijven net als de Moon 2 huizen verderop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 10:18

DarkKnight

Narf

Thei schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:41:
[...]
Misschien kom ik wel op je aanbod terug, maar dan om een brief op te stellen naar Enexis.

Gelukkig ben ik sinds mijn vorige reactie van/met verbazing, geabonneerd op dit topic, want ik geniet wel erg van dwarse mensen die niet luisteren naar alle adviezen en blijven vasthouden aan eigen gedachten.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik zit ook met verbazing dit topic te lezen.
Zolang er een wisselspanning tussen de 207 en 253V in de meterkast wordt afgeleverd, is het spanningsniveau goed. Deze wisselspanning hoort gemiddeld 50 hertz te zijn, en dat betekend 100 0-doorgangen per seconde. Als dit ook tussen de 49 en 51Hz zit, is dit ook goed.

Aan de rimpel op de wisselspanning zelf zitten verder geen eisen. Mensen gebruiken ook allerlei apparaten om data over de bestaande huisinstallatie te verzenden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van powerline-adapters.
Alle apparaten horen hier gewoon tegen te kunnen.

@Thei Wat zijn de specs van jouw HiFi-installatie? Heeft deze eisen wat betreft de aansluitspanning? En geeft deze ook specificaties op voor de audiokwaliteit wat er uit hoort te komen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Echt, ik zie de mensen bij Enexis rollend van het lachen de 1,5m afstandseis doorbreken wanneer ze de brief binnen krijgen.

Maar wanneer je audio installatie niet in staat is om alles goed stabiel te krijgen, dan is het troep. Zoals @Onbekend al schreef zijn er maar een paar eisen:

Voltage: -7% tot +10% ten opzichte van 230V. Dit is inclusief de rimpel op de sinus. Daarnaast dient de frequentie tussen de 49 en 51hz te zijn (volgens mij zitten we op het moment landelijk iets van 49,995Hz).

Kwaliteit kan je inzien op: https://www.netbeheernede...anningskwaliteit/metingen

Overigens is de rimpel zonder belasting op het net niet te meten, dus even alles uitschakelen en dan meten heeft geen zin. Je zal op zeker een bepaald vermogen moeten afnemen om een zuiver beeld te krijgen. En de belasting moet een "ouderwetse" weerstand zijn, geen geschakelde voeding. Bijvoorbeeld een ouderwetse 100W lamp.

Daarnaast zal de rimpel over de hele straat gelijk zijn wanneer alles op zelfde kabel uitkomt. Er loopt geen separate kabel naar de centrale voor ieder huis.

Verder hebben de volgende zaken invloed op de rimpel binnen je eigen huis, beseffende dat iedere niet afgeschermde koperen kabel een antenne is:
  • Mobiele telefoons
  • Wifi devices
  • Bluetooth devices
  • Mobile telefoonmasten binnen een paar 100 meter
  • Zend amateurs in de buurt
Dat buurman 50m verder een lagere rimpel heeft kan. minder mobile telefoons in de buurt, en niet alleen je eigen, maar ook die van de buren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

[...]

Even vooropgesteld, als je een bepaald idee in je hoofd hebt is het er verdomd lastig uit te krijgen, zeker als het gaat om een idee waar gigantische bedragen in omgaan. Ik heb even gekeken wat Hegel maakt en de geïntegreerde versterkers zitten tussen de 1500 en 10000 euro, maar als je voor losse stages gaat kan je al gauw ver over het dubbele kwijt zijn (en dan zitten we nog maar bij stereo, iets als 5.1 of god behoede 7.1 is dan nog niet eens in de buurt). Dan is het logische gedeelte van je hersenen eigenlijk al buitenspel gezet, je hebt er zo'n gigantisch bedrag aan uitgegeven dat het wel goed moet zijn en elke keer dat je er meer geld tegenaan gooit moet het wel beter worden en als er iets niet klopt dan ligt het aan iets anders. Daar moet je gewoon van af als je uiteindelijk een beslissing wilt kunnen maken waarmee de kwaliteit omhoog gaat (of in ieder geval niet omlaag). Tenzij je gewoon graag geld uitgeeft omdat dat je beleving verbetert natuurlijk, dat kan ook, dat mag ook, iedereen werkt natuurlijk anders maar dan heb ik nog wel wat producten voor je :+

Als je nou gewoon eens begint met een dubbelblinde luistertest zoals ik en anderen al hebben voorgesteld in dit topic. Daarmee weet je als het goed is niet naar hoeveel euro je op dat moment luistert. Dan kan je direct vaststellen of de verbetering van het geluid komt doordat jij je beter voelt omdat je weet dat je dat filter hebt aangezet of doordat het filter daadwerkelijk werkt. Ik kan me minimaal drie uitkomsten van dat onderzoek voorstellen, en waarschijnlijk ben je bang voor twee van de drie en heb je daarom niet zo'n zin die test uit te voeren:

1. Je gehoor blijkt niet goed genoeg om het verschil te horen en dat is toch eng/confronterend als audiofiel
2. Er is geen verschil met en zonder filter en het gevoel bekruipt je dat je bakken geld hebt uitgegeven aan nutteloze meuk
3. Je hoort in meer dan 90% van de gevallen of het filter wel of niet in gebruik is (dat kan zowel goed als slecht zijn)

Dit is even op aflopende volgorde van waarschijnlijkheid dus, waarbij ik de kans op optie 3 echt minder dan 10% inschat.

