Vraag

• Sven2912
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-05 08:10
Mijn vraag
beste Tweakers.

Al een tijd spookt er door mijn hoofd om mijn prachtige DSLR set te verkopen. Mijn trouwe reismaatje, de canon 5dii komt steeds minder vaak uit de tas sinds ik een dochter heb. Ik merk dat het gewicht van de set, in combinatie met het dragen van de kleine in de draagzak steeds lastiger te combineren valt. Daarbij is niet het gewicht maar het formaat beperkend. Liever heb ik een camera die alles doet.

Eigenlijk heb ik de knoop doorgehakt en de huidige set gaat daarom binnenkort in de verkoop.

Er is echter een ding waar ik me zorgen over maak. Ik ben dol op mijn huidige ultra groothoek en telelens - canon 16-35L ii en de 100-400L type 1. De kwaliteit van foto's, materialen en gebruiksgemak (behalve formaat) maakt dat ik hoge eisen heb aan fotokwaliteit en mogelijkheden. Ik begrijp dat daar een prijskaartje aan hangt.

Wat ik vooral fotografeer zijn landschappen, dieren (wild) en vogels, ook vanuit schuilhutten. Daarnaast familiefoto's en momenten van en met mijn dochter. Daarom ben ik bewust op zoek naar een camera met zoomcapaciteit, ook al snap ik dat de kwaliteit mogelijk wel lager is dan dat van de 100-400 icm de 5Dii

Ik ben niet merkgebonden maar heb wel al 20 jaar een voorliefde voor de Canon producten. Ik ben echter bang dat de SX70 HS, de hoogste camera in het bridgesegment van canon voor zover ik kan vinden, qua beeldkwaliteit toch echt achterblijft bij andere merken. Deze uitspraak doe ik echter alleen op basis van wat ik online zie en lees. Met name de tele kant is voor mij van belang.

Nu speelt mij toch dr
E gedachte om voor de Sony RX10iv te gaan. Overal lees je goede verhalen over dit multitalent. De prijs is echter ook enorm!
Op nummer twee staat de voorloper de Sony RX10iii.
Qua prijs en eisen zou ook de Panasonic Fz2000 nog kunnen

Budget is eigenlijk geen probleem, maar ik hou van goede deals/koopjes :). Mogelijk combineer ik de aanschaf van een camera met de aanschaf van een nieuwe tv. Daarmee hoop ik extra korting te krijgen op (een van) beide onderdelen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Photoshop CS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
zoals omschreven

Nr. 1: Sony RX10iv
Kan uitsluitend lovende aanbevelingen vinden. De prijs is echter wel fors!

Nr. 2: Sony RX10iii
Ook veel lof en gewoon wat voordeliger dan nr. 1

Nr. 3: Panasonic FZ-2000
Krijgt op het net ook goede aanbevelingen, verkies de FZ-2000 boven de FZ1000ii in verband met de hogere zoomrange!

Nr. 4: Canon SX70 vanwege hoge zoom-range en prijs (twijfel wel over kwaliteit t.o.v. bovenstaande)

Wie kan me helpen met het maken van een beslissing, heb ik in mijn overweging iets gemist? Kan ik beter nog even wachten tot er nieuwe modellen worden aangekondigd/tot prijzen dalen in het najaar?

Alvast bedankt voor de reacties.

11x Jinko cheetah 325wp/SE3000HD op zzo

Beste antwoord (via Sven2912 op 26-08-2020 22:58)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De Rx10 IV of III zijn beiden erg goed.....en bij Sony loont het inderdaad om een vorig model te kiezen in sommige gevallen, stukken goedkoper en vaak zijn de vernieuwingen van het laatste model slechts beperkte meerwaarde. In dit geval kan ik ook een versie III echt van harte aanraden. En dat is echt een andere klasse camera dan een SX70

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zou denken: hou je mooie Canon spullen voor 'serieuze' fotografie. En koop er een goede compact (Sony RX100 ?) bij, voor als je geen zin hebt in alle kilo's.

