Advies gevraagd: Stille server voor VM's en docker container

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMetaal
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-06 08:57
Ik ben ooit begonnen met een Synology DS211J. Ik kwam er echter al snel achter dat dat apparaat niet veel power had. Na een paar jaar ben ik doorgestapt naar een Synology DS415+. Een duurdere nas met wat meer power, maar toch loop ik nu weer tegen de beperkte resources (qua memory en cpu) aan.

Via werk heb ik een dikke server kunnen regelen die daar toch de vuilnisbak in ging. Dat is een 2U server met 386GB memory en twee Intel Xeon (weet even type niet meer) processors erin. Prima ding qua specs, hier kan ik voorlopig wel mee vooruit dacht ik. Dat is ongetwijfeld ook zo, is het niet dat zo'n ding toch wel verschrikkelijk veel herrie maakt, zelfs met de fans op lage toeren.
Nu ben ik dus aan het rond kijken voor een tower server die een stuk stiller is, maar toch genoeg resources biedt en eventueel uit te breiden is.

Ik wil verschillende virtuele machines en docker containers draaien op de server. Mijn voorkeur is om er ESXi als OS op te zetten. Hier zullen dan de vm's draaien zoals bv een complete Windows server omgeving, maar ook een Plex server en mogelijk wat Linux vm's. Het zal een soort speeltuintje zijn voor me dus wie weet wat er allemaal op komt.

De server moet dus redelijk ruim zitten in memory en cpu cores, maar hoeft ook weer niet de 386GB aan te tikken. ;)

CPU: Ik zat zelf te denken aan een Ryzen cpu gezien die vrij veel cores hebben (tov zelfde prijs Intel cpu's) en de Threadrippers nog wel wat prijzig zijn.
Memory: De memory sticks uit de 2U server is ddr3, wellicht als ik een moederbord heb dat dat ondersteund, dat ik die kan misbruiken.
Opslag: De HDD's in de 2U zijn SAS schijven en zou ik ook eventueel kunnen hergebruiken, maar als de nieuwe server SATA heeft, dan is dat ook geen probleem.
Netwerk: Qua netwerk interfaces zou het leuk zijn als de server er een aantal heeft zodat ik ook eens kan stoeien met PfSense, maar dit is geen vereisten (zolang het later evt. nog toe te voegen is).
Richtprijs: Qua richtprijs heb ik nog niet echt iets in gedachten. Ik ben nu vooral aan het oriënteren wat het een beetje zou kunnen kosten. Voorkeur ligt uiteraard wel bij bang for buck. Het hoeft ook niet allemaal nieuw en het laatste op de markt te zijn, als het maar performed.

Ik hoop dat ik een beetje een beeld heb kunnen schetsen waarmee jullie me kunnen helpen. Alvast bedankt!

Als iemand een idee heeft om de 2U server stil te krijgen voor weinig, dan hoor ik het ook graag :)

[ Voor 3% gewijzigd door DeMetaal op 19-08-2020 22:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 18:05
Een Ryzen als server is niet geschikt. Verbruikt veel stroom. Een Intel verbruikt in idle een stuk minder. Hoeveel en welke VM's en containers praten we hier over? Hoeveel stroom trekt die server die je nu hebt?

Ik heb op mijn Synology 718+ met 8GB RAM, 12 containers draaien inclusief Plex en de load valt reuze mee. Als je echt zelf een server wilt maken, moet je hier eens kijken: Het grote zuinige server topic - deel 2

• DeMetaal
De server die ik nu heb liggen staat nauwelijks aan, maar dat is een standaard datacenter server dus niet heel erg ge-end op powersaving. Powersaving is ook niet echt een van de hoofdpunten waar de server aan moet voldoen. Natuurlijk leuk meegenomen, maar ik wil niet bij voorbaat inleveren op resources omdat het zuiniger is.

