Eisen bij vervuilde stroom geleverd door netbeheerder

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 18.997 views

Vraag

• Thei
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Mijn vraag
...kan men een netbeheerder verplichten om schonere stroom te leveren?

S'nachts klinkt mijn HiFi-installatie altijd zuiverder dan overdag. Ik heb daarom een oled line emi metertje gekocht om eens globaal te kunnen zien wat het verschil is in vervuiling overdag vs na middernacht.
Overdag meet ik 1720 Mv en na middernacht ong 100 Mv of vaak minder.
Ik schafte een netfilter aan om de reden en die trekt de vervuiling overdag omlaag naar 430Mv

Op dezelfde aanvoerkabel zit 2 woningen verder een vriend van mij en daar meten we overdag 700 Mv
Met mijn filter erop gaat daar die vervuiling bij hem naar beneden tot een exellente 20 Mv.

We hebben beiden zonnepanelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Hegel versterker aan audiofiel netfilter.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...nieuw netfilter / eigen fase voor audiogroep/ afgeschermde kabel tussen meterkast en audio.
Fases vergeleken/ gemeten onder de iitgeschakelde hoofdschakelaar meet ik ook 1720 mv, dus dat krijg ik geleverd.

[ Voor 0% gewijzigd door Outerspace op 21-08-2020 10:36 . Reden: Duidelijk gemaakt dat het hier om Hifi gaat ]

Alle reacties

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:45
Heb je groene of grijze stroom van de netbeheerder? :+

Verder klinkt het meer als een psychologisch verschil dan een hoorbaar verschil, maar ik heb er geen verstand van dus ik kan het mis hebben.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thei
Je komt helaas niet in aanmerking voor het beste antwoord.😉🎸🎶

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

Klinkt ruim binnen normale toleranties
Dus ik gok dat je de optie hebt om er een ups tussen te zetten, of een versterker pakken met een paar fatsoenlijke condensators die dit opvangen in de voeding...

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 20-08-2020 23:08 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:17
De 230 V stroom van de netbeheerder gaat door een transformator/gelijkrichter en wat al niet meer voordat het in de versterker circuits terecht komt. Als je dan werkelijk iets hoort, dat moet je eerder je apparatuur verdenken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45

Illusion

(the art of)

Stap 1 zou zijn om de omvormer van je zonnepanelen uit te schakelen om te kijken wat de invloed daarvan is.

Daarnaast vind ik als ik zoek op oled line emi meter alleen een vaag aliexpress dingetje? Daar zou ik per definitie niet op vertrouwen, maar ala. Het meetbereik is 10kHz tot enkele MHz. Het bereik in de MHz zijn onhoorbaar. Punt.
Het deel tussen 10 en zeg 30kHz zou hoorbaar kunnen zijn, maar...
a) De voeding van een willekeurig goed ontworpen hifi-apparaat filtert dat er gewoon uit.
b) een fatsoenlijk netfilter kan dit signaal met ruim 10dB dempen. En als het al hoorbaar was, dan is het daarna echt wel weg.

Je zegt dat je een “audiofiel” netfilter gebruikt. Heeft dat ding ook een naam, typenummer, specificaties?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:06
Thei schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:31:
[...]
Ik schafte een netfilter aan om de reden en die trekt de vervuiling overdag omlaag naar 430Mv
[...]
Voor echt schone stroom zou je i.p.v. een netfilter een power regenerator aan kunnen schaffen. Kost wat, maar dan heb je ook wat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:32

FeaR

In GoT we trust

Mijn vraag
Aangezien dat de kern van de post is past dit topic niet in Audio en HiFi maar beter in Wonen & Verbouwen. Mijn advies zou ook zijn om tot de essentie van de vraag terug te gaan en niet te beginnen over hoorbare dan wel niet hoorbare verschillen. Ik kan je vertellen dat het topic dan binnen no-time escaleert en op slot gaat. Verhuis ik het topic de kant op waar het niet/minder snel zal gaan over hoorbaarheid van dit fenomeen en meer op de inhoud: AUD > WVB

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 21-08-2020 01:57 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:00

M2M

medicijnman

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar een vergelijking tussen de ripple en noise op de gelijkstroomuitgang van de voeding van de versterker tussen overdag en snachts.

Als je geluidsbeschrijving klopt, dan moet daar een verschil te zien zijn.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Even realistisch: de stroom die uit je stopcontact komt heeft niets te maken met wat je inkoopt of denkt in te kopen. Als je knalgroene stroom koopt, is er echt geen verlengsnoer van je provider naar je huis. IN het net zal (als het goed is ...) je provider wel knalgroene stroom pompen, maar bij jou komt er, technisch gezien, altijd een mix aan 'prik' uit. Ik snap de vraag dus niet .. wat is 'vervuilde' stroom. Ik snap dat er, altijd, wat fluctuaties zijn in voltage, maar uit je vraag maak ik op dat het om een audio apparaat gaat: 1720 mv klinkt niet als een ronkende airco of wasmachine. Ik denk dus dat die eerder de schuldige is, of een extreem goed gehoor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
heb je 's nachts niet minder prikkels van buitenaf (licht, omgevingsgeluid, etc) waardoor je de stimuli die er nog wel is meer ervaart?

en dan meepratend in de richting die je zelf op gaat: hoe oud is je huis en wat voor "boel" is de bekabeling in je huis. prima kans dat er andere aparatuur die overdag draait ergens invloed heeft, al verwacht ik dan toch bij m'n eerder gemaakte punt uit te komen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De netbeheerder moet spanning leveren die voldoet aan de NEN-EN 50160:2010. Je kan ook kijken naar de netcode. Vraag de netbeheerder zo'n meting uit te voeren. De kosten zijn voor hun als ze niet voldoen, en anders voor jou.

Het is mij niet duidelijk wat je nu meet en in welke frequentieband. Je spreekt over de eenheid Mv, bedoel je hiermee Mega Volt (MV) of bedoel je milli Volt (mV). Of sievert (Sv) kwam nog in de buurt, dat is ioniserende straling.

Voor de rest voer gewoon een dubbelblind test uit met zonnepanelen aan/uit en netfilter aan/uit. Het is mooiste is als je de geluidskwaliteit objectief kan vaststellen met metingen in plaats van de term "zuiverder", wat dat dan ook mogen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 21-08-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nu ben ik heel nieuwsgierig waar die Mv voor staat. Als ik denk wat je bedoelt dan moet je zorgen dat je je zaken goed weet te verkopen, dan lijkt dit namelijk nergens op. (gevalletje Mbit <--> mbit?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
De eisen voor harmonischen in elektrische installaties gaan maar tot 2.5kHz (50e).
Daarna zit je in een gat waar geen regels zijn (supraharmonics), en bij 120 KHz kom je in conducted emissions IEC 61000-4.

Meestal ben je zelf de veroorzaker van alles boven de 5 Khz, en daaronder kun je het soms toewijzen aan de PV installatie of EV lader van je buurman, als je die zelf niet hebt. Echter kun je dat niet goed meten met jouw metertje.

Eigenlijk weet ik niet precies wat hij meet, het lijkt op een high-pass van 10 KHz met een AC millivolt meter. Dat zegt net zoveel als een spanningszoeker, en je kunt er dus niet echt goed gericht mee zoeken.

Maar laat ik even voorop stellen dat 1270 mV op 230V slechts 0.6% is, dus waar hebben we het over.
Waarschijnlijk schrik je je rot van de vervorming als je het gehele spectrum bekijkt, dus doe dat maar niet. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-06 11:17
Mijn vraag
De netcode elektriciteit bepaalt waartoe de netbeheerder verplicht is, over spanningskwaliteit zie paragraaf 7.3.1:

https://wetten.overheid.n...z=2020-07-18&g=2020-07-18

Enexis heeft een mooi stukje hierover: https://www.enexis.nl/con...ringen/spanningskwaliteit

En noemt naast bovenstaande netcode de Europese standaard EN 50160, die is publiek beschikbaar.

Om je vraag te beantwoorden, denk ik dat je met overtuigende argumenten (metingen met geijkte apparatuur) zult moeten komen richting de netbeheerder dat ze hier *niet* aan voldoen. Dit gemeten zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt, wat trouwens behoorlijk risicovol is als je geen electricien bent.