Bij optie één kan je heel emotioneel gaan doen maar rationeel en realistisch bekeken gaat je gehoor de rest van je leven alleen maar achteruit en is dat op deze leeftijd al behoorlijk ver gevorderd. Dat is niet erg, zolang je muziekbeleving nog maar goed is. En dat is een heel lastige, zeker als je audiofiel bent. Je moet je in ieder geval bij aankoop van nieuwe apparatuur niet laten leiden door verkooppraatjes en hoge prijzen maar door de verschillen die je hoort ten opzichte van wat je hebt staan en of je dat fijn vindt of niet. Zeker als dit soort meuk op de markt is met allerlei goede reviews. Met een prijs van bijna 600 euro moet het wel goed zijn maar het gebruikte hout is waarschijnlijk het duurste onderdeel. Maar dat moet je dan wel blind beoordelen, als je dit ding al gekocht hebt en zelf hebt aangesloten klinkt het uiteraard beter want je laat je niet misleiden toch?
Mijn pa heeft ook behoorlijk audiofiele dingen staan en heeft zelf eens een blinde test gedaan om het verschil tussen verschillende compressieniveaus van MP3 te horen en op de hogere bitrates haalt 'ie de verschillen er gewoon niet uit. Daar heeft 'ie zich uiteindelijk maar bij neergelegd en is nu heel blij met Spotify enzo "want dat klinkt eigenlijk toch best wel goed". Maar dat plaatst de gedane aankopen wel een beetje in een ander perspectief. Weinig mensen luisteren namelijk correct blind (en thuis) naar nieuwe apparatuur voordat ze de aankoop doen.

Punt twee wil je waarschijnlijk ook niet weten omdat je dan het gevoel krijgt opgelicht te zijn, door de verkoper of door jezelf. Allebei niet leuk. Snap ik. Lichtpuntje is wel dat je versterker dan wel een goed filter aan boord heeft en dus niet zo'n enorme rommel is. Blijft alleen nog je verschil overdag/'s nachts over.

In het derde geval kan je lekker dat filter laten zitten (als het de geluidskwaliteit verbetert ipv verslechtert) maar dan zou ik persoonlijk stevige vraagtekens gaan zetten bij de kwaliteit van je apparatuur. Ik vind het dan meuk in ieder geval, een audiofiele kwaliteit versterker hoort er zelf voor te zorgen dat de onzin van het stroomnet op het stroomnet blijft en niet in je speakers. Zeker in die prijsklasse :/ Dat is ook geen fijn gevoel natuurlijk, want het lijkt een beetje op het gevoel van punt twee. Als je ondanks dit meetresultaat nog steeds van mening bent dat je apparatuur toch kwalitatief in orde is (en dus geen extra filter nodig zou moeten hebben omdat je stroomnet dus heftig uit spec is) dan zou je pas eens kunnen gaan nadenken over een meting door Enexis. Maar hoogstwaarschijnlijk komt uit die meting wel gewoon dat alles binnen specs is dus dat je apparatuur gewoon beter moet filteren.

Nota bene trouwens dat we in Nederland toch een van de beste elektriciteitsnetten ter wereld hebben, qua uptime en kwaliteit. Als je versterker hier al moeite mee zou hebben zie ik hem graag een keer aangesloten ergens in India, ik ben reuze benieuwd of 'ie dan spontaan in de fik vliegt ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Met een brief naar Enexis kan ik je helaas niet helpen wegens belangenverstrengeling.
redwing schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:39:
@Heroic_Nonsense Dan zul je wel eerst moeten aankomen met wat bewijs dat de versterker het inderdaad niet goed doet. Het enige dat je anders terug zult krijgen is een rapportje die aangeeft dat de versterker aan alle eisen voldoet....
Ik begrijp uit eerdere posts dat bewijs niet gebruikelijk is in deze wereld, dus ik zie dat in deze casus niet als een vereiste. Feit is dat TS verschil hoort op de momenten dat de meetapparatuur een afwijking laat zien.

/s

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 07:33:
[...]

