Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ktistes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-04 09:37
Ik zit er al een tijdje over te denken om de gordijnen in mijn woonkamer te automatiseren. Na wat rond zoeken heb ik een aantal opties gevonden, ik was benieuwd of er hier mensen ervaring mee hebben en een systeem kunnen aanraden.

Wat zoek ik: in ieder geval een systeem dat op gezette tijden open en dicht gaat. Handmatig kunnen bedienen is ook een pré (uit gemak, en family friendly). Op verschillende plaatsen tussen open en dicht kunnen stoppen is misschien wel eens handig, maar zal denk ik niet zo vaak voorkomen. Qua home automation wil ik verder niet zo ver gaan, ik heb wat hue spul en verwacht dat daar uiteindelijk wel een bridge van komt. Dus als dat op een makkelijke manier te koppelen is zou het handig zijn, maar ik heb al begrepen dat dat moeilijk is.

De opties die ik gevonden heb, met wat plus- en minpunten die ik zo zie:
(prijzen zijn voor systeem van ongeveer 3 meter)

Slide (website, forumtopic), €299 per gordijn
+Is te gebruiken met bestaande rails
+Ziet er netjes uit (al zie je het systeem in principe niet)
+Heeft eigen app
+Werkt met verschillende home automation systemen
Vrij duur
-Is een kickstarter project, uit het forumtopic begrijp ik dat het bedrijf wat problemen heeft door onder andere de coronacrisis. Onduidelijk of het nog snel geleverd kan worden.

Switchbot Curtain (kickstarter, store) $99 per gordijn
+Goedkoop
+Gemakkelijk te installeren
+Heeft eigen app
-Heeft een accu, dus moet opgeladen worden of voorzien van uitbreiding met zonnepaneel. Zolang nog niet duidelijk is wat de kwaliteit van de accu is vind ik een potentieel ontvlambaar apparaat aan een grote lap stof hangen niet zo'n veilig idee
-Ook een kickstarter, verwacht over een maand te beginnen met leveren maar is natuurlijk weer afwachten wanneer je aan de beurt bent.

Zemismart curtain (store) ±€150 per gordijn
+Goede prijs
+Keuze tussen aansturen via wifi (tuya), z-wave of zigbee
-Geen eigen app, dus home automation systeem nodig (de wifi en tuya variant is dan nog het makkelijkst, als je dat wilt gebruiken)
-De track lijkt mij nogal bulky, heb nog geen recensie gezien waarbij het mooi weg lijkt te vallen achter het gordijn wanneer deze gesloten is (maar dat kan aan de interieur ontwerp vaardigheden van de reviewers liggen).

Omnisilent (elektrisch-gordijn.nl) €199
? Lijkt nogal op de Zemismart, mogelijk hetzelfde systeem?

Kallox (autogordijn.nl, robbshop) €135-150
+Goedkoop
+Rails lijkt compact
-Maakt lawaai
-Mindere constructie
-Gedateerd?

Autogordijn luxe gordijnrail (autogordijn.nl) €260
?Lijkt veel op de zemismart
+Aan te sluiten op verschillende domotica

Brel elektrische gordijnrail (robbshop) €390
±RF signaal
-Prijzig
-Grote rail

Forest (robbshop) €575
+Compacte rails
+Bochten mogelijk
+Te integreren in domotica
-Erg duur

Heb ik nog goede systemen gemist? Wat zijn jullie ervaringen met de bovenstaande systemen, welke raden jullie aan?

• Ktistes
Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-04 11:29
Ik heb zelf de zemismart. het is inderdaad bulky, met name als je met afstandshouders op de muur bevestigt. Die zijn eigenlijk bedoeld voor in een koof.
Systeem werkt verder wel prima moet ik zeggen en prijs is ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:57

BCM

Ik ben heel lang geleden begonnen met een Kallox. Man wat een troep was dat! heeft het 3 weken gedaan. Veel herrie. Veel fouten (niet volledig open, of dicht) Niet goed af te stellen. Toen na 3 weken de uitgaande as afbrak heb ik nog even geprobeerd in gesprek te gaan met de winkel. Daar is helaas niets uit gekomen. Laten we het maar houden op domotica-leergeld......

Direct daarna een rails-set met dooya motor gekocht (met wifi) Deze lijkt heel veel op wat nu door Zemismart verkocht wordt. Deze set draait als probleemloos een jaar of 5. Niet al te veel herrie. Gemakkelijk met de hand te bedienen (klein rukje en het gordijn doet de rest) en sturing met de domotica. Top!

Ik zit nu weer te kijken voor andere gordijnen naar een Zemismart.

Cedo Nulli

• Ktistes
Ik heb inmiddels een Slide aangeschaft, de zemismart leek me toch wat te bulky.
De Slide bevalt goed, iets meer geluid dan ik verwachtte, maar het systeem werkt prima.
Ik maak me wel een beetje zorgen om de levensduur, zo nu en dan hoor ik de behuizing toch vervaarlijk kraken bij het openen en sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-04 09:58
Ktistes schreef op donderdag 17 september 2020 @ 15:59:
Ik heb inmiddels een Slide aangeschaft, de zemismart leek me toch wat te bulky.
De Slide bevalt goed, iets meer geluid dan ik verwachtte, maar het systeem werkt prima.
Ik maak me wel een beetje zorgen om de levensduur, zo nu en dan hoor ik de behuizing toch vervaarlijk kraken bij het openen en sluiten.
Ik zit ook op de boot voor het "slim maken" van mijn gordijnen. Heb daarbij vooral naar Slide gekeken, dus ben benieuwd hoe de ervaring na een maand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12

de Peer

under peer review

Ik heb gewoon zelf een steppermotor op mijn vouwgordijnen aangesloten. Is een stuk goedkoper. Maar wel wat eigen tijd aan kwijt natuurlijk.
Kosten zo'n 50 euro per gordijn.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 17:38

GJH

Ik ben ook aan het lijken voor elektrische rails. Een optie die ik overweeg is de Somfy Movelite 35 RTS (Prijs start rond de €280). Ik heb mijn Somfy screens met RTS al gekoppeld via RFXcom. Ik kan alleen verder vrij weinig reviews vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ktistes
KlaasjeNL schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:48:
[...]
Ik zit ook op de boot voor het "slim maken" van mijn gordijnen. Heb daarbij vooral naar Slide gekeken, dus ben benieuwd hoe de ervaring na een maand is.
Wat het slim maken betreft, daar ben ik erg blij mee. Ik kom op veel verschillende momenten van de dag thuis, en het gordijn is dan altijd al in de stand waar ik hem wil hebben. Niet dat gordijnen dicht doen nu zo'n groot werk is, maar het is toch wel fijn dat het iets is waar je niet naar hoeft om te kijken.

Mijn mening over de slide is niet echt veranderd. Hij doet wat hij moet doen, maakt nog steeds iets meer geluid dan ik zou willen (maar als je niet in de kamer zelf bent op het moment dat hij sluit hoor je niets). Verder hoor je hem een keer (of twee?) per dag de motor inschakelen, ik denk net zover dat de draad weer op spanning staat. Hoor je alleen als het stil is in de kamer.

De app werkt ook goed. Standaard routines zijn op een bepaalde tijd naar een bepaalde stand gaan (kan per dag van de week instellen), of afhankelijk van zonsopgang/ondergang schakelen. Dat laatste heeft een speelruimte van een half uur ervoor of erna, voor mij niet zo'n nuttige functie eigenlijk, tenzij je 's winters al om vijf uur met je gordijnen dicht wilt zitten. Er is ook een optie om te schakelen als de laatste weg gaat/eerste thuis komt, maar die is grijs in mijn app, niet uitgezocht of die optie nog komt of dat ik daar iets voor moet doen.

Al met al geef ik hem een ruime voldoende, mits de levensduur goed blijkt.
de Peer schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:37:
Ik heb gewoon zelf een steppermotor op mijn vouwgordijnen aangesloten. Is een stuk goedkoper. Maar wel wat eigen tijd aan kwijt natuurlijk.
Kosten zo'n 50 euro per gordijn.
Ja voor een vouw/rolgordijn is het een stuk makkelijker, daar zijn ook meerdere opties voor te vinden als je zelf niet wilt gaan knutselen.
GJH schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:14:
Ik ben ook aan het lijken voor elektrische rails. Een optie die ik overweeg is de Somfy Movelite 35 RTS (Prijs start rond de €280). Ik heb mijn Somfy screens met RTS al gekoppeld via RFXcom. Ik kan alleen verder vrij weinig reviews vinden.
Somfy had ik ook gezien, maar daar kon ik helemaal niets van vinden qua prijzen. Ik ging er maar van uit dat het een stuk duurder zou zijn dan ik zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-04 09:58
Ktistes schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Mijn mening over de slide is niet echt veranderd. Hij doet wat hij moet doen, maakt nog steeds iets meer geluid dan ik zou willen (maar als je niet in de kamer zelf bent op het moment dat hij sluit hoor je niets). Verder hoor je hem een keer (of twee?) per dag de motor inschakelen, ik denk net zover dat de draad weer op spanning staat. Hoor je alleen als het stil is in de kamer.
Hmm, twijfel toch over dat geluid. Ik vind het bijvoorbeeld irritant als de vaatwasser aan staat als we in de woonkamer zitten (open keuken) en heb bijvoorbeeld de stilst mogelijke stofzuiger gekocht omdat ik mij eraan erger. Maar dan gaat het natuurlijk om geluid dat langer aanhoudt (en mogelijk ook luider is?).

