Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe (home) server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:04
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe home server. Want blikseminslag => overleden moederbord en dus rest onbetrouwbaar voor iets dat 24-7 aan staat.

Waar ik het voor gebruik:
- File server; persoonlijke data zoals foto's / film / muziek. HTPC (die trouwens ook overleden is...) leest via Kodi de films van de server.
- Programma Blue Iris draait erop voor mijn beveiligingscamera's. Fijn programma wat ik wil blijven gebruiken, maar is zeer zwaar en vraagt een hoop processorkracht en geheugen.
- Standaard 2x Hyper-V VM draaien (1x met Ubuntu + Nextcloud, tweede voor Home Assistant). Wellicht komt er nog een derde VM bij.
- Soms als gameservertje (voor lichte, oudere games, BF1942 Desert Combat whoho!! :+ ), maar niet vaak. Wie weet ik de toekomst wat zwaardere games.

Wat ik had draaien voordat Thor zijn bliksem liet knetteren:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock Z97 Extreme6€ 217,86€ 217,86
5Interne harde schijvenWD Red WD40EFRX, 4TB€ 114,31€ 571,55
1MonitorenAsus MB168B+ (1920x1080) Aluminium, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard (Qwerty NL) Zwart€ 36,83€ 36,83
4Geheugen internKingston HyperX KHX1600C10D3B1/8G€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! PurePower 9 400W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial M500 2,5" 240GB€ 123,58€ 123,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 949,82

(Tobo en monitor niet echt van toepassing, kunnen gewoon mee naar de volgende)

Goed, werkgeheugen had ik dus 32GB, wat voor de VM's icm met Blue Iris best lekker is. Ik denk dat het ook wel genoeg is, werd meestal zo'n 70-75% van gebruikt. Of toch maar 64GB? Kan later evt ook nog toevoegen als het nodig is.

Qua CPU denk ik over te stappen naar Ryzen. Zit te denken aan een 3900X. 12 cores lijkt me fijn, wederom voor de VM's. En veel goede reviews hier op Tweakers.

Mobo, daar kom je gelijk wel op duurdere (gaming) varianten uit. RGB boeit me helemaal niets, zit toch in een kast in de meterkast. Maar goed, zonder RGB is haast niet krijgen. Asus / Asrock / Gigabyte heeft de voorkeur. Verdere eisen: minimaal 8x SATA-600 en 2x RJ45 (mag gewoon 2x 1Gbps, 2,5 is grappig maar niet noodzakelijk). Vallen er wel een hoop af :)

HDDs voor opslag: Momenteel 5x WD Red 4TB erin zitten dus. Doen het prima, nog nooit in de steek gelaten. Lijken het nu ook nog gewoon te doen, maar toch maar nieuwe. Zaten nog niet vol, dus daarom voor nu 3x 6TB schijven gekozen. Kan altijd bij later.

Geheugen: Geen idee eigenlijk. Heb ik andere topics vaak G.Skill voorbij zien komen, dus die maar? Dan 2 bankjes kiezen zodat er evt in de toekomst nog 2 bij kunnen. Of moet ik juist andere configuratie kiezen omdat het dan beter toch zijn recht komt icm met de Ryzen 3900X?

Voeding: Omdat het 24-7 aan staat, is een stabiele en enigszins zuinige voeding wel goed. Dus voor Gold of Platinum gaan? 550W lijkt me voldoende of is het overkill? Heb goede ervaringen met Be Quiet! Corsair schijnt ook goed te zijn?

SSD: ca 250GB is meer dan zat. Had ik nu ook lang niet vol zitten. Staat toch alleen een OS en Blue Iris op, en wat kleine programma's. Rest zit in de VM's waarna de virtuele schijven op de HDD's staan.
Wel M2 dan maar ipv 2,5". Is de Samsung EVO serie hier goed voor, of zou een PRO toch beter zijn ivm 24-7 aan? Of iets totaal anders?