Mijn inschatting is dat als je hier je postcode inklopt: https://www.netbeheernede...anningskwaliteit/metingen en daar gewoon metingen staan die aangeven dat alle criteria voldoen (voor laagspanning), je +/- nul kans hebt dat je de netbeheerder tot iets gaat kunnen verplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt een PQube3 installeren, deze logt alle harmonischen tussen 2-9 en 8-250 Khz.
Maar voor zo'n metertje schuif je zeker €2k weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-06 17:45
jeroen3 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:31:
De eisen voor harmonischen in elektrische installaties gaan maar tot 2.5kHz (50e).
Daarna zit je in een gat waar geen regels zijn (supraharmonics), en bij 120 KHz kom je in conducted emissions IEC 61000-4.

Meestal ben je zelf de veroorzaker van alles boven de 5 Khz, en daaronder kun je het soms toewijzen aan de PV installatie of EV lader van je buurman, als je die zelf niet hebt. Echter kun je dat niet goed meten met jouw metertje.

Eigenlijk weet ik niet precies wat hij meet, het lijkt op een high-pass van 10 KHz met een AC millivolt meter. Dat zegt net zoveel als een spanningszoeker, en je kunt er dus niet echt goed gericht mee zoeken.

Maar laat ik even voorop stellen dat 1270 mV op 230V slechts 0.006% is, dus waar hebben we het over.
Waarschijnlijk schrik je je rot van de vervorming als je het gehele spectrum bekijkt, dus doe dat maar niet. :P
Dit verhaal wil ik graag onderstrepen.
Het klinkt alsof je niet van de hoed en de rand weet, maar wel met watwillekeurige metingen aan komt zetten.

Dus alvorens je je netbeheerder lastig gaat vallen :P Waarom denk jij dat je netspanning jouw problemen oplevert in je audioinstallatie?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:50
Maar laat ik even voorop stellen dat 1270 mV op 230V slechts 0.006% is, dus waar hebben we het over.
Oh, millivolt, dank! Tja iemand met enig begrip van de materie zou toch minimaal eenmaal de juiste eenheden hebben gebruikt:

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:09
Ik zou me hier meer zorgen om maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoYqmUO60yWxMUczH2WoG3v0JDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6ojDEthxjPj8AEO8mRW4VHN.jpg?f=fotoalbum_large

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

Overdag heb je ook meer omgevingsgeluid die je 's nachts niet hebt. Niet alleen van de voorbij rijdende vrachtwagens, maar ook het subtiele geluid van een wasmachine die dan niet draait, een ventilatiebox die zachter draait en een omvormer die uit staat. Dit zijn allemaal geluiden die je zowel bewust als onderbewust waarneemt, en waarmee je dus een verschil in geluidbeleving kan ervaren uit je audioset.

Zelf ontwikkel ik trouwens zo'n 10 jaar beroepsmatig electronica, waaronder voedingen. Vanuit deze expertise kan ik zeggen dat het voor een voeding echt niks uitmaakt of je een 200 of 2000 mV ruis op je voeding hebt zitten. Je hebt een netfilter, schakelende voeding, nog een filter en een stroombuffer die elke piek en schommeling op kunnen vangen.

Om het voor iedereen makkelijk te maken zijn er richtlijnen waaraan de netspanning moet voldoen, en dus waarop elektronica ontwikkeld wordt. In het Engels heet dit 'Power Quality', (In het Nederlands wordt nog wel eens de term lichtnetdistributienetwerkkwaliteit gebruikt, al gebruikt bijna iedereen de Engelse term). Zolang de stroom voldoet aan de PQ eisen zal jouw apparatuur perfect werken. Steker nog, vooral bij de high end apparatuur wordt er meer gefilterd en gebuffferd dan wat noodzakelijk is (stukje overdimensionering) En gezien je metingen voldoet de 230V aan de PQ eisen zal je versterker het dus echt niks kunnen schelen hoeveel mV de ruis op de 230V is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:54

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

aanvullend op het verhaal van @Theo : Naast de eisen die de netbeheerder heeft betreffende PQ heeft apparatuur ook te maken met eisen. Apparatuur moet werken binnen bepaalde bandbreedtes en mag (om een keurmerk te krijgen) niet teveel PQ issues veroorzaken.

Hier is natuurlijk wel een vaag gebied. De (volgens mij eerste generatie) jaquar iPace gaf veel teveel vervorming (de test is gedaan bij 32A laden, maar als hij op 16A laadt is het waardeloos qua uitgestoten harmonischen). Daar kwamen ze natuurlijk veel te laat achter, waardoor er genoeg van die laders in het net hangen.

Mocht je wat presentaties willen bekijken:
https://www.dutchpower.ne...skwaliteit-in-de-praktijk

vooral het verhaal van Sjef Cobben en Arjan Wagers is relevant in deze..

Maar conclusie: nee je kunt hoogstwaarschijnlijk je netbeheerder niet vragen betere stroom af te leveren ;)

[ Voor 22% gewijzigd door prein2 op 21-08-2020 09:40 ]

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:32
Met ^, de aansluiting zal vast voldoenwel aan alle geldende normen.
En je moet al goed je best doen om een DC voeding te maken die hoorbare rommel uit de netvoeding zal doorlaten (zoals die trend van gainclones met ringkern maar veel te kleine condensatoren, dat was slecht design).

Het is vast psychologisch, dus ofwel koop je bij een oplichter voor veel teveel geld iets wat niet werkt, of je neemt van ons aan dat je metertje je niets nuttigs vertelt en geniet van je installatie zonder zorgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Nog nooit van gehoord van dit, dus weer wat geleerd. Maar even beetje logisch geredeneerd: Jij als individu kan vragen aan de netbeheerder maar die zal er niks mee doen. Een instantie/politiek misschien wel.

En ten tweede denk ik dat het technisch niet eens mogelijk is.

[ Voor 12% gewijzigd door mierenfokker op 21-08-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Laatst online: 16-06 16:12
Misschien een optie om in de openingspost duidelijk te maken dat het om uw gitaar gaat? "mijn installatie" was voor mij niet duidelijk. Komt natuurlijk ook omdat het topic van plaats veranderd is.

Verder zijn zonnepanelen bij de grootste vervuilers, dus veel kans dat je de oorzaak bij uzelf moet zoeken.

Alles met geschakelde voedingen zorgt voor netvervuiling, en dat zijn tegenwoordig heel wat apparaten. Zal alleen maar stijgen in de toekomst. Maar je kunt moeilijk ledverlichting en spaarlampen gaan verbieden natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Geen idee wat je hier berekent, maar 1270 mV is 1,27 V oftewel 0,55% van 230 V.
Daarnaast noemt TS niet 1270 maar 1720 mV, dus 0,75%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Illusion schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:15:
Stap 1 zou zijn om de omvormer van je zonnepanelen uit te schakelen om te kijken wat de invloed daarvan is.

Daarnaast vind ik als ik zoek op oled line emi meter alleen een vaag aliexpress dingetje? Daar zou ik per definitie niet op vertrouwen, maar ala. Het meetbereik is 10kHz tot enkele MHz. Het bereik in de MHz zijn onhoorbaar. Punt.
Het deel tussen 10 en zeg 30kHz zou hoorbaar kunnen zijn, maar...
a) De voeding van een willekeurig goed ontworpen hifi-apparaat filtert dat er gewoon uit.
b) een fatsoenlijk netfilter kan dit signaal met ruim 10dB dempen. En als het al hoorbaar was, dan is het daarna echt wel weg.

Je zegt dat je een “audiofiel” netfilter gebruikt. Heeft dat ding ook een naam, typenummer, specificaties?
De zonnepanelen aan en uit scheelt inderdaad wel in de gemeten Mv (millivolt). We hebben al vanalles getest , echter of verschil hoorbaar is met de panelen aan cq uit gaan we zeker nog testen.

Het betreft inderdaad een Chinees ali metertje. Om een indruk te krijgen van verschillen tussen buren of van voor en na filtering lijkt het mij voldoende om de verschillen te kunnen zien. Wat je ermee meet is natuurlijk niet duidelijk, echter wanneer na filtering de meter ipv 1260 mv nog maar 20 mv aangeeft, dan is dat zeer duidelijk hoorbaar.