Ik vraag mij gewoon af of de ergernis aan het geluid niet groter wordt dan 's avonds van de bank moeten opstaan om de gordijnen dicht te trekken... 8)7 Waarschijnlijk zit ik moeilijk te doen om niks. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
Ja dat kan ik moeilijk beoordelen voor je. Het is een standaard elektromotor geluidje, maar het duurt natuurlijk niet zo lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-04 15:38
Heb vorige week 2 switchbots besteld, zijn onderweg nu en komen woensdag binnen als het goed is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:28
Ik heb hier rails van Aliexpress. Kwamen op maat gemaakt thuis geleverd, moest de boel alleen in elkaar schroeven en monteren.
Doen het al 2 jaar zonder enige storing of wat dan ook.

Is 433mhz spul (al bestaan ze ook met Z-wave of wifi based), aan te sturen met een Broadlink RM Pro icm Home Assistent :)

Die 2 rails (2x 4m ish, op maat gemaakt dus) en motoren hebben me inclusief alles destijds 230 euro gekost.
Als ik ga verhuizen neem ik ze zo weer - maar dan wel met een verbindingstechniek zodat het gelijk aan Home Assistent past.

https://a.aliexpress.com/_AXbfzL

Edit: lijkt heel erg op Zemismart, en ik heb dus ook zo'n Dooya motor zoals eerder genoemd werd. Er zijn een hoop resellers, ik kan het je aanraden :)

[ Voor 31% gewijzigd door Richh op 26-10-2020 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

ik ben een van d ebackers voor switchbot. heb ze nu ook een maandje hangen. werken prima. toch wel fijn dat de gordijnen nu gewoon zelf open en dicht gaan afhankelijk van de zon. zal ook fijn zijn tijdens een vakantie samen met een tv die zelf aan/uit gaat (als we weer weg mogen)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:30
Ik mis in dit rijtje nog: Xiaomi Aqara Super Silent Track met Xiaomi Aqara B1 als motor.

[ Voor 34% gewijzigd door Groentjuh op 28-10-2020 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen11
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-04 15:38
Heb de Switchbot net opgehangen, helaas is in de slaapkamer de rails te smal maar in een andere ruimte was het een fluitje van een cent om te installeren. Geluid valt mee. Overweeg er nu nog 2 te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:08

orf

Ik heb een Somfy Irismo 35 RTS Elektrische Gordijnrail met afstandsbediening. Op maat gemaakt op 377cm kostte dat vorig jaar €359.

Heel stil en loopt soepel. Afstandsbediening werkt goed, maar ik heb ‘m niet gekoppeld aan een ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
@orf Dat valt me enorm mee qua prijs. Ben er nooit zo'n fan van als je niet gewoon op een site binnen een minuutje een indicatie kan krijgen van wat het gaat kosten, dan wordt het naar mijn idee toch altijd twee keer zo veel als je zou willen. Maar wat jij nu noemt scheelt echt maar een paar tientjes vergeleken met een normale rail en een slide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:08

orf

@Ktistes Ik heb de rails gekocht bij Powerblinds. Daar was de prijs direct zichtbaar: https://www.poweredblinds...-elektrische-gordijnrail/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 17:38
Wij hebben een tijd geleden voor onze rolgordijnen een kickstarter gebacked. Dat project leverde dan een externe motor die je aan je muur kon bevestigen die dan je rolgordijnen via de draad kon openen en dicht doen. Echter is dat een groot debacle geworden. De draad slipte heel veel of had simpelweg geen grip. Of het motortje was gewoon te zwak. (wij hebben gordijnen formaat 2,10 bij 2, Groot dus).

Helaas kunnen zij geen rolmotor. Weet iemand nog een goed werkend systeem voor rolgordijnen?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-04 06:22

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Ktistes De slide hangt hier ongeveer een jaar, weinig mis mee tot nu toe (heel soms verlies hij de verbinding met de server ofzo). Het geluid 2x per dag kan ik niet herkennen, maar ik weet wel dat hij dat doet als de internetverbinding weg is geweest. Wellicht valt je WiFi even weg dus (of heeft de slide er om een andere reden even geen zin in gehad).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
@Rimco Ah zou kunnen dat de verbinding even weg is inderdaad, zal ik verder niet zo snel merken. Met de server heb ik ook gemerkt, pas een aanpassing gedaan aan m'n routines, die verandering werd niet meteen overgenomen.

Al met al nog steeds tevreden mee. Heb nu aan de tuin kant van de kamer een plissé gordijn hangen om de lichtinval wat te kunnen reguleren, baal er stiekem een beetje van dat deze niet te automatiseren zijn (zit zo'n trekkoord aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Laatst online: 06:19
orf schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:26:
@Ktistes Ik heb de rails gekocht bij Powerblinds. Daar was de prijs direct zichtbaar: https://www.poweredblinds...-elektrische-gordijnrail/
Spijtig dat zij geen bocht in de rails kunnen maken. Rails waar dat wel mogelijk is zijn direct meer dan 600 euro zover ik kan nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donoog
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-09-2024
Heb hier twee sets Zemismart. Rail is inderdaad aan de 'forse kant', maar werkt stil, en super smooth. Stuur het aan via Z-wave, geeft gelijk info 'percentage open'. Zelf wil ik geen Wifi bediening; voorkeur gaat uit naar een 100% 'lokaal systeem'.

Bedien het eventueel mbv de bijgeleverde muur-gemonteerde 433Mhz 'dubbele' afstandsbediening.

Iemand enig idee of de Zemismart BCM300D is aan te sturen mbv de RFXcom433E in Domoticz? Las dat je het niet gekoppeld krijgt mbv de Somfy RTS-methode (button op remote en klik op 'test').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Laatst online: 16:30
donoog schreef op zondag 8 november 2020 @ 23:32:
Heb hier twee sets Zemismart. Rail is inderdaad aan de 'forse kant', maar werkt stil, en super smooth. Stuur het aan via Z-wave, geeft gelijk info 'percentage open'. Zelf wil ik geen Wifi bediening; voorkeur gaat uit naar een 100% 'lokaal systeem'.

Bedien het eventueel mbv de bijgeleverde muur-gemonteerde 433Mhz 'dubbele' afstandsbediening.

Iemand enig idee of de Zemismart BCM300D is aan te sturen mbv de RFXcom433E in Domoticz? Las dat je het niet gekoppeld krijgt mbv de Somfy RTS-methode (button op remote en klik op 'test').
RFXcom heeft onder Blinds1 type T16 Zemismart. Misschien dat dat daarmee kan?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moonphat
  • Laatst online: 19-07-2023
Blijkt dat Zemismart ook een product heeft dat met ZigBee werkt.

https://www.zemismart.com...30-electric-smart-curtain

Weet iemand of deze te koppelen is met een Hue bridge?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 02:14
Wij hebben screens luiken en vouwgordijnen met Somfy RTS. Alles gekoppeld in domoticz. Je kan de gordijnen open en dicht doen en op elk willekeurig moment stoppen. Je kan zelfs 1 halverwege stand opslaan zodat ie met 1 druk daar heen gaat. Bevalt mij super. Heeft nog nooit een slag mis gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:57
Hier ook wat slides hangen. Recent is er een update geweest waardoor je de snelheid in kan snellen. Op de laagste snelheid hoor je eigenlijk alleen wat piepen en kraken van de rails, de motor zelf is vrij stil. Al met al stil genoeg om wakker te worden met zonlicht als de dagen wat langer worden, denk ik.

Helaas is het niet mogelijk om de snelheid voor scheduled en handmatig los in te stellen, dat zou nog een goede verbetering zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:59
Hier 8 jaar al Forest gebruikt. Grote dikke verduisterende gordijnen. Mijn pre was toentertijd dat het geen accu had en bochten mogelijk was.

Duur maar betrouwbaar en elke dag plezier van gehad. Nu verhuisd maar mocht ik opnieuw de gordijnen automatiseren zou ik er weer voor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Vorig weekend Zemismart gordijnrails opgehangen, wat een zaligheid! Wij moesten over de bank reiken om de gordijnen te openen en sluiten, nu niet meer!
Besteld via Ali, levering uit Belgie en met GLS waren ze er in minder dan een week. Goede verpakking alles aanwezig en prima kwaliteit. Pakket was compleet en alles wat ik nodig had. Zaterdag wat gordijnen gehaald bij Ikea en Zondag alles geïnstalleerd en opgehangen.
+ kwaliteit, gemak, app, wifi, weinig geluid
- even klooien met het treintje in de rails, handleiding is ruk, maar er is een prima filmpje van Zemismart op Youtube.
Aanrader voor iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-04 10:58
Net ook de stap gemaakt en een zemismart setje besteld. Weet iemand hoe laag de haakjes hangen bij onderstaande gordijnen? Dan kan ik ook vast de gordijnen zelf bestellen. :)

https://www.zemismart.com...stable-track-bcm500ds-tyw

Edit: of is met de gordijnen het nog zo te stellen dat de gordijnen volledig tot het plafond komen? Dan maakt de afstand van haakje tot plafond niet meer uit.

