Netwerk Randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik zoek een?
Verbetering van het WIFI met behoudt van ethernet in de slaapkamer en woonkamer

Wat is je budget?
300-400 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Situatie

Hierbij het overzicht van mijn appartement (vergeef me photoshop skills): https://imgur.com/a/qcbCkuL

Situatie die nu is dat er in de algemene gang een meterkast staat waar het internet van KPN glas binnenkomt. Daar is de befaamde router van KPN meegeleverd echter komt die niet eens voorbij het entree i.v.m. dikke betonnen muren (jeej). Heb de wifi daarvan uitgeschakeld en doet verder wat het moet doen.

Ik heb kabels naar mijn woonkamer, slaap kamer en werkkamer getrokken.
Overzicht
Woonkamer
Woonkamer komt het internet dus binnen op een switch, deze switch is nodig voor de KPN TV box (kan niet de KPN TV box aansluiten op de wifi dan doet het niet, echt alle modes geprobeerd). Vanuit de switch kabels naar PS4, Nvidia Shield en de Wifi router (Nighthawk 9000). pricewatch: Netgear Nighthawk X10 R9000

Slaapkamer
In mijn slaapkamer haalt de nighthawk het niet, wel de werkkamer dus in mijn slaapkamer een simpele router neergezet met apart wifi naam en wachtwoord want merkte als ik dezelfde naam gebruikte als dezelfde in mijn woonkamer dat het niet werkte. Ook van belang om te melden is dat er ethernet kabel van die router naar mijn TV gaat voor de smart functies.

Werkkamer
Simpel eigenlijk, kabel vanuit de muur naar de switch voor PC en andere randapparatuur.

Probleem

Wat is nu het probleem, telkens handmatige moeten switchen van routers en wil daar vanaf, gewoon als je in de slaapkamer, werkkamer of woonkamer loopt dat die fijn overschakelt.
Onderzoek
Gekeken naar Mesh systeem maar uit mijn eigen onderzoek komt naar voren, als je al dikke muren hebt en wifi komt al niet op alle plekken dan zal een mesh systeem niet echt werken.

Vraag is dan wat wel? Acces Points en zo ja behoudt ik dan mijn Nighthawk router en hoe stel je die dan in?

Kan ik ook een acces point in mijn slaapkamer zetten en daar nog een kabel naar mijn TV brengen of moet ik daar iets anders voor regelen? of zit ik helemaal fout qua Mesh systeem zoals de TP Link M5/M9 etc?

Zouden jullie mij kunnen helpen met advies en alvast ontzettend bedankt! _/-\o_

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Beste antwoord (via Headblast op 21-08-2020 14:10)

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Headblast schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Dank voor uitgebreid antwoordt zal er even stap voor stap door heen gaan:

1: heb destijds beide routers dezelfde SSID gegeven en wachtwoord echter als ik van woonkamer naar slaapkamer ging bijvoorbeeld dan werkte de overgang niet goed. Bleef vaak hangen op de router van de woonkamer ipv de slaapkamer router.
Dat valt waarschijnlijk (deels) op te lossen door het zendvermogen te verlagen zodat de netwerken minimaal overlappen. Overigens hoef je niet de illusie te hebben dat dit met andere/duurdere producten 100% vlekkeloos zal werken.
2: Mesh systeem, heb hier ook op fora gekeken en daar zeggen meerdere mensen dat als je wifi al problemen heeft ivm dikke muren dat een mesh dan niet gaat helpen. Zitten zij dan fout?
Dat is ontzettend afhankelijk van wat je koopt, en hoe je het installeert.
Gezien je al ethernet in alle kamers hebt kun je een product kopen waarbij de accesspoints bekabeld aan te sluiten zijn, dan heb je hier geen last van.
3: Had destijds de netgear in alle modes gebruikt maar de kpn box wou maar geen TV laten zien. Liefst had ik ook alleen daar alleen de netgear router staan met alle apparaten daarop verbonden.
Dan komen we weer terug op de vraag van @geenwindows, weet je zeker dat je netgear niet gewoon als een router stond te NAT'en?
Pak eventueel dit: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point topic erbij en ga eerst eens zorgen dat je zeker weet dat de boel goed ingesteld staat. "alle instellingen geprobeerd" zegt helaas niet zoveel, ik durf met een gerust hart te stellen dat die netgear meer instellingen heeft dan jij in een jaar tijd kunt proberen.

Als je daar allemaal geen zin in hebt kun je natuurlijk alsnog gewoon zo'n mesh-systeem kopen, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker instellen. Maar ik denk oprecht dat je met de apparatuur die je hebt staan op zich niet slechter af zou zijn. Mits goed ingesteld.