Het Puritan netfilter psm 136 kreeg ik op proef en het geeft een duidelijk hoorbaar verbeterde sound Q . Ook de Dc offset wordt volledig geblokkeerd en dus geen trillende Hegel ringkern Trafo meer.
Deze power optimiser mag in elk geval blijven😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Anoniem: 677216 klopt, goed gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:35
metteko schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:56:
Misschien een optie om in de openingspost duidelijk te maken dat het om uw gitaar gaat? "mijn installatie" was voor mij niet duidelijk. Komt natuurlijk ook omdat het topic van plaats veranderd is.

Verder zijn zonnepanelen bij de grootste vervuilers, dus veel kans dat je de oorzaak bij uzelf moet zoeken.

Alles met geschakelde voedingen zorgt voor netvervuiling, en dat zijn tegenwoordig heel wat apparaten. Zal alleen maar stijgen in de toekomst. Maar je kunt moeilijk ledverlichting en spaarlampen gaan verbieden natuurlijk...
Gaat het over een gitaar? :o
Ik nam aan dat het over een geluidsinstallatie ging...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:48

Compizfox

Bait for wenchmarks

Thei schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:58:
[...]
De zonnepanelen aan en uit scheelt inderdaad wel in de gemeten Mv (millivolt).
Nu schrijf je alsnog Mv. Je draait de kapitalisatie precies om: millivolt is mV. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 21-08-2020 10:06 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-06 16:42
Eigenlijk zou je eens een dubbelle blinde test moeten uitvoeren. Alleen weet je natuurlijk of het overdag of nacht is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Arjantje72 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:01:
[...]

Gaat het over een gitaar? :o
Ik nam aan dat het over een geluidsinstallatie ging...
Ik heb het nooit over een gitaar gehad.🤔

Het betreft een Hifi stereo installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
Thei schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

De zonnepanelen aan en uit scheelt inderdaad wel in de gemeten Mv (millivolt). We hebben al vanalles getest , echter of verschil hoorbaar is met de panelen aan cq uit gaan we zeker nog testen.

Het betreft inderdaad een Chinees ali metertje. Om een indruk te krijgen van verschillen tussen buren of van voor en na filtering lijkt het mij voldoende om de verschillen te kunnen zien. Wat je ermee meet is natuurlijk niet duidelijk, echter wanneer na filtering de meter ipv 1260 mv nog maar 20 mv aangeeft, dan is dat zeer duidelijk hoorbaar.

Het Puritan netfilter psm 136 kreeg ik op proef en het geeft een duidelijk hoorbaar verbeterde sound Q . Ook de Dc offset wordt volledig geblokkeerd en dus geen trillende Hegel ringkern Trafo meer.
Deze power optimiser mag in elk geval blijven😄.
Interessant dat je alleen reageert op de enige reactie die geen kritische noot heeft over je meet methode.

Nogmaals, waarom denk jij dat een ripple of je netspanning ook maar enigsinds een probleem vormt voor je geluidsinstallatie.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Compizfox schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:03:
[...]

Nu schrijf je alsnog Mv. Je draait de kapitalisatie precies om: millivolt is mV. ;)
Ik had nog niet alles doorgelezen op dat moment maar het is me nu duidelijk. Thanks
mV mV mV 😜

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik dacht dat audiofielen altijd voor kwaliteit gaan maar blijkbaar om iets te meten maak je dan gebruik van een vaag chinees prul waarvan je niet eens weet wat het meet. En zelf weet je die meetwaarde niet te interpreteren.

De netspanning mag +6/-10 % varieren. Maar blijkbaar is audiofiele apparatuur extreem gevoelig voor piekjes en dipjes van een paar volt? Zelfs met een audiofiel (!?) netfilter?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:35
Thei schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Ik heb het nooit over een gitaar gehad.🤔

Het betreft een Hifi stereo installatie.
Dat dacht ik door de post die ik quote :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
evilution schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:20:
Ik dacht dat audiofielen altijd voor kwaliteit gaan maar blijkbaar om iets te meten maak je dan gebruik van een vaag chinees prul waarvan je niet eens weet wat het meet. En zelf weet je die meetwaarde niet te interpreteren.

De netspanning mag +6/-10 % varieren. Maar blijkbaar is audiofiele apparatuur extreem gevoelig voor piekjes en dipjes van een paar volt? Zelfs met een audiofiel (!?) netfilter?
De amplitude van het signaal is wel wat anders dan de ripple die je op je signaal hebt ;)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 15:28
evilution schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:20:

Een constante -10% is alleen lang niet zo vervelend als wanneer de +6/-10% met 10hz op je halogeenspotjes komt :P

als nog is 0.6% ripple behoorlijk netjes, en met een fatsoenlijke powersupply zou je hier niets van terug moeten zien.

Als het een oude hifi installatie is, is het misschien tijd om alle elektrolytische condensatoren te vervangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

s0ulmaster schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:22:
[...]

De amplitude van het signaal is wel wat anders dan de ripple die je op je signaal hebt ;)
Ja, maar dan nog moet je moeite doen om voeding te bouwen die dergelijke ripple niet uitfiltert en doorgeeft aan het signaal.

Als ik hierboven lees dat die Hegel zonder duur netfilter al een rammelende ringkerntrafo heeft heb ik ernstige bedenkingen bij de kwaliteit van die zogenaamde audiofiele meuk.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:55
Mijn vraag

S'nachts klinkt mijn installatie altijd zuiverder dan overdag. Ik heb daarom een oled line emi metertje gekocht om eens globaal te kunnen zien wat het verschil is in vervuiling overdag vs na middernacht.

Op dezelfde aanvoerkabel zit 2 woningen verder een vriend van mij en daar meten we overdag 700 Mv
Met mijn filter erop gaat daar die vervuiling bij hem naar beneden tot een exellente 20 Mv.

...nieuw netfilter / eigen fase voor audiogroep/ afgeschermde kabel tussen meterkast en audio.
Fases vergeleken/ gemeten onder de iitgeschakelde hoofdschakelaar meet ik ook 1720 mv, dus dat krijg ik geleverd.
toon volledige bericht
Dit zit ruim binnen de toleranties en wat een filter er uit zou moeten halen. Als je dus echt verschil hoort ligt het aan je apparatuur. In plaats van alle apparatuur te vervangen is het waarschijnlijk makkelijker om een extra (beter) netfilter te gebruiken. Een filter die nog steeds 430mV doorlaat is waarschijnlijk niet op alle frequenties even goed ;)

De grote vraag is echter of het verschil dat je hoort er ook echt is, en zo ja of dat niet een andere reden heeft. Want zelfs simpele voedingen filteren dit soort storing er zonder problemen uit. Omgevingsgeluid heeft b.v. meestal al een veel grotere impact.

Daarnaast als je echt serieus wilt kijken moet je de spanning meten na de voeding van je installatie (met een iets betere meter dan je nu gebruikt ;) ). Want dat is uiteindelijk de voeding die je installatie gebruikt en het zou me verbazen als je daarin ook maar iets terugziet van de storing die er op je 230V staat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar hou je rekening met oude versterkers, airco's, computervoedingen etc...? Die zijn best "smerig".

Hoeveel van dat soort apparatuur heb je daar van hangen/staan? Hoeveel zonnepanelen zitten er bij jou in de wijk op die fase die jij hebt gekregen van de netbeheerder? Of heb je 3-fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vorkie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:35:
Maar hou je rekening met oude versterkers, airco's, computervoedingen etc...?
Vergeet LED-verlichting niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Ik wil even herhalen dat ik onder mijn verdeelkast aan de ingang van de hoofdschakelaar 1720 mV meet wanneer die schakelaar uit staat en dus mijn gehele huisinstallatie is ontkoppelt.

Gemeten 2 woningen verderop meten we minder dan de helft.

Ik heb 3 fases en er is er geen bij die noemenswaardig minder meet. Ook varieert het per uur .