[ Voor 17% gewijzigd door warcow op 07-02-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
warcow schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:56:
Net ook de stap gemaakt en een zemismart setje besteld. Weet iemand hoe laag de haakjes hangen bij onderstaande gordijnen? Dan kan ik ook vast de gordijnen zelf bestellen. :)

https://www.zemismart.com...stable-track-bcm500ds-tyw

Edit: of is met de gordijnen het nog zo te stellen dat de gordijnen volledig tot het plafond komen? Dan maakt de afstand van haakje tot plafond niet meer uit.
De gordijnen komen bij mij tot aan de rails. Ikea is allemaal standaard, 2 doosjes haakjes en 2 pakken met paar simpele gordijnen was 50€ bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:34
Hier ook maar een Zemismart gordijnrail besteld. Net geen €130 voor 5,2 meter en levering vanuit België dus dat zou binnen 10 dagen hier moeten zijn. Nu maar hopen dat de winkels weer snel opengaan om voor gordijnen te kunnen winkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
GodDamage schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:26:
Hier ook maar een Zemismart gordijnrail besteld. Net geen €130 voor 5,2 meter en levering vanuit België dus dat zou binnen 10 dagen hier moeten zijn. Nu maar hopen dat de winkels weer snel opengaan om voor gordijnen te kunnen winkelen.
Ik kwam net op een kleine 160 euro voor 5,2 meter met levering uit België.. waar heb jij besteld? 😯

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
warcow schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:53:
[...]

Ik kwam net op een kleine 160 euro voor 5,2 meter met levering uit België.. waar heb jij besteld? 😯
Ali, natuurlijk. Ze hebben verschillende modellen. Ik heb er eentje gekozen die wel met app en Google Home/Alexa te bedienen is, maar geen wandschakelaar heeft klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
GodDamage schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:17:
[...]

Ali, natuurlijk. Ze hebben verschillende modellen. Ik heb er eentje gekozen die wel met app en Google Home/Alexa te bedienen is, maar geen wandschakelaar heeft klik
Bedankt voor de link, helaas vanochtend al besteld voor 160 euro. Voor de rest die het wil kopen iig wel goed om te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rcraats
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-04 13:20
Vorige week heb ik de Switchbot voor U rails binnen gekregen. Het werkt heel simpel en goed met niet al te zware gordijnen. De gordijnen van mijn voorkamer zijn gewoonweg te zwaar en nadat ze half gesloten zijn gaat het rollertje slippen. Ik heb ze nu op de slaapkamer geplaatst (Halfhoge gordijnen) en dat gaat prima. Voor beneden nu een Zenismart rails besteld. Ga er van uit dat die op 220v meer trekkracht heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GodDamage
Snelle levering van Zemismart; binnen drie dagen in huis en meteen maar opgehangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fh1so60sCI2QpBESgj-Xukoy0bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dtvf4PrddZ8K2ry6XLJwAmh4.jpg?f=fotoalbum_large

De handleiding is, zoals al eerder vermeld, niet heel duidelijk maar met de YouTube instructiefilmpjes kwam ik er wel uit. Blijft toch een spannend moment om de aandrijfsnaar op lengte te knippen. Nu nog een gordijn kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik twijfel ook om de zemismart te kopen. Alleen krijg ik het idee dat de gordijnen onder de rails hangen ipv er voor als ik fotos bekijk. Ik zou de gordijnen er graag voor hebben hangen als dat kan, zodat je de rails niet ziet wanneer de gordijnen dicht zijn. Is dat ook mogelijk?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GodDamage
NRJ020 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 15:55:
Ik twijfel ook om de zemismart te kopen. Alleen krijg ik het idee dat de gordijnen onder de rails hangen ipv er voor als ik fotos bekijk. Ik zou de gordijnen er graag voor hebben hangen als dat kan, zodat je de rails niet ziet wanneer de gordijnen dicht zijn. Is dat ook mogelijk?
Heeft volgens mij niks met de rails te maken maar met hoe de oogjes aan de gordijnen zijn gestikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
GodDamage schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Heeft volgens mij niks met de rails te maken maar met hoe de oogjes aan de gordijnen zijn gestikt.
Ja daar heb je misschien ook wel gelijk in. Alleen op zie ik alleen maar afbeeldingen waar het gordijn echt onder de rails hangt. Ik vroeg me af of het gordijn anders misschien tegen de rails aanloopt?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ktistes
rcraats schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 07:54:
Vorige week heb ik de Switchbot voor U rails binnen gekregen. Het werkt heel simpel en goed met niet al te zware gordijnen. De gordijnen van mijn voorkamer zijn gewoonweg te zwaar en nadat ze half gesloten zijn gaat het rollertje slippen. Ik heb ze nu op de slaapkamer geplaatst (Halfhoge gordijnen) en dat gaat prima. Voor beneden nu een Zenismart rails besteld. Ga er van uit dat die op 220v meer trekkracht heeft.
Ah jammer, maar wel een beetje te verwachten met dit type systeem. Hopelijk bevalt de Zemismart beter!

• moonphat
  • Laatst online: 19-07-2023
NRJ020 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Ja daar heb je misschien ook wel gelijk in. Alleen op zie ik alleen maar afbeeldingen waar het gordijn echt onder de rails hangt. Ik vroeg me af of het gordijn anders misschien tegen de rails aanloopt?
Een goede opmerking en is ook de reden waarom ik twijfel over Zemismart. Als de gordijnband het toelaat om gordijnen tot aan het plafond te hangen dan vraag ik mij af of beweging van gordijnen bellemerd wordt door tussenstukken die telkens twee rails verbindt. Ook ben ik benieuwd of de gordijnen verwringen aan deel dat (bijna) tegen plafond ligt.

Iemand met Zemismart geprobeerd om gordijen tot aan het plafond te hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
moonphat schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 18:18:
[...]

Een goede opmerking en is ook de reden waarom ik twijfel over Zemismart. Als de gordijnband het toelaat om gordijnen tot aan het plafond te hangen dan vraag ik mij af of beweging van gordijnen bellemerd wordt door tussenstukken die telkens twee rails verbindt. Ook ben ik benieuwd of de gordijnen verwringen aan deel dat (bijna) tegen plafond ligt.

Iemand met Zemismart geprobeerd om gordijen tot aan het plafond te hangen?
Niet geprobeerd en acht ik ook niet nodig. Ik heb zemismart en Ikea haak gordijnen, er zit een 2cm tussen plafond en rails. Als je de rails exhtniet wil zien kan je er een boord- of gordijnbak voor maken.
Rails system en verbinding is even ingenieus als simpel en zit niks in de weg.
Heb ook al eerder gelezen over geluid van de rails, daar maak je je dan druk over, maar serieus, 1x per dag open en 1x per dag dicht, duurt nog geen 10sec. Overigens maken de zemismart rails weinig geluid en ook een prima geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Zemismart hangt hier ook en gordijnen haal ik morgen op. Heb niet rekening gehouden met dat de gordijnen waarschijnlijk wat lager komen te hangen waardoor ik ze nu alsnog 2-4 cm moet laten inkorten.

Waarschijnlijk plak ik nog een Philips hue ledstrip langs de gordijnen en dan een plankje er voorlangs zodat je de rails en de ledstrip niet ziet. (Licht schijnt dan langs de gordijnen naar beneden)

Wat mij wel opviel is dat de google home integratie van tuya een beetje brak is. Ik kan het niet op een percentage instellen maar alleen open of dicht. Ook is open en dicht gedraaid. ('Sluit de gordijnen' doet de gordijnen open met Google home)
Iemand hier een oplossing voor? Werkt zo echt wat minder fijn dan de electrische rolgordijnen van de IKEA die ik in dezelfde kamer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
warcow schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:05:
Zemismart hangt hier ook en gordijnen haal ik morgen op. Heb niet rekening gehouden met dat de gordijnen waarschijnlijk wat lager komen te hangen waardoor ik ze nu alsnog 2-4 cm moet laten inkorten.

Waarschijnlijk plak ik nog een Philips hue ledstrip langs de gordijnen en dan een plankje er voorlangs zodat je de rails en de ledstrip niet ziet. (Licht schijnt dan langs de gordijnen naar beneden)

Wat mij wel opviel is dat de google home integratie van tuya een beetje brak is. Ik kan het niet op een percentage instellen maar alleen open of dicht. Ook is open en dicht gedraaid. ('Sluit de gordijnen' doet de gordijnen open met Google home)
Iemand hier een oplossing voor? Werkt zo echt wat minder fijn dan de electrische rolgordijnen van de IKEA die ik in dezelfde kamer heb.
In de smart life app zit een knop die reverse motor heet, wellicht is dat de oplossing?
In Google home zie ik de gordijnen maar kan er niks mee, gordijn icoon geeft alleen maar info, via de assistant werken de gordijnen echter prima. Half open doen of sluiten is niet relevant voor mij.
Via automation in de smart life app laat ik doordeweeks de gordijnen op een vaste tijd opengaan en ‘s weekends een paar uur later. Sluiten doe ik een kwartier na zonsondergang. Hoef dus eigenlijk nooit te vragen of zelf te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
flip75 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 06:49:
[...]