Ik begrijp uit eerdere posts dat bewijs niet gebruikelijk is in deze wereld, dus ik zie dat in deze casus niet als een vereiste. Feit is dat TS verschil hoort op de momenten dat de meetapparatuur een afwijking laat zien.

/s
Dat laatste is geen feit, hij denkt een verschil te horen. Een feit is wel dat er iets gemeten wordt wat totaal niet van toepassing is op het probleem dat hij heeft en dan ook nog met een zeer bedenkelijke meter. Als je hiermee naar de rechter stapt lacht ie je uit en mag je je huiswerk opnieuw gaan doen.

Daarnaast mag bewijs niet gebruikelijk zijn voor de audiofielen zelf, een rechter zal daar toch anders over denken. Die gaat echt geen schadevergoeding toekennen, alleen omdat iemand denkt dat hij een probleem heeft. Oftewel laat TS eerst eens fatsoenlijk gaan testen (begin als eerste eens met een fatsoenlijke dubbel-blind-test). Daarna kun je fatsoenlijk gaan meten (audiosignaal, ingang hifi + uitgang voeding hifi). Als je storing terug ziet op je audiosignaal of meer storing dan volgens spec op de uitgang van je voeding heb je pas een punt.

Maar dat vindt ik altijd zo jammer bij dit soort audio-topics. Er worden heel veel goede tips gegeven, maar die worden allemaal van tafel geveegd en we blijven vrolijk metingen en testen doen die totaal nietszeggend zijn :/

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Heb je al een garantieverzoek ingediend voor je versterker? Daar is duidelijk wat mee mis als je hoorbare verschillen hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

redwing schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:51:
[...]

Dat laatste is geen feit, hij denkt een verschil te horen. Een feit is wel dat er iets gemeten wordt wat totaal niet van toepassing is op het probleem dat hij heeft en dan ook nog met een zeer bedenkelijke meter. Als je hiermee naar de rechter stapt lacht ie je uit en mag je je huiswerk opnieuw gaan doen.

Daarnaast mag bewijs niet gebruikelijk zijn voor de audiofielen zelf, een rechter zal daar toch anders over denken. Die gaat echt geen schadevergoeding toekennen, alleen omdat iemand denkt dat hij een probleem heeft. Oftewel laat TS eerst eens fatsoenlijk gaan testen (begin als eerste eens met een fatsoenlijke dubbel-blind-test). Daarna kun je fatsoenlijk gaan meten (audiosignaal, ingang hifi + uitgang voeding hifi). Als je storing terug ziet op je audiosignaal of meer storing dan volgens spec op de uitgang van je voeding heb je pas een punt.

Maar dat vindt ik altijd zo jammer bij dit soort audio-topics. Er worden heel veel goede tips gegeven, maar die worden allemaal van tafel geveegd en we blijven vrolijk metingen en testen doen die totaal nietszeggend zijn :/
Misschien moet je even googlen wat die "/s" onder mijn post betekent ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:32
Eigenlijk is de enige meting die je hier kunt doen gewoon een sinus door je versterker mikken en die met de scoop bekijken aan de uitgang kant.

Overigens, om vervorming te horen, werkt synthesizer muziek best goed. Denk aan Vangelis. Had thuis laatst een defecte Denon die vervormde op de eindtrappen. Op de pre-out klonk ie wel goed. Met moderne muziek hoorde je er niet bijster veel van, maar met bv Vangelis was het duidelijk te horen. Maar dan heb je het waarschijnlijk over 5% vervorming :)

Denon vervangen door een Yamaha en het geluid was weer top. Die Denon mag met z'n pre-outs een actief speakersetje op zolder gaan aansturen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Vanmiddag alsnog een blindtest gedaan met zonnepanelen aan/uit. Conclusie nadat mijn vrouw ze aan uit schakelde in een andere ruimte waarbij wij, een vriend en ik samen luisterden naar steeds eenzelfde stuk piano muziek..... Geen hoorbaar verschil met of zonder zonnepanelen.

Hetzelfde hebben we gedaan met het netfilter. Mijn vrouw wijzigde de verbinding zonder vermelding wat het was en noteerde dat, dus wel of geen netfilter en wij schreven op wat wij dachten te horen.
Dit was duidelijk hoorbaar en een positief verschil. Van de 10 x het zelfde stuk luisteren was 6 maal met filter en 4 maal zonder door ons beiden correct opgemerkt.

