Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:10
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies over het verwarmen en warm water creëren in mijn toekomstig bedrijfspand. Het pand is op het moment in aanbouw. Ondanks dat er een gasaansluiting komt willen we toekomstbestendig en zo duurzaam mogelijk verwarmen dus gas gaan we niet gebruiken. Op het platte dak gaan we 21 zonnepanelen neerleggen, en die energie willen we dus ook deels gaan gebruiken voor het verwarmen en het warme water.

Het pand bestaat uit twee verdiepingen met elk een oppervlak van 60 m2. In beide verdiepingen worden de leidingen voor vloerverwarming aangelegd. Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in wat de opties zijn maar ik kom er niet helemaal uit. Zou omdat we de zonnepanelen hebben een elektrische cv ketel een goede optie zijn, of is een lucht/water warmtepomp de zuinigste optie zijn? Er zou een buitenunit op het platte dak kunnen staan.

We willen ook een douche plaatsen, kan je dan qua energieverbruik beter kijken naar een doorstroomboiler?

Alvast heel erg bedankt voor het advies!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-06 08:29
is erg simpel.

we gaan uit van gas.
kosten per m3 0,65€, ongeveer 1000m3 nodig.
maakt 1000 x 0,65 = 650€ aan gas per jaar + 235€ vastrecht.
(gewoon omdat je een getal moet hebben om mee te rekenen. ;) )

voor elektrische cv ketel.
1m3 gas is theoretisch 9,2 tot 9,6kWh.
maar praktijk is een 8kWh beter om mee te rekenen. (er gaat altijd nog warmte de pijp uit van een cv ketel.)
1000m3x8kWh=8000kWh.
8000x0,22€=1760€ per jaar

voor warmtepomp.
dan heb je ook nog de COP (beter de sCOP).
ik neem expres een slechte COP als voorbeeld dus 2,5. (normaal kom je wel boven de 3 uit.)
1000m3x8kWh/2,5=3200kWh. (normaal 1000m3x8kWh/3=2666kWh)
3200 x 0,22€=704€ per jaar (normaal 2666 x 0,22€=586€)
(de sCOP van mijn warmtepomp is zelfs 4,1. >:)
maar goed dat is een speciaal gevalletje, kun jij niet mee rekenen. ;) )

21 zonnepanellen van 340Wp die geven(uitgaand van perfecte ligging):
21x340 = 7140Wp = 7140kWh
dus met elektrische CV ketel is dit zo op en heb je niks over.
warmtepomp is al snel de betere optie. ;)

of je nu een lucht/water of water/water neemt maakt voor de berekening niet uit.
en het tap water is ook geen probleem, gewoon een boiler verwarmen met de warmtepomp en klaar.
genoeg modellen die dit kunnen.
maar het beetje energie wat je nodig hebt voor tap water, dit kan ook elektrische als je dat wil.
dit maakt allemaal niet zo heel veel uit.

edit:
het niet hebben van een gasaansluiting, levert je een besparing op van al snel 235€ per jaar.(vastrecht netbeheerder kosten meter huur etc etc....)
na 10 jaar is dit al 2350€.
die besparing heb je eigenlijk hard nodig om een warmtepomp te kunnen bekostigen. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 19-08-2020 10:57 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je bent in ieder geval op de goede weg door niet aan het gas te willen.

Een l/w zou in jouw geval een goede optie zijn zo op het eerste oog, een modern pand is goed geisoleerd en zal niet zoveel gebruiken voor de verwarming.
Een doorstroomboiler is prima voor een douche, zoveel zal die niet gebruikt worden? Plintboiler voor de kitchenette en klaar.

Kun je eventueel nog meer panelen kwijt op het dak?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

migjes schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:34:

edit:
het niet hebben van een gasaansluiting, levert je een besparing op van al snel 235€ per jaar.(vastrecht netbeheerder kosten meter huur etc etc....)
na 10 jaar is dit al 2350€.
die besparing heb je eigenlijk hard nodig om een warmtepomp te kunnen bekostigen. ;)
Daar valt nog wel wat over te zeggen:

nieuws: Netbeheerder mag geen factuur sturen voor verwijderen gasleiding van ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 01-06 08:29
jep:
maar beter dit even lezen:
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2
dus kan ook kosteloos, maar bij nieuwbouw is er wel een vreemde situatie.
en daar durf ik dan niks over te zeggen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je nooit een contract bent aangegaan voor gas hebben netbeheerders niets in handen om je kosten te laten maken. (Met een contract sinds kort dus ook niet meer, maar daar moet nog meer jurisprudentie op komen voordat de netbeheerders toegeven).

Ontopic:
In zou een combinatie doen van pv en een dikke zonneboiler/buffertank. Dit in combinatie met een warmtepomp.
Maar, kan je iets meer informatie geven over je pand? Nu is het nogal gokken hoe het geïsoleerd is.