Zoals ik zei, is het ook een speeltuintje voor me maar de volgende VM's/containers zullen er sowieso op gaan draaien.
Containers:
- nzbget + vpn
- transmission + vpn
- sickchill
- pihole
- camera server met 5 HD cam's
- openvpn server

VMs:
- Plex server
- PfSense
- Complete windows server omgeving (dus met DC, AD, DNS, DHCP etc. en waarschijnlijk allemaal aparte VM's)
- Windows 10 VM waar zo nu en dan een game op gehost zal worden (Minecraft, Satisfactory, Astroneer)

Dit zou max 25% van de totale resource capaciteit mogen innemen aangezien dit in principe het begin is en ik met de dag weer wat anders verzin om erbij te zetten / draaien en geen zin heb om na een jaar alweer te moeten uitbreiden of onderdelen moeten te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Weet ook dat zuinigere server ook minder warmte produceert...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:31
De server verplaatsen naar een andere ruimte waar je er geen last van hebt? Meterkast, zolder, kelder enz..

Klinkt alsof de huidige hardware prima is maar de locatie niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMetaal
@synx6 Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte, maar ik heb niet echt een plek waar ik 'm niet echt zal horen. Hooguit in de schuur of de kruipruimte, beide een locatie waar vocht weer een probleem zou kunnen vormen.

Ik heb geen kelder, op zolder werk ik en ook als 'ie daar ligt, horen we 'm duidelijk in de slaapkamers eronder en de meterkast is te klein om 'm in te leggen.

Vandaar ook mijn toevoeging, als iemand een tip heeft om zo'n ding stiller te maken op een verantwoorde manier dat niet zoveel kost als een compleet nieuwe server.. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Betere kast met grotere fans (ik kwam laatst een fan van 500! Mm doorsnede- dat ding hoeft maar 200rpm te draaien om gelijk te staan aan een giga airflow).
Of zijn het de hdds die lawaai maken?
Mogelijk wat betere geluidsisolerende wanden, in combinatie met grotere fans (want meer isolatie is minder koeling).

Dus eerst erachter komen wat de herrie maakt, dan oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Djarune schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:50:
Een Ryzen als server is niet geschikt. Verbruikt veel stroom. Een Intel verbruikt in idle een stuk minder. Hoeveel en welke VM's en containers praten we hier over? Hoeveel stroom trekt die server die je nu hebt?
Lang achterhaald.. Voor het Ryzen tijdperk wellicht maar Ryzen heeft dit sterk verandert en de door ontwikkeling van drivers heeft dat alleen nog maar versterkt.

Om even een vergelijk te trekken:
Een volledig systeem gebasseerd op een Intel i7-8700 verbruikt in idle hetzelfde als datzelfde systeem op een Ryzen 7-1700X.
https://www.vortez.net/ar...zen_7_3700x_review,8.html

En uiteraard zijn er reviews te vinden die de stelling dat Intel zuiniger is ondersteunen en een soortgelijke hoeveelheid reviews die de stelling dat AMD zuiniger is. En als je die bekijkt zul je zien dat het verschil in alle gevallen minimaal is. Ryzen is gewoon geschikt, ook als je naar idle verbruik kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Croga schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:10:
[...]

Lang achterhaald.. Voor het Ryzen tijdperk wellicht maar Ryzen heeft dit sterk verandert en de door ontwikkeling van drivers heeft dat alleen nog maar versterkt.
Ik vertrouw toch echt op de Tweakers community die met dergelijke servers werken. Verbruik is echt wel hoger bij een Ryzen namelijk:
Het grote zuinige server topic - deel 2 met keyword Ryzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:31
DeMetaal schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:02:
@synx6 Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte, maar ik heb niet echt een plek waar ik 'm niet echt zal horen. Hooguit in de schuur of de kruipruimte, beide een locatie waar vocht weer een probleem zou kunnen vormen.

Ik heb geen kelder, op zolder werk ik en ook als 'ie daar ligt, horen we 'm duidelijk in de slaapkamers eronder en de meterkast is te klein om 'm in te leggen.