Wij allen wijken echter steeds weer af van de oorspronkelijke vraag van dit topic.
De vraag is niet of iets hoorbaar is of niet, of er wel of niet een blindtest is gedaan, ook niet of ik een slechte kwaliteit instalatie bezit of dat ik juridische hulp zoek om de versterker terug te mogen brengen ,ook veel reacties over het gebruikte metertje. enz.enz.enz.
6 pagina's waarbij slechts enkele keren een reactie kwam die echt betrekking had op een eigenlijk heel simpele vraag, namelijk wat de eisen zijn voor de levering van vervuilde stroom. M.a.w. hoeveel en welke vervuiling is toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Thei schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:39:
Vanmiddag alsnog een blindtest gedaan met zonnepanelen aan/uit.
Top! :)
Hetzelfde hebben we gedaan met het netfilter. Mijn vrouw wijzigde de verbinding zonder vermelding wat het was en noteerde dat, dus wel of geen netfilter en wij schreven op wat wij dachten te horen.
Dit was duidelijk hoorbaar en een positief verschil. Van de 10 x het zelfde stuk luisteren was 6 maal met filter en 4 maal zonder door ons beiden correct opgemerkt.
Dus 100% correct gehoord? En jullie hebben de luister-resultaten onafhankelijk van elkaar hetzelfde opgeschreven dus geen overleg "klinkt beter, he?" gehad? Heftig, geen goede reclame voor Hegel dan. Want dat extra filter kan het kennelijk wel.
Wij allen wijken echter steeds weer af van de oorspronkelijke vraag van dit topic.
De vraag is niet of iets hoorbaar is of niet, of er wel of niet een blindtest is gedaan, ook niet of ik een slechte kwaliteit instalatie bezit of dat ik juridische hulp zoek om de versterker terug te mogen brengen ,ook veel reacties over het gebruikte metertje. enz.enz.enz.
6 pagina's waarbij slechts enkele keren een reactie kwam die echt betrekking had op een eigenlijk heel simpele vraag, namelijk wat de eisen zijn voor de levering van vervuilde stroom. M.a.w. hoeveel en welke vervuiling is toegestaan?
Tsja maar dat is volgens mij al een paar keer genoemd, een afwijking van minder dan 1% valt daar niet zomaar onder. Wat je Ali-ding verder meet heb je geen idee van (wij ook niet), over wat voor periode dat is, met welke frequentieS enz, enz. dus het enige wat we weten is dat er "waarschijnlijk een ripple" is met een maximale amplitude van 1.7V. Als dat over een hele seconde gemeten is heb je het misschien wel over 1Hz en dat ga je niet horen. Het kan ook best 200kHz zijn en alles daar tussenin. Om dat goed uit te zoeken mag je nog eens iets van 1000 euro stukslaan voor een fatsoenlijke oscilloscoop (of huren) en dan moet je het nog wel kunnen interpreteren. Gezien het prijspeil lijkt het me handiger als je gewoon dat filter ertussen laat zitten dan :p

Verder blijf je hoogstwaarschijnlijk voor het grootste deel van eventuele vervuiling op jouw huisinstallatie afhankelijk van je buren, en dat hoeven niet per se je directe buren te zijn en ook niet die van een paar huizen verderop die met je heeft meegeluisterd. Als jullie allebei maar 1 fase binnenkrijgen (ga ik vanuit als ik je meetmethode en resultaten zo lees) zal je twee huizen verderop hoogstwaarschijnlijk niet op dezelfde fase zitten. Enexis kan aan je buren niet zoveel doen. Je zou wel aan buren van drie, zes, negen, ... huizen verderop kunnen vragen of ze alles uit willen schakelen zodat jij een nieuwe meting kan doen. Maar dat is ook geen garantie zolang je niet weet hoe je buurt is aangesloten. Het zou trouwens best eens zo kunnen zijn dat een van die buren powerline-ethernetadapters gebruikt, die zouden best wel eens een X MHz signaal met dergelijke amplitude kunnen gebruiken (maar dat is ook onhoorbaar, behoudens heel specifieke modulatie door dataverkeer). In any case zijn dit doodnormale scenario's waarmee bij elk degelijk voedingsontwerp rekening gehouden dient te worden, jouw huis is daar niet speciaal in.

Je meetmethode kan nog zo consequent dezelfde resultaten opleveren, zolang dat met een ongekeurd, ongekalibreerd goedkoop rommelding van Ali gebeurt heb je er niks aan. Degene die je van Enexis aan de telefoon krijgt zal ook even stilvallen en een paar seconden nodig hebben om een antwoord te formuleren als je dat vertelt. Om het namelijk eventjes om te draaien kan het best zo zijn dat dat apparaat verkeerd meet, met een vaste afwijking van 2V bijvoorbeeld. Dan wordt jouw 1720mV opeens -280mV en met filter van 430mV naar -1570mV. Dezelfde nummers kan je doortrekken voor je buur. En het zou best eens zo kunnen zijn dat je het zuivere geluid zonder filter interpreteert als slechter dan het "onzuivere" geluid met filter, dat laatste fijner vindt klinken en concludeert dat er iets mis is. Dit scenario is iets minder waarschijnlijk maar toch zeker iets waar je vanuit moet gaan met Ali.