Het gaat om het hoorbare verschillen in geluid wanneer er lagere waardes worden gemeten. Het betreft zeer recente apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Laatst online: 12-06 10:03
Wat voor een lasten heb je nog meer in huis?

Een paar goedkope ledlampjes kunnen roet in je eten gooien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 13:19

garriej

Ik las ondertieten.

Bel je netbeheerder is, ik ben wel benieuwd wat die zeggen.

Misschien komen ze dit probleem vaker tegen en krijg je schone stroom :+

Perfect vrijdag topic zo (y)

[ Voor 9% gewijzigd door garriej op 21-08-2020 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Thei schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:46:
Ik wil even herhalen dat ik onder mijn verdeelkast aan de ingang van de hoofdschakelaar 1720 mV meet wanneer die schakelaar uit staat en dus mijn gehele huisinstallatie is ontkoppelt.

Leuk voor je maar dat meten daar en die uitkomst zegt precies helemaal geen reet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:33

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb 3 fases en er is er geen bij die noemenswaardig minder meet. Ook varieert het per uur .

Het gaat om het hoorbare verschillen in geluid wanneer er lagere waardes worden gemeten. Het betreft zeer recente apparatuur.
Ik weet niet precies wat je aan het meten bent, ik vraag me ook af of het relevant is. Ik beleef muziek luisteren 's avonds ook heel anders dan overdag, er zijn veel minder externe prikkels, veel minder omgevingsgeluid, mijn lichaam heeft meer rust. Ik kan daarom 's avonds ook veel meer genieten van muziek, het "klinkt" beter.

Ik denk dat jij ook iets dergelijks ervaart, dat je een andere 'vervuiling' meet heeft vermoedelijk geen wereklijke impact op je geluidinstallatie: correlatie betekent niet per se een causaal verband.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat meet je in de hifi apperatuur ( na alle fitlers etc.).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:36

Croga

The Unreasonable Man

Ik wil even herhalen dat het ruim binnen de marge valt en je netbeheerder daar dus nooit wat aan zal gaan doen.
Tof. Dan is het dus gewoon crappy apparatuur. Zoals velen voor mij al gemeld hebben: Dit zou zonder enige moeite door de apparatuur uit gefilterd moeten worden. Tijd om het terug te sturen en een andere apparaat te gaan kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:59

Tens

let me drink about it

:?
just checking: hoe heb je dat gedaan? en het zegel weer teruggeplaatst?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:17
Als je werkelijk verschil hoort, dan zou ik eerder denken aan een slecht afgeschermd kabelje o.i.d. dat een stoorsignaal oppikt, wat 's avonds sterker is dan overdag.
Conclusie blijft dan ook: je moet het zoeken in je muziekinstallatie en niet in de vervuiling van de netstroom.

[ Voor 26% gewijzigd door JukeboxBill op 21-08-2020 11:17 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

Blokker_1999

Full steam ahead

meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet.

Je meet 1,72V, maar je weet niet juist wat dat is of wat dat wil zeggen. Wie weet wat die Chinezen juist meten. EMI staat voor Electro Magnetic Interference, maar dat is niet iets wat je in Volt gaat uitdrukken maar is wel iets wat je altijd gaat hebben als je stroom door een geleider stuurt.

Je vergeet daarnaast dat alle moderne apparatuur gebruik maakt van geschakelde voedingen intern om de juiste spanningen te bekomen. Dit geeft aan de AC kant vervuiling op het net, maar zorgt er net voor dat aan de interne kant van die voeding een redelijk stabiele, zuivere spanning aanwezig is. De tijd dat een apparaat een eenvoudige transfo gebruikte om die dan te gaan gelijkrichten ligt ver achter ons.

De filter die je gekocht hebt is ongetwijfeld niet meer dan een condensator die je parallel over het net zet om zo de spanning te stabiliseren.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Tens schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

:?
just checking: hoe heb je dat gedaan? en het zegel weer teruggeplaatst?
Misschien effectief zoals hij beschrijft en is die 1,72V dus effectief de ruis die instraalt van buitenaf op zijn elektrische installatie. Hey, gratis elektriciteit ;)

Hoewel zijn metertje wel de 220V nodig heeft om zelf te werken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:33

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Blokker_1999 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:18:
meten is weten, maar je moet wel weten wat je meet.

Je meet 1,72V, maar je weet niet juist wat dat is of wat dat wil zeggen. Wie weet wat die Chinezen juist meten. EMI staat voor Electro Magnetic Interference, maar dat is niet iets wat je in Volt gaat uitdrukken maar is wel iets wat je altijd gaat hebben als je stroom door een geleider stuurt.

Je vergeet daarnaast dat alle moderne apparatuur gebruik maakt van geschakelde voedingen intern om de juiste spanningen te bekomen. Dit geeft aan de AC kant vervuiling op het net, maar zorgt er net voor dat aan de interne kant van die voeding een redelijk stabiele, zuivere spanning aanwezig is. De tijd dat een apparaat een eenvoudige transfo gebruikte om die dan te gaan gelijkrichten ligt ver achter ons.

De filter die je gekocht hebt is ongetwijfeld niet meer dan een condensator die je parallel over het net zet om zo de spanning te stabiliseren.
Is jouw stelling wel geheel juist als je het hebt over hifi versterkers? Die zijn toch nog erg vaak voorzien van 'ouderwetse' transformatoren.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
bartvl schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Is jouw stelling wel geheel juist als je het hebt over hifi versterkers? Die zijn toch nog erg vaak voorzien van 'ouderwetse' transformatoren.
Ze zijn er ook wel met een geschakelde voedingen.

Maar in alle gevallen zal er een filter aanwezig zijn. Nu kan het zijn dat de filter bagger is. Maar ik doe de aanname dat hij vast niet hifi spul van 10 euro heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 20:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

En achter die ouderwetste tranformatoren zitten gelijkrichters en een paar enome condensatoren die dat gelijktrekken. En vooral in "High end" versterkers zijn die vaakt idioot overbemeten. Ik weet dat mijn kameraads oude rotel nog seconde lang doorspeelde nadat de je de stekker eruit trok.

Dan hebben miniscule verstoringen van een paar ms niet echt veel invloed.

Kreng woog ook wel 20 kilo ofzo :X

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
geforce5_guy schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:40:
[...]

Ze zijn er ook wel met een geschakelde voedingen.

Maar in alle gevallen zal er een filter aanwezig zijn. Nu kan het zijn dat de filter bagger is. Maar ik doe de aanname dat hij vast niet hifi spul van 10 euro heeft staan.
En zelfs met een 10 euro filter moeten er al rare storingen aanwezig zijn voordat je dat hoort. Dan krijg je nog eerder dat de 50HZ standaard in al je signalen terecht komt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-06 15:28
[...]

Gevolgd door een gelijkrichter en een deftige linear regulator en een berg filters.

In het hoorbare gebied zou een voeding met een simpele lm317 regelaar toch er minstens 60dB vanaf halen . En aangezien die 0.6% = -10log(0.006)/log(10) = 22dB geeft, zou je SNR niet onder de 82dB moeten komen? En het lijkt mij dat een hifi bouwer wel iets beters dan dat in elkaar kan sleutellen.

In het verleden heb ik wel een logitech speakersetje gehad waarvan de subwoofer naar mijn idee dubbel fungeerde als spanningszoeker voor de bekabeling in de vloer (50hz brom). De woofer een meter opzij zetten loste het probleem op.

Als het heel duidelijk hoorbaar is, zouden wij dan ook een audio opname kunnen krijgen van de ruis?

Is de ruis aanwezig bij alle inputs? En met het volume op 0?

Verder doet dit topic mij heel erg denken aan

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Japanese Audiophiles Are Going to Extremes
Japanese audiophiles are spending thousands of dollars on high-end stereo systems. Some are even installing private utility poles for a personal source of electricity, all in a quest for aural perfection.

[ Voor 9% gewijzigd door NESFreak op 21-08-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Bedankt allen voor jullie antwoorden. Dit gaat een eindeloos verhaal worden over heel veel meer dan mijn vraag. Die was er alleen op gericht om te weten te komen of ik van bijvoorbeeld Enexis mag verlangen om mij schonere stroom te leveren dan naar mijn mening nu het geval is.
Er waren enkelen bij die gericht op de vraag zelf reageerden en ik ga die reacties nogmaals na lopen.
Wat mij betreft mag hier een slotje op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Ik herken het probleem zeer wel. Zeker met een high end hoofdtelefoon worden dat soort subtiele verschillen duidelijk.