Vandaar ook mijn toevoeging, als iemand een tip heeft om zo'n ding stiller te maken op een verantwoorde manier dat niet zoveel kost als een compleet nieuwe server.. :)
Als je hem zo sterk hoort, dan klopt er iets niet denk ik. Of je verdiepingsvloer is van katoen ;)

Fans versleten? Hdd die trillingen veroorzaken in frame met resonantie als gevolg? In zou de bron eerst goed vaststellen (zover mogelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 07:40

Croga

The Unreasonable Man

Djarune schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:22:
Ik vertrouw toch echt op de Tweakers community die met dergelijke servers werken. Verbruik is echt wel hoger bij een Ryzen namelijk:
De meest recente posts praten daar over een verschil van 4W in idle. Dat ga je in de praktijk niet merken terwijl het performance verschil onder load nogsteeds enorm is, zoals TS al vermeld, vooral door het grotere aantal beschikbare threads.

Als je voor superzuinig gaat (Als in: Celeron processoren, totaal systeemverbruik van 10W idle) dan maakt die 4W uit. Als je voor performance gaat stelt die 4W geen reet voor.

• DeMetaal
@99ruud99 Het zijn inderdaad de fans die zo'n herrie maken. Ik heb nog geen kast gevonden waar dit formaat moederbord in kan. Nu moet ik bekennen dat ik ook nog niet heel hard gezocht heb daarop.
Ik heb wel even gekeken naar de mogelijkheid van waterkoeling, maar dat is ook weer niet ideaal omdat de rest van de onderdelen dan niet of minder gekoeld worden.
Ook andere fans heb ik naar gekeken zoals bv de stillere bequiet of noctua, maar die zijn er niet specifiek voor server voor wat ik tegen kwam. Volgens mij geven die fans ook signalen terug naar het moederbord want er lopen heel wat meer draden naar toe dan de standaard rood/zwart.

@synx6 Haha nou de vloer is wel van beton, maar er komt nog een hoop geluid via de trap de overloop op. Volgens mij is het vooral de luchtverplaatsing dat zo'n geluid maakt, maar wellicht dat de fans zelf ook wat herrie maken. Op lage toeren gaat het ook nog wel, maar als dat ding op volle toeren gaat..

Ik zal voor het beeld een tweetal fotos van de huidige server toevoegen. Op de 1e foto zie je op het toetsenbord een losse fan liggen, dit is het type dat in de server zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xk7A1E1rjedxCoU4NazhwgADq-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOwZRlsSHyvR4KpET2KYrEHG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XATNq_w4ktypif6m9emYqmTZkfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJxGmc4iOIi8MQtrmGFJZICw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
@Croga dat ben ik met je eens. Er is alleen geen reden voor een enorm werkpaard

De containers en Plex server werken prima op een recente Synology.
Pfsense heb ik jaren prima gedraaid op een barebone met dual nic en een Celeron.
Windows Server met de games is de zwaarste toepassing. Om hier nou een enorme machine voor samen te stellen.

Ik zou iets nemen met een Pentium Gold. Kan ie 24/7 draaien. Misschienn nog ietsjes sterkers afhankelijk van de usecase. Alternatief is de huidige server behouden.

@DeMetaal wat voor server is het? Misschien de fans vervangen voor een stel stille Noctua’s. Onthou dat iedere Watt die een jaar aanstaat ongeveer 2 euro kost.

• Djarune
Wow dat is geen kleine jongen! _O- Die past bij mij ook niet in de meterkast.

• DeMetaal
Het is een Intel® Server System R2308GZ4GC.

Die 2 euro zal ik niet van wakker liggen. Overigens zal dat wel gecompenseerd worden door de panelen op mijn dak die meer opleveren dan ik verbruik.

Ik begrijp dat er mensen zijn die zo zuinig mogelijk willen gaan, maar daar ben ik er niet een van. :) Ik heb liever iets dat teveel kan zodat ik er redelijk wat jaar mee vooruit kan zonder na te hoeven denken aan vervangen of uitbreiden. Hooguit wat disken vervangen voor iets groters (zitten nu 600G SAS schijven in).