[ Voor 30% gewijzigd door DataGhost op 28-08-2020 18:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44

pistole

Frutter

Ik ben absoluut geen kenner, maar ik vind dit wel een interessant topique. Tussen de te verwachte rants over audiofiele obsessies, en de tegenpolen hiervan, zijn er daadwerkelijk nuttige opmerkingen.

Nieuwsgierig over wat 'mag' en 'niet mag' ben ik gaan zoeken en kwam onder andere dit artikel tegen:
https://www.netbeheernede...it_Nederland_2017_124.pdf

Interessant om te lezen. En ook https://www.netbeheernede...anningskwaliteit/metingen is een interessante website.

Ik zou TS adviseren om een simpele oscilloscoop aan te schaffen en, zoals eerder gemeld, met een function generator een perfecte sinus aan te bieden aan de versterker en op de scope bekijken wat eruit komt. Dit vervolgens vergelijken met/zonder filter, en eventueel met een andere versterker of op een andere locatie. Beter nog: wissel ook de versterkers eens van locatie.

Ik kan me ergens wel voorstellen dat als je een 'ruis' hebt op het signaal dat dit zou kunnen doorwerken in het hoorbare spectrum. Maar aan de andere kant: de voeding van de versterker zou in staat moeten zijn om dat eruit te filteren.. Een afwijking van een paar volt zou je niet moeten horen, tenzij het misschien met een bepaalde frequentie afwijkt.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thei
usp=drivesdkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3BNNJmiU31sXUdmdn5gbmEh3gQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJwvIe9EqTVxQXFBygdJFjFY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HNVNo-Oqhdfy6DG-5KCdYWQDOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HA2O8j1lZQuofgDOSl2sP7Ca.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHlIF7XCXxcBupC9r9_0GUBDtbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d3vjctoi55e5HTLMg5vOMVxt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door Thei op 28-08-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:23
Wat is dat, ik moet eerst toestemming vragen om je droplink te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:23

The_Worst

Unox

@Thei Wellicht is een beschrijving wat de Drive-link inhoudt wellicht handig. ;)

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thei
Arjantje72 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:35:
Wat is dat, ik moet eerst toestemming vragen om je droplink te kijken?
Wist ik niet. Ik kan helaas het artikel niet hier neer zetten wat op de site van Enexis staat . Ik zal het als sceenshot hier neer zetten en daarna de link verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Thei schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:39:

En dan? Hoe ga jjij die vervuiling meten om te zien of die binnen norm valt? Met je Ali prul?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
evilution schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 06:44:
[...]

En dan? Hoe ga jjij die vervuiling meten om te zien of die binnen norm valt? Met je Ali prul?
Voor vragen over een bepaalde meter mag je zelf een topic openen.
Ook weer géén antwoord op de vraag uit dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:24
Nu staat het er misschien niet heel vriendelijk, maar er zit toch zeker wel waarheid in.

Als jij claimt dat er te veel netvervuiling is, dan gaat de netbeheerder echt niet akkoord met een AliExpress meter als bewijs.

Zul je toch echt met iets professioneels aan moeten komen welke ook gecalibreerd is (lijkt mij :) )

Lichtpuntje...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:30

Nogne

>.<

Thei schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Als je niet geholpen wil worden kan je het beste aan een mod vragen om dit topic te sluiten. Er word hier al meerdere keren aangegeven dat het aan verschillende dingen kan liggen. Feit blijft dat jij het meet met een (zoals jij het nu laat voorkomen) onbetrouwbaar apparaat, daarom worden er kritische vragen over je meet apparatuur gesteld. Daarbij zou jouw apparatuur deze kleine verschillen al moeten opvangen maar daar wil je niks van weten.

Het word hier heel lastig jouw helpen als je alle problemen die er zijn aan de kant schuift en dat jij je alleen maar focust op Enexis. Terwijl je nog geen hard bewijs hebt neergelegd dat daar de fout zit.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

[...]

Om je te kunnen helpen zou ik graag een zo gedetailleerd mogelijke uitleg horen over wat de "1720 mV" precies betekent. Wat voor meting is dat? Wat is de onzekerheid/onnauwkeurigheid in die meting?
spoiler:
volgens Ali tot 50% afwijking 7(8)7 ze schrijven het min of meer op als "we weten het eigenlijk zelf ook niet"
Is dat piek? Gemiddeld? Een bepaalde frequentie? Een frequentiebereik? DC? AC? Over hoeveel tijd gemeten (door het apparaat, niet door jou)? Wordt het -1720mV als je de meetpinnen omwisselt? Of is het "gewoon 1720mV"? Want met alleen dat laatste kan niemand je helpen, en dat zou betekenen dat je niet eens weet wat je meetresultaat betekent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Dit dus allemaal:
LuisjeNL schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:24:
Nu staat het er misschien niet heel vriendelijk, maar er zit toch zeker wel waarheid in.