Je moet de volgende keer als er weer een HIFI beurs is eens gaan praten met de mensen die daar de demo's doen. Die hebben met stroom te maken waar je van zal bibberen (hoeveel apparatuur wij al niet verloren zijn daardoor). Ze hebben vaak redelijk betaalbare oplossingen (geen elfenspul) die effectief is. Bij dat soort beurzen zijn de echte high-end demo's ook altijd na 21:00 om dezelfde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Even terugkomen bij je stroomleverancier / netbeheerder.
Volgens mij moeten ze aan 3 dingen voldoen:
- altijd stroom blijven leveren
- een minimaal voltage leveren
- een maximaal voltage leveren.

Ik dacht dat de minimum ergens rond de 215V licht en het maximum rond de 253 Volt.

Volgens ConsuWijzer: https://www.consuwijzer.n...ng-mag-aansluiting-hebben
tussen 207 en 253 Volt.

[ Voor 21% gewijzigd door GarBaGe op 21-08-2020 13:24 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
Thei schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:10:
Bedankt allen voor jullie antwoorden. Dit gaat een eindeloos verhaal worden over heel veel meer dan mijn vraag. Die was er alleen op gericht om te weten te komen of ik van bijvoorbeeld Enexis mag verlangen om mij schonere stroom te leveren dan naar mijn mening nu het geval is.
Er waren enkelen bij die gericht op de vraag zelf reageerden en ik ga die reacties nogmaals na lopen.
Met een afwijking van 1.x volt (gemeten met een niet gekalibreerd meter) zal de netbeheerder niet langs komen. Want je eigen meting geeft al aan dat het (ruim) binnen de gestelde normen zit.

Zijn de filters in je hifi apparatuur afdoende, zo nee plaats zelf een filter er tussen.
Voor de controle of de filters in de hifi apparatuur afdoende is moet je na die filters meten en niet er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-06 16:54
GarBaGe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:22:

Ik dacht dat de minimum ergens rond de 215V licht en het maximum rond de 253 Volt.

tussen 207 en 253 Volt.
Aanhakend hierop: Is er eigenlijk betaalbare apparatuur waarmee je dit thuis continue kunt registreren? Toevallig gisteren een flinke stroomdip waar de netbeheerder niets van af weet (licht knippert, UPS schiet aan en weer uit)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
DjoeC schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:35:
[...]
Aanhakend hierop: Is er eigenlijk betaalbare apparatuur waarmee je dit thuis continue kunt registreren? Toevallig gisteren een flinke stroomdip waar de netbeheerder niets van af weet (licht knippert, UPS schiet aan en weer uit)....
Ik heb dit wel eens gehad bij een heel klein bedrijf 20 jaar geleden op een industrieterrein.
De UPS'en van de computers gingen regelmatig (voor korte duur) over naar batterij.
De software van die UPSen hielden een log bij en daarin kon je dat zien.
Voltage zakte net onder de drempelwaarde.
Uiteindelijk contact opgenomen en is het gefixed. (lees: voltage omhoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

tussen 207 en 253 Volt.
Nou ja dat is ook weer kort door de bocht. Je hebt ook de frequentie, en als er een 15V 10kHz sinus bovenop de 50Hz 230V staat kan het binnen het min en max zitten, maar de bedoeling is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

[...]

Vrijwel elke omvormer voor zonnepanelen meet het netvoedingsvoltage én heeft een web-portal.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Sissors schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:43:
[...]

Nou ja dat is ook weer kort door de bocht. Je hebt ook de frequentie, en als er een 15V 10kHz sinus bovenop de 50Hz 230V staat kan het binnen het min en max zitten, maar de bedoeling is het niet.
Begrijp me niet verkeerd, maar alle stroom producenten en afnemers zitten samen op hetzelfde netwerk.
Als iemand een stofzuiger aanzet, creeert dat tijdelijk een bijna kortsluiting (starten van elektro motor), waardoor deze een dip in de spanning veroorzaakt.
Dat gaat de buurman vast wel zien, als ie dat meet.
Een netbeheerder kan niet zoveel doen hieraan.
Via lokale regelbare elektriciteitscentrales kan je het vermogen op het net enigszins regelen.
Dat is heel grof.
Dat is, volgens mij, ook precies wat ze doen: voltages binnen de grenzen houden.
Maar heel fijnmazig filteren, daar hebben ze echt de spullen niet voor.
Dat zou dan ook heel decentraal (bijvoorbeeld bij de afnemers) gedaan moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
GarBaGe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:42:
[...]

Ik heb dit wel eens gehad bij een heel klein bedrijf 20 jaar geleden op een industrieterrein.
De UPS'en van de computers gingen regelmatig (voor korte duur) over naar batterij.
De software van die UPSen hielden een log bij en daarin kon je dat zien.
Voltage zakte net onder de drempelwaarde.
Uiteindelijk contact opgenomen en is het gefixed. (lees: voltage omhoog)
Met een APC UPS met Netwerkmodule en HomeAssistant kan je bijvoorbeeld zulke grafiekjes via SNMP ophalen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8o1d3EL3FQyh0I-PZJlPMY-4rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0sHgsSOgKkyreLsCfcZxWGFQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-06 10:18

DarkKnight

Narf

Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:22:
[...]
Bij dat soort beurzen zijn de echte high-end demo's ook altijd na 21:00 om dezelfde reden.
[...]
Ik heb dit topic met verbazing gelezen. En eigenlijk was ik nog verbaasder over bovenstaande quote.
Dus... 'high-end' spul kan alleen gebruikt worden na 21:00u? En wat doe je dan de rest van de dag?
Niet om te bashen of zo, maar ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig mbt de gehele 'audiofielen' wereld.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

tussen 207 en 253 Volt.
en is tevens verantwoordelijk voor power quality.
een onderdeel van power quality is min-max voltage
andere onderdelen zijn netfrequentie (50Hz), power factor (de bekende cos phi). Harmonischen uit mijn hoofd enkel relatief laagfrequent. hoogfrequente harmonischen zijn geen eisen voor, wordt wel over gesproken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakemens
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-03 08:55

lakemens

Sure!

Ik heb dit topic met verbazing gelezen. En eigenlijk was ik nog verbaasder over bovenstaande quote.
Dus... 'high-end' spul kan alleen gebruikt worden na 21:00u? En wat doe je dan de rest van de dag?
Niet om te bashen of zo, maar ik ben gewoon heel erg nieuwsgierig mbt de gehele 'audiofielen' wereld.
Is een apart wereldje, waar men je van alles en nog wat kan vertellen waar een leek niets van snapt, terwijl de audiofiel zonder blikken of blozen een stroomfilter van € 2.500 aanschaft om iets zuiverder geluid te hebben. Respectvol bedoeld, de TS is op zoek naar ergens een bron van storing, die de meesten zal ontgaan.

Dat soort demo's na 21 u betekent dat er later op de avond minder fluctuaties op het elektriciteitsnet zijn, waarschijnlijk ook minder storend achtergrondgeluid (op beurzen). Dus kun je op andere tijden niet luisteren? Zeker wel, maar perfectie is minder makkelijk te behalen, exact waar de audiofiel naar zoekt.

Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

[...]

spanningsmeter..
Aestron SM630 bijvoorbeeld met een logger

ik heb deze gekoppeld aan Domoticz: https://qubino.com/products/3-phase-smart-meter/
meet:
spanning per fase, stroom per fase, frequentie per fase, cos phi per fase.

wat hij niet meet: teruglevering :( . dus ik kan geen totaal per dag ophalen wegens zonnepanelen, maar goed.