In de smart life app zit een knop die reverse motor heet, wellicht is dat de oplossing?
In Google home zie ik de gordijnen maar kan er niks mee, gordijn icoon geeft alleen maar info, via de assistant werken de gordijnen echter prima. Half open doen of sluiten is niet relevant voor mij.
Via automation in de smart life app laat ik doordeweeks de gordijnen op een vaste tijd opengaan en ‘s weekends een paar uur later. Sluiten doe ik een kwartier na zonsondergang. Hoef dus eigenlijk nooit te vragen of zelf te doen.
Net overgestapt van tuya naar smart life maar ik zie de knop die je noemt niet. Hoe vind ik de knop?

Helaas is het gedrag ook met smart life nog hetzelfde. 'hey google, Sluit de gordijnen' doet de gordijnen open in plaats van dicht. Ook jammer dat ze in google niet een knop hebben om het gedrag om te draaien.

Edit: gordijnen hangen en kan zeggen dat je ze niet tot het plafond zult krijgen. Dan lopen ze zeer waarschijnlijk aan tegen delen van de rails (zoals die koppelstukken die om de meter zitten).

Gordijnen lopen bij mij nu iets over de vloer maar ik denk dat ik het zo laat.

Videotje:
YouTube: zemismart smart curtains

[ Voor 18% gewijzigd door warcow op 23-02-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
flip75 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 06:49:
In Google home zie ik de gordijnen maar kan er niks mee, gordijn icoon geeft alleen maar info, via de assistant werken de gordijnen echter prima.
Zou ik eens een Google Hub overwegen. Kun je ze wel bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Zijn er meer mensen die de Forest Shuttle hebben?
Voor ons nu huis ben ik aan het eind kijken naar het FMS Plus instuc profiel, bij verschillende online zaken lopen de prijzen nog al uiteen maar het is heel duur.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuiskoker
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 26-01-2024
Beste forumleden, ik ben ook in de running om een “ slimme” gordijnrails aan te schaffen.

Mijn koof is 80mm diep en 48 mm hoog.
( en de gordijnrails zal 7 meter breed zijn maar dat is t probleem niet)

Zou daar de Zemismart in passen? Ik kan daar niks over vinden nl.

Dank jullie wel voor jullie hulp.

[ Voor 14% gewijzigd door thuiskoker op 04-04-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuiskoker
verwijderd

[ Voor 72% gewijzigd door thuiskoker op 04-04-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:37

DUX

blijft ook nu voor Oranje

jeroen11 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:18:
Heb de Switchbot net opgehangen, helaas is in de slaapkamer de rails te smal maar in een andere ruimte was het een fluitje van een cent om te installeren. Geluid valt mee. Overweeg er nu nog 2 te bestellen.
Ik heb ook Switchbot gehaald na enkele positieve reviews.

Ik ben bezig het hele huis te automatiseren en daar paste dit wel in, dacht ik zo. Ik vind zo'n losse stroomdraad van de andere oplossingen eigenlijk geen porem, maar als er middelen zijn om dat netjes weg te werken dan veranderd dat heel wat. Switchbot is met batterijen , en hoewel reviews zeggen dat deze het vrij lang uithouden heeft een vaste stroomaansluiting natuurlijk de voorkeur.

Maar goed, Switchbot voor nu dus. Bedoeld voor in de huiskamer, maar daar bleken de gordijnrails te smal waardoor het T-stuk van Switchbot er niet in past. Slechte voorbereiding mijnerzijds, maar toch jammer. Ik zal dus nieuwe rails moeten halen. Voor nu hangen ze op de slaapkamer, maar eigenlijk vind ik het een behoorlijke herrie maken; ik durf ze 's avonds wanneer de kleine een kamer verder slaapt eigenlijk niet te gebruiken. Daarbij moet gezegd worden dat het behoorlijk zware gordijnen blijken te zijn (gevoerd) waardoor het apparaat toch een beetje moeite heeft. Er zit een "stille modus" op het apparaat maar die blijkt kansloos met de slaapkamergordijnen - hij krijgt ze niet volledig gesloten omdat hij dan de power mist. Gordijnen beneden zijn lichter van gewicht maar dan moet ik eerst nieuwe rails halen, en dat kan nog wel even duren.

Kortom: leuk idee maar eigenlijk ben ik nog steeds op zoek naar verschrikkelijk stille en goed weg te werken automatische gordijnbediening (snelheid boeit me niet). Maar dat is zo'n beetje de heilige graal :P

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
thuiskoker schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:27:
Beste forumleden, ik ben ook in de running om een “ slimme” gordijnrails aan te schaffen.

Mijn koof is 80mm diep en 48 mm hoog.
( en de gordijnrails zal 7 meter breed zijn maar dat is t probleem niet)

Zou daar de Zemismart in passen? Ik kan daar niks over vinden nl.

Dank jullie wel voor jullie hulp.
Waarom denk je dat dit niet zou passen? Ik zie niet in waarom niet? Nog altijd heel happy met mijn Zemismart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thuiskoker
flip75 schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:52:
[...]

Waarom denk je dat dit niet zou passen? Ik zie niet in waarom niet? Nog altijd heel happy met mijn Zemismart.
Ik ben bang dat 80mm niet breed genoeg zou zijn om de rails met gordijnen door te laten lopen, ook omdat die motor breder is dan de rails. ik heb gisteren ook een plaatje gevonden met wat maten ( geen idee of deze correct zijn).

Wellicht een oplossing om daar waar de motor zit een stuk vd voorkant vd koof weg te halen zodat de motor er een stukje buiten kan vallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGlS97jFzKx4aCfytU3V0ra8yik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AYCUkzG9184bBOt9G1pQntyc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan.Gonning
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 25-04 11:26
Ik heb de Zemismart rails besteld. Iemand ervaring met Wave gordijnen icm Zemismart? Ik wordt er niet wijzer van, online. Vraag me af of Wave gordijnen worden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
thuiskoker schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:41:
[...]

Ik ben bang dat 80mm niet breed genoeg zou zijn om de rails met gordijnen door te laten lopen, ook omdat die motor breder is dan de rails. ik heb gisteren ook een plaatje gevonden met wat maten ( geen idee of deze correct zijn).

Wellicht een oplossing om daar waar de motor zit een stuk vd voorkant vd koof weg te halen zodat de motor er een stukje buiten kan vallen?

[Afbeelding]
Ik zou er gewoon voor gaan. Ik denk dat het prima zal passen. Ik heb de breedte van de motor snel gemeten en die lijkt iets meer dan 6cm te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thuiskoker
flip75 schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:18:
[...]

Ik zou er gewoon voor gaan. Ik denk dat het prima zal passen. Ik heb de breedte van de motor snel gemeten en die lijkt iets meer dan 6cm te zijn.
Dank je wel dat je de moeite voor me genomen hebt m op te meten! Dan ga ik de gok wagen!!
Ik zal laten weten of t gelukt is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thuiskoker
flip75 schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:18:
[...]

Nog bedankt voor je hulp! Ik heb de zenith geïnstalleerd en vandaag de gordijnen gehangen.
Alles werkt!

Ik moet wel zeggen dat het nieuwe systeem van zenith ( dus het aan elkaar zetten van de losse profieldelen niet helemaal lekker is. Paar keer profielen verwisseld omdat de pully stropte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-04 12:56

Impry

Rallymedia.nl

Daan.Gonning schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:01:
Ik heb de Zemismart rails besteld. Iemand ervaring met Wave gordijnen icm Zemismart? Ik wordt er niet wijzer van, online. Vraag me af of Wave gordijnen worden ondersteund.
Ben je hier inmiddels achter? Wij gaan ook wave-gordijnen bestellen en zou de rails willen automatiseren.
Slider kan er meestal wel mee om gaan zie ik.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Weinig reacties op dit topic, zijn er niet meer Tweakers met slimme oplossingen voor wave-gordijnen?

Ik ben er inmiddels achter dat Somfy wel oplossingen heeft, maar bijv. de Movelite 35 is te licht voor wave-gordijnen. (gaat tot 35kg)
Dan moet je naar de Irisma of Glydea, maar dat gaat naar € 600+ voor 320cm:
https://www.railsopmaat.n...rails-somfy-glydea-60e-wt

[ Voor 59% gewijzigd door Impry op 10-05-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlitchBug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-04 21:23
Zit te twijfelen tussen de switch bot en de xiaomi b1 curtain track (met wave gordijnen). Ik vroeg mij af of de Xiaomi motor netjes achter het gordijn verborgen kan worden. Weet iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

In mijn onderzoekje ben ik er op uit gekomen dat het met al die opties er met wave gordijnen niet mooi uit komt te zien.
Er blijft een motortje of vaste haak oid te zien tussen de laatste twee oogjes.

Waar een wave gordijn vooral bedoeld is om (als het gordijn open is) samen te komen tot een mooi compact pak. Zul je met deze opties altijd een klein stukje gordijn hebben wat ‘open’ staat. Hier heel duidelijk te zien op 0:50:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Smart Curtains for 120$! 🔥 | Xiaomi Aqara Smart Curtain Motor B1 Review

Ook bij de duurdere Somfy Glydea zie je het gebeuren, maar het lijkt wel minder aanwezig te zijn.
Hier op 1:29:

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Elektrische gordijnen wave plooi

Bekijk op YouTube
Elektrische wave gordijnen

Mocht iemand een andere oplossing hebben gevonden, dan ben ik daar erg benieuwd naar! Voor nu houdt het voor mij op met de wens om mijn wave gordijnen te automatiseren.