Als jij claimt dat er te veel netvervuiling is, dan gaat de netbeheerder echt niet akkoord met een AliExpress meter als bewijs.

Zul je toch echt met iets professioneels aan moeten komen welke ook gecalibreerd is (lijkt mij :) )
Nogne schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Als je niet geholpen wil worden kan je het beste aan een mod vragen om dit topic te sluiten. Er word hier al meerdere keren aangegeven dat het aan verschillende dingen kan liggen. Feit blijft dat jij het meet met een (zoals jij het nu laat voorkomen) onbetrouwbaar apparaat, daarom worden er kritische vragen over je meet apparatuur gesteld. Daarbij zou jouw apparatuur deze kleine verschillen al moeten opvangen maar daar wil je niks van weten.

Het word hier heel lastig jouw helpen als je alle problemen die er zijn aan de kant schuift en dat jij je alleen maar focust op Enexis. Terwijl je nog geen hard bewijs hebt neergelegd dat daar de fout zit.
DataGhost schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 12:42:
[...]

Om je te kunnen helpen zou ik graag een zo gedetailleerd mogelijke uitleg horen over wat de "1720 mV" precies betekent. Wat voor meting is dat? Wat is de onzekerheid/onnauwkeurigheid in die meting?
spoiler:
volgens Ali tot 50% afwijking 7(8)7 ze schrijven het min of meer op als "we weten het eigenlijk zelf ook niet"
Is dat piek? Gemiddeld? Een bepaalde frequentie? Een frequentiebereik? DC? AC? Over hoeveel tijd gemeten (door het apparaat, niet door jou)? Wordt het -1720mV als je de meetpinnen omwisselt? Of is het "gewoon 1720mV"? Want met alleen dat laatste kan niemand je helpen, en dat zou betekenen dat je niet eens weet wat je meetresultaat betekent.
Er is al meerdere keren door meerdere mensen aangegeven dat dat metertje niks zegt maar je wilt het niet horen. (Best gek dat een audiofiel iets niet wil horen...)
Je hebt geen idee wat je aan het meten bent en waarmee je aan het meten bent en hoe je het resultaat moet interpreteren.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit topic je hier gaat helpen. Waarschijnlijk kun je beter hier terecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Thei schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:31:
Mijn vraag
...kan men een netbeheerder verplichten om schonere stroom te leveren?

S'nachts klinkt mijn HiFi-installatie altijd zuiverder dan overdag. Ik heb daarom een oled line emi metertje gekocht om eens globaal te kunnen zien wat het verschil is in vervuiling overdag vs na middernacht.
Overdag meet ik 1720 Mv en na middernacht ong 100 Mv of vaak minder.
Ik schafte een netfilter aan om de reden en die trekt de vervuiling overdag omlaag naar 430Mv

Op dezelfde aanvoerkabel zit 2 woningen verder een vriend van mij en daar meten we overdag 700 Mv
Met mijn filter erop gaat daar die vervuiling bij hem naar beneden tot een exellente 20 Mv.

We hebben beiden zonnepanelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Hegel versterker aan audiofiel netfilter.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...nieuw netfilter / eigen fase voor audiogroep/ afgeschermde kabel tussen meterkast en audio.
Fases vergeleken/ gemeten onder de iitgeschakelde hoofdschakelaar meet ik ook 1720 mv, dus dat krijg ik geleverd.
IK hebhet hele topic doorgelezen, zie een hoop frustratie bij TS en sommige tweakers.
vraag van de TS is onduidelijk: je bedoelt wellicht te vragen of je een netbeheerder kan verplichten zich aan de vigerende voorwaarden van electriciteit levering en daarop aanwezige max verstoringen te kunnen houden. Het antwoord daarop is ja.

Zoals al eerder uitgelegd, er zijn verschillende specificaties voor de verschillende soorten van netvervuiling. Dat maakt het bepalen van een eventuele overschreding op basis van een ongedocumenteerd getal (1.7 V) kansloos.
Waarom: de spanning mag al een veelvoud varieren tov de gespecte 230V en zolang niemand kan zeggen wat die 1.7V is houdt het op.

Dan naar de achtergrond van de vraag: het heeft iets met geluidsreproductie en een veronderstelde invloed van de veronderstelde netvevuilng te maken.