[ Voor 3% gewijzigd door prein2 op 21-08-2020 14:23 ]

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:32
$ 100.000 aan audio apparatuur en dan die akoestiek :F
Zeker wel, maar perfectie is minder makkelijk te behalen, exact waar de audiofiel naar zoekt.
Maar dan weer niet té perfect, want dan klinkt het niet HiFi genoeg :+

De standaard kritiek op speakers die zich op een juist super vlakke frequentie response.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

DarkKnight schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

Het is een bizarre wereld waarin allerlei beweringen worden gedaan over de vreemdste invloeden op geluidskwaliteit die op geen enkele manier meetbaar of objectief controleerbaar zijn en waar mensen bijvoorbeeld zonder blikken of blozen kapitalen neertellen voor een zandgevuld houten doosje om je luidsprekerkabels op te leggen zodat de luisterervaring aardser wordt.

Het plaatsen van een netfilter van 1000 euro is een zeer mild syptoom van audiofilie.

edit, verkeerde kwoot

[ Voor 32% gewijzigd door evilution op 21-08-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

evilution schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Het is een bizarre wereld waarin allerlei beweringen worden gedaan van de vreemdste invloeden op geluidskwaliteit die op geen enkele manier meetbaar of objectief controleerbaar is en waar mensen bijvoorbeeld zonder blikken of blozen kapitalen neertellen voor een zandgevuld houten doosje om je luidsprekerkabels op te leggen zodat de luisterervaring aardser wordt.

Het plaatsen van een netfilter van 1000 euro is een zeer mild syptoom van audiofilie.
I know, ik reageerde op de verantwoordelijkheden van de netbeheerder, en deze heeft zeker een belangrijke rol in PQ.

zeer zeker niet iets dat dit 'probleem' gaat oplossen hoor, maar dat beweer ik ook niet..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

CurlyMo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:29:
[...]

$ 100.000 aan audio apparatuur en dan die akoestiek :F
_O- wou net zeggen.Ik denk dat ze installatie juist beter tot zijn recht zou komen in een grotere ruimte. Jammer dat die gedownsized is gaan wonen om dit te kunnen betalen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 15:48
Theo schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 09:27:
Overdag heb je ook meer omgevingsgeluid die je 's nachts niet hebt. Niet alleen van de voorbij rijdende vrachtwagens, maar ook het subtiele geluid van een wasmachine die dan niet draait, een ventilatiebox die zachter draait en een omvormer die uit staat. Dit zijn allemaal geluiden die je zowel bewust als onderbewust waarneemt, en waarmee je dus een verschil in geluidbeleving kan ervaren uit je audioset.

Zelf ontwikkel ik trouwens zo'n 10 jaar beroepsmatig electronica, waaronder voedingen. Vanuit deze expertise kan ik zeggen dat het voor een voeding echt niks uitmaakt of je een 200 of 2000 mV ruis op je voeding hebt zitten. Je hebt een netfilter, schakelende voeding, nog een filter en een stroombuffer die elke piek en schommeling op kunnen vangen.

Om het voor iedereen makkelijk te maken zijn er richtlijnen waaraan de netspanning moet voldoen, en dus waarop elektronica ontwikkeld wordt. In het Engels heet dit 'Power Quality', (In het Nederlands wordt nog wel eens de term lichtnetdistributienetwerkkwaliteit gebruikt, al gebruikt bijna iedereen de Engelse term). Zolang de stroom voldoet aan de PQ eisen zal jouw apparatuur perfect werken. Steker nog, vooral bij de high end apparatuur wordt er meer gefilterd en gebuffferd dan wat noodzakelijk is (stukje overdimensionering) En gezien je metingen voldoet de 230V aan de PQ eisen zal je versterker het dus echt niks kunnen schelen hoeveel mV de ruis op de 230V is.
Zou het raar zijn om aan te nemen dat bij die audiofiele spullen het filter júist is weggehaald/geminimaliseerd 'om een perfect clean audio beleving' te maken?

En dan los een extra filter van veul geld verkopen. Goed verkoopmodel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

Xiphalon schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:42:
[...]

Zou het raar zijn om aan te nemen dat bij die audiofiele spullen het filter júist is weggehaald/geminimaliseerd 'om een perfect clean audio beleving' te maken?

En dan los een extra filter van veul geld verkopen. Goed verkoopmodel :+
De filtering zit niet in het audiogedeelte; dat wil je idd zo clean mogelijk hebben. Maar de versterker zelf die heeft een gelijkspanning nodig als voedingsspanning. Die voeding wordt (net als bij een ATX voeding) gemaakt van de 230 volt wisselspanning. Zowel bij de pc als bij de audioversterker is het belangrijk dat er geen ruis en piekspanningen op die interne voedingsspanning zit, en daarom heb je juist daar stevige filtering en buffering nodig.
In een stevige/dure versterker is de filtering en buffering van de interne voedinggspanning dus best goed op orde. Filtering van het audiosignaal gebeurt niet hel veel, dat wil je zo clean mogelijk versterken en aan je luidsprekers geven.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
Iemand was me voor

[ Voor 82% gewijzigd door newtastyland op 21-08-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
lakemens schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:17:
[...]
Dat soort demo's na 21 u betekent dat er later op de avond minder fluctuaties op het elektriciteitsnet zijn, waarschijnlijk ook minder storend achtergrondgeluid (op beurzen). Dus kun je op andere tijden niet luisteren? Zeker wel, maar perfectie is minder makkelijk te behalen, exact waar de audiofiel naar zoekt.
Jouw verklaring kan, maar een alternatieve verklaring is gewoon dat mensen rond 21u en daarna gewoon minder actief / oplettend zijn en sneller iets aannemen omdat ze meer slaap nodig hebben.

Oftewel de mens is omstreeks 21u gevoeliger voor de suggestie dat hij perfectie behaalt dan midden op de dag.

Achter een heleboel van dit soort dingen zitten ook gewoon al eeuwenoude psychologische principes hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Mijn vraag

S'nachts klinkt mijn HiFi-installatie altijd zuiverder dan overdag. Ik heb daarom een oled line emi metertje gekocht om eens globaal te kunnen zien wat het verschil is in vervuiling overdag vs na middernacht.

toon volledige bericht
'S avonds klinkt het beter omdat de noise floor van je omgeving lager is (minder verkeer buiten e.d.
Thei schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:10:
Als je stroomvoorziening invloed heeft op je hifi apparatuur wil dat zeggen dat je apparatuur niet goed ontworpen is. Ik zou je aanraden een andere versterker te kopen, want blijkbaar kunnen de heren (of dames) bij Hegel geen fatsoenlijke voeding ontwerpen. Dus het gaat hier om een fundamentele ontwerpfout in je apparatuur of een defect. Heb je nog garantie op je versterker?
[...]

Een aantal van de allerbeste versterkers op de markt maken gebruik van geschakelde voedingen. Zoals NCore en Purifi versterking, alsmede de Benchmark AHB2. Van wat ik begrepen heb is het wel lastiger om een geschakelde voeding goed te laten werken met een versterker en nogal wat ontwerpkennis vereist, vandaar dat veel merken daar nog niet vaak voor kiezen.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 21-08-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
thunder7 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:44:
[...]
Vrijwel elke omvormer voor zonnepanelen meet het netvoedingsvoltage én heeft een web-portal.
Dank je, da's nog een optie voor de toekomst mits ze ook realtime registreren. Een flikker van 1 of 2 seconden is voldoende om zaken stil te laten vallen of defect te laten gaan
Vorkie schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:03:
[...]
Met een APC UPS met Netwerkmodule en HomeAssistant kan je bijvoorbeeld zulke grafiekjes via SNMP ophalen :)
Ik heb een APC maar deze optie (nog?) niet gevonden. Is een oudje met USB aansluiting op de Raspberry. Daar komen wel mijn meldingen uit maar ik geloof niet dat ie realtime metingen kan afgeven. Verder onderzoeken.
prein2 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:21:
[...]
spanningsmeter..
Aestron SM630 bijvoorbeeld met een logger
Ik denk dat je de Eastron SDM630 bedoelt? Die lijkt wat mogelijkheden te hebben. Ook daar ga ik verder naar kijken. Als er data uitkomt kan dat in mijn eigen domo software meelopen... De prijs is te overkomen.

Continue de "vervuiling" zoals start/stop pulsen, PLC, etc. op het net meten zal voor een gewoon mens wel onbetaalbaar zijn.

