Ik zit er al een tijdje over te denken om de gordijnen in mijn woonkamer te automatiseren. Na wat rond zoeken heb ik een aantal opties gevonden, ik was benieuwd of er hier mensen ervaring mee hebben en een systeem kunnen aanraden.
Wat zoek ik: in ieder geval een systeem dat op gezette tijden open en dicht gaat. Handmatig kunnen bedienen is ook een pré (uit gemak, en family friendly). Op verschillende plaatsen tussen open en dicht kunnen stoppen is misschien wel eens handig, maar zal denk ik niet zo vaak voorkomen. Qua home automation wil ik verder niet zo ver gaan, ik heb wat hue spul en verwacht dat daar uiteindelijk wel een bridge van komt. Dus als dat op een makkelijke manier te koppelen is zou het handig zijn, maar ik heb al begrepen dat dat moeilijk is.
De opties die ik gevonden heb, met wat plus- en minpunten die ik zo zie:
(prijzen zijn voor systeem van ongeveer 3 meter)
Slide (website, forumtopic), €299 per gordijn
+Is te gebruiken met bestaande rails
+Ziet er netjes uit (al zie je het systeem in principe niet)
+Heeft eigen app
+Werkt met verschillende home automation systemen
Vrij duur
-Is een kickstarter project, uit het forumtopic begrijp ik dat het bedrijf wat problemen heeft door onder andere de coronacrisis. Onduidelijk of het nog snel geleverd kan worden.
Switchbot Curtain (kickstarter, store) $99 per gordijn
+Goedkoop
+Gemakkelijk te installeren
+Heeft eigen app
-Heeft een accu, dus moet opgeladen worden of voorzien van uitbreiding met zonnepaneel. Zolang nog niet duidelijk is wat de kwaliteit van de accu is vind ik een potentieel ontvlambaar apparaat aan een grote lap stof hangen niet zo'n veilig idee
-Ook een kickstarter, verwacht over een maand te beginnen met leveren maar is natuurlijk weer afwachten wanneer je aan de beurt bent.
Zemismart curtain (store) ±€150 per gordijn
+Goede prijs
+Keuze tussen aansturen via wifi (tuya), z-wave of zigbee
-Geen eigen app, dus home automation systeem nodig (de wifi en tuya variant is dan nog het makkelijkst, als je dat wilt gebruiken)
-De track lijkt mij nogal bulky, heb nog geen recensie gezien waarbij het mooi weg lijkt te vallen achter het gordijn wanneer deze gesloten is (maar dat kan aan de interieur ontwerp vaardigheden van de reviewers liggen).
Omnisilent (elektrisch-gordijn.nl) €199
? Lijkt nogal op de Zemismart, mogelijk hetzelfde systeem?
Kallox (autogordijn.nl, robbshop) €135-150
+Goedkoop
+Rails lijkt compact
-Maakt lawaai
-Mindere constructie
-Gedateerd?
Autogordijn luxe gordijnrail (autogordijn.nl) €260
?Lijkt veel op de zemismart
+Aan te sluiten op verschillende domotica
Brel elektrische gordijnrail (robbshop) €390
±RF signaal
-Prijzig
-Grote rail
Forest (robbshop) €575
+Compacte rails
+Bochten mogelijk
+Te integreren in domotica
-Erg duur
Heb ik nog goede systemen gemist? Wat zijn jullie ervaringen met de bovenstaande systemen, welke raden jullie aan?
Wat zoek ik: in ieder geval een systeem dat op gezette tijden open en dicht gaat. Handmatig kunnen bedienen is ook een pré (uit gemak, en family friendly). Op verschillende plaatsen tussen open en dicht kunnen stoppen is misschien wel eens handig, maar zal denk ik niet zo vaak voorkomen. Qua home automation wil ik verder niet zo ver gaan, ik heb wat hue spul en verwacht dat daar uiteindelijk wel een bridge van komt. Dus als dat op een makkelijke manier te koppelen is zou het handig zijn, maar ik heb al begrepen dat dat moeilijk is.
De opties die ik gevonden heb, met wat plus- en minpunten die ik zo zie:
(prijzen zijn voor systeem van ongeveer 3 meter)
Slide (website, forumtopic), €299 per gordijn
+Ziet er netjes uit (al zie je het systeem in principe niet)
+Heeft eigen app
Vrij duur
-Is een kickstarter project, uit het forumtopic begrijp ik dat het bedrijf wat problemen heeft door onder andere de coronacrisis. Onduidelijk of het nog snel geleverd kan worden.
Switchbot Curtain (kickstarter, store) $99 per gordijn
+Goedkoop
+Gemakkelijk te installeren
+Heeft eigen app
-Heeft een accu, dus moet opgeladen worden of voorzien van uitbreiding met zonnepaneel. Zolang nog niet duidelijk is wat de kwaliteit van de accu is vind ik een potentieel ontvlambaar apparaat aan een grote lap stof hangen niet zo'n veilig idee
-Ook een kickstarter, verwacht over een maand te beginnen met leveren maar is natuurlijk weer afwachten wanneer je aan de beurt bent.
Zemismart curtain (store) ±€150 per gordijn
+Goede prijs
+Keuze tussen aansturen via wifi (tuya), z-wave of zigbee
-Geen eigen app, dus home automation systeem nodig (de wifi en tuya variant is dan nog het makkelijkst, als je dat wilt gebruiken)
-De track lijkt mij nogal bulky, heb nog geen recensie gezien waarbij het mooi weg lijkt te vallen achter het gordijn wanneer deze gesloten is (maar dat kan aan de interieur ontwerp vaardigheden van de reviewers liggen).
Omnisilent (elektrisch-gordijn.nl) €199
? Lijkt nogal op de Zemismart, mogelijk hetzelfde systeem?
Kallox (autogordijn.nl, robbshop) €135-150
+Goedkoop
+Rails lijkt compact
-Maakt lawaai
-Mindere constructie
-Gedateerd?
Autogordijn luxe gordijnrail (autogordijn.nl) €260
?Lijkt veel op de zemismart
+Aan te sluiten op verschillende domotica
Brel elektrische gordijnrail (robbshop) €390
±RF signaal
-Prijzig
-Grote rail
Forest (robbshop) €575
+Compacte rails
+Bochten mogelijk
+Te integreren in domotica
-Erg duur
Heb ik nog goede systemen gemist? Wat zijn jullie ervaringen met de bovenstaande systemen, welke raden jullie aan?