• DeMetaal
Djarune schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:46:
Wow dat is geen kleine jongen! _O- Die past bij mij ook niet in de meterkast.
Hahaha ik zei toch, het is er een uit een datacenter. Ik ben ook gek ook dat ik dat thuis heb maar het is leuk speelgoed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Wat veel belangrijker is: elke watt minder geeft ook 1 watt warmte minder,
daaruit kan je airflow berekenen (ongeveer 1 watt = 1m3/h) (HELE GROVE SCHATTING)
Dat betekend dat als je minder watt verbruikt, je ook minder airflow nodig hebt :)
minder airflow = minder geluid productie

spreekt dit je meer aan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:46
Ik heb zelf half vorig jaar mijn server een upgrade gegeven van dual core atom naar een i5-8400 met 8GB ram en 12TB aan schijf ruimte.

Qua verbruik op dit moment zelfs lager dan die Atom.

Denk dat Ryzen ook een prima optie is, maar daar werd toen nog in dat topic weinig mee gedaan.
Doel hier was overigens hoofdzakelijk Plex server met mogelijkheid tot transcoden van 4k materiaal.

Het is denk ik maar precies wat je wilt. Mijn server zou prima in de meterkast kunnen, maar staat eigenlijk nu naast mijn vaste pc op zolder.

Even voor de beeldvorming:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8400 Tray€ 169,35€ 169,35
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 99,-€ 99,-
3Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 114,31€ 342,93
1BehuizingenLian Li PC-Q25B€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 43,85€ 43,85
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 29,28€ 29,28
1VoedingenSeasonic G-Serie 360Watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 250GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 781,36

Moederbord is trouwens een dual NIC, maar uiteindelijk niet echt in gebruik. Wellicht ooit nog eens.

Verwacht dat je met een Ryzen 3600 of 3700 genoeg hebt. Even kijken naar hoeveel cores. Mijn vaste pc is een 12 core 3900x, maar dat is qua prijs geen bang for buck meer.
De 3600 heeft er 6 en de 3700 heeft er 8. Zit wel qua prijs best veel verschil tussen. Of dat wat toe zal voegen vraag ik me af.

[ Voor 82% gewijzigd door Arunia op 20-08-2020 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Het is niet alleen de warmte. Die 4x 10.000rpm SAS schijven maken natuurlijk ook enorme herrie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 16:14
Djarune schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:22:
[...]

Het is maar wat je wilt bereiken. Het is in ieder geval een stuk zuiniger dan het beest wat ie nu op zijn bureau heeft liggen. Ik heb een Ryzen 3 als home server en die doet zonder disks 26 watt idle en met disks 45 watt. Dit is met een gewone 80+ (Gold) ATX voeding in een normale tower en met drie USB poorten bezet (Ikea tradfree hub, P1 kabel en Z-Wave stick). Ik vind 45 watt acceptabel voor wat het ding allemaal doet. Hij draait mijn home automation, hij is mijn router, alle file serving taken en een doos andere VMs.

Misschien had ik met Intel en een pico-psu nog wat eraf kunnen schaven, maar als je ervanuit gaat dat ik met de disks en de USB apparaten al 20+ watt verbruik, dan had ik hooguit op 35 ofzo uit kunnen komen. Die 10 watt verschil was me het extra geld niet waard.

[ Voor 0% gewijzigd door __fred__ op 20-08-2020 10:04 . Reden: Ryzen 3 ipv 7. Foutje desktop / server. ]

• DeMetaal
Djarune schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:59:
Het is niet alleen de warmte. Die 4x 10.000rpm SAS schijven maken natuurlijk ook enorme herrie.
Die schijven zijn niet te horen boven het geluid van de fans/luchtdoorvoer.
__fred__ schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Het is maar wat je wilt bereiken. Het is in ieder geval een stuk zuiniger dan het beest wat ie nu op zijn bureau heeft liggen. Ik heb een Ryzen 7 als home server en die doet zonder disks 26 watt idle en met disks 45 watt. Dit is met een gewone 80+ (Gold) ATX voeding in een normale tower en met drie USB poorten bezet (Ikea tradfree hub, P1 kabel en Z-Wave stick). Ik vind 45 watt acceptabel voor wat het ding allemaal doet. Hij draait mijn home automation, hij is mijn router, alle file serving taken en een doos andere VMs.