Je schrijft dat er vloerverwarming is. Dat leent zich prima voor lage temperatuur verwarming zoals van een warmtepomp. Waar je tekost komt kan je altijd lucht/lucht verwarming (en koeling!) ophangen.

Wat is je warmwatervraag?

[ Voor 23% gewijzigd door teacher op 19-08-2020 13:03 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:48
Ben wel even benieuwd hoe je aan gasaansluiting hebt gekregen bij nieuwbouw?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als het nieuwbouw is en dus geïsoleerd is conform het huidige bouwbesluit, zou ik niet investeren in verwarming via de vloer. In de winter blijft het zonder verwarmen gewoon 18 graden binnen dus hoef je nauwelijks te verwarmen. Daarnaast wordt koeling de komende decennia minstens zo belangrijk als verwarming. Ik zou op elke verdieping en split-unit airco ophangen. De kosten voor een warmtepomp + vloerverwarming zijn veel hoger dan die van twee split units.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Meer panelen dan 21 kunnen we niet kwijt op het dak, vooral als er ook nog een buitenunit voor een warmtepomp op moet komen te staan. Waarom er een gasaansluiting komt weet ik niet precies. We gaan in ieder geval contact opnemen met de netbeheerder dat we deze niet gaan gebruiken.

Ik ging er van uit dat de vloerverwarming de beste optie zou zijn, het pand wordt opgeleverd met de leidingen in de vloer gestort. Op de begane grond komt een werkplaats voor houtbewerking e.d. Daar zal niet heel veel verwarming nodig zijn denk ik. Op de 1e verdieping komt een kantoorruimte. Hier een linkje naar de advertentie op funda, ik weet niet of jullie daar wat aan hebben.

https://www.fundainbusine...420145-nijverheidsweg-27/

Vaak douchen zal er niet gebeuren, hooguit een enkele keer in de week. Verder komt er een keukentje met warm water en een wastafel beneden waar we ook graag warm water willen. In de meterkast is 3 x 25 A aanwezig.

[ Voor 5% gewijzigd door KoenVW76 op 19-08-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe is de oriëntatie van de panelen in je huidige plan? Als het op zuid is heb je tussen de rijen loze ruimte, dan kun je er met een oost-west opstelling meer uit halen omdat je er veel meer op kwijt kan en je smeert je opbrengst ook beter uit over het verloop van de dag.

Om de handen te wassen na werkzaamheden etc is een plintboilertje genoeg, waarschijnlijk ook wel in de keuken. Je kan een centraile wp boiler ophangen maar dan zit je weer met extra leidingen etc, zo hou je het veel simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:53
Als je het in de zomer een beetje leefbaar wilt hebben boven heb je toch airco nodig. Airco kan ook verwarmen.

Een L/W warmtepomp vind ik voor verwarmen overigens wel geschikter.

Ik denk dat ik 2 3.5 kW airco's boven zou hangen en een of twee beneden. Dan kun je snel verwarmen of koelen.

Als je een airco teveel vind tochten in de winter dan moet je een L/W warmtepomp erbij nemen om de vloerverwarming te stoken. Zoveel kost dan niet want er zit subsidie op. En een zwaar model heb je ook niet echt nodig, bij een koudegolf zet je gewoon de airco aan op de verwarm stand.

Blijf in ieder geval ver van een elektrische CV.

Edit: Wel wat ruimte op het dak vrijlaten voor de buitenunits.

[ Voor 4% gewijzigd door busscherski op 23-08-2020 14:08 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Eventueel een warmtepomp met 1 buitenunit en zowel een L/W als een L/L binnenunit. Best of both worlds.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Cable_boy schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:47:
Eventueel een warmtepomp met 1 buitenunit en zowel een L/W als een L/L binnenunit. Best of both worlds.
Zijn die niet heel duur of werken vrij inefficiënt?