We hebben al afgestreept dat je met je 1.7V ook maar een teen hebt om op te staan als je Enexis belt. Soit.
Om (zoals door heel velen al aangekaart) je eigen gemoedsrust te stillen, zou je dus een meting kunnen doen mbt je audio apparatuur. Ik stel voor een meting van de kwalitiet van het uitgangssignaal met als belasting een 4 Ohm weerstand (geen luidspreker!) en een signaal generator als input. DIt doe je dan overdag, 's avonds en bij een kennis/buurman met een vernderstelde beter geconditioneerde spanning uit het stopcontact.
ALS je daar dan een lijn kan trekken tussen je metingen (dus netvervuiling laat zien dat er meetbare vervorming van je versterker kan worden gemeten), dan (en slechts dan) is het een mogelijkheid om de werkelijke vervuiling van je netspanning te (laten) meten. Hiervoor kun je een expert inschakelen, een bevriende / geinteresseerde tweaker vragen, of direct naar Enexsis gaan, wetende dat je bij afwijzing van je claim een substantieel bedrag mag aftikken.

Er zijn in Nederland bedrijven die de benodigne apparatuur om je audioinstallatie door te meten uitlenen tegen een (naar mijn meing) forse vergoeding.

Een detail wat ik (ik kan er overheen gelezen hebben) gemist heb in deze discussie is mark & model van het door je gebruikte netfilter wat je tussen de versterker en het stopcontact gebruikt hebt. Als het een beetje fatsoendelijk apparaat is is uit de specificaties wellicht af te leiden wat je Alie metertje nu precies meet (met voorbehoud natuurlijk).

Geloof ik je verhaal niet? Ik geloof zeker wel dat netspanning vervuild kan zijn. Heb hier vorig jaar nog een Enexis meetwagen gehad die een kortsluiting in een kabel onder de weg hebben opgespoord en opgelost hebben. Daarna was het over met spontaan uitschakelende apparatuur, snel kapotte lampen en meer van dat soort ellende. Maar Enexis kwam pas in beweging toen de kortsluiting permanent werd ;) Heb ik door deze storing, die naar mijn mening toch zeker 2 jaar in mindere mate aanwezig was voordat Enexis het opgelost heeft, ooit behalve knipperende lampen en random resetting PC's ooit een probleem in mijn audioapparatuur gehoord? Zeker wel, ik heb toen 2 power conditioners van Tripp-Lite aangeschaft voor mijn versterker en randapparatuur, meer om ze te beschermen tegen de power dips dan iets anders. Ik heb toen ook gekeken naar de vele ausiofiele onzin sites hier in NL en daarbuiten, en ik ben het met de 99.9% van de tweakers in dit topic eens dat het gros van de aanbieders hier handig gebruik maakt van de onnozelheid van de NL consument die klakkeloos 1000 EUro of meer neerlegt voor een netfilter uit een copier in een mooi doosje, primair bedoeld om rotzooi UIT het apparaat van het net WEG te houden, ipv andersom. Tip: voor apparatuur met een 'ouderwetse' trafo (50Hz), dus geen geschakelde voeding, zoals in de meeste high-end audio apparatuur, geld dat de kwaliteit van het netfilter lineair schaalt met de massa. Dus een mooie spanningsslof met gouden randjes die < 1Kg weegt en 1000 Euro kost doet helemaal niets, je moet veel weekijzer en koper hebben...
mijn 5 ct.

p.s. mocht je in de buurt van midden limburg wonen mag je mijn LeCroy wel een paar dagen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Anoniem: 511810 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:31:
[...]

IK hebhet hele topic doorgelezen, zie een hoop frustratie bij TS en sommige tweakers.
vraag van de TS is onduidelijk: je bedoelt wellicht te vragen of je een netbeheerder kan verplichten zich aan de vigerende voorwaarden van electriciteit levering en daarop aanwezige max verstoringen te kunnen houden. Het antwoord daarop is ja.

Zoals al eerder uitgelegd, er zijn verschillende specificaties voor de verschillende soorten van netvervuiling. Dat maakt het bepalen van een eventuele overschreding op basis van een ongedocumenteerd getal (1.7 V) kansloos.
Waarom: de spanning mag al een veelvoud varieren tov de gespecte 230V en zolang niemand kan zeggen wat die 1.7V is houdt het op.

Dan naar de achtergrond van de vraag: het heeft iets met geluidsreproductie en een veronderstelde invloed van de veronderstelde netvevuilng te maken.

