Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wi-Fi roaming: switchen tussen AP's

Pagina: 1
Acties:

• rken
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-12-2022
Hallo,

Sinds kort hebben we buiten een nieuw terras, hier staat ook een access point zodat we ook buiten kunnen genieten van Wi-Fi. Het draadloos netwerk van binnen geraakt er net niet dus heb ik een Wi-Fi roaming opgesteld (zelfde SSID en password als het netwerk binnen) zodat we niet van netwerk hoeven te veranderen als we van binnen naar buiten lopen en andersom. Alles werkt perfect, enkel ik kamp met een probleem met mijn MacBook Air. Alle systemen (Windows-laptops van broer en mama, iPad, iPhone, Android telefoons) switchen zonder probleem tussen de 2 draadloze netwerken, ze verbinden automatisch met het AP dat het sterkste signaal heeft. Mijn MBA doet dat niet, hij blijft bij het netwerk waarmee hij eerst verbonden was. Ik moet mijn Wi-Fi uit- en inschakelen vooraleer hij zich verbindt met het sterkste signaal.

Heeft er nog ooit iemand te maken gehad met dit probleem? Zo ja, zijn er oplossingen voor? Ik heb al van alles geprobeerd, tot nu toe zonder resultaat.

Alvast bedankt!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:59
Je werkt met unmanaged acces points. Dat betekend dat je je client laat kiezen met welk netwerk hij verbind. Je gaat dan inderdaad tegen het feit aan lopen dat je client verbonden is met een AP 15 meter verder op terwijl je 1 meter van je dichtstbijzijnde AP af zit.

De enigste nette oplossing hiervoor zijn managed AP's al dan niet met controller (even Googlen). Echter is dit voor huis tuin en keuken WiFi vaak onnodig duur. Wil je het betaalbaar houden kijk dan naar UniFi - Ubiquiti spul.

Andere oplossingen zijn: gooi de zendsterkte van je AP's omlaag zodat er minder overlap tussen beide is, je client raakt dan de verbinding met het verste AP kwijt en zo forceer je dat hij opnieuw naar netwerken scant. Alternatief is dat je 2 losse SSID's maakt, bijvoorbeeld NETWERK_voor en NETWERK_tuin. Zo heb ik het zelf thuis ook gedaan en ik bepaal zelf wel met welk SSID ik verbonden wil zijn.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Unmanaged acces points is inderdaad je probleem hier. Apple geeft zelf ook aan dat je van de correcte standaarden gebruik kan maken om te zorgen dat het wel gewoon goed werkt.

Lukraak wat AP's met hetzelfde SSID en beveiliging ophangen is niet voldoende voor een goede werking.

Om het voorbeeld voor iOS er bij te pakken: http://support.apple.com/kb/HT5535

Je AP's moeten dus ondersteuning voor 802.11k en 802.11r hebben.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ze dat niet hebben is er nog een kludge:

1) maak met je MacBook Air alleen verbinding met 5GHz (dus aparte SSID voor 2.4GHz en die vergeten op MacBook).
2) Zorg voor geen/zo min mogelijk overlap door zendsterkte omlaag te schroeven. Dit kost je enige snelheid, maar dat zal bij 5GHz (dat vooral alles/niets doet) meevallen.

Dan verlies je bij rondlopen vanzelf verbinding en pak je volgend netwerk. Is natuurlijk niet zo elegant als geweldige managed netwerken, maar kost je ook niets.

Oslik blyat! Oslik!

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gewoon een access point kopen die je een minimum rssi laat instellen. Asus heeft dat:
roaming assistant: allow to set the minimum RSSI to disconnect clients and let clients reconnect to Ap with better signal

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
johnkeates schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:48:
Unmanaged acces points is inderdaad je probleem hier. Apple geeft zelf ook aan dat je van de correcte standaarden gebruik kan maken om te zorgen dat het wel gewoon goed werkt.

Lukraak wat AP's met hetzelfde SSID en beveiliging ophangen is niet voldoende voor een goede werking.

Om het voorbeeld voor iOS er bij te pakken: http://support.apple.com/kb/HT5535

Je AP's moeten dus ondersteuning voor 802.11k en 802.11r hebben.
Dat iOS gebruik kan maken van 802.11k en r wil niet zeggen dat het verplicht is. Ik heb hier in huis 3 unmanaged access points met zelfde SSID en wachtwoord en verlies nooit m'n verbinding bij het overschakelen (ook op een Macbook Air werkt dit). Het probleem van de TS zit dus ergens anders.

TS: Weet je zeker dat de beveiligingsinstellingen identiek zijn? Niet per ongeluk WPA en WPA2 door elkaar gehaald ofzo? Kun je anders op die Macbook eens in een Terminal het volgende commando uitvoeren vanaf een plek waar je beide access points kunt bereiken?

code:
1
/System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Versions/A/Resources/airport -s

Dit geeft een lijst met netwerknamen, beveiligingsprotocollen, kanalen en signaalsterktes.
Pagina: 1