• Sven2912
Bedankt voor je advies. @AlterEgo .
Waar ik echter bang voor ben is dat vervolgens een van de twee sets stof ligt te happen. Komt je advies voor uit de gedachte dat ik kwaliteit zal gaan missen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Sven2912 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:18:
...uit de gedachte dat ik kwaliteit zal gaan missen?
Ja, inderdaad.
Als je in die schuilhut ligt denk je met weemoed terug aan de ergonomie en balans van die dikke DSLR, en de dag erna aan de scherpte van die 100-400.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:09
Sven2912 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:18:
Bedankt voor je advies. @AlterEgo .
Waar ik echter bang voor ben is dat vervolgens een van de twee sets stof ligt te happen. Komt je advies voor uit de gedachte dat ik kwaliteit zal gaan missen?
Die FZ2000 weegt ook al bijna een kilo, dat is geen compacte camera meer. Een RX100, Ricoh GR of Panasonic LX100 etc. zijn écht draagbaar en met prima fotokwaliteit.

Ik heb zelf Micro 4/3 camera's met een paar lenzen, en heb gemerkt dat een lange zoom met kleine body gewoon niet lekker werkt: je mist dan de grip en het gewicht.

• Sven2912
Gewicht is niet de beperking. Hoewel de huidige tas met een kilo of 7-8 excl. Dagvoorraad, wel zwaar wordt. Met name handzaamheid is van belang. Een klein tasje maak ik makkelijk vast aan de draagzak. Ergonomie is echter wel van belang, gezien mijn grote handen. Ik voeg dit even toe aan de openingspost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05 19:08
Je kan ook kiezen voor een m4/3. De volgende aanbieding is een optie, OM-D E-M5 Mark II met 14-150mm lens voor €599: https://shop.olympus.eu/nl_NL/promo.html?id=14010

Ik heb ze even naast elkaar gezet in een vergelijking. https://tweakers.net/pric...749;514777;587543;439643/

Zelfde formaat maar inclusief lens toch nog een stukje lichter dan de andere genoemde opties.

Dan kan je altijd nog later een extra telelens toevoegen. een 70-300 geeft hetzelfde bereik als de RX10.

En voor de prijs van een RX10-IV kom je al bijna aan de de nieuwe 100-400 er bij. https://shop.olympus.eu/n...-ed-100-400mm-f5-0-6-3-is

Al zijn de sony RX10 natuurlijk ook erg mooie cameras.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Snap je probleem maar persoonlijk ben ik heel erg blij met mijn Panasonic LX100 naast mijn Nikon set. Want kinderen worden snel groot en dan verandert alles weer die compact is altijd handig en toch top kwaliteit al heb je beperkingen. Zou zelf echt kiezen voor een top compact erbij daar blijf je lol van houden. Als je naar de dierentuin gaat wordt je echt weer blij van je dikke Canon set. Zeer goed glas ga je gewoon missen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Ik heb ook gewoon een betere compact (Powershot G7X) naast mijn full frame camera, dat is best of both worlds in mijn optiek.

Die Sony's die je noemt zijn uitmuntend, maar ook stevig aan de prijs. Als je houdt wat je nu hebt, geef je in elk geval minder uit ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FordFiasco
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01:22
Als je nog steeds vogels, wildlife en dergelijk wil fotograferen zou ik de 100-400 niet weg doen. Voor meer alledaagse fotografie, bijvoorbeeld tijdens een wandeling of fietstocht, zou je de 16-35 eruit kunnen doen en een compactcamera in plaats daarvan.

Dieren fotograferen met een superzoom lijkt me erg teleurstellend als je nu een 100-400 gebruikt, zowel qua gebruiksgemak als qua resultaten.