Als je maar 1 buitenunit wilt kun je denk ik beter kiezen voor een grote L/W. En dan fancoils en dampdicht geïsoleerde leidingen.
Dan stuur je zomers water van 12 graden door de fancoils, eventueel ook water van 19 graden door de vloerverwarming.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huupke
Aanschaf is zeker duurder dan los maar aansluiten en onderhoud wellicht niet. Ik zie niet in waarom ze inefficiënter zouden zijn, heb je bronnen dat deze WPs een lagere sCOP hebben?
Mij lijkt dat als ze samen werken ze beter kunnen regelen in vermogen en je hebt zeker meer afgifte maar ervaring heb ik er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 12:49
migjes schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:34:
voor warmtepomp.
dan heb je ook nog de COP (beter de sCOP).
ik neem expres een slechte COP als voorbeeld dus 2,5. (normaal kom je wel boven de 3 uit.)
1000m3x8kWh/2,5=3200kWh. (normaal 1000m3x8kWh/3=2666kWh)
3200 x 0,22€=704€ per jaar (normaal 2666 x 0,22€=586€)
(de sCOP van mijn warmtepomp is zelfs 4,1. >:)
maar goed dat is een speciaal gevalletje, kun jij niet mee rekenen. ;) )
Als je meer dan 10000 kWh per jaar aan elektra verstookt kom je ook in de lagere schijven uit. Daar zit je met een beetje bedrijf zo aan. Maakt het warmtepomp deel extra aantrekkelijk.
busscherski schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 14:06:
Als je een airco teveel vind tochten in de winter dan moet je een L/W warmtepomp erbij nemen om de vloerverwarming te stoken. Zoveel kost dan niet want er zit subsidie op. En een zwaar model heb je ook niet echt nodig, bij een koudegolf zet je gewoon de airco aan op de verwarm stand.
Wel rekening houden met de regeneratie cycli in verwarming stand. Kan voor een temperatuurdaling binnen zorgen, als er niet genoeg overlap is.

[ Voor 22% gewijzigd door The_Vice op 23-08-2020 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Cable_boy schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:39:
Aanschaf is zeker duurder dan los maar aansluiten en onderhoud wellicht niet. Ik zie niet in waarom ze inefficiënter zouden zijn, heb je bronnen dat deze WPs een lagere sCOP hebben?
Mij lijkt dat als ze samen werken ze beter kunnen regelen in vermogen en je hebt zeker meer afgifte maar ervaring heb ik er niet mee.
Heb je een linkje van zo`n lucht naar lucht en water multisplit?
Ik kan er zo snel geen vinden.
Wel van een product dat in Nederland te koop is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
Zie het L/W WP topic:
Oxellaar schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 23:35:
[...]

Klopt, de EHS serie heeft/had het. Maar Samsung is al even buiten beeld voor mij.
Eigenlijk alles is ME en een beetje Daikin.
@assje
ME heeft ook zoiets, nog mooier dan Samsung had. Maar dat is niet(makkelijk) te krijgen in Nederland.
Waarom weet ik niet, lijkt mij wel goud zo'n systeem in sommige situaties.
Voor alsnog zijn Samsung en Mitsubishi Electric 2 opties maar misschien zijn er meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

FreakNL

Well do ya punk?

Iedereen praat hier over warmtepompen zoals die ingezet worden bij traditionele/bestaande (huizen)bouw

In jouw geval was dit wellicht beter geweest:
https://www.verwarminginf...mp/grond-water-warmtepomp

Hebben wij ook op de zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is dat wel zo? Als ik het zo lees zal de warmtevraag niet zo hoog zijn.

Edit: Ik bedenk me net dat er een houtbewerkingsbedrijf komt. Een klein kacheltje voor de houtrestjes kan er natuurlijk ook nog erbij.

[ Voor 49% gewijzigd door Erasmo op 23-08-2020 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoenVW76
Erasmo schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:42:
Hoe is de oriëntatie van de panelen in je huidige plan? Als het op zuid is heb je tussen de rijen loze ruimte, dan kun je er met een oost-west opstelling meer uit halen omdat je er veel meer op kwijt kan en je smeert je opbrengst ook beter uit over het verloop van de dag.

Om de handen te wassen na werkzaamheden etc is een plintboilertje genoeg, waarschijnlijk ook wel in de keuken. Je kan een centraile wp boiler ophangen maar dan zit je weer met extra leidingen etc, zo hou je het veel simpeler.
Zo simpel mogelijk houden is wel doel, al ik wil ik ook geen onnodig verbruik creëren. Ik dacht dat zo'n doorstroomboiler wel zuiniger zou zijn dan een boiler omdat die niet water continue op een bepaalde temperatuur hoeft te houden?

Dit is het plan voor de zonnepanelen nu, gericht op het zuidoosten. Onder komt dus een luik in het dak zodat we gemakkelijk bij de panelen kunnen komen, en daarnaast zou dus nog ruimte zijn voor een buitenunit voor een warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57lpfUIkAGYMu0ScBw2VtoyWW5I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f1xi0CYVDRNGFTZn902Wn5wW.png?f=user_large

Een lucht/water warmtepomp lijkt me dan het beste voor het verwarmen als ik het zo begrijp. Hoe kom ik er achter wat voor vermogen ik nodig heb? Ik denk dat de combinatie met een airco boven dan wel slim zou zijn. Ik kan mij haast niet voorstellen dat een airco op de begane vloer nodig gaat zijn, en met de stof die in de lucht kan hangen met houtbewerking kan ik mij ook niet voorstellen dat die dan een lang leven zou hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Cable_boy schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:24:
Zie het L/W WP topic:
[...]

