unezra schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:55:
@
krakendmodem Bij mijn werkgever is MBO4 een prima startqualificatie om door te groeien.
1e lijn, 2e lijn, daarna 3e lijn / beheer en daarna eventueel projecten, consultancy, etc.
Tickets oplossen lijkt me het probleem niet, dat gebeurt bij mij in het team doorlopend maar dat zijn in de basis wel tickets die minimaal meerdere uren in beslag nemen. "Ticket" is nogal een breed begrip. Bij ons vallen daar service requests, incidenten en RFC's onder. Waarbij het zeker niet is dat een incident simpel is, kan goed dat daar uren of dagen werk in zitten.
(Het is maar een deel van het werk, maar het is wel een belangrijk onderdeel.)
/Rant
Waarschijnlijk kwam/kom ik behoorlijk geïrriteerd over, maar na 2 jaar op een 24/7 servicedesk met tientallen oplosgroepen en 2 jaar werkplekbeheer en duizenden werkplekmigraties bij verschillende grote bedrijven te hebben gedaan, heb ik totaal niet het idee dat ik ook maar wat verder ben gekomen. Verschillende interne sollicitaties verder en niet verder komen dan de 1e lijns servicedesk is dan heel frustrerend. "Leuk dat de kennis er is, maar we hebben liever dat je meer calls aanneemt ipv een first-time fix van 80%." Tot zover de "service"desk.Initiatieven nemen en oplossingen aandragen werden niet gewaardeerd, je zit er om de telefoon aan te nemen of om zoveel mogelijk werkplekken op te leveren.
Mensen die goed kunnen lullen maar inhoudelijk niks van systemen weten worden vast in dienst aangenomen omdat de STAR-methode dit zo aangeeft. En de mensen met kennis zijn zo gedemotiveerd dat velen de organisatie verlaten. Loze beloftes dat je met deze "HBO traineeships" of cursussen overal aan de bak kan, zolang je maar niet in Friesland/Groningen woont, want "daar is niks".
Ja, dan ga je echt wel nadenken over de waarde van je diploma. Al helemaal als je baas vervolgens ook nog eens gaat dreigen dat je maar bij Wehkamp aan de slag kan gaan, mocht het project stopgezet worden.
Uiteraard zit ik bij de verkeerde werkgever/detacheerder. Maar ik realiseer mij ook heel goed dat het aanbod momenteel gewoon ruk is en dan thuis kom te zitten. Beheerfuncties zijn er al helemaal niet meer, en ook al is de kennis er, je komt er niet meer tussen.
Ondertussen hoeven mijn vrienden die HBO hebben afgerond niet eens te solliciteren, de bedrijven staan letterlijk in de rij met een vast contract. Ik krijg na twee jaarcontracten ineens 3 contracten voor drie maanden. Weg zekerheid.
Bovenstaande is mijn werkbeleving vanaf 2014/15. Ik lees ook veel berichten van mensen waar het wel goed gaat. Ik heb het nog niet mogen meemaken.
Overigens ervaren mijn collega's hetzelfde, maar die hebben vaak minder werkervaring dan ik en weten dus dat ze ook klem zitten. Dat is geen publiek geheim bij deze organisatie.