[ Voor 6% gewijzigd door Impry op 06-06-2021 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Voor ons nieuwbouw huis ga ik voor de Shuttle Forrest instuc profielen met een plooigordijn.
Nadeel van wave gordijnen is dat je eigenlijk een in-between moet doen omdat die het mooiste valt met die plooi en dat vinden we niet fijn in verband met inkijk.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SibboNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-04 23:30
Hoi,

Ik ben ook aan het kijken naar slimmere gordijnen. Ik heb ooit Teptron Move aangeschaft via Kickstarter, maar die integreren niet met andere systemen (ondanks de belofte van een api) en waren ook binnen een half jaar kapot.

Dus nu kijk ik naar Zemismart en zie ik op hun website allerlei opties.
Wat is de levertijd? En weet iemand hoe het zit met hun garantie?

Ook zie ik https://www.autogordijn.nl/details-en-onderdelen/ deze. Die ziet er wel nice uit, maar ik zie geen HomeAssistant integratie. Weet iemand hoe het daarmee zit?

Oh, en hoe zit het met de offline opties? Is ZemiSmart altijd afhankelijk van de cloud? Daar heb ik niet per se zin in, stel dat ze server issues hebben of mijn internet ligt eruit etc.

[ Voor 14% gewijzigd door SibboNL op 05-07-2021 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
SibboNL schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:37:

Dus nu kijk ik naar Zemismart en zie ik op hun website allerlei opties.
Wat is de levertijd? En weet iemand hoe het zit met hun garantie?

Oh, en hoe zit het met de offline opties? Is ZemiSmart altijd afhankelijk van de cloud? Daar heb ik niet per se zin in, stel dat ze server issues hebben of mijn internet ligt eruit etc.
Nog altijd tevreden van mijn Zemismart. Gaan 1x p/d open en 1x dicht. Dit op een timer 0755 open en 15min voor zonsondergang of ten laatse om 2030 dicht, dit geprogrammeerd via de tuya app. Nooit geen omkijken naar. Oh ja, in het weekend om 1000 open. Voor offline heb ik er een afstandsbediening bij, ik dacht rf. Er zit ook een trekstart aan, een rukje geven en gordijn gaat open of dicht, die zal ook offline werken.

Werkelijk waar een super aankoop en wij hebben er echt nul omkijken naar.

Levering was uit Belgie, ik dacht 3 of 4 dagen na bestelling.

[ Voor 3% gewijzigd door flip75 op 05-07-2021 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SibboNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-04 23:30
flip75 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:19:
Waar heb je ze besteld? Via AliExpress of via hun eigen site?
Op hun eigen site staat alleen maar 'ships from China'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
SibboNL schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Waar heb je ze besteld? Via AliExpress of via hun eigen site?
Op hun eigen site staat alleen maar 'ships from China'.
Via Ali, optie levering uit Belgie geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Laatst online: 20:31
@Impry , ben je al verder moet je zoektocht?

Ik wil hier ook gordijnen met een wave-plooi automatisch open/dicht laten gaan. Alleen gaat het bij mij om velours gordijnen van 7 meter lang die naar 1 kant weggeschoven moeten worden. De gordijnen zijn nog niet besteld, omdat ik twijfel of ik er een roede bij moet bestellen of dat ik juist een elektrische roede moet hebben.
Volgens mij gaat het gordijnenpakket wel zwaar worden, maar een elektrische roedesysteem ziet er vaak niet mooi uit. Daarom liever een mooie roede die dan met een apparaat als de switchbot open en dicht kan gaan.
Die zemismart website wordt ik niet echt wijzer van, allerlei 'dezelfde' opties, en alle varianten die je kunt bestellen hebben wel de juiste breedte, maar gaan allemaal vanuit het midden open. Ik kan alleen vanuit 1 kant kiezen als ik er een gordijn bij bestel.

Ik ben bang dat ik op zoek ben naar iets wat er nog niet is 8)7 . En anders maar wat meer betalen en gewoon voor een somfy gaan, dan weet je in ieder geval dat het kwalitatief klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ik heb helaas niet meer info kunnen vinden. Wij hebben nu simpele DS rails besteld en ik wacht op een goed elektrisch alternatief.

Maar zoals ik nu zie heeft elk systeem het 'probleem' met de openstaande laatste slinger van de waveplooi.
Daarom blijft dit bij heel veel filmpjes bewust buiten beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Laatst online: 20:31
Impry schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:05:
Ik heb helaas niet meer info kunnen vinden. Wij hebben nu simpele DS rails besteld en ik wacht op een goed elektrisch alternatief.

Maar zoals ik nu zie heeft elk systeem het 'probleem' met de openstaande laatste slinger van de waveplooi.
Daarom blijft dit bij heel veel filmpjes bewust buiten beeld.
Ik ga ook maar even voor een 'handmatige' rails. Dan kan er straks in ieder geval een gordijn hangen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rees
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04 21:23
Wij gaan binnenkort verhuizen naar onze nieuwbouwwoning. Momenteel hebben we een paar Slide gordijnen die perfect werken (via Homekit, via homebridge).
In onze nieuwe woning willen we vooral (op maat gemaakte) plissé gordijnen laten plaatsen.

Ik heb gekeken naar de Somfy motor voor plissé gordijnen, maar kom er niet helemaal uit of je die top bottom en bottom up kunt bedienen https://www.somfy.nl/over...-with-somfy/apple-homekit.

Ook zou Luxaflex PowerView een optie kunnen zijn.

Ik ben nog benieuwd of je de systemen van Somfy en Luxaflex met andere gordijnen kunt combineren, bijvoorbeeld die van Veneta.

Iemand ervaring met de bovenstaande? Of andere tips?

===

Zojuist teruggekomen van een filiaal die Somfy en Luxaflex verkoopt.
Somfy werkt nog niet met het io systeem, enkel RTS en werkt ook niet top down bottom ubp. Q4 of Q1 2022 gaat Somfy wel een nieuw systeem lanceren die met het io systeem werkt en dan werkt het ook top down bottom up.

Luxaflex PowerView werkt wel top down bottom up.
Nu een prijsopgave gevraagd voor het gehele huis, zal waarschijnlijk een hartaanval krijgen.

Prijstechnisch gezien ben ik meer op zoek naar een systeem om van een dom een slim systeem te maken. Bijv Veneta plissé gordijnen slim maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Rees op 30-10-2021 15:20 . Reden: update na winkelbezoek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Mogelijk interessant. Het merk Zonnelux heeft ook een elektrische uitvoering in het assortiment. Volgens mij qua prijs iets onder Luxaflex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rees
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04 21:23
Rees schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 10:58:

Luxaflex PowerView werkt wel top down bottom up.
Nu een prijsopgave gevraagd voor het gehele huis, zal waarschijnlijk een hartaanval krijgen.

Prijstechnisch gezien ben ik meer op zoek naar een systeem om van een dom een slim systeem te maken. Bijv Veneta plissé gordijnen slim maken.
1120 euro voor een raam van 1 x 2,6m.
Verder op zoek naar een systeem dat bestaande plissé gordijnen slim kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb hier een setje SwitchBots liggen + de 'bridge' (ben ff de naam kwijt). Destijds meegedaan aan de Kickstarter omdat 't:

1. Ook voor roedes is - en ze toonden toen een mooi metalen stukje, boven de gordijnen uit, mooi passend bij onze beoogde roedes. (Is ergens stilzwijgend gesneuveld in de Kickstarter, keuze nu uit alleen wit.)

2. Bij aanschaf van de 'bridge' bedienbaar zou zijn via een lokale API. Die weigeren ze vervolgens simpelweg te leveren :(. Hij moet bestaan, want Alexa, etc, zullen 'm ook nodig hebben, maar ze zijn ergens van mening geraakt dat de belofte 'm ook te delen genegeerd kan worden. Op support requests hierover simpelweg geen antwoord.

Schijnt inmiddels wel gehackt te zijn, hoorde ik ergens. Nog niet opgezocht en van weeromstuit zitten ze ook nog altijd nieuw in de doos.

Tevens twijfel over hoe zichtbaar die dingen gaan zijn door hun omvang - gordijn kan niet geheel open. Dus bij deze dit topic in m'n lijst voor meelezen wat er nog meer kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizzy999
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-07-2024
Hier een aantal maanden geleden de Slide besteld voor de slaapkamer. Ben er super tevreden mee. Installatie was fluitje van een cent en alles stap voor stap duidelijk uitgelegd.
De app werkt ook heel goed en gebruiksvriendelijk.
Zelf heb ik de slide in m’n Google routines verwerkt. Als ik sochtends tegen Google goeiemorgen zeg krijg ik het weerbericht en gaan m’n gordijnen open.
Maar via Google (en de app zelf uiteraard) kan ik bijvoorbeeld ook aangeven hoeveel procent ik ze open of dicht wil hebben.
Grootste voordeel vond ik trouwens dat alles op de bestaande rails kon gewoon.
De woonkamer is als volgende aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-04 02:14
Als ik zo naar het zemismartsysteem kijk lijkt dat gewoon een "ophaler" met een touwtje. Kan suks ook in een bestaande rails gebouwd worden? Wij hebben zulke roedes:

https://rails-en-roedes.n...CDeb4s3uTsGxoC8aUQAvD_BwE

Of is er een ander systeem dat hierin gebouwd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-03 08:21
Aan de tweakers die met Zemi-Smart werken: is het mogelijk om de gordijn van 1 kant te laten openen/sluiten? Nu zie ik telkens op de video’s een gordijn in 2 delen, die naar het midden sluiten.