Met dank aan bovenstaanden ben ik een stukje verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Laatst online: 22:25
evilution schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:48:
waar mensen bijvoorbeeld zonder blikken of blozen kapitalen neertellen voor een zandgevuld houten doosje om je luidsprekerkabels op te leggen zodat de luisterervaring aardser wordt.
:*) :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:07

Cheezus

Luiaard

[...]

Een spanningsdip/piek is nog wel te monitoren met een goedkope spanningsmeter, om de storing van de ts te meten moet je eerder aan een spectrum analyzer denken. Dan is betaalbaar relatief..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Cheezus schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 09:09:
[...]

Een spanningsdip/piek is nog wel te monitoren met een goedkope spanningsmeter, om de storing van de ts te meten moet je eerder aan een spectrum analyzer denken. Dan is betaalbaar relatief..
Maar dat heeft allemaal geen invloed op wat hij hoort. Als OP het goed wil moet weten zal hij een Audio Precision Analyzer moeten huren om ook de output aan de versterker kant te meten (heb je ook nog een dummy load nodig om aan de luidspreker terminals te hangen). Mijn vermoeden is namelijk nog steeds dat het 's avonds beter klinkt omdat er minder omgevingsgeluid is. Echter accepteert OP dit niet, en kan de enige andere conclusie zijn dat er iets mis is met zijn versterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:32:
[...]

Dank je, da's nog een optie voor de toekomst mits ze ook realtime registreren. Een flikker van 1 of 2 seconden is voldoende om zaken stil te laten vallen of defect te laten gaan

[...]

Ik heb een APC maar deze optie (nog?) niet gevonden. Is een oudje met USB aansluiting op de Raspberry. Daar komen wel mijn meldingen uit maar ik geloof niet dat ie realtime metingen kan afgeven. Verder onderzoeken.

[...]

Ik denk dat je de Eastron SDM630 bedoelt? Die lijkt wat mogelijkheden te hebben. Ook daar ga ik verder naar kijken. Als er data uitkomt kan dat in mijn eigen domo software meelopen... De prijs is te overkomen.

Continue de "vervuiling" zoals start/stop pulsen, PLC, etc. op het net meten zal voor een gewoon mens wel onbetaalbaar zijn.

Met dank aan bovenstaanden ben ik een stukje verder....
toon volledige bericht
Je moet wel eentje hebben met een netwerk interface, die ik uitlees is een Smart-UPS 5000

"UPS Network Management Card 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:00
Vorkie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Je moet wel eentje hebben met een netwerk interface, die ik uitlees is een Smart-UPS 5000

Ik heb er een met enkel USB, maar die hangt weer aan een NAS, en wordt dmv NUT uitgelezen door oa Home assistant (en 2e NAS en RPi die er ook aan hangen), daar kan ik ook alles mee uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Vorkie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:58:
[...]
Ik zie dat mijn Back-UPS ES 700G ook voltage (LINEV : 236.0 Volts) weergeeft. Nou nog uitzoeken hoe vaak ik dat kan opvragen en of dat dan zinnig is. Een uitzoekklusje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
[...]

Betaalbaar voor de consument? Niet echt.
Je zoekt dan power quality analyzers, die meten dip en swell and fast transients. Een UPS kan daar op triggeren, je smart meter kan dat compleet missen.
Eerder had ik al de PQube 3 gelinkt, maar je hebt ook de Fluke 435 of de Hioki PQ3198, Janitza heeft nog wat... er is letterlijk keuze zat. Maar erg betaalbaar is het niet.
Plus dat als je het meet, je er alsnog niets aan kan doen. Want het zijn de verbruikers in de hele wijk die juist de storing veroorzaken.

Dat TS ook iets meet als de hoofdschakelaar uit is (de meter heeft dus batterijen?) zal wel komen omdat je dan vlak naast de CDMA module zit van je slimme meter of aansluitpunt van Ziggo. Een bron van HF.

Want de specs van het metertje zijn vooralsnog onduidelijk, maak hem eens open, wat zit er in?
Zolang je niet weet op welke frequentie de storing zit kun je niet bepalen wie er verantwoordelijk voor is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLsMoUVSLxZoVQZO_H1fCskajF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nqxTXkVBbaG1Vo2c7bE4RSgo.png?f=user_large
(bron: Spanningskwaliteit in Nederland Resultaten 2018)

Dat is waar je netbeheerder (in 2018) aan moest voldoen, en dat is ver onder wat jouw meter nu kan zien.
Als je boven deze waarden komt, zonder enige verbruikers actief, dan mag je de netbeheerder aanschrijven met het verzoek om dit te verbeteren.

Dit meterje wordt verkocht aan de audiofiel om enigzins gefundeerd bewijs de leveren dat je veel te dure netfilter "iets" doet. En dat geeft een goed gevoel. Genoeg om honderden euro's aan je netfilter uit te geven. Vaak zonder het aanleveren van dempingskarakteristieken o.i.d. Zoals bijvoorbeeld schaffner wel netjes doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lakemens
  • Laatst online: 03-03 08:55

lakemens

Sure!

Achter een heleboel van dit soort dingen zitten ook gewoon al eeuwenoude psychologische principes hoor...
Ik ben me daar volledig van bewust, als niet-audiofiel. Heb echter een ruim decennium voor een bedrijf gewerkt dat -ook- audiofielen bediende en heb deze bijzondere wereld respectvol en vol verwondering mogen aanschouwen. Ik zal zelf nooit een stroom filter van 2.5k aanschaffen, noch zie er het praktische nut van in, maar zo zal ik ook nooit die ene ultrageavanceerde videokaart aanschaffen omdat die net even beter/sneller/whatever doet. Ieder z'n kopje thee, wat dat betreft liggen audiofielen (analoog) en tweakers (digitaal) meestal best ver uit elkaar. Afgezien van een soms indrukwekkend stukje kennis van hardware, op het -voor een buitenstaander- maniakale af... O-)

Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-06 15:07
Gewoon gebruik maken van de audio gekte.
Ik geniet hier van een mooie Naim nap300 eindversterker.
Gekocht voor een prikkie bij een dealer in Engeland.
Zat een enorme brom in de voeding. Kwam uit de kast zelf.
Gezien ik zelf mijn elektra aangelegd heb en weet dat dit top is apparaat meegenomen.
Aangesloten en geen brom bij mij.
Maar een hele mooie audio installatie voor weinig.
Je wilt niet weten wat er allemaal verzonnen wordt.
Andere netsnoeren voor exotische bedragen. Audiofiele netwerk switchen, speciale netwerkkabels.
Ik heb mijn installatie op een hangend meubel staan waar de kabels in het meubel zijn weggewerkt.
Dat was niet goed aldus de freaks, want de kabels moesten hangen dan klonk het beter.
Ach ik geniet van de muziek op welk tijdstip van de dag dan ook.

• Thei
jeroen3 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:52:
[...]

Betaalbaar voor de consument? Niet echt.
Je zoekt dan power quality analyzers, die meten dip en swell and fast transients. Een UPS kan daar op triggeren, je smart meter kan dat compleet missen.
Eerder had ik al de PQube 3 gelinkt, maar je hebt ook de Fluke 435 of de Hioki PQ3198, Janitza heeft nog wat... er is letterlijk keuze zat. Maar erg betaalbaar is het niet.
Plus dat als je het meet, je er alsnog niets aan kan doen. Want het zijn de verbruikers in de hele wijk die juist de storing veroorzaken.

Dat TS ook iets meet als de hoofdschakelaar uit is (de meter heeft dus batterijen?) zal wel komen omdat je dan vlak naast de CDMA module zit van je slimme meter of aansluitpunt van Ziggo. Een bron van HF.

Want de specs van het metertje zijn vooralsnog onduidelijk, maak hem eens open, wat zit er in?
Zolang je niet weet op welke frequentie de storing zit kun je niet bepalen wie er verantwoordelijk voor is.

[Afbeelding]
(bron: Spanningskwaliteit in Nederland Resultaten 2018)

Dat is waar je netbeheerder (in 2018) aan moest voldoen, en dat is ver onder wat jouw meter nu kan zien.
Als je boven deze waarden komt, zonder enige verbruikers actief, dan mag je de netbeheerder aanschrijven met het verzoek om dit te verbeteren.