Voor alsnog zijn Samsung en Mitsubishi Electric 2 opties maar misschien zijn er meer.
De Daikin Altherma hybride kan ook icm een L/L binnendeel, ik dacht zelfs 2 bij de 8kW versie

Ai...even het "gasloos" gemist van de TS

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 23-08-2020 21:23 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Het ligt uiteraard aan de mate van isolatie en of je buren stoken. Heb je een warmteverliesberekening?

In een nieuwbouwwoning van dat oppervlakte kom je ongeveer op een 5 kW model L/W uit als je geen nachtverlaging toepast.
Als er in het weekend niemand is zou het wellicht lonen om een maatje groter te nemen en de vloerverwarming van vrijdag 12:00 tot zondag 12:00 een paar graadjes lager te zetten.

Plaats de buitenunit en het dakluik bij voorkeur aan de noordzijde van het dak. Zijn er overigens geen lichtkoepels in geplaatst?

Uiteindelijk maar met je airco leverancier afspreken of die na subsidie goedkoper een multisplit "lucht naar lucht en water" kan plaatsen of losse apparaten.
Qua betrouwbaarheid en simpelheid zijn losse apparaten sowieso beter, als de ene kapot is heb je de andere nog. SCOP's ga ik nu even niet vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:26

Barrycade

Through the...

Maar is zo'n bedrijf unit überhaupt wel gelijkwaardig qua isolatie als een huidig nieuwbouwhuis?

Volgens mij hebben bedrijfspanden een heel andere benadering (nog steeds).

Ik zie in de advertentie ook helemaal niets over duurzaamheid.

Als je jezelf rijk rekent met een lage temperatuur vloerverwarming maar 0 isolatie zit je met koude voeten en handen in de winter en een bloedheet hok in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoenVW76
Ik heb nog wat gegevens gevonden:

Vloerisolatie: RC=4,5 m2.k/W
Dakbekleding: Rc=5,0 m2.k/W
Buitengevels: Rc=4,5 m2.k/W

Kunnen jullie daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

KoenVW76 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:09:
[...]
Zo simpel mogelijk houden is wel doel, al ik wil ik ook geen onnodig verbruik creëren. Ik dacht dat zo'n doorstroomboiler wel zuiniger zou zijn dan een boiler omdat die niet water continue op een bepaalde temperatuur hoeft te houden?
Ja en nee. Een doorstroomverwarmer is vrij simpel, maar die moet je wel aan de 3-fase hangen en ja, het dingetje kan ook gewoon zomaar 8-11kW gebruiken. Als je op hetzelfde moment beneden een draaibank opstart zou het zo maar kunnen dat je hoofdaansluiting niet toereikend is.

Een klein plintboilertje van 5 liter op temperatuur houden kost niet zo heel veel per dag, helemaal als je met een timer in de avond en het weekend de boiler uitzet. Beide opties zijn qua installatie wel simpel, je hoeft naar de tappunten alleen maar koud water aan te leggen.

Op zich valt voor beide dingen wel wat te zeggen, het ligt aan je verbruikspatroon. Onder de streep zal het niet zo heel veel uitmaken qua verschil.
Dit is het plan voor de zonnepanelen nu, gericht op het zuidoosten. Onder komt dus een luik in het dak zodat we gemakkelijk bij de panelen kunnen komen, en daarnaast zou dus nog ruimte zijn voor een buitenunit voor een warmtepomp.
Draai de panelen eens een kwartslag en zet ze zo neer: /\/\/\ Met een oostwest opstelling heb je praktisch geen tussenruimte nodig.
[Afbeelding]

Een lucht/water warmtepomp lijkt me dan het beste voor het verwarmen als ik het zo begrijp. Hoe kom ik er achter wat voor vermogen ik nodig heb? Ik denk dat de combinatie met een airco boven dan wel slim zou zijn. Ik kan mij haast niet voorstellen dat een airco op de begane vloer nodig gaat zijn, en met de stof die in de lucht kan hangen met houtbewerking kan ik mij ook niet voorstellen dat die dan een lang leven zou hebben :)
In principe zet je als het warm is dan toch die enorme roldeur open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
KoenVW76 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:07:
Ik heb nog wat gegevens gevonden:

Vloerisolatie: RC=4,5 m2.k/W
Dakbekleding: Rc=5,0 m2.k/W
Buitengevels: Rc=4,5 m2.k/W

Kunnen jullie daar wat mee?
https://www.isolatiemater...er-isolatie-en-rc-waarde/

Dit is vergelijkbaar met nieuwbouw van woningen.
Hoe is de isolatie met je buren?

Pagina: 1