Alle reacties

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Laatst online: 14:21
pricewatch: Netgear Nighthawk X10 R9000

Zo, dat klikt/leest makkelijker ;)

Qua netwerken ben ik old school - zo veel mogelijk bedraad.

Pak één van deze als je main router en hang daar vervolgens pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (5-Pack) aan. (of single AP natuurlijk) Zeker niet de goedkoopste optie, daar ga ik niet omheen draaien. Je hoeft niet meteen de router te vervangen - je kan ook eerst proberen met access point(s). Het uitzetten van de wifi op je 'main router' raad ik dan wel aan. Als alles in de ubiquiti-family zit hoeft dat niet zo.

Het grote voordeel van de routers die ik voorstel is dat ze 8 poorten hebben. Daar kan je, denk ik, alles wel mee bedraden wat je bedraad wil hebben. TV, PS4, NVidia shield en de access points - allemaal bedraden.

Goed future proof, alles zelf instellen en ook prima documentatie (dat doen ze bij Ubiquiti erg goed - zelfs mijn vader kreeg het aan de praat :o ).
Ik schroom niet om redelijk overkill te gaan met netwerken. Als alle apparatuur die er aan hangt niet tot hun recht komt door laks/goedkoop netwerk is dat zonde op z'n best.
De ervaring leert dat steeds meer dingen internet gebruiken. Kwak de boel éénmaal goed in elkaar, dan hoef je niet 'telkens' houtje-touwtje de boel semi in de lucht te houden.

copy/paste van hier

[ Voor 87% gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 20-08-2020 22:09 ]

Team anti-scalp - wauw..

• Headblast
De ubiquit serie had ik ook inderdaad ontdekt maar waar ga ik wat weg halen en vervangen is de vraag.

In de slaapkamer kan prima zo een AP maar hoe fix ik dan alsnog een kabel naar mijn TV bv? Om daar dan een €100 euro switch neer te zetten is beetje overkill lijkt mij voor 1 device + AP.

In woonkamer staat al een netgear switch die de kabels verdeeld, jij zegt eigenlijk haal die wifi router eruit en zet daar een AP neer.

Zou de KPN router dan moeten fungeren als main router met de wifi uit?

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
heb je nou 3 routers in gebruik? of zijn die andere 2 als zijnde acces point ingesteld? gezien je aangeeeft dan de zelfde wifi naam gebruiken niet werkt, vermoed ik dat je nu 3 routers gebruikt.
simpel en goedkoop: kpn als ROUTER gebruiken en die netgear (wat een duur ding zeg, zeker gezien de reviews...) en de andere 'router' als zijnde acces point inzetten, dan kan je gerust de zelfde wifi instellingen gebruiken...
Tenzij je je netwerk geheel wil gaan scheiden (denk o.a. aan vlans etc.) / managen, dan kun je kijken naar bijv. ubiquiti spul anders is het overkill.
als je de ac lite single pack koopt, krijg je de poe adapter erbij, hoef je geen switch bij te kopen.
houd er ook rekening mee dat ipTV met eigen apparatuur hoofdpijn kan geven ;)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• mcDavid
Headblast schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:12:

Woonkamer
Woonkamer komt het internet dus binnen op een switch, deze switch is nodig voor de KPN TV box (kan niet de KPN TV box aansluiten op de wifi dan doet het niet, echt alle modes geprobeerd). Vanuit de switch kabels naar PS4, Nvidia Shield en de Wifi router (Nighthawk 9000). pricewatch: Netgear Nighthawk X10 R9000

Slaapkamer
In mijn slaapkamer haalt de nighthawk het niet, wel de werkkamer dus in mijn slaapkamer een simpele router neergezet met apart wifi naam en wachtwoord want merkte als ik dezelfde naam gebruikte als dezelfde in mijn woonkamer dat het niet werkte. Ook van belang om te melden is dat er ethernet kabel van die router naar mijn TV gaat voor de smart functies.
Ik vraag me inderdaad ook af wat er precies "niet werkt" als je beide routers als AP instelt met hetzelfde SSID en wachtwoord. Dat zou gewoon best wel prima moeten werken. Daarnaast is het idd een beetje zonde om zo'n dure router enkel als accesspoint te gebruiken, maargoed gezien jouw situatie ontkom je daar toch niet aan. Ik snap alleen niet waarom je óók nog een extra switch ernaast hebt liggen?