Het lijstje wordt dan als volgt:

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 428,-€ 428,-
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 265,-€ 265,-
3Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 6TB€ 156,31€ 468,93
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 144,90€ 144,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 550W€ 99,-€ 99,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 250GB€ 67,91€ 67,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.473,74

Budget ca €1500,-. Iets meer kan, als het te rechtvaardigen is, minder is altijd beter :)
Hoor graag jullie aanbevelingen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
ik vind het behoorlijk overkill voor een 24/7 pc. Je bent al ongeveer 150 euro per jaar kwijt aan stroomverbruik als dat ding idle draait. Bovendien denk ik dat je zoveel power niet nodig hebt voor je doeleinde.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 18:24

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Begrijp de keuze voor het moederbord ook niet echt, en ik zou een grotere SSD pakken zo dat je game server/OS etc daar op kan zetten wat wel fijn kan zijn voor laadtijden/performance van je game servers.

Vraag me inderdaad af of een 3900X nodig gaat zijn als je van een 4e gen i5 komt.
Dan heb je opeens 3x zo veel cores en 6x zo veel threads die ook nog een sneller zijn.

Ik heb zelf nog een FX-6300 als home server staan (was gratis) en als ik daar een minecraft server op draai was de IO eigenlijk de grootste bottleneck, zelfde bij ARK en Rust.

Eigenlijk loop je ook sneller uit je RAM dan uit cores, denk dat een 3700x meer dan genoeg zou zijn.
Dan kan je meer RAM, betere SSD en kan je die extra cores ook beter benutten.

Ik zou sowieso het moederbord veranderen naar -> pricewatch: MSI MAG X570 Tomahawk WiFi of pricewatch: MSI MAG B550 Tomahawk

SSD naar pricewatch: Kingston A2000 1TB kan al van de mobo swap.

64G ram om uberhaupt de VMs te kunnen draaien die je cores aan het werk zetten.

[ Voor 40% gewijzigd door DarkBlaze op 20-08-2020 12:30 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Programma Blue Iris draait erop voor mijn beveiligingscamera's. Fijn programma wat ik wil blijven gebruiken, maar is zeer zwaar en vraagt een hoop processorkracht en geheugen.

Zwaar is relatief :)

Ik snap de keuze voor een 3900 ook niet.
Je hebt/had nu een 4 core (zonder HT) i5. die wat ik begreep voldeed.
Dan moet dat ook op een snellere amd kunnen

Overigens kan het gebruik maken van intel quicksync om renderen te versoepelek, wat AMD afaik niet ondersteund. Dus dit kan een van de weinige gevallen zijn waar een intel oplossing beter is.
AL ben ik er vrij zeker van dat een amd 3800 het ook al op pure cpu kracht afkan. ligt er ook aan hoeveel streams je tegelijk wilt encoden.

Je wilt zo te zien 2 vrij lichte vm's en een fileserver draaien. Waarom heb je dan zo"n beetje de snelst verkrijgbare consumenen cpu nodig 12 core (+12 HT) CPU nodig ? Ik zou eerder zoeken naar een zo zuinig mogelijke PC.

[ Voor 21% gewijzigd door heuveltje op 20-08-2020 12:39 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Pazo
Tja, omdat het kan? :) Maar ook om toekomstbestendig te zijn.

Maar oke, ik begrijp dat ik te hard van stapel loop. Vandaar dat feedback hier heel waardevol is. Ik heb een bepaald idee, en is goed om dan weer even met beide benen op de grond gezet te worden door suggesties van anderen. d:)b

Oke, de CPU is een overkill. Ik dacht zelf dat meer cores wel handig zou zijn, omdat je elke VM dan een paar cores kan toewijzen. Zouden jullie dan eerder naar een Ryzen 7 gaan, of zelfs naar 5? En vanuit daar dan verder werken naar moederbord etc.

@heuveltje mbt Blue Iris, die vraagt makkelijk 16GB geheugen en als het aan het opnemen of decoderen is gaat de CPU naar 100%. Ik had eerst 16GB in de server zitten, maar heb toen upgrade naar 32GB gedaan wat een stuk lucht gaf. De aanbevolen systeemeisen zijn ook een Core i7 en 8GB of meer werkgeheugen. Dus ja, het is best een zwaar programma. Vandaar dat me ook goed leek om een wat dikkere CPU te nemen.
heuveltje schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:35:
Overigens kan het gebruik maken van intel quicksync om renderen te versoepelen, wat AMD afaik niet ondersteund. Dus dit kan een van de weinige gevallen zijn waar een intel oplossing beter is.
Dit is wel een puntje, bedankt dat je me er op wijst.