Telefoons hebben de markt voor (goedkope) compactcamera's overgenomen, toch vind ik foto's maken met een telefoon niet prettig. Resultaten kunnen prima (of zelfs supergoed) zijn, maar ergonomie en gebruiksgemak vind ik helemaal niks. Maar dat verschilt per persoon. Als je snel een plaatje wil schieten van een uitzicht en deze wil delen met anderen overtreft niks een telefoon. Als je er serieus op uittrekt om mooie foto's te maken en de tijd wilt nemen, wil je al gauw meer. Ik heb een paar jaar terug de fout gemaakt om een instapcompactcamera (niet eens zo goedkoop) te kopen voor vakantie, festivals, etc, als ik niet mijn dslr mee wil nemen. Had ik niet moeten doen, is het geld niet waard. Traag, weinig instelmogelijkheden en de beeldkwaliteit is niet beter dan een telefoon. Dat zou ik dus sowieso niet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Hoe sta je erin als je dochter zelf kan lopen? Want je blijft ze over het algemeen echt niet jaren lang in een draagzak rond sjouwen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sven2912
Bedankt voor alle reacties. Het is ook wel echt met pijn in het hart. De reacties laten mij nog meer twijfelen!

@Philip Ross een erg mooie aanbieding maar ik vraag me af of dit zode aan de dijk zet. Ik heb dan nog altijd een camera met meerdere objectieven en een grote/veilige tas.

@Gonadan we wandelen graag en op vakantie gaan we doorgaans langs op pad. De kleine zit de komende twee jaren in elk geval nog wel op mijn rug of in de wagen. Daarnaast gaan we vaak samen met de fiets op pad op mijn papadag. De rugtas zit dan eigenlijk in haar gezicht (stoeltje achterop).

Ik merk de laatste twee/drie jaar dat qua tijd de prioriteiten meer veranderen en daarmee één dagje met de camera op pad gaan minder wordt. Daarin tegen trek ik er op vakantie al vaak vroeg, alleen, even op uit voor wat kiekjes. Punt waar ik ook bang voor ben is dat de techniek/camera ouder wordt en daardoor met een paar jaar ook gewoon minder interessant is. De moderne functies (wifi/koppelingen) zijn op de 5d ii überhaupt niet aanwezig en mis ik soms wel.

Ik moet in elk geval nog even heel goed nadenken over het al dan niet weg doen van de set en een nieuwe aankoopa.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05 19:08
@Sven2912 ik begrijp het sentiment. Wilde het alleen even noemen omdat de camera + 14-150mm totaal even groot is als een Sony RX10 en dus ook prima in een klein tasje mee kan. Alleen een eventuele tele lens voor dieren zou dan in een grotere tas mee moeten, maar die neem je normaal niet mee.

Veel succes met de keuze verder, het is momenteel lastig om een goed pad te kiezen in camera land aangezien de toekomst onzeker is.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Sven2912 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:09:
@Gonadan we wandelen graag en op vakantie gaan we doorgaans langs op pad. De kleine zit de komende twee jaren in elk geval nog wel op mijn rug of in de wagen. Daarnaast gaan we vaak samen met de fiets op pad op mijn papadag. De rugtas zit dan eigenlijk in haar gezicht (stoeltje achterop).
Daarom heb ik een zadeltje op de stang, of in het stoeltje bij mama achterop. En ik heb zelf gewoon fietstassen waar ik dan m'n fotogear in kan stoppen. Niet dat jij dat ook moet, maar voor elke uitdaging is een oplossing. Het gaat erom wat je écht wilt. ;)
Ik merk de laatste twee/drie jaar dat qua tijd de prioriteiten meer veranderen en daarmee één dagje met de camera op pad gaan minder wordt. Daarin tegen trek ik er op vakantie al vaak vroeg, alleen, even op uit voor wat kiekjes. Punt waar ik ook bang voor ben is dat de techniek/camera ouder wordt en daardoor met een paar jaar ook gewoon minder interessant is. De moderne functies (wifi/koppelingen) zijn op de 5d ii überhaupt niet aanwezig en mis ik soms wel.