Probleem

Wat is nu het probleem, telkens handmatige moeten switchen van routers en wil daar vanaf, gewoon als je in de slaapkamer, werkkamer of woonkamer loopt dat die fijn overschakelt.
Dat zou op zich prima moeten werken, mits je alle accesspoints dus wél op het zelfde SSID zet. Als je dan nog problemen hebt, kan een mesh setup (of identieke accespoints) wel een oplossing zijn.
Onderzoek
Gekeken naar Mesh systeem maar uit mijn eigen onderzoek komt naar voren, als je al dikke muren hebt en wifi komt al niet op alle plekken dan zal een mesh systeem niet echt werken.
Hoe ben je precies tot die conclusie gekomen dan? Want dit is ook weer onjuist. Mesh netwerken zijn júíst voor dat soort situaties geschikt.
Headblast schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:36:
De ubiquit serie had ik ook inderdaad ontdekt maar waar ga ik wat weg halen en vervangen is de vraag.

In de slaapkamer kan prima zo een AP maar hoe fix ik dan alsnog een kabel naar mijn TV bv? Om daar dan een €100 euro switch neer te zetten is beetje overkill lijkt mij voor 1 device + AP.
Een switch kost geen 100 euro. Maar veel accesspoints hebben ook gewoon 2 netwerkpoorten dus als je daarop let, heb je niet eens een extra switch nodig.
In woonkamer staat al een netgear switch die de kabels verdeeld, jij zegt eigenlijk haal die wifi router eruit en zet daar een AP neer.

Zou de KPN router dan moeten fungeren als main router met de wifi uit?
Hoeveel apparatuur heb je in de woonkamer staan? Kun je daar ook niet gewoon met een accesspoint met extra netwerkpoort af? (of, als je je netgear als AP blijft gebruiken kun je daar sowieso mee af lijkt me)

• Headblast
mcDavid schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:34:
[...]

Ik vraag me inderdaad ook af wat er precies "niet werkt" als je beide routers als AP instelt met hetzelfde SSID en wachtwoord. Dat zou gewoon best wel prima moeten werken. Daarnaast is het idd een beetje zonde om zo'n dure router enkel als accesspoint te gebruiken, maargoed gezien jouw situatie ontkom je daar toch niet aan. Ik snap alleen niet waarom je óók nog een extra switch ernaast hebt liggen?

[...]
Dat zou op zich prima moeten werken, mits je alle accesspoints dus wél op het zelfde SSID zet. Als je dan nog problemen hebt, kan een mesh setup (of identieke accespoints) wel een oplossing zijn.

[...]

Hoe ben je precies tot die conclusie gekomen dan? Want dit is ook weer onjuist. Mesh netwerken zijn júíst voor dat soort situaties geschikt.

[...]
Een switch kost geen 100 euro. Maar veel accesspoints hebben ook gewoon 2 netwerkpoorten dus als je daarop let, heb je niet eens een extra switch nodig.

[...]

Hoeveel apparatuur heb je in de woonkamer staan? Kun je daar ook niet gewoon met een accesspoint met extra netwerkpoort af? (of, als je je netgear als AP blijft gebruiken kun je daar sowieso mee af lijkt me)

1: heb destijds beide routers dezelfde SSID gegeven en wachtwoord echter als ik van woonkamer naar slaapkamer ging bijvoorbeeld dan werkte de overgang niet goed. Bleef vaak hangen op de router van de woonkamer ipv de slaapkamer router.

2: Mesh systeem, heb hier ook op fora gekeken en daar zeggen meerdere mensen dat als je wifi al problemen heeft ivm dikke muren dat een mesh dan niet gaat helpen. Zitten zij dan fout?

3: Had destijds de netgear in alle modes gebruikt maar de kpn box wou maar geen TV laten zien. Liefst had ik ook alleen daar alleen de netgear router staan met alle apparaten daarop verbonden.
geenwindows schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:11:
heb je nou 3 routers in gebruik? of zijn die andere 2 als zijnde acces point ingesteld? gezien je aangeeeft dan de zelfde wifi naam gebruiken niet werkt, vermoed ik dat je nu 3 routers gebruikt.
simpel en goedkoop: kpn als ROUTER gebruiken en die netgear (wat een duur ding zeg, zeker gezien de reviews...) en de andere 'router' als zijnde acces point inzetten, dan kan je gerust de zelfde wifi instellingen gebruiken...
Tenzij je je netwerk geheel wil gaan scheiden (denk o.a. aan vlans etc.) / managen, dan kun je kijken naar bijv. ubiquiti spul anders is het overkill.
als je de ac lite single pack koopt, krijg je de poe adapter erbij, hoef je geen switch bij te kopen.
houd er ook rekening mee dat ipTV met eigen apparatuur hoofdpijn kan geven ;)
Volgens mij staan ze nu in bridge modes waarbij ze beide aparte wifi ssid hebben. De portforwardings etc gebeuren allemaal in de KPN router waar de wifi uitgeschakeld is. Netgear was idd duur maar die kan ik doorschuiven dus dat is geen probleem.