Idealiter zoek ik een systeem dat een gordijn dat uit 1 deel bestaat kan sluiten.

Many thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb hier Kallox al een paar jaar hangen en die zou ik niet aanraden. Toch regelmatig afstellen en maakt gewoon teveel lawaai. En dat afstellen is best een gedoetje.

[ Voor 52% gewijzigd door Sethro op 14-02-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
Richh schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 22:41:
Ik heb hier rails van Aliexpress. Kwamen op maat gemaakt thuis geleverd, moest de boel alleen in elkaar schroeven en monteren.
Doen het al 2 jaar zonder enige storing of wat dan ook.

Is 433mhz spul (al bestaan ze ook met Z-wave of wifi based), aan te sturen met een Broadlink RM Pro icm Home Assistent :)

Die 2 rails (2x 4m ish, op maat gemaakt dus) en motoren hebben me inclusief alles destijds 230 euro gekost.
Als ik ga verhuizen neem ik ze zo weer - maar dan wel met een verbindingstechniek zodat het gelijk aan Home Assistent past.

https://a.aliexpress.com/_AXbfzL

Edit: lijkt heel erg op Zemismart, en ik heb dus ook zo'n Dooya motor zoals eerder genoemd werd. Er zijn een hoop resellers, ik kan het je aanraden :)
Dit lijkt me wel mooi!
Op maat en openen langs 1 kant.

Ben je na 3 jaar nog steeds tevreden?
En ben geen expert in home automation maar heb een echo plus als hub en daaraan hue en tado, past dit daar ook in denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
ray_alcalde schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Dit lijkt me wel mooi!
Op maat en openen langs 1 kant.

Ben je na 3 jaar nog steeds tevreden?
Ja, zeer zeker. We zijn onlangs verhuisd en heb daarvoor weer een nieuwe rail op maat laten maken. Spul werkt storingsvrij al die tijd. Ze maken wel wat herrie maar het doet gewoon wat het moet doen :)
En ben geen expert in home automation maar heb een echo plus als hub en daaraan hue en tado, past dit daar ook in denk je?
Nee, dat gaat niet werken. Dat is het grootste nadeel aan deze setup; de aansturing werkt middels 433mhz. Ik weet niet welke hubs 433mhz supporten :X

Als je iets nieuws gaat aankopen, zou ik overwegen om een motor te kopen met Wifi, of Zigbee mits je Echo Plus een integratie voor die specifieke motor heeft. Meestal krijg je dan ook meer opties, zoals de gordijnen stoppen op 'half open'.
Vaak moeten die ook weer op een ander soort rail. En dan kom je toch al snel op een ander product. AliExpress staat vol met op maat te maken gordijnrails :)

Mocht je wat technischer zijn aangelegd en naar tijdsbesteding zoeken :+ ik heb zelf alles aan Home Assistant geknoopt (inlcusief Hue, Tado en oa zelfs onze slimme meter :P). Met een Sonoff RF Brigde die je nog moet hard- en softmodden kan je dan de gordijnmotoren aansturen.
Ik heb toevallig enkele weken geleden hier nog uitgeschreven welke stappen je moet uitvoeren om deze gordijnrails in Home Assistant te knutselen: Richh in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray_alcalde
[...]

Nog altijd tevreden van mijn Zemismart. Gaan 1x p/d open en 1x dicht. Dit op een timer 0755 open en 15min voor zonsondergang of ten laatse om 2030 dicht, dit geprogrammeerd via de tuya app. Nooit geen omkijken naar. Oh ja, in het weekend om 1000 open. Voor offline heb ik er een afstandsbediening bij, ik dacht rf. Er zit ook een trekstart aan, een rukje geven en gordijn gaat open of dicht, die zal ook offline werken.

Hey Flip,

Kan je de zemi smart rails zelf korter maken door af te slijpen?
Of is dat een no go?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ray_alcalde
Richh schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Ja, zeer zeker. We zijn onlangs verhuisd en heb daarvoor weer een nieuwe rail op maat laten maken. Spul werkt storingsvrij al die tijd. Ze maken wel wat herrie maar het doet gewoon wat het moet doen :)

[...]

Nee, dat gaat niet werken. Dat is het grootste nadeel aan deze setup; de aansturing werkt middels 433mhz. Ik weet niet welke hubs 433mhz supporten :X

Als je iets nieuws gaat aankopen, zou ik overwegen om een motor te kopen met Wifi, of Zigbee mits je Echo Plus een integratie voor die specifieke motor heeft. Meestal krijg je dan ook meer opties, zoals de gordijnen stoppen op 'half open'.
Vaak moeten die ook weer op een ander soort rail. En dan kom je toch al snel op een ander product. AliExpress staat vol met op maat te maken gordijnrails :)

Mocht je wat technischer zijn aangelegd en naar tijdsbesteding zoeken :+ ik heb zelf alles aan Home Assistant geknoopt (inlcusief Hue, Tado en oa zelfs onze slimme meter :P). Met een Sonoff RF Brigde die je nog moet hard- en softmodden kan je dan de gordijnmotoren aansturen.
Ik heb toevallig enkele weken geleden hier nog uitgeschreven welke stappen je moet uitvoeren om deze gordijnrails in Home Assistant te knutselen: Richh in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4"
toon volledige bericht
Bedankt voor de feedback.

Ben even door je manual gegaan. You lost me at tasmota:-)

Ik kijk even verder naar andere opties. De plug en Play factor van zemismart spreekt me wel aan, alleen moeten de rails wel passen qua lengte natuurlijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
ray_alcalde schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Bedankt voor de feedback.

Ben even door je manual gegaan. You lost me at tasmota:-)

Ik kijk even verder naar andere opties. De plug en Play factor van zemismart spreekt me wel aan, alleen moeten de rails wel passen qua lengte natuurlijk…
Snap ik. Het hele verhaal echt is verre van 'plug and play'; het koppelen van de motor aan de remote is zelfs een uitdaging :+

Gelukkig is het wel stabiel áls het eenmaal werkt. In de basis is het namelijk best een 'simpel' principe wat allemaal ook lokaal gebeurt, er zijn geen externe servers die opeens unsupported kunnen raken. Je moet alleen wat gekke dingen doen om het te laten werken :)

Zemismart maakt gebruik van het Tuya ecosysteem en dat is een hele grote wat vermoedelijk ook nog wel even blijft. Daarom zou ik misschien als ik nu een keuze zou moeten maken, ook wel voor Zemismart kunnen kiezen.

Ding met dergelijke systemen blijft wel dat je deels afhankelijk bent van Tuya voor de 'digitale' werking van je product. De app op je telefoon, of Alexa, 'praat' naar een server, en die server praat weer naar je gordijnen. Dit zorgt voor enige vertraging én legt risico's bij die server (wat als die offline gaat? Wat als die gehackt wordt?). Nu zijn de meeste Tuya devices slim genoeg dat wanneer je telefoon en de rails op hetzelfde wifi-netwerk zitten ze direct naar elkaar praten, maar dat is niet altijd zo.

En daarvoor is Tasmota: het is alternatieve software voor op het smart device, waarbij communicatie altijd in je thuisnetwerk blijft. Ik vind het dan ook wel een nadeel dat de nieuwste Zemismart motoren niet meer met Tasmota geflashed kunnen worden: https://templates.blakadder.com/zemismart_ZM79E-DT.html

Tegelijkertijd: je wil het waarschijnlijk gewoon aan Alexa knopen, en dan is een lokale integratie toch niet wat je zoekt. Voor plug and play is Zemismart ongetwijfeld wat je zoekt d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
ray_alcalde schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:07:
[...]

Hey Flip,

Kan je de zemi smart rails zelf korter maken door af te slijpen?
Of is dat een no go?

Alvast bedankt
Ray, volledig op exacte maat passend te maken! Kies kanger dan je nodig hebt, de alu rails komen in verschillende lengtes uit de doos. Kies de juiste stukken voor optimale lengte of gebruik een slijpschijf om toch op de cm passend te gaan. Hou er wel rekening mee dat je naast de rails ook nog de motor in het verlengde hebt. De aandrijfriem knip je met een goede snaar of snij je op lengte.
Er is op youtube een filmpje van zemismart over hoe te installeren, kijk die 10x goed en ook tijdens het installeren een aantal keer, telkens stap voor stap, doe het ook met twee, want twee weten meer dan een.
Is bij mij allemaal in 1x goed gegaan en hangt er nog steeds en gebruik naar volle tevredenheid.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben ook op zoek naar een manier om mijn gordijnen slim te maken. In mijn nieuwbouwhuis heb ik vanuit de bouw een kabel aan laten leggen hiervoor, maar of deze ook echt bruikbaar is voor wat ik wil weet ik niet. Dit lijkt een 5-aderige YMVK kabel te zijn (zie foto), die komt uit in de meterkast. Ik wil eigenijk 2 lagen gordijnen, een vitrage en vrij zware verduisterende gordijnen, ongeveer 4,5 meter. Ik zit zelf te denken om 2 Zemismarts rails te kopen, en dan voor beide de stroom door de bestaande kabel te laten lopen, zou dit sterk genoeg zijn en gaan werken? En is er een Zigbee module oid die bedraad kan worden aangesloten en compatibel is met Hue of een web API heeft zodat ik ze daarmee kan bedienen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQ4HfqxYiSRnyYEwTpDTyAhesQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ppIZ8cT5cyKjvwNxggSrN89Z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:03
Ik was even benieuwd naar jullie ervaringen. Wij hebben hier een vrij breed huis, waardoor de lengte van de gordijnrail op ongeveer 8m40 uitkomt. Zit nu aan een Forest rail te denken met sterkere (M) motor. Deze wil ik zowel handmatig bedienen als via home assistant(toekomst). Bij hasshop gaven ze aan dat je voor deze lengte beter 2 rails kan nemen, maar zowel kostentechnisch, als ook hoe het dan gaat werken zou ik dat jammer vinden. We willen gordijnen met voering, verwacht met enkele of evt. dubbele plooi.