EDIT:
Als ik een stapje terug doe naar een 3700X, ander moederbord (wil 8x SATA hebben, dus die van MSI's kunnen niet, hebben er 6) en een Kingston SSD (zoals @DarkBlaze voorstelde, maar 1 TB heb ik echt niet nodig), zou het volgende lijstje hebben:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 295,05€ 295,05
1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 189,99€ 189,99
3Interne harde schijvenWD Red (256MB cache), 6TB€ 156,31€ 468,93
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 144,90€ 144,90
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Platinum 550W€ 99,-€ 99,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 57,89€ 57,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.255,76

[ Voor 63% gewijzigd door Pazo op 20-08-2020 14:05 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Je zou er wel ECC geheugen in willen lijkt mij.

...

• Pazo
Luxicon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:54:
Je zou er wel ECC geheugen in willen lijkt mij.
Want? Omdat het 24-7 aan staat? Zat nu al enkele jaren HyperX geheugen in, ook geen ECC. Zou dat zoveel toegevoegde waarde hebben?

• silexh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 20:05
Pazo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:29:
Qua CPU denk ik over te stappen naar Ryzen. Zit te denken aan een 3900X. 12 cores lijkt me fijn, wederom voor de VM's. En veel goede reviews hier op Tweakers.

Mobo, daar kom je gelijk wel op duurdere (gaming) varianten uit. RGB boeit me helemaal niets, zit toch in een kast in de meterkast. Maar goed, zonder RGB is haast niet krijgen. Asus / Asrock / Gigabyte heeft de voorkeur. Verdere eisen: minimaal 8x SATA-600 en 2x RJ45 (mag gewoon 2x 1Gbps, 2,5 is grappig maar niet noodzakelijk). Vallen er wel een hoop af :)
Ik weet niet of je hier rekening mee hebt gehouden, maar alle 'normale' (niet G) Ryzens hebben geen ingebouwde GPU. Voor jouw toepassing op zich niet erg, maar niet alle moederborden willen opstarten zonder GPU. Wel is een GPU sowieso handig voor dingen instellen of herstellen.
HDDs voor opslag: Momenteel 5x WD Red 4TB erin zitten dus. Doen het prima, nog nooit in de steek gelaten. Lijken het nu ook nog gewoon te doen, maar toch maar nieuwe. Zaten nog niet vol, dus daarom voor nu 3x 6TB schijven gekozen. Kan altijd bij later.
Als je huidige HDDs het nog lijken te doen zou ik ze allemaal door een 'long' SMART self-test halen, en kijken of de schijven het met je eens zijn. Vervolgens ze in tijd gespreid vervangen, om te voorkomen dat ze allemaal ongeveer tegelijkertijd stuk gaan.
SSD: ca 250GB is meer dan zat. Had ik nu ook lang niet vol zitten. Staat toch alleen een OS en Blue Iris op, en wat kleine programma's. Rest zit in de VM's waarna de virtuele schijven op de HDD's staan.
Wel M2 dan maar ipv 2,5". Is de Samsung EVO serie hier goed voor, of zou een PRO toch beter zijn ivm 24-7 aan? Of iets totaal anders?
Dit is sterk afhankelijk van hoeveel je naar de disk schrijft. Een EVO kan ruim voldoende zijn, of juist veel te weinig. Databases, caches, logging, etc, kunnen hier in uitmaken. Je kunt het natuurlijk uitproberen met een EVO en die vervangen als hij 'op' is . Met de SMART-data van je huidige SSD (als die het nog goed genoeg doet) kun je een inschatting maken.

Zelf zou ik de disk met het OS in RAID 1 (mirror) zetten, maar dit is natuurlijk afhankelijk van hoe snel je wil kunnen herstellen van een kapotte disk. RAID is natuurlijk geen vervanging voor goede backups.

• Pazo
silexh schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Ik weet niet of je hier rekening mee hebt gehouden, maar alle 'normale' (niet G) Ryzens hebben geen ingebouwde GPU. Voor jouw toepassing op zich niet erg, maar niet alle moederborden willen opstarten zonder GPU. Wel is een GPU sowieso handig voor dingen instellen of herstellen.
Dat is goede, daar had ik even niet aan gedacht! Ging er vanuit net als bij Intel dat die Ryzens een ingebakken GPU hebben, maar dat is inderdaad niet zo. Maar goed, simpel GPU'tje van een paar tientjes voldoet al, is puur om af een toe een scherm er aan te kunnen hangen als het nodig is, rest gaat toch via RDP.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-11 15:29
Pazo schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:29:
SATA poorten en netwerk poorten kun je altijd met insteekkaarten toevoegen, op een ATX bord heb je genoeg PCIe sloten.