Ik moet in elk geval nog even heel goed nadenken over het al dan niet weg doen van de set en een nieuwe aankoopa.
Uit ervaring kan ik exact hetzelfde vertellen, al kocht ik juist een nieuwe DSLR toen de kleine kwam. Het is namelijk heerlijk om met losse lenzen aan de slag te gaan en je gezin daarmee op de gevoelige plaat te leggen.
In het begin wordt het inderdaad minder, heb je het gevoel geen tijd meer voor je hobby te hebben, maar dat trekt ook weer bij. Mijn dochter is onderhand al ruim vier en dan wordt het allemaal weer een stuk makkelijker. Thuis of op vakantie een middag of avond op pad met de camera is dan geen probleem meer, mits je partner dat accepteert uiteraard.
Daarnaast is zo'n 100-400 ook fantastisch om spelende kinderen van veilige afstand vast te leggen zonder het spel te verstoren.

Daar staat tegenover dat je 5DII inderdaad al wat aan oudere kant is. Kan nog steeds hele mooie foto's maken maar mist wel veel aan handigheidjes en nieuwe snufjes die de vooruitgang in techniek met zich mee gebracht heeft.
Denk aan even JPEG's naar je telefoon om tijdens de vakantie wat naar opa & oma te sturen, verbeterde autofocus, multifunctionele schermpjes maar ook gezichtsherkenning en dat soort zut.

Een full frame camera met goed glas kan fantastische platen maken, maar dat kan een camera met kleinere sensor ook, afhankelijk van welke scenario's je foto's wilt maken. De scenario's die je beschrijft kunnen ook fijn met een cropcamera (behalve heel wijd wellicht) als je niet te veel tegen beperkingen van het licht aan loopt. In die zin is de suggestie van @Philip Ross niet eens zo gek. MFT is echt een heel stuk compacter en je hebt geen 400 nodig om bij de vogeltjes te komen, je mag de brandpuntsafstand namelijk keer twee doen om het te vergelijken met je oude set.
Feitelijk is de vraag of je zoveel uit een full frame set haalt op dit moment dat een stap naar een kleinere sensor beperkingen op legt. Dat is voor ons nogal lastig in te schatten aangezien we niet weten of je je beperkt voelt of hoe uitdagend je scenes zijn. Wellicht kunnen wat voorbeeldfoto's helpen van wat je wilt kunnen blijven doen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Sven2912
Bedankt voor alle reacties. Ik ga binnenkort naar een winkel waar ik diverse modellen eens kan proberen om te kijken hoe het aanvoelt. Tot die tijd verkoop ik mijn spullen nog even niet. Ik zal het laten weten als ik een beslissing heb genomen.

Dank,
Sven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Voor het gewicht en de omvang zou je ook naar Micro Four Thirds kunnen kijken.
Die haalt professionele resultaten bij wildleven; er is een fabelachtige 300mm lens (600mm full frame equivalent). Er zijn twee 100-400 lenzen, een 75-300 en een 100-300. Alle getallen mag je verdubbelen als je wilt weten hoever je met een full frame camera zou zoomen.

Ik heb zelf de 40-150 Pro lens er bij. Ik vertelde aan mijn vader dat die 'toch wel bijna een kilo' weegt. Hij lacht, 'zoveel weegt mijn camera al bijna'.
Voor een hele goede indruk wat het system kan raad ik je een review van deze lens aan, die door sommigen te groot werd gezien; geweldige review deze... YouTube: The Olympus 40-150mm f/2.8 Pro Zoom Lens
Dit is een van de grootste lenzen van het systeem.
Met een kleinere lens gooi ik de camera in een dag-tas en hij kan mee.
Kwaliteit is geweldig, en je krijgt live view, face-detection-autofocus en beeldstabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
Bedankt voor je reactie @Tarquin. Het nadeel is dat ik momenteel altijd de 16-35 en 100-400 meeneem. Dat betekent dat ik alsnog met zware en grote objectieven ga sjouwen, in de bijbehorende grote en veilige rugtas. dat is juist wat ik wil verminderen/wat er nu voor zorgt dat ik mijn camera veel minder gebruik dan voorheen.