We hebben al afgestreept dat je met je 1.7V ook maar een teen hebt om op te staan als je Enexis belt. Soit.
Om (zoals door heel velen al aangekaart) je eigen gemoedsrust te stillen, zou je dus een meting kunnen doen mbt je audio apparatuur. Ik stel voor een meting van de kwalitiet van het uitgangssignaal met als belasting een 4 Ohm weerstand (geen luidspreker!) en een signaal generator als input. DIt doe je dan overdag, 's avonds en bij een kennis/buurman met een vernderstelde beter geconditioneerde spanning uit het stopcontact.
ALS je daar dan een lijn kan trekken tussen je metingen (dus netvervuiling laat zien dat er meetbare vervorming van je versterker kan worden gemeten), dan (en slechts dan) is het een mogelijkheid om de werkelijke vervuiling van je netspanning te (laten) meten. Hiervoor kun je een expert inschakelen, een bevriende / geinteresseerde tweaker vragen, of direct naar Enexsis gaan, wetende dat je bij afwijzing van je claim een substantieel bedrag mag aftikken.

Er zijn in Nederland bedrijven die de benodigne apparatuur om je audioinstallatie door te meten uitlenen tegen een (naar mijn meing) forse vergoeding.

Een detail wat ik (ik kan er overheen gelezen hebben) gemist heb in deze discussie is mark & model van het door je gebruikte netfilter wat je tussen de versterker en het stopcontact gebruikt hebt. Als het een beetje fatsoendelijk apparaat is is uit de specificaties wellicht af te leiden wat je Alie metertje nu precies meet (met voorbehoud natuurlijk).

Geloof ik je verhaal niet? Ik geloof zeker wel dat netspanning vervuild kan zijn. Heb hier vorig jaar nog een Enexis meetwagen gehad die een kortsluiting in een kabel onder de weg hebben opgespoord en opgelost hebben. Daarna was het over met spontaan uitschakelende apparatuur, snel kapotte lampen en meer van dat soort ellende. Maar Enexis kwam pas in beweging toen de kortsluiting permanent werd ;) Heb ik door deze storing, die naar mijn mening toch zeker 2 jaar in mindere mate aanwezig was voordat Enexis het opgelost heeft, ooit behalve knipperende lampen en random resetting PC's ooit een probleem in mijn audioapparatuur gehoord? Zeker wel, ik heb toen 2 power conditioners van Tripp-Lite aangeschaft voor mijn versterker en randapparatuur, meer om ze te beschermen tegen de power dips dan iets anders. Ik heb toen ook gekeken naar de vele ausiofiele onzin sites hier in NL en daarbuiten, en ik ben het met de 99.9% van de tweakers in dit topic eens dat het gros van de aanbieders hier handig gebruik maakt van de onnozelheid van de NL consument die klakkeloos 1000 EUro of meer neerlegt voor een netfilter uit een copier in een mooi doosje, primair bedoeld om rotzooi UIT het apparaat van het net WEG te houden, ipv andersom. Tip: voor apparatuur met een 'ouderwetse' trafo (50Hz), dus geen geschakelde voeding, zoals in de meeste high-end audio apparatuur, geld dat de kwaliteit van het netfilter lineair schaalt met de massa. Dus een mooie spanningsslof met gouden randjes die < 1Kg weegt en 1000 Euro kost doet helemaal niets, je moet veel weekijzer en koper hebben...
mijn 5 ct.

p.s. mocht je in de buurt van midden limburg wonen mag je mijn LeCroy wel een paar dagen lenen.
Hartelijk dank voor je zeer zinvolle reactie.
Ik woon ook in Limburg en zal per pm even contact met U opnemen.

Mijn power optimizer is de puritan psm 136 en het is geen lege doos, maar daar zit behoorlijk wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Wat mij betreft mag dit Topic nu op slot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24

Illusion

(the art of)

Thei schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:50:
[...]
Mijn power optimizer is de puritan psm 136 en het is geen lege doos, maar daar zit behoorlijk wat in.
Die puritan psm136 heeft een handje spoelen en wat elco's. Dat is echt geen hogere wiskunde. Niet complexer dan wat er in een willekeurig degelijk netfilter van een paar tientjes zit.
Als je de fotos van de psm136 en 156 vergelijkt, zie je dat bij de psm136 de helft van de print zelfs leeg is.
En het gekke is. Elke serieuze fabrikant van netfilter publiceert netjes een grafiekjes met de filtercurve van het betreffende filter. Zie bijvoorbeeld deze pdf:
https://www.tdk-electroni...aeb3f0c85/pdf-general.pdf
en deze:
https://www.tdk-electroni...0/db/emc_2014/B84114D.pdf

Dan weet je precies wat het filter doet.
Die puritan heeft 0,0 specsheets, alleen een filmpje van een demo op een beurs. Dan weet je dus al dat je nooit kan controleren of het éxact doet wat de fabrikant beloofd.

[ Voor 34% gewijzigd door Illusion op 29-08-2020 14:46 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

@Illusion , specs, metingen en serieuze fabrikanten zijn helemaal geen ding onder audiofiliepatiënten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 19:12

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
We gaan hier nooit helemaal uitkomen en aangezien er meerdere verzoeken zijn om het topic te sluiten gaat deze dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.