Asrock Rack heeft een paar AM4 borden die voor servers bedoeld zijn die met IPMI uitgerust zijn, dan kun je het systeem via een netwerk interface bedienen zonder videokaart, ook de Ryzen CPU's zonder iGPU. Bv deze pricewatch: Asrock Rack X470D4U. Die is dan wel µATX ipv ATX, maar voldoet voor de rest wel aan je wensen betreffende aantal SATA en RJ45 poorten.
In je lijst staan SMR harde schijven, nieuws: Western Digital brengt hdd's met CMR voortaan uit onder WD Red Plus-n.... Alle WD Reds van 2-6TB met 256MB cache hebben SMR platters en komen met behoorlijk performance verlies, die zijn trager dan je huidige HDD's (die CMR platters hebben). De 6TB Red met 64MB cache is dus bizar genoeg sneller dan de 6TB Red met 256MB cache omwille van de manier waarop data op de schijven wordt opgeslagen. Moest je nu 8TB schijven nemen, die zijn allemaal CMR, maar

Op zich denk ik niet dat SMR platters een probleem zijn voor jouw toepassing, je hebt het toch niet over ZFS, maar als je met grote bestanden werkt ga je het zeker wel merken. Ik zou SMR schijven gewoon vermijden omdat ze toch niet goedkoper zijn (terwijl de productiekost absoluut lager is, WD neemt dus gewoon meer marge), dus neem geen WD Red van 2 tot 6TB met 256 MB cache. Alternatief zijn die met 64MB cache, of elke Red vanaf 8TB, of Seagate IronWolf, of Toshiba N300 (hier een lijstje van 6+TB HDD's die niet SMR zijn: https://tweakers.net/inte...vjb5GcsHCSy3-HbcG5iKCLMV4). Ik heb zelf behoorlijk goede ervaringen met Toshiba schijven.
Geheugen: Geen idee eigenlijk. Heb ik andere topics vaak G.Skill voorbij zien komen, dus die maar? Dan 2 bankjes kiezen zodat er evt in de toekomst nog 2 bij kunnen. Of moet ik juist andere configuratie kiezen omdat het dan beter toch zijn recht komt icm met de Ryzen 3900X?
Ik ga hier nu niet ECC lopen prediken, dat heb ik in mijn eigen server ook niet, maar de meerprijs is beperkt. Ik zou zker ook niet zoveel risico met je data gaan lopen door OC geheugen te gebruiken. Je houdt het beter bij wat je CPU standaard ondersteunt, dat is 3200MHz in het geval van een Ryzen 3000 CPU. Maar voor een server ga je niet snel het verschil tussen 2133 en 3200 MHz merken, hier speel je best op veilig.
Voeding: Omdat het 24-7 aan staat, is een stabiele en enigszins zuinige voeding wel goed. Dus voor Gold of Platinum gaan? 550W lijkt me voldoende of is het overkill? Heb goede ervaringen met Be Quiet! Corsair schijnt ook goed te zijn?
Voor je een voeding kiest, altijd deze even bekijken: Voeding advies en informatie topic - Deel 34. 500W is ruim overkill, zonder of met een lichte videokaart is een voeding in de 300W range al voldoende en zeker als je een 3700X ipv 3900X neemt. De pricewatch: Seasonic G-series 360 watt was voor dit soort systemen ideaal maar heeft niet echt een opvolger gehad. De pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W is dan misschien het beste alternatief, die heeft veel SATA aansluitingen.
Ik heb veel spijt van de PCIe M.2 SSD in mijn server. Omdat die op de achterkant van het mITX moederbord hangt, wordt die veel slechter gekoeld dan een 2,5" SSD (hangt er van af waar je die hangt natuurlijk, maar als die in het HDD rek zou hangen bedoel ik). Als ik een grote batch videobestanden hercodeer met een temp map op de SSD, wordt die tegen de 70 graden warm, wat ik voor een SSD best warm vind.