Samenvattend, zou een Mesh systeem dan wellicht wel soelaas bieden en hoe zou dat op het plaatje moeten komen te staan?

Hoofd mesh in de woonkamer met kabel naar de switch die er is en dan in werkkamer en slaapkamer de overige 2 neerzetten waarbij ik ze beide gewoon aansluit op de ethernet aansluiting?

Ik weet dat de TP link m9 bijvoorbeeld 2 ethernet aansluiten heeft.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
mesh kun je op 2 manieren zien, draadloos (repeater) en bedraad (meerdere acces points met zelfde wifi settings) draadloos gaat inderdaad niet werken bij jou...
dat je client blijft hangen aan AP x terwijl y dichterbij is, ligt grotendeels aan de client zelf (roamen), waarschijnlijk als je wifi uit en weer aanzet is ie met de dichtstbijzijnde ap verbonden. je kunt dit ook forceren vanuit de AP, ik weet met unifi kun je hier op sturen (letop; dit weet ik omdat ik unifi in huis heb, maar heb hier niks mee gedaan omdat ik maar één unifi ac lite heb. zullen zeker meer fabrikanten zijn die dit ondersteunen)
in dit topic wat meer ingang met roaming met unifi:
Wifi roaming
Wi-Fi roaming: switchen tussen AP's

je kunt eens kijken of je in je huidige apparatuur iets ziet van 'fast roamen, 802.11k, 802.11r, minimal rssi en zendvermogen, zeker met die netgear zou ik wel verwachten dat roaming functionaliteit zit ingebakken.
ik heb geen ervaring met die mesh setjes, hier heb ik dan ook geen antwoord op.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:37
Kijk voor een AP met wat ethernet poorten, zoiets bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1 -...

Kost een paar tientjes, ruim binnen je budget, ook als je er meerdere nodig hebt :)

• Headblast
Rensjuh schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:02:
Kijk voor een AP met wat ethernet poorten, zoiets bijvoorbeeld:
pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (v1 -...

Kost een paar tientjes, ruim binnen je budget, ook als je er meerdere nodig hebt :)
Hehe die heb ik de slaapkamer dus staan.. die had ik dus geprobeerd als AP maar dat werkte voor geen meter dus. Bleef maar op die netgear zitten.

Acties:
  • Beste antwoord

• mcDavid
Headblast schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Dat valt waarschijnlijk (deels) op te lossen door het zendvermogen te verlagen zodat de netwerken minimaal overlappen. Overigens hoef je niet de illusie te hebben dat dit met andere/duurdere producten 100% vlekkeloos zal werken.
Dat is ontzettend afhankelijk van wat je koopt, en hoe je het installeert.
Gezien je al ethernet in alle kamers hebt kun je een product kopen waarbij de accesspoints bekabeld aan te sluiten zijn, dan heb je hier geen last van.
Dan komen we weer terug op de vraag van @geenwindows, weet je zeker dat je netgear niet gewoon als een router stond te NAT'en?
Pak eventueel dit: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point topic erbij en ga eerst eens zorgen dat je zeker weet dat de boel goed ingesteld staat. "alle instellingen geprobeerd" zegt helaas niet zoveel, ik durf met een gerust hart te stellen dat die netgear meer instellingen heeft dan jij in een jaar tijd kunt proberen.

Als je daar allemaal geen zin in hebt kun je natuurlijk alsnog gewoon zo'n mesh-systeem kopen, dat maakt het allemaal een stuk makkelijker instellen. Maar ik denk oprecht dat je met de apparatuur die je hebt staan op zich niet slechter af zou zijn. Mits goed ingesteld.

• Headblast
Dank jullie wel, ik ga eens in de netgear duiken en kijken of ik daar wat mee kan oplossen dit weekend.

Mocht ik er niet uitkomen dan ga ik naar de M9 van TP Link, heb die namelijk voor mijn ouders nieuwe huis gekocht en dat werkte echt super simpel.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:37
Headblast schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Hehe die heb ik de slaapkamer dus staan.. die had ik dus geprobeerd als AP maar dat werkte voor geen meter dus. Bleef maar op die netgear zitten.
Dat ligt dan waarschijnlijk meer aan (het zendvermogen van) de netgear.
Ik heb 2 van die AP's, 1 in de woonkamer, 1 op zolder en ik heb door het hele huis goede, stabiele WiFi :)
Pagina: 1