Qua prijs en kwaliteit kan ik dan beter mijn huidige ff body houden samen met de telelens en een simpelere camera erbij kopen. Ik ben dan echter bang dat een van de twee dan alsnog stof is aan het vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik zou juist denken dat het gewicht JUIST geen probleem is met een kleine. Nu misschien even met het voorbeeld van die draagzak. Maar straks gaat er altijd een wagen of buggy mee. Daar zit toch een opbergvakje in? Kan je zelfs je 100-400mm meenemen met een dagje dierentuin. Tussendoor leg je 'm gewoon in de buggy.

Ik zou zoals eerder is genoemd kijken naar een 1" compact camera voor erbij. Die 5D ga je vroeg of laat toch missen. De leeftijd van zo'n camera is niet zo relevant eigenlijk, de platen zijn prachtig!
Daarbij komt ook nog dat die 5D weinig waard is en iets nieuws terugkopen al snel €2.000+ kost voor enkel de body.

Ik zou het wel weten :D

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:04

Barrycade

Through the...

Als je blijkbaar zo ver al bent met fotografie is alles snel een stap terug.

Ik heb het zelfde gehad mijn D7000 met lenzen het werd al snel een minimaal gewicht van 2 kg.

Ik heb voor het gewichtsverlies nu een D3500 met kitlens of mijn 35 1.8. dat weegt minder dan 550 gram ofzo en past met gemak in een luiertas.

Voordeel van zo'n setje is dat je oude lenzen er ook nog op kunnen. En je tenminste knappe foto's kan maken. Want hoewel smartphones steeds knappere snapshots maken is voor mij de kwaliteit in moeilijkere omstandigheden (donker, snel bewegende onderwerpen) en gebrek aan zoom (tenzij je wellicht een recent topmodel phone hebt) nog steeds niet op het niveau van een ILC of DSLR met een kitlens.

En wellicht zijn de compactjes hier genoemd zoals de G7x en R100 wellicht nog een keuze (geen ervaring mee) maar een instapper zoals 2000D is gewoon een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:14
Is voor de standaard kiekjes je smartphone niet goed genoeg?
Waarschijnlijk ga je de foto's toch niet echt vergroten, dus is het wel prima zo.
Meestal zijn juist spontane momenten leuk, en je smartphone hebben mensen toch wel bij tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:04

Barrycade

Through the...

99ruud99 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 23:27:
Is voor de standaard kiekjes je smartphone niet goed genoeg?
Waarschijnlijk ga je de foto's toch niet echt vergroten, dus is het wel prima zo.
Meestal zijn juist spontane momenten leuk, en je smartphone hebben mensen toch wel bij tegenwoordig.
Wat wil je later aan je kind meegeven was mijn overweging, snapje vanuit de smartphone (ik heb telefoons van max 250 euro) of iets minder foto's maar wel van kwaliteit.

Mijn ouders hadden vroeger uiteindelijk een redelijke camera, maar mijn baby foto's zijn bijna niet inplakwaardig.

Ik heb een vriend waarvan zijn vader wel een SLR had en die heeft echt mooie foto's uit zijn jeugd.

Nu was die tijd natuurlijk anders met 35 mm film.

Ik had dus ook al een dSLR had toen mijn jongste geboren werd 12 jaar geleden (D50) maar ik betwijfel of je dezelfde foto kwaliteit kan halen met een huidige smartphone.

Dus als ik wat ga doen met mijn kinderen gaat een dSLR mee. En tegenwoordig dus vaak de D3500, maar ook thuis ligt die op tafel om spontane momenten vast te leggen.

(D3500 is ook wat handzamer voor mijn vrouw en kinderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James3
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
Tarquin schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:36:
Voor het gewicht en de omvang zou je ook naar Micro Four Thirds kunnen kijken.
en een 100-300. Alle getallen mag je verdubbelen als je wilt weten hoever je met een full frame camera zou zoomen.
En qua lichtsterkte houd je slechts 25% over in vergelijking met full-frame. Om het even in perspectief te plaatsen. Elk voordeel heb z'n nadeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
James3 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:56:
[...]

En qua lichtsterkte houd je slechts 25% over in vergelijking met full-frame. Om het even in perspectief te plaatsen. Elk voordeel heb z'n nadeel.
Sorry, daar kan ik niks mee en het grenst aan trollbait.