Een Samsung Pro SSD zou je meer kunnen beschrijven dan een EVO maar ik maak uit je verhaal ook niet echt op dat je meer dan 300TB wilt beschrijven op de SSD. Of schrijft Blue Iris altijd eerst naar een temp map op SSD en dan naar HDD pool? Sowieso moet je voor een 970 Pro naar 500GB, er is geen 250GB variant, en in sommige gevallen is de 970 EVO Plus sneller dan de Pro dus ik zou er geen geld aan besteden (maar goed ik zou een MX500 nemen hier...).
Oke, de CPU is een overkill. Ik dacht zelf dat meer cores wel handig zou zijn, omdat je elke VM dan een paar cores kan toewijzen. Zouden jullie dan eerder naar een Ryzen 7 gaan, of zelfs naar 5? En vanuit daar dan verder werken naar moederbord etc.
De Ryzen 7 3700X zit volgens mij op de sweet spot. Laag TDP, veel threads, relatief goedkoop. Ik lees dat Blue Iris gebruik kan maken van QuickSync op Intel CPU's, maar ik lees daar ook gemengde verhalen over dat dat eigenlijk niet zoveel verschil maakt. Als je toch naar een Intel systeem zou willen dan ben je bij de CPU veel duurder uit voor dat aantal cores als je een dergelijk server grade moederbord wilt en ECC geheugen.

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-11 11:07
Ik zou zeker een B550 moederbord overwegen omdat die toch wel zuiniger zijn dan X570 moederborden. Ik heb zelf een 3900X op een X570 moederbord (met ECC geheugen) en dat werkt fantastisch, maar idle verbruik is best hoog.

Ook kom je misschien wel uit met Ryzen 5 3400G, dat scheelt weer een videokaart. Als upgrade zou je dan t.z.t. een cpu uit de 4000G serie kunnen halen.

• MacPoedel
Ik had een build gemaakt gebaseerd op mijn feedback maar was die vergeten te posten:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 295,01€ 295,01
1MoederbordenAsrock Rack X470D4U€ 241,04€ 241,04
3Interne harde schijvenToshiba X300 (bulk), 6TB€ 153,03€ 459,09
2Geheugen internKingston ValueRAM Server Premier KSM32ED8/16ME€ 90,58€ 181,16
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 52,77€ 52,77
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 59,31€ 59,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.288,38

De SSD heb ik nu 2,5" genomen, maar daar ben je vrij in.

• Pazo
Bedankt voor jullie input! De 3700X lijkt mij ook een goede keuze. Voor het moederbord blijft ik toch bij een Asrock X570 Steel Legend. Qua voeding had ik al een Bequit Pure Power 400W. En mbt de WD schijven: ik hou ze toch nog even. Ik ga ze testen in het nieuwe systeem en naar SMART kijken. Ze hebben het altijd goed gedaan en heb nooit het gevoel gehad dat ze langzaam waren. Mochten ze over een aantal dagen toch blijken dat ze niet helemaal goed meer zijn, kan ik alsnog nieuwe schijven kopen en die indienen bij de verzekering.

• MacPoedel
Ik besef nu dat je hiervoor een Pure Power 9 had. De Pure Power 10 en 11 zijn wel significant beter dan de 9. Is het nu je bedoeling de 9 te herbruiken, ook na die blikseminslag, of voor een opvolger te gaan? Want voeding herbruiken na blikseminslag zou ik toch niet doen, als je moederbord stuk is dan betekent dat dat je voeding dat doorgegeven heeft.

De HDD's zou ik ook proberen te herbruiken, goed plan dus. Voor de duidelijkheid, het zijn niet je oude schijven die langzaam zijn, maar wel zijn de nieuwe die je in je lijst gekozen had (die van 6TB)..

• Pazo
@MacPoedel AH oké, dat van de schijven had ik even verkeerd begrepen. Heb net de schijven via een extern sata station even aangehad. Alles lijkt goed. Alle data gewoon benaderbaar. Hrdwinfo geeft bij de smart bij alle schijven 97 en 98% aan. Dus daar ga ik toch mee verder. Heb uiteraard backups.

Mbt de voeding, misschien idd beter om toch een andere te pakken. Die Corsair VS serie is volgens mij ook wel goed als ik de review op HWI mag geloven. Maar van bequiet ook. Nog even inlezen, maar ik denk dat ik er bijna ben en de boel vanavond ga bestellen. Server moet weer online!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-11 18:24

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik zou zeker geen Corsair VS kopen, dat zijn wegwerp voedingen om een oude pc nog net een paar jaar te laten werken.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Pagina: 1