Omdat Forest vrij duur is, ga ik voor de achterkant misschien voor de Zemismart optie, of toch handmatig. Zijn sowieso wat korter (2,4meter)
  • Zijn er tweakers die ervaringen hebben met deze lengte?
  • Hoe te connecten met Home Assistant? Via de Z-wave, de ingebouwde 433 of wifi (tuya). Heb nu alleen nog maar kaku met een ICS2000. Wil wel naar HA ivm ook inzicht in stroomverbruik/stroomopwekking
  • Voor de achterkant zijn de mogelijkheden qua stroomvoorziening wat lastig, zijn er tweakers die gordijnen met een accusysteem hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
jeeedeee schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:39:
Ik was even benieuwd naar jullie ervaringen. Wij hebben hier een vrij breed huis, waardoor de lengte van de gordijnrail op ongeveer 8m40 uitkomt. Zit nu aan een Forest rail te denken met sterkere (M) motor. Deze wil ik zowel handmatig bedienen als via home assistant(toekomst). Bij hasshop gaven ze aan dat je voor deze lengte beter 2 rails kan nemen, maar zowel kostentechnisch, als ook hoe het dan gaat werken zou ik dat jammer vinden. We willen gordijnen met voering, verwacht met enkele of evt. dubbele plooi.

Omdat Forest vrij duur is, ga ik voor de achterkant misschien voor de Zemismart optie, of toch handmatig. Zijn sowieso wat korter (2,4meter)
  • Zijn er tweakers die ervaringen hebben met deze lengte?
  • Hoe te connecten met Home Assistant? Via de Z-wave, de ingebouwde 433 of wifi (tuya). Heb nu alleen nog maar kaku met een ICS2000. Wil wel naar HA ivm ook inzicht in stroomverbruik/stroomopwekking
  • Voor de achterkant zijn de mogelijkheden qua stroomvoorziening wat lastig, zijn er tweakers die gordijnen met een accusysteem hebben?
Sorry geen ervaring met de lengte of HA. Zemismart hier. Mijn ervaring is dat dat ook niet nodig is als je een automation instelt, voorbeeld, ik heb 4 automations, eentje is gordijn dicht om 2000 en de ander is 15min voor zonsondergang, uiteraard ook open automations, doordeweeks om 0800 en in weekend om 1000. Dan zijn het nog maar uitzonderlijke gevallen dat we zelf sturen.
Wat betreft accu, ik ben erg blij dat mijn motor is aangesloten op stroom, geen omkijken meer naar. Heb ook Ikea fyrtyr en blijft lastig om een kruk of ladder te pakken. Zou dus zeker voor netstroom gaan, zeker bij die lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@jeeedeee Geen ervaring hier. Maar je lijkt 'n zwaar gordijn te beschrijven, op een raillengte die je al afgeraden wordt. Hoe reëel is dan de hoop dat 't toch wel los loopt?

Of, om dat concreet te maken: waarom gaat het straks bij jou toch goed, waar het bij anderen kennelijk mis gaat? Welke verschillen zijn er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:03
@Gwaihir ja goed punt heb je hier, bij mij zit er sowieso geen bocht in, en de rails zijn ook op die maat te verkrijgen bij meerdere webwinkels, dus ik zou verwachten dat het kan. Die van goelst kan zelfs tot 30 meter lees ik op hun website. Dit was de ervaring van maar 1 winkel, dus vandaar dat ik benieuwd was of er andere tweakers waren met een dergelijke lengte. Goed om te weten dat het vervelend is om zo'n accu te hebben @flip75. Voor de lange lengte was ik idd van plan om voor de motor te gaan. Alleen voor de kortere zou ik evt een accu willen.

Ik heb nog wat andere shops gemaild en om advies gevraagd... kijken waar die mee komen. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 22:50

Eraser127

Nijkerk

Wat zijn hier de ervaringen met smalle gordijnrails? Ik heb nu ongeveer deze: https://www.goelst.nl/han...diende-gordijnrails.html/ met een binnenbreedte van +- 8mm.

Die is dus heel smal, maar een Switchbot past er niet tussen >10,5mm. Volgens mij komt dan alleen de Slide https://nl.slide.store/ in aanmerking, omdat die specifiek aan de schuivers hangt met een "karretje".

Mis ik nog andere merken, zonder meteen over te stappen naar een complete rail vervanging?

[ Voor 6% gewijzigd door Eraser127 op 29-11-2022 16:34 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-04 22:09
En welke is het geworden ?
Ktistes schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:00:
Ik zit er al een tijdje over te denken om de gordijnen in mijn woonkamer te automatiseren. Na wat rond zoeken heb ik een aantal opties gevonden, ik was benieuwd of er hier mensen ervaring mee hebben en een systeem kunnen aanraden.

Wat zoek ik: in ieder geval een systeem dat op gezette tijden open en dicht gaat. Handmatig kunnen bedienen is ook een pré (uit gemak, en family friendly). Op verschillende plaatsen tussen open en dicht kunnen stoppen is misschien wel eens handig, maar zal denk ik niet zo vaak voorkomen. Qua home automation wil ik verder niet zo ver gaan, ik heb wat hue spul en verwacht dat daar uiteindelijk wel een bridge van komt. Dus als dat op een makkelijke manier te koppelen is zou het handig zijn, maar ik heb al begrepen dat dat moeilijk is.

De opties die ik gevonden heb, met wat plus- en minpunten die ik zo zie:
(prijzen zijn voor systeem van ongeveer 3 meter)

Slide (website, forumtopic), €299 per gordijn
+Ziet er netjes uit (al zie je het systeem in principe niet)
+Heeft eigen app
Vrij duur
-Is een kickstarter project, uit het forumtopic begrijp ik dat het bedrijf wat problemen heeft door onder andere de coronacrisis. Onduidelijk of het nog snel geleverd kan worden.

Switchbot Curtain (kickstarter, store) $99 per gordijn
+Goedkoop
+Gemakkelijk te installeren
+Heeft eigen app
-Heeft een accu, dus moet opgeladen worden of voorzien van uitbreiding met zonnepaneel. Zolang nog niet duidelijk is wat de kwaliteit van de accu is vind ik een potentieel ontvlambaar apparaat aan een grote lap stof hangen niet zo'n veilig idee
-Ook een kickstarter, verwacht over een maand te beginnen met leveren maar is natuurlijk weer afwachten wanneer je aan de beurt bent.

Zemismart curtain (store) ±€150 per gordijn
+Goede prijs
+Keuze tussen aansturen via wifi (tuya), z-wave of zigbee
-Geen eigen app, dus home automation systeem nodig (de wifi en tuya variant is dan nog het makkelijkst, als je dat wilt gebruiken)
-De track lijkt mij nogal bulky, heb nog geen recensie gezien waarbij het mooi weg lijkt te vallen achter het gordijn wanneer deze gesloten is (maar dat kan aan de interieur ontwerp vaardigheden van de reviewers liggen).

Omnisilent (elektrisch-gordijn.nl) €199
? Lijkt nogal op de Zemismart, mogelijk hetzelfde systeem?

Kallox (autogordijn.nl, robbshop) €135-150
+Goedkoop
+Rails lijkt compact
-Maakt lawaai
-Mindere constructie
-Gedateerd?

Autogordijn luxe gordijnrail (autogordijn.nl) €260
?Lijkt veel op de zemismart
+Aan te sluiten op verschillende domotica

Brel elektrische gordijnrail (robbshop) €390
±RF signaal
-Prijzig
-Grote rail

Forest (robbshop) €575
+Compacte rails
+Bochten mogelijk
+Te integreren in domotica
-Erg duur

Heb ik nog goede systemen gemist? Wat zijn jullie ervaringen met de bovenstaande systemen, welke raden jullie aan?
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkem
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-04-2024
een abalon systeem van amazon gekocht nadat ik ontdekt had dat dit hetzelfde was als het flexxii systeem. Alleen goedkoper. Echter bij installatie bleek dat wifi 6 niet gesupport is 8)7 , en na reconfiguratie van mijn router, ik uberhaupt ook op 2.5 ghz geen connect kreeg.
Nu wil ik een zemismart kopen en twijfel of dat wifi /zigbee of zwave moet worden. Iemand een advies?
Verder heb ik dan 1 of 2 motoren nodig?
Verder heeft iemand een idee bij hoeveel korter de gordijnen dan moeten worden.?