Dit meterje wordt verkocht aan de audiofiel om enigzins gefundeerd bewijs de leveren dat je veel te dure netfilter "iets" doet. En dat geeft een goed gevoel. Genoeg om honderden euro's aan je netfilter uit te geven. Vaak zonder het aanleveren van dempingskarakteristieken o.i.d. Zoals bijvoorbeeld schaffner wel netjes doet.
toon volledige bericht
Kunnen jullie aan de binnenkant zien wat dit metertje zou kunnen meten?
Ps nee er zitten geen batterijen in.
Aan de onderkant van de hoofdschakelaar staat nog spanning wanneer hij is uitgeschakeld en met de 2 meetpennen aan de stekker kan ik dan alle 3 de fases meten.

• Thei
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBAtI81arqDozXUhaLYV0K8VV2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RFg5DvTnSYaabstpWSREQOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wDhhIjs7r3aXnZr51C9Y6nEN7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPKm5tKFxOpNmpLSfdnU4v7T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
lakemens schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:17:
[...]
Is een apart wereldje, waar men je van alles en nog wat kan vertellen waar een leek niets van snapt,
Waar een 'leek' niet intrapt bedoel je? Ik snap nl. precies wat er gebeurt en hoe het werkt. En er is zeker wel een verschil tussen een goede en een slechte audio-set. Alleen veel van die extra's doen totaal niets voor het daadwerkelijke geluid. Psychologisch is dat natuurlijk een ander verhaal.
terwijl de audiofiel zonder blikken of blozen een stroomfilter van € 2.500 aanschaft om iets zuiverder geluid te hebben. Respectvol bedoeld, de TS is op zoek naar ergens een bron van storing, die de meesten zal ontgaan.
Nee, hij is op zoek naar een bron van storing die zeer waarschijnlijk niet bestaat. Dit soort dingen kun je nl. prima meten door bij de uitgang van je voeding te meten of nog beter het audiosignaal dat wordt uitgestuurd. Meet je daar storing zit er iets mis. En laten we wel wezen, als een stroomfilter van € 2.500 daadwerkelijk iets doet, had je beter een paar honderd euro in een fatsoenlijke versterker kunnen steken :+

Maar er is een simpele reden waarom de echte audiofielen nooit met meetresultaten van het geluid zelf komen, want dan moeten ze toegeven dat dat verschil er helemaal niet is. Meetapparatuur is tegenwoordig ten slotte veel nauwkeuriger dan wat jij kunt horen/voelen.
Het enige dat hiervan klopt is dat het achtergrond geluid minder storend kan/zal zijn. Als je apparatuur hebt waarbij normale fluctuaties op het lichtnet doorgegeven wordt naar je geluid (meetbaar), dan heb je gewoon bagger-apparatuur. Een beetje voeding zorgt voor een stabiele uitgang.

Maar ondanks dit mag ieder lekker zijn eigen hobby hebben, ik koop ook wel eens dingen die niets toevoegen maar die ik toch gewoon leuk vind :) Ik houd er alleen niet van als er bewijsbaar onterechte beweringen worden gedaan en dat is helaas nogal vaak het geval in de audio-wereld.

@Thei Nee, daarvoor heb je echt het schema van het apparaat nodig en dan is het nog lastig om precies te zien wat hij doet en hoe nauwkeurig hij is.
Sowieso heeft het weinig nut om bij je hoofdschakelaar te meten. Als je echt wilt weten wat de impact van de netspanning is op je geluid moet je op de uitgang van de voeding van je hifi-set meten met een nauwkeurige meter (b.v. een goede scoop) of nog liever het audiosignaal zelf. Pas als je daar vervuiling ziet kun je terug gaan kijken waar dat vandaan komt (slechte voeding, slechte contacten, storing die je zelf binnenshuis opwekt, spanning op het net etc.)

Maar wat al vaker gezegd is, meestal ligt dit gevoel van ander geluid veel meer aan omgevingsgeluid en je zelf ('s avonds zit je meestal toch rustiger) dan aan iets anders.

[removed]

• Thei
Een vriend die dirigent en muzikant is en ik zelf deden een luister/vergelijkings test in de ochtend mét en zónder een power optimizer. Dit deden we in zijn woning waar het metertje een vervuiling aangaf van 6 a 700 mV gemeten aan get stopcontact. Achter het netfilter bleef er slechts 20 mV over.We beluisterden, zang, orgel, piano en pop en jazz muziek.

We herhaalden die test na de middag op mijn instalatie in mijn woning waar toen 1720 mV werd gemeten. Achter het filter bleef er variërend tijdens 2 uur testen circa 250 tot 500 mV over.
In beide gevallen was er een zeer duidelijke verbetering hoorbaar wat de geluidskwaliteit betreft bij gebruik filter en dus verlagen van de vervuiling.
De instalatie was in beide gevallen er een uit de high end klasse.

Een vervuild stroomnet heeft beslist invloed op het geluid, ook bij een kwaliteits versterker .

[ Voor 14% gewijzigd door Thei op 27-08-2020 13:57 ]

• hnugter
  • Laatst online: 18-01 16:40
Jaren geleden had ik ook een dergelijk probleem met zelfs strepen op het tv beeld. Men gaf toen de schuld aan mogelijk slechte machinerie op het zelfde net in de buurt. In overleg met de leverancier ben ik aangesloten op een andere fase en het probleem was opgelost.

• Thei
Ik heb 3 (vervuilde) fases, dus omzetten heeft geen zin. Heb ik wél geprobeerd.
De uitbreiding naar 3 fases heb ik in januari laten uitvoeren omdat ik hoopte dat er dan een schonere bij zou zijn. De uitbreidings kosten had ik mij net zo goed kunnen besparen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:34
Thei schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:44:
Een vriend die dirigent en muzikant is en ik zelf deden een luister/vergelijkings test in de ochtend mét en zónder een power optimizer. Dit deden we in zijn woning waar het metertje een vervuiling aangaf van 6 a 700 mV gemeten aan get stopcontact. Achter het netfilter bleef er slechts 20 mV over.We beluisterden, zang, orgel, piano en pop en jazz muziek.

We herhaalden die test na de middag op mijn instalatie in mijn woning waar toen 1720 mV werd gemeten. Achter het filter bleef er variërend tijdens 2 uur testen circa 250 tot 500 mV over.
In beide gevallen was er een zeer duidelijke verbetering hoorbaar wat de geluidskwaliteit betreft bij gebruik filter en dus verlagen van de vervuiling.
De instalatie was in beide gevallen er een uit de high end klasse.

Een vervuild stroomnet heeft beslist invloed op het geluid, ook bij een kwaliteits versterker .
Niet om het een of ander, maar heeft een derde persoon, zonder dat jullie het konden zien, de power optimizer er willekeurig tussen gezet? Of heb je het zelf gedaan? Het menselijk brein is fantastisch in jezelf foppen.

• metteko
  • Laatst online: 16-06 16:12
Heb je nu al de test gedaan met en zonder zonnepanelen? Hoor je dan ook verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thei
metteko schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 14:03:
Heb je nu al de test gedaan met en zonder zonnepanelen? Hoor je dan ook verschil?
Nee, maar gaan we wel binnenkort doen bij volle zon😉

• SjorsC
  • Laatst online: 16-06 09:32
Thei schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:51:
Ik heb 3 (vervuilde) fases, dus omzetten heeft geen zin. Heb ik wél geprobeerd.
De uitbreiding naar 3 fases heb ik in januari laten uitvoeren omdat ik hoopte dat er dan een schonere bij zou zijn. De uitbreidings kosten had ik mij net zo goed kunnen besparen.
Als je zeker weet dat de vervuiling van "buiten" je eigen installatie komt (en deze dermate hoog is dat het storend is) kun je een spannigsklacht indienen bij de netbeheerder.
Op dat moment zullen ze langskomen om een PQ-meting uit te voeren.

Uiteindelijk zul je hierop de terugkoppeling krijgen of de klacht rechtvaardig is.
m.a.w. valt hij binnen of buiten de norm.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.