En dan krijg je discussies over meer licht, maar dat licht wordt ook over een 2x zo groot oppervlak uitgesmeerd dus de intensiteit van het licht per pixel is dan ...
En als je 25% van het licht binnen krijgt maar het hoeft maar 25% van het oppervlak te belichten, dan is de hoeveelheid licht per pixel...

Eindeloze discussies op internet. Nee, geen zin in.
Ik maak doodleuk supersnelle actieshots, en ik merk nergens dat ik twee volle stops langzamer ben dan iedere FF shooter. En ik weet zeker dat ik het verschil tussen 1/250 en 1/60 wel kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Geen trollbait, maar gewoon trolling.
Verder met je eens, niet eens op in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Totale opbrengst is inderdaad minder, de intensiteit hetzelfde. Afhankelijk van je doelen is het één of het ander belangrijk.
Aangezien de eerdere opmerking om telebereik gaat is de kans aanzienlijk dat je bij een full frame zou moeten gaan croppen. Dan blijft er van het voordeel van totale opbrengst ook weinig over. ;)

Wel een beetje lief doen hè. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 23-08-2020 22:22 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gelukkig hoeven we die discussie niet te voeren en hebben we toen een prachtig topic gemaakt: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
Bedankt voor alle adviezen (+ off topics :)).

We hebben besloten dat we voor een handzamere camera gaan die enigszins in de buurt komt bij DSLR beeldkwaliteit. Ik weet dat ik echt een grote concessie ga doen maar het weinig gebruiken van de huidige apparatuur doet me echt te veel pijn. Na 15 jaar diverse dslr's en diverse objectieven te hebben gehad gaat de volledige set in de verkoop.

Ik heb afgelopen week de Olympus om d E5ii geprobeerd. Anzich een prima aanvoelende camera met veel gebruikersgemak. Ga ik kijken naar objectieven dan kom ik toch snel bij zwaardere en grotere objectieven uit. Dan is de winst voor mij te beperkt.

Ik heb vorige week met de SX70 HS van Canon gespeeld en was behoorlijk tevreden over gebruiksgemak. Zoomcapaciteit was voldoende en fotokwaliteit leek op het eerste oog voldoende. Ik ga echter nog even verder kijken. Tips voor meer waar voor geld zijn nog welkom!

De Sony rx10 iv was qua besturing (nog) niet helemaal mijn vriend. Optische kwaliteit leek op het display, met inzoomen erg goed. De prijs staat me echter een beetje tegen. Voor 1000 euro was ik om geweest, wellicht biedt het vorige model voor mij meer. Die ga ik ook nog bekijken!

Kleinere compact camera's liggen simpelweg te slecht in de hand. Ergonomische grip zoals bij de rx10 en bovengenoemde canon zijn een must!

Tips voor de beste bridge/compact zijn nog welkom!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:36

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De Rx10 IV of III zijn beiden erg goed.....en bij Sony loont het inderdaad om een vorig model te kiezen in sommige gevallen, stukken goedkoper en vaak zijn de vernieuwingen van het laatste model slechts beperkte meerwaarde. In dit geval kan ik ook een versie III echt van harte aanraden. En dat is echt een andere klasse camera dan een SX70

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 20:23
RX IV is met name de auto focus wel een stuk beter dan bij de III.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven2912
Iedereen bedankt voor alle adviezen en het goede meedenken. Vandaag eerst naar een RX10 iii wezen kijken.

De verkoper was vergeten te melden dat hij een flinke tik op de voorkant had gehad waardoor de schroefdraad van de zonnekap was beschadigd. Ook wist hij me te vertellen dat er uren 4k gefilmd werd en dat de camera dan soms wel wat warm liep. Geen goed gevoel bij de camera dus verder gereden voor een wat duurdere type IV. Super toestel en zonder twijfel gekocht voor 900 euro!

Dit weekend gaat de oude set in de verkoop. Met gepast verdriet :)

Pagina: 1