[ Voor 4% gewijzigd door hekkem op 30-12-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
hekkem schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:04:
een abalon systeem van amazon gekocht nadat ik ontdekt had dat dit hetzelfde was als het flexxii systeem. Alleen goedkoper. Echter bij installatie bleek dat wifi 6 niet gesupport is 8)7 , en na reconfiguratie van mijn router, ik uberhaupt ook op 2.5 ghz geen connect kreeg.
Nu wil ik een zemismart kopen en twijfel of dat wifi /zigbee of zwave moet worden. Iemand een advies?
Verder heb ik dan 1 of 2 motoren nodig?
Verder heeft iemand een idee bij hoeveel korter de gordijnen dan moeten worden.?
Hi Hekkem,
Meeste routers supporten meerdere wifi versies, misschien nog eens goed je router instellingen nalopen.
Wat zwave of zigbee betreft is dit afhankelijk van je huidige setup, zigbee is de meer geaccepteerde standaard met groter aanbod.
Voor je vraag over motors en grodijnen zou een betere situatie schets helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:42
Hierbij mijn ervaring met automatische gordijnen.

Gebruikte rail: karwei, pro versie (gaat erg soepel)

Switchbot 1
in gebruik met zware blinderende gordijnen, 2x2meter. Hij is niet sterk genoeg om de gordijnen helemaal open te krijgen, gaat slippen. Prettig dat hij met met een rukje aan 't gordijn te bedienen is. Ik wil 'm vervangen door zemismart motor.

Zemismart ZM85EL-2Z
Zigbee/zemismart hub/tuya app/spraakbediening google home
Komt met een afstandsbediening per motor. Er is een 9 kanaals afstandsbediening evt beschikbaar.
Ik moest runners wat smaller maken om passend te krijgen. Installatie eenvoudig met de afstandsbediening en makkelijk toe te voegen aan de tuya app. In tuya zijn motoren ook te groeperen. Een groep verschijnt weer in google home.
Helaas geen bediening door rukje aan gordijn. Lijkt wel sterkere motor dan de switchbot. Smal ontwerp waardoor hij ook niet erg opvalt.

Zemismart ZM85EL-1Z
rolgordijnmotor. Qua software/bediening gelijk aan bovenstaande. Ook zelfde uiterlijk. Komt met 5 naar 7,8v USB verloop kabel (werkt blijkbaar niet op normaal 5v), wel bijzonder.
Deze motor bedient de ketting van 't gordijn. Ik heb ketting moeten vervangen voor eindeloos model (dus geen dikker verbindingsstuk in de ketting). Hij werkt goed na wat tweaken. Rolgordijn hangt aan plafond en had wat verende ophanging, ik heb een blokje gemonteerd onder 't rolgordijn zodat deze niet meer kan veren. Zo is de ketting goed strak op te spannen. De ketting liep van de motor-roller af omdat deze half open was. Dit opgelost door er een randje aan te plakken. Werkt nu goed.

Per app paar keercontact gehad met zemismart. Word snel en inhoudelijk goed antwoord gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkem
flip75 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 09:22:
[...]

Hi Hekkem,
Meeste routers supporten meerdere wifi versies, misschien nog eens goed je router instellingen nalopen.
Wat zwave of zigbee betreft is dit afhankelijk van je huidige setup, zigbee is de meer geaccepteerde standaard met groter aanbod.
Voor je vraag over motors en grodijnen zou een betere situatie schets helpen.
-----
Hi, dank voor je reactie. Had de router al van wifi6 terug geconfigged naar alleen 2,4ghz. Daar kwam de abalon niet met een wifi signaal, zag het 1 keer langskomen en daarna nooit meer. Ook niet na resets. Hoe dan ook geen zin om op met gescheiden 2,4ghz en 5ghz wifi te werken. en na 2 uur was ik wel klaar mee. Wil juist 1 ssid op beide freqs. Dus het gaat zigbee of wave worden. Ik ga wel voor de zigbee. Dat werkt met hue ook prima. Las ook dat zwave langere afstand kan, maar de 10 meter van zigbee is wel voldoende aangezien het om gordijnen in de huiskamer gaat. 1 van links en 1 van rechts naar het midden toe. Breedte is 5,55meter
Wel jammer dat er dan weer een hub bij moet wat de hele dag staat te draaien. Ik denk dat het deze gaat worden met een hub. ZM79-Z en ZMTYG. Moet ik nog even nadenken hoe ik de snoeren wegwerk naar het stopcontact toe.

[ Voor 4% gewijzigd door hekkem op 09-01-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hekkem
Hallo, ik heb 1x zigbee zemismart besteld. Via whatsapp meldde ze mij dat ik twee motoren nodig heb als ik 2 gordijnen nodig heb en dat ik 2x een rails voor 6 meter nodig heb. Volgens mij is 2x 3 meter dan voldoende, als ik gewoon gordijn links en rechts naar het midden dicht wil laten gaan. Anders komen de gordijnen ook niet mooi aansluiten op elkaar. Weet iemand of dat klopt, of dat ik toch echt 2 aparte rails nodig heb van 6 meter. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
hekkem schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:01:
Hallo, ik heb 1x zigbee zemismart besteld. Via whatsapp meldde ze mij dat ik twee motoren nodig heb als ik 2 gordijnen nodig heb en dat ik 2x een rails voor 6 meter nodig heb. Volgens mij is 2x 3 meter dan voldoende, als ik gewoon gordijn links en rechts naar het midden dicht wil laten gaan. Anders komen de gordijnen ook niet mooi aansluiten op elkaar. Weet iemand of dat klopt, of dat ik toch echt 2 aparte rails nodig heb van 6 meter. :?
Er zijn vast wel andere oplossingen maar ik heb èèn rails voor een gordijn van iets minder dan 3 meter, daarmee ook èèn motor en de gordijnen gaan uit elkaar open. Op gordijn zit een klein verlopend lepeltje die ervoor zorgt dat de gordijnen mooi over elkaar sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickTim
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-03 07:53
[...]

De reactie is al wat ouder, dus hopelijk krijg ik nog antwoord :)
Mijn vraag: heb de Zemismart gekoppeld via de Tuya smart app.
Heb 2 automatiseringen aangemaakt: ma t/m donderdag openen om 05:45 en vrij, za en zon open om 08:15. maar deze instellingen werken niet. het gordijn kan maar op 1 tijd open. dit lijkt me een ergens een instelling in de app. Ik heb deze automatisering aangemaakt in de app in de 'homepage' van het gordijn. Ik zou de automatisering ook nog via 'scene' kunnen aanmaken. Welke kan ik het beste gebruiken? want tot nu werkt het op ingevoerde tijden automatisch openen niet als ik 2 programma's maak... het lijkt alsof de app niet weet welke dag het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
Hi Nick,

Nog altijd hier. Helaas kan ik je je met je vraag niet echt helpen, ik zou zelfs niet eens weten op welke app ik nu zit dat ze met tuya allerlei aanpassingen hebben doorgevoerd. Ik heb mijn automatisering voor de ochtend doordeweeks en een later tijdstip in het weekend, 07:45 vs 10:00. En dan in de avond heb ik er 2, om 20:00 of 15min voor zonsondergang, net welke eerder is.
Al het andere is slechts afentoe buiten de automatisering om, en dan aan google vragen of een kort rukje aan het gordijn.
Om je vraag te beantwoorden: trial and error, blijf proberen, misschien is google automatisering een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 07:01
Afgelopen drie jaar met veel gemak en plezier gebruik gemaakt van een Zemismart gordijn systeem. Makkelijk zelf op maat te maken met de pas- en tussenstukken. Destijds een gordijnsysteem gemaakt, die tegelijk van twee kanten dicht gaat. Is niet altijd even handig (mijn eigen keuze destijds...). Soms wil je maar één gordijn sluiten (we hebben een raampui van ongeveer 8 meter). Met deze setup gaat dat niet.

Dat gaan we nu anders doen:

Nu gaan we binnenkort verhuizen en ga ik overal elektrische gordijnen en rolgordijnen van Zemismart monteren. Heb (scherpe) offerte vraag bij ze uitstaan. Ben benieuwd wat de totaalprijs voor 6x gordijn en 6 x rolgordijn gaat zijn. Nu 'bruto' $1250.

Mijn ervaring met Zemismart is prima in het gebruik --> wifi, smartapp, Google home (NL stemherkenning) en ook handmatig via twee meegeleverde rf (?) afstandstandsbedieningen

Volgende stap is routines maken.

Heb ook gekeken naar andere meer bekendere automatische (rol)gordijn systemen in NL maar die prijzen schrik (ik/.je) van. Functonaliteit is gelijk, of mis ik iets? Ook met Zemismart stemherkenning, smartapp, 9 kanaals AB.

Enige nadeel van dit systeem vind ik persoonlijk dat voor een stille ervaring van het gordijn openen en sluiten, het gordijn volledig onder de rails moet hangen. Vanwege de verbindingsstukken komt de gordijngeleider/gordijn tegen een passtuk aan en klikt dat continue, omdat het er enigzins minimaal achter blijft haken. Consequentie is dan wel dat de rails wel zichtbaar is of je moet met een koof gaan werken. Iemand hier andere suggesties?
Pagina: 1 2 Laatste