Misschien had ik met Intel en een pico-psu nog wat eraf kunnen schaven, maar als je ervanuit gaat dat ik met de disks en de USB apparaten al 20+ watt verbruik, dan had ik hooguit op 35 ofzo uit kunnen komen. Die 10 watt verschil was me het extra geld niet waard.
Ik moet toegeven dat dit beest ook wel echt een enorme overkill is. :+
Maar wat je zegt, dat een cpu een paar watt meer verbruikt, dat is nou ook weer niet iets waar ik me druk om maak.
Wat voor hardware heb je er nog meer in zitten en hoeveel heeft je dat ongeveer gekost?
Arunia schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:59:
Ik heb zelf half vorig jaar mijn server een upgrade gegeven van dual core atom naar een i5-8400 met 8GB ram en 12TB aan schijf ruimte.

Qua verbruik op dit moment zelfs lager dan die Atom.

Denk dat Ryzen ook een prima optie is, maar daar werd toen nog in dat topic weinig mee gedaan.
Doel hier was overigens hoofdzakelijk Plex server met mogelijkheid tot transcoden van 4k materiaal.

Het is denk ik maar precies wat je wilt. Mijn server zou prima in de meterkast kunnen, maar staat eigenlijk nu naast mijn vaste pc op zolder.

Even voor de beeldvorming:
1ProcessorsIntel Core i5-8400 Tray€ 169,35€ 169,35
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 99,-€ 99,-
3Interne harde schijvenWD Red (64MB cache), 4TB€ 114,31€ 342,93
1BehuizingenLian Li PC-Q25B€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 43,85€ 43,85
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 29,28€ 29,28
1VoedingenSeasonic G-Serie 360Watt€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 250GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 781,36

Moederbord is trouwens een dual NIC, maar uiteindelijk niet echt in gebruik. Wellicht ooit nog eens.

Verwacht dat je met een Ryzen 3600 of 3700 genoeg hebt. Even kijken naar hoeveel cores. Mijn vaste pc is een 12 core 3900x, maar dat is qua prijs geen bang for buck meer.
De 3600 heeft er 6 en de 3700 heeft er 8. Zit wel qua prijs best veel verschil tussen. Of dat wat toe zal voegen vraag ik me af.
Ik denk dat zo'n klein kastje een stuk stiller zal zijn dan die blade die ik heb liggen. In zo'n geval zou het ook geen probleem zijn om dat op zolder te laten staan hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:46
@DeMetaal Ik zou ook zeker kijken naar een behuizing welke je kwijt kan/wil en goede fans. Ikzelf zweer bij Noctua en dat is ook wat er in zit. Werkt allemaal prima en voor zover ook gewoon die hete dagen door zonder extra geluid.
Daarbij was deze kast ook ideaal qua formaat en het kwijt kunnen van hardeschijven. Zeker nu de bootschijf vervangen is voor een M.2 SSD. Scheelt een slot en er is genoeg ruimte over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-06 16:14
DeMetaal schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Wat voor hardware heb je er nog meer in zitten en hoeveel heeft je dat ongeveer gekost?
Ryzen 3 APU dus he, geen Ryzen 7. Dat was een typo. Overigens is deze APU zen, geen zen2, dus daar is nog wel wat te halen. Beestje is ook alweer 2 jaar oud. Deels ook oude desktop hardware die ik nog had liggen. Maar het lijstje dus:

1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 104,-€ 104,-
1MoederbordenGigabyte GA-A320M-H€ 45,60€ 45,60
2Interne harde schijvenHGST Deskstar NAS, 4TB€ 0,-€ 0,-
5Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 5TB€ 158,95€ 794,75
1NetwerkadaptersIntel Gigabit CT Desktop Adapter€ 16,15€ 16,15
2Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 49,44€ 98,88
1Solid state drivesSamsung 830 series SSD 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.059